Uusi Vihattu Puulämpö

TulevaPuulämmittäjä?

Olen uusimassa vanhaa öljy lämmitystä johonkin uuteen järjestelmään. Sanotaan nyt suoraan että maalämpö on ehkä pois listalta kalleuden ja epävarmuuden takia. Varaaja, pannuhuone ja muu tekniikka on valmiina, joten puulämmitys tuntuisi järkevältä vaihtoehdolta. Sähkövastuskin varaajasta löytyy varalämmöksi. Mutta tuota vastaan tuntuu kaikki olevan, muutama hyvinkin agressiivinen vastustaja. Omaa metsää löytyy ja harrastuksena on kaikenmoiset pärisevät joten mönkijäkin löytyisi pihasta. Metsä tuossa parin km päässä. Pienen kärryn kun tekisi niin puutkin ehkä saisi kotiin. Moposahakin olisi valmiina. Joten ainut mikä pitäisi hankkia on tuo puukattila. Kumpi malli, käänteispalo vai alapalo.

Sitten puusavotalle. Täällä on niin monenmoista tietoa tuosta koko vuoden kestävästä urakoinnista. Voisiko joku jolla on kokemusta puitten teosta että onko tuo se kuuluisa 24/7 homma vai mikä on totuus. Siis ihan käsipelillä tehtynä tyylillä kirves ja moposaha. Puitten teko on kyllä tuttua hommaa pienissä määrin. Olen pikkupojasta lähtien sahannut ja pilkkonut saunapuut mummolle. Mutta 20m3 teko vähän epäilyttää. Metsässä kyllä puuta riittää kun kukaan ei ole sitä hoitanut 30v kunnolla. Ja kauanko päivässä pitää uhrata lämmitystyölle.

Olisiko tuo varteen otettava vaihtoehto jos ei joka minuuttia laske rahassa. Vai pitääkö laittaa se maalämpö ja ottaa laina pankista, kun tuota n.14000€ ylimääräistä ei tililtä löydy, sen verran kuitenkin että puukattilan saisi ostettua.

Niin ja lämmityskohde -76 talo, 400m3 tilavuus. Vanhat yksilevyiset patterit. Jotkut sanovat että nuo ei riitä maalämmön kanssa. Nyt on kovilla pakkasilla menovesi oumannin säätämänä 65-70. Eli noilla menovesilämmöillä copit jää pieniksi, ehkä lukemieni perusteella 2,5. Ja jos tarvitsee vielä maalämmölle vaihtaa patteritkin niin tuo hankinta summa vaan nousee.

Vastaanotetaan tietoa.. :))

80

2924

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ehkä tuolta
    • .......

Sinänsä se puulämmitys esim. käänteispalokattilalla on varsin vähätöistä, lämmityskautena kerran päivässä tulet pesään(vie 10-15 minuuttia) ja sen jälkeen voi unohtaa.
      Polttopuiden teko käsipelillä, siis moottorisahalla ja kirveellä, se on miehestä kiinni. Helpommaksi voi tulla urakoijan käyytäminen, joka klapikoneella hoitaa tuollasen vuoden klapitarpeen muutamassa tunnissa.
      Itse olen samassa asemassa, mutta klapikone yhteisomistuksessa ja traktori omasta takaa.
      Aik yllättävän korkea sinulla menoveden lämpötila, kyllä minulla pakkasellakin alle 50 astetta ja kun läpötila -10 huitteissa, niin noin 40 astetta, myös Ouman säätää.

• tulevap

No tuo on se -35 asteen lukema, eli korkein mahdollinen. Ja ei kai tuo ihan 24h noin lämpöistä lykkää.

• 890899

Älä nyt herran jumala palaa keskiajalle ja puulämmitykseen! Ellet ole metsien mies :-)

Ota maalämpö kunnon valmistajalta.

Voit leikkiä puilla siinä sivussa! Jos haluttaa.

Maalämpö ei tarvitse mitään huoltoa ja säästää!

• tulevap

Mitenkä se säästää, kerro tarkemmin. Puut tulisi käytännössä ihan omakustannus hintaan. Eli bensat ja oma hiki. Ja olen kyllä kuullut aivan päinvastaista maalämmöstä. Mutta puheet kannattaa jättää omaan arvoon. Ja aikaa kyllä on kun olen maarakennuspuolen miehiä, niin yleensä talvet ollaan kotomiehenä. Eli joulu-huhtikuu olisi aikaa vaikka päätoimiselle savotoinnille. Kesät sitten painetaan pitkää päivää. Silloinhan ei tarvitsisi lämmitellä enää päätoimisesti. Ei kai tuo nyt mitään keskiaikaista touhua ole noilla uusilla kattiloilla.

• 890899
        tulevap kirjoitti:

Mitenkä se säästää, kerro tarkemmin. Puut tulisi käytännössä ihan omakustannus hintaan. Eli bensat ja oma hiki. Ja olen kyllä kuullut aivan päinvastaista maalämmöstä. Mutta puheet kannattaa jättää omaan arvoon. Ja aikaa kyllä on kun olen maarakennuspuolen miehiä, niin yleensä talvet ollaan kotomiehenä. Eli joulu-huhtikuu olisi aikaa vaikka päätoimiselle savotoinnille. Kesät sitten painetaan pitkää päivää. Silloinhan ei tarvitsisi lämmitellä enää päätoimisesti. Ei kai tuo nyt mitään keskiaikaista touhua ole noilla uusilla kattiloilla.

Jos omistat "ilmaista" metsää ja haluat tehdä kaiken itse niin siitä sitten vaan.

Kukin tyylillään.

Ja tosin kun palstalla väitetään viat ovat marginaalisia lämpöpumpuissa niiden määrään nähden. Tosin puukattilaan nyt on vaikea vikaa saada jollei ole jokin kuljetin tms. viritelmä.

• eljii
        890899 kirjoitti:

Jos omistat "ilmaista" metsää ja haluat tehdä kaiken itse niin siitä sitten vaan.

Kukin tyylillään.

Ja tosin kun palstalla väitetään viat ovat marginaalisia lämpöpumpuissa niiden määrään nähden. Tosin puukattilaan nyt on vaikea vikaa saada jollei ole jokin kuljetin tms. viritelmä.

> Jos omistat "ilmaista" metsää ja ...

Paljonkohan sitä metsää pitäisi olla ... Ihmettelen vaan miten kesämökillä tontti suoltaa poltettavaa niin paljon, aika paljon tämä kaupunkitonttikin

• (=)
        tulevap kirjoitti:

"Mitenkä se säästää, kerro tarkemmin. Puut tulisi käytännössä ihan omakustannus hintaan. Eli bensat ja oma hiki. Ja olen kyllä kuullut aivan päinvastaista maalämmöstä"

Hei haloo - herää pahvi! Mikä siitä maalämmöstä tekee epävarman? Toimiihan sulla jääkaapit, pakastimet jne. Maalämpö tekniikka vanha keksintö ja homma todella toimii pelaa, ei tartte nuohoilla piippuja, saastuttaa ja savustaa ympäristöä ja voi käyttää klapin teosta säästyvän ajan vaikka itsesi ja oman ajattelusi kehittämiseen.

