En omista koiraa, vaan hirviön

maailmankauheinkoira

Mulla on nyt 3 ja puol kuukautta vanha riiviösekapentu. En ole koskaan törmännyt tilanteeseen, jossa vihaisin koiraa. Nyt olen tullut siihen pisteeseen, että vihaan koiranpentuani. Se tekee mitä lystää (eli siis kaikkea kiellettyä) puree käsiä, ei tottele mitään ja on kuin mielipuoli. Erittäin jääräpäinen myös. Saa monta kertaa sanoa esim. istu, ennenkuin istuu, aikaisemmin tämä istui heti käskyn jälkeen.

Koira myös kiusaa taukoamatta toista koiraani, eikä pentu tajua lopettaa vaikka koiravanhus ärähtää sille.

Koira myös yrittää nylkyttää minua, vaikka onkin NARTTU.

Koiraa lenkitetään ja juoksutetaan säännöllisesti ja paljon, aktiviteetteja riittää monesta eri päästä.

Monet tulevat tänne kuitenkin kommentoimaan sitä samaa paskaa, että vika on omistajassa eikä koirassa. Kun se nyt ei vain ole näin, huomaisitte sen itsekin jos minun rooliini pääsisitte.

Alkaa v*tuttamaan tollanen pennun käytös, välillä tuntuu että se ei ole edes mikään koira!

245

12257

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huoah taas it's baby
      • iem

Koirahan pitää ottaakin pentuna ja se on terveen merkki, jos tuossa iässä on villi. Omistajalle vielä vähän käytöskoulua, ihmisestä sanotaan hän ja eläimestä se.

• No ei kyllä nyt
        iem kirjoitti:

Koirahan pitää ottaakin pentuna ja se on terveen merkki, jos tuossa iässä on villi. Omistajalle vielä vähän käytöskoulua, ihmisestä sanotaan hän ja eläimestä se.

Ei se ole mikää pakko koska kaikille ei sovi pentu! Pentuhan kärsii siitä että sitä miltein vihataan sen takia että toteuttaa ikäiselleen kuuluvaa käytöstä. Itsekin otin aikuisen kun halusin jo oppineen koiran ja kyllä pentuaika on tuttua jo ennestään. Ihmettelen pennun myyjiä eikö ostajia pyydetä harkitsemaan 2-3 päivää ja tentata että pentu varmasti menee hyvään kotiin? Miten tämä tuntuu olevan kasvava ilmiö ''sormi suussa'' meno...

• Robert McKeancy

Sait siis lahjaksi sekarotuisen riiviö koiranpennun. Joop. Voin kertoa että koirasi talttuu jo muutaman vuoden ikäisenä enemmän siedettäväksi

"Alkaa v*tuttamaan tollanen pennun käytös, välillä tuntuu että se ei ole edes mikään koira!"

Mutta ymmärrän oikein hyvin mielipiteesi, sillä aikaisempi koirasi on tasapainoisesti risteytetty kohtalaisen oikein. Ja tässä tulee esiin mielestäni hyvinkin vääränlaisen ristisiitoksen tulos, jolloin koira saa itselleen aivan liian levottoman vauhkomaisen kauhtana luonteen, jolle koira ei itsekkään ei voi mitään, vaan suorastaan rasittuu omasta mentaliteetistaan. Joten jos aiot pitää koiran, niin ota se kunnon kärsivällisyyskouluna itsellesi.

• Robert McKeancy kirjoitti:

Sait siis lahjaksi sekarotuisen riiviö koiranpennun. Joop. Voin kertoa että koirasi talttuu jo muutaman vuoden ikäisenä enemmän siedettäväksi

"Alkaa v*tuttamaan tollanen pennun käytös, välillä tuntuu että se ei ole edes mikään koira!"

Mutta ymmärrän oikein hyvin mielipiteesi, sillä aikaisempi koirasi on tasapainoisesti risteytetty kohtalaisen oikein. Ja tässä tulee esiin mielestäni hyvinkin vääränlaisen ristisiitoksen tulos, jolloin koira saa itselleen aivan liian levottoman vauhkomaisen kauhtana luonteen, jolle koira ei itsekkään ei voi mitään, vaan suorastaan rasittuu omasta mentaliteetistaan. Joten jos aiot pitää koiran, niin ota se kunnon kärsivällisyyskouluna itsellesi.

Olen nähnyt myös näitä puhdasrotuisia,jotka käyttäytyy ihan samalla lailla kuin aloittajan pentu. Ei se puhdasrotuisuus/sekarotuisuus takaa hyvä käytöstä,kyllä rotupuhtaissa on ihan yhtä paljon käytöshäiriöitä! Se on kehityshäiriö,ei rotuominaisuuksista johtuva,yleensä...

Itsellä ollut sekä puhdasrotuisia että seropeja,yhdellä puhdasrotuisella oli tosi pahoja käytöshäiriöitä liittyen mm. toisiin koiriin. Ei auttanut koulutus eikä mikään,
        häiriö oli luonnevika,joka ei lähtenyt millään. Seropeilla ei ole ollut mitään ongelmia, ei sairauksia,mutta toki en sano ettei huonon tuurin sattuessa myös näissä olisi luonnevikoja. Ja jokaisesta koirastahan saa äkäisen,jos sitä kohtelee väärin.

• ei juoksutusta

noin pientä pentua ei saa missään nimessä juoksuttaa.
        Kotosalla leikkiminen riittää vauhdikkaammaksi liikkumiseksi.
        Ulkona rauhallista kävelyä ja sitä, että pentu saa ajan kanssa ihmetellä ja omaksua uutta.

• Älä vihaa pentua
        ei juoksutusta kirjoitti:

Ulkona rauhallista kävelyä ja sitä, että pentu saa ajan kanssa ihmetellä ja omaksua uutta.

Se ei valinnut tulla elämääsi pilaamaan,
        sinä itse päätit ottaa pennun.

Myös lapsi voi olla sairas tai aivan eri luonteinen kuin olin itse ajatellut.

Oletko itse tasapainoinen ja rauhallinen?
        Eihän aktiviteetteja ole liikaa - kierrokset jäävät päälle.
        Onko kotona rauhallista eikä levotonta?
        Otitko aktiivisen rodun? Miksi?

Kun ottaa koiran.
        ottaa kuraa, karvoja,
        aikaisia viikonloppuaamuja,
        myöhäisillan pisutuksia, kun väsyttää tai on kuumeessa.
        Kun ottaa pennun,
        saa luututa pissoja, saa järjestellä kotinsa hetkeksi pennulle turvalliseksi ja saa keksiä sille järsittävää ja revittävää.
        Oletkin varmaan laittanut kuivanappuloita huuhdottuihin maitotölkkeihin, ostanut kirppareilta 20centin (silmättömiä) pehmoleluja, laittanut kongiin maksamakkaraa nuoltavaksi (pakastettuna kestää vielä kauemmin järsiä irti) Piilottanut SALLITTUIHIN ja toivottuihin paikkoihin pienenpieniä nakinmurusia jne jne jne

• Lainvartija

Miksi ylipäätänsä olet ottanut yhtäkään koiraa, kun et osaa hallita niitä (sitä) koiraa rakastetaan eikä vihata. Hae sille kouluttaja kai sinulla sen verta rahaa löytyy!

• Manamanamanan

Riivaajan poistaja on suomeksi manaaja.

• Riivaus

• Huahau

Vie se hurtta sinne mistä hait, kaikki ovat tyytyväisiä! Elämässä vaan tekee virhevalintoja!

• HuHuh--
        Robert McKeancy kirjoitti:

Jos tosissaan väität et sekarotuiset olisi luonteeltaan huonompia ku puhdasrotuiset niin olet todella väärässä. Aika paljon on niitä huonosti käyttäytyviä kuule niissä puhtaissakin.

Ei taida olla paljoa kokemusta koirista sinulla kun tuollaista shaibaa jaksat väittää. Tai sitten olet joku fanaatikko koirien rodun puhtauden suhteen ja uskot itse löpinöihisi.

• mummojamersussa
        ei juoksutusta kirjoitti:

lol ihquu

• skoja

Eikös nyt uusi paavi ole ja aloitus on feikki koska ei kukaan anna noin pöntölle minkäänlaista eläintä?Eikös niitä ole katolisia pappeja jotka ajaa riivaajan pois?Voiko kukaan tervejärkinen ihminen kirjoittaa noin tyhmiä juttuja jos on koira poloisen ottanut?

• kennel1
        iem kirjoitti:

Hei iem
        Olipa kiva lukea edes yksi positiivinen kirjoitus koirasta! :) Siitäkin olen samaa mieltä, että koiranpennun pitääkin olla villi ja leikkisä, ja omistajalle tosi paljon, paljon käytöskoulua, rakkautta ja kärsivällisyyttä, ja suurin niistä on tämä rakkaus!! pientä ja vähän isonpaakin koiraa kohtaan! Koiraa osa omistajista kutsuu, ( hän tai se ) tämäkin riippuu paljon paikkakunnista. Tämä nyt on vain tätä päivää!

• kennel1
        No ei kyllä nyt kirjoitti:

Ei se ole mikää pakko koska kaikille ei sovi pentu! Pentuhan kärsii siitä että sitä miltein vihataan sen takia että toteuttaa ikäiselleen kuuluvaa käytöstä. Itsekin otin aikuisen kun halusin jo oppineen koiran ja kyllä pentuaika on tuttua jo ennestään. Ihmettelen pennun myyjiä eikö ostajia pyydetä harkitsemaan 2-3 päivää ja tentata että pentu varmasti menee hyvään kotiin? Miten tämä tuntuu olevan kasvava ilmiö ''sormi suussa'' meno...

Hei No ei kyllä nyt
        Vastuullinen kennelin pitäjä, kyllä haastattelee pennun ostajaa! Pentuja käydään katsomassa jo aivan vauvoina, ja siitä sitten valitaan tämä oma uusi tuleva perheen jäsen, mitä käydään katsomassa ja tutustutaan muutamia kertoja ennen luovutusta. Kyllä siitä silmä harjaantuu, ja osaa katsoa, että pentu pääsee oikeeseen kotiin! :) Hym. anteeksi jos sanon ei koiraa osteta 2-3 päivän harkinnan ajalla?! Pentu tehtailija vain ja ainosti voi toimia näin!!!?? Otappa seuraavalla kerralla ennen kun kirjoitat suoraansanottuna tätä täyttä paskaa mistä et tiedä ! yhtään mitään kenneliin missä koiranpentuja luovutetaan! Voisin vastata sinulle tähän ilmiö " sormi perseessä " meno...

• Suomesta terveisiä!
        kennel1 kirjoitti:

Hei No ei kyllä nyt
        Vastuullinen kennelin pitäjä, kyllä haastattelee pennun ostajaa! Pentuja käydään katsomassa jo aivan vauvoina, ja siitä sitten valitaan tämä oma uusi tuleva perheen jäsen, mitä käydään katsomassa ja tutustutaan muutamia kertoja ennen luovutusta. Kyllä siitä silmä harjaantuu, ja osaa katsoa, että pentu pääsee oikeeseen kotiin! :) Hym. anteeksi jos sanon ei koiraa osteta 2-3 päivän harkinnan ajalla?! Pentu tehtailija vain ja ainosti voi toimia näin!!!?? Otappa seuraavalla kerralla ennen kun kirjoitat suoraansanottuna tätä täyttä paskaa mistä et tiedä ! yhtään mitään kenneliin missä koiranpentuja luovutetaan! Voisin vastata sinulle tähän ilmiö " sormi perseessä " meno...

Jaa ihan kuule kasvattaja ja vieläpä kennelnimellinen on pyytänyt miettimään 2-3 päivää ennen päätöstä vaikka sanoin että vuoden verran on mietitty. Halusi varmistua vuoden harkinnan että plus 2-3 päivää oli varma päätös. Ai kiellät siis ettei ole melko kasvava ilmiö tuo koiran omistajien kädettömyys jopa rotukoirien pitäjissä? Kumma kun täällä näkee omistajia jotka mainostaa koiran hienoilla sukupapereilla ja samalla koira napsii ohikulkijoita hihnassa tai vetää omistajaa kuusi-nolla eteenpäin. Hyvä jos sinulla ei ole käynyt näin huonoa tuuria kasvattien omistajien kanssa näemmä muilla on.

Jatketaan sormilla kaivelemista sitten ;)

• maailmankauheinkoira

Muistin juuri, että olinkin tänne tämän maailmankauheinkoira nimimerkillä kirjoitetun tekstin kirjoittanut. On muuten todella monta vastausta, olikohan se 240, ja lukukertoja yli 6000... :-)

Pentuni on siis jo 10kk ja on onnellinen, minäkin olen. Tuo riiviökausi meni onneksi nopeasti ohi, olin jo hermoromahduksen partaalla. Sitten kuitenkin ajattelin pennun parasta ja elin sen kanssa ilman vihaa, onneksi sillä koirasta muuttui juoksujen, jotka oli heinäkuussa (7kk:n ikäisenä) jälkeen kuin koiraenkeli. Se ei enään teny tuhoja, se ei pure se tottelee heti, pysyy vapaana, ja on muutenkin kaikinpuolin rakastava ja liikunnallinen iso koira.

Käytökseni oli ennenkaikkiaan lapsellista, koiran ollessa 3 kuukauden ikäinen.
        Onneksi tilanne on muuttunut, ja osaan katsoa tilannetta eri näkökulmista.
        Ainoa onglema mikä meillä tämän pennun kanssa on nämä ohitustilanteet, mutta ne ongelmat ei tänne kuulu, joten ei niistä sen enempää :-)

Näitä kommentteja lukiessani tunsin itseni täysin tomppeliksi, hyvä niin, sillä tomppelihan minä OLIN. Onneksi nyt nämä ongelmat on jo historiaa, eikä me muistella niitä pahalla.

Pienestä penskastani on kasvanut kaunis ja mahtava koira. Sitä saa vain ihailla. En kadu ollenkaan tämän upean koiran ostoa!

• katso peiliin!

pentusi on johtajan asemassa, olet jäänyt alimmaiseksi. Omistajassa vikaa ennemmin kuin koirassa

• Kyl vaan

Tuon ikäinen pentu ei edes yritä ottaa mitään johtajan asemaa, pässi. Toi on täysin normaali koiran pentu, tuleeko teille ihmisille mieleen tutustua eläimeen nimenltä KOIRA ollenkaan vai yritättekö te aina jonkun yleisten legendojen perusteella ja inhimillistämällä selvitä ja alistaa sen koiran mieleiseksi? Joo, on paljon tosi "kilttejä" koiria, jotka on ihmisten mielestä muka kilttejä ja fiksuja, mutta oikeasti ne on vaan alistettu ja niiden oma persoona ja luonne on tapettu.

Tuon ikäinen pentu on riehakas, leikkii, ei erota oikeaa ja väärää, ei osaa kaikkea, ja se ei osaa ottaa huomioon vanhuksia. Tuon ikäinen pentu ei uhmaa, sillä ei ole mitään tarvetta lauman johtajaksi, lauman johtaja metsästää, suojelee laumaa ja hankkii ruokaa: pennun mielessä on leikki ja leikki, ja sitten se syö kun ruokaa saa. Uhmavaikeudet tulee heikkotahtoisten ihmisten kanssa siksi, että he käyttäytyvät epäloogisesti, lapsellisesti, eivät ole siis johdon mukaisia, itsevarmoja ja käyttäydy lauman johtajamaisesti. Ei itseasiassa edes siitä, että koiraa pitäisi erikoisesti "alistaa" koira on mielellään kakkosasemassa, jos saa olla laumassa.

Se koska koira yrittää viedä epäloogiselta ja epävarmalta omistajaltaan johtajuuden on 2-3 vuotta, kun se alkaa voittaa köyden vedon = talutushihnassa, kun se alkaa huomata, että omistaja ei pysy varmana muiden koirien läsnäollesssa (=johtaja ei suojele laumaa), kun se ei kiellä mitään (=koira saa aina päättää) tai on epälooginen (=koiralle siis se ei kiellä mitään eikä päätä mitään).
        Eli, koiralle riittää ruoka-ajat ja vaikka "istu" komento ennenkuin saa ruokaa. Se tietää jo siitä, että kuka sen ruoan antaa ja että sen eteen tehdään jotain.
        Koiralle riittää loogisuus: aina tämä on ei jos se kerran on ei. Johtaja pitää kiinni sanomisestaan.
        Taluttajan itsevarmuus: pidä se koira minkä otat.
        Koirilla ei ole tarvetta johtaa, muutamaa erittäin poikkeuksellista rotua lukuunottamata, minkä niidenkin kanssa selviää määrätietoisella kouluttamisella, eli ihan vaikka itsevarmuus, määrätietoisuus ja opettaminen. Jep, onpas vaikeeta.

Eli ei näitä juttuja pennuista. Ne johtaa vaan täysin väkivaltaisiin "alistamisiin" eli niitä pentuja aletaan "alistaa" ja ei tajuta että se on PENTU eli LAPSI. Alistaako ihminen lapsensa heti kun se leikkii enemmän kun äiti haluaa, ja ottaako se siitä joka asian uhmana? Vertaan ihmisen lapseen siksi, että ihmisen lapsi ON hankalampi, epäloogisempi, kasvaa eri tavalla jne. joten kyllä koirankin kanssa pitäisi pärjätä.

Pentu on sen sijaan lapsi ja saa ollakin. Osaako sinun ihmislapsesi kaiken syntymästään? Tuskin, ihmisen lapsi on simpanssin tasolla alle 5-vuotiaana.
        Miksi siis vaaditte koiralta enemmän?

Muuten olen täysin samaa mieltä: katse peiliin aina ensin!
        Myös ihmisten kanssa!

• lauman johtaja

minulla on mäyräkoira.kun aikoinaan yritti isotella,komensin vähän napakammin ja otin koiraa kiinni,painoin koiran maahan ja pidin vähän aikaa maassa selällään otin kuonosta kiinni ja kaulasta napakasti,koira ymmärtää että nyt hän jää toiseksi.nyt on jo montavuotta tulee luokseni ja heittäytyy selälleen ja ositaa että olen lauman johtaja.jos menen vaikka uimaan sotelemaan tulee perästä mihin itse vaan keksin mennä.tykkää autokyydistä traktorikyydistä tulee syliin ajaessa.autossa on pidettävä kopassa kun muuten hyppää syliin ajaessa,ja vaarantaa ajon.koirani kunnioittaa minua aina laumanjohtajana

• kasvattaja/kouluttaj
        lauman johtaja kirjoitti:

minulla on mäyräkoira.kun aikoinaan yritti isotella,komensin vähän napakammin ja otin koiraa kiinni,painoin koiran maahan ja pidin vähän aikaa maassa selällään otin kuonosta kiinni ja kaulasta napakasti,koira ymmärtää että nyt hän jää toiseksi.nyt on jo montavuotta tulee luokseni ja heittäytyy selälleen ja ositaa että olen lauman johtaja.jos menen vaikka uimaan sotelemaan tulee perästä mihin itse vaan keksin mennä.tykkää autokyydistä traktorikyydistä tulee syliin ajaessa.autossa on pidettävä kopassa kun muuten hyppää syliin ajaessa,ja vaarantaa ajon.koirani kunnioittaa minua aina laumanjohtajana

Et siis kouluttanut koiraasi positiivisesti ! Argressiivinen käytös lisää agressiivisuutta. Koirilla on stressiä, positiivista ja negatiivista. Keskeytä ei toivottu käytös esim. kirkkaalla äänellä prrr,..ja kutsu luoksesi, ja palkkaa. Ainut rangaistus, minkä voi koiralle antaa, on makupalan epääminen ei toivotusta käytöksestä ja väärin tehdysä koulutusharjotuksesta, vain oikeat suoritukset palkitaan. Kun kymmenestä harjotuskerrasta on mennyt 8 oiken silloin vasta voit lisätä harjoitukseen sanan. Miettikäähän tähä hiukan !!! Otahan yhteys TOMMI VIREENIIN , niin kuulet lisää oikeaa kouluttamista !!!

