Tuijien leikkaminen ELokuussa?

TUIJA

Voiko noita pylvästuijia leikata vaikka nyt jos aikoo vaan lyhentää 15cm latvoista?
Latvat ovat aivan roikkuvia(pehmeitä) joten turha antaa kasvaa enempää roikkuvaksi.
Puunhan tulisi kasvaa suoraan pystyyn eikä lyyhistyä.

4

751

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jospa

liitty kesän ilmiöitä eli kuivuutta tai vastaavaa. JOS ne todella ovat pylvästuijia, niiden tulee kasvaa pystymäiksiksi luonnostaan-oliko lajike oikein valittu? Itse laji kasvaa riippaoksaisemmaksi.

• Ninnu

Yleinen sääntö puiden leikkausajankohdaksi on, että mieluiten hyvin aikaisin keväällä (helmi-maaliskuussa) tai sitten seuraavaksi juhannuksen tienoilla - heinäkuun alussa. Ei mielellään enää syksyllä leikata puita, koska homeitiöt ovat liikenteessä ja saattavat pesiytyä leikkaushaavoihin aiheuttaen jotain tautia puulle.

• iloinen puutarhuri

Havukasvien leikkuu keväällä ennen kasvuunlähtöä.Latvaa ei kannata katkaista jos haluat että tuijasi kasvaa korkeammaksi nätisti ettei tule tikkarin mallista tuijaa. Jo puutunutta kasvua ei kannata leikata, se voi kuivua eikä talvenkestävyys leikkuu kohdassa ainakaan parane. kokemusta about 8 vuotta

• huolimatta

Tuntuu olevan virallisia ohjeita... enivei mä katkaisin nuo hennot roikkuvat latvat omista -hieman nuokkuvista-tuijistani heinäkuun alussa. Sillä seurauksella, että tuijat virkistyivät silminnähden ja alkoivat heti tuuhentua... Amatöörin tuuriako? Mulle puutarhuri sanoi että pylvästuija (toisinkuin kartio semmonen) kestää rajuakin leikkausta...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      47
      7725
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4283
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3755
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3220
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2906
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      69
      2636
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      64
      2508
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      58