Avoero-kuinka tästä eteenpäin?

mari741

Ero tuli vihdoin ja viimein. On ollukin semmosta soutamista ja huopaamista. Silti tuntuu tosi tosi pahalta. Vaikeaa oli liittomme alusta alkaen. Miten tästä taas jatkaisi eteenpäin? Kuinka päästä yli ja jatkaa elämää?

32

1754

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksinäinen12

Itse käyn läpi samaa prosessia. Viikko sitten tuli ero ja nyt pitäisi etsiä omaa kämppää ja rakentaa elämää uusiksi. Helvetin vaikeaa tämä on, mutta ei tässä luovuttaakkaan voi. Pakko vain jaksaa, vaikka uutta suhdetta uuden naisen kanssa on todella vaikea kuvitella. Pahinta on tämä yksinäisyys tässä vanhassa kämpässä tällä hetkellä, kun muistoja on joka puolella.

Alussa menee sekunti kerrallaan, sitten minuutti, sitten tunti ja lopulta voi laskea jo päiviä. Oli helpottaa päivä kerrallaan, mutta muistot säilyvät aina.

Voimia sinulle ja kyllä se siitä, kun jaksaa uskoa parempaan.

• yksin

Aina se sattuu, pitääkin sattua ja ajatella....
        Uudessa asunnossa uusi elämä, mutta suruaika, ei heti uusia kumppaneita.
        Opettele tuntemaan itsesi yksin.

• Tervetuloa!evi.v,,suomi24 Treffit

• minttulinen

Olen samassa tilanteessa kuin sinä.

Lohdutusta ei voi tarjota. Toisen sanat "kyllä se siitä" ja että "meressä on paljon kaloja" eivät auta, mutta voin kyllä sanoa että tunnen tuskasi. En uskalla vielä tässä vaiheessa luvata, että joku päivä tuntuu paremmalta, mutta niinhän se kai pakkaa tekemään. Sen uskominen on vaan pikkuisen vaikeaa itse kullakin.

Voin omakohtaisesta kokemuksesta nyt sanoa, että olin niin maassa kuin voi vaan olla, enkä ole vielä noussut, mutta elämä se vaan vie mennessään. Jos ei päätä päiviään, niin elää täytyy. Mutta se on syytä tehdä hiljalleen. Eikä haittaa, jos itket silmät päästäsi. Joku fiksu sanoi joskus, että itku auttaa.

Tsemppiä. Kevät ja kesä tulee kohta, sitten on valoisaa ja ihmiset ympärilläsi ovat iloisempia ja ehkä onnistuvat sinuunkin sen tartuttamaan!

• Tervetuloa! evi.v Suomi24 Treffit

• sssna

Viina ja huumeet auttaa!

• mä vaan

Itse eron kokeneena voin neuvoksi sanoa, että jokaisen eron jälkeen tarvitaan aikaa!!!! Aikaa eron läpikäymiseen ja kaiken menneen puimiseen. Joku tarvitsee enemmän, toinen vähemmän, mutta katkeroitua ja siihen takertua ei kannata, elämä jatkuu kuitenkin kaiken jälkeen. Jokaiseen eroon tarvitaan kaksi ja myös niiden omien virheiden huomioiminen on myös hyvästä!!! Laastarisuhteita ei kannata heti aluksi ruveta ottamaan vaan kaikki tulee kuin itsestään, kun annat itsellesi sitä aikaa. Onnea tulevaan, kyllä kaikki helpottaa!!!

Se on Mari niin, jos todella pidit ihmisestä josta erosit ja jos avioliitto on pitkä,
      se rämpiminen kestää 5 v.
      Itse olin 32 v avioliitossa ja erohan siitä tuli.Erosta on 10 vuotta ja on helpottanut,
      mutta niinkuin sanoin ,5 vuotta oli vaikeaa.Tänä päivänäkään kumppanini ei ole kertonut eron syytä,enkä enää halua edes kuulla selityksiä.
      Mutta mitään vieraita suhteita ei taatusti ollut kummallakaan.Ihmisen mieli vain on semmonen ,että otappas siitä selvää.