• Herää itse
        (=) kirjoitti:

"Mitenkä se säästää, kerro tarkemmin. Puut tulisi käytännössä ihan omakustannus hintaan. Eli bensat ja oma hiki. Ja olen kyllä kuullut aivan päinvastaista maalämmöstä"

Hei haloo - herää pahvi! Mikä siitä maalämmöstä tekee epävarman? Toimiihan sulla jääkaapit, pakastimet jne. Maalämpö tekniikka vanha keksintö ja homma todella toimii pelaa, ei tartte nuohoilla piippuja, saastuttaa ja savustaa ympäristöä ja voi käyttää klapin teosta säästyvän ajan vaikka itsesi ja oman ajattelusi kehittämiseen.

Niin, lisää "saasteetonta" ydinvoimaa.
        Otatko loppusijoituspaikan takapihallesi?

• satujakaikki
        (=) kirjoitti:

Kuule ainakin minä pystyn ajattelemaan samalla kun halon puita. Jos se on sinulle ylivoimaista niin sille en voi mitään. Ja siinä työssä kehittyy lihasmassa, tasapainokyky, käsien hallinta, hengityselimet, sydän ja verisuonet, hapenottokyky paranee, kolesteroli laskee, yms. Aika paljon minusta tuli hyötyä puitten lisäksi.
        Jääkaappi maksaa 400€ ja maalämpö 14000€, siinä se ero on. Mikähän siinä maksaa jos on niin vanha keksintö ja helppo, yksinkertainen valmistaa. Olisko poikien vehkeet hinnoteltu perseelleen. Nyt kun vehkeet on olleet jo muutaman jopa 10-15v tehokäytössä niin on ruvennut tulemaan aika huonoja uutisia ruotsista joka on meitä edellä tekniikassa ja toteutuksessa. Ja ottaen vielä huomioon että ruotsin ilmasto on suomea paljon lämpöisempi. Suomessa vaan hyssytellään ja niellään rauhassa kaikki viat niin kun suomalaisilla on tapana, ettei naapuri vaan huomaa. Odotetaan mekin 5v kun pumppu kanta hiukan vanhenee, turha puhua kestävyydestä parin kolmen vuoden jälkeen kun kone on vasta sisään ajettu. Tuo saastutus on jo käsitelty moneen kertaan joten siitä ei enempää tässä.

Maalämmittäjien mielestä kaikki muut lämmitysmuodot ovat turhia. Perustelkaa tuo väite jotenkin järkevästi, ilman noita mainoksia "näin paljon säästän". Kukaan pumppukauppias ei koskaan laita hintaa esille laskuihin koska ollaa vanhan kanssa tasoissa säästö kulutus laskussa. Ja kyllä ainakin minusta joka ehkä hiukan tiedänkin muista lämmitysmuodoista toisin kun nämä "pumppuhihhulit" nuo laskelmat on aika positiivisia maalämpöön päin. Olisi kiva saada tietää se maalämmön hinta valmiiksi asennettuna. Ja jotain todisteita siitä vanhan järjestelmän kulutuksesta. Omat kulutukset annetaan kymmenyksen tarkkuudella ja vanhan lämmitysmuodon kulutus tyyliin n. 4000l, aika pyöreä määrä. Älkää raukat niitä uskoko, herätkää pahvit jo todelliseen maailmaan.

• zsded

Ota pikkunen maalämpökone ja lisäksi puukattila, tää on paras

• tulavap

Kerroppa tarkemmin miten tällänen yhdistelmä käytännössä toimii. Ja paljonko halvempi olisi tuo pieni maalämpökone. Ja voiko sen yhdistää lämmittämään samaa varaajaa kun puukattilakin. Ja pärjäisikö tuolla kuinka kovilla pakkasilla yksistään. Riittäisikö tuolle maapiiri siis kaivettu vaan tontille. Sen voisi itsekin asentaa, kun kaivinkone pysyy käsissä.

• ..........

Maalämpö kun on sähkölämmityksen eräs muoto, se tarvitsee rinnalleen sähköstä riippumattoman lämmityssysteemin, jos sattuu tulemaan vaika muutaman vuorokauden sähkökatko.
      Jos omaa metsää omistaa, niin puulämmitys on edullisi tapa lämmittää taloa, puhuivat nämä maalämpöuskovaset mitä hyvänsä. Itse olen laskeskellut, että omatoimisesti hankitun puun kilowattituntihinta on luokkaa 3 c. Jos sähkö siirtoineen maksaa vaikkpa 10c, niin maalämmöllä tuotettu kWh maksaa 3,5-4c riippuen cop-kertoimesta, lisäksi maalämpöjärjestelmä maksaa varmaankin tuplat, mitä puupannu ja varaaja.

• 890899

####Maalämpö kun on sähkölämmityksen eräs muoto, se tarvitsee rinnalleen sähköstä riippumattoman lämmityssysteemin, jos sattuu tulemaan vaika muutaman vuorokauden sähkökatko.####

Miten meinaat kiertovesipumppuja sen puukattilan jälkeen pyörittää kun ei ole sähköä????

Ainoastaan varaava takka lämmittää lämmittää ilman sähköä. Minullakin on Nunnauuni. Maksoi 4500€, mutta onpahan "varalla" ja tunnelmana.

• kalliolämmittäjä

Aloittajalle onnea valinnan johdosta. Jokaisella on omat valintakriteerit jotka sopivat hänelle muttei välttämättä muille.

Jokaiseen valintaan liittyy yksityiskohtia mutta niihin en pysty nyt auttamaan.

• eljii

:) puulämpö tulee minulle sähköjohtoja pitkin öljykattilan vastuksiin. Poltto tapahtuu biovoimalassa parin kilsan päässä

ohikulkiessa näen ne puukasat, mutta kotona ne eivät paikkoja likaa

• Arveccio

Minkä kokonen varaaja? Käänteispalonen kattila teholuokassa 30 - 40 kw niin pärjäilee jo kivasti.

• tulevap

1500l on tuo olemassa oleva varaaja.

• 5+9
        tulevap kirjoitti:

1500l on tuo olemassa oleva varaaja.

osta toinen 1500litrainen kaveriksi ja 40kw käänteispalokattila.
        Vastukset kattilaan ja niillä lämmität sitten jos lähdet pitkälle reissulle.
        Toiseen varaajaan kytket vielä aurinkokeräimet niin kesäajan pääset helpolla.

• ......

Miten meinaat kiertovesipumppuja sen puukattilan jälkeen pyörittää kun ei ole sähköä????
      Kiertovesipumppu vie sähkötehoa ehkä 30 wattia, eipä siis tarvitse kuin pienimmän kaupasta löytvän polttomoottorikäyttöisen agregaatin tai sitten inventerin tasavirtalähteen(siis akun)

• 13+18

1500 litraan vettä mahtuu 70 kWh kun sitä lämmittää 40 astetta (40->80c) ja puuta tarvitaan noin 20 kg puuta nykykattilalla. Kuinka pitkäksi aikaa siten joku 70 kWh riittää... jos öljyä menee kovalla pakkasella kokoluokkaa 20 litraa tarviaa varaaja lämmittää aamuin illoin ja puuta menee noin 3 pesällistä.

