Olisi otsikon mukainen ferrobetoniketsi myytävänä mielenkiintoisella hinnalla. On englantilaisen betonivenefirman rakentama. Käyttötarkoitus enempi liikkuvaksi lomaviettopaikaksi kuin aktiivipurjehdukseen. Vene on käynyt Karibialla ja varusteet sen mukaiset. Onko kenelläkään kokemuksia näistä betoniveneistä, mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomio ja mitä ongelmia odotettavissa.
Endurance 40
14
256
Vastaukset
- hooooomer
betonia...jeeee
- mikä ettei
Onhan niilläkin kierretty maailmaa. Yli jäävällä rahalla voi ostaa hienon pelastuslautankin kaiken varalle.
- seppomartti
Puolassa on yksi myynnissä eikä hintakaan ole paha. Varmaan hyvä huvilan korvike. Enduranceja muistaakseni tehtiin myös teräksestä ja konstruktiona oli oman aikansa avomerivene. Katso löytyykö Suomesta Trollö betoniveneiden omistajia. Heillä saattaisi olla tietoa ferrobetonista. Muille purjehtijoille matriaali on liian eksoottinen. Pari raatoa olen nähnyt, joissa betonin pinnalla on ollut paksulti irtoilevaa pakkelia. Ovat ehkä olleet itserakentajien harjoitelmia?.Kuvissa myytävät rungot näyttävät kuitenkin sileiltä.
- laskuituiset Endur..
Endurance-veneitä on tehty kai pääasiassa lasikuidusta, mutta myös teräs- ja betonirunkoisia versioita.
Suomessa on tietääkseni ainakin yksi betonirunkoinen Endurance. Päältäpäin sitä ei arvaisi betoniveneeksi. Siisti ja vankka matkavene.
Netistä löytyy runsaasti kuvia eri kokoisista Enduranceista. Tyyppimerkinnän numero, esim. Endurance 35, ei välttämättä ole sama kuin LOA. (Niinhän usein on). - grp,ferrobet,alu...
laskuituiset Endur.. kirjoitti:
Endurance-veneitä on tehty kai pääasiassa lasikuidusta, mutta myös teräs- ja betonirunkoisia versioita.
Suomessa on tietääkseni ainakin yksi betonirunkoinen Endurance. Päältäpäin sitä ei arvaisi betoniveneeksi. Siisti ja vankka matkavene.
Netistä löytyy runsaasti kuvia eri kokoisista Enduranceista. Tyyppimerkinnän numero, esim. Endurance 35, ei välttämättä ole sama kuin LOA. (Niinhän usein on)...niinpä. Suosittu pitkänmatkanpursi maalilmalla. On myös alu-runkoisia Enduranceja. Tässä yksi:
http://yachthub.com/list/yachts-for-sale/used/sail-monohulls/endurance-35/89768
- 20+6
kysyppä myös vakuutusyhtiöstä josko on mahdollista saada vakuutus veneeseen...
- surveyor!
Vakuutuksen saa helposti vaikka vanhaankin veneeseen, jos ennen kaupan tekoa on pyytänyt surveyorin tutkimaan ja laatimaan lausuntonsa. Surveyorin raportti kävi vakuutusyhtiölle ja siinä oli myös arvio veneen todellisesta arvosta (=vakuutusarvo). Tämä oli oma kokemukseni, kun ostin vanhan veneen ulkomailta.
- seppopajari
Eikös vakuutusyhtiö myönnä aina vakuutuksen ja jopa ylivakuutuksenkin. Jälkimmäisessä tapauksessa vakuutustapahtumassa korvataan vain osa ja ylimääräisiä vakuutusmaksuja ei palauteta. Omistajalla herkästi on liian optimistinen käsitys veneen arvosta ja liian vähäinen into laskea vakuutusarvoa veneen iän karttuessa. Näistä syistä ylivakuuttaminen lienee tavallista.
- Kiviketsi
Olen pitänyt veneissäni vain vastuuvakuutusta, jossain päin eivät huoli satamaan jos ei sitä ole. Että se siitä, vastuuvakuutuksen saa kyllä kaikkiin paatteihin.
Vielä tuosta Endurancesta. Ajatus tosiaan vain parkeerata se pitkiksi ajoiksi sopivan tuntuisiin paikkoihin ja siirtää kun maisemat alkaa tympiä. Mitään pallonkierotja ei ole aikomus tehdä. Se vain askarruttaa että kestääkö jäissä talvet jos tuon sen tänne Itämerelle, tuommoinen yli 20 tonnin möykky vaattii aika järeät nostolaitteet. Tuolla nykyisessä paikassa on noita lukkeja joilla kyllä nousee mutta miten Suomessa ? - no problem
Kiviketsi kirjoitti:
Olen pitänyt veneissäni vain vastuuvakuutusta, jossain päin eivät huoli satamaan jos ei sitä ole. Että se siitä, vastuuvakuutuksen saa kyllä kaikkiin paatteihin.
Vielä tuosta Endurancesta. Ajatus tosiaan vain parkeerata se pitkiksi ajoiksi sopivan tuntuisiin paikkoihin ja siirtää kun maisemat alkaa tympiä. Mitään pallonkierotja ei ole aikomus tehdä. Se vain askarruttaa että kestääkö jäissä talvet jos tuon sen tänne Itämerelle, tuommoinen yli 20 tonnin möykky vaattii aika järeät nostolaitteet. Tuolla nykyisessä paikassa on noita lukkeja joilla kyllä nousee mutta miten Suomessa ?Kyllä 20 t nousee monessakin paikassa, vaikka kaikki autonosturit ei siihen riitäkään. Telakat kuitenkin joutuvat nykyään olemaan valmiita nostelemaan 50-60 jalkaisia veneitä.
- fiksun päätös
betoni on hyvä rakennusaine bonttoonilaitureihin, PYSY KUITENKIN EROSSA!
- fisun päätön
Ei tuollainen perusteeton kannanotto tietenkään yhtään fiksuutta osoita, päinvastoin. Moni on kiertänyt pallon betoniveneellä.
fisun päätön kirjoitti:
Ei tuollainen perusteeton kannanotto tietenkään yhtään fiksuutta osoita, päinvastoin. Moni on kiertänyt pallon betoniveneellä.
Endurance on todellinen avomerivene. Mitä tulee betoniin, niin se lienee huoletto-
min ja kestävin venemateriaali. Betoni ei sovi pieniin veneisiin, koska niistä tulisi suh-
teettoman painavia. Endurance on sen kokoluokan vene, jossa voisi olettaa ettei te-
räsrunkoisen ja betonisen konstruktion paino juurikaan eroa.
Vielä Enduracista, Cap Hornissa on ollut vuosia yks fransmanni, joka on vienyt turis-
teja kärjen ympäri ko veneellä. Hieno peli.
- Bossu
Rakentajan tulisi olla alan ammattilainen. Käsittääkseni rungon saa 3-4 sentin paksuiseksi, jos on osaava tekijä. Amatööri tekee siitä liian paksun, jolloin jälki on huonoa eikä muutenkaan ehkä kestä. 20 tonnia painoa tuntuu 40 jalan veneessä aika paljolta. Millaiseksi muodostuu sail area/displacement-suhde? Et ehkä muuten välitä, mutta jos joskus haluat purjeveneestä eroon, olisi eduksi, jos sillä voisi purjehtia. Purjepinta-alaa pitäisi olla tuon painoisessa veneessä yli 100 neliötä, jotta sillä viitsii yhtään purjehtia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1063014- 101874
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371855Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3941723Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211631Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681457- 1191287
- 131186
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91156- 201049