• Hele

Nytkö huomasit että oli aivan tyhmää yleensä ottaa koira _______:::::::::: Vain pelkkää harmia , Huono omatunto kun koira on yksin päivät kun oot töissä .. oot sen vanki aina kun haluaisit lähteä jonnekkin vähän pidemmäksi aikaa niin huomaat että enhän voi kun mulla on se koira .. ...................... Asunto aina täynnä koiran karvoja Hyi Hyi .. ============== Ai niin mulla on veljen tyttö tukholmassa ja viikko sittenm sairastui pahoin on nyt ollut koomassa viikon ..Lääkärit on tullu siihen tulokseen että koirasta saatu virus jota ei vielä tunnisteta Hänellä on ollu 5v iso koira ... Veli on huolissaan että selviääkö siitä .. En ymmärrä koiran pitoa ..Ulkona koira tutki nokallaan kaikki paskat ka ihmisten räkimät limpit ja sitten se nuolee emäntänsä suuta ,,,,,,,,,,, HYI helevetti

• pienetmurheet

No just tämä sama virsi "omistajassa vikaa".
        Kyllä se siitä,varsoina ne on hyvätkin hevoset ja sitä paitsi, pikkukoiran kanssa kyllä pärjää. Sen voi saada millaisen pennun tahansa ja siihen villikkoonkin on syytä varautua, kun pentua ottaa.
        Ja mitä tuosta ,jos ei ala pärjään niin annat pois ,minäkin voisin ottaa pikkukoiran ,kun on ollut isokin tuon tapainen talossa joskus,sellaisen kanssa on monin verroin vaikeampaa...

• yksi johtaja ja muut
        lauman johtaja kirjoitti:

minulla on ollut aiemmin muutama koira,ennen nykyistä koiraa.jos koira meinaa isotella on parempi heti kouluttaa se että omistaja on lauman johtaja.se on helppoa ottaa vaan reippaasti koiraa kiin ja alistaa sen lattialle eikä laske sitä pois paras konsti on selälleen ja kaulasta kiinni painaa lattiaan.kyllä koira oppii koirien kieltä täytyy hyödyntää niinkuin susi laumassakin vahvin on johtaja,koira seuraa omistajaa kuin hai laivaa kun sen opettaa.oma koirani kyllä viihtyy muidekin perheen jäsenten kanssa mutta sillä on vain yksi johtaja minä itse.

• satakaks
        Hele kirjoitti:

Nytkö huomasit että oli aivan tyhmää yleensä ottaa koira _______:::::::::: Vain pelkkää harmia , Huono omatunto kun koira on yksin päivät kun oot töissä .. oot sen vanki aina kun haluaisit lähteä jonnekkin vähän pidemmäksi aikaa niin huomaat että enhän voi kun mulla on se koira .. ...................... Asunto aina täynnä koiran karvoja Hyi Hyi .. ============== Ai niin mulla on veljen tyttö tukholmassa ja viikko sittenm sairastui pahoin on nyt ollut koomassa viikon ..Lääkärit on tullu siihen tulokseen että koirasta saatu virus jota ei vielä tunnisteta Hänellä on ollu 5v iso koira ... Veli on huolissaan että selviääkö siitä .. En ymmärrä koiran pitoa ..Ulkona koira tutki nokallaan kaikki paskat ka ihmisten räkimät limpit ja sitten se nuolee emäntänsä suuta ,,,,,,,,,,, HYI helevetti

Mitä sä sitten täällä koirapalstalla teet?

• Nimenomaan...
        kasvattaja/kouluttaj kirjoitti:

Et siis kouluttanut koiraasi positiivisesti ! Argressiivinen käytös lisää agressiivisuutta. Koirilla on stressiä, positiivista ja negatiivista. Keskeytä ei toivottu käytös esim. kirkkaalla äänellä prrr,..ja kutsu luoksesi, ja palkkaa. Ainut rangaistus, minkä voi koiralle antaa, on makupalan epääminen ei toivotusta käytöksestä ja väärin tehdysä koulutusharjotuksesta, vain oikeat suoritukset palkitaan. Kun kymmenestä harjotuskerrasta on mennyt 8 oiken silloin vasta voit lisätä harjoitukseen sanan. Miettikäähän tähä hiukan !!! Otahan yhteys TOMMI VIREENIIN , niin kuulet lisää oikeaa kouluttamista !!!

Just joo muutamille edellisille:

pennun iän voi laskea vielä viikoissa, joten äkkiä nyt jääkaudet ja sähköpannat ja sitruunan suihkuttamiset kehiin, ettei ota johtajan asemaa....

Niin surullista, ettei kasvattajat keskustele pennun ottajien kanssa,
        vain raha kiinnostaa
        ja siksi
        edelleen
        osa
        lyö
        ja
        survoo pennun kuonoa kuseen ja paskaan.

• Lainvartija

Totta puhut!

• Lainvartija
        Lainvartija kirjoitti:

Totta puhut!

Kommenttini oli tarkoitettu "katso peiliin" kirjoittajalle!

• Kukkahattukasvatus

Kaikilta koiraäideiltä äkkiä pennut huostaanottoon.
        Merkkilisen negatiivisesti niitä kasvattavat esim. murahtelemalla ja näykkimällä . omaa koiraani oli emo jopa purrut o.0

• KuuntelehanTuota..

No onkohan noinkaan. Mulle on tuttu koirankouluttaja sanonut, että niskasta on sopivaa napata jos ei koira muuten usko. Kyseinen ihminen kouluttaa rajakoiria.
        Tiesitkös muuten ettei tietty tapa kouluttaa tepsi joka koiraan, jokaiselle on omanlaisensa tapa kouluttaa, ei ole yhtä tiettyä ainoaa ja oikeaa tapaa.
        Jos et sitä tiennyt niin et taida olla kouluttaja ollenkaan.

Joillakin toimii maahan painaminen, joillaki toimii makupalat ja joillain ihan joku muu. Ei kaikki koirat ole samasta pakasta vedettyjä.

• No niimpä

Tommosia koiranpennut on yleensä.

Älä aktivoi koiraasi pilalle ja ota selvää miten pennun kanssa ulkoillaan.

• Kiljahdus!

Hei sinulla on nähtävästi hyvin vahvaluonteinen pentu ja/tai vanhempi koirasi on ollut todella pehmeä. Pennut ovat pentuja, ja tekevät juuri noin (tätähän et halunnut varmaan kuulla), mutta jos todella inhoat pentuasi, anna se pois! Jos haluat siitä kunnon koiran, aloita heti sen koulutus. Muista että sinä olet ottanut pennun, olet vastuussa siitä ja sinun tulee olla pomo. Kokeileppa ihan pientä jippoa.. seuraavan kerran, kun pentusi pureskelee käsiäsi tai jotain muuta ei-toivottua - kiljahda niin kuin kauhuelokuvassa konsanaan. Pentusi säikähtää tätä, ja voi olla että jo eka kerran jälkeen ei-toivottu käytös ei toistu. Näin kävi yhdelle koiristani. Loppui kuin seinään se käsien pureskelu, mutta toinen olikin vaativampi.. mutta muutaman toiston jälkeen alkoi ymmärtää. Muista myös tuo nylkytys - se on merkki siitä, että se alistaa sinua. Alista se heti niin että otat niskasta kiinni, ja menet istumaan sen päälle (varovasti tietenkin). Näin koira alkaa ymmärtää että sinä olet pomo ja kohta voitte olla hyvinkin onnellisia toisistanne :)

• Tosiaan kiljahdus

Istumaan 3 kk vanhan pennun päälle? Oletko sä vähän tyhmä?
        Alista 3 kk vanha pentu? Jos ei parempaan pysty, pitää antaa koira pois. Tuon ikäinen ei yritä yhtään mitään.
        Jos noin pieni pentu pitää oikeasti jotenkin erikoisesti alistaa, ei ole syytä pitää koiraa olenkaan. Jos ei itsevarmuus muuhun riitä niin kannattaa pysytellä ilman koiraa.

• KALLE KELLO

Tajutkaan nyt arvon ääliöt: Miksi tuon ikäinen koira puree???? Koiran MAITOHAMPAAT, NE PIRULLISET NASKALIT, LÄHTEE POIS!!!! Ihan niin kuin lapsilla vastaavat.. Mitä tekee lapset, jyrsivät purulelujaan, mitä tekee koiranpentu? JYRSII sitä mikä on lähinnä.

• eläinrakas44
        Tosiaan kiljahdus kirjoitti:

Alista 3 kk vanha pentu? Jos ei parempaan pysty, pitää antaa koira pois. Tuon ikäinen ei yritä yhtään mitään.
        Jos noin pieni pentu pitää oikeasti jotenkin erikoisesti alistaa, ei ole syytä pitää koiraa olenkaan. Jos ei itsevarmuus muuhun riitä niin kannattaa pysytellä ilman koiraa.

anna pois koiranpentu jos kerran vihaat sitä et ole sopiva koiran kasvattaja

• dfjdfdfdfdf

älkää nyt helvetti menkö kiljumaan tai vinkumaan ku pentu puree. Jos osotatte tuommoisia heikkouden merkkejä jatkuvasti, koira ei tule koskaan pitämään omistajaa johtajana. Antaa koiran purra ja olkaa vaan hiljaa, sitten kun oikeasti alkaa sattua, kieltäkää koiraa napakasti. Älkääkä vetäkö sitä kättä pois sen koiran suusta.

• Kiljahdus
        Tosiaan kiljahdus kirjoitti:

Istua pennun päälle. Kyllä tosiaan vähän huonosti esitetty lause. Ei pidä ottaa kirjaimellisesti, vaan kuin ,monet jo täällä esittäneet. Ja kyllä laumanvartioiden, monien sellaisten omistajana tiedän, että jos et näytä kaapin paikkaa heti, niin vallan se vie sulta puolivuosikkaana!! Mitäs sitten teet? Eli esimerkkinä, kun pentu on siinä 4 kk iässä, annat luun ja alat ottamaan sitä pois. Tällöin vahvaluonteinen koira yleensä murahtaa. No annat sen olla, et ota luuta siltä pois?? Eii.. Minä ainakin otan luun pois, annan sen takaisin ja murahtaa uudelleen. Sitten jatketaan tätä kunnes murina loppuu. Jos ei lopu niin lattiaan, päälle (ei hei istumamaan kirjaimellisesti!!). Kokeillaan sama juttu uudestaan. Tällöin pentu on jo yleensä ymmärtänyt et SINÄ olet pomo. Tämä on vain laumanvartija- ja erikoisen dominoivia varten. Ei mitään pehmeisiin koiriin sovellettava. Ja kyllä narttuemo alistaa pentujaan miten on toimittava, näin on myös ihmisen kasvattajana jatkettava, mutta suhteessa tasapainoon välillä rakkauden ja kurinpidon ;) Ja hyvin ovat omat koirani tasapainoisia ja hellyyttäviä. Eivät aiheuta pelkoa lenkkeillessä muissa kanssaihmisissä tai eläimissä. Toisin kuin joka päivä vastaan tulee ns, helposti koulutettavia koiria, jotka rähisevät ja vetävät hihnan päässä. Laumanjohtajuus on se tärkein asia kun otat koiran - molemmat kunnioittavat toisiaan. Ja hei eikai ole niin vaikeaa ymmärtää muita, ja käydä asiallista keskustelua täälläkin, vaikkakin ihan nimettömänä? Itse en sorru nuin alhaiselle, toisia haukkuvalle tasolle, kun loppujen lopuksi ei edes tiedä tämmöisen "kirjekeskustelun" perusteella mitä se toinen tarkoittaa..

• Normi koira

Ei hitto, ei mitään alistamista tarvita! Pennut on tuollaisia, ne puree ja leikkii, se menee kyllä ohi !!!!
      Nylkyttäminen tossa iässä on jotenkin outoa, muuten ihan niinkuin meidänkin koira pentuna.

Oletko ottanut huomioon sen, että tuon ikäinen koira TARVITSEE vielä paljon unta ja rauhallista elämää, ei niinkään vielä aktiviteetteja eikä pitkiä lenkkejä!!

• vauva vielä

Pienemmätkin pennut nylkyttää, tosin eivät edes tajua mitä tekevät. Normaali pentu tuo on, joo pennut unohtaa asioita, eikä sitä montaa kertaa pyydetä, kerran sanotaan istu ja sitten odotellaan. Tuossa iässä on puruintoa. Ja aloittaja, pureminen menee kohta ohi, mutta alkaa sitten uudestaan taas kun hampaat vaihtuu. Jos et noin pienen kanssa pärjää, miten ajattelit murkkuikäisen kanssa pärjätä ?

• kultainen keskitie

Rakkautta ja rankaisua samassa suhteessa kohti kultaista keskitietä!

Kyllä alistamistakin tarvitaan huomioiden pentu. Kova luonteinen ja isonrodun koira kasvaa nopeasti aikuiseksi. silloin ei mahda mitään, jos on jo alakynteen jäänyt! Itse en kyllä alistamista käytä, jos pentu on pehmeäluontone. tällöin saa vaan aran koiran

• joobax

Tässä on vaan mennyt väärä koira väärälle ihmiselle, ei sen kummempaa. Kummassakaan ei ole vikaa sen koommin. Jos haluat pitää koiran ja löytää yhteisen sävelen, sulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin muuttua, koska koira ei voi muuttua ja jommankumman teistä on väkisinkin muututtava ;)

Asennekatsaus ja kriittisesti katsot omia tekemisiäsi. En voi millään uskoa, että 3,5 kk pentu osaisi vielä "täydellisesti" istumaanmenon vaan on sattunut sitä tarjoamaan, kun siitä on sattunut saamaan palkkaa. Kyllä sulla PITÄÄ olla kärsivällisyyttä toistaa hommaa vielä monta monituista kuukautta. Sitten päälle vielä murroiät sun muut, kun koira jälleen unohtaa kaiken...mut säähän tiiät jo tän kaiken....mitä mä niitä toistelemaan.

• Kyllä se siitä jos.

Joo, normaalia: sinä et nyt vaan saanut juuri sellaista koiraa kun mistä unelmoit. Et välttämättä tule saamaan sellaista lastakaan. Joten ota opiksesi ja kasva itse.
      Itselläni oli tuo kova paikka myös 15 vuotta sitten, koirani tuhosi ja teki kaikkea 3 koirakoulusta huolimatta ja sillä kesti vuosia kasvaa: mutta niin kesti minullakin. Ongelmat loppuivat kun hyväksyin sen sellaisena kun se on, aloin kehua ja kiittää enemmän, sopeuduin, ja laitoin ehdotonta suojaa vaativat tavarat niin ettei se niitä saa, ja aloin myös kouluttaa sitä uudelleen vanhana, paremmin ja fiksummin ja kärsivällisemmin. Uhmalla saat uhmakkaan koiran jne.

Koirasi ei ole riiviö eikä mikään muu kun koira.

Sinä olen lapsellinen ihminen jolla on ollut vaaleanpunaiset kuvitelmat koiran pennuista ja nyt et myönnä virhettäsi vaan syytät koiraan.

Kerrot miten uhraudtkaan ja kyllä sinä raadat ja voi, voi: niin koira on vilkas, paljon vilkkaampi kuin ihmimen. Se ei puhu ihmisen kieltä ja se on hankala. Unohtiko joku kertoa sinulle, että koiran pennut on ihan erilaisia ja kyllä, osa on jääräpäisiä, luonteeltaan todella vilkkaita ja sitä rataa: kun sinä hermostutat sen koiran vihallasi jonka lapsi vaistoaa, se on entistä enemmän paniikissa.

Sinä siis aiheutat agressiivisella asenteellasi jo yksinomaan sitä, että se koira pelkää ja on hermona: se on lapsi jonka henki riippuu sinusta. Se tietää sen koiralaumassa, se tietää sen sinun kanssasi. Sinä vihaat siis lasta, jonka sinä itse otit, joka sinulle ei pyytänyt päästä. Sinä vihaat paljon, paljon pienempää, ja ymmärtämättömämpää lasta, joka on eri eläinlajiakin: ja pitikö ihmisen olla se älykäs?
      Aika tyhmähän sinäkin olet, kun luulet että koiran pentu alkaa oppimaan ymmärtämään sinua ennen kuin sinä sitä. Olet siis omasta mielestäsi tyhmempi kuin koira. Et ole. Pysty varsin hyvin ajattelemaan asiat uudelleen, kasvamaan ja miettimään, ja tajuamaan, että se on vasta LAPSI.

Pentu leikkii eikä tajua vanhusta lakata kiusaamasta koska se on lapsi, miten sinulla voi olla toinen koira? Olet päässyt sen kanssa helpolla ja luulit kaikkien koirien olevan kopioita toisistaan? Onko ihmiset?

Mutta. Nyt lohdutusta. Ensinnäkin, se koira kasvaa aikuiseksi kyllä, noin 4-5 vuodessa mutta kuitenkin.
      Lenkitys villitsee, ihan tavallinen pari tuntia ulkoilua päivässä riittää, mutta kannattaisi ehkä käydä ennemmin niitä pieniä keskittymistehtäviä, viedä uusien hajujen maailmaan ja yrittää saada koiraa aivoiltaan väsyneeksi, teettää tehtäviä sen mukaan. Opettele siis jotain muuta kun se pelkkä lenkitys.
      Sinä et voi olla noin agressiivinen, pilaat sen koiran, teet siitä luonnevikaisen ja syytät koiraa nyt siitä ettei se toteuttanut sinun itsekeskeisiä luulojasi ja vaalenapunahaaveitasi: ymmärrä tämä. Vika ON sinun.

Kysy apua joltain oikealta ongelmakoirakouluttajalta, joka osaa asian ja on kärsivällinen, juttele pitkään. Väärältä puoskarilta et saa mitään apua, mutta oikea voi auttaa.
      Vanhus ja pentu ei tule toimeen keskenään, vanhuksesi ei ole enää tottunut pentuihin ja ilmeisesti sillä on kipuja: riehuva lapsi ei ole aina hyvä meidänkään vanhuksille. Vie vanhus siis eläinlääkäriin ja hanki sille särkylääkkeet, saattaa ärinä loppua siihen.
      Jos ne eivät tule toimeen, niin ei se pahin riehuvaihe kauaa kestä. Olet vaan looginen, ja muista: palkitse ennemmin hyvät teot. Älä huomioi pahoja tai kiellä rauhallisesti, älä ole hermoheikko sekopää. Se mihin menee eniten huomiota lisääntyy ja koira reagoi myös sinuun.

Sinulla on tässä loistava tilaisuus kasvaa. Se vie hermoja toki, mutta sinun velvollisuutesihan se on, sinä sen koiran valitsit. Oma "ongelmapentuni" on nykyään maailman ihanin vanhus, meillä ei ole enää paljon yhteistä aikaa, mutta se voi hyvin, ja kiertää lenkkejä kanssani. Se on maailman rakkain, enkä ikinä unohda haasteellista pentuaikaa, mutta toisaalta, meidän tiemme kulki vaikeuksista voittoon. Tosin minun piti olla se fiksumpi osapuoli siinä kohtaa, että kyllä se on ihminen, jonka pitää osata ja oppia, keksiä ja tehdä, ei sitä voi vaatia koiralta. Joskus koira kasvattaa ihmistä eikä ihminen koiraa.

• Been there done that

Kyllä se nyt ihan tosissaan on omistajassa eikä koirassa. Kyseinen koira vaan on erittäin vaikea tapaus varmasti ja koettelee sinun auktoriteettiä oikein olan takaa. Tässä tapauksessa sinuna pitäisin kauden jossa et huomioi koiraa mitenkään paitsi pakolliset asiat ja ne hoidat rauhallisen päättäväisesti. Kun esim. puree, niin kielto ja vaikka kuljetushäkkiin hetkeksi. Sama kun kiusaa toista koiraa. Et silittele, lellittele, edes katso pän silloinkaan kun on kiltisti. Koira opii toivomaan sinulta huomiota ja kun jonkin ajan päästä palaat kouluttamaan käskyjä, esim. se istu, niin vain yksi kerta käskyä ja odotat mitä koira teke. Pieni kielto ääni jos se tekee jotain väärin, mutta ei uudestaan sitä käskyä. Jos ei pienessä hetkessä onnistu, niin sitten kävelet pois tilanteesta ja kokeilet myöhemmin uudestaan. Koira ei siis saa silloinkaan mitään palkkiota, ei kehua, ei huomiota, ei herkkuja, jos se ei tee oikein. Ole myös erittäin tarkka siinä mitä haluat koiran tekevän. Istu esimerkiksi ei tarkoita sitä, että pehva on vielä hieman irti maasta tai koira on melkein makuulla. Erittäin vilkas koira tarvitsee tarkkuutta ja johdonmukaisuutta. Kun koira aiheuttaa hermostusta sinussa, niin silloin et tee koiran kanssa yhtään mitään. Kirjoitat vaikka tänne :) Rauhallisesti ja päättäväisesti! Voimia!