Puita tehtiin käsipelissäkin (pokasaha kirves) sotien jälkeen se 4 pinomottia päivässä pystymetsästä, kun 2 viikkoa hakkas sen määrän pääs ostamaan tehopakkausekin

http://fi.wikipedia.org/wiki/Teho-pakkaus

Tuolla tahdilla hakkaa viikossakin vuoden puut normaaliin omakotitaloon. Jos on moottorisahaa käytössä nopeutuu projekti paljonkin :)

• Arveccio

Tolla pääsee ihan hyvin liikkeelle. Tota lämmitysveden lämpöä olis hyvä saada vähän alemmas vaikka vaihtamalla 2 - 3 kylmimmässä paikassa / kauimpana muista pattereista olevaa patteria uusiin 2 lehtisiin versioihin. Tälläämällä toisen 1500L varaajan ton nykysen rinnalle (putket lattiasta lattiaan ja katosta kattoon min. 1" koko) vois hyvinkin päästä pikkupakkasilla 2 päivän lämmitysväliin mutta kaikkea ei tosiaan tarvi tehdä kerralla. Jos pannuhuonepaikan paloluokitus (min. EI60) antaa periksi niin 40kw kattila. Yläpaloset kannattaa unohtaa suosiolla ellei ole valmis käymään puidenlisäyskeikalla 30 minsan välein. Käänteis/alapalosella lisäysväli on tunteja jos edes tarvii lisätä.

• tulevap

Eli periaatteessa kun laskis että paloaika 3-4h ja sitten ehkä tunti vielä hiilloksella, niin käytännössä jäisi varaajalle 20h ja jos tuon latais aina sinne lähelle sataa astetta.Niin pitäis pärjätä aika pitkälle yhdellä pesällisellä päivässä. Ehkä tuo saisi rajoittaa 60, siis menoveden, kyllä se pitäisi käytännössä riittää. Joo yläpalosta ei ole edes ajatellut. Seinät on tiiltä pannuhuoneessa ja katossa 2x9mm lujalevy. Ja peltinenpalo-ovi myös. Kai tuo El30 on joskus tehty.

• kkk'''
        tulevap kirjoitti:

Eli periaatteessa kun laskis että paloaika 3-4h ja sitten ehkä tunti vielä hiilloksella, niin käytännössä jäisi varaajalle 20h ja jos tuon latais aina sinne lähelle sataa astetta.Niin pitäis pärjätä aika pitkälle yhdellä pesällisellä päivässä. Ehkä tuo saisi rajoittaa 60, siis menoveden, kyllä se pitäisi käytännössä riittää. Joo yläpalosta ei ole edes ajatellut. Seinät on tiiltä pannuhuoneessa ja katossa 2x9mm lujalevy. Ja peltinenpalo-ovi myös. Kai tuo El30 on joskus tehty.

Tuon pannarin saa varmasti helposti EI60:een. Ehkä kattoon tarvitsee vähän lisää. Kysäise palotarkastajalta.

• jokuvaa089
        tulevap kirjoitti:

Muistaakseni tiiliseinä täyttäisi osastoivan rakenteen vaatimukset aina jonnekin REI-240 luokkaan asti.. Katto voi ehkä olla se heikko kohta, mutta jos sitä täytyy muuttaa, niin veikkaisin että kipsilevyä pari kerrosta, tai joku muu vastaava rakenne.

Jos siinä on ylipäätän jonkinlainen palo-ovi, niin siitä on hyvä huomata, että oven ei ole pakko täyttää osastointiluokkaa, vaan ovi voi olla vähän heikompikin. Että jos on esim. EI-30 luokan ovi, niin se saattaa käydä EI-60 osastoonkin.

En kyllä mene vannomaan, mutta voin ehkä jossain vaiheessa tarkistaa määräykset.

• Arveccio

EI30 on yhtäkö max 30kw kattila. Lämpötila 60 -> 95 tekee 1,16kwh/m3 x 1,5m3 x (95c-60c) = 60kwh.

• eristetty 1

menovesi oumannin säätämänä 65-70....

Toi on kyllä todella korkea lukema. Kannattais varmaan eka eristää tönöä ikkunat, ovet,yläpohja jne..

Nyt pakkasta 11 pakkasta ja itsellä menee 38 vettä kiertoon jos 20 niin muistaakseni 44. Kaikki patterit yksilevyisä & vanhempi talo. Mutta lisäeristetty. Maalämpö....

• tulevap

No meillä on sisälämpö 24. No tuo oli se maksimiarvo, älkää siihen takertuko. Talo on kyllä ihan hyvässä kunnossa. Ikkunat kunnossa ja tiivistetty, uudet ovet ja rempattu sisäpuolelta ja levytetty uudelleen, läpiviennit ja muut vuotokohdat tiivistetty. Toki ei lisäeristetty, eikä lisäeristetä. Kävin katsomassa tuon menoveden lämmön, nyt pakkasta n.15 ja menovesi 44. Kai noita käyriä voisi tarkastaa sitten kun saa uudet vehkeet. Termostaatit venttiilit olen kuitenkin kaikki vaihtanut viime kesänä. Nehän kuitenkin lopullisen lämmönsäädön tekee.

Mites sulla "eristetty1", onko patterit alkuperäiset, eli ei vaihdettu isompiin tai tehokkaampiin maalämpöön siirtyessä, oletan että sinulla ei aina ole ollut maalämpöä.

• Eristetty 1
        tulevap kirjoitti:

No meillä on sisälämpö 24. No tuo oli se maksimiarvo, älkää siihen takertuko. Talo on kyllä ihan hyvässä kunnossa. Ikkunat kunnossa ja tiivistetty, uudet ovet ja rempattu sisäpuolelta ja levytetty uudelleen, läpiviennit ja muut vuotokohdat tiivistetty. Toki ei lisäeristetty, eikä lisäeristetä. Kävin katsomassa tuon menoveden lämmön, nyt pakkasta n.15 ja menovesi 44. Kai noita käyriä voisi tarkastaa sitten kun saa uudet vehkeet. Termostaatit venttiilit olen kuitenkin kaikki vaihtanut viime kesänä. Nehän kuitenkin lopullisen lämmönsäädön tekee.

Mites sulla "eristetty1", onko patterit alkuperäiset, eli ei vaihdettu isompiin tai tehokkaampiin maalämpöön siirtyessä, oletan että sinulla ei aina ole ollut maalämpöä.

Alkuperäiset patterit eli öljylle tarkoitetut ja sisällä noin 21 lämmintä. Termostaatit toki säätää mutta turhaa sinne noin kuuma on laittaa. Nyt sun on hyvä testailla kuinka maalämpö toimisi kun väännät pikkuhiljaa käyrää pienemmäksi vielä kun pakkasta riittää.

• Arveccio

Onkohan tuo 70 astetta ehdoton minimi nykysetupilla. Kuulostaa äkkiseltään putkiasentajan varmanpäälle-asetukselta.

• tulevap

No tänään päivällä menovesi oli 35 kun suntti oli ihan kiinni, johtuen auringon paisteesta, sisälämpö päivällä reipas 25. En nyt ihan ymmärtänyt tuota 70 minimiä.

• ........
        tulevap kirjoitti:

No tänään päivällä menovesi oli 35 kun suntti oli ihan kiinni, johtuen auringon paisteesta, sisälämpö päivällä reipas 25. En nyt ihan ymmärtänyt tuota 70 minimiä.

Meikäläisellä tuossa Oumannissa on myös sisätilaanturi, ihan verraton laite kun tuulet kovia ja se alkaa jäähdyttää taloa. Toisaalta se myös herkästi reagoi, kun aurinko alkaa lämmittää, lyö shuntin kiinni, kun sisälämpötila alkaa nousta auringon vaikutuksesta.

