Syöttö

Talitintti!!!

Montako kiloa luulette että on jo mennyt?On satoja pieniä jotka käy tuossa syöntipaikalla ja on niitä ihana seurata!Onko ideaa miten laitetaan ihrajuttu?Minä huomasin että varikset vei kokonaisen palan ja laitoin vanhaan halstariin ja nyt voi pienet linnutkin käydä.

7

138

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • talipallot1

on sellasessa verkkopussissa.Hedlmiä on joskus pakattu samanlaiseen verkkopussiin Osta sellanen kerran kaupasta

• tipilintu1

Se verkkopussi vielä rautalangata roikkumaan ettei varis vedä sitä kuin narusta ylös oksalle.

• Talvilinnun ystävä

Hip!
      Ajattelinpa laittaa tänne yhden linnunruokareseptin, jolla ruokimme jo neljättä talvea pihamme talvehtijoita. Ruoka on aivan hitti lintujen mielestä eikä sotke paikkoja. Lisäksi voit askarrella tälle eväälle mitä mielikuvituksellisempia tarjoilutapoja. Itse olen päällystänyt käpyjä, pieniä koivukransseja ja havunoksia sekä tehnyt palloja ja valoksia. Valokset voi laittaa kanaverkkopussukkaan ja pallot telineeseen jne. Paras kuitenkin kaikista on ollut ruuan rappaaminen puun kylkeen vajaan sentin kerrokseksi. Kaarnassa se kestää hyvin kiinni ja linnut saavat hyvän otteen puun kyljestä. Lisäksi voit laittaa tätä evästä useisiin puihin, jolloin aremmat linnut voivat syödä sivummalla.

Didityyn linnunmuona

½ kg munkinpaisto- tai kookosrasvaa
      ½kg auringonkukansiemeniä kuorittuna
      n 250g sikanautajauhelihaa
      n 250g maaåähkinöitä hienoksi murskattuna

Sulata rasva kattilassa sen verran, että muuttuu juoksevammaksi. Ota liedeltä ja varmista, ettei ole enää kuumaa. Sekoita ensin siemenet ja pähkinät sekaan ja sitten jauheliha.
      Sitten kun seos on sellaisen paksun kaurapuuron oloista voit aloittaa kattila kainalossa puihin sivelemisen. Valitse mukaasi haarukka tai ruokalusikka tai pue käteesi kertakäyttöhanska. Painele seosta kiinni kaarnaan tai tuoheen vielä kun se on notkeaa. Kestää hyvin kiinni jäähtyessään. Kun teet vähintään 15x20 sentin kokoisen ruokapaikan, mahtuu siinä muutamakin tiainen kerralla syömään. Tuosta satsista on pitkään iloa!

Reseptiä voi muunnella sen mukaan, mitä on tarjolla. Olen joskus laittanut sekaan myös muita pähkinöitä ja kookoshiutaleita ja vähän luomukaurahiutaleitakin. Pääasia, ettei eväissä ole suolaa ja ne eivät ole pilaantuneita. Älä laita lintusille mitään, jota et itsekin pystyisi syömään.

Kehitin tämän reseptin alunperin puukiipijälle, joka ei osannut käydä jyväruokinnalla talvipakkasellakaan. Nyt samasta eväästä syövät mm 5 eri tiaislajia: tali, hömö, töyhtö, sini- ja kuusitiainen. Puukiipijä, hippiäinen, käpytikka ja harmaapäätikka ovat myös ihan vakiovieraita

Reseptiä saa mielellään levittää, kiitos.

• Pikkulinuille ruokaa

Tätä täytyy kyllä kokeilla pikaisesti.

• talviruokkija

No minulla on peuranruokinnalla aina jurttia tai porkkanaa ja perusruokana kauraa.
      Kauraa menee talvessa pyöreästi 7000kg ja porkkanaa noin 4-6 kuutiota.
      Ruokintapaikalla käy tietenkin nuo peurat, muita kävijöitä on rrusakot ja jänikset, joskus hirvet. Talvilinnut ja istuttamani fasaanit. Mäyrat ja supit, ennen talviunta.
      Kettu käy satunaisesti hiirestämässä. Ilves näkyy muutaman kerran talvessa riistakamerassa, on peuroja kyttäillessään tullut kuvatuksi.
      Elämää siis on monenlaista, kunhan jaksaa peräkärryllä niille ruokaa kuskata.
      Se on talviruokinta aika hauska harrastus, riistakamera on tuonut siihen mukavasti uutta näkökulmaa. Viikossa kameraan tulee keskimäärin sellaset 300-400 kuvaa, kun kamerassa on 2min. kuvausviive seuraavalle kuvalle.

• kookos1

Resepti menee kokeiluun tänään. Sopivasti on melkein kaikkea.

• paljon kuluu kyllä

Niin jotain jurttiako ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6953
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3928
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3300
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2909
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2686
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2228
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2186
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2133
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2067
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      39
      2000
    Aihe