• mie731

pentu koirahan on pieni riiviö aina.2v rauhottuu yleensä vasta.sinuna antaisin koiran pois jos on noin vasten mielistä jo.taidat olla vain väsynyt koirien kanssa ulkoiluun ym.koira kun nylkyttää niin niskasta kii ja alistat maahan ni joha loppuu.toistat samaa aina.koira yritää sinua alistaa tolla tavalla katsoo kumpi on pomo ja mitä saa tehdä ja mitä ei.kuuluu ikään oli koira mitä suku puolta tahojaan ja ikä.tää tosiaa johtuu vain siitä että koira huomannut että hää saa tehdä mitä haluaa.kovempi kuri vain eli maahan alistat ni joha loppuu.toivottavasti jaksat jatkossa niin hyvää tulee.aina vain kielto kun tekee väärin.ja ruoka palkinto on hyvä keino kun tekee oikein.

• Jätä se

Sika !

• Ensimmäisen koiran kanssa päästy helpolla ja nyt kun pitäis temperamenttisempaa koiraa kouluttaa ihan oikeasti, alkaa palaa hihat.
      Jos koirasta ei pidä, se kannattaa sijoittaa uudelleen heti.

Vika on kyllä sinussa, valitettavasti, ja myös silloin, jos et luovu siitä kaikkien hyvinvoinnin vuoksi.

• Tää taitaa nyt olla provo.... Koska ei kukaan jolla jo ennestään on koira, voi olla noin tyhmä?? Pentuhan on vielä täys kakara ja elämänsä ensiaskeleilla! Koira voi tietenkin olla myös kehari jos on seropi ja linjasiitos tms mutta kuulostaa ennemminkin ihan perus pennulta. Tai sittenkin tyhmältä provolta.

ÄLKÄÄ ALISTAKO KOIRIANNE, KOULUTUKSEN PITÄÄ AINA PERUSTUA LEIKKIIN JA TOTTELEMINEN OMAAN HALUUN JA KUNNIOITUKSEEN!!!

• heiju-79 2

Tää taitaa nyt olla provo.... Koska ei kukaan jolla jo ennestään on koira, voi olla noin tyhmä?? Pentuhan on vielä täys kakara ja elämänsä ensiaskeleilla! Koira voi tietenkin olla myös kehari jos on seropi ja linjasiitos tms mutta kuulostaa ennemminkin ihan perus pennulta. Tai sittenkin tyhmältä provolta.

ÄLKÄÄ ALISTAKO KOIRIANNE, KOULUTUKSEN PITÄÄ AINA PERUSTUA LEIKKIIN JA TOTTELEMINEN OMAAN HALUUN JA KUNNIOITUKSEEN!!!

• juups3

Tiedoks vaan, ihan yhtä kehari voi olla se puhdas rotunenkin. Tässä itse sivusta seuranneena voin tämänkin asian todeta. Esimerkkinä perheen entinen PUHDAS lapinporokoira, sille tuli se tietty katse mistä tiesi milloinka koira tekee jotain väärin. Karkaa, hyökkää. Koulutettu hyvin ja muuta mutta vaikka vanhemmat olis valioita tms. ei se takaa sitä, että pennut olisi huippuluokkaa.

• höpötyksiä koko ?
        juups3 kirjoitti:

Tiedoks vaan, ihan yhtä kehari voi olla se puhdas rotunenkin. Tässä itse sivusta seuranneena voin tämänkin asian todeta. Esimerkkinä perheen entinen PUHDAS lapinporokoira, sille tuli se tietty katse mistä tiesi milloinka koira tekee jotain väärin. Karkaa, hyökkää. Koulutettu hyvin ja muuta mutta vaikka vanhemmat olis valioita tms. ei se takaa sitä, että pennut olisi huippuluokkaa.

Lapinporokoira ei hyökkää!

• varmaan lapseton

Siis koiranpentu on vain 3,5 kuukautta vanha, ja tuntuu kuin pitäisi olla 3 vuotias koira. Tämähän on kuin pienelle leikki-ikäiselle yrittäisi sääntöjä ja opetuksia antaa.

Sinun pn paras antaa koirasi pois, ja hankkia jo valmiiksi aikuinen koira. Tuon ikäinen koirahan vasta opiskelee esimerkiksi sisäsiisteyttä, ja talon tapoja. Muisti on lyhyt kuin lapsella on.
      Saako edes tuonikäistä vielä juoksulenkeille vielä. Rodusta riippuen nivelten ja raajojen kasvu on vasta alussa ja kudokset pehmeitä. Vaurioita voi tulla. Voi tulla kipuja, ja siitä käytöshäiriötä.
      Anna hyvä ihminen pentusi pois ja hanki löytötarhalta kivan tuntuinen sessu, käy katsomassa rauhassa ja testaa vaikka kotona sopiiko vanhan koiran kanssa.

• Komppaus

komppaan ylläolevaa tässä pentu asiassa. 18 vuoden aikana on kyllä lasten osalta tullut samoja mietteitä (kaulattomia hirviöitä?)

• Deadlift

Erittäin yksinkertainen ratkaisu: KUULA KALLOON!!!

• tiittus1

Sinulleko?? Suosittelen!!

• tollo3

kyllä sinä ansaitset sen /jee.ÄLÄIKINÄ OTA KOIRAA ET OLE SOVELIAS KÄYTÖKSELTÄSI SIIHEN .

• pentu rukka

"Koiraa lenkitetään ja juoksutetaan säännöllisesti ja paljon, aktiviteetteja riittää monesta eri päästä."

3,5 kk ikäistä koiraa lenkitetään ja juoksutetaan paljon?

• koiran oikeus

Pistä koira pois jos tunnet, että vihaat sitä. Varmasti löytyy ihmisiä jotka rakastavat pentua ja osaavat käsitellä oikein. Nyt penulla ei ole hyvä olla.

• KALLE KELLO

Ei uskoisi, että sinulla on jo aiemmin koira, niin tyhmiä esittelet. Koira on VASTA 3,5 kk, pitäisihän sinun tajuta että se on täys pentu vai kuvittelitko että se istuu olohuoneen nurkassa kun posliinikoira? Ala pikkuhiljaa KOULUTTAMAAN sitä huomioiden sen ikä. Koirista et näytä ymmärtävän mitään, kun valitat että se "kiusaa" sinun toista koiraasi, eikös ne kaikki lapset leiki eiku kiusaa? Se on opettelua "isoksi koiraksi" -laumaeläin kuten susi. Mitenkä olet pärjännyt sen toisen koiran kanssa vai onko se sellainen lamppuharja, joka vaan on?

• Koira annettava pois

Koira on silloin annettava pois kun tuntuu ettei yksinkertaisesti pärjää ja jaksa ja hermot alkaa mennä.
      Parempi luopua kun alkaa antaa remmistä, niin kuin jotkut hullut, näitäkin tapahtuu että aletaan pikkuhiljaa pieksemään koiraa tai laiminlyömään sen hoitoa , kun ei jakseta enää panostaa ja elää sen kanssa.

• Nellu

Hei!
      Rupesin vastaamaan sinulle, koska meillä oli sama tilanne , kun nykyinen koiramme oli pentu. pennut on erilaisia, ei meilläkään ole ollut ennen tälläistä purijaa kuin tämä nykyinen koiramme.Se puri koko ajan, milloin pöydän jalkoja,milloin mitäkin. muistan kun poikamme asui vielä meillä, kun hän tuli omasta huoneesta aamulla, niin hän aivan huuti,kun pentu puri koko ajan paljaita pohkeita. Mutta ole kärsivällinen, kyllä se menee ohi. voin vakuuttaa sinulle, että ei ihanempaa koiraa ole kuin koiramme nykyään on.

• nähtyhomma

Nappi ohtaan koiralle, niin tulee rauhallinen ja älä ikinä semmosta otusta joka vain syö, juo, nukkuu , kusee ja paskoo.

• esimerkin näyttäjä

Sinulle! ottais varmaan sinusta esimerkkiä!

• idi1

ONKO PUTELI TYHJÄ!

• koira=mies?

Hmmm, kuvailit juuri ex-mieheni päivärytmiä, hups.

• hau2

söpö koira kuvassa

• plut

Oma vikasi, koiraa on laumaeläin ja tarviikuria / säännöt.

• ihanasti pihalla

Luin vain aloittajan tekstin...
      pentusi käyttäytyy niin kuin vilkas pentu käyttäytyy. Se vetää viimeiseen asti väsymyksen rajamaillakin.

Laita sille oma paikka, pieni aitaus tai alue, jonne laitat sen säännöllisesti lepäämään. Kaikki pennut eivät osaa rauhoittua, varsinkaan jos paikalla on aikuinen koira omine käytöstapoineen (vaikka paljon nukkuva).

Säännöllinen rauhoittuminen, pennun lepo, takaa myös sinulle paremman kestävyyden sen leikkeihin ja sotkuihin.

Pieni pentu ei tarvitse niin hirveästi aktiviteettejä vaan pieniä tehtäviä, istu, maahan, sivulle makupalalla opettaen ovat otollisia tälle ikäkaudelle. Tällöin myös omistajan täytyy olla rauhallinen eikä hermostunut. Villitäkin pentua voi vaikka ulkona, kepin tai pallon avulla. Mutta vastapainoksi rauhoittumaan ja lepäämään ruokailun jälkeen.

Säännöllisyys levossa. ruokailussa ja ulkoilussa, tavat jotka toistuvat iskostuvat pennun mieleen ja niitä voi käyttää hyväksi myös aikuisella iällä.

Pidä aina mielessä että koira on tapaeläin, se ei ajattele mennyttä eikä tulevaa. Käytä sitä hyväksesi, suunnittele päivän kulku ja sovella se omaan elämääsi sopivaksi rytmiksi.

• sgfdgdfhgdhg

Ja mä vihaan alakerrassa asuvaa mulaatti pentua, rääkyy kuin helvetti.
      Miten voi lähtee sellasesta puoli metrisestä niin kova ääni.
      Mölytoosa.
      Db:t katossa kun se inmisapina alkaa rääkyä.

• huhhuh.........

Siis ihan tosissasi uikutat tollasesta? Tajuatko että se on PENTU, kuten sanoit, 3 ja puol KUUKAUTTA. Voi pyhä luoja jos et tuollaiseen muka osannut varautua kun koiraa hankit.

• kuispa

Se mikään pentu oo .. jo kuukauden ikäinen pentu oppi kahdella kerralla sisä siistiksi kun pentu pasko ja kusi lattialle niin niskasta kiinni ja painettiin koran nokka siihen paskaan ja heitettiin kinokseen ............. Tarvi toistaa vain pari kertaa niin jo pyrki ulos kun tuli paska hätä ......................

• kjggkl.
        kuispa kirjoitti:

Se mikään pentu oo .. jo kuukauden ikäinen pentu oppi kahdella kerralla sisä siistiksi kun pentu pasko ja kusi lattialle niin niskasta kiinni ja painettiin koran nokka siihen paskaan ja heitettiin kinokseen ............. Tarvi toistaa vain pari kertaa niin jo pyrki ulos kun tuli paska hätä ......................

Kyllä se pentu on vielä. Koira on aikuine vasta n. 2-3 vuoden ikäisenä. Että sillee..
        Eikä se koiran kuonon tyrkkääminen siihen paskaan auta joka koiran kohdalla.

• Hae heti apua

Otapa yhteyttä Tanja Karpelaan, joka on erikoistunut auttamaan ongelmakäyttäytyvien koirien kanssa. Hänhän tekee miehensä kanssa sitä työkseen. Yhteystiedot löytyvät varmaan googlettamalla.

• Kaksi koiraa

Lopeta... jumakauta toihan ei ole vielä edes koira. Ton ikäistä ei kouluteta vielä kun lyhyitä yksinkertaisia hetkiä leikin kautta.. herätkää pahvit ja ostakaa koirakirja -tai kaksi... Tai yksinkertaisempaa, älkää hankkiko eläimiä kun ette niitä eläimiksi miellä...

• Hae heti apua

Vielä tämä: Siis oikeasti vika on sinussa eikä koirassa. Et ymmärrä pennun käytöstä etkä osaa käyttäytyä oikein. Tanja osaa opettaa sinua käyttäytymään oikein ja sen myötä koirakin oppii hiljalleen, mutta sehän on vasta ihan pentu. Tuolla on monta asiallista ja hyvää kommenttia. Tuntuu todella, ettei pentu sovi sinulle, jos vihaat sitä, kun et itse osaa toimia oikein. Jos et jaksa, anna koira sellaiselle, joka osaa ja jaksaa. Alkaisitko vihata lastakin, joka ei alle vuoden vanhana osaa olla sellainen, kuin sinä haluat. Tuollaisen ihmisen ei pitäisi todellakaan ottaa koiraa eikä hankkia lapsia, kun vaadit, että kaikki menee heti niin kuin haluat. Katso peiliin ja myönnä, että vika on sinussa ja hae sitä apua tai luovu pennusta. Sehän vaistoaa vihasi ja se vain pahentaa sen tilannetta, koska pelkää, että hylkäät sen.

• KALLE KELLO

Millähän eväillä siitäkin tuli "koirakouluttaja". Muistelkaas vain kuinka kohteli omiaan aikanaan. Huuhaa paskaa, koko akan touhu. Hakekaa ammattilasia

• Huvittavaa touhua!

Tanja ei tajua mitään koiran koulutuksesta. Se vaan syöttää niitä lenkillä koko ajan, pienen koiran kanssa pitää kulkea kyyryssä kun syöttää makupaloja ;)

• koirien matte
        KALLE KELLO kirjoitti:

Millähän eväillä siitäkin tuli "koirakouluttaja". Muistelkaas vain kuinka kohteli omiaan aikanaan. Huuhaa paskaa, koko akan touhu. Hakekaa ammattilasia

näin on en siedä koko akkaa luule osaavansa kaiken

• surkeaa

hohhoijaa. Terve pentu on juuri tuollainen. Tässä talossa on ollut koiria koko ajan ja joka ainut pentu on ollut purija ym mutta järkevä ihminen sen kyllä jo tietää ettei pentu ole vain ihana. Anna koira pois jos et ymmärrä miten koiran kanssa toimia. Tosin taitaa jo olla jalat pilalla jos kerran olet jo lenkittäyt sitä ahkerasti. Koira parka.Säälittävää että tuollaisille tietämättömille edes koiria myydään. Vie takaisin kasvattajalle.

• Olet onneton

reppana ja luuseri, jolle ei koskaan olis pitänyt koiraa antaakaan. Vai nylkyttää sinua ( siis alistaa)
      Sinä olet isäntä, käsket ja koira tottelee tai vinkuu ja tottelee.
      Olet ihan oikeassa. Vika on sinussa, et osaa kouluttaa koiraa. Nyt kannattaa luovuttaa se nopeasti pois jollekkin. joka tekeee siitä vielä koiran, ennen kuin pilaat sen lopullisesti.

• toppari2

No, ensinnäkin koira ei ole "hän" , vaan se. Kaikki sinun väärästä kieliopista.

• h'elvetin apinat

mä en oo v'ttu puhunu koirasta hän muodolla! opetelkaa vi'tu lukemaa s'atana!

• edesmennyt 13v

Me mentiin mun koiran kaa /koira kouluun koska itse EN ollut siihen hyvä ja kuinkas ollakkaan MAAILMAN PARAS KOIRA./vaikka ei hyväksynytkään miesten karvahattua

• koiraihminenminäkin

Kyllä se siitä rauhoittuu. Meillä oli kanssa rankkaa monta kuukautta, nyt koiruli täyttää parin viikon päästä puolivuotta. Elämä sen kanssa on helpottunut jo kummasti. Alkuun tuntui ettei jaksa millään, pakko myöntää että tuli mieleen että miks tuli koira hommattua.
        Onhan noita tullu kasvatettua useampikin, mutta sen aina unohtaa miten rankkaa on pennun kanssa. Kilttiä koiria on tullut kaikista, se vaatii vaan pitkää pinnaa.
        Verestin muistia täältä netistä löytyy hyviä vinkkejä, lainailen koirakirjoja kirjastosta ja seuraan koirankoulutus ohjemia telkkarista.
        Muitat vaan ettet lyö koiraasi koskaan, vaikka kuinka suututtaisi!
        Tosiaan nyt jo huomaa että hyvä kohtelu ja rauhallisuus on ruvennut tuottamaan tulosta. Koirasta näkee jo kauaksi että se nauttii elämästään kanssamme ja me olemme onnellisia siitä kun se käyttäytyy hyvin.
        Koiraihmisen elämä ei ole onnellista jos sillä ei ole koiraa!
        Hyvää jaksamista ketjun aloittajalle!

• Meidän gremlis

Kuuleppa riiviön omistaja. Itselläni on yli 5 vuotias narttu ja kohta liki vuoden uros. Molemmat leikattu. Vauva on vauva ja tekee mitä vauvan kuuluu tehdä. Siis pissaa, kakkaa, syö, leikkii ja jatkaa tätä aina. Väsytätkö liikaa pentua. Se ei saa juosta pitkiä matkoja eikä sitä pidä lenkittää liikaa, koska se on liian nuori. Älyleikkejä myös jo kehiin. Piilotusta, etsintää yms. leikin varjolla. Ei mitään isojen vanhempien koirien juttuja. Ihmettelen suuresti kun vähän väliä saa lukea ns. riiviö pennuista, mitähän mahtavat olla. Otetaan pentu eikä ole hajuakaan, että se voi olla tosi riehakas, mutta senkin saa hillittyä juuri näillä leikeillä esim. namin etsinnällä, joka vie sitä energiaa. Kaikki rähinäleikin on meillä aina ollut pois käytöstä. Myös vetoleikit liian nuoren kanssa pannassa, koska eivät tee purennalle hyvää. Se mtä koirat keskenään painivat on ok, mutta siinäkin oli rajoitus etten antanut vanhemman koiran kanssa liikaa telmiä liian pienenä. Ikäraja oli meillä 5 kk, sitten en enää puuttunut menoon ainoastaan hyppimiseen. Odotas jos siis pidät sen hirviön, niin tuolla asenteella se on murkkuiässä aivan kauhea ja tarkoitan sinun asennettasi. Sinulla on jo koira ennestään, luulisi kirjoituksen perusteella, että olet ensimmäistä kertaa tekemisissä pennun kanssa. Kyllähän tiedät, että oma käytöksesi on kaiken a ja ö. Pentu mielellään tekee kaikkea uutta vielä pari kk, mutta sitten tulee junnuikä eikä kuule eikä nää mitään, mitäs sitten teet. En usko ongelmakoiraan, sillä tuon ikäinen ei ole ongelma todellakaan. Hampaatkin jo särkevät ja kutiavat pikkuhiljaa. Heitäppä pennulle jääpala välillä? Johan päivittäisiin tarkastuksiin, hammaspesuihin yms. menee tovi. Jos koiran saati pennun hoitaa kunnolla lenkitys ja leikkihetkien kera, vie se päivästä muutaman tunnin eli koiranpito vie aikaa ja myös rahaakin kaikkine menoineen. Itse odotan innolla, jotta junnuikä loppus ja voimme aloittaa oppimaan taas uusia asioita, niin tekemisen kuin tokonkin kautta. Myös koirien lenkittäminen eri aikaan on tärkeää sillä molemmat kaipaavat sitä omaa aikaa. Ja pennun opettaminen eri aikaan on se tositärkeä juttu. Vanhempi koirani ihan rakastaa sitä, kun huomaa että se "riiviö" meneekin isännän kanssa lenkille ja hän pääsee luxus lenkille mamman kanssa. Oikeastaan voisi sanoa, että aikaa menee puolitoista kertaa enemmän kahden koiran kanssa ja toisen ollessa pentu, menee aikaa kaksikertaisesti ainakin parin vuoden ajan. Siis jos huolehtii eläimestä niin kuin pitää.

• koulutus1

Sinusta ei yksinkertaisesti ole koira kouluttajaksia/sulla on varmaan ystäviä jotka ottaa ohjat käsiin taikoira kouluun SINÄ tarviit oppeja.
      Toimi mahdollisimman pian ettei koira mene piloille huonon ohjauksen vuoksi.JA KURITUS KEINOT ON KIELLETTYJÄ KOIRA OPETETAAN PALKITSEMALLA .
      Yritysta hyvä ihminen/pitkät lenkit ei hyvä vielä koska kasvava koira.

• hohhoikkk

Ei ei ja ei, kaikkiin koiriin ei sama koulutustapa toimi. Mikä siinä on niin helvetin vaikea ymmärtää? Ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa kouluttaa kun kaikki koirat ei ole samanlaisia.
        Se, et sun koiras koulittiin palkitsemalla, ei tarkoita että KAIKKI kuuluu kouluttaa samoin.
        Mihin katosi järki vai ollaanko sitä niin itseä täynnä että kuvitellaan tietävänsä kaikesta kaikki.