• Yksi.nainen

Minäkin olin yli 30 vuotta avioliitossa. Siinä ajassa kumpikin ehtii muuttua aika paljon, ja aina ei muututa samaan suuntaan. Jahkasin pitkään, lopulta otin eron. Kaikki ns. päänsisäiset prosessoinnit olin käynyt etukäteen. Erosta tuli juuri 3 vuotta. Exä löysi vuoden päästä uuden. Me kumpikin ollaan nyt paljon onnellisempia, vaikka itse olenkin yksin ja toivon löytäväni kivan miesystävän. Nykytilanne on kuitenkin paljon parempi kuin se huono liitto, joksi se lopussa muuttui. Eikä yksin ole yhtään paha olla, mieluummin yksin kuin huono liitto tai kumppani.

Ihminen valitsee aina pienimmän pahan. Ensin ajattelin, että en jaksa ryhtyä siihen, mitä elämän järjestäminen uusiksi vaatii. Lopulta aloin ajatella, että mikä tahansa on parempi kuin se, että kaikki jatkuu ennallaan tai jopa pahenee. Jos joku olisi sanonut 4 vuotta sitten, että 4 vuoden päästä olen suht onnellinen ja tasapainoinen, en olisi uskonut.

• Lonely girl

Virallinen ero tuli 17.12.2012 mut erilleen muutettiin jo 15.5.2011.Voin sanoa et yhtä helvettiä on ollut joka ikinen päivä.Mies halus erota ja hänellä oli uusi nainen.Oltiin yhdessä 25 v ja ei se mikään esimerkki liitto ollut vaan riitaa oli ja paljon.Miehellä oli toisia naisia vaikka kuinka paljon ja henkistä väkivaltaa oli tosi paljon.Luulisi että olisin vain helpottunut kun pääsin hänestä eroon mut ei se vaan näin mennyt.Yksin olo on ihan hirveetä.Olen joskus ihan paniikissa kun yksinolo ahdistaa niin paljon.En oo ikinä asunut yksin joten näin yli viiskymppisenä tää opettelu on tosi vaikeeta.Toivon että vielä joskus jaksaisin nauttia elämästä ja iloita.Tsemppiä kaikille jotka kärsivät avioeron tuskia.

• yksikkö

Lonely, olisitko läheisrippuvainen jos eron tuskasi kesti niin kauan. Jäit siihen kieriskelemään ja säälimään itseäsi ja märehtimään. Ehkä kannattaisi katsoa myös peiliin miksi ero tulee. Eroon tarvitaan kaksi.

Oletko mielelläsi marttyyri että saat valittaa kun oli niin ilkeä ukko? Tämä on rankasti sanottu, mutta edelleen pyydän että tutkit todella sydäntäsi mitä siellä on.

Lähde ulos siitä itsesäälin kuorestasi. Tarvit voimaa siihen, mutta jos ystäväsikin lähtevät mukaan sinun katkeraan vuodatukseen, etä saa elämääsi ikinä järjestykseen.

• lonely girl
        yksikkö kirjoitti:

Lonely, olisitko läheisrippuvainen jos eron tuskasi kesti niin kauan. Jäit siihen kieriskelemään ja säälimään itseäsi ja märehtimään. Ehkä kannattaisi katsoa myös peiliin miksi ero tulee. Eroon tarvitaan kaksi.

Oletko mielelläsi marttyyri että saat valittaa kun oli niin ilkeä ukko? Tämä on rankasti sanottu, mutta edelleen pyydän että tutkit todella sydäntäsi mitä siellä on.

Lähde ulos siitä itsesäälin kuorestasi. Tarvit voimaa siihen, mutta jos ystäväsikin lähtevät mukaan sinun katkeraan vuodatukseen, etä saa elämääsi ikinä järjestykseen.

Yksikkö-myönnän että olen läheisriippuvainen mutta en pidä itseäni marttyyrina vaikka ukko olikin ilkeä.Itseppähän hänet olin valinnut ja mennyt naimisiin.Kyllä minussakin oli varmaan syytä en ole sitä ikinä kieltänytkään mutta hän oli vain sellainen mies jolle ei yksi nainen riittänyt ja itse sai isältään kokoajan paskaa niskaansa joten hän purki sitä painettaan sit mulle.Tää on niin monimutkainen juttu etten ala sitä tässä selvittämään ja eikä oo tarviskaan.
        Eron jälkeen elin aika vauhdikkaan ajanjakson(kesä 2011)ja sit seurustelin n.vuoden yhden miehen kanssa mutta välimatka oli meillä liian pitkä joten se homma meni vaikeaksi sen takia ja loppui tämän vuoden alussa.Tää vain sen takii etten todellakaan
        jäänyt yksin itsesääliin kieriskelemään mutta siitä huolimatta ero ahdistaa vieläkin ja kaipaan niitä meidän yhteisiä aikoja vaikka vaikeaa oli silloinkin.

