Terveellinen sohaisu!

Muurahaispesään on nyt sohaistu ja todettu, että aijaijai, ulkomaan lihassa on mukana hevosta. Ei voi olla totta, sellaisia ne ulkomaalaiset ovat.

Tänään tutustuin tutkimukseen, joka on tehty suomalaisesta jauhelihasta. Lohduttautukaamme kaikki: Ei ollut paistijauhelihassa hevosta, ei ollut edes paistia.
On niin terveellistä ja luomua. Joissakin jauhelihoissa paistin osuus oli 5-10%, mutta sitten oli niitäkin, missä se oli 0 %.
Ei vain sanottu, mitä on jauhettu. Luulen, että jauhelihan käyttö romahtaisi, jos todella tietäisimme, mitä valmispakkauksissa ihan oikeasti meille myydään.

Jauhelihan hintakin heittelehtii eri puolilla Suomea sinne tänne, ja hinnastakin voi päätellä yhtä ja toista lihan laadusta. Viisainta olisi varmaankin ostaa lihat suoraan myyntitiskiltä, silloin voisi ainakin teoriassa saada sitä mitä hintalappu sanoo.

Kyllähän asiakas ja kuluttaja on aina epäillyt joutuvansa petkutuksen uhriksi. Varsinkin einesten sisältöä on ollut aihetta aina eppäillä. Ja se marinaadi! Mitähän kaikkea silläkin pystytään peittämään?

11

118

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • monesko lihaketju

Samaa jauhelihaa jauhettu monessa ketjussa.

• läskiälotinaa

Minua jäi lievästi kaihertamaan nautajauhelihojen hintavertailu.

Kallein ja halvin kumpikin on ns. erikoisliike, Oulun Makkarakauppa varsinainen lihakauppa, halvin taas Rantsilan Kylmäsen tehtaanmyymälä.
      Itse ymmärrän mielessäni niiden sekä kalliin, että halvan hinnan.
      Marketien lihapaketit on eri asia, minun mielestäni.

Tuo on tosi hullunkurista, että myydään paistijauhelihaa, joka erittäin usein on täysin muuta sisältävää, kuin paistia.

Marinadia ei ole pakko ostaa, niitä hyllyviä mausteseoksia itse ainakin inhoan.

• nälkämaanlaulu

Hevosenliha on vähärasvaista,samoinkuin hirven.Naudan piilorasva aiheuttaa syöpää.Ameriikkalaiset syövät sitä hormooneilla kasvatettua lihaa ja ovat ylilihavia ja sairastavat suolistosyöpää todella paljon.
      Jos hevosenjauhelihaa olisi myynnissä ostaisin sitä kyllä

• Makriina ek

Lehdessä luki, että suomalaiset syövät liikaa lihaa.
      Pitäisi olla enemmän vihanneksia ja kasviksia ruokavaliossa.
      Suositus muistaakseni keskimäärin 100 g lihaa päivää kohti, ja me syömme kaksinkertaisen määrän.
      Kun sitten vielä ostamme kaiken silputtuna ja jauhettuna, emme tiedä kuinka paljon piilorasvaa ruuassamme on.

Tämä viimeisin haloo hevosenlihasta ehkä herättää meidät ajattelemaan ruokavaliotamme tarkemminkin.

• hevat

Oikeassa olet Makriina osta mylly minulla on 10v ollut sähköllä toimii on helppo
      kesällä kalaakin kun paljon tulee voin joskus jauhaa..En ole katunut kauppaani,
      maksaa noin 150e on hintansa väärti. Joskus on tarjouksissa ostan reilummin ja
      laitan sopivan kokoiseen pakkauksiin ja pakastan ,.Tosi on jos näkee mitä siihen laitetaan et ostaisi,Nimikin väärä pitäisi olla naudan jauhelihaa,kun siinä ei ole
      kgrammaakaan paistia, niin eihän se voi olla paisti jauhelihaa olen entinen lihakauppias.heta piipersi

• Ei minuakaan paljoa huolestuta tuo hevosen liha siellä naudan lihan seassa, mutta se tuntuu pahalta, kun meitä petetään.
      Kuten tiedetään, hevosen lihasta maksetaan tuottajalle murto-osa naudan lihan hinnasta, niin lihan jalostajat tekevät itselleen katetta pettämällä kuluttajia.
      No, samahan on ollut jo vitsinä kautta aikojen, kun lehmä vaihtaa sukupuolta kokin pöydällä ja siitä tuleekin härkä.

• Makriina ek

Minusta tuntuu todelliselta pettämiseltä se jauhelihatutkimus, joka oli tv:n ohjelmassa eilen vai oliko toissapäivänä. En painanut mieleeni oliko kuningaskuluttaja vai muu ajankohtainen ohjelma, mutta se todella ärsytti.
        Hevonen nyt kuitenkin on ihan aitoa ja ravinnoksi hyvin kelpaavaa.

Mutta mitä syömme jauhelihan seassa, ja MITÄ syömme valmiissa lihapullassa tms. eineksessä. Minä en ole sen koommin ostanut, kun minulle selvisi, että lihapullassa on kanannahat lihaa korvaamassa.

Ja minua kiinnostaisi kovasti tietää mitä on se lihaproteiini, jota jauhelihassa on huomattava määrä tuoteselostuksen mukaan.

• Kyllä, kyllä!

Pahintahan tuossa hevosenlihassa on se,
      että valtaosa teurastamoista on Romani-
      assa, kaatopaikantiellä.

• Monikohan meistä

ostaisi esimerkiksi broilerin nahkapullia, joita ne tosiasiassa ovat.

Nythän niiden nimike pakkauksessa on broilerin lihapullat.
      Meinaa J.

• hevat

MUISTATTE varmaan ajan kohun,kun margariini tehtiin minkin rasvasta se oli
      kova kolerstroli pommi.

Lihaproteeni on lihaan verrattavia .-aineita kuten karman teurasjätettä.

Uskoisin jos tarkempaa tietoa haluatte etsiä--niin googlettakaa.

• hyvä heta

Laulettiinhan että Ennen pantiin mirrit multaan, nyt pannaan Suvikultaan.
      Kyllä se heta tietää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      50
      6873
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      676
      2978
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1290
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      98
      1271
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1265
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1164
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1150
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      237
      1120
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1022
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      223