Huvittavaa, mutta totta....

Ilmaisesta terveyskekuspalvelusta on

kuusi kymmenestä sitä mieltä, (jonkin tutkimuksen mukaan), että ilmaiset terveyskeskuskäynnit eivät ole tarpeellisia tai mahdollisia.
Kunnalliset päättäjät ovat myös sanomassa useissa kunnissa, että ei ole varaa.

Kuitenkin lähes kaikki äänivaltaansa tässä asiassa käyttäneissä ovat ilmaisen terveydenhuollon piirissä.
He pääsevät työnantajansa, valtion, kunnan, tai yksityisen junailemaan ja maksamaan ilmaiseen terveyden huoltoon.
Täten myös kansanedustajat ja ministerit, kunnan valtuutetut ja -hallituksissa istuvat (elleivät ole työttömiä tai eläkeläisiä) nauttivat ilmaisesta lääkäripalvelusta, jonka maksaa muut kuntalaiset.

Oikeuden ja yhdenvertaisuuden nimissä kysynkin, eikö heidän pitäisi jäävätä itsensä koko terveyskeskusmaksukeskustelusta?

27

138

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katleija

En ota kantaa pitäisikö olla ilmaista tai maksaa pientä maksua palveluista.

Sen verran vaan sanon, että aika edullista on tk-palveluja käyttää kotikunnassani.
      - kolme ensimmäistä käyntiä lääkärissä 13,80 €, senjälkeen ei veloitusta
      - puhelinkontakti lääkäriin 0 €
      - ilmaiset lab ja rtg

Se on tosi että nuo rahat menevät maksujen perintään, sama jos ilmaisia olisivat. Turkukin on ulkoistanut maksuliikenteensä, joten hintoihin se varmasti tulee.

• Joo, ei minuakaan tuo hinta haittaa, mutta tuo ns eriarvoisuuden ylläpito huvíttaa, varsinkin, kuten sanot, ne maksut menevät pääsääntöisesti niiden luomaan byrokratiaan.
        Ehkä sillä pyritään jarruttamaan turhia käyntejä. En vaan oikein ymmärrä. haluaako joku käydä huvikseen terveyskeskuslääkärillä. Ehkä sellaisiakin on.

Yhtä hyvä jarru on tietysti, jos lääkäriin ei päästetä, kuten tuolla eräs ystävämme kertoo.

• Terveydenhoito on mielestäni aika ilmaista. Kun takavuosina sairastuin vakavasti, kävin lääkärissä ja kaksi kertaa leikkauksissa, meni minulta 3 terveyskeskusmaksua vuoden aikana, ja sairaalamaksu muistaakseni 28 €/vrk, joka sisälsi kaikki hoidot, tutkimukset ja leikkaukset.

Mutta onhan se niin, että monessa toimipaikoissa lääkärikäynnit ovat työnantajan tarjoama palvelu. Siitä nauttivat tietenkin paremmin palkatutkin, mutta kyllä pienipalkkaiselle toimihenkilölle on suuri asia, että saa erikoislääkärin hoidot TA:n kautta. Monilla firmoilla on oma lääkäri, joka tuntee potilaansa. Sitä onnea ei tavallinen terv.keskuksessa kävijä juuri saa kokea.
      Esim. miniäni lukuisat allergiat ja keliakia ovat hoituneet TA:n kautta saaduilla palveluilla varmasti paremmin kuin yksityisellä itse maksaen, tai terveyskeskuksen jonoissa.
      Kyllä katsoisin, että terveydenhoito on osa palkkaa. Kaikkihan eivät sitä tarvitse, mutta aina on mahdollisuus päästä hoitoon nopeasti.
      Ilman tätä tuhannet pienipalkkaiset lisäisivät ahtautta terveysasemilla.

• 567800

AA

AAAAAAAAAAAAAAA

• ---------

Terveyskeskus on käytännössä kuluttajalleen ilmainen.
      Niin vähällä rahalla ei saa mistään niin paljon.
      Pitää olla pinna tiukalla, jos siitä joku haluaa purnata.