• ero taan

Erosta kannattaa muistaa, että sillä haetaan jotain parempaa. Ei kukaan eroa siksi, että asiat olisivat sen jälkeen huonommin, vaan aina siinä haetaan, että joku huono juttu poistuisi, joku asia olisi eron jälkeen paremmin.

Kyllähän se ero jättää arven. En tiedä onko helpompaa, mutta itselle kannattaa olla rehellinen. Kannattaa muistaa niin ne hyvät muistot, miksi rakastuttiin, miten oltiin yhdessä, kuin myös ne syyt mitkä johtivat eroon. Toisen mustamaalaaminen läpikotaisin p*skaksi ei ole aikuisen kypsää touhua. Harva ihminen kuitenkaan on läpikotaisin sitä itseään. Näin sen oman menneisyyden kanssa voi elää rehellisemmin.

• nuorimiesviela

Viisi vuotta oltiin yhdessä. Yhteinen lapsi täyttää kolme. Nainen halusi eron.

Tämä on kyllä tuskaa. Ihan käsittämätöntä. Tekisi mieli rikkoa kaikki ikkunat ympäriltä ja heitellä tavaroita ja itkeä ja huutaa ja kuolla.

Miten tässä voi mistään iloita tai miten tästä voisi jotain oppia? Jos nainen vain ilmoittaa, ettei enää halua olla kanssani, niin miten siihen voi muka suhtautua mitenkään. Yhteinen lapsikin on ja senkin vuoksi ero äärimmäisen vaikeaa myös käytännössä. Haluaisin lisää lapsia ja elää yhdessä vanhuksiksi asti, mutta se on nyt mahdotonta. Nainenkin sanoi kyllä haluavansa lisää lapsia muttei minun kanssani. Voiko pahempaa ollakaan? Ja nainenko ei kykene väkivaltaan? Ottaisin paljon mieluummin turpaan, kun kuulisin tuollaista myrkkyä.

Lapsen vuoksi on vain pakko olla nöyrä ja kerätä itsensä. Mutta kyllä tähän tuskan käsittelemiseen tulee menemään monta vuotta, ellei koko elämä. Niin paljon meni minusta rikki. En tiedä mitä tein väärin. Annoin suhteelle kaikkeni. Rakastin häntä koko sydämestäni. Tässä menee helposti usko ihmiseen ja hyvyyteen, kun kaikkein lähin ja rakkain ihminen hylkää ja jättää yksin selviämään tähän kylmään, pimeään maailmaan.

Naiset, kertokaa, miksi jätätte miehen? Miehen joka ei tee mitään väärää. Ei pelaa, ei petä, ei haasta riitaa - rakastaa vain ja hakee toisesta turvaa ja tukea elämään, haluaa tehdä toisen onnelliseksi, elää arkea yhdessä, kasvattaa yhteistä lasta, sitoutua yhteiseen elämään ja tulevaisuuteen. En ymmärrä. Tuntuu, että itsekkyydellä ja ahneudella pärjäisi paljon paremmin. Kun toinen ei enää kiinnosta, hankitaan kylmästi uusi itselle sopivampi ihminen tilalle.

Sanokaa vain että annoin itsestäni liikaa. Niin totisesti tein. Enkä kadu sitä hetkeäkään. Tuska on kyllä valtava.

• Kyseenalaistaja

Minullakin oli aikomus vanheta yhdessä miehen kanssa - exän.
        Jos tilanne olisikin ollut tuollainen kuin kuvaat ja mies toiminut niin kuin sinä, en olisi ottanut eroa. En minäkään ymmärrä, miksi sinut jätettiin.
        Exä alkoi juoda ja jäin yksin vetämään sitä kivirekeä. Jonkun sitä piti vetää, huolehtia asioista ja pitää lasten maailmaa pystyssä. Mies oli aina kuin kolmas lapseni. Ei siinä vastuussa mitään, sitä olin tottunut kantamaan, mutta se juominen oli viimeinen pisara ja kun se vain paheni vuosien mittaan niin että ero oli lopulta ainoa ratkaisu. Annoin hänelle tilaisuuden lopettaa, hän yrittikin, mutta ei kai lopulta tosissaan halunnut, kun kuitenkin jatkoi.