• Arveccio

Tarkotin että -30C ulkolämpötilassa minimi 70 menovesi. Meillä menee siinävaiheessa vielä alle 50 asteinen vesi. Patteritkin on toki uudet.

• tulevap

Uskoisin että 60 kyllä riittää kovillakin pakkasilla. Itse en ole tuohon säätimeen koskenut. Joku vanha ouman se on olikohan 80 tai jotain. Voihan olla että tuo käyrä on liian jyrkkä, mutta toimii näin hyvin niin antaa olla.

• jokuvaa089
        tulevap kirjoitti:

Uskoisin että 60 kyllä riittää kovillakin pakkasilla. Itse en ole tuohon säätimeen koskenut. Joku vanha ouman se on olikohan 80 tai jotain. Voihan olla että tuo käyrä on liian jyrkkä, mutta toimii näin hyvin niin antaa olla.

1-levyisillä pattereilla saattaa tosiaan tarvita aika kovaa lämpöä.. Että älkää niin kovasti epäilkö. Ehkä siitä vois pudottaa vähän pois, ehkä ei.

Ei se menoveden lämpötila energiankulutusta kerro. Omassa lapsuudenkodissa pysyy menovesi tyypillisesti alle 60:n vaikka pakkasta olisi miten paljon tahansa, mutta ei se silti mikään matalaenergiatalo ole. Juttu on siinä, että siinä on ollut aina 2-levyiset patterit, ja vähän tavallisen isot patteriputket.. Mikä johtuu ihan siitä, että alunperin systeemi oli vapaakiertoinen. Siinä on 2-tuumaset hirvitykset lähtöputkina. Ei siinä paljon tartte pumpun vauhtia pukata, kun litroja siirtyy jo ihan kiitettävästi. Että tehoa riittää, mutta lämpötilat ovat maltillisia.

Toisenlaisessa systeemissä saatetaan tarvita enemmän lämpöä, vaikka menisi vähemmän tehoakin.

• Manu200

Puulämmityksen perustamiskustannukset on aika lailla samaa luokkaa kun MLP:n kustannukset ainakin maapiirillä, ainakin täällä keskemmällä suomea.

Itse pyysin tarjouksen paikallisesta putkiliikkeestä vuonna 2011 puulämmityspaketista sis.kaikki radiaattoreineen 130m2 taloon oli noin 15000eur ja maalämpöpaketti maksoi 10500eur lämmönjako 2400e maapiirin kaivaminen noin 600e yht= 13500eur.

Puulämmitys järjestelmän kyllä saa halvemmallakin perustettua , jos ostaa tarvikkeet vaikka hemeltronilta, itse päädyin MLP:hen vaikka itselläkin on hoitamatonta metsää, nyt teen puita silloin kun tuntuu itsestä siltä ja myyn puut niitä tarvitseville. Itse olen ollut tyytyväinen ratkaisuuni että valitsin MLP:n.

Siitä puiden teosta yhden vuoden puiden (20m2) tekoon menee ehkä noin 2-4 viikkoa jos on pilkekone ruuvi apuna ja jos ajatellaan että puut tehdään pysty metsästä ---->haloiksi. Ja mielellään saisi olla parin kolmen vuoden puut "puskurissa". Itse olen tehnyt tällä aikataululla.

Kattiloista ei varsinaista kokemusta ole mutta tutkin asiaa paljon silloin kun puulämmitys oli vaihtoehtona , mutta itse olisin päätynyt käänteispaloiseen kattilaan isolla pesällä juurikin sen hyvän hyötysuhteen takia ja lämmitys työn "vähyydellä". Itse sain semmoisen käsityksen että käänteispaloista ei tarvitse hirveästi vahtia vaan lämmityseen käytettävä aika olisi noin 30min päivässä.

• jokuvaa089

Jos ketjun aloittajalla on jo puulämmitykseen soveltuva systeemi aika pitkälti kasassa (varaajat ja patterit ym), niin ei ne hinnat ihan tasoissa ole.

Eihän siihen tarvii lisätä paljon muuta kuin itse kattila. Siihen latauspiiri kattilan ja varaajan väliin, vähän kilkkeitä mukaan ja siinäpä se.

MLP ei todennäköisesti tuohon kuvioon sovellu, noin kovien lämpötilojen tuottaminen tulee tekemään tuskaa.. Ja mikäli paluuvesikin on kuumaa, niin siinä jää lämmitys aika pitkälti sähkövastusten varaan. Tietysti, jos patterit vaihtaa, niin sitten. Eikä sekään nyt varmaan älyttömiä maksa.

Mutta itse ainakin olisin samoilla linjoilla aloittajan kanssa. Puulämmittäjäksi ryhtymisen ei noilla lähtötiedoilla pitäisi maksaa kovinkaan paljon. Ja mikäli puunpoltto, kaikkine siihen liittyvine pikku-askareineen ei kuulosta kauhean pahalta, niin mikä ettei.

Itse en voi valitettavasti käyttökokemuksia täällä jaella, mutta sen voin kertoa, että itsekin taidan olla tuleva puulämmittäjä. Tai, itseasiassa jo nyt palaa aika paljonkin puuta, hellassa, leivinuunissa ja saunassa.. Uskon kuitenkin että kunnon kattilalla saan puusta enemmän hyötyä vähemmällä vaivalla.

• kattila kauhajoelta

Kespes kattila on hyvä valinta tuollaiseen kohteeseen. vaivaton laitos ja kuuma menovesi ei aiheuta ongelmia ja lämmintä vettä riittää. puhallin vetoinen ala palo keskuslämmitys kattila, palaa puhtaasti syttyy nopeasti ja piippua ei tarvitse olla kymmentä metriä.

kuumasti palaa puhaltimen ansiosta eikä tarvitse varaajaa. termostaatti ohjattu puhallin sytyttää tulen kun lämpö laskee ja sitten sammuttaa. varaajankin voi laittaa ei haittaa mitään!

helppo käyttöinen. täyttää vain siilon tarvittavin väliajoin. jatkosiilolla saa lisää tilavuutta esim. niin että kattila on kerrosta alempana. täyttövälin voi saada haluamakseen esim. kerta vrk kovillakin pakkkasilla ja lauhemmalla harvemmin tai jopa vieläkin suuremmaksi.

nuohous helppoa konvektion rakenteen ja polttotekniikan ansiosta. lentotuhkaa vain tuloksena kun liekki palaa puhaltimen ansiosta 1000c lämpötilassa. kaikki poltettava palaa, siis ihan kaikki ei kannata vain puuhun tyytyä. Miksi ostaa hajoavia arinoita sisältävä vain yhdelle polttoaineelle sopiva käänteispalokattila?

Kotimainen kespes kattila polttaa mitä vaan. arina on tiiliarina joka omalta osaltaan edesauttaa riittävän lämpötilan saavuttamista. myöskään keraamisten arinoiden hajoamisongelmia ei ole, arina on käytännössä ikuinen.

kattila on yksinkertainen ja käytetään vakiopuhallinta jonka voi vaihtaa vuosienkin päästä. tosin puhaltimet on kestäviä eikä vaihtotarvetta ole.

puunteko helppoa, puuta ei tarvitse pilkkoa hellapuiksi vaan kunnon halko palaa. myös märkää puuta voi polttaa mielellään kuivien seassa jos ei satu olemaan tarpeeksi kuivanutta valmiiksi.

