SATA:n sivuilla oli viesti lakosta ja osuupa suoraan meidän paluulentopäivälle. 23-25.4 ja 2-4.5 siis lakko tiedossa, damn! Hyvästi Finskin jatkolento...
SATA lentoyhtiön lakko
6
220
Vastaukset
Päivät on ajoitettu niin, että ne mahdollisimman paljon haittaisivat Azorien elinkeinoelämää. Aikavälille 23.-25.4. ajoittuu kansainväliseen rallikilpailusarjaan Sata Rally Azoresin tulolennot, aikavälille 2-4.5. puolestaan Santo Cristo juhlien tulolennot. Autonomisella hallituksella (joka omistaa lentoyhtiö SATAn sataprosenttisesti) on kovat paineet saada lakon uhat väistymään. Viime vuonna oli Santo Cristo juhlien aikaan voimassa vastaava lakkouhka. Lakko kuitenkin peruuntui viime hetkillä. Lakkojenn peruuntumisista on tällä hetkellä vielä toivoa. Epävarma tilanne on matkailijan kannalta luonnollisesti epämukava.
- EnergyCheck
Eli lakko on nyt siis käynnissä ja myös TAP on perunut lennot lakkopäivinä Ponta Delgadaan, vaikka ei ns. olekaan lakossa. Aika epätietoinen olo on siitä, miten ja milloin päästään paluulennolle. Mitään tiedotusta ei SATA:lta päin ole tullut, vaan kaikki tieto on täytynyt onkia paikallislehdistä ja jotakin tietoa saatiin kun pääsin vihdoin läpi asiakaspalveluun. Sieltäkin viesti oli lähinnä, että odottakaa parisen päivää, emme voi vielä tehdä mitään. Täytyy vaan toivoa, että lakko ei jatku pidempään ja päästään kotiin. Aika iso osa lomasta on tullut vietettyä TAP asiakaspalveluun jonottaessa.
SATA lentoyhtiönä ai oikein muutenkaan vakuuta. Tulolennolla joku miehistön jäsenistä poltti tupakkaa lähes putkella, muistivat kuulutuksella ilmoittaa matkustajille, että lento on savuton, mutta ei siltä tuntunut.SATAlla on asiakaspalvelukonttori Ponta Delgadan rantakadulla.
Lakko kestää kolme päivää ennakoilmoituksen mukaan. Lakot Portugalissa ovat yleensä määräaikaisia, mutta saattavat toki toistua, jos sopimukseen ei päästä.
Meneillään oleva lakko on valitettava ja on aiheuttanut paljon vahinkoa Azorien taloudelle.
SATA:n asiakaspalvelun pahimpia puutteita on informaation puute, mikä on usein tullut esiin poikkeustilanteissa.
Olen lentänyt SATAlla seitsemän vuotta eikä minulla henkilökohtaisesti ole valittamista. Yhtiön toiminta puutteistaan huolimatta on saanut kansainvälistä tunnusta. Yhtiö lentää usean kohteeseen Euroopassa ja Amerikoissa.
Apua saattaa saada matkatoimisto Melolta, jonka toimisto sijaitsee kaupungintalon vieressämasseur kirjoitti:
SATAlla on asiakaspalvelukonttori Ponta Delgadan rantakadulla.
Lakko kestää kolme päivää ennakoilmoituksen mukaan. Lakot Portugalissa ovat yleensä määräaikaisia, mutta saattavat toki toistua, jos sopimukseen ei päästä.
Meneillään oleva lakko on valitettava ja on aiheuttanut paljon vahinkoa Azorien taloudelle.
SATA:n asiakaspalvelun pahimpia puutteita on informaation puute, mikä on usein tullut esiin poikkeustilanteissa.
Olen lentänyt SATAlla seitsemän vuotta eikä minulla henkilökohtaisesti ole valittamista. Yhtiön toiminta puutteistaan huolimatta on saanut kansainvälistä tunnusta. Yhtiö lentää usean kohteeseen Euroopassa ja Amerikoissa.
Apua saattaa saada matkatoimisto Melolta, jonka toimisto sijaitsee kaupungintalon vieressäLakko oli varsin kattava, sillä siihen osallistui viisi ammattijärjesöä.
TAPilla ei ole omia kenttäpalveluita Ponta Delgadassa. Niinpä se turvautuu SATAn palveluihin eikä siksi voinut lentää lakon aikana. SATAlla oli yksi lentovuoro päivittäin Lissabon - Ponta Delgada lakon aikana, mikä kuuluu ns. lain määräämään minimipalveluun. Tiistaina (23.4.) vallinneen sumuisen sään vuoksi jouduttiin kaikki lennot São Miguelilta peruuttamaan ja lentoja ohjaamaan Terceiran saarella, josta monet matkustajat jatkoivat matkaansa laivalla Express Santorini São Miguelille.
Lakossa oli todennäköisesti kysymys paitsi työtaistelusta myös autonomisen hallituksen ja Lissabonin haliituksen välisestä poliittisesta kiistasta, jonka lopputuloksena oli suuri vahinko Azorien taloudelle.