• Niimpä mitä sit kun 17.vuotta takana ja avioero vireillä,mitä sit mikä maa mikä valuutta,hiukka pelottaa,sanoisinko,varsikin kun ei ole tukiverkostoa,ei ystäviä mitä tarttis nyt jo puhekumppaniksi. En tiedä miten mut kai vaan pakko selvitä ilman mitään. Kai pelin sääntö on tämä.

• aviotyhmä

oih sitä sinkkuelämän onnea. ei muuta ku riettaat riennot päälle ja etiäpäin.

• Erosta voittajana

Jos ero on tullut todeksi, kumman toiveesta tahansa, niin siihen on turha katkeroitua. Miksi ihmiset alistuvat roikkumaan puolisossaan väkisin kiinni ja hankaloittamaan toisenkin elämää?
      Mielestäni se ei ole ainakaan rakkautta vaan paremminkin läheisriippuvaisuutta, kun halutaan väkisin roikkua epätyydyttävässä suhteessa. Antakaa edes toisen nauttia vapaudesta, uudesta suhteesta tai miten hän sitten haluaakin jatkaa elämäänsä.
      Laastarisuhde tekee monelle hyvää, sillä silloin huomaa, että "kelpaa" vielä jollekin. Kolahtanutta itsetuntoa voi näin laastaroida ja kuka tietää vaikka jo se seuraava suhde olisinkin se suuri onni?!
      Jokaisesta suhteesta oppii jotain, jos on vaan itselle rehellinen ja muistaa katsoa välillä myös peiliin.
      Pitää myös miettiä, että onko se mahdoton olotila elää yksin, vai haluaako elää parisuhteessa, mitä suhteelta toivoo jne.
      Eron tuskasta kun selviää, niin aika tekee tehtävänsä ja ajatukset päässä selkiintyy ja jopa oppii elämään yksin. Jotkut jopa nauttivat siitä, kun ei ole joka hetki toisen tarkkailun alaisena.

• Erot.

Mua on eroissa lohduttanut tieto, että noin puolet avioliitoista päättyy eroon, ja avoliitoissa luku on varmaan vielä suurempi, en tiedä. Ei ole ainakaan ainoa, kenelle sellaista tapahtuu.

• Yksi.nainen

Ehkä ei edes pidä hämmästyä jos tulee ero, vaan ennemminkin silloin, jos sitä ei tule.

• Erot.
        Yksi.nainen kirjoitti:

Ehkä ei edes pidä hämmästyä jos tulee ero, vaan ennemminkin silloin, jos sitä ei tule.

Välillä tuntuu, että on kuin hakkaisi päätä seinään. Kummasti sitä vaan jaksaa aina yrittää uudestaan, tälläkin hetkellä taas naimisissa. Tiedän kyllä, että sitä helposti toistaa samaa kaavaa, kumppanin valinnassakin. Uskokaa tai älkää, mutta eroihinkin tottuu, ainakin jossain määrin.

• Ero edessä

MInulla 27 vuotta avioliittoa takana ja harkinta-aika juuri päättynyt. Avioliitto tunteeton vuosikausia ja itse olen laittanut eron vireille. Mieheni ei haluaisi erota vaikka hänkään ei ole tyytyväinen. Hän heittäytyy marttyyriksi ja uhriksi. Tämä on kauhean ahdistavaa. Vaikka minä olen eron laittanut vireille, ei se auta yhtään tähän ahdistukseen ja pelkoon, lähinnä siihen, miten mies pärjää. Miehillä ei ole sellaista verkostoa ympärillään. Itse kyllä uskon pärjääväni sosiaalisen ja positivisen asenteeni ansiosta. Onko sekin sairasta kun koko ajan miettii, miten toinen pärjää ja voinko jättää?

• Eronneiden miesten kannattaa olla yhteydessä Miessakkeihin. Niillä on eronneiden miesten vertaistukiryhmiä. Ja toimii!

• Uusia.

Mahdollisuuksia avautuu eron jälkeen. Voi tehdä sellaisia asioita,mitä ei voi parisuhteessa tehdä,eli tavata mielenkiintoisia naisia. Voi myös harrastaa juuri silloin kuin haluttaa ja elämä on huomattavasti vapaanpaa. En ole katunut eroani päivääkään,nyt vasta nautin elämästä.

• hutfr

pierase helpotuksesta ja avaa bisse äläkä enää mene siihen koukkuun että kattelet samaa lärviä vuos tolkulla.

