Nvivo

090909

Onko kellekään tuttu nvivo-ohjelma? Onko siitä hyötyä laadullisen haastatteluaineiston luokittelussa? Saako sen ladattua netistä ilmaiseksi?

4

1639

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kvali0909

On ilmainen, käytin itse Nvivo9 viime keväänä gradussa. Ei siitä mieletöntä apua ollut suomenkielistä aineistoa analysoidessa, kun ohjelman kieli on englanti, mutta sai analysoinnin kuulostamaan hienosti tehdyltä.

• 090909

ok, kiitos vastauksestasi! En tiennytkään, että ohjelman kieli on englanti, tai kuvittelin siis, että siitä on eri kielille omat versionsa...

• kvali0909

Joo, oli eri kieliversioita, mutta ei suomea. Kyllähän se antaa koodata aineistoa teemoittain, jolloin tästä oli apua, mutta simppelit word frequencyt eivät onnistu ellei kirjoita sanojen kaikkia muotoja erikseen ja laske yhteen.
      Ilmainen versio toimii muuten vain kuukauden, joten minä latasin koneelle vasta vähän ennen kuin ryhdyin hommaan. Katselin ensin sivuilta ladattavia tutorial videoita, joten käyttöönotto oli aika helppoa, eikä mennyt aikaa oppimiseen paljoa. Minä käytin vain tekstin analysoimiseen, en tiedä olisiko ollut hyödyllisempi jos on kuva- tai videomatskua.

• 090909

Kiitos tiedoista! Olen myös tutustunut noihin tutorial-videoihin, jotta ohjelman käytön aloittaminen olisi helppoa. Täytyypä ladata ohjelma kotikoneelle ja katsoa, miten se koodaa aineistoni. Olen jo aloittanut "manuaalisen koodauksen", eli itse leikannut, liimannut ja värittänyt aineistoani koneellani, mutta voi tuosta ohjelmasta olla jotakin apua. Kuulemma Helsingin yliopiston koneista löytyy myös vastaava Atlas-ohjelma. En tiedä, miten muissa yliopistoissa on, ja olin yllättynyt, miten vähän näitä ohjelmia ylipäätään tunnetaan tai käytetään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      47
      7745
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4293
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3775
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3220
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2916
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      69
      2656
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2550
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      58