• asennekysymys

jos vihaat koiraasi on asenteesi väärä koiran pitämiselle. olet joko itsekäs tai liian nuori pitämän koiraa.

anna ajoissa koira pois tai vie koirasi piikille niin on parempi molemmille.

• .....

Kyllä koirissakin on luonnevikaisia, kuten ihmisissäkin.
      En alkaisi syyttelemään automaattisesti omistajaa kun en ole nähnyt asiaa paikan päällä.
      Anna koira pois, jos on luonnevikainen niin piikille.

• KALLE KELLO

Kyllä koirissakin on luonnevikaisia, mutta ET NÄE/HUOMAA sitä vielä tuon ikäisestä koirasta, tuo käyttäytyy täysin NORMAALIN koiranpennun tavoin. Se, mitä moni pitää "luonnevikaisuutena", on juuri sen tietyn koirarodun ominaisuus. Jos ette viitsi lukea koirakirjoja, hakekaa edes netistä sitä tietoa koirista/koiraroduista ja niiden piirteistä. Musti-rotu voi olla lutusen lupsakka laiskimus, mutta Turre-rotu voi olla omiaan puolustava "hirviö", mutta ennenkaikkea ne koirat ovat myös omia persooniaan -kuten me ihmisetkin

• Naimisiinmenon, lastenteon ja lemmikkieläintenpidon pitäisi olla luvanvaraista.

Ainahan voit viedä elukan lopetettavaksi.

• ghghghghghh

Olet varmasti tarkoittanut koirallesi pelkkää hyvää, ja on puolestasi paha mieli siitä, miten aggressiivisia vastaajat ovat olleet. Kyllä koiran lisäksi voi ymmärtää myös ihmistä, ja sinä sentään haet neuvoja. Se on hyvä juttu.

Mutta neuvot ovat hyviä. Sinun pennullesi voisi tehdä hyvää oma lepopaikka, jos se ei osaa rauhoittua, ja ulkoilun vähentäminen, ja sen vastapainoksi aivopähkinöitä :)

Jaksamista! Et ole huono ihminen, vaikket ilmeisesti olekaan mikään koirakuiskaaja. Harva meistä on.

• monia koiria ollut

Meillä oli sama homma.. toi on kuule melko normaalia käytöstä,,,meidän narttu riiviöllä kesti lähes 2v ennekuin rahoittui.se oli toisen juoksun jälkeen,kun tämä ihme tapahtui.ensinmmäinen juoksu tuli vasta kun tyttö oli 1,4v eli myöhässä runsaasti,ja sekin oli sellasta onnetonta tiputusta,mutta nyt kun oli toinen juoksu 2v:na,koiraa ei enää edes tunne omakseen,rauhottui silmissä,ei pure eikä härki,tee muutakaan ilkeyttä!.koeta ymmärtää,että koirasi on pentu,se ei ymmärrä vielä asioita,ja ettii paikkaansa laumassa,ja leikitkin on rajuja koska se on pentu.nartulla erityisesti noi hormooni asiat vaikeuttaa vielä sen oloa.usko pois,ottaa sinultä kärsivällisyyttä,mutta hyvä koira siitä vielä tulee.Älä lyö sitä silloin kun se on riiviö päällä,vaan laita se toiseen huoneeseen eristyksiin vähäksi aikaa,kunnes on rauhoittunut,ja tämä toistetaan tarvittaessa aina kun koira ei muuten rauhoitu.se tottelemisasia on noin pieneltä liikaa vaadittu,siihen kun ei saa kontaktia millään,just sen takia,että koiralla on itsellään niin huono olo,mut usko siihen että ohi menee,kun olet kärsivällinen,käytä makupaloja aina kun koira tekee jotain oikein(pahimmillaan meidän nartulle ei kelvannut edes ne)voimia sinulle.tuo on sitä raskainta aikaa,mutta pärjäät kyllä:)meillä on ollut monta koiraa,joista juuri tämä viimeinen oli juuri tuollainen,nyt mitä ihanin seuralainen:)

• bbb

Hei, minulla itselläni on ollut sama ongelma. Ongelma lähti vasta vuosien päästä koiran jääräpäisyyden vuoksi, monesti piti selälleen laittaa ja siinä pitää kun ei meinannut tajua ettei ihan kaikkea saa tehdä. Nyt tuo koirani on jo 7v. ja hyvin rauhallinen ja ihana, vaikka pentu aika olikin yhtä helvettiä. Suosittelen käytöskoulua ja apua kirjoista ym. KYllä se jossain vaiheessa tajuaa :) meilläkin tajusi kuka on pomo :)

• Koirariepu

Säälin koiraasi. Vika löytyy todellakin omistajasta. Koira on viaton luontokappale.

• paraskin riepu

ai omistajan vikako onkin,jos sattuu riiviöpentu olemaan.tämmöseen ei auta kuin kärsivällisyys!kaikesta huomaa,että et ole yhtään koiraa kasvattanut,,,,mulkwist:(

• Vanha mopsi

Itse myönnän etten jaksa koiran pentuikää. Pentuja on aiemmin ollut, mutta tiedän, että mulle sopii paremmin aikuinen koira ja mieluummin sellainen rauhallisen rodun edustaja, niin kaikki menee hyvin. Jos jatkossa hankin koiran, hankin samalla tavalla kuin nykyisen, aikuisena.

• Metsontassu

Pentukoira on aina pentu ja niin pitää ollakin. Ei valmiiksi "hyväkäytöksisiä" olekaan. Olet itsekin parkunut kapaloissasi. Mitipä sitä.

Kunhan ikää karttuu, niin rauhottuu. Itselläni on jo viides koira. Kolme viimeistä ovat labradorinnoutajia. Pureehan ne pentuna huonekaluja ja kengät ja kaikkea, kun silmä välttää, mutta siihenkin on ns. "koirakarkoitin" suihkeita.

Ole kaveri sen kanssa. Pentu vaatii huomiota. Ei lenkit jne. sellaiset auta tuollaiseen. Muista. Pentu on pentu ja kohdeltava sen mukaan.

Oletko itse muuten miettinyt, onko sulla ns. huonoja päiviä. Koira vaistoaa sellaisenkin, ja yrittää ilahduttaa ja lohduttaa.

• Tyypillinen nyky ihminen jolla on periaate "kaikkimulle nyt ja heti" pitkäjänniteisyys ei riitä mihinkään asiaan.Koita nyt tajuta että sinulla on Pentukoira jolle on luonnolllista olla villivekara ja tahtoo leikkiä vanhemman koiran kanssa:Valitettavasti sitä törmää jatkuvasti ihmisiin jotka eivät ymmärä pentukoiran käytöstä ja pyyteleveät anteekksi jos pentu on sosiaalinen ja haluaisi leikkiä vanhepien koirien kanssa,ilmeiseti tämmöisessä perhessä ei ole ennen ollut koiraa ja asiat tulevat yllätyksinä jonka jälkeen luetaan kaikki tietto pentukoiran kasvatuksesta ja kuunnellaan NS.koira asiantuntijoita jotka ovar todella monenkirjava porukka

• PENTU !

KOIRAN !
      vieppä koirasi " koulutettavaksi ", hintaeroja / kouluttaja eroja huimia. Kandee valkata ! Koirakin vanhenee, monet tekijät vaikuttaa sen ( hänen ) oppimiseen, kysyppä neuvvoja Kennel liitosta !

• KALLE KELLO

Kuule "PENTU !". Ei muuten kandee valita.. Kandee kouluttaa ihan itse, kaikki pystyy antamaan koiralleen peruskoulutuksen, säästyy euro jos toinenkin jos suinkaan edes vähän vaivautuu. Ihmiset, jotka ottavat koiran jota aikovatkin puhutella "HÄN", eivät koskaan opi alkeellisimpiakaan koulutustapoja vaan ottavat ja asennoituvat koiraan kuin ihmiseen. Näitä "hän"-koiranomistajia näkee jokainen päivittäin ja myös sen, kuinka niitä koiriaan käsittelevät ja ihmistävät eikä siinä auta (tai siis varmasti auttaa) viisainkaan koirakouluttaja, mutta hukkaan menee. "HÄN" koiranomistajat palaavat entisiin tapoihinsa melko varmasti. Mutta tietty jokainen saa rahansa heittää vaikka kaivoon. Kerron elävän esimerkin viimekesältä: Olin yhden maalaispitäjän kaupan parkkipaikalla ja viereisen auton naisomistaja tuli autosta ulos ja alkoi lässyttämään "pysy nyt siinä, äiti käy kaupassa, älä lähde mihinkään, äiti tulee ihan kohta kaupasta" jne.. Tässä vaiheessa heräsin seuraamaan, että jättääkö lapsen yksin kuumaan autoon, kun "äiti käy kaupassa". Leuat loksahti auki, kun "äidillä" oli pieni perhoskoira siellä autossa!! Kun "äiti" tuli takasin kaupasta, sama lässytys "äiti tuli nyt kaupasta" ja sitten jo häpeämättä katselin, kun työnsi sen rotankokosen puseronsa sisään -antoi varmaan kenguruhoitoa! Hei haloo, te koirianne inhimmilstävät, miettikää nyt vähän kuinka idiootteja olette ja näytätte!!

• kevatnurmi

listi se ja kuoppaa

• jaripp60

3,5 kk vanha hirviö jep jep.kaikenmaailman tampiot sitä ostelee koiria,luovu koirasta jos se on noin vaikeaa.
      Toi kuvan koira taitaa olla Amerikanbulldoggi.

• äidin kullanmurut

amerikanbuldokki on hyvä koira se vika on vaan ihmisessä joka ei pysty kouluttamaan eläintä?Ei ole reilua rotua haukkua jos ei ole taitoa koiran koulutukseen!Siinähän nuo kolme makaavat vierekkäin ja kissat selän takana tai kainalossa.Rotu ei ole kirosana mutta tyhmät ihmiset on!

• Koiravauva

Okei no täällä nyt on todella paljon asiallista ja asiatonta kommenttia. On aina tosi vaikea ulkopuolisena sanoa missä on vika kun ei tilannetta ole nähnyt.
      Voi tosiaan olla että sulla nyt on todella vahva persoona kotona. Onneksi tämä pikku murrosikä menee kyllä ohi. Pennulle pitää vaan antaa tarkat rajat ja ohjeet.
      Mulla no neljä kk ikäinen pentu. On todella leikkisä ja utelias ja tietty näykkii välillä koska hampaat vaihtuvat tässä iässä.
      Onko kyseessä iso koira? näitkö koiran vanhemmat kun hankit sen? niiden käytös yleinsä kertoo todella paljon siitä mitä tuleman pitää. En laita kaikkea koiran syyksi enkä myös sinunkaan. Suosittelen että menette johonkin pentukouluun mahdollisimman pian :) Itse aloitin juuri viikko sitten pentukoulussa käynnin ja sieltä saa kyllä todella paljon hyviä vinkkejä, kuinka opettaa koiraa positiivisella tavalla, sillä jos kyseessä on itsepäinen koira, se todennäköisesti hakee van huomiota kaikella ilkeilyllä.

Pää pystyyn, kyllä te selviätte ja pentu rauhoittuu pikkuhiljaa :)

• Sellaisia NE pennut on,lapsia eka vuoden.sitten alkaa koulutus.Riippuu vähän rodusta kuin kauan ovat pentuja käytökseltään.Eka vuoden jälkeen voit viedä luonnetestiin.Nyt ei käyny ilmi millaisen koiran olet hankkinut ja onko paperit kunnossa,vai onko piileviä sairauksia.Myyjä on varmaan antanut takuun myös ja palautusoikeuden.

• Koiran koulutuksen pitää alkaa heti kun se tuodaan kotiin.
        Enkä nyt puhu tokotempuista vaan tapakasvatuksesta.

• Wuffeliina

Aloittajan koiranpennulla on pientä uhmailua vaan. Lakkaat keskittymästä sen joka ikiseen virheliikkeeseen nyt ja tarjoilet virikettä: luita/ leluja, lenkkiä, leikkiä.

Tuo, että hoet sille jotain käskyä on ihan perseestä kun suoraan sanon. Opeta sille käsimerkki, jota seurata, esimerkiksi sormet supussa ylöspäin osoittaen niin, että pentu myös näkee sen. Viet sen luonnollisesti paikkaan, jossa ei ole häiriötekijöitä noin ensialkuun. Lue, opiskele. Se on sinun velvollisuutesi lemmikkiäsi kohtaan.

Anna vanhan koiran ärähdellä, se kuuluu nyt hierarkian rakentamiseen. Arvojärjestys harvoin rakentuu vain omissa nurkissaan kyhjöttämällä.

Alistaminen on turhaa, niin turhaa. Mieluummin koira, joka innokkaana, luottavaisena ja palvelunhaluisena ampaisee mukaan jokaiselle lenkille ja kaikkiin touhuihin. Sellaisia ovat minun koirani. Kaikki niistä on olleet jossain elämänsä vaiheessa jossain toisessa kodissa "ongelmakoiria".

• HelppoNakki123

Pistä lyhyeen liekaan ja pamauta haulikolla.

• yks hölmö

Äly hoi...koirat vaan on erilaisia. Ei 3 kk:n ikäinen vielä mitään pysyvää opi, unohtaa vvielä kaiken oppimansa, kärsivällisyyttä vaan kehään, pentu on pentu.
      USKON, ETTÄ KOIRA VAISTOO, ETTÄ VIHAAT SITÄ, EIKÄ TEISTÄ TULE KOSKAAN KAVEREITA....hölmö olet.

• hökkölä

Lopeta se ja vie kaatopaikalle.

• jaghetter

vietkö villin lapsesikin piikille kun et saa siihen kuria???
        VARMAAN.

vittu mitä touhua...

• kuulakalloon

Vie piikille tai anna se jonkun ammuttavaksi.

• Anna sen vanhan koiran opettaa pentu käytöstavoille. Jos sinä menet siihen väliin, niin kaikki menee päin perskutarallaata. 5-6kk ikäisenä ala opettamaan jotain kannustusmenetelmällä.
      Ole iloinen että pentusi on TERVE!

• retl97yhh

Vie lekurille ja se antaa piikin. Sillä pääset siitä.

• Koiraveroa maksanut

Koirasi on vielä pentu, niinkuin sinäkin. Kasvatus vaatii kärsivällisyyttä ja taitoa. Hanki tietoa koiran kasvatuksesta. Vois olla sinulle ja koirallesi helpotus, jos hankkisit sille uuden kasvattajan.

• Kannattaaa

Soita koirakuiskaaja Cesar Millanille :)

• 2 koiraa

Sanomalehdellä vaan persauksille rojauttaa aina kun ei tottele. Ja sanot ei! Oppii koira tavoille.

• Vastuullisuus

Maailma on täynnä koiranomistajia, jotka ensimmäiset ongelmat kohdattuaan luovuttavat. Jos aiempi koira on ollu rauhallinen ja helppo, voi toisella koiralla olla erilainen temperamentti. Aivan, kuten ihmisetkin, eläimet ovat yksilöitä ja se tosiasia pitää vain hyväksyä. Ihmislapsesta ei tosin pääse eroon tuosta vaan, kun alkaa kyllästyttää, kun kaikki ei olekaan kivaa.

Etsi pian apua. Googlaa koirat.com ja sieltä tapahtumat, jossa on lukuisia kursseja! Hanki pian apua ja päätä itse olla rauhallinen ja ryhdistäytyä. Olet ottanut koiranpennun vastuullesi, ja nyt on velvollisuutesi hankkia apua, jos et itse pärjää. Avun etsintä ei ole huonoutta vaan järkevyyttä ja vastuuntuntoa.

Itselläni on tuttavapiirissäni parikin perhettä, josta pentu lähti alta aikayksikön pissaillessa lattialle ja purressa tavaroita. Tuntui hassulta, että vielä nykyaikana, kun tietoa on saatavilla vaikka mistä, on noin tietämättömiä ihmisiä, jotka ovat niin vieraantuneita luonnosta, etteivät tajua, mikä on luonnollista ja mikä ei.

• lapsianeon

Tuon ikäisen pitää antaa liikkua vaan sen verran mitä se itse haluaa ja jaksaa!
      Ei mitään pitkiä lenkkejä!
      Jos sinulla ois mahdollista viedä pentu leikkiin saman ikäisen kanssa ,se ois parasta liikuntaa ja oppia!
      Anna vanhemman koirasi komentaa pentua ihan kunnolla, jos se sitä komentaa,se kyllä jossain vaiheessa saa tuta, ettei vanhusta kuisata.
      Emonsa koulima pentu saa parhaan opetuksen,siksi pentua ei pitäisi ottaa ennen 12 viikoa,kuin ei kissanpentuakaan.

• Oppi oppii

2 koiraa on ollut ja opin siitä ja muutenkin. Mitä villimpi se on sitä parempi koira siitä tulee. Ei tarvitse kärsiä. Se kokeilee kumpi on johtaja ja se pitää näyttää kuka se on. Älä lyö tai muutenkaan ei saa kaltoin kohdella kun se vain huonontaisi koiran tulevaisuuden ja sitten siitä ei tule kunnon koiraa. Kun se esiintyy, niin ota se allesi ja koira on vaikka syrjällään sun alla . mutta ÄLÄ SATUTA. Pidä niin kauan sitä siinä kun se rimpuilee pois ja kun rauhoittuu, antautuu, niin pidä pieni hetki vielä ja päästä vapaaksi. Yksi kerta voi jo riittä ja on yleensä riittänyt, mutta jos ei, niin tee se useammin. Koira oppii siitä ja huomaa, että kyllä se herra on jokin muu kuin koira.

• ssssssssssssss

Kannattaa ottaa sellainen koira rotu mihin itsellä rahkeet riittää.. esim sinun tapauksessa varmaankin joku syli puudeli tai kultanen noutaja.

Ei koirassa vikaa ole vaan omistajassa, se on itsestäsi kiinni miten saat koiran tottelemaan,koira kun koira oppii tottelemaan kun sitä kouluttaa.. Kokemusta on rotikoista,sakemanneista jne.. nyt mäyräkoira mikä on itsepäinnen kun mikä

• Teippaus opettaa

Sido se penikka lakanakääröön ja teippaa ympäriltä kliinni. Tee tämä aina niinä päivinä kun koira on ollut tuhma.
      Prinsessakruunun voit laittaa teippausten jälkeen päähän, jos koira sitä erikseen pyytää.

• jagheter

KATTOKAA LIVILTÄ KOIRAKUISKAAJAA JO MONTA ASIAA TULEE OMAANKIN KAALIIN VÄHÄN PAREMMIN. oma koirani oppi moisilla konsteilla ja on nykyää niin uskollinen kuin ikinä varmaan koira voi olla.

ja josset yksinkertaisesti enään vaan jaksa kouluttaa koiraa niin ehkä minä luopuisin moisesta ja antaisin jollekkin joka jaksaa...

• Hau-hau-murrrrr

Kyllä. Kuten olet viesteistä huomannut, vika on sinussa. Etenkin, kun asettuu asemaasi - sen huomaa parhaiten.
      Koiranpentu on pentu, jolle kuuluu olla juuri mainitsemasikaltainen - muuten siitä ei tule koskaan hyvää aikuista koiraa. Käytöskoulutuksen (istumaan opettamiset jne) voi leikin varjolla aloittaa 6 - 9 kk iässä, riippuen koirasi luonteesta. Sinun oma koulutuksesi olisi pitänyt aloittaa ennen pennun hankintaa.
      voisi olla koiralle parasta, jos antaisit sen pois - siitä voisi hyvissä olosuhteissa vielä kasvaa, viisas, tottelevainen, hyvä koira, mutta kertomallasi tavalla teet siitä luonnevikaisen ja ilmeisesti vihaisen koiran, jonka sitten sakkojen keralla joudut lopettamaan, kun se hyökkää jonkun kimppuun.

• Opityr

Käytöskoulutus aloitetaan sillä sekunnilla, kun koira saapuu kotiin, ei vasta murrosiässä.

• hennis

Yksin kertaisesti. Luovuta pentu asiantuntevaan kotiin, äläkä ota enään ikinä koiraa. Ainakaan pentua.

• noukil

PS: viekää koira piikille tai ampujalle.. viettekö kurittomat lapsennekin heti piikille kun ette saa nihiin rotia??
      lapsihan nyt on vielä pahempi kuin koira...että kyllä varmasti viette...

• koiria rakastava

Tajuatko ollenkaan,että se pieni pentu vaistoaa ettet välitä siitä.Minä voin ottaa sen pennun sinulta,jos haluat luopua siitä,mutta älä enää koskaan harkitse koiran hankkimista.

• Huhhuh!