• 25333

"kuumasti palaa puhaltimen ansiosta eikä tarvitse varaajaa. "
        Jos ei ole varajja, niin puun poltto on kitupolttoa.

http://www.tiede.fi/kysy_asiantuntijalta/kysymys/1024/mika_on_nuotion_lampotila_enta_hiilloksen_
        "Kun liekin väri on oranssi, lämpötila on 1 100–1 200 astetta.
        "

Eli puun poltosta vapautuu niin paljon energiaa, että se kannattaa ottaa talteen ja käyttää myöhemmin.

• kattila kauhajoelta
        25333 kirjoitti:

"kuumasti palaa puhaltimen ansiosta eikä tarvitse varaajaa. "
        Jos ei ole varajja, niin puun poltto on kitupolttoa.

http://www.tiede.fi/kysy_asiantuntijalta/kysymys/1024/mika_on_nuotion_lampotila_enta_hiilloksen_
        "Kun liekin väri on oranssi, lämpötila on 1 100–1 200 astetta.
        "

Eli puun poltosta vapautuu niin paljon energiaa, että se kannattaa ottaa talteen ja käyttää myöhemmin.

Ei ole kitupolttoa koska puhallin lähtee pyörimään kattilatermostaatin kytkiessä virran jolloin tuli syttyy ja palaa kuumasti 1000c lämpötilassa kunnes kattilavesi on kuumaa ja sitten puhallin pysähtyy.

ilmaläppä sulkee ilman kulun kattilaan ja näin tuli ei saa happea jolloin se tukahtuu. kitupolttoa ei ole vaan kattilassa on joko tuli tai sitten ei. silloin kun puhallin ei pyöri niin puut ei pala.

kesäaikana täyttö riittää jopa useita vuorokausia. tuli syttyy pidemmänkin taukoajan jälkeen tehokkaan puhaltimen ansiosta joka sytyttää vanhasta hiilloksesta puut palamaan.

kattilassa on runsas vesitila esim. 25kWn mallissa 400 litraa joka takaa riittävän lämpimän veden tuoton ja toimii varaajana. eli ei syty ja sammu yhtenään vaan kerkeää syttyä kunnolla ja palaa kuumasti ja sitten sammuu vastaavasti.

ei ole mikään kitupolttokattila.

• buuaahhhahahahaaaa

Että sä puupelle jaksat yrittää....
      Ei mennyt tuokaan provo läpi ;)

• PUU ON POP

Ja maahisuskovaista ketuttaa avatessaan seuraavaa sähkölaskua..
      BUUUAAAAHHHHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!
      Maalämpö} sähkölämpöä!!!!!!!!!

• 6+10

Nykyiset käänteispalokattilat toimivat samalla systeemillä kun Kespeskin. Kun kattilan vesi alkaa kuumenemaan liikaa pysäytyy savukaasuimuri ja kattila huilaa sen aikaa ennenkun on jäähtynyt ja aloittaa pyöriä uudestaan.

Mutta ei puun poltto siihen pysähdy. Kuuma puu palaa edelleen muttei niin optimaalisesti kun sitä ennen kuten kattila on rakennettukin. Kespes ei liene vieläkään käynyt EN-303-5 standardin mukaisissa polttotesteissä. Jos laitos toimii hyvin niin sitten voisivat mainostaa 90% hyötysuhdettakin.

Huonoja ovat nykyihmiset metsätöissä jos 20 mottia tekevät 3-4 viikkoa... Aikaisemmin se on tehty pokasahalla ja kirveellä viikossa.

• 49829482

Niinhän ne on nykyihmiset erilaisia. mm. ei ole haalarit 24/7 päällä ym.

Käydään tammikuussa thaimaassa ja kesällä kalastellaan mökillä.

Mites tuo Kespes katilan holvaus taipumus?

• 3+19

Minulla on kokemusta talosta, jossa poltettiin 25-30 pinokuutiota vuodessa lämmityspuuta pannuhuoneessa. Teimme vaimon kanssa puut omasta metsästä. Ajoimme ne pihaan omalla traktorilla juontokouralla. Jos ei halua traktoria ostaa, niin joku urakoitsija tuo metsäkärryllä tuon määrän muutamassa tunnissa. Puut kannattaa pieniä oikealla klapikoneella, jolla harrastelijakin tuon määrän pilkkoo parissa päivässä. Me vuokrasimme klapikoneen paikalliselta maamiesseuralta.

Kävimme molemmat palkkatyössä, ja puusavotta aloitettiin yleensä tammikuussa viikonloppuisin. Helmi-maaliskuussa päivä jo piteni sen verran, että viikollakin ehti työpäivän jälkeen 1-2 tunniksi hommiin. Puut pilkoimme yleensä huhtikuussa yhden viikonlopun aikana.

Itse puulämmitys ei ole mikään työläs, kun klapit ovat järkevässä paikassa. 15 minuuttia siihen menee päivässä maksimissaan. 20 kuution tekeminen metsästä ainakin ensimmäisenä talvena voi yllättää työläydellään. Ei ole kuitenkaan mikään mahdoton homma, ja kuntoilunahan se pitää ajatella.

• Poka Saha

Täältä kyselevän on lukuisia kertoja joutuineen aivan hakoteille. Onpa joku ottanut ison lainankin maniavaiheessaan ja juossut avantoon.

• ........

Täällä aina puulämmityksen kohdalla taivastellaan tuota lisätyömäärää, kun omatoimisesti hankitaan puu ja tehdään se polttopuuksi.. Jos ajatellaan vaikka, että 2 tuntia/pinomotti, niin kahtakymmentä mottia kohti 40 tuntia eli työviikko.
      No sitten vertauksen vuoksi maalämpö, joka vie vaikapa 8000 kWh/v. No tuo sähkö maksaa siirtoineen ehkä noin 900 euroa. Jos palkansaajan lisätulovero% on 35, siis aika normaali keskituloiselle, niin hän joutuu tienaamaan lähes 1400 euroa, jotta jää käteen tuo 900 euroa. Mielestäni keskituloinen siis saa paiskia töitä kaksi viikkoa saadakseen tuon maalämmön aiheuttaman sähkölaskun maksuun. Niin tuolla säästetyllä summalla puulämmittäjä voi sitten vaikka lähteä parantamaan kipeytyneitä paikkojaan pariksi viikoksi etelän lämpöön.

• tun.. lämmitys???

Joo ala sitten lämmittään puilla,kun ei oo mitään muuta tekemistä:Jos saat naista lämmitä sähköllä!Voihan VEE.. mitä nössöjä!!!Pistetään 15000 johonkin pumppun kun voitais nauttia elämästä??herätkää nyt !!

• Päivän kysymys

Puulämmitys - ammattikoulu - Toyota

Mikä yhdistää .-)

• 33+33
        Päivän kysymys kirjoitti:

Puulämmitys - ammattikoulu - Toyota

Mikä yhdistää .-)

Noilla kaikilla pystyy kusettamaan niitä jotka luulee olevansa muita parempia.

• tulevap

Näyttää olevan vihattu lämmitysmuoto niin kun otsikko kertoo...:)

Ajan muuten Eemelillä ja ei ole ihan vanhakaan ja löytyy oma ex 135 pihasta..