Nytkin puolisoni saa täysin ilmaista hoitoa terveyskeskuksesta.
      Saanut jo joka arkipäivä 3 viikon ajan.
      Sopii kertoa, missä maassa muussa niin saisi.

• L - L

--> - - - -
        Missä muussa maassa? Esimerkiksi Espanjassa, suomalaisillekin eläkeläisille!

Hoidon lisäksi myös reseptilääkkeet ovat olleet loppukessän saakka maksuttomia.
        Nyt täytyy maksaa ko. lääkkeiden IVA.

Tämän päiväinen tähystyskäynti maksoi minulle 27€ senttejä.
        Tyhjennysliemet maksoivat 24€ senttejä.

Suolistoleikkaukseni oma osuus on ollut yli 1000€!

Mielestäni touhu on kaukana ilmaisesta!
        Paitsi yhteiskunnan syöttiläille ja paluumuuttajille.

• --------
        L - L kirjoitti:

--> - - - -

Onnekseni on mennyt niin hyvin, ettei ole aihetta katkeruuteen.
        Vaikka on paljon surua ja murhetta, elämä silti hymyilee.

"Paitsi yhteiskunnan syöttiläille ja paluumuuttajille. " Käyx katteex? Mixi?

• Katleija
        L - L kirjoitti:

--> - - - -

Terveyskeskuksen erikoislääkärikäynti maksaa 27 €, mutta halpa on sekin yksityiseen verrattuna. Sairaalamaksujen maksuttomuudesta ei ole puhe ollutkaan.

• L - L
        -------- kirjoitti:

Onnekseni on mennyt niin hyvin, ettei ole aihetta katkeruuteen.
        Vaikka on paljon surua ja murhetta, elämä silti hymyilee.

"Paitsi yhteiskunnan syöttiläille ja paluumuuttajille. " Käyx katteex? Mixi?

Ei käy katteeks mutta mielestäni on epäoikeudenmukaista.

Eläkeikänen, alkoholisoitunut "paluumuuttaja" tulee tänne hoidattamaan itseään ilmaiseksi kun saman aikaisesti ikänsä napakat verot maksanut ja edelleen maksava pulittaa reippaasti omasta pussistaan.

Viiva kysyi onko missään muualla yhtä halpaa!
        Minä vastasin, että esimerkiksi Espanjassa on meikäläisillekin eläkeläisille maksutonta ja lääkkeistä ainoastaan pieni IVA.

• kuullut olen
        L - L kirjoitti:

--> - - - -

Olen kuullut, että Suomen Kela ne suomalaisten maksut sinne Espanjaan korvaa, ei ne ole ilmaisia suomalaisille.

• Makriina ek
        L - L kirjoitti:

--> - - - -

Hyvät sulle, että voit sairastaa ilmaiseksi Espanjassa, mutta arveluttavaa mielestäni on, että vieraan maan kansalaiset saavat maksutonta palvelua, sillä yhteiskuntahan sen maksaa.
        Olen ymmärtänyt, että Espanja laskuttaa Suomea näistä hoidoista, vai ovatko ne todella Espanjan verovaroilla kokonaan?

Espanja on huonoissa kantimissa ja pelätään Kreikan taudin leviävän sinne, niin että ilmaishoidot eivät ehkä ole enää kauan voimassa.

Ilmeisesti terveydenhoidon maksut ovat eri kunnissa erilaiset, koska meidän terveyskeskuksen kautta toimenpiteet ovat 3 ensim. kertaa maksulliset ja sitten maksuttomat loppuvuoden. Sairaaloiden maksut ovat vuorokausimaksut, kaikille samat.

• L - L
        kuullut olen kirjoitti:

Olen kuullut, että Suomen Kela ne suomalaisten maksut sinne Espanjaan korvaa, ei ne ole ilmaisia suomalaisille.

Muutoksia.

Syyskuussa lukaisn paikallisesta sanomalehdestä, että Espanja HARKITSEE lähtömaiden laskutuksen ALOITTAMISTA muiden EU-maiden eläkeläisten tähän astisista maksuttomista palveluista ja reseptilääkkeistä.

