SK: SAS kasvaa valtion rahoilla

Tarkkkailija

Suomen Kuvalehti kommentoi SASia yhtiöksi, jota EU-säädösten ja reilun kilpailun vastaisesti lihotetaan valtio(ide)n rahoilla. "Valtiot sekä takaavat rahoitusta että antavat sitä yhtiölle, johon puhtaasti kaupalliset sijoittajat tuskin koskisivat ilman veronmaksajien takuita edes kymmenen metrin pituisella kepillä."

SK:n tietojen mukaan SAS myös aikoo avata suoria reittejä Helsingistä Keski-Eurooppaan. Eikös sellaista kokeiltu jo moneen kertaan Blue1n puitteissa? Ja aina tuli takkiin. Mutta veronmaksajien rahoilla ehkä vielä vähän aikaa harrastellaan, kunnes EU panee korkin kiinni.

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/talous/eu-saannosten-piti-estaa-tallaiset-tapaukset-sas-kasvaa-valtion-rahoilla

2

188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nklöö

      Eikö se vain ole hyvä, että Skandinavian veronmaksajat rahoitavat suomalaisten ulkomaanmatkoja? Miksi valitat?

    • Aero dynaaminen

      Jännää on, että Finarin Kehviläinen kyllä puuttuu samaan asiaan ja paheksuu kilpailun vääristämistä valtiontuella, mutta antaa sillti ymmärtää, että Finair toivoo SASin pysyvän hengissä:

      " "SAS:n merkitys Finnairin kannalta on kuitenkin rajallinen. Kaukoliikenteessä meidän pääkilpailijoitamme ovat isot eurooppalaiset Lufthansa, Air France ja KLM.
      - -
      Niin kauan kuin SAS toimii, alueelle ei synny tyhjiötä jonka täyttäisi kenties joku Finnairille vaarallisempi haastaja. SAS:n alasajo vapauttaisi kaksi merkittävää skandinaavista keskuskenttää, Tukholman ja Kööpenhaminan, uusille toimijoille. Kumpi hyvänsä voisi toimia Aasian lentojen tukikohtana."

      http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/finnairin vehvilainen tukiaisten voimalla lentava sas pilaa markkinat/a858706

      Pitäisikö siis kupata suomalaistenkin veronmaksajien rahoja SASin tukemiseksi, jotta Suomen valtion omistus (Finair) turvattaisiin?

      Leikki, leikki - eiköhän EU kohta pakota lopettamaan subventiot. Kyse ei ole vain jaloista periaatteista (ne eivät paljoa paina todellisuudessa), vaan siitä, että EU:n kannalta merkittäviä eurooppalaisia lentoyhtiöitä ovat juuri Lufthansa ja Air France-KLM. Vaikka niitä ei suoraan tuetakaan, ei jäsenvaltioiden sallita tukea omia pikku yhtiöitään näitä yhtiöitä vastaan (eikä myöskään low cost -yhtiöitä vastaan).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      39
      6875
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3878
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3260
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2834
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2652
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2218
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2176
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      34
      2040
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2017
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      34
      1910
    Aihe