Maalämmittäjätkö näin itsestään tykkäävää porukkaa ovat etteivät kärsi mitään muuta tapaa tuottaa lämpöä, voi raukkoja.

Mutta jatketaan me miehet keskutelua..:)

• 7262828

Nortti suuhun vaan!

Onko eväät tehty huomiselle?

• tulevap

Ei tarvitse talvella käydä töissä. Huhtikuun loppupuolella aletaan taas tyhmille insinööripoijille kaivamaan omakotitalon pohjia. Helppoa hommaa ja saa pyytää palkkaa niin paljon kun haluaa ja nuo hullut maksaa, kun nuo raukat ei osaa mitään tehdä käsillään. Pystytkö itse syömään edes suolakurkkuja??

• 33+33

Tämä on niin arka aihe maalämmittäjille. Kun on heidän järjestelmää halvempi perustaa ja käyttää. Lämpö riittää pakkasillakin, ei tarvitse pitää 18 sisälämpönä ja lämmintä vettäkin saa joka päivä. Ne yrittää jotenkin siirtää niitä kuluja siihen omaan työhön. Vaikka näillä uusilla järjestelmillä se hoituu vartissa. Jotkut väittää että traktorikin pitää laskea mukaan lämmityskuluihin, vaikka sitä ei edes ole. Kai siihen pitää pian laskea sekin kun kävelee liiterin ohi, pitääkin miettiä tarkkaan se paikka ettei ole postilaatikon ja ulko-oven välillä. No pakkohan se on jotenkin perustella kun lämmitys maksaa enemmän ja perustamiskulut ovat kaksin jopa kolminkertaiset. Ja kun niillä raukoilla ei ole sitä omaa metsääkään, että saisivat takan kanssa edes hiukan lämpöä sisälle pakkasilla. Ostopuut kun on niin kalliita puhutaan jopa 100€/pm3, kyllähän se pistää hermot kireelle. Ja kompurakin huutaa viimmesiään ja takuu loppui 2kk sitten. Ei muuta kun uutta kompuraa kaappiin sano etelänmies..

• Joo. Senkun ostaa

kunnolla metsää, niin saa niitä ilmaisia puita. Se on niin pienestä kiinni.

Eikä onneksi metsä maksa mitään kun taas maalämpö maksaa ja paljon.

Mitä nyt vielä traktori on hyvä olla peräkärryineen, moottorisaha tarvikkeineen, puuliiteri, halkoruuvi tai vastaava. Siis ihan peruskaupunkilaisen omakotiasujan kotitarvekaluilla homma hoituu. Ja metsääkin on myynnissä 50 km päässä.

• hajapapparainen
        Joo. Senkun ostaa kirjoitti:

kunnolla metsää, niin saa niitä ilmaisia puita. Se on niin pienestä kiinni.

Eikä onneksi metsä maksa mitään kun taas maalämpö maksaa ja paljon.

Mitä nyt vielä traktori on hyvä olla peräkärryineen, moottorisaha tarvikkeineen, puuliiteri, halkoruuvi tai vastaava. Siis ihan peruskaupunkilaisen omakotiasujan kotitarvekaluilla homma hoituu. Ja metsääkin on myynnissä 50 km päässä.

Se on ihan oma valinta mihin rahat laittaa ja missä haluaa asua. Pääkaupunkiseudun hinnoilla saa haja-asutusalueelta ison talon, tontin ja vielä metsää 20ha ja vielä jää rahaa koneisiinkin jos haluaa. Mutta kun kaikkien on vaan pakko tunkea sinne pieneen piiriin. Turha sitä on täällä itkeä kun ei ole mahdollisuuksia.

• siirtynyt maalämpöön

Vaihdoin itse maalämpöön ja harmittaa, kun en tenyt sitä jo vuosia sitten. Lämmityskulut maalämmössä oli viimevuonna 4000kwh. Talon pinta-ala on n.175neliötä. Jos sähkön hinta siirtoineen on n.15cettiä se tekee 600 euroa vudessa! 50 euroa kuukaudessa, lämmin käyttövesi ja talon lämpö. Kannatta huomioida myös kotitalousväh. laitat sitten kumman tahansa. Minulla pilkkeen teko muuttui harrastukseksi kuntoilun puoleen ja voihan niitä jollekkin myydä. Meille jäi vielä vanha alapalokattila rinnakkaiskäyttöön, jos haluaa jotain roskia tai pilkkeitä polttaa. Jos päädyt puulämmitykseen, laita alapalokattila on huomattavasti vähemmän työllistävä lämmityksen osalta. ONNEA valintaan!!!

• ÄVPK10

ROSKIEN POLTTO ON KIELLETTYÄ MUUTEN.......

• Entäs sitten?
        ÄVPK10 kirjoitti:

Ne ovat halpoja.

• lakihenkilö
        ÄVPK10 kirjoitti:

Juu, mutta vaan jos puhuu "jätteestä".. Kun vaihdetaan termi "energiajakeeksi", niin sitten ei EU:n jätteenpolttodirektiivin vaatimuksia tarvitse noudattaa, vaan palavia "jakeita" saa polttaa jotakuinkin missä tahansa tulisijassa, tai vaikka nuotiolla.

Kunhan katsoo ettei seassa ole elintarvikkeita, PVC:tä.. Muuten se tulkitaan sekajätteeksi. Eikä missään nimessä saa olla arseenilla kyllästettyä puuta, sitten se on jo ongelmajätettä.

• Ei muutakun saha heilumaan jos mettätöihin on. itse kaadoin puut pihapiiristä ja hyvin riittänyt saunan ja uunin lämmitykseen jo kolmatta vuotta. tein yhtenä kesänä pari tuntia päivässä ihan sähkösahalla ja kirveellä hommia, nyt on puita riittämiin! jos intoa riittää nii mettään vaan! ei kannata laskea tuntipalkkaa..

• kari matti

-maalämpö ei tienaa koskaan itseään irti, ilmalämpöpumput vaatii huoltoa ja eivät ole ikuisia. Hyvä puulämpö, varsinkin jos puuta on saatavilla, sähkö varalle on paras ratkaisu. Koivukuitu rankana maksaa noin 40 ekua kiinto tienvarressa. Siitä tulee halkoja n. 1,8 pinokuutiota ja heittokuutioita 3-4. Lämmitys vaatii hiukan vaivaa mutta palkan saa. Hyvä saha maksaa n.450€ ja halkomakone alle kolmesataa euroa. Itselläni on, ja halonteko on hyvää terapiaa ja kunnon ylläpitäjä.

• torsti petteri!

Just joo!

Minullapa ei ole yhtään kaveria joka tekee metsätöitä tai edes omistaa moottorisahaa.

Mistä ihmeestä nämä puulämmittäjät saa mielikuvan, että tää on helppoa jne...

Aivan marginaali lämmitystapa.

• hajapapparainen
        torsti petteri! kirjoitti:

Just joo!

Minullapa ei ole yhtään kaveria joka tekee metsätöitä tai edes omistaa moottorisahaa.

Mistä ihmeestä nämä puulämmittäjät saa mielikuvan, että tää on helppoa jne...

Aivan marginaali lämmitystapa.

Minun kavereillani on kaikilla moottorisaha ja useilla montakin. Kukaan ei kuitenkaan tee ammatikseen edes metsätöitä. Toki ei minullakaan ollut silloin moottorisahaa kun nuorena poikana asuin kerrostalossa, nyt on 3kpl jos raivaussahakin mukaan lasketaan.