En tiedä onko ko. artikkelin kirjoittaja perillä asiasta?

Muistaakseni syyskuun alussa alkoi eläkeläisten resptilääkkeiden IVAn perintä.
        Minultakin rahastettiin apteekissa kahdesta eturauhaslääkkeestä ja testoista yli 6€ IVAa!
        Eivät ole enää maksuttomia!

• löpötystä
        L - L kirjoitti:

Ei käy katteeks mutta mielestäni on epäoikeudenmukaista.

Eläkeikänen, alkoholisoitunut "paluumuuttaja" tulee tänne hoidattamaan itseään ilmaiseksi kun saman aikaisesti ikänsä napakat verot maksanut ja edelleen maksava pulittaa reippaasti omasta pussistaan.

Viiva kysyi onko missään muualla yhtä halpaa!
        Minä vastasin, että esimerkiksi Espanjassa on meikäläisillekin eläkeläisille maksutonta ja lääkkeistä ainoastaan pieni IVA.

Espanja laskuttaa Kelaa jälkikäteen sen mukaan, miten sairaanhoitopalveluita on korttia vastaan käytetty, joten ilmaisesta terveydenhoidosta ei ole kyse. Kortti tunnetaan Espanjassa nimellä Tarjeta Sanitaria Europea.

• ilmaistako?

Suomalaisilla on kummallinen käsitys,
      että meillä on ilmainen terveydenhoito.
      Nybergkin sanoi ohjelmassaan sauna-
      Timolle, että onneksi meillä on ilmainen
      terveydenhoito. Mutta kun ei ole Suo-
      messa asuvilla. Esimerkiksi Espanjas-
      sa se on meillekin ilmaista.
      Olin sairaalassa 6-viikkoa. Lasku yli
      1000 euroa. Eli 30-euroa/päivä.

• Ettäkö ilmaista!!! Voi taivaan vallat teitäkin!

Kertokaa nyt minullekin jokin ilmainen palvelu!

On olemassa kahdenlaista palvelua, julkinen, joka maksetaan verovaroin ja yksityinen, josta Kela korvaa osan.

Miten joku edes utopiassaan voisi sanoa ilmaiseksi koko terveydenhuollon suurta organisaatiota, joka toimii huonosti ja tulee kalliiksi. Jos joku hoidetaan ilmaiseksi on se tietysti hieno asia asianomaisen kohdalta.

• L - L

Käsineet sekaisin! Minä käytän ilmaisua "käyttäjälleen maksuton"!

Yleisessä kielenkäytössä se on ilmaista. Kyllä sen kaikki tajuavat!

• älä höpötä
        L - L kirjoitti:

Käsineet sekaisin! Minä käytän ilmaisua "käyttäjälleen maksuton"!

Yleisessä kielenkäytössä se on ilmaista. Kyllä sen kaikki tajuavat!

Mikään terveydenhuolto ei ole käyttäjälle ilmaista, mikäli käyttäjä veroja maksaa.

Äitini ei ole koskaan veroja maksanut, joten terv.keskus käynnit ovat hänelle ilmaisia, mutta sairaalassa olosta hänkin maksaa ja lääkkeistä.

• L - L
        älä höpötä kirjoitti:

Mikään terveydenhuolto ei ole käyttäjälle ilmaista, mikäli käyttäjä veroja maksaa.

Äitini ei ole koskaan veroja maksanut, joten terv.keskus käynnit ovat hänelle ilmaisia, mutta sairaalassa olosta hänkin maksaa ja lääkkeistä.

Lue ilmainen >< maksuton!

Tietysti jos haluat, ja kun haluat saivarrella, niin kaikki palveluthan joku kustantaa!

• ilmaistakin on

mamuissa on paljon sellaisia jotka eivät saa mitään muuta tuloa kuin tulonsiirtoja. Mitään eivät yhteiseen kassaan koskaan tuo, mutta asuvat, syövät käyvät koulua ja pukeutuvat hyvin. He ovat myös terveyspalveluiden suurkäyttäjiä. Siis heille on koko eläminen ilmaista.

