Mestarikokki ;)

Rattus sp.

Se on tämän hetkinen olotila, kun sain tehtyä soijapaloista, kookosmaidosta, ananaspaloista, ohrahelmistä ja wokkikasviksista maustamalla todelle hyvän ruuan.

Muutenkin elämä on tällä hetkellä seesteistä, josta nautin täysin siemauksin. Toivottavasti muillakin on samanlainen tilanne ja joilla ei ole, niin toivotaan parempia aikoja.

27

73

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Säilykkeet ja pakasteet suotta aliarvostettuja.

=DW=

• Rattus sp.

Totta. Nuo soijatuotteetkin ovat hyviä, kunhan maustaa ne hyvin. Joku heikkohermoisempi ei kestäisi maustamiseni katsomista. Se on sellaista luovaa kokeilua :).

Ananastölkkejä tuli ostettua tarjouksesta. Samoin kaapissa on isompi määrä tomaattimurskaa. Kovanaama-paistokasari saa jatkossakin kyytiä. Aineksia riittää..

• ...
        Rattus sp. kirjoitti:

Totta. Nuo soijatuotteetkin ovat hyviä, kunhan maustaa ne hyvin. Joku heikkohermoisempi ei kestäisi maustamiseni katsomista. Se on sellaista luovaa kokeilua :).

Ananastölkkejä tuli ostettua tarjouksesta. Samoin kaapissa on isompi määrä tomaattimurskaa. Kovanaama-paistokasari saa jatkossakin kyytiä. Aineksia riittää..

Suosittelen valurautapannua.

Kokeillut kaikenlaisia pinnoitettuja paistinpannuja, kertakäyttökamaa ne on. Pinnoitteet kuluvat, eivät kestä kuumuutta, runko vääntyy. Kokeiltiu kaikki yleiset ja epäyleiset merkit.

Eniten vaatutti pari stanan kallista Scanpania, jotka ei passanneet mitenkään kaasuliedelle. Pinnoitteet irtosi lieukoina sivuuseinistä, kun pannut kuumeni. Joopajoo, "elinikäinen takuu", kattele takuuehtoja, en edes yrittänyt.

Vaan pitää olla sellanen kananmunanpaistopannu tollasiin kananmunien paistamiseen ja sen sellaiseen kastikkeen tekemiseen. Nyt on ihna ok. Julienne, kestänyt hämmästyttävän hyvin. Toinen merkki on SwissPann, siinä on jokin timantti-pinnoite, Juliannessa kai grafiittia. Mutta, kun pinnoitettu, pinnoitus kestää vain aikansa.

Mulla paras pannu on sellanen stanan suuri Hackmannin valurautapannu, painaa kai sata kloa. Se kehoiin, kun pitää pihviä paistaa. Lisäksi yks isoäidin perinönä tullut tavallinen valurautapannu, mitä käytetään usein. Pari käyttö valurautapannua on sitten noin tavallisessa käytössä.

Valurauta kestää esiäidiltä tyttären pojalle, virheettömänä. Niissä vaan erilainen kunnossapito kuin pinnoitepannussa. Pitääpi pestä , ja pyyhkiä oikein. Ajoittain pitää rasvata ja kuumentaa. Aika vähän duunia käyttökelpoisuuteen verrattuna. Tiskikoneeseen valurautapannun voi toki laittaa, pitääpi sitten rasvapolttaa kauttaaltaan.

Nykyään markkinoilla keraamisia pannuja. Haahuiluissa ostaa kokeeksi sellainen. Noin teoriassa se on pliukas kuin pinnoitepannu ja kestävä kuin valurautapannu.

Muttas niin. Pitääpi muistaa, ainoa oikea ruuan kypsennyspaikka on avotuli, nuotio, hiilllo, tms. Ai niin mikroaaltouuni :DDDDDDDD

=DW=

• Rattus sp.
        ... kirjoitti:

Suosittelen valurautapannua.

Kokeillut kaikenlaisia pinnoitettuja paistinpannuja, kertakäyttökamaa ne on. Pinnoitteet kuluvat, eivät kestä kuumuutta, runko vääntyy. Kokeiltiu kaikki yleiset ja epäyleiset merkit.

Eniten vaatutti pari stanan kallista Scanpania, jotka ei passanneet mitenkään kaasuliedelle. Pinnoitteet irtosi lieukoina sivuuseinistä, kun pannut kuumeni. Joopajoo, "elinikäinen takuu", kattele takuuehtoja, en edes yrittänyt.