Samaa mieltä!! Voi kun Suomessa tiukennettaisi koirien luovttamista omistajalleen, saataisi kunnon lakipykälä, jotta vältyttäisi tämän kaltaisilta omistajilta ja tätäen ongelmakoiratilastot laskisivat varmasti!

• dsaragwrargvard

Meillä suuri koira, joka on todella vahva luontoinen. Tuhonnut on seiniä, huonekaluja, kirjoja ja kenkiä. Seiniä tuhonnut alueelta jolla päivät viettää töissä ollessamme, muu tuhoaminen on ollut omaa tyhmyyttämme kun on jätetty hänet yksin tai vanhemman koiramme seurassa noiden tavaroiden lähelle.

Koira ollut pennusta pitäen meillä nyt ikää vajaat 2 vuotta. Välillä on ollut hetkiä kun huomaa kuinka täydellinen koira siitä vanhemmiten tulee, on todella fiksu ja tottelevainen, mutta vaatii ajoittain muistutusta siitä kuka meillä onkaan pomo :).

Pentuna alistaminen oli sitä että opetettiin se leikin varjolla olemaan selällään, koska tosiaan on ollut pennusta pitäen hyvin dominoivaa sorttia. Systemaattisesti kiellettiin kaikki ei toivottu käyttäytyminen ja onkin tuottanut tulosta. Meidän poika on ns. positiivinen dominoija, ei siis ole lainkaan agressiivinen, mutta leikin varjolla alistaa ja rettelöi. Jos meillä ei olisi mahtavan kasvattajan tuki ja itselläkin vankka koiran käytöksen tuntemus taustalla, niin saattaisimme olla pulassa koiramme kanssa. Vaikka on suuri koira, niin paljon saa yleensä ihmisiltä anteeksi kun tönäisee tai törmää hymyssä suin "vahingossa" ja nuolaisee sen jälkeen naamaa. Monikaan ei ymmärrä, että tuokin voi olla koiralta dominointia.

Koiralla tosiaan on kokoa selättää vaikka aikuinen suurikokoinen mies, joten fyysisellä voimalla sitä ei ole pidätelty enää yli puoleen vuoteen ja massa vain lisääntyy vielä kun kasvaa aikuiseksi. Nyt meillä on talossa teini-ikäinen hormoonihirviö, jolla korvat on hukassa ja joka tietää itse parhaiten mitä tekee ja miten tekee. Pohjalla olevan koulutuksen avulla tästäkin selvitään ja kun ikää tulee vielä vähän, niin koirakin rauhoittuu. Välillä on hermoissa pitelemistä, mutta sitten pitää vain muistella omaa teini-ikää... Ei se koirilla ole sen helpompaa kuin ihmisilläkään :)

• mennyt hänekseen

.." kun hänet on jätetty yksin"...
        Koira on SE eikä hän...

Ison koiran kanssa on paljon työläämpää kuin pienenkoiran...
        Voin ottaa tuon aloittajan "riiviön",se on vasta riehakas lapsi!
        Tänne vaan,tilaa ja kokemusta on ja pääsis toiselle kaveriksi :)

• En ymmärrä

Miksi ihmeessä otat koiranpennun jos et ole yhtään valmistautunut tai ottanut etukäteen selvää kuinka selvitä ongelmatilanteista??? Koiranpennun hankinta on pitkän harkinnan ja valmistautumisen tulos, et selvästikään ole valmistautunut tai ottanut selvää pentujen käytöksestä tai tarpeista etukäteen.

Kyllä tässäkin tapauksessa se vika on omistajassa joka ei ole ottanut ennakkoon selvää mitä tuleman pitää, pentusi taas kuulostaa normaalilta virkeältä ja pirteältä, terveeltä pennulta.

• 666

Sulla hieman väärä asenne ota nyt järki käteen ja se on Pentu! Sä et voi muuta oottaakkaan pennulta ne on riehakkaita joten ei muutaku pikkuhiljaa koulutat sitä kylse oppii viel tavoille.

• massika1

koiranpentusi ja sinä marsikaa koirakouluun,ole sinä pomo eikä koiran pentusi.

• Koiramies Imatra

Tänään taas elävä ja ärisevän luonnevikainen esimerkki rakkien liikkeistä... Olin lenkillä kun vastaan tuli nainen jolla kookas lappisuros joka kohdatessa yritti hyökätä kurkkuuni mutta onneksi heiveröinen akka sai roikuttua sen verran hihnan päässä että selvisin ilman naarmuja........

Näitä kohtaamisa jotka ei pääty näin onnekkaasti tullaan tulevaisuudessa yhä enemmän lukemaan mediasta ...ja miksikö ?

No siksi ,että ihmiset ottavat muodinmukaan ja kun naapureillakin on ,,koiria joita he eivät osaa kouluttaa , ei edes alkeellisellekaan tasolle........

itse olen kouluttanut koiria jo vuodesta 1968 ja minulla on harmaa avistus siitä miten koirien kanssa tullaan toimeen , jopa luonnevikaisiakin koiria voidaan koluttaa yhteiskuntakelpoisiksi ....... uskokaa vaan.... mutta s e vaatii PITKÄJÄNTEISYYTTÄ ja innostusta asiaan.........

• rakit pois

Mikä se asia sitten on johin sitä vaivaa kannattaa nähdä ?!

kun ei ole vielä tavannut yhtään koiraa jolla olisi jokin järkevä tarkiotus.

• huolestunut koirasta

Olisikohan se labbis lähinnä ollut innostunut sinusta, kuin hyökkäämässä kurkkuusi.

• koiranainen oulusta
        huolestunut koirasta kirjoitti:

Olisikohan se labbis lähinnä ollut innostunut sinusta, kuin hyökkäämässä kurkkuusi.

En ole minäkään kuullut että labbis ois rähisten hyökkäillyt kenekään kurkkuun...
        Ystävyyttään kyllä hyppivät vasten ja nuolevat naaman...

• kaikenlaista1

Hyvä jysäys sä et varmaan muista millainen ON koiranpentu.Tuossa jutussa ei ole rotua mut on esim erittäin kovapäisiä rotuja.....mut kyllä nekin saa tottelemaan olet vaan päättäväinen ja johdonmukainen ja rauhallinen sekä jaksat välittää koirastasi vaikka se nyt olisiki hulivilihummeripoika tai tyttö.Itselläni on 12 v vanha urosbouvier ja joo oliki kova pala mut ah kuinka rakas ja nyt ymmärtää puhetta ja ihan vaikka kuiskaten kaikki on niin helppoa.Hän on yhä omatoiminen valpas vartija.Sitäpaitsi narttukoira nyyhyttää ihan kuin uros .....minulla on ollut narttukoiria 5 kpl samaan aikaan.Se on sellaista vallanpitoa eikä aina pelkkää seksuaalisuutta.Tsemppiä vaan kasvatuksen kanssa mutta rakkaudella ethän toki halua vihaista koiraa.Se on nyt vauva js sit tulee vielä murrosikäkin...Ei ole kahta samanlaista koiraakaan!

• Jekku pennun omist.

Katso koirakuiskaaja ohjelmaa.Tulee muistaakseni sub:ilta ! Koirakuiskaaja caesar on hyvä,siitä vain opiksi !
      Siinä on myös opetettu alistaminen ja laumanjohtajuus,joka olet sinä itse.
      Suosittelen.

• Huolestunut koirasta

Nylkyttäminen on täysin normaalia käytöstä myös nartuille, toisen omistamisen ja alistamisen kokeilua. Kai sen tiedät jos sinulla on jo aiemmin ollut koira?
      Nylkyttäminen on tietyissä tilanteissa vietteihin ja koiran sukupuoleen liittyvää, mutta useimmiten leikin lomassa tapahtuvaa alistamista.

Suosittelisin hankkimaan VÄLITTÖMÄSTI apua koirien asiantuntevalta henkilöltä, sillä et selvästikkään ymmärrä koirasi käytöstä.
      Pureminen on täysin normaalia, se kuuluu leikkiin, naskalihampaiden irtoamiseen ja rajojen hakemiseen. Paras kielto on kiljaista kun pentu puree, pennut/koirat tekevät näin leikeissä kun heitä sattuu, osoitat pennulle että riittää, minuun sattuu.

Miten luulit että pentusi oppii heti kaiken sillä sekunnilla kun itse haluat? Koiran kouluttaminen on koko koiran eliniän kestoinen prosessi, johon sitoutuu kun koiran hankkii. Jos tuntuu että voimavarat eivät tähän riitä, toivon ja suosittelen, että luovutat koiran uudelle omistajalle, jolla on enemmän kokemusta ja kärsivällisyyttä koiran kanssa touhuamiseen.

Kaikki koirat oppivat myös eri keinoin, kuten ihmisetkin. Toisia auttaa motivointi ruualla, toisille lelut ja kolmansille kummatkin. Toki on tapauksia, joissa kotikeinot loppuvat ja tuolloin vähintä, mitä koiransa hyväksi voi tehdä, on hakea apua koulutukseen.

• Koiran omistaja

Koiralle täytyy antaa käskyt johdonmukaisesti esim. yhdistää käskyyn tietty käsimerkki ja tehdä aina käsky samalla tavalla (meillä toiminut). Ja sitten pureminen: pennulle se on normaalia... Mutta se pitää saada loppumaan ennen aikuisikää. Toimiva ktapa on vinkaista samalla tavalla kun toinen koira tekisi kun pentu puree. Siitä pentu tietää että se sattuu eikä niin saa ehdä. Niinhän se toimii koirien maailmassakin.
      Koirakoulu on todella hyvä ajatus ja jos mahdollista käydä koirapuistossa. Koirapuistossa koirilla on mahdollisuus purkaa energiaansa ja riehua toisten koirien kanssa. Ja jos oikeasti toista koiraa ärsyttää pennun käytös se kyllä sanoo sen niin että pentukin ymmärtää lopettaa!

• Vihtavuoren Sertiä

Koirasi vaikuttaa olevan sairaaloisen mielen vikainen joka kuuluu lopettaa .

• dudududud

Koirasi on lesbo, lopeta se.

• hirviö hengiltä!

Ensinnäkin koira ei ole mitään saatanan "hän", vaan "se"! Toisekseen tapa se!

• Hyi fan!

Ensinnäkin sinä olet ihmisroska! ota itsesi päiviltä, teet meille kaikille palveluksen.

• Pilkunviilaajaaaaa

Jaa,"mitään hän" ei näin, vaan näin : " Mikään hän ":)
        Jottei sanat sekoaisi kuin termit..

• apuvälineitä

Pentunäykkimiseen tepsii huomion ohjaaminen muualle eli yksinkertaisesti antaa puruluun tai muun purulelun tilalle niin säästyy huonekalut ja kengät. Pennut osaa myös leikkiä itsekseen kun antaa sopivan lelun esim. pallot on hyviä.

• koirankasvattaja

Haloo, koirasihan on vielä ihan "lapsi". pentukoirat on vielä raisuja ja ei niitä ees tarvi vielä niin kauheasti kasvattaa ja aktovoida, osaavat sen homman ihan itte:D ja ne leikkii.. sori vaan, paljon ! er voi vaatia 3 kk pennulta aikuisen koiran käytöstä!!!!

• Vie hauvasi pentukouluun tai ota yhteyttä koirakouluttajaan. Pentusi on vielä tosi nuori, joten tuloksia varmaan syntyy, kun aloitatte ajoissa. Tuon ikäinen on vielä luonnostaankin riiviö, koska se on vasta vieroitettu emostaan ja kokeilee pienen lapsen lailla rajojaan. Sinun tehtäväsi on nyt olla se puuttuva emo, joka asettaa pennulle rajat, rakkaudella tietenkin. Älä ole huolissasi, pentu kyllä oppii tavoille! Muista, että olet sen laumanjohtaja, jota sen on kunnioitettava. Lempeää koulutusta herkun avulla. Aina, kun pentusi tekee mielestäsi oikein, kehu sitä. Jätä se huomiotta, kun se riehuu tai puree yms. Vasta kun pentusi on rauhoittunut, palkitse sen käytöstä. Oikein hyvää ja palkitsevaa jatkoa uudelle perheenjäsenellenne!

• vituttaa vituttaa

Ylläolevan lauseen voisi ihan yhtälailla muotoilla vaikka näin...

On jo pidemmän aikaa v*tuttanut tollasten ihmisten käytös, välillä tuntuu että ne ei ole edes mitään ihmisiä!

- Miksi helvetissä sellaisien ihmisten, jotka eivät tiedä koirien pidosta edes hevonpaskanvertaa, pitää ottaa ainuttakaan koiraa, ja mikä vielä vielä tyhmempää niin useampia.

Koirien omistajat luulevat elävänsä jossakin ihan omassa maailmassaan, jossa ei tarvi ottaa muita millään tavalla huomioon, vaan kun joskus vähän alkaa vituttamaan, niin sinne hylätään koira, pihan perälle juoksunarun päähän räksyttämään aamusta-iltaan ja illasta-aamuun meidän muiden asukkaiden riesaksi.
      Täällä Raisiossakin kun päästään vuosien tappelun jälkeen yhdestä lähiöterroristista eroon, niin eikös samantien ilmesty toinen ja vielä pahempi alueelle.
      Mikä helvetti siinä on, että vaikka asuinalueella on viisitoistamiljoonaa muuta paikkaa kusettaa koiriaan, niin muiden asukkaiden postilaatikolle ja portinpieliin pitää ne elukat raahata, ja siihen jää kuset ja paskat kaikkien ihasteltavaksi, mutta koiraihmisten omilla alueilla lumi on kyllä puhtaan valkoista.

Kyllähän sitä maailmaan paskaa mahtuu, mutta
      RAISIO ALKAA OLLA JO IHAN REUNOJAAN MYÖTEN TÄYNNÄ !!!

Sairaita on varsinkin ne koirien omistajat ja yhdistykset, jotka adoptoivat ulkomailta elukoita ihan vaan sen takia, että heitä säälittää kun niillä ei ole siellä kotia, ja ne pitää kaikki pelastaa sieltä huonoista oloista tänne Suomeen missä kaikki asiat on muka olevinaan niin pirun hyvin.
      Ja vituntäit sanon minä, juurikin teidän toiminnan vuoksi koiria tehtaillaan yhä enemmän ympäri maailmaa, koska teidän auttamishalun ansiosta siitä on tullut todella kannattavaa bisnestä.

Sairaita ovat myös ne aikuiset, jotka hankkivat kakaroilleen elukoita lahjaksi kun se pikku kullannuppu sitä niin paljon haluaa, ja kun kerta naapurin Liisallakin on sellainen lutunen karvakasa.
      Ja miten käy, kun koiranpentu kasvaa täyskasvuiseksi, eikä se olekkaan enää niin lutunen ja hassusti kompuroiva rääpäle, ja lisäksi se on vielä niin saatanan tyhmäkin ettei se mitään tottele, kun en sitä aikoinaan vaivautunut mitenkään kouluttamaan?
      Niin. Juuri niin, koira jää aikuisten hoidettavaksi, ja kun eläin ei ole heidän, eikä heitä edes paskanvertaa kiinnosta, niin koiran tulevaisuus löytyy jälleen sieltä pihan perältä.

Sellaisiakin tapauksia olen kuullut, ja tiedän olevan olemassa, että jotkut lääkärit ovat kehoittaneet fyysisesti huonokuntoisia ihmisiä hankkimaan koiria terveydellisten tilanteiden kohentamiseen, koska koiran kanssa on pakko lähteä säännöllisin väliajoin lenkille.
      Voi helvetti taas, piikille pitäisi viedä ihan ensiksi nuo valelääkärit!!!
      LIIKUNNAN HARJOITTAMISEEN KUN EI TODELLAKAAN TARVI, EIKÄ PIDÄ HANKKIA MITÄÄN KOTIELÄINTÄ, KOSKA LIIKUNTAA VOI HARRASTAA YKSINKIN TAI VAIKKA YSTÄVIEN KESKEN.

Jos kaikilla koirien omistajilla olisi jotain kalustoa jolla voisivat ajatella, ja ottaa muita ihmisiä, sekä myös koiria vähän enemmän huomioon, niin eipä tarvitsisi enää kenenkään ihmetellä, että miksi ojista löytyy toisinaan niitä "herkkupaloja".

• Koiraparka

Syy on todellakin sinussa itsessäsi.Luovuta koira pian hyvään kotiin!Ennenkuin se joutuu kärsimään yhtään enempää luonasi.Eläinsuojeluyhdistykset auttavat varmasti,jos et itse kykene ja jaksa enää pitää.Itsekin voisin antaa koirallesi hyvän kodin.

• Pentuparka

Syy vain todellakin on sinussa itsessäsi.Kun ei ole tietoa eikä taitoa koiran pitämiseen,niin anna pentuparka hyvään asiantuntevaan kotiin,ettei joudu enää yhtään enempää kärsimään.Itsekin voisin antaa koirallesi hyvän kodin,mutta eläinsuojelujärjestöt auttavat varmasti sinua.Koira kuten mikään muukaan eläin ei ole lelu/kone vaan elävä olento ja siihen pitäisi sitoutua ja olla valmis panostamaan ja hakemaan apua osaavilta ihmisiltä,sillä muuten kannattaa mennä leluosastolle ja ostaa lelukoira,sillä se ei tee mitään eikä myös anna mitään.

• Ihmisoikeus kunniaan

Koira kärsii.

Jos kerran vihaat sitä elukkaa, niin vie se lopetettavaksi.

• Juntit kaasukammioon

Pliis, vie itsesi sinne klinikalle.

• Osaisiko eläinlääkäri sanoa jotain? Hevosmiehenä sanon, että jos hepoille kävis näin, niin aina vastaus olis, että oisko kipuja tms...

• Mamma1980

Niskalaukas vaaan!!!!

• kennel1

Mamma1980
        Vain tyhmä ihminen kirjoittaa näin!!! Olitko päissäsi??? kun sait mieleesi tällaisen typeryyden!! ( NISKALAUKAUS ) !!! Kyllä sinuna Mamma1980, häpeäisin ja kovasti! Toivottavasti et omista mitään eläintä, lapsia ja ukkoa, koska kommenttisi on niin agressiivinen hym. eihän sitä tiedä mitä heille tekisit??? Olisiko ( Niskalaukaus ) ??? heillekkin sopiva, kun käyttäytyyvät huonosti????????????

• Niinkö muutki on sanonu.. olet saanu puolellesi ihan liikaa negatiivista palautetta??? Itellä rotikka-narttu ja kaks sen mix-pentua (seefferi-belggari). 5 kk vanhoja, tosi hirviöitä, mutta päivä kerrallaan mennään! Ovat kokeilleet hermojamme jo 3kk lähtien..periksi ei anneta, rutiinit on, ja niitten myötä mennään! Joka toinen pv yritetään jonkulaista tokoa (pentukoulu ei maalla ole edes mahdollisuus), hiljaa mutta varmasti. Toivoa vielä on! TSEMPPIÄ!

• Huhhuh!

Kannattaa ottaa hieman miellyttämishaluisempi rotu, esimerkiksi kultainen noutaja, jos ei jaksa/osaa kouluttaa voimakastahtoisempia rotuja. Tai eniten suosittelisin: ÄLÄ OTA KOIRAA!
        Ihmetettelen, miksi otatte koiria?? Syy ei missään tapauksessa koskaan ole koirassa, vaan aina hihnan toisessa päässä. Ellei ole kyse luonneviasta tai traumojen aiheuttamista käytöshäisiöistä, joista näistäkin voi päästä, jos vaan tekee töitä koiran kanssa.
        Lopettakaa ruikutus ja ottakaa yhteyttä ihmisiin, jotka osaavat käsitellä koiria!

• fatima

kannattaa etsiä pennulle koti mahdollisimman pian,kun ei ole ton vertaa järkeä isolla ihmisellä,ettei noin nuori pentu osaa valmiiksi kaikkea ENNEN KUN PILAAT KOKO PENNUN ELÄMÄN!

• empatiat sinulle

Hei, ilmeisesti suurin osa tällä palstalla on unohtanut oman koira pentuajan / oma koira on ollut helpoimmasta päästä aina...

Meidän koira on nyt 10kk, joten pentuaika on selvästi muistissa - ja se oli hirveää! siihen asti, että maitohampaan lähti, voisin sanoa että vihasin pentua joka toinen päivä. Hyviä hetkiä ei ollut muuta kuin sillon, kun pentu nukkui. Pennulla riitti energiaa aamusta iltaan ja näykkimisestä, hyppimisestä ja hullukohtauksista ei meinannut tulla loppua.

Tehokas tapa, jolla pennun saa ymmärtämään, että sen käytös ei ole sopivaa, on eristää se muista. Kun meidän hullukakara alkoi riehumaan, veimme sen eteiseen siksi aikaa, että se oli rauhoittunut. Ei tarvinut olla kuin 1-2 min yksin ja tuli "parempana" takaisin.