Informaation puute poikkeustilanteissa on yleinen valituksen aihe eri puolilla maailmaa ja eri yhtiöiden kohdalla. Viestistä ei käy ilmi, ostiko nimimerkki liput suoraan netistä vai matkatoimistolta. Palasimme eilen eilen SATAn lennolla Lissabonista Ponta Delgadaan pitkältä matkalta, jonka liput hankimme matkatoimisto Melolta. Kun lähtöpäivämme lento Ponta Delgadasta Lissaboniin peruuntui, otti matkatoimisto yhteyttä meihin välittömästi ja buukkasi lennon toiseen ajankohtaan.
SATA kehoitti nettisivuillaan matkustajia, joilla oli lento varattu lakkopäiviksi, muuttamaan varaustaan etukäteen muuksi ajankohdaksi. Lakko toistuu 2.-4.5., ellei kiistassa saada ratkaisua aikaan siihen mennessä.
Lentoyhtiö SATA perustettiin vuonna 1941. Lentotoiminnan se aloitti vuonna 1947. Yhtiöllä on vankka kokemus lentämisestä vaikeissa sääolosuhteissa.
Yhden tai kahden negatiivisen kokemuksen perusteella ei voi luoda kattavaa objektiivista kuvaa SATAn tai minkään muunkaan yhtiön toiminnasta.
- EnergyCheck
Kiitos informatiivisesta viestistä. Halusin kertoa oman negatiivisen kokemukseni lähinnä siksi, että muut mahdollisesti SATA:lta lentojaan varaavat tietävät tilanteesta ja mahdollisesti TAP:in osallistumisesta lakkoon.
Lennon varasin suoraan SATA:lta, mutta oletin jonkinmoista tiedotusta esim sähköpostiin lakosta. Vastaavassa tilanteessa Finnai tiedotti asiakkaitaan hyvissä ajoin, mutta sanonta "maassa maan tavalla" taitaa tässäkin tilanteessa päteä.
Sen verran täytyy antaa positiivista palautetta SATA:lle, että kun vihdoin kovan yrittämisen jälkeen pääsin läpi asiakaspalveluun, oli kohtelu siellä erittäin ystävällistä ja pahoittelivat tilannetta kovin.- Muuttolinnutar
Ottamatta kantaa eri lentoyhtiöiden toimisesta poikkeusoloissa kerron oman kokemukseni lennosta Ponta Delgada-Helsinki joulukuun alussa2010. Aikomukseni oli lentää Madeiran kautta, viettää siellä muutama päivä ja jatkaa sitten Berliinin kautta kotiin. Varasin SATA:n lennon lauanta-aamuksi, mutta perjantaina iski koti-ikävä ja päätin lentää sunnuntaina Finnairin lomalennolla sunnuntaina suoraan Helsinkiin. Tiesin lentoemäntien lakosta, minullahan oli kannettava mukana, mutta Finnair oli ilmoittanut lomalentojen toimivan. Varasin lipun, joka lähti joskus neljän maissa sunnuntaina Madeiralta.
Olin vitsaillut ystävilleni, mitäs jos ei päästä laskeutumaan Madeiralle, niin totesimme ykskantaan etteivät ne voi meitä ilmaan jättää. En päässet edes nousemaan ilmaan lauantaina Madeiralla olevan myrskyn takia, vaan vietin yön hotellissa tietysti SATA:n laskuun. Uusi yritys sunnuntaina ja aina tunnin päästä tiedoitus lähdöstä . Aika alkoi käydä vähiin, yritin soittaa Finnairille, minne ei tietenkään päässyt. Sain SATA:n virkailijalta jonkun Finnairin numeron, joka osoittautui erittäin ystävällisen virkailin , kiitos hänelle vielä kerran, henkilökohtaiseki numeroksi ja hänen kauttaan sain tietää muutamien yhteydenottojen kautta, että kyseinen kone oli vaihdettu pienemmäksi ja siihen mahtui vain Aurinkomatkojen asiakkaat, muut matkustajat oli reititetty uudestaan ja minun kohdallani oli illalla lento Madeiralta Lissaboniin, missä yöpyminen ja seuraavana aamuna lento Hamburgin kautta Helsinkiin. Sain häneltä tämän tiedon puolenpäivän aikaan, jolloin vielä odottelin lähtöämme P-D:sta. Finnairilta sain tämän tiedon ehkä noin tuntia ennen koneen varsinaista lähtöaikaa Madeiralta. Loppumatka meni muuten suunnitelmien mukaan, mutta matkatavarani eivät tulleet Madeiralle ja ajan puutten vuoksi tein katoamisilmoituksen vasta Lissabonissa. Siis on lentoja ja on SATA. n lentoja ja on Finnairin lentoja puhumattakaan koko maailman lennoista. Aina reissussa tapahtuu, niihin on varauduttava.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 417034
- 323958
- 463367
- 402959
- 172736
- 372238
- 162196
- 412163
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472117- 402068