Vaan pitää olla sellanen kananmunanpaistopannu tollasiin kananmunien paistamiseen ja sen sellaiseen kastikkeen tekemiseen. Nyt on ihna ok. Julienne, kestänyt hämmästyttävän hyvin. Toinen merkki on SwissPann, siinä on jokin timantti-pinnoite, Juliannessa kai grafiittia. Mutta, kun pinnoitettu, pinnoitus kestää vain aikansa.

Mulla paras pannu on sellanen stanan suuri Hackmannin valurautapannu, painaa kai sata kloa. Se kehoiin, kun pitää pihviä paistaa. Lisäksi yks isoäidin perinönä tullut tavallinen valurautapannu, mitä käytetään usein. Pari käyttö valurautapannua on sitten noin tavallisessa käytössä.

Valurauta kestää esiäidiltä tyttären pojalle, virheettömänä. Niissä vaan erilainen kunnossapito kuin pinnoitepannussa. Pitääpi pestä , ja pyyhkiä oikein. Ajoittain pitää rasvata ja kuumentaa. Aika vähän duunia käyttökelpoisuuteen verrattuna. Tiskikoneeseen valurautapannun voi toki laittaa, pitääpi sitten rasvapolttaa kauttaaltaan.

Nykyään markkinoilla keraamisia pannuja. Haahuiluissa ostaa kokeeksi sellainen. Noin teoriassa se on pliukas kuin pinnoitepannu ja kestävä kuin valurautapannu.

Muttas niin. Pitääpi muistaa, ainoa oikea ruuan kypsennyspaikka on avotuli, nuotio, hiilllo, tms. Ai niin mikroaaltouuni :DDDDDDDD

=DW=

Olen muuten ajatellut tuota keraamista pannua. Jos ostat ennen minua, niin kerro kokemuksista. Tuo kovanaamani on kyllä kestänyt hyvin. Liekö kyseessä "sunnuntaikappale"? Valurautaista wokkia olen ajatellut myös. Pidän astiakaappini järjestyksessä eli hyvin vähän erilaisia pannuja ja kattiloita.

Luultavasti laitan kolmikerroksisen haudutuskattilani kiertoon. Höyryttämisessä käytän erillistä höyrytykseen tarkoitettu kodinkonetta ja puuroihin sekä keittoihin minulla on Grand mama -haudutusastia.

Olen myös päätynyt, ettei veneessä kuumenneta muuta kuin vettä eli ruokapuoli tulee olemaan veneilyllä rajoitettu. Toisaalta aina voi mennä satamien läheisyyksissä oleviin ruokapaikkoihin.

• illueetu
        Rattus sp. kirjoitti:

Olen muuten ajatellut tuota keraamista pannua. Jos ostat ennen minua, niin kerro kokemuksista. Tuo kovanaamani on kyllä kestänyt hyvin. Liekö kyseessä "sunnuntaikappale"? Valurautaista wokkia olen ajatellut myös. Pidän astiakaappini järjestyksessä eli hyvin vähän erilaisia pannuja ja kattiloita.

Luultavasti laitan kolmikerroksisen haudutuskattilani kiertoon. Höyryttämisessä käytän erillistä höyrytykseen tarkoitettu kodinkonetta ja puuroihin sekä keittoihin minulla on Grand mama -haudutusastia.

Olen myös päätynyt, ettei veneessä kuumenneta muuta kuin vettä eli ruokapuoli tulee olemaan veneilyllä rajoitettu. Toisaalta aina voi mennä satamien läheisyyksissä oleviin ruokapaikkoihin.

Valurautaisessa wokkipannussa katoaa kyllä se wokkipannun perusidea, eli että se on nopeasäätöinen lämpötilaltaan ja että sen saa pirun nopsaan kuumaksi.

• Eiköhän ne paremmat ajat siitä ala, kun pääsee eläkkeelle;) Mutta siihen on aikaa, joten ei kovin seesteiseltä näytä;)

Wokkipannu on käyttämättömänä kaapissa, mutta huomenna meinaan tehdä sunnuntaista huolimatta ihan vaan nakkikeiton. Reilusti porkkanaa ja muita keittojuureksia, pari lihaliemikuutiota, hieman cayennepippuria, reilusti paprikajauhetta ja runsaalla kädellä rakuunaa. Ja hyvältä maistuu, näkkileivän kera.
      Kookosmaitoon en koske. Huonoja kokemuksia pojan kokkauksista, en pidä makeasta ruuasta. Mutta makuja on monia.

