Vuorokohdistus tapetoinnissa + kulmat

jomppaaaa

Eli mun pitäisi tapetoida vuorokohdisteisella tapetilla melko erikoisen muotoinen seinä, johon kuuluu yks ulkonurkka ja kaks sisänurkkaa, kuinka nurkat ja kulmat tehdään niin että kuvio jatkuu siististi? Ja kohta josta aloitan, on ehkä noin 25 cm pitkä ja sen jälkeen tulee ensimmäinen sisäkulma? Kuinka siis kannattaa aloittaa ja mihin piirtäö viiva luotilangalla/laserilla? Ja kuinka muutenkin saan helpoiten leikattua tapetit jotta kuvio kohdistuu? (tapetti on paperi,ei non-wovenia)kiitos jos joku viitsii auttaa ja ymmärsi edes jotakin!!

7

2266

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huolellisuutta

Tapettien saumat yli nurkkien kuten tavallisestikkin piirrä vesivaakakalla suora viiva seinään viivoja ajatellun tapetin reunan kohtaan. Nurkathan ei ole aina suoria siitä vaan menemään. Pitää vaan vesivaakan kynänjälkeen tapetin reunan osua. Katsoa tapettirullasta kohdistusväli leikaat tapeti sen mukaan. Kattele vähän tapettijakoja mistä aloitat sisänurkasta itse mahd aloittaisin.

• jomppaaaa

KIITOS!
      Mutta siis kun ensimmäinen nurkka (sisä) tulee, vedänkö sen pari senttiä nurkan yli ja jatkan puskusaumalla vai kuinka?
      Sisänurkasta ei ole mahdollista aloittaa tässä tapauksessa...

• Tällänen tapaus

pari senttiä kulman yli, ja seuraava mahdollisimman nurkkaan, pystysuoraan. siis vuotahan leikataan halki, siten että se kääntyy max 20 mm toiselle seinälle, ja pala mikä leikattiin, sillä homma jatkuu, edellisen päältä, siellä nurkassa.
      Näin oon aina tehnyt, vanhojen mestarien opein, vuodesta -78 alkaen.

• jomppaaaa

Jatkuu läpileikkauksella? kö? Jos jatkaa edellisen päältä nurkassa.

ÄÄÄ vaikea yrittää selittää näin :D

• Tällänen tapaus

sauma on toisen vuodan päällä siellä nurkassa, vaan se ei sieltä näy yhtää mihinkään.. kiitos sen nukan, joka taittaa kuvion..

• jompppaaaa

Eli jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin aloitan sen ensin vajaalla vuodalla koska ensimmäinen seinäkaistale on vain 22 cm, eli leikkaan ensin noin 24-25 cm kaistaleen vuodasta ja laitan hiukan nurkan yli, noin 2 cm, sitten jatka sillä palalla joka edellisestä leikkauksesta jää, laitan sen nurkkaan sen 2 cm päälle joka jäi edellisestä? :)

Kuinka saan helpoisten vanhan todella tiukasssa olevan tapettikerroksen irti??? :d onko vesi liisteri hyvä yhdistelmä?

• Jyri Miettinen Sandudd

Vuorokohdistus tarkoitaa sitä että kuva on 1,3,5 vuodassa samalla korkeudella,2,4,6 samalla korkeudella.Ensimmäisen vuodan asennettuasi avaa rulla kuivana kiinnittämäsi vuodan viereen ja kohdista leikkaa vuotta vasta sen jälkeen.Huomaat näin miten kuvio toistuu.Ulkokulmat kannattaa yleensä listoittaa esim muovilistoilla,löytyy sisustus ja rautakaupoista.Sisäkulman oikaisu täytyy tehdä aina kun siirrytään uudelle seinälle jos nurkka heittää.Tapetti käännetään nurkan yli ja nurkka painetaan kiinni,jos nurkka heittää tapetti menee yleensä ruttuun siinä vaiheessa kun tapettia harjataan tasaiseksi.Helpoin tapa on leikata reilu sentti nurkasta ylimääräinen tapettipois,paina nurkka kiinni,kohdista kuvio ja lähde käännetyn sentin päältä.Tapetin suoruuden varmistat vesivaakaa apunakäyttäen.Ammattimies maalari saumaa nurkassa vuodat samoin kun maton saumauksessa eli leikkaa vuodat päällekkäin jos nurkka heittää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5404
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      26
      4677
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2681
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2324
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2008
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1637
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1581
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1380
    10. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      17
      1364
    Aihe