SAS:n konkurssia. Jos kyseessä olisi joku paskapönttöjentyhjennysfirma samalla henkilöstömäärällä, ei valtio antaisi kruunuakaan. Rahaa on palanut sen tekohengitykseen enemmän kuin sen pörssiarvo on ja sama meno jatkuu. Ne vaan lähtee pokkana taivaalle MD -bensarosvoilla. Ja miksei, kun on piikki auki. Lypsäkää vaan, kyllä kansa maksaa.Mutta maksaa se paljon muutakin. Ruotsissakin.
Ruotsin ylpeys ei kestä...
7
216
Vastaukset
- Kankea organisaatio
SAS ei ole yksinomaan ruotsalainen yritys. Se on skandinaavinen lentoyhtiö, jossa osakkaina ovat Ruotsin valtion lisäksi myös Norjan ja Tanskan valtiot sekä valtavasti piensijoittajia. Eli se siitä Ruotsin ylpeyden kestämisestä.
SAS:n talous on edelleen huonossa jamassa, vaikka yhtiö puristikin voitollisen tuloksen. Vanhojen lentoyhtiöiden (mukaanlukien Finnair) rakenteet ovat niin kankeita ja kalliita, että niitä on vaikea saada kannattamaan nykyisessä toimintaympäristössä. Erityisesti Ruotsissa lentoyhtiöiden kilpailu on rajua ja hinnat pohjalukemissa. Norwegian ja Ryanair ovat todellisia tekijöitä Ruotsin lentomarkkinoilla ja vaikeuttavat SAS;n kannattavuutta. Jos Suomessa olisi yhtä paljon kilpailua kuin Ruotsissa, Finnair olisi jo konkurssissa. Finnair ei kykene tuloksen tekoon edes nykyisillä, vähän kilpailluilla Suomen lentomarkkinoilla.
Ongelma on sama sekä Finnairilla että SAS:lla: erittäin kallis organisaatio ja henkilöstön liian hyvät palkat ja työsuhde-edut. Molemmilla koneet kyllä lentävät varsin täysinäisinä, mutta lippujen keskihinta on liian alhainen. Hyötyjiä ovat loppujen lopuksi kuluttajat.- härski organisaatio
Jos kuluttaja hyötyy, niin kuka kärsii halpalennoista? Henkilökunta. Viron kautta Suomen baseen (!) palkatut työntekijät maksavat omat työmatkansa ensin Tallinnasta Helsinkiin, jotta pääsevät tekemään halpatyötä.
Kuluttajan hyödylläkin pitäisi olla joku raja. Halpisyhtiöiden tapa toimia ei ole moraalisesti enää kestävää. Aluehallintoviraston mielestä Suomessa baseaan pitävän Suomesta operoivan lentoyhtiön tulee toimia Suomen lakien mukaan eikä vuokrafirmana Viron lakien mukaan. Kiinnostaako ketään? Minua kiinnostaa. Maksan itse verot ja maksut lakien mukaan ja toimin eettisesti oikein. Enkä todellakaan kanna yhtään kortta tällaisten halpisten kekoon. Laitettaisiko teidän miehet ja rouvat virolaisen vuokrafirman kautta puolipalkalla nykytyötä vastaavaan duuniin vain siksi, että "kuluttaja haluaa lisää hyötyä"? Kuluttajan ahneudellahan ei ole mitään rajaa, jos maitolitra maksaa nyt euron niin eikö ole aivan reilua että kuluttaja hyötyy niin paljon että litra maksaakin vain 50 senttiä! Tuottajilta "riistorahat" pois vaan.
Jostain syystä halpuus ei ole ikinä ollut minulle se juttu. - Euroοppalainen
härski organisaatio kirjoitti:
Jos kuluttaja hyötyy, niin kuka kärsii halpalennoista? Henkilökunta. Viron kautta Suomen baseen (!) palkatut työntekijät maksavat omat työmatkansa ensin Tallinnasta Helsinkiin, jotta pääsevät tekemään halpatyötä.
Kuluttajan hyödylläkin pitäisi olla joku raja. Halpisyhtiöiden tapa toimia ei ole moraalisesti enää kestävää. Aluehallintoviraston mielestä Suomessa baseaan pitävän Suomesta operoivan lentoyhtiön tulee toimia Suomen lakien mukaan eikä vuokrafirmana Viron lakien mukaan. Kiinnostaako ketään? Minua kiinnostaa. Maksan itse verot ja maksut lakien mukaan ja toimin eettisesti oikein. Enkä todellakaan kanna yhtään kortta tällaisten halpisten kekoon. Laitettaisiko teidän miehet ja rouvat virolaisen vuokrafirman kautta puolipalkalla nykytyötä vastaavaan duuniin vain siksi, että "kuluttaja haluaa lisää hyötyä"? Kuluttajan ahneudellahan ei ole mitään rajaa, jos maitolitra maksaa nyt euron niin eikö ole aivan reilua että kuluttaja hyötyy niin paljon että litra maksaakin vain 50 senttiä! Tuottajilta "riistorahat" pois vaan.
Jostain syystä halpuus ei ole ikinä ollut minulle se juttu.Tervetuloa vain Eurooppaan. Kartellien aika on ohi, myös työvoiman myynnissä.
- loistoidea
Euroοppalainen kirjoitti:
Tervetuloa vain Eurooppaan. Kartellien aika on ohi, myös työvoiman myynnissä.
Myydään sinut ensimmäiseksi romanialaiselle alihankkijalle. Palkkana kuppi kouraan ja viltti pepun alle. Pomo näyttää kadunkulman, josta voit hakea palkkasi. Se on eurooppalaista!
- VIRON ORJA
Viron orjia on hämmästyttävä ilmiö erittäin vakava ongelma suomalaisilla ja valtiolle kuten kaikki muut maahan muuttaneille pakolaisille orjia
Suomalaisten HYVINVOINTI JA maa voi pahoin vaurioituneet ja vakava turvallisuuden. TYÖ MARKKINAT VAHINGOITTUNEET ja Perussuomalaiset TOIMI
kamala
KALEVI POIKA TYTÄR orjia - Ruotsin ylpeys ei ke
Ruotsin valtion omistus on SAS -konsernista yli 20%, Tanskalla ja Norjalla n 14%/maa. Loppu on yksityisillä osakkeenomistajilla. Norja ja Tanska ovat jo kauan halunneet luopua omistuksistaan, mutta kukaan ei halua ostaa. Finnair on keskittynyt kaukolentoihin ja lyhyet lennot ovatkin ulkoistettu.
Piensijoittajat eivät ole pumpanneet SAS -konserniin rahaa, kuten Ruotsin valtio on tehnyt, mutta nyt lienee mitta jo täysi. Tottakai pankeilla on sanansa sanottavana myös. Yksi tapa säästää on työntekijöille tarjottu malli: lopputili ja takas samaan työhön 25% alemmalla palkalla.
Ryanairilla ei ole niin suurta merkitystä Ruotsissa kuin voisi luulla, Norwegianilla on. SAS kestää vuoteen 2014. Tämä on veikkaukseni. Sitten loppuu veronmaksajien halu kustantaa byrokraattien korkea elintaso ja suojatyöpaikat. - .Aloittaja.
Mitäs minä sanoin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 396885
- 323888
- 453270
- 342834
- 162652
- 372228
- 162176
- 342040
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482027- 341920