Lujuuslaskentaa

Kysyvä...

Onko lujuuslaskijaa kuulolla. Kysymys on autokatoksen katosta. Leveys on neljä metriä, kattokaltevuus 1:2,5 . Pinossa on sahattuna 50x200 koolinkia, voiko noista tehdä palkit kattoon ja mikä olisi koolinkien väli? Kattoon tulee 2-kerrosta cyprockia , muuten normaalit kuormitukset. Löytyyköhän netistä laskentaohjelmaa tuommoisten laskentaan.

7

4609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kakkoskasin kantavuus alkaa olla äärirajoillaan neljän metrin kohdalla. Vanha kansa mitoitti lattiapalkit ja kattopalkit kuudenkympin jaolla kaavalla: kaksi tuumaa korkeutta per metri pituutta ja silloinhan neljä metriä pituutta tarkottaisi juuri kahdeksaa tuumaa korkeutta...

      Tietääkseni netistä ei löydy ilmaisia työkaluja - enpä niitä tosin ole etsiskellytkään, kun ammattilaisilla on aika yleisesti käytössä hinta-laatu suhteeltaan verraton PupaX5.

      Ihan täydellinen ei ollut tuo kuvaus rakenteesta, mutta PupaX5 väittää tuonkaton olevan tehtävissä kakkoskasista 400...600 jaolla eri muuttujien tarkoita arvoista riippuen ja edellyttäen, ETTEI ESIINNY KINOSTUSTA, joka nostaisi lumikuormaa pikkuisenkaan. Kinostuksella saa helpohkosti lumikuormiin sen verran lisää, ettei onnistu kakkoskasista.

      • Rak-inssi

        Tuon katon olisi voinut tehdä 1980-luvulla k-600 jaolla. Eikä olisi ollut mittän epäselvää. Katto olisi säilynyt hyvin ryhdissään. Nyt määräykset ovat kiristyneet ( materiaalin laskennallinen lujuus huonontunut) joten käytännössä taitaa k-300 jako olla riittävä. Tosin jos puutavaraa ei ole leimattu, taitaa olla paras kaupunkiseudulla unohtaa koko asia.


    • Kysyvä...

      Kiitän tiedosta,hyvä ettei jo pinossa olevia puita tarvisisi polttopuuksi pätkiä, kun tuolle autokatokselle olisi tarvetta ja rakennuslupakin tuli joku viikko sitten. Itse en ole rakennus inssi enkä mestari, mutta pitää tuonne rakennustarkastajalle joku rakennekuva toimittaa.Saapas nähdä pitääkö niille toimittaa joku laskelma kestävyydestä.

      • kertsi 200

        Rakennusvalvontaan joudut kiikuttamaan kuvaa ja jos rakennat esim. pääkaupunkiseudulle sitä täydellisimmät kuvat (palkkilaskelmineen). Maaseutukunnissa on vielä käytössä maalaisjärki, jolloin kuvat eivät tarvitse olla niin täydelliset vaan siellä keskitytään olennaiseen eli, että rakennus pysyy pystyssä ja katot ylhäällä. Sun lähtötiedoista puuttui pari olennaista tietoa; katemateriaali ja paikkakunta (lumikuorma). Mutta K400 jaolla pötkii pitkälle mikäli ei ole kinostumaa katossa. Huomioi, että kantavat rakenteet tulee olla lujuuslajiteltuja eli noi kattopalkit väh. C24. Kantavan puutavaran tulee tarkistaa visuaalisen lujuusluokittelu oikeuden omaava henkilö ennen rakentamista.


    • wrt787

      Minun tulkinta B10'stä on että omaa puutavaraa voi käyttää luujuusluokassa T18, kuten ennenkin. Jos rakennusvalvonta edellyttää lujuusluokiteltua puutavaraa, niin omka ei käy, vaan joudut ostanaan sen. Puutavarass on näkyvä leima T18,T24,T30 tai T1,T2,T3 . K400 jako kestää tasaisen lumikuorman ja 50kg omapainon lujuudessa T18, lujuusluokan nostaminen ei auta, koska esim. T24 k600 taipuu liikaa, eli pitäisi olla korkeampi palkki.

      • kertsi 200

        Kyllä toi kattopalkki tulee olla C24 ja myös lujuusluokiteltu (kantava rakenne). Puutavara voi olla myös ns omasta metsästä mutta se tulee olla lujuusluokiteltu (visuaalisen lujuusluokittelu oikeuden omaavan henkilön tarkastama). Tässä tapauksessa luonnollisesti taipuma tulee ekana vastaan ja lujuusluokan nostolla ei kuuhun pääse. Lääkkeeksi juurikin tuo palkin korkeuden kasvattaminen. Noista kasituumasista tietysti vois tehdä vaarnapalkit niin alkaa kestämään. Se tosin tietäisi vähän puuhastelua lankkujen ja laskimen kanssa.


      • fhyiopo
        kertsi 200 kirjoitti:

        Kyllä toi kattopalkki tulee olla C24 ja myös lujuusluokiteltu (kantava rakenne). Puutavara voi olla myös ns omasta metsästä mutta se tulee olla lujuusluokiteltu (visuaalisen lujuusluokittelu oikeuden omaavan henkilön tarkastama). Tässä tapauksessa luonnollisesti taipuma tulee ekana vastaan ja lujuusluokan nostolla ei kuuhun pääse. Lääkkeeksi juurikin tuo palkin korkeuden kasvattaminen. Noista kasituumasista tietysti vois tehdä vaarnapalkit niin alkaa kestämään. Se tosin tietäisi vähän puuhastelua lankkujen ja laskimen kanssa.

        Kertoisitko entiselle suunnittajalle misstä tämä määräys löytyy?
        'Kyllä toi kattopalkki tulee olla C24 ja myös lujuusluokiteltu (kantava rakenne).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      39
      6885
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3888
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3270
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2834
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2652
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2228
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2176
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      34
      2040
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2027
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      34
      1920
    Aihe