• Rattus sp.

Vapaapäivinä välttelen liharuokia. Paljon on tullut tehtyä sosekeittoja. Huomenna aion yhden väsätä viikolla iltaruuaksi.

Tuo paprikajauhe on myös minulla paljon käytössä. Lisään sitä jopa paistettuihin kananmuniin.

Mitenkäs kuvassa oleva koira voi? Oma on tänään antanut kaikkensa harrastusten parissa, joten ilta on ollut rauhallinen :).

• On Sullakin toiveet tuosta eläkkeellejäämisestä.
        Tuossa kysyin yhdeltä konmieheltä, että vielä on hommissa, vaikka ikää on 67.
        Vastas, että eipähän sitäkään aikaa tarvii emännän känssa kotona olla.

• Rattus sp. kirjoitti:

Vapaapäivinä välttelen liharuokia. Paljon on tullut tehtyä sosekeittoja. Huomenna aion yhden väsätä viikolla iltaruuaksi.

Tuo paprikajauhe on myös minulla paljon käytössä. Lisään sitä jopa paistettuihin kananmuniin.

Mitenkäs kuvassa oleva koira voi? Oma on tänään antanut kaikkensa harrastusten parissa, joten ilta on ollut rauhallinen :).

On muuten jännä, miten periaatteessa samalla reseptillä tehty ruoka on eri ihmisten tekemänä niin erilaista. Tänään söin "kylässä" tosi hyvää makaroonilaatikkoa, jollaista haluaisin itse tekemänikin olevan. Jokin vain mättää, etten saa samanlaista aikaiseksi. Kyse enemmänkin rakenteesta kuin mausta.

Koira näyttäisi voivan ainakin tällä hetkellä varsin hyvin. Ketarat kattoa kohti makaa otus tyytyväisen oloisena, minun sängyssäni. Arki-illat varsinkin on koiran puolesta rauhallisia. Täällä kun on nykyään useimmiten arkisin hoitokoira ja tämä oma ei silloin osaa nukkua, vahtaa vaan, että mitä se toinen tekee. Nukkuu sitten illat.

• k-kotton kirjoitti:

On Sullakin toiveet tuosta eläkkeellejäämisestä.
        Tuossa kysyin yhdeltä konmieheltä, että vielä on hommissa, vaikka ikää on 67.
        Vastas, että eipähän sitäkään aikaa tarvii emännän känssa kotona olla.

No, kaikilla ei ehkä ole mitään omaa tekemistä. Meikäläisellä olisi, mutta ei ole aikaa kaiken "tärkeämmän" ja tärkeämmän tekemisen jälkeen.

• Rattus sp.
        mies-vm56 kirjoitti:

On muuten jännä, miten periaatteessa samalla reseptillä tehty ruoka on eri ihmisten tekemänä niin erilaista. Tänään söin "kylässä" tosi hyvää makaroonilaatikkoa, jollaista haluaisin itse tekemänikin olevan. Jokin vain mättää, etten saa samanlaista aikaiseksi. Kyse enemmänkin rakenteesta kuin mausta.

Koira näyttäisi voivan ainakin tällä hetkellä varsin hyvin. Ketarat kattoa kohti makaa otus tyytyväisen oloisena, minun sängyssäni. Arki-illat varsinkin on koiran puolesta rauhallisia. Täällä kun on nykyään useimmiten arkisin hoitokoira ja tämä oma ei silloin osaa nukkua, vahtaa vaan, että mitä se toinen tekee. Nukkuu sitten illat.

Oma äitini tekee hyvää makaronilaatikkoa. Siitä puuttuu se munamaito, jota inhoan.

Tuosta rakenteesta sen verran Tein tosi kauan tuota aloituksessa tekemääni ruokaa. Haudutin pois ylimääräisen nesteen ennen kuin lopuksi lisäsin kookomaidon. Jokainen osa-alue - ohrahelmet, soijapalat ja muut olivat omalla tavallaan hyvin maustettuja.

Onnellinen koira siellä :).

• ...
        mies-vm56 kirjoitti:

Aldente.