Ei se mitään rakettitiedettä ole tuo puunkaataminen ja polttopuiden teko. Toki miltään metroseksuaalilta narukädeltä se ei onnistu. Ja mielikuva tulee varmaan siitä kun he ovat sitä tehneet. Ja eihän torsti petterin tarvitse puulla lämmittää. Juo vaan sitä erikoiskahvia kahvilassa pikkusormi pystyssä ja kikata kavereiden kanssa.

Metsänomistajilla hyvinkin yleinen lämmitystapa.

• Minulla on talo jonka pinta-ala on 150 neliötä
      Täällä on kolme muuria ja keittiössä puuhella ja leivinuuni.
      Ostan kolme kuormaa a` neljä kuutiota, kolme metristä koivutukkia.
      lisäksi minulla on pihasauna jossa käydään kolme - neljä kertaa viikossa.
      Kiuas on aika rosvo.
      Teen tukit klapeiksi sähkösahan ja klappikoneen voimalla.
      Klappeja tulee n. 16 kuutiota.
      Tämä on suht`koht helppo homma.
      Tämä määrä riittää koko talveksi.
      Keittiössä palaa puuta välillä koko päivän.
      Talossa on myös kattolämmmitys jota en koskaa käytä.
      Ei ole minusta ollenkaan kova työ se lämmittäminen.
      Sähköä kuluu n. 9000 kw/v.
      Ilmalämpöpumppukin on, mutta en käytä sitä kuin kesällä talon jäähdyttämiseen.

• Vaihtamalla paranee

Kokemusta molemmista. Maalämmittäjänä 13 vuotta ja Puulämmittäjänä 5 vuotta. Maalämmön hyvä puoli oli helppous. Huonona puolena se, että siinä meni osia rikki melkein 200€ edestä koko aikana. Sähkölaitteissa on se huono puoli, että niihin tulee vikoja ja joskus esim. kiertovesipumppu hajoaa kokonaan. Se tosin voi hajota myös puuvesilämmityksessä. Talossa oli neliöitä 137. Mukavuuslämmön otin takalla, jossa puita paloi n. 5m3 vuodessa ja kokonaissähkönkulutus pyöri 8-10000 kwh:n paikkeilla/vuosi. Nykyisessä talossa puukeskuslämmitys 120 m2 ja 30-40 mottia halkoja vuodessa. Sähkön kulutus on n. 9000 kwh. Ensimmäinen vuosihan meni innolla lämmittäessä. Sitten se kiire iski ja ei oikein ehtinyt puita tekemään. Ostopuu on paljon kalliimpaa, kuin omasta ryteiköstä kaadettu. Seuraavaksi tuli väsymys. Aamua iltaa heität puuta pötsiin ja silti mökki viilenee koko ajan. Heikoimpina hetkinä sähkövastus päälle ja hetki lepoa jokapäiväisestä "kotistressistä". Siihen se puulämmityksen tuoma taloudellisuus sitten suli. Itselläni nykyinen talo on kyllä vanha ja hatara, joten täysin vertailukelpoisia kokemukseni eivät keskenään ole, mutta silti...En pidä puulämmitystä huonona vaihtoehtona. Se vain vaatii omanlaisensa ihmisen kaveriksi. Perheellinen, kiireinen, vähän laiskansutjakka ja mukavuudenhaluinen kun olen, niin keväällä kattila saa lentää niin pitkälle kuin huvittaa ja mlp tulee tilalle.

• provotpois

Hyvä provo joo. Puuta tuon kokoisessa talossa menee korkeintaan 20m3. 40m3 jo jo energiaa 48000kWh vähän heikommallakin hyötysuhteella poltettuna. Ja jos aamua iltaa polttaa niin jo nuotiolla saa talon lämpenemään niin tuota ei kyllä mikään vastus lämmitä. Kiitos todella asiantuntemuksella laaditusta maalämmön kehumisesta. Mutta muista että noin hataraa tupaa et saa maalämmöllä lämpenemään millään, siitä saa vaan korkeintaan 55 menoveden ja sinun tapauksessa se riittää juuri kesälämmitykseen. Ja jos tuo 48000 jaetaan sun lämmitysjärjestelmä copilla joka on 2 niin silti sinulta menee sähköä 24000kWh eli sama määrä kun tuon kokoisessa talossa normaalisti suoralla sähköllä. Onnea matkaan...

• Vaihtamalla paranee
        provotpois kirjoitti:

Hyvä provo joo. Puuta tuon kokoisessa talossa menee korkeintaan 20m3. 40m3 jo jo energiaa 48000kWh vähän heikommallakin hyötysuhteella poltettuna. Ja jos aamua iltaa polttaa niin jo nuotiolla saa talon lämpenemään niin tuota ei kyllä mikään vastus lämmitä. Kiitos todella asiantuntemuksella laaditusta maalämmön kehumisesta. Mutta muista että noin hataraa tupaa et saa maalämmöllä lämpenemään millään, siitä saa vaan korkeintaan 55 menoveden ja sinun tapauksessa se riittää juuri kesälämmitykseen. Ja jos tuo 48000 jaetaan sun lämmitysjärjestelmä copilla joka on 2 niin silti sinulta menee sähköä 24000kWh eli sama määrä kun tuon kokoisessa talossa normaalisti suoralla sähköllä. Onnea matkaan...

Näin se pyörähti yritys kertoa alkuperäiselle kysyjälle kokemuksista provoksi. Provotpoissilla pysyy kyllä laskin kädessä mutta siinä koneessa ei ole arvoja kostealle puulle joka tulee sen laiskansutjakkuuden mukana. Samalla kun lämpöpumppu tulee, tulee myös energiaremontti. Totta on varmasti että nykyiset kattilat taloudelliset talot ym. vaikuttaavat puunkin kulutukseen, mutta kuten sanottua mlp on mukavuudenhaluisemman valinta. Tämä on edelleen vain yhden ihmisen enemmän tai vähemmän objektiivinen ajatelma. Ei ehdoton kannatushuuto maalämmölle.

• likainenporvari
    • energiainssi

Olet hölmö, jos alat purkamaan vanhaa kunnon öljylämmitystä ja maksat maltaita jostain uudest muotivillityksestä. Vielä hölmömpi, jos vanha on kaksoispesäkattila. Suomalaiset ovat idiootteja. Puretaan vanhat testatut laitteet tietämättä mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mitä esim. öljy maksaa tai mitä uudistuksia vanhaan systeemiin on saatavana huomenna. Kun naapurikin jne...

Valitse luomulämmitys! Säästät lämmityksen kuluissa yhdessä vanhan öljylämmitysjärjestelmäsi kanssa paljon enemmän ja toimii varmasti!
      Öljylämmityskattilassasi on jo kaikki tarvittava valmiina! Vaihdat esim. vain jäteöljypölttimen vanhan "Oilon juniorisi" tilalle ja kas.... Jäteöljyä riittää ja voit polttimella aina tarpeen vaatiessa polttaa myös muuta lientä. Luomulla loput.