• joopa joo

Jos ero tulee yllätyksenä, kuten minulle kävi niin voin sanoa että todella vaikeaa on lähteä eteenpäin. Miettii vain sitä toista ihmistä, jonka olet luullut tuntevasi, miten ihmisestä voi tulla niin kylmä ja julma toista kohtaan. Aivan kuin mitään yhteistä ei ikinä olisi ollutkaan. Tuntuu enemmänkin muoti-ilmiöltä ja joillakin sellaiselta leuhkimisen aiheelta. Ymmärään jos toisellakaan ei ole halua tehdä mitään asioiden eteen mutta jos toinen on valmis vaikka mihin niin ettei se ero ole se ainoa ratkaisu niin ei. Ei aina ymmärrä, ei. Mutta raskasta sitä se on , voisin sanoa että otan osaa, tiedän sen ahdistuksen tunteen joka tulee. Se on sanoinkuvaamaton.

• lonely girl

Ymmärrän sinua aivan täysin.Toivon sulle hyvää jatkoa elämääsi ja toivon että löydät(jos et oo jo löytänyt)uuden ja hyvän naisen rinnallesi ja joka pysyy rinnallasi elämäsi loppuun asti.Tsemppiä!!!

• erontuska66

omasta erosta on kulunut vasta vajaat pari kuukautta ja olen edelleen täysin pihalla ja en saa itsestäni mitään irti. omaa pahaa oloa tietenkin pahentaa se ettei ex:ä halunnut puhua asioista missään vaiheessa eikä ole puhunut vieläkään joten epätietoisuus raastaa ja pahasti. kait se niin menee että aika parantaa haavat vaikka tällä hetkellä päälimmäisenä vain katkeruus siitä ettei selvitetty asioita. uutta suhdetta en ole edes ajatellut ja tuskin enään vakiinnunkaan sen verran kolahti.

• jatkuuuuu

Toivottavasti ero, siis avioero ei osu omalle kohdalle koskaan. EI koskaan! Voin vain kuvitella (voinko? osaankohan sittenkään?) kuinka kauhean hirveää se olisi omalle kohdalle sattuessaan. Toisaalta; ihmiset ovat erehtyväisiä ja saattavat avioitua "väärän ihmisen" kanssa. Elinikäinen avioliitto ja elämänkumppani olisi kovin toivottavaa, mutta ainahan ei käy niinkuin haaveillaan. Avioliitto ja elämä jatkuuuuuuu

• eroTessa

Eroaminen on kuin pieni kuolema sillä eroiteuksella että pääsee inhoamastaan ihmisestä eroon. Kuolemantapauksissa joutuu rakastamastaan ihimisestä erooon.

Erossa on vaikeaa aluksi yksinäisyys, mutta siihen ei auta kuin työ ja lähteminen ihmisten pariin.

Vaikeaa on myös jos on lapsia ja he ovat muuttaneet lähtevän puolison kanssa. Siihen auttaa kun yrittää säilyttää korrektit välit toiseen ja tapaa lapsiaan mahdollisimman paljon.

Eron tuska kestää vuoden. Sitten alkaa helpottaa ja elämä maistuu. Jos liitto oli huono, huomaa pikkuhiljaa että näinhän se olikin parempi.

Eroa ei pidä jäädä märehtimään vaan pitää jatkaa elämäänsä. Kukaan ihminen ei ole sen arvoinen että jonkun takia pitäsi oma elämä jättää elämättä ja alkaa vihamaan/suremaan/katkeroitumaan jne. Jokaisella on tietenkin oma arvonsa, mutta oman arvon tunne on oltava. Ajatukella että "olen ihan hyvä" vaikka olisikin eronnut.

Jaksamista kaikille eronneille. Itselläni kaksi eroa takana. En jäänyt märehtimään, mikä olikin hyvä vaikka ei erot olleet helppoja ollenkaan. Nyt olen oikein tyytyväinen elämääni.

• Integrity

"Jokaisella on oma arvonsa, mutta oman arvon tunne on oltava." Tämä on tosi tärkeää. Ja se, ettei elä omaa elämäänsä jonkun toisen kautta. Itsellä pitää olla "oma elämä", jossa on hyvä olla, ja joka ei mene täysin pirstaleiksi jos esim. kumppani jättää.

• lastaamassasatamassa

Pää pystyyn ja uusi mato koukkuun!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      111
      7245
    2. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      62
      5149
    3. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4834
    4. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      52
      3985
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      3946
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      217
      3837
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      28
      3518
    8. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      41
      3143
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      51