Älä luovuta pennun kanssa. Jos ärsyttää, mene vaikka toiseen huoneeseen.

• Asiantuntija1

Koirasi on ilmiselvästi luonnevikainen, ts. "hullu". Myös eläimissä on sairaita yksilöitä kuten on meissä ihmisissäkin. Vaikka koirasi on pentu, pitää sen oppia se että mitä saa tehdä ja mitä ei joten sinun asemassani antaisin koiran pois tai lopettaisin sen ennen kuin se kasvaa aikuiseksi. Sitten et pärjää sen kans enää mitenkään mikäli se ei pentuna opi tottelemaan käskyjä ja komentoja.

Kaverillani oli aikoinaan koira. Hän otti sen pentuna ja ihan alusta asti se koira käyttäytyi kuten sinunkin pentusi. Ei totellut mitään ja puri huonekalut jne. Koira kasvoi täysikasvuiseksi (säkäkorkeus oli täysikasvuisenakin vain n. 40-40 cm) ja sitä mukaa tuli entistä "hullummaksi". Kun sitä kielsi tai komensi, koira nosti ylähuultaan, murisi paljastaen terävät hampaansa ja tuijotti isäntäänsä suoraan silmiin verenhimoisesti. Kaverini alkoi todella pelkään koiraansa ja koira suoraansanoen pisti isäntänsä pelon alle.

Lopulta kaverini pinna loppui ja hän antoi koiransa kaverilleen joka vei sen lopetettavaksi.
      Tässä yksi tapaus ja vastaavanlaisia on maailma täynnä. Ei kannata odottaa että koirasi muuttuisi.Luonne on mikä on ja sitä ei muuteta vaikka olisi kuinka hyvä koirankasvattaja.
      Vaikka lopettaminen tai koiran pois antaminen ei ole varmaan helppo tehtävä mutta mielestäni sinun kannattaa se tehdä.

Jos annat koiran jollekin, varmista kuitenkin ettet anna sitä perheeseen jossa on lapsia.Muista myös kertoa koirasi luonteesta ja käytöksestä annoita sen kenelle tahansa ja varoittaa. Älä anna koiraasi ainakaan perheeseen jossa on lapsia. Lapset usein kiusaa koiraa tahallisesti tai tietämättään ja seuraukset voivat olla hirvittävät.

Voimia sinulle koirasi kanssa.

• kennel1

Asijantuntija1
        Luin kirjoituksesi enkä nyt oikein ymmärrä, kun sanot olevasi asiantuntija??? Miksi annat vääriä ohjeita käytöshäiriöstä kärsivälle koiran omistajalle?? Kerrot kaiken aikaa kaverisi koirasta??? Joka sitten lopetettiin :( ?? Minkä alan asiantuntija sinä olet? Haluaisin tietää sen?, koska itsekkin olen kasvattaja, ja myös kouluttaja!!!! :) Ja kyllä täytyy sanoa, että tämänkin koiraparan elämä on ollut yhtä helvettiä!!!
        Sääli että ihmisen typeryyden ja tietämättömyyden takia tämänkin koira elämä lopetettiin! :( :( :( Olen surullinen :( :( Sanon tämän vielä kerran, kun koiran ottaa niin siitä pitää pennusta asti kouluttaa leikkimielessä, istu, anna tassu, seuraa, maahan ja ohitustilanne kun toinen kaveri tulee vastaan ja pitää aina muistaa kehua, vaikka hyvä tyttö tai poika! Siitä se omistajan ja pennun yhteiselo alkaa, mutta pitää aina muistaa, että sinä olet pomo ei koira! Jos koirallasi on käyttäytymis häiriöitä niin kyllä se vika yleensä löytyy omistajasta! Kannattaa ensin ottaa yhteyttä koirakouluttajaan. Sääli kaikkia koiria jotka lopetetaan ihmisen välinpitämöttömyyden takia!! Ja kaiken laisten Asijantuntija1 ohjeiden mukaan!! Toivottavasti et enää jatka tätä Asijantuntia1 huijausta muihin koiriin, et tiedä koirakoulutuksesta etkä myöskään koirista yhtään mitään!!!!

• YSTÄVÄ

Minäkin otin uuden pennun kun vanha koira piti lopettaa,kun jalat pettivät.TÄMÄ UUSI KAVERI ON NYT 8KK JA KANSSA AIKA TARMOKAS,MUT MÄ VAIN ODOTAN KYL SE SIITÄ RAUHOITTUU.OLEN TEHNYT TÖITÄ NYT JO ENÄMPI KUIN VANHAN KANSSA MUT PITÄÄ JAKSAA KUN HANKII KOIRAN .EN ANTAISI POIS VAIK MIKÄ OLIT YMMÄRRÄ YSTÄVÄÄSI.OTA HUUMORILLA NIIN ASIAT JÄRJESTYY

• kennel1

YSTÄVÄ
        Sinä olet kyllä koirasi ansainnut! Toivotan kaikkea hyvää ja iloisia hetkiä sinulle ja ystävällesi! Kun koiraa rakastaa niin paljon mitä sinä rakastat! ajattelee vain näin, että en antaisi sitä pois vaikka mikä olis! Onnea teidän elämään!

• benny5

Nylkyttäminen tarkoittaa alistamista varmaan tossa tapauksessa. Älä huoli, moni muukin pennun omistaja kokee samoja tuntemuksia. Eikä pysty nauttimaan pentuajasta ollenkaan, kun koira on vaikea. Mutta senhän sinäkin varmaan tiesit kun sen pennun otit? Se menee ohi. Jos koira ei enää tottele käskjä, sillä on varmasti uhma-/murrosikä. Joka on verrattavissa ihmisten samanlaisiin ikiin. Mutta koiralla se vaan kestää luonnollisesti vain vähän aikaa. Ole kovana, älä anna periksi, mene ehdottomasti pentukouluun!!!!! Käytä aikaa pentuusi! Keksi sen pahanteolle aina joku uusi kohde, esim. kun se puree sinua>anna lelu. Tai jos sen huomio on väärissä paikoissa>kiinnitä sen huomio sinuun. Jos et kestä, luovu koirasta. Ja silloin kun se on vielä nuori, niin minimoit sen kaiken pahan mmitä tälle koiralle aiheutat.

• hejjo

On kummallista porukkaa täälläkin. Jonkun mielestä tossa jos koira on rauhallinen>se on alistettu pilalle. WTF mitäääää? Voin kertoo omista koiristani. Vanhin, on pennusta asti ollu helppo ja rauhallinen. Sen kaksi aikuista pentua on hirveen villejä, "sekopäitä". Nyt alkaa hellittää ku lähentyy 5 vuoden ikää. Mutta omaavat sellaisen ihmeellisen "villeyden". Jokaisen näistä olen itse opettanut/kasvattanut samalla tavalla. Vanhin koira risteytettiin harkitusti ja tarkasti, niin että tulee samanluntoisia pentuja. Vaan ei käynyt niin... Jalostuksessa voi toki hieman ainakin yrittää suunnitella jälkeläisten luonnetta, mutta kuinka paljon? Ei paljoakaan. Yhdessä pentueessa voi olla älyttömästi luonne-eroja. Koiran synnynnäistä vilkkautta en siis oman kokemuksen mukaan voi poistaa (mikä kuulostaa järkevältä) sitä voi yrittää hillitä, onneksi itse omistan erittäin pitkän pinnan ja olen sen takia pärjännyt hyvin. Joku omistaa leppoisan spanielin ja tulee tänne pätemään kuinka omistajassa on vika kun koira on ***** villi. Tai luulee tietävänsä kaikesta kaiken. Voin kertoo et kukaa tääl ei tiedä mistää vielä mitää! Mun kaveri otti pennun ja sanoin sille et jos otat, et valita. Toiminu homma hyvin vaikka kooira on 100x pahempi ku kukaan muu näkemäni. Eläkää asian kanssa.

• Mexrius

Huoh...
      Mikään koira ei itsestään kasva "maailman kauheimmaksi koiraksi". Koiran käytöksen pääsyyt ovat omistajassa, oloissa joissa se elää ja kasvatusmenetelmissä. Sinun on nyt vain hyväksyttävä se, että vika on omistajassa. Pennun ei saa antaa tulla niskan päälle, eli rajat tulee olla pennusta pitäen, mutta liian pitkälle ei saa niidenkään kanssa mennä. Ja vaikka se pentu kiusaa sitä aikuista koiraa, kyllä se aikuinen on niin paljon viisaampi, että pärjää vikuroivalle pennulle. Hae apua koirankouluttajalta, niin on varmasti parhain sekä sinun hermoillesi että koiran mielelle ja tulevaisuudelle :)

• Huolissaan!

Voin tarjota koirallesi paremman uuden kodin, ota yhteyttä/vastaa viestiin.

• aapee

Onks kukaa täällä nähny koiraa livenä?

• Jaksamisia sinne!

Ymmärrän että tuo tuntuu todella ärsyttävältä, sillä omalla koirallani oli aivan samat ongelmat! esim. päästäessäni koiran vapaaksi ja pyytäessäni takaisin, tuli aina kuin unelma. Yhtäkkiä koirani vain lakkasi tottelemasta tätä ja juoksi pihaa ympäri, kuin olisi oikein naureskellut minulle... (:
      Meille myös tuli toinen koira hoitoon, jota koirani kiusasi jatkuvasti (vaikka toinen koira oli todellapaljon isompi ja olisi hyvin voinut piekseä tämän "ongelma" koirani helposti).

Nykyään koirani on todella kiltti ja unelma koira! Hän on nyt 1,5v.

Koirasi tarvitsee nyt todellapaljon kärsivällisyyttä! Yritä puremisen suhteen esim. aina kun se puree sinua, anna sille lelu ja kävele pois. Älä anna pennullesi huomiota silloin kun se hankkii sitä väärin keinoin. Silloin kun koirasi on rauhallinen tai toimii oikein, kehu sitä erityisen paljon ja anna vaikka joku makupala. Tiedän että on rasittavaa kerta toisensa jälkeen torua pentua, mutta se kannattaa! se vie aikaa, mutta lopputulos on kuitenkin sen arvoista! Kerroit "Saa monta kertaa sanoa esim. istu, ennenkuin istuu, aikaisemmin tämä istui heti käskyn jälkeen.". tämä on vähän sama kuin tuo minun koirani vapaana olo.. Mutta voit tehdä vain sen tässä vaiheessa, että kun annat koirallesi esim istua käskyn, ota makupala ja anna pennun haistella sitä, sano kerran ja selkeästi "istu", jos ei tottele, toista korkeintaan vielä 2 kertaa. Jos ei vieläkään, laita pentu itse istumaan ja kehu. Jos koirasi ei tottele, älä luovuta, käsky on vietävä loppuun.
      Koirasi on vielä hyvin nuori ja hakee huomiota, sekä alkaa etsiä sitä kuka on johtaja. Yritä vain pysyä jämptinä ja kertoa koirallesi käytökselläsi sen, että sinä määräät. Myös koirille tulee uhma- ja murrosikä! :)

• hau hau äääär

tuikkaa veitsi kylkeen,asenne muuttuu pehmeäksi.
      pentu vielä,voi olla vajaa päästään,kuten meistäkin suurin osa.
      opettajia riittää,joten kyllä se siitä...

• Entinen riiviö

Kuulostaa ihan meijän koiralta kun oli vielä pentu! Ei minkäänlaista kuuliaisuutta, kärsivällisyyttä ja rauhallisuutta. Iän mukana kuitenki tullu kaikkea edellämainittuja lisää. Kun koiramme oli vielä ihan pentu, sai se lempinimekseen Riku-Riiviö, nykyään kutsutaan sitä Karhunpoikaseksi, ikää koiralla tällä hetkellä 3-vuotta, helmikuussa täytti.
      Malttia ja kärsivällisyyttä sulle, nuo näyttää olevan aika tavallisia pennun vinkeitä. Nyt kun puret hammasta ja jatkat sinnikkäästi koiran kouluttamista, kiität itseäsi ja iloksesi huomaat että koirasta kehittyykin varsin loistava yksilö.

Mainittakoon vielä että meijän koira on rodultaan mittelspitz, pienikokoinen saksanpystykorva. Todella vilkas ja eläväinen rotu jo muutenkin, siihen vielä pentuikä mukaan nii olihan meillä kärsivällisyys koetuksella.
      Onneksi tuo aika on mennyttä, nyt voin rehellisesti sanoa nauttivani koiran kanssa touhuamisesta. Jaksamista ja kärsivällisyyttä sulle. :)

• KOIRA POIS

Mitä helvettiä otat koiran, jos pitää täällä valittaa! SINÄ OLET TYHMÄ, et ole tainnut koskaan kuulla, JOS ELÄIN ON HANKALA SYY ON AINA IHMISESSÄ !

• niin.

Koulutusta. Asiantuntijan apua, kirjat, pehmeät keinot.

• exriiviökoiranomista

En jaksa lukee kaikkia viestejä, mutta tiedätkö mitä rotuja pennussa on? Ja todellakin menet jonnekkin pentukouluun ja ite kiellät sitä kunnolla.

• Mies23vkl

Jos tosiaan vika ei ole omistajassa vaan koirassa niin silloin luonnollisesti odotat meneekö ajan kanssa ohi, laitat pennun toisen huoleksi tai lopetat sen.

Jos kyseessä on pieni koira niin tuo käsien puremisen estäminen ei ainakaan luulisi olevan kovin vaikeaa opettaa. Selvästi koira ei pidä sinua pomona ja tuo tilanne pitää muuttaa. Koirien taas kannattaa yleensä antaa selvittää välinsä keskenään jos siitä ei ruumiita tule.

• uskova uu.

Se koira on lukenut liikaa Vatikaanissa painettuja lentolehtisiä. Ihan selvästi se on joku jesuiitta.
      Koeta saada se omaksumaan luterilainen uskonto.

• omistajassa on vika

Et selvästikkään osaa kasvattaa vilkasta pentukoiraa. Koira tarvii isännän. Nyt koirasi on ottamassa isännyyden ja mikä siitä tulee jos nyt jo tekee mitä lystää, vaikak on niin nuori.

Paras olisi luopua koirasta, jos vihaat sitä. Toisaalta, koirasi varmaankin vasitoaa vihasi ja yrittää saada huomiota. sinun pitää opettaa miten huomiota saa hyvillä asioilla eikä huonoilla. Nythän se saa huomion kun nylkyttää, puree ja tekee ties mitä. Kun koirasi alkaa nylkyttämisen, sano ei ja lähde pois. Kun lopettaa nylkytyksen, vasta silloin annat huomiota.

Näin koira opii, että saa silityksiä kun on nätisti. Koirahan ei tajua että käyttäytyy huonosti, se vain saa tuolla käyttäytymisellä huomiota ja käyttäytyy mielestään hyvin. Koira ei ole ihminen eikä se osaa ajatella. Koira oppii asioita ja ne pitää opettaa. Nythän pennulla ei ole emoa opettamassa, joten koiraemo ja johtaja on ihminen.

Kun kiität koiraa hyvistä asioista ja paijaat sitä silloin kun se on nätisti, koirasi oppii pian että ihmistä miellyttämällä saa sitä huomiota. Sekarotuinen koira on joskus vain niin sitekä opetettava, mutta senhän aloittaja tiesikin ottaessaan koiran, eikös tiennytkin???

Nylkyttäminen monesti aiheutuu siitä jos pentu vieroitetaan liian pienenä emostaan.

• kotkotkoo

se että se ei edes tottele johtuneen siitä että se vaistoaa sinun mielialasi ihan samoin kuin pienet lapset juoksuttavat vanhempiaan.

• jbn

Suosittelen, että annat koiran parempaan kotiin, ennen kuin vihasi yltyy ja raivoissasi satutat sitä.

• Kunnon villi OK.

Koira voi kokeilla kuka on johtaja laumassa ja siksi se käyttäytyy kokeillessaan asiaa. On näytettävä koiralle, että hän ei ole johtaja. Se tapahtuu niin, että kun koira käyttäytyy, niin silloin käydään koiran päälle kontalleen ja koira laitetaan vangiksi alle, mutta EI satuteta. Koira yrittää rimpuilla alta pois, mutta sitä ei saa päästää ennenkuin koira antautuu ja tiputttaa pään lattiaa pitkin ja lopettaa rimpuiulun ja silloin juttu on toiminut. Pidä vielä pari kolme minuuttia ja päästä koira vapaaksi. Silloin koiralle tulee selväksi kuka on johtaja ja käytöos muuttuu. Minunkokemuksen mukaan yksi kerta on riittänyt ja hermojen rassaus on loppunut ja koirasta on tullut kiva ja rakastettu kunnon koira, joka tietää johtajansa ja sen jälkeen totteleekin. Jos eka kerta ei tokene, niin voi tarpeen mukaan uusia, mutta ei ole tarvinut uusia koskaan kokemuksen mukaan. Riiviömäisyys loppuu siihen se on varma ja jos haluaa kouluttaakin, niin tämän jälkeen se onnistuu kun koiran johtaja haluaa. Mitä villimpi koira aluksi on, niin sitä kivempi ja parempi koira tulee. Nyt mulla taas ei ole koiraa, mutta jos otan, niin haluasin pennun olevan mahdollisiman villin, koska siitä tulee huippu koira, semmoisessa on parhaat ainekset ja tulee kaikkien ihailema kiltti koira ja hurmaa kaikki.

• maailmankauheinkoira

olen jo satuttanut..henkisesti. olen päättänyt muuttua pennun vuoksi.

tajusin, uskomatonta kyllä, mutta totta, muutuin vain yhdessä päivässä, tuntuu kuin pentukin olisi muuttunut. ehkä onkin, sillä ei pure enää niin paljon, nukkuu enemmän, ja leikkii myös paljon.

elämä on välillä yhtä vuoristorataa...

• Normi koira
        maailmankauheinkoira kirjoitti:

olen jo satuttanut..henkisesti. olen päättänyt muuttua pennun vuoksi.

tajusin, uskomatonta kyllä, mutta totta, muutuin vain yhdessä päivässä, tuntuu kuin pentukin olisi muuttunut. ehkä onkin, sillä ei pure enää niin paljon, nukkuu enemmän, ja leikkii myös paljon.

elämä on välillä yhtä vuoristorataa...

Jos todella OLET aloittaja, niin KIITOS kun annoit kuulua itsestäsi!!
        Olenkin jo odottanut, että kertoisit mitä mieltä olet kommenteista.

Toivoin niin paljon sitä että alat ymmärtämään ja rakastamaan pentuasi, siitä tulee sinulle maailman paras ystävä kun kohtelet sitä hyvin

• maailmankauheinkoira
        Normi koira kirjoitti:

Jos todella OLET aloittaja, niin KIITOS kun annoit kuulua itsestäsi!!
        Olenkin jo odottanut, että kertoisit mitä mieltä olet kommenteista.

Toivoin niin paljon sitä että alat ymmärtämään ja rakastamaan pentuasi, siitä tulee sinulle maailman paras ystävä kun kohtelet sitä hyvin

todentosiaan olen aloittaja.

Pistää vain hävettämään, että olin sokea. En tajunnut että vika oli minussa, syytin kaikesta vain koiraa. Positiivista on kuitenkin se, että alan koirani kanssa olla jo samalla aallonpituudella, ymmärrän sitä paremmin ja osaan enemmän nauttia pennun seurasta.

Stressiä on niin monesta päästä, oli tosi epäreilua vihata koiraa. En vihaa sitä enää, mutta en rakastakkaan suurenmoisesti vielä, mutta pidän siitä. Lenkillä se kulkee kuin ajatus.

En ole koskaan siis satuttanut koiraani fyysisesti. Paitsi kerran läimäisin sitä kuonolle, kun puri todella kovaa, sitäkin kadun, sitä ei olisi pitänyt tehdä, tiedän.

KIITOS kommenteista, ne todella avasivat silmäni!

Oli vain järkyttävää luettavaa, kun täällä lukee, että ammu koirasi, tai kuula kalloon. Miten kukaan voi sanoa noin?

Vaikka vihaisin koiraa, en haluaisi satuttaa sitä, missään nimessä.

Tuhannet kiitokset teille, on lohduttavaa kuulla, etten ole tämän "riiviö" pennun kanssa yksin, ihmisiä löytyy, jotka ovat olleet samassa tilassa. (kiva kuulla myös vinkkejä, miten selvitä pahimmista tilanteista)

Koirani puhkuu energiaa, äsken riehui takapihalla lumessa, todentotta nautti elämästään :) Minä taas nautin siitä, kun tiedän että koira on onnellinen ja että tein edes jotain hyvää koirani eteen.

