Mercury (+Mariner,Tohatsu) F4, F5 ja F6 erot

dumo

Elikkä minulta löytyy uistelumoottorina ja välillä pikkuveneen perältä tuollainen Mercuryn F5 - nelari, joka on hankittu loppuvuodesta 2002, eli mitä ilmeisemmin sama kone kuin 2004 mallikin. Samaa konetta myydään Mariner ja ilmeisesti myös Tohatsu - merkkisinä. Nyt kiinnostaisi tietää, millä nuo tehoerot 4-6 hevosvoimaisten välillä on saatu aikaan. Onko esim. 5 heppainen ainoastaan esim. pakosarjakuristettu F6:sta, vai onko kaasarissa tai muuallakin eroja.

Yksi lisähevosvoima ei olisi missään määrin pahitteeksi pikkuveneen perällä, 6hv olisi aika lailla optimaalinen. Olenkin ajatellut että voisi tuon viisiheppaisen muuttaa kuutoseksi, jos vain tehoa on rajoitettu yksinkertaisesti, niin ettei tarvitse esim. vaihtaa uutta kaasutinta. Ei myöskään viitsisi oikein purkaa lähes iskemätöntä moottoria osiin turhan takia. Olisinkin kiitollinen jos joku asiasta tietävä kertoisi, onko tehoerot saatu kuristamalla, ja jos on, niin missä osassa kuristus on ja onko helposti muutettavissa täystehoiseksi.

14

4912

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arska

      Muistan jostain lukeneeni että kuutosessa on mm. erilainen nokka-akseli (ei varmaa tietoa). 4/5 hv koneissa taitaa olla vain erilaiset suuttimet.

      • sisu

      • dumo
        sisu kirjoitti:

        Täältä http://www.vastela.net/sami/viritys.htm
        En tiedä onko ratkaisua kysymykseesi mutta ainakin samojen asioiden kanssa painiskellaan.

        Tosiaan voi olla kuristettu käyttämällä erilaista suutinta ja nokka-akselia (tosin nokka-akselin ei sinällään pitäisi paljon vaikuttaa tehoihin ymmärtääkseni...) Pitäisi varmaan kysyä huollosta, tosin vastaus voi olla: "voidaan me toi vaihtaa, tonni väliin niin saat tuliterän 6 heppaisen tuon melkein 2 vuotta vanhan romun tilalle" :)

        Kiitos linkistä, harmi vain että ei ollut tuosta koneesta tietoa. Eiköhän nuo erot varsin nopeasti räjäytyskuvista selviäisi kun vain saisi sellaiset käsiinsä...


      • Mike
        dumo kirjoitti:

        Tosiaan voi olla kuristettu käyttämällä erilaista suutinta ja nokka-akselia (tosin nokka-akselin ei sinällään pitäisi paljon vaikuttaa tehoihin ymmärtääkseni...) Pitäisi varmaan kysyä huollosta, tosin vastaus voi olla: "voidaan me toi vaihtaa, tonni väliin niin saat tuliterän 6 heppaisen tuon melkein 2 vuotta vanhan romun tilalle" :)

        Kiitos linkistä, harmi vain että ei ollut tuosta koneesta tietoa. Eiköhän nuo erot varsin nopeasti räjäytyskuvista selviäisi kun vain saisi sellaiset käsiinsä...

        Suutimet erilaisia 5 ja 6 väliin!
        Koko kaasutin 6hv maksaa 213,50€
        Suuimet ja "putki" maksaa yhteensä 56€


      • dumo
        Mike kirjoitti:

        Suutimet erilaisia 5 ja 6 väliin!
        Koko kaasutin 6hv maksaa 213,50€
        Suuimet ja "putki" maksaa yhteensä 56€

        Tuo siis ilmeisesti pätee Tohatsun nelarille, joten myös Mercurylle. Eiköhän sitä sitten osteta suutin ja "putki" jos hinta on noin edullinen eikä asentaminenkaan liene kovin hankalaa. Mistä löysit hinnat ja mistähän saisi helpoiten ostettua?


      • Mike
        dumo kirjoitti:

        Tuo siis ilmeisesti pätee Tohatsun nelarille, joten myös Mercurylle. Eiköhän sitä sitten osteta suutin ja "putki" jos hinta on noin edullinen eikä asentaminenkaan liene kovin hankalaa. Mistä löysit hinnat ja mistähän saisi helpoiten ostettua?

        Anna e-mail osoite!


      • tuntematon
        dumo kirjoitti:

        Tosiaan voi olla kuristettu käyttämällä erilaista suutinta ja nokka-akselia (tosin nokka-akselin ei sinällään pitäisi paljon vaikuttaa tehoihin ymmärtääkseni...) Pitäisi varmaan kysyä huollosta, tosin vastaus voi olla: "voidaan me toi vaihtaa, tonni väliin niin saat tuliterän 6 heppaisen tuon melkein 2 vuotta vanhan romun tilalle" :)

        Kiitos linkistä, harmi vain että ei ollut tuosta koneesta tietoa. Eiköhän nuo erot varsin nopeasti räjäytyskuvista selviäisi kun vain saisi sellaiset käsiinsä...

        Nokka-akseli on nelarin sielu. Sen muodolla ja ajoituksella saadaan moottorista vääntävä tai tehokas.


      • dumo
        tuntematon kirjoitti:

        Nokka-akseli on nelarin sielu. Sen muodolla ja ajoituksella saadaan moottorista vääntävä tai tehokas.

        Kyllä, enpä ajatellut asiaa tarkemmin. Eihän tuollaisessa koneessa ajoitukseen paljon muuten voi vaikuttaakaan. En ole mikään varsinainen moottoriexpertti, mutta tiedän sentään mikä on nokka-akselin tehtävä (tässä tapauksessa liikuttelee venttiileitä työntötankojen välityksellä) :).


      • dumo
        Mike kirjoitti:

        Anna e-mail osoite!

        Ei oikein viitsisi levittää email-osoitetta tällaisilla foorumeilla, leviää niin helposti spammilistoille hakukoneiden kautta. Tässä linkki kuvaan, jossa lukee email-osoite (kuvasta hakukoneiden on suht hankala napata osoitetta:)):

        http://hcd.no-ip.com/sposti.jpg


    • Anonyymi

      Eli mitä kokoa on F4 suutin / putki ja minkä kokoiset on sitten F6 koneessa? ps. tarviin ne 2hv lisää liukuun saamiseksi.

    • Anonyymi

      Näillä bensa hinnoilla taas ajankohtainen asia.
      Olen täällä Saimaalla, eikä täällä ketään liiku.
      Mulla on 6hv Tohatsu, jotenkin vielä varaa veneillä.
      Teltta, riippumatto ja kota.
      Sekä hyvä kirja.

      • Anonyymi

        Mutta uistimet jäi matkasta.


    • Anonyymi

      Siis Tohatsu tekee kaikki alle 30 hv Merguryn koneet ja samoja myös myydään Mariner nimellä ja 4 5 6 samoja koneita vissiin vain suuttimen koossa eroja ehkä myös suutinputkessakin mutta yleensä suuttimen vaihto tai poraus isommaks riittää. Vaihdoin 5 Tohatsuun 6 suuttimen ja kierrokset ja veneen nopeus nousi selvästi.

    • Anonyymi

      Ihe vähensin 6hv koneen tehoja 4 heppaseksi.
      On tuo bensa niin kallista, tulee säästöjä nyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      44
      7256
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4028
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      56
      3549
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      46
      3062
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2786
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2258
    7. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2236
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      43
      2228
    9. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2226
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      46
      2191
    Aihe