Suomalaiset ovat muutenkin kuin sopulit. Kun naapurilla on ilmalämmitys niin hankitaan sellainen, kun naapuri poraa maalämmitysreikää tontilleen niin minäkin haluan ja kun naapuri laittaa aurinkokerääjiä katolle niin minäkin jne...
      Järkeä ei osata itse käyttää.
      Suomen valtiollakaan eikä maamme hallituksella ole koskaan ollut järkeä niin paljon, että se pystyisi tekemään kunnollisena pientalojen energiaohjelman tai -suunnitelman. On vain ydinvoimalat energian lisäkulutukselle, ei mitään ohjelmaa energian säästämiselle?
      Valtavia voimaloiden rakennusprojekteja ja suuryhtiöitä tuetaan ja kulutusten mitoitukset yliarvioidaan ilman minkäänlaisia energian säästösuunnitemia.
      Minulla on energiaohjelma. Siksi talossani on toimiva luomulämmitys ja oma energiantuottojärjestelmä, joka on kaikista edullisin ja toimivin.

• BUAAHHAHHAAHAA.....

"Suomalaiset ovat muutenkin kuin sopulit. Kun naapurilla on ilmalämmitys niin hankitaan sellainen, kun naapuri poraa maalämmitysreikää tontilleen niin minäkin haluan ja kun naapuri laittaa aurinkokerääjiä katolle niin minäkin jne..."

Miksi ne sinun sopulinaapuris silti laittaa maalämmityksen vaikka naapurikateuden nimissä pitäisi laittaa sinun öljylämmitystäsi uudempi ja jäteöljyä paremmin polttava öljylämmitys? HEHHEHEEE......

• buuahhhahhaahhaaa...

Onnittelen sinua itseäsi & paria toista puupelleä "nykyaikaisine käänteispalokattiloinenne" jotka jaksatte jauhaa tässä aloittamassas provossa...
      Luoko tuollainen muuten ihan oikeasti edes jonkinlaista "mielenrauhaa" kun itse komppaat itseäsi ja yrität pönkittää murenevaa itsetuntoasi nykyajan maailmassa jossa tiedät olevasi vääjäämättä jälkeenjäänyt tyhjätasku omine hätähuutoinesi tänne??

• buuahhhahhaahhaaa...

Sinähän tässä lähinnä apua huudat, tuliko taas sähkölasku raukalle. No vie sossuun kyllä ne hoitaa. Oletko jälkeenjäänyt vai miksi itket tätä samaa katkeruutta joka keskustelussa. Mitäs se sinua liikuttaa noin paljon millä kukin talonsa lämmittää. Kerro meille se kauniiden ja rohkeiden lämmitysmuoto kun puu ei kelpaa. Vaihda jo levyä, tuota kukaan jaksa lukea.

• lapsia pihalla
        buuahhhahhaahhaaa... kirjoitti:

Sinähän tässä lähinnä apua huudat, tuliko taas sähkölasku raukalle. No vie sossuun kyllä ne hoitaa. Oletko jälkeenjäänyt vai miksi itket tätä samaa katkeruutta joka keskustelussa. Mitäs se sinua liikuttaa noin paljon millä kukin talonsa lämmittää. Kerro meille se kauniiden ja rohkeiden lämmitysmuoto kun puu ei kelpaa. Vaihda jo levyä, tuota kukaan jaksa lukea.

EI näille buuhaauuaaraukoille kannata kommenttia tuhlata !

heille elämä on liian suuri mysteeri ja he ratkaisevat sen punaisesta sensorista painamalla.

olisko sekin hiukan liikaa !?

• JNS013

Minä valitsin Hybridhome lämmiyyksen.

Kokemuksia tuotteesta voin kertoa vuoden päästä. Valintaani vaikutti myyjän tietotaito, ja esitetyt speksit. Taloni on Pohjois-Karjalassa.

www.hybridhome.fi sivujen kautta sinäkin voit löytää oman lämmitysmuotosi.

• .10_käskyä.

1) Riittävän iso energiavaraaja sen puukattilan yhteyteen niin ei tarvi muuttaa asumaan sinne pannuhuoneeseen.

2) 7 tonnin sähköhydraulinen halkaisukone isoimpiin pökkelöihin

3) kunnollinen moottorisaha ja ymmärrys terän käsiviilauksesta

4) hengenvaarallinen leikkimönkijä myyntiin ja joku vanha traktori tilalle sekä puukärry

5) puut kolmantena vuonna uuniin eli tarvitset 3 "varastointilokeroa", joita vuorotat

6) jos puuta on omasta takaa, et tarvitse kaikkein hienointa, kalleinta ja vikaherkintä polttouunia

7) varmista, että talon lämmitys toimii edes jotenkin myös ilman sähköä

8) kun teet polttopuita, sinun ei tarvitse käydä salilla kuntoilemassa

9) älä laita puita läjään vaan pinoihin riveittäin, niin ilma kiertää paremmin

10) älä laita puuvarastoa kostean paikan päälle

• Sinkkula

Rajua tarinaa omalta kohdalta: naapurilla oli maalaämpö, ja kehui kovasti sitä. Kävi kuitenkin niin että teki itsemurhan.
      Mikä oli maalämmön osuus, siitä ei saatu varmuutta vaikka mm. opettaja ja lakimies tapausta selvittivätkin.

• O=0

Jos ei hermot kestäneet sitä maareikää.

• Dinkkula

Rajua tarinaa omalta kohdalta: naapurilla oli puulämmitys, ja kehui kovasti sitä. Kävi kuitenkin niin että teki itsemurhan. Mikä oli puuläämön osuus, siitä ei saatu varmuutta vaikka mm. MMM ja Vihreä liitto tapausta selvittivätkin.
      Miehellä oli kuollessaan pihkaiset kädet ja nokinen nenä. Ruumiinavauksessa havaittiin kyttyrälle painunut selkä, moottorisahasta tulleita haavoja alavartalossa sekä eri asteisia palovammoja käsissä sekä kasvoissa. Kuolinsyyksi vahvistui itsemurha hirttaytymällä moottorisahan teräketjuun.

• pumppumiäs

Käänteispalokattila tuntuisi ajatuksena aika hyvältä. Varaaja on mielestäni liian pieni eli toinen mokoma eli 1,5m3 lisää tilavuutta, niin ei tarvitse pannuhuoneessa hypätä jatkuvasti.
      Olethan huomannut sen seikan, että omia puita käyttäessa, tarvitset niille varastointitilaa 2-3 x vuosikulutuksen verran, jotta poltat varmasti kuivaa puuta aina. Talon tilavuuden ja iän mukaan arvailen sen kuluttavan lämmitykseen noin 25000kWh energiaa vuositasolla eli tuosta karkealla nyrkkisäännöllä vähintään 25m3 kuivaa koivupuuta palaa vuodessa. Paljonko sinulla kului öljyä vuodessa?
      Kun lähdet puulämmityksessä liikkeelle, sinun pitää hankkia jostakin kuivat puut pariksi ekaksi vuodeksi, jotta omat puut ehtivät kuivaa riittävästi. Siihenkin tarvitset rahaa kattilan (ja mahdollisen varaajan) lisäksi.
      Tämä kirjoitus on muuten maalämpöuskovaisen tuotos. Maalämpö on monessa tapauksessa ihan hyvä systeemi, mutta jos on tehty päätös siirtyä puulämpöön, mikäs siinä. Hyvä lämmitysmuoto sekin on, siinä on vain enemmän hommaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5787
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      604
      2265
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      82
      1171
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1048
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      1013
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      1001
    7. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      61
      936
    8. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      61
      905
    9. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      844
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      778
    Aihe