• Normi koira
        maailmankauheinkoira kirjoitti:

todentosiaan olen aloittaja.

Pistää vain hävettämään, että olin sokea. En tajunnut että vika oli minussa, syytin kaikesta vain koiraa. Positiivista on kuitenkin se, että alan koirani kanssa olla jo samalla aallonpituudella, ymmärrän sitä paremmin ja osaan enemmän nauttia pennun seurasta.

Stressiä on niin monesta päästä, oli tosi epäreilua vihata koiraa. En vihaa sitä enää, mutta en rakastakkaan suurenmoisesti vielä, mutta pidän siitä. Lenkillä se kulkee kuin ajatus.

En ole koskaan siis satuttanut koiraani fyysisesti. Paitsi kerran läimäisin sitä kuonolle, kun puri todella kovaa, sitäkin kadun, sitä ei olisi pitänyt tehdä, tiedän.

KIITOS kommenteista, ne todella avasivat silmäni!

Oli vain järkyttävää luettavaa, kun täällä lukee, että ammu koirasi, tai kuula kalloon. Miten kukaan voi sanoa noin?

Vaikka vihaisin koiraa, en haluaisi satuttaa sitä, missään nimessä.

Tuhannet kiitokset teille, on lohduttavaa kuulla, etten ole tämän "riiviö" pennun kanssa yksin, ihmisiä löytyy, jotka ovat olleet samassa tilassa. (kiva kuulla myös vinkkejä, miten selvitä pahimmista tilanteista)

Koirani puhkuu energiaa, äsken riehui takapihalla lumessa, todentotta nautti elämästään :) Minä taas nautin siitä, kun tiedän että koira on onnellinen ja että tein edes jotain hyvää koirani eteen.

Minustakin oli nuo tappamis ja ampumis kehoitukset ihan kamalia!
        Ehkä ne oli vain provoja!?!

Koirat (tiedän myös kissoja) on kyllä pienenä ihan "riiviöitä" mutta kun ne kasvaa ja rauhoittuu niin mulle tuli joskus ihan ikävä sitä pientä riiviötä ja teräviä hampaita. No kyllä se pureminen välillä ärsytti koska onhan ne hampaat terävät ja villillä päällä ollessa roikkui niillä nilkassa kiinni ;)

Niitä aikoja ei saa takaisin, on vain valokuvia siitä söpöstä pallerosta joka on nyt 3v. Kaunis aika rauhallinen ja tottelevainen, maailman paras ystävä ja perheenjäsen

• koirista pitävä

OLISIKO PAREMPI LUOPUA PENNUSTA JA KATSOA, ETTÄ SE PÄÄSISI HYVÄÄN KOTIIN. EI KUULLOSTA HYVÄLTÄ, JOS SINUA PENTU JO NYT TYMPII.

• Luonnevikaiset

Meillä maalla aikanaan luonnevikaiset koirat napsautettiin "autuaammille" maille. Koiria ja kissoja tuli ja meni. Se oli aivan luonnollista, ja näin kotirauha säilyi. Kaupunkikoirien omistajista näyttäisi nykyään noin puolet olevan itse luonnevikaisia.

• Eläinrakas....

Minusta koirista pitävä ei ymmärrä koirista mitään. Jos koira on villi, niin sen pitää päästä parempaan kotiin. Tämä on täysin tajuton ymmärrys koirista kun ei se "parempi koti" sitä koiraa muuta. Nimim.Kunnon villi Ok. tietää miten koirasta tulee hyvä. Sama Luonnevikaiset on hakoteillä. Jos koira ei pennusta lähtien ole mieleinen, niin se on luonnevikainen, ei osata yhtään opettaakaan, vaan nappi ottaan. Sama menttaliteetti se on ihmistenkin lapsilla nykyään. Se on lapsen oma propleema mikä luonne sille on annettu, niin sen mukaiseksi ihan itse se kasvaa ja varttuu sillä erolla, että näille luonnevikaisille ei laiteta nappia ottaan, mutta linnan kiertäjiäkin ilman ohjausta tulee harmillisen paljon kun ei ole älliä asiallisuuteen omasta takaa. Koiran sentään voi laittaa oikealle "tielle" Kunnon villiOk. mukaan ja on toimiva juttu. Tällainen koiran pitäjä on muutenkin hyvää huolta pitävä koirasta kun kantaa tarpeellisen vastuun siitä ja koiralla on hyvä elämä.

• 3,5 kk ikäinen koiranpentu on vasta vauva-asteella. Siinä vaiheessa tärkein oppi on sisäsiisteys. Jääräpäisyydestä en osaa sanoa,itsestä tuntuu että joka pentu on ollut jossain määrin jääräpää,kerrata on saanut että oppi on mennyt perille. Nykyinen koira alkoi oppia käskyjä tottelemaan kunnolla vasta lähes 2 v iässä. 1v iässä poti todella pahan "uhmaiän" joka tosin ei kohdistunut minuun koska olen se,joka antaa ruoan(ei koira niin tyhmä ole,että riskeeraa ruokansa...). Pentukoira pureskelee mielellään kaikkea,hampaat kasvaa ja vaihtuu ja ikeniä jomottaa ja kutisee. Pennun ja vanhan koiran yhteiselo on vaikeaa ensi alkuun,ennen kuin pentu kasvaa n. 1 v ikään. Siinä vaiheessa arvojärjestys on jo selvillä.

Jokainen pentu on yksilö,jonka kasvusta ja kehityksestä ei näin netin välityksellä pysty neuvoja antamaan. Koirakoulua voi kokeilla,kun pentu on vähän vanhempi. Tai sitten joudut miettimään,riittääkö pinna ja rahkeet kouluttaa pennusta aikuinen koira vai annatko sen hyvään kotiin jossa edellytyksiä on. Jos vihaat pentua,et pysty sitä opettamaan. Huuto ei auta koiralle,aiheuttaa vain pahempia käytöshäiriöitä,agressiivisuutta tai pelkotiloja.

Eli kyse ei ole niinkään pennusta kuin sinusta. Kaikkien koiranpentujen kanssa ei pääse helpolla,eli antamalla ruokaa ja aktiviteettejä. Mutta yleensä jossain vaiheessa "ongelma"pennusta tulee kunnon koira,jos kasvattajalla pitkää pinnaa riittää. Geeni- yms. muusta johtuvaa käytöshäiriötä tietenkään ei poista edes kärsivällinen kasvatus,silloin täytyy harkita pystyykö koiran sijoittamaan paikkaan,jossa sen käytöshäiriöt ei aiheuta ongelmia vai pitääkö koira lopettaa. Noin pienestä pennusta ei voi vielä sanoa,johtuuko tavat häiriöstä vai siitä,että kyseessä on vain normaalia energisempi pentu.

• 14+3

Anna koira pois hyvä aikuinen ihminen.
      Oletko ääliö?

• voih

Voi olla luonnevikaisia ongelmakoiria, jotka ovat suoraan sanoen tyhmiä. Ei siinä paljon koulutuksesta ole apua. Ei kai siinä auta muu, kuin lopettaa koira. Huonokäytöksinen riiviö rasittaa paitsi itseäsi ja toista koiraasi myös esim. lenkillä vastaan tulevia. Itseäni äinäkin ärsyttää ja kammottaa nähdä hallitsemattomasti käyttäytyviä koiria.

• Just :D

Vittu mitä paskaa!! :D KAIKKI KOIRAT OVAT HYVIÄ MUTTA OMISTAJAT TEKEVÄT NIISTÄ KAUHEITA JA RIIVIÖITÄ!!! Riippuu miten omistaja kasvattaa sen mutta tämä aloittaja omistaja kuvittelee täyttä paskaa itsestään että hänessä ei ole mitään vikaa ja koira on ihan kauhea: Vitut, katso omistaja aloittaja peiliin ja näe virheesi niin ymmärrät että koirassasi (tai kenessäkään koirassa) ei ole mitään vikaa vaan se syy miksi koira käyttäytyy huonosti ja blaa blaa niin se vika on omistajassa!!!

• nloln

Kyllä meilläkin koettiin epätoivon hetkiä koiranpennun kanssa. Ainoa mitä voin sanoa on, että kyllä se siitä kasvaa.

Meidän Roki oli ihan mahdoton pentuna. Näykki käsiä rajusti, riepotteli tyynyjä, roikkui kiinni takinhelmassa... hermothan siinä meinasi mennä, mutta katsos vain, neljä kuukautta myöhemmin on meillä viisastunut koira : ) Ihana kumppani nykyään. Odota kärsivällisesti, pentusi on vielä vauva, eikä erota oikeaa väärästä.

• tai rukkaset

Senhän vois täytättää jollain ammattilaisella. Sais söpön maskotin.

• J K

NIINKKÖ

• salmiakki1

Kaikenlaisella alistamisella saat koirasi vain epävarmaksi ja epäluottavaiseksi sinua kohtaan. Älä missään nimessä kuvittele siis olevasi minkään laumanjohtaja, tai sovella mitään sillä perustein annettuja neuvoja. Alfateoria on luotu 70-luvulla, ja sen kirjoittaja kumosi sen itse, mutta vahingollisesti te teoria on vallalla yhä.

Ymmärrän sinua kyllä. Riiviöeläin voi saada raivon partaalle.

Suunnittele tilanteet etukäteen. Mieti mikä voi tilanteessa mennä vikaan, ja miten korjaat sen rauhallisesti. Tämä auttaa ainakin minua toimimaan johdonmukaisesti. Jos koira puree käsiäsi, kiljahtaminen usein toimii, ja sen jälkeen jätä pentu itsekseen ja mene vaikka toiseen huoneeseen. Pentu häkeltyy ja oppii yhdistämään huonon käytöksen ikävään asiaan (käsien pureskelu = leikin loppu ja huomiotta jääminen).

Jos pentu härnää toista koiraasi, voit sanoa koiralle napakasti "loppu!" ja viedä sen toiseen huoneeseen ja sulkea oven. Heti kun pentu rauhoittuu, se pääsee muiden luo. Mikäli härnääminen alkaa uudestaan, toista sama. Vaikka kolmekymmentä kertaa. Lopulta sinun ei tarvitse kuin vain sanoa koirallesi "loppu" ja se ymmärtää lopettaa.

Koiran koulutuksen yksi tärkeimmistä asioista on toisto. Koska koira ei ymmärrä meidän kieltämme, täytyy sen oppia assosioimaan syy ja seuraus toiminnan kautta.

Nyrkkisääntönä: Mieti aina mihin koira pyrkii huonolla käytöksellään. Sinun täytyy katkaista koiran pääsy tavoitteeseensa ja sallia se vasta, kun koira tarjoaa oikeaa käytöstä.

Ja jos koirasi ei halua totella sinua, sinun täytyy antaa sille parempi syy totella. Esim. herkullinen maksanpalanen tms.

• Koira ymmärtää kiljahtamisen hyvin ja joillekin se voi toimia. Osa koirista kuitenkin ottaa siitä vääränlaisen opin ja kohta ollaankin ihmettelemässä esim sitä, miksi tulee kynsienleikkuussa tms kynsille ja joka paikka on ruvella, kun koiralle on pennusta asti opetettu, että puremalla omistaja pelästyy ja väistyy.

• nartttu

"Koira myös yrittää nylkyttää minua, vaikka onkin NARTTU. "

"Monet tulevat tänne kuitenkin kommentoimaan sitä samaa ******, että vika on omistajassa eikä koirassa. "

No tässähän sen huomaa että vika on omistajassa kun et tiedä ettei nylkytys ole seksuaalista vaan koira yrittää alistaa sua.. Pentu ottanut lauman johtajan paikan. Peli menetetty.

• Äly hoi älä jätä!!

Äly hoi älä jätä! Eihän tää nyt voi olla ees totta! Likalla/pojalla on lähtenyt lapanen käsistä, ja kaipaa jotain huomiota täällä. Eikä taida olla ees likka/poika kuin nuin hyvin osaa kuitenkin loppujen lopuks kirjoitaa.. ei mitään kirjoitusvirheitä, saatikka, että on jo yhden koiran omistaja olevinaan.. en usko tai sit pitää oikeesti olla joku vatipää!!

• ..,.,.,.,

Lähesa kaikki pennut ovat tuollaisia ..
      koeta vaan kestää.. saat palkkion, eli hyvän rauhallisen koiran noin kolmen ja puolen vuoden päästä.
      Minäkin kuljin koirani pentuaikana likaisena , resuisena koira puri housunlahkeet jne.
      Olin aivan loppu ja lähes masennuksen partaalla, mutta jaksoin kun jaksoinkin.
      Yhden ainoan kerran poltin pinnani ja huusin koiralle, mutta pentu katosi minua ja tuli nuoleman, että mikä hätänä.. ei ne huutamista ja koiroilua ymmärrä.

kotini oli kuin huljalanhevetti, sekaisin ja likainen.
      En jaksaisi tuota aikaa enää uudelleen, en mistään hinnasta.

Koira on nyt jo vanha ja ihana, ruhallinen, kiltti ja vaikka mitä.
      Oli mulle ensimmäinen ja viimeinenkoira, pentuja ei enää koskaan..

• koraihminen

yritä nyt vain olla kärsivällinen,minä sain mieheltäni koiran lahjaksi sain valita rodun itse,parson terrieri ei mikään hiljanen rotu.koira tuli 7viikoisena meille ja oli tosi riiviö,meille kun tuli vieraita niin istuin pentu sylissä niin kauan että rauhottui,nukuin 1,5 vuotta kintaat kädessä että sain nukuttua yön,tosin hän oli työpäivän yksin eikä tehnyt pahojaan mutta minä sain sitten kyytiä kun olin kotona.mulle sanoi kaikki että miksi otin tuolaisen koiran,totesin siihen uskokaa että tulee oikei hyvä kun on kärsivällinen,niin on myös tullut on yli 13vuotias tosi ystävällinen ja myös lapsille.vaha sanonta SITKEYS PALKITAAN.kouluta rakkaudella pentusi ei raivomalla tai lyömällä

• Hauhaumaumau

Hei!

Myös oma koirani oli varsinainen pikku riiviö pentuna. Keksi kyllä kaiken näköistä jäynää. Kyllä sitä välillä tuli mietittyä, että kaikkeen sitä lähtee. Mutta kyllä koirasta tuli iän myötä oikein rauhallinen ja ihana koira. Nyt alkaa olemaan jo vanhus ja joidenkin vuosien päästä varmaankin uusi pentuelämä edessä. Sitten taas vauhtia piisaa. Pennun kanssa on se ihana puoli, että sen kanssa on paljon yhteistä elämää edessä, ainakin toivottavasti. Vanhuksen kanssa on jo luopumisen surua, vaikka vastahan itsekin sain pienen pennun syliini....aika kuluu niin nopeasti.

Yritä siis olla tressaamatta, lue esimerkiksi hyviä koiran koulutusoppaita, mene koulutukseen pentusi kanssa jne.

Tsemmpiä sinulle!

• kokemusta riiviöstä

Pentukoira on just tuollainen rasittava ja olet ehkä tottunut siihen vanhemman koirasi rauhallisuuteen. Ohi menevä vaihe se on vain kestettävä.

• Demsey

Koira on pentu vielä pitkän aikaa, anna sen leikkiä, ei heti tarvi kaikkea totella, ehtii vielä TOIVOTTAVASTI vielä pitkä elämä edessä.
      Miksi hankit uuden koiran, eikö vanhus riittänyt?
      Suurin vika omistajassa, ei koiran pennussa

• tsemiänytte

Täällä moni kiihko-omistaja kerennyt jo moralisoimaan sinua,itse en sitä tee.

itsellä on ollut kaksi koiraa pennusta asti. toinen oli pentueen rauhallisin, mutta aikuisena aivan adhd-tapaus.

toinen oli pentuna pahemmalta kuulostava riiviö,kuin sinun,piti naapureita hereillä öisin,kun sinnikkäästi haukkui kun aloin nukkumaan.nakersi aikalailla kaikki mitä pystyi,sängynjalat mukaan lukien. nylkytti,pureskeli käsiä ja jalkoja..tässä osa mitä teki.
      aikuisena se olikin itse rauhallisuus.

pennun luonne ei aina kerro,millainen siitä tulee aikuisena.

• Koiruus

Hommaa Tuure Kaimion Pennun kasvatusopas.

• 14vee

Jos narttukoira nylkyttää sillä pyritään osoittamaan valtaa ja alistamaan omistaja sen oman tahdon mukaan. Ei millään pahalla mutta et maininnut koiran rotua joten et vain saata olla kouluttanut sitä hyvin :) Terveisin 14 vuotias poika.

• Normi koira

Toistoa taas, ei noin pientä pentua vielä mitään "kouluteta"!
        Myöskin tällä ketjulla sanalla kouluttaa on aika aggressiivinen sävy.

Koiran ja varsinkin pennun kanssa touhutessa EI SAA OLLA mitään vihaista, hermostunutta käytöstä. Koira vaistoaa kaiken, negatiivinen sävy omistajalta saa aikaan pennulle stressiä ja huonoa käytöstä.

Meidän koira on ollut pennusta asti älykäs ja "huumorintajuinen" jos ymmärrätte mitä tarkoitan koiran "huumorilla"

Puri ja jahtas ihmisten jalkoja pentuna, nukkui paljon, juoksi ulkona vapaana vain senverran kuin itse halusi, teki lattiallekin tarpeitaan.
        Ei haluttu riehutusleikkejä sisällä, että osasi paremmin rauhoittua nukkumaan.

Noin vuoden vanhana oppi sisäsiistiksi, eikä tietysti pitänyt enään ihmistä purulelunaan:) huumori on edelleen tallella ja nyt 3v. Tottelee käskyjä, seiso, odota, tänne, paikka!

Seuraa myös ilman talutinta eikä lähde karkuun, metsässäkään ollessa ei häviä minnekään.

Sinulle aloittaja laiton vastauksen viestiisi tänään klo. 10.14

• rtytyuityrtrfy

Minä sanoisin että kouluttamisestasi puuttuu johdonmukaisuus ja jämäkkyys. Agressiivisuus/kiukkuisuus/pelottavuus ei siis ole sama kuin jämäkkyys. Tekstistäsi huomaa että olet lopen uupunut pentuusi ja se taatusti näkyy myös koulutuksessa tiuskimisena, ärähtelynä, pienenä agressiivisuutena pentua kohtaan. Olkoon pentu miten riiviö tahansa, on pistettävä jäitä hattuun ja olta pitkäjänteinen. Eihän se pentu edes tajua mistä sille suututaan. Jos koiraa kouluttaa kiukkupussina, tulee koirastakin kiukkupussi. Ilmehdintä, elehdintä, kiukkuiset äänensävyt eivät sovellu koiran kouluttamiseen. Monotoninen ääni ja pokerinaama on se mitä kouluttamisessa tarvitaan.

• asteekki

moi
      taitaa vesseli vaistota ns. koiravihasi ja ärsyttää tahallaan.Puolivuotiaaksi asti ei juuri täydy oppia kuin sana EI ja tietenkin sisäsiisteys joka on eri roduilla eriaikaista. Jämäkkyyttä komentoihin , hellyyttä ja rauhalliset unet .
      tsemppiä riiviöitä riittää kaikissa jälkeläisissä.

• karilex

Taisit paapoa pilalle sen koiranpennun, etkä raskinut sitä komentaa, mutta koiraahan pitää alkaa opettamaan jo alusta alkaen. Koiran pitää saada luottaa sen isäntään/emäntään. On rakkautta koiraa kohtaan opettaa sille tapoja heti alkuun, jos olet sille vihainen se ei auta sua tippaakaan, päinvastoin, se raukka ei tiedä miten menetellä. Olet sen isäntä/emäntä, ja sinulla on vastuu siitä, mihin suuntaan se kehittyy. Tiukat ei sanat ja hyväksyvät sanat, palkitukset jne. Sitä mukaa kun koira vanhenee se kyllä oppii äkkiä kaikki opetukset. Mutta jos aijot löhöä vain ja aattelet et siinä se kasvaa sivussa, erehdyt, sen kanssa on alussa tehtävä kovasti työtä, rakkaudella, niinkuin ihmis-lapsenkin kanssa, vaikkakin eritavalla. Kysy viisaammilta neuvoa jos et itse pysty siihen. Mutta älä hylkää sitä, sillä että olet vihainen ja ilkeä, se kostautuu vain sinulle itsellesi jossain muodossa.

• krita1

Joko luonnevika koiralla tai sulla?Tai et vaan todellakaan osaa kouluttaa koiraasi.Vieppä ittesi ja koirasi(koulutukseen)

• Mastiffimix

Pentu ei kunnioita sinua, et ole sen arvoinen.

