Valkosipulien esikasvatus

Esikasvattaja

Olen huomenna laittamassa n. 3 viikkoa kylmäkäsittelyssä olevat valkosipulin kynnet (eroteltuina) kasvamaan turpeeseen, isoon styroksi laatikkoon. Sitten kun maa on lämmennyt n. kesäkuun alussa olisi tