pitääkö potkuri huoltaa joka vuosi?

Volvo-Penta

kaverini määräsi purkamaan ja rasvaamaan, muuten jumittuu?

9

736

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • V-P ohjeen lukua!

      "The mechanism of the folding propeller must be greased with Volvo Penta water resistant grease. Refer to your instruction manual when removing and refitting propeller/s.

      At lay up remove the propeller/s and grease shaft/s with appropriate grease
      Before re-launch refit the propeller/s, remember to grease the shaft/s first"

      • " V-P ohkjeet lukua !"

        Kaikella ystävyydellä toteaisin, että kaveri kysyi pitääkö potkuri huoltaa joka vuosi. Vastasit mitä ohjekirjassa lukee. Minä vastaan ettei pidä. Itselläni oli potkuri suolavedessä (kolmilapainen taittuva) 6 vuotta, jonka jälkeen purkasin ja huolsin sen.
        Kaikki oli ja on ok. Toki välillä kun vedin uudet myrkyt, niin laitoin rasvaa hammastukseen, mutta en irroittanut potkuria akselista. Akselissa oli hyvät rasvat vielä kuuden vuoden jälkeen...


      • en pottuillut
        biscaya kirjoitti:

        " V-P ohkjeet lukua !"

        Kaikella ystävyydellä toteaisin, että kaveri kysyi pitääkö potkuri huoltaa joka vuosi. Vastasit mitä ohjekirjassa lukee. Minä vastaan ettei pidä. Itselläni oli potkuri suolavedessä (kolmilapainen taittuva) 6 vuotta, jonka jälkeen purkasin ja huolsin sen.
        Kaikki oli ja on ok. Toki välillä kun vedin uudet myrkyt, niin laitoin rasvaa hammastukseen, mutta en irroittanut potkuria akselista. Akselissa oli hyvät rasvat vielä kuuden vuoden jälkeen...

        Koskikohan kysymys Volvon 3-lapaista folding-potkuria? Muitakin potkureita on V-P koneissa. Tarkoitin V-P-ohjeiden lukemiskehoituksella muistuttaa, että usein olisi hyvä lukea, mitä oman veneen moottorin ohjekirja mistakin asiasta sanoo. Ei ollut tarkoitus pottuilla! Jos ohjekirja neuvoo vaikkapa rasvaamaan, onko ihan korrektia todeta ettei pidä rasvata?

        Mitä muuten tarkoitit sillä, että kuuden käyttövuoden jälkeen akselissa oli hyvät rasvat? Oliko kyseessä suora akseliveto vai S-vetolaite? Akselivetoisessa rasvaa tarvitaan vain akselitiivisteessä, jos se on Volvon "tutti" tai perinteinen rasvaboksi.
        Veditkö ne uudet myrkyt potkuriin? Jotkut maalavat potkurin antifoulingilla, jotkut eivät. Olen kokeillut kumpaakin. Nykyisin tyydyn kiillottamaan potkurin keväisin. Sinkin varmaan uusit ja silloin tällöin kaavit näkit potkurista, kun veneesi oli kuusi vuotta vesillä. Akselivetoisessa paatissani myös sinkin uusiminen onnistui snorklaamalla.
        En minäkään rasvaillut Volvon kolmilapaista silloin, kun tein oman monivuotisen reissuni. Muutoin rasvaan kyllä aina ennen vesillelaskua.


    • huoltamatta

      En usko että rasvan puutteeseen jumiutuu, isompi riski on että varas vie.
      Toisaalta on riski että asennuksessa menee joku pieleen ja potkuri tai lapa putoaa.

      • Rasvaaa

        On tullut tungettua purkamatta keväisin sen mitä sielu sietää. Yhtä kuiva on syksyllä kuin uutena kun oli rasvattuna läpeensä. Vesivaseliini, molybdeeni mikä vaan peseytyy kauden aikana pois...


      • mikä potkuri?
        Rasvaaa kirjoitti:

        On tullut tungettua purkamatta keväisin sen mitä sielu sietää. Yhtä kuiva on syksyllä kuin uutena kun oli rasvattuna läpeensä. Vesivaseliini, molybdeeni mikä vaan peseytyy kauden aikana pois...

        Ilmeisesti kerrot sellaisesta taittolapapotkurista, jossa mekanismi on avoin ja merivesi pääsee huuhtelemaan. Joissakin potkureissa rakenne on varmaankin erilainen kuin sinun potkurissasi.
        Aloittajan viestissä ei mainittu, minkälaisen potkurin huollosta oli kysymys. Joissakin potkureissa rasvaus tehdään rasvapuristimella. Jos kysytään huolto-ohjeita, olisi kiva tietää minkälaisen laitteen huollosta puhutaan. Kysyjän nimimerkki Volvo-Penta ei määritellyt potkurin tyyppiä...


      • 4+3
        mikä potkuri? kirjoitti:

        Ilmeisesti kerrot sellaisesta taittolapapotkurista, jossa mekanismi on avoin ja merivesi pääsee huuhtelemaan. Joissakin potkureissa rakenne on varmaankin erilainen kuin sinun potkurissasi.
        Aloittajan viestissä ei mainittu, minkälaisen potkurin huollosta oli kysymys. Joissakin potkureissa rasvaus tehdään rasvapuristimella. Jos kysytään huolto-ohjeita, olisi kiva tietää minkälaisen laitteen huollosta puhutaan. Kysyjän nimimerkki Volvo-Penta ei määritellyt potkurin tyyppiä...

        Juu, eikä sitä missä ropeli on kiinni.
        Käsittääkseni V-P:n vetolaitteessa sinkin uusiminen tarkoittaa potkurin irroitusta, ja irroitus puolestaan vaatii potkurin purkamisen, vai miten muuten sen akselin keskipultin saa auki?

        Vaikka ei uusisi sinkkiä, niin joka kevät kannattaa samalla huoltaa potkuri, eniten kait rasvaa kaipaavat lapojen akselitapit ja potkuriakselin boorit, rasvattomuus saattaa ennen aiheuttaa turhan nopeaa väljenemistä, se lie suurempi ongelma kuin jumitukset.

        Voihan niihin lapojen napapään rattaisiinkin tunkea vaseliinia, mutta sillä ei liene juuri mitään merkitystä minkään kannalta?


      • 4+3
        4+3 kirjoitti:

        Juu, eikä sitä missä ropeli on kiinni.
        Käsittääkseni V-P:n vetolaitteessa sinkin uusiminen tarkoittaa potkurin irroitusta, ja irroitus puolestaan vaatii potkurin purkamisen, vai miten muuten sen akselin keskipultin saa auki?

        Vaikka ei uusisi sinkkiä, niin joka kevät kannattaa samalla huoltaa potkuri, eniten kait rasvaa kaipaavat lapojen akselitapit ja potkuriakselin boorit, rasvattomuus saattaa ennen aiheuttaa turhan nopeaa väljenemistä, se lie suurempi ongelma kuin jumitukset.

        Voihan niihin lapojen napapään rattaisiinkin tunkea vaseliinia, mutta sillä ei liene juuri mitään merkitystä minkään kannalta?

        Heh, ajatus oli nopeampi kuin sormet... Piti sanomani: Vaikka ei uusisi sinkkiä, niin joka kevät kannattaa irroittaa potkuri ja tiukata sinkin kiinnitysruuvit (niiden kantojenkin alta sinkki kuluu) ja samalla huoltaa potkuri,


      • huolto on oma etu!
        4+3 kirjoitti:

        Juu, eikä sitä missä ropeli on kiinni.
        Käsittääkseni V-P:n vetolaitteessa sinkin uusiminen tarkoittaa potkurin irroitusta, ja irroitus puolestaan vaatii potkurin purkamisen, vai miten muuten sen akselin keskipultin saa auki?

        Vaikka ei uusisi sinkkiä, niin joka kevät kannattaa samalla huoltaa potkuri, eniten kait rasvaa kaipaavat lapojen akselitapit ja potkuriakselin boorit, rasvattomuus saattaa ennen aiheuttaa turhan nopeaa väljenemistä, se lie suurempi ongelma kuin jumitukset.

        Voihan niihin lapojen napapään rattaisiinkin tunkea vaseliinia, mutta sillä ei liene juuri mitään merkitystä minkään kannalta?

        Samaa mieltä. Potkuria huoltaessa huomaa myös mahdolliset korroosiovauriot. Niitä voi tulla vaikkapa lavan akselitapin kiinnitysruuviin - lavan menettäminen akselitapin irtoamisen takia ei ollut harvinaisuus Volvon vetolaitteen 2-lapaisessa potkurissa!

        3-lapaisesta on selkeä kaavio ja huoltokohteet tässä:
        http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744440-44-4206.aspx


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      106
      3014
    2. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1874
    3. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1855
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      394
      1723
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1631
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1457
    7. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1287
    8. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1186
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1156
    10. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1049
    Aihe