Elikkäs makarooneja niin monenlaisia, kaikki pitää osata kypsentää oikein. Koska kama isketään uuniin, ei saa keittää täysin kypsäksi, se kypsyy lisää hautuessaan uunissa. Aikaslailla hankala arvioida oikea kypsennys. Spagetin tms pastan voi arvioida keitellessä, koska ne syödään samantien. Lopju erilainen asia.

Yks juttu, pitääpi maustaa je tehdä se jauheliha oikein kunnolla erikseen, siitä se maku tulee makarooniinkin. Ja se "salainen" juttu lihan maustamiseen on muskottipähkinä.

=DW=

• Rattus sp.
        ... kirjoitti:

Aldente.

Elikkäs makarooneja niin monenlaisia, kaikki pitää osata kypsentää oikein. Koska kama isketään uuniin, ei saa keittää täysin kypsäksi, se kypsyy lisää hautuessaan uunissa. Aikaslailla hankala arvioida oikea kypsennys. Spagetin tms pastan voi arvioida keitellessä, koska ne syödään samantien. Lopju erilainen asia.

Yks juttu, pitääpi maustaa je tehdä se jauheliha oikein kunnolla erikseen, siitä se maku tulee makarooniinkin. Ja se "salainen" juttu lihan maustamiseen on muskottipähkinä.

=DW=

Poimin tuon muskottipähkinän tästä vastauksesta. Vaikka epäilen, etten kyllä tee makaronilaatikkoa, mutta muuten maustamisessa voisin käyttää tuota.

• Huokaus.
      Ollut madekeittoa, sitten uunikalaa, savukalaa, ja pitäs lähiaikoina käydä verkoilla, taas tulee kalaa.
      Huomenna meinaan laittaa uuniin herkkupaistin. Niin siinä paketin kyljessä luki.
      Jälkiruuaksi on riisipuuroa ja lakkakiiseliä.
      Kyllä tässä jotenkin pärjää.
      Muuten tuo elämä on kysymysmerkkejä ilman vastauksia.

• Rattus sp.

Täällä on taas ongelmana löytää tuoretta lohikalaa sushia varten. Jotenkin en luota tuohon paikalliseen tarjontaan. En päässyt elämässäni noissa kalaloisten tunnistamisessa niin pitkälle, että tunnistaisin kalan tuoreuden pakoon kipittävien loisten näkemisestä.

Kuullostaa kyllä vähän liian täyttävältä, jos ei ole jakautunut pidemmäksi ajaksi. Eikös tuossa määrässä huolestuta elohopean kerääntyminen elimistöön?

Onhan se hyvä, ettei tulevaisuudesta liiaksi tiedä. Voi elää nykyhetkessä ja tehdä sen, minkä pitää tehdä. Olenkohan nyt ylioptimistinen? No, en jaksa surra tulevaisuutta tai toivoa liiaksi, mitään ihmeitä.

• Kysymys merkit taitaa kuulua oleellisesti elämään. Onhan siellä välissä joitain muitakin merkkejä. Pisteitä, pilkkuja huutomerkkejäkin välillä.

• Irkka kirjoitti:

Kysymys merkit taitaa kuulua oleellisesti elämään. Onhan siellä välissä joitain muitakin merkkejä. Pisteitä, pilkkuja huutomerkkejäkin välillä.

Huutomerkkejä ei tässä iässä ole.
        Kysymysmerkit niiden pisteiden paikan vuoksi.
        Siinä se onkin, minne sen pisteen osaa laittaa. Sitten tulee iso kysymysmekki, mitä sen jälkeen.
        Ei se oo elämä helppoa.

• Kuulostaa eksoottiselta! Ostin kerran pussillisen soijapaloja ja keitin koko höskän kerralla. Ja heitin koko höskän kerralla kompostiin. En vaan saanut siitä hyvää :/

Ei muuten mikään ihme, että olen parempi puutarhurina kuin kokkina, kun sitä mustaa multaa tulee ikään kuin hellalla kasvatettua :))

Kummaa sekin, että vaikka muuten en anna hevillä periksi, niin ruuanlaitossa annan. Jos ei ekalla kerralla onnistu ihan niin kuin haluaisin, niin en kokeile toista kertaa.

Muuten on kuin jäitä polttelis. Ehkä elämän kuuluu olla sellaista välillä, ei se aina niin auvoista voi olla. Kelit on mitä mahtavimmat, niin kaunista että henki salpaantuu. Yhtenä iltana taivas oli aivan kirkkaan oranssi, vaikka oli olevinaan pimeetä. Ihanan näköistä.