• kasvattttaja

normaalia pentukoiran käytöstä. HOMMAA KANI!

• puh4

kuulostaa normaalilta pennulta.
      sellaisia ne on ne koiranpennut.
      kärsivällisyyttä ja rakkautta niiden kanssa tarvitaan.

• rwwwk

sillä on adhd

• ....

Itseppä olet leikkiin lähtenyt. Tee siitä vaikka kebabia.

• tuttifrutt

Järsimiseen auttaa kun laittaa esineeseen etikkaa. Sama toimii varmasti käsiinkin :)

• Olet syypää

Kyllä aloittaja -SINÄ olet se syy miksi koira käyttäytyy noin!! Koira ei muutu tuollaiseksi itsestään tai edes synny sellaiseksi mitä se tekee, vaan VIKA ON SINUSSA OMISTAJA! ! ! !

• mirkku

kuria ja aikaa... miksi rupesit tekstissäsi koiraasi kesken kaiken hän"nittelemään", kun alkupätkän niin sujuvasti se"ssittelit", kuten eläimestä kuuluukin sanoa SE ja ihmisestä HÄN!!!!!

• Normi koira

Siis täh? Mikä outo kommentti....

• daizey

Tää on taas tätä näköjään. Lähes jokaikinen aihe täällä suomi24 tuomitaan jollain tapaa. Heti kaikki on naamapunaisena rääkymässä vihaisia vastauksia. Ei ongelma ole välttämättä omistajassa. Kyllähän niitä on ADHD lapsia ja mielipuolisia ihmisiä niin miksei koiriakin? Oma neuvoni on, että hankkiutuu koirasta eroon.

• Tellis1

Valitettavasti olet väärässä, toivon, ettei sinulla ole lemmikkejä eikä edes lapsia.

T. Psyk. hoitaja.

• onnelliset koirat

Ihan sairasta tuntea vihaa pientä normaalisti käyttäytyvää koiranpentua kohtaan.

Itselläni on ikää yli 50v ja tällä hetkellä kotonani asuu 2 koiraa, minulle yhdeksäs ja kymmenes koira. Koskaan ei ole tarvinnut pahoinpidellä koiriani eikä IKINÄ ole ollut minkäänlaista johtajuusongelmaa. Koirat on olleet erilaisia paimenkoiria. Asiat sujuu kun on itse johdonmukainen ja turvallinen johtaja koirilleen. Ja vähän pitää osata lukea koirakirjoja, käydä kursseilla ja kouluttaa kotona. Kouluttaminen on pehmeää ja perustuu koiran käytöksen tuntemiseen, EI ALISTAMISEEN.

Aloittajalla ei pitäisi olla yhtäkään koiraa, sama juttu monella muullakin ketjuun kirjoittaneella.

• Pahasti pettynyt

Tämä on taas tätä kun ei ole tarpeeksi perehdytty koiriin, niiden hoitamiseen eikä kunnolla valmistauduttu kaikkeen. Mikä ihme siinä on ettei ihmiset viitsi ottaa perinpohjaisesti selvää koirista tai muista eläimistä.

Kaikkien eläinten penskat on rasavillejä, kokemattomia, tyhmiä kun eivät ole vielä oppineet asioita ja yleensä aiheuttavat omistajilleen harmaita hiuksia, mutta sekin on vaan yksi vaihe sen eläimen elämässä ja jos sitä ei voi sietää niin suosittelen olemaan pitämättä mitään eläintä tai hankkimaan erittäin passiivisen lemmikin joka vaikuttaa elävältä kuolleelta. Silloin ei tule harmaita hiuksia, mutta ei kyllä ole myöskään rattoisia leikkihetkiäkään kovin usein.

Tiedän mistä puhun, koska meidän perheessä on aina ollut koiria ja kissoja. Niin sekarotuisia kuin puhdasrotuisiakin. Samoin on tullut opiskeltua eläintenhoitajaksi ja tehty töitä eläinkaupassa eri eläinten kanssa.

Jos joku haluaa lemmikin mikä ei riehu niin sitten vaan hommaamaan kaloja. Ne ei juoksentele pitkin huoneita ja sotke. Ainut hommasi onkin pitää niiden akvaario puhtaana, ruokkia ne, hoitaa niitä jos sairastelevat jne. Eli kalojenkaan kanssa ei helpolla pääse.

• keijusielu

Minun rakas hauvani oli pentuna juuri kuvatun kaltainen ja sille oli jopa annettu nimi Riiviö lähtöpaikassaan. Sen nimen muutin, kun se muutti luokseni. Minulla oli aienmmin ollut koira ja luulin pärjääväni, mutta tämä energiapakkaus sekoitti kyllä pasmani ja uskoni itseeni koiraihmisenä. No otin huumorin ja kärsivällisyyden mukaan ja pikkuhiljaa pikkujätkästä muokkautui suhtkoht energinen, mutta jotakuinkin yhteiskunta kelpoinen koira. Edelleen se kiusaa vanhempieni koiraa ja on todella levoton eikä anna rauhaa, mutta se vaan on sellainen. Se ei pure kiellettejä juttuja ja voi että pikkunen on tyytyväinen kun edelleen(2v) tapaan sen tekemästä jotain kiellettyä ja otan sen niskavilloista kiinni ja poistan sen tekemästä sitä. Niskavilla ote on pennulle emän ote. Se ei pienenä satu, se on rajojen osoitus ja pentu alistuu tyytyväisenä. Sillä voit osoittaa lempeästi, menettämättä itse hermojasi mitä saa ja mitä ei saa tehdä ja teet pennulle selväksi, että olet emä tai isäntä. Pentu tarvitsee lempeät rajat. Koirakirjoista on hyötyä myös, minä luen niitä edelleen, koska pikkujätkällä on edelleen käytösongelmia joita yritän koulia pois....ei aina niin helppoa todellakaan. Oma hermostuneisuus ei auta mitään. Ja se rakkaus....kyllä se tulee, se kasvaa pikkuhiljaa, kun on yhdessä onnistuttu. tSemppiä riiviön kanssa, uskon, että onnistutte!

• Onnellisia sittenkin

Törmäsin tähän otsikkoosi/juttuusi pari päivää sitten, asia tullut mieleeni ja nyt oli pakko kirjoittaa. Kerron oman tarinani ja en suoraan osaa neuvoa mitä teet. Itselläni oli sama tilanne 8 vuotta sitten. Minulla oli pentu, joka käyttäytyi juuri kuvailemallasi tavalla ja vielä vähän kauheammin. Se puri käsiä, nylkytti kun sen kans yritti leikiä, riehui koko ajan ihan sekopäänä, ei väliin malttanut nukkua, kävi "ylikierroksilla". Olin silloin oikeasti sitä mieltä, että pentu on vähintäänkin pirun riivaama. Ja siitä alkoi kierre, olin aivan raivona, huusin sille, eristin raivokohtausten jälkeen vessaan pariksi minuutiksi (luin vinkin jostain). Ja vaikka en huutanut, pentu varmasti vaistosi eleistä ja ilmeistä raivon, joka kiehui sisälläni. Olin itse ihan pihalla,en voinut silloin ymmärtää miksi vihaan sitä niin paljon. Toivoin jopa, että se kuolisi luonnolisesti, sillähän siitä pääsisi. Kauheita ajatuksia !

Nyt ymmärän kaikki paremmin, olin joutunut luopumaan edellisestä koirastani, joka oli minulle kaikki kaikessa. Otin tämän pennun liian aikaisin, en ollut tehnyt surutyötä loppuun. Niinpä vaadin pennulta liikaa, oletin sen tekevän kaikki samalla tavalla kuin edellinen (erirotuinen) koirani. Vaadin liikaa tottelevaisuutta pieneltä pennulta ja vertasin sitä vanhaan koiraani. Suru voi ilmetä jonkinlaisena raivonakin. En silloin missään nimessä ottanut syytä itseeni, syytin vain koiraa kaikesta. Jos nyt voisin muuttaa tilanteen, pitäisin pidemmän välin koiranotossa, että voisin rakastaa villiäkin pentua omana itsenään ja puuttua asioihin pehmeämmin.

En missään vaiheessa silti harkinnut koirasta luopumista, koska tunnen itseni ja olisin miettinyt lopun elämääni, että olisiko se elänyt hyvän koiran elämän muualla. Tilanne alkoi muuttumaan kun muutuin itse rauhallisemmaksi, rakastavaksi, johdonmukaisemmaksi. En ikinä tänäpäivänä esim. eristäisi koiraa. Kyllä hyvällä on parempi vaikutus, kesti aikansa ennen kuin sain koiran luottamuksen. Tämä "riivattu" pentu on tänä päivänä 8 vuotias ja elämme onnellista elämää yhdessä toisen koiramme kanssa. Harrastamme vapaana luonnossa liikkumista, väliin katulenkkejä. Olen opettanut vain peruskäskyt, että voi turvallisesti vapaana pitää. Koirat saavat olla koiria, uida kesäisin, pepparoida sammalikossa, lumessa ym. koiramaisia juttuja. Nautin itse ulkoilusta ja kun näen, että koirani ovat tyytyväisiä, se on parasta. Toivon tosiaan, että pääset "yhteisymärrykseen" pentusi kanssa ja saatte viettää ihanaa laatuaikaa yhdessä.

• kissa ja koira

koirasi oppii kouluttamalla.se on pentu jatarvitsee sinulta kärsivällisyyttä vielä pitkän aikaa.
      mitä enemmän huudat ja turhaudut koirasi sen tunnistaa.muuten,luulitko saavasi pienestä pennusta heti valmiin koulutetun koiran.
      miksi otit toisen koiran jos et sen kanssa jaksa?
      lelukoira o9n siisti,ei pure j.n.e.oikeesti jos sinulla ei ole aikaa opettaa pentuasi anna se ihmeessä sellaiselle jolla on sille aikaa.kaikki pennut oppii pikkuhiljaa talon tavoille,usko pois kokemusta on 16v.

• mikas2

On muuten niin etta koiralta pitaa ottaa turhat luulot pois heti uuteen kotiin tulossa.Sina maaraat saannot mita tehdaan ja milloin ja miten..Rajoita kotona liikkumista..laita sille hakki/aitaus missa on juoma ja leluja..ja peti..ja jos ulisee vinkuu ala anna mitaan huomiota..kun hiljaa mee sen luo ja rapsuttele..kun puree kasia ulahda tai sano tuimasti EI::koiraqa komenetaan kuten lapsia..leiki koirasi kanssa ..ulkoile ja ihan tosi koiranpennunkin voi vasyttaa..on hyva jos leikkii toistenkoirien kanssa vapaana esin koirapuistossa joita on varmaan paikkakunnallasi..rokotukset ja muut tietty kunnossa..Parituntia riehumista paivassa varmaan vasyttaa ja kotona rauhallisempi..

• Perheenjäsen

Ei ikinä ole tarvinnut alistaa - niille meidän molemmille koirille on puhuttu kuin ihmislapsille. Ainoastaan nämä meidän ihmislapset olivat paljon hankalampia.

En tiedä, mistä johtuu, mutta monesti olen nähnyt naishenkilön panevan koiran selälleen ja pitävän sitä muutaman minuutin siinä.

Toistan, ei minun ole koskaan tarvinnut alistaa koiriamme osoittaakseni johtajuutta.
      Niille ei ole koskaan huudettu, vaan puhuttu hyvin hiljaa.

Ensimmäinen oli 43 cm korkea narttu ja nykyinen 67 cm korkea uros. Ei mitään eroa siinä, kenet ne tuntevat (tunsivat) lauman johtajaksi. Ne vain tiesivät.

Kasvatus ei kummankaan kohdalla ole perustunut palkitsemiseen - siis Pavlovilaiseen ehdollistamiseen. En tiedä, mikä on mennyt vikaan, mutta nämä perheenjäsenet ovat oppineet kaiken vain jutustelemalla niiden kanssa.

Ja ne rodut - se ensimmäinen oli narttupumi ja nykyinen uroslabradoodle. (25% labradorinnoutaja ja 75% isovillakoira)

Vai onko se vain niin, että minulle on sattunut helppoja yksilöitä isännän suhteen. Molemmat ovat olleet rohkeita ja erityisesti tämä uros ei ole tähän neljän vuoden ikään koskaan toisille koirille alistunut - erittäin itsetietoinen pennusta asti. Ja siitä huolimatta helppo - käy lähes päivittäin koirapuistossa ongelmia aiheuttamatta.

• Tellis1

Kärsivällisyyttä.....Kyllä mie sen vian näen jo omassa asenteessasi. Anteeksi, mutta näin on.
      Minulla on kaksi koiraa itselläni, toimin yhdessä seurassa, autan koirien kasvatuksessa jne, olen tavannut useita ns. hirviökoiria, nyt hekin kumma kyllä, aivan ihania, lutusia normaali käytöksisiä koiria.

Kärsivällisyyttä, jos koet että et itse pärjää tai omat taidot eivät riitä, hae apua. Sitä saa ilmaiseksikin. oma kielenkäyttösi jo kurjaa.

Voimia ja jaksamista. ps. ei ole koiran vika että käyttäytyy niin kuin käyttäytyy..

• ex-riiviö

Koeta kestää, minulla oli samanlaiset ajatukset, kun pentu tuntui pitkään suorastaan luonnevikaiselta... mutta sitten asiat alkoivat yksi kerrallaan korjaantua. Ensin loppui se ihmisen nylkytyksen yritys (piti aika monta kertaa laittaa ensin jäähylle), sitten liian aggressiivinen leikki... olisikohan ollut noin puolivuotias, kun oli jo ihan eri eläin... Sitten oli tosin vielä riesana yli-innokkuus ja vetäminen ulkoillessa, siihen alkoi tulla tolkkua kun 8-9 kk ikää ja noin vuotiaana seuraava riesa yhtäkkiä alkanut arkailu... ja nyt muutama kuukausi sen jälkeen alkavat kaikki ongelmat olla satunnaisia poikkeuksia lukuun ottamatta historiaa, ja koira tosi kiva! Eli kannattaa ehkä varautua siihen, että puolitoistavuotiaaksi asti voi olla henkisen kasvun vaiheita, mutta koko ajan sieltä kuitenkin tulee vastaan niitä toivoa antavia edistysaskelia, kun malttaa.

• Ole johdonmukainen

Kuule koirasi alistaa sinua ja pahasti! Seuraavan ei toivotun käytäksen jälkeen muriset tai ärähdät ja voit tehosteeksi vaikka kääntää koira selälleen nisjasta hellästi pitäen, niin ymmärtää että sinua kuuluu kuunnella!

• no huhhuhhuh

uskomattomia ihmisiä täällä ihan oikeesti!

ei mun kokemuksen mukaan koiranpennun kuulu alistaa kaikkia jatkuvasti, ei hyökätä hulluna kaiken aikaa pohkeisiin tai lahkeisiin roikkumaan, eikä kielto kiellon jälkeen käymään päälle ihan tosissaan.

Osan tuosta käytöksestä voi laittaa pentumaisuuden piikkiin, mutta ei tosiaan kaikkea.
      esim. liian aikaisin vieroitettu pentu ei ole saanut emältä ja sisaruksilta oppia miten lujaa voi purra ja missä vaiheessa perääntyä. Ihan kuten kissanpennuillakin (paitsi että niillä tulee ongelmia usein myös sisäsiisteyden kanssa kun luovutetaan liian aikaisin )

Kaverini otti koiranpennun (oli ollut kuulemma vasta viikon ensimmäisessä kodissaan kun annettiin pois ajanpuutteen vuoksi) ja se pentu osoittautui todellakin hirviöksi koiran muodossa.
      Tarkkaa ikää ei kukaan ihan varmasti tiennyt, saati todellista vieroitus- ja luovutusikää.
      Pennun käytös meni alkuun ihan pentumaisen käytöksen piikkiin, mutta kuukauden päästä alkoi jo käytös jollaista en ole koskaan nähnyt yhdelläkään pennulla niin vahvana; koira kävi kaikkien ihmisten käsiin, kasvoihin, jalkoihin, pohkeisiin ihan surutta ja roikkui sekä pohkeessa että lahkeessa jatkuvasti. Nylkytti kaikki ihmiset ja koirat ympärillään eikä ottanut kuuleviin korviinsakaan mitään kieltoja. Ei hyvällä (palkitsemalla siis hyvää käytöstä) eikä maahan painamalla. Käytös oli todella agressiivista eikä helpottunut missään vaiheessa.
      Päinvastoin; kun koira oli 2v, se kävi ensin vieraan koiran kimppuun ja sitten vielä omistajansa kimppuun niin vakavin seurauksin että jouduttiin lopettamaan.
      AINA SE VIKA EI OLE OMISTAJASSA!!! Älkää siis yleistäkö jos ette ole nähneet kyseistä tapausta.

• Luonnevikaisia

Sitten tommoset hullut koirat, jos ne on vielä kauniita, viedään näyttelyihin ihasteltavaksi. Siellä ne alistavat kanssakilpailijansa pelkällä olemuksellaan ja saavat itse kaikki mahdolliset palkinnot. Tuomareiden mukaan niillä on luonnetta. Sitten niitä käytetään kilvan siitokseen ja samanlaisia raivoja pentuja levitetään taas maailmalle.

Eikös koirakilpailuissa voisi palkita kiltteyden ja sisäsiisteyden mukaan, niin koiratkin muuttuisivat kilteimmiksi pikkuhiljaa.

• kennel1

Heippa sinulle Luonnevikaisia
        Itse olen käyttännyt viittä ihanaa Cockeria näyttelyissä ja kaikki ovat pärjänneet todella hyvin ja värikkäät ruusukkeet koreilevat seinällä ja seitsemän pokalia ollaan käyty pokkaamassa!

• kennel1

Hei sinulle maailmankauheinkoira!
      Luin tarinasi tästä pienestä riiviöstäsi! Miksi pidät näin kovaa kuria näin pienelle pennulle??? :( :( Haloo! miksi juoksutat tämän ikäistä pentua???? :( ja miksi olet yleensäänkin ottannut tämän, pienen pennun? Pentukoirilla on kaikenlaisia kommervenkkejä saada omistajan huomion, oli ne sitten rotu - tai sekarotuisia! Tämä vielä niin sanottu pieni ystäväsi?? :( ja sinun jo niin vihaamasi koiranpentu pitää päästä uuteen kotiin, missä tätä murua :) osataan rakastaa ja kouluttaa oikealla tavalla ja missä hän voi viettää onnellista koiran elämää!! :) :) ilman vihaa!! Kyllä sinun nyt pitää katsoa rehellisesti peiliin, sieltä se tämänkin pienen pennun vihaaja katselee!! :( Ikävä sanoa näin, mutta kyllä 100% syy on sinussa!! ( ps. jos edes josku olet hitusenkin rakastat

• jproska123

Sinä olet omistaja joka asettaa koiralle rajat joten TOIMI sen mukaan!!!
      Rajat on rakkautta!!!!

• Voihohhoijjaaa

Kyllä muuten nartutkin nylkyttää,ja juuri siksi koska se alistaa sinut sama poika koirilla.Tyttö koirat nylkyttävät toisiaan alistamiseksi..

• hauhauhauveli

Miksi vihaat 3,puoli vuotiasta pentuasi? Et taida tietää koiravauvojen kehityksestä mitään? Koiranpentu on samanlainen kuin ihmislapset täynnä energiaa ja uteliaita ihan kaikesta. Koiranpennun elämä on todella touhukasta hajut ja kaikenlaiset asiat pitävät pennun touhukkaana, mutta sinun pitää opettaa pennulle myös käytöstapoja pentu kyllä oppii kun annat sille makupalan kun pentu on tehnyt oikein. Pentuvaihe kestää noin kaksivuotiaaksi asti koita kestää se kyllä palkitaan muista kuitenkin ettet lyö. Usko pois kyllä koirastasi tulee ihana kaveri kun vain olet kärsivällinen takaan sen omalla kokemuksellani omista koiristani.

• maailmankauheinkoira

Huomaa, että koira ei ole enään pentu. Tätä nykyä melkein kaksi vuotias. Meillä menee hyvin ja riiviöpennustani kasvoi maailman ihanin koiraneiti. Riiviö osaa olla vieläkin, mutta se ei mua enää ärsytä.

• hauveli

Tulee koiran pentuaika mieleen, samanlaisia ovat kaikki mutta niin, niin suloisia. Onneksi et antanut periksi. Koiran hyvät puolet on ne että ne voi aina myydä, lasten kanssa hankalampi;)

Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4983
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4219
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2321
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      19
      2105
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1888
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1716
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      171
      1483
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1203
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94