• jotain rotia
    • aleksandrovits

Kunnallisen terveydenhoidon puolella tapaa vastaanotoilla ainakin pääkaupunkiseudulla suurelta osin varattomia ja maahanmuuttajia. On pakko jonottaa puoli päivää ja tutkimuksen tuloksiinkaan ei aina voi luottaa..

Mieluummin meneekin yksityiselle lääkärille, jonne pääsee pian ja joka tekee jo maineensa vuoksi huolellista työtä. Maksaahan se tietysti enemmän.

• L - L

Ns. turvapaikan hakijat ajavat yksityisvastaanotoillakin siltä ajan varanneiden kanta-asukkaiden ohi.

Minulle on käynyt niin kahdesti viereisen rakennuksen yksityiklinikalla.

Tilataxillinen ähmäniä ja huivipäitä levisi meluten ympäri laboratoriota ja yksityislääkärien vastaanottohuoneita.
        Jotakin tolkkuahan siihen kai tuli.

Ei minulla ollut kiire mihinkään joten klo 8.30:n asemesta ehdin kyllä tarkasteluun klo 9:n jälkeenkin mutta laittoi vaan ajattelemaan järjestelmää.

Maksoin itse lekurin jutustelusta 78€.

• Turisti pääsee Espanjassa(EU ja Eta maissa) tarvittaessa "ilmaiseen" terveydenhoitoon hankkimalla etukäteen Kelasta kansainvälisen sairasvakuutuskortin. Lasku kyllä tulee Kelalle täydellä hinnalla. Espanjassa pysyvämmin asuvat voivat olla kirjautuneita sinne, silloin ei Kela jelppaa.

Sairaalan maksut ovat potilaallle Suomessa n.35 e/päivä. Tarkkaa tämän hetkistä hintaa en tiedä. Yksityisellä puolella puhutaan sadoista euroista/ pv. Siitä Kela korvaa osan.

Kyllähän turha byrokratia lisää terveydenhoidon kustannuksia. Sitähän yritetään korjata. Ei kuitenkaan ole pitemmältä ajalta näyttöä siitä, että yksityistäminen vähentäisi kuluja. Päinvastaista kyllä on. Julkisella terveydenhoidolla on tehtäviä joita ei voi valikoida. Bisnekseen perustuvilla yrityksillä kuitenkin tärkeintä on tuotto ja osinkojen jakaminen.

• L - L

Käsitykseni maksuttomuudesta perustuu vain yhteen espanjalaisesta lehdestä syyskuussa lukemaani artikkeliin jossa ko. kirjoittaja mainitsi Espanjan HARKITSEVAN kulujen laskutusta ko. henkilöiden kotimaista.

En tiedä onko hallintoalueiden käytännöissä eroja.
        Laittomien maahanmuuttajien terveydenhuollossa tuntuu olevan.

• katleija

Sen olen huomannut että jos yhteiskunta korvaa yksityisten palveluja, niin sillä on hintoja nostava vaikutus.
      Asiakas on aluksi tyytyväinen kun hinta putoaa, mutta ei kestä kauan kun hinnat hinautuvat ylöspäin, niin että hyöty menee muihin taskuihin kuin asiakkaalle.
      Näin kävi ainakin hammaslääkärin laskuille.

• Kyllä jaksavat ihmiset saivarrella tuosta ilmaisesta. Kun nyt on puhuttu että terveyskeskusmaksut poistettaisi ja terveyskeskukseen pääsisi ilmaiseksi, niin kai sen jokainen ymmärtää mitä sillä tarkoitetaan.
      Ei kai nyt kukaan luule että joulupukki maksaa.
      Ihan kyllä sopii tähän ottaa puheeksi maksamisasia yleisestit, mutta ei tarvitse osoitella toisia tyhmiksi syyttä suotta.

• money money money

Raha raha raha ....se on elämämme, mikään muu ei kiinnosta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      49
      6435
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      656
      2737
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1229
    4. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1175
    5. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      90
      1160
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1103
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1090
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      280
      1084
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      71
      985
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      229