• Rattus sp.

Sinut tuntien en usko, ettei tekemäsi ruoka olisi maittavaa. Olenhan tekemääsi kakkuakin maistanut :).

Toisaalta nuo soijatuotteet täytyy erikseen kypsentää ja maustaa ennen kuin lisää muun sekaan. Näin ainakin minä koen sen.

Myrskyn silmässäkin on tyyntä. Mistäköhän näitä seesteisiä ajatuksia sikisee?

• Rattus sp. kirjoitti:

Sinut tuntien en usko, ettei tekemäsi ruoka olisi maittavaa. Olenhan tekemääsi kakkuakin maistanut :).

Toisaalta nuo soijatuotteet täytyy erikseen kypsentää ja maustaa ennen kuin lisää muun sekaan. Näin ainakin minä koen sen.

Myrskyn silmässäkin on tyyntä. Mistäköhän näitä seesteisiä ajatuksia sikisee?

On mulla joitakin bravuureja, mutta jos ilmoitan kotona että luovuus iski hellan äärellä, murut lähtee iskälleen syömään. Koirakin painuu takaisin sohvaan nukkumaan.

Vaatii varmaan vähän kokeilua tuo soija. Tein puhtaasti soijapussin ohjeiden mukaisesti, eikä sieltä aina löydy ne maittivammat ohjeet :)

Intialaista sapuskaa voisi kokeilla. Nyt ollaan nuorison nuudeli-innostuksesta tehty vaikka mitä wokkia, on ihan kiva kokeilla muita makuja kuin kerneheittoa ja pihalullia.

Hyvä ajatus myrskyn silmästä :))

• Rattus sp.
        m.miina kirjoitti:

On mulla joitakin bravuureja, mutta jos ilmoitan kotona että luovuus iski hellan äärellä, murut lähtee iskälleen syömään. Koirakin painuu takaisin sohvaan nukkumaan.

Vaatii varmaan vähän kokeilua tuo soija. Tein puhtaasti soijapussin ohjeiden mukaisesti, eikä sieltä aina löydy ne maittivammat ohjeet :)

Intialaista sapuskaa voisi kokeilla. Nyt ollaan nuorison nuudeli-innostuksesta tehty vaikka mitä wokkia, on ihan kiva kokeilla muita makuja kuin kerneheittoa ja pihalullia.

Hyvä ajatus myrskyn silmästä :))

Jossakin vaiheessa pitää lähteä käymään Tallinnassa ja siellä Mark & Spenccerin ruokaliikkeeseen. Siellä oli aivan ihanaa, aidonmakuista intialaista mausteseosta. Viimeeksi sen tasoista maustamista olen tavannut Englannissa.

• Ruuanlaittoa luovuudella,seesteistä elämää ja makunautintoja. mikäpä on silloin elelllessä.

• Rattus sp.

Siihen kun liitetään reipas koiranpentu, mukavat omaa elämäänsä viettävät naapurit ja mielenkiintoinen työ, niin ei voi valittaa. Kiirettä kyllä pitää, mutta siitä saan syyttää itseäni niin töissä kuin vapaa-aikana.

• Mä kun en kovin pidä ruuanlaitosta. niin ihailen ihmisiä jotka väsäilee herkkuja, päivittäinkin ihan vaan itselleen.
      Jos en töissä syö, se on jotain simppeliä, ja pystyn syömään vaikka samaa keittoa useampanakin päivänä.. toki pakastimen omistan :)
      Kohtalaisen seesteistä.. alakulon hetkinä ajattelen, että kevättä kohti mennään.

• Rattus sp.

Kyllä tuo auringonvalon määrä auttaa omaan olotiaan. Odottelen, että nuo jalkakäytävät aurataan. Lähdetään sen jälkeen koiran kanssa pidemmälle lenkille.

Muuten sillä samalla vaivalla, kun tekee jotakin simppeliä, pystyy tekemään simppeleitä kokeiluja. Monesti tuo maittavuus tulee tuosta maustamisesta.

Välillä innostun hamstraamaan mielenkiintoisia ruoka-aineksia ja sitten ei auta kokeillä, mitä niistä tulee.

• illueetu

Ihan ok lisukkeet.

• Rattus sp.

Kiitos. Maistui tänäänkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4983
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4219
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2321
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      19
      2105
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1888
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1716
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      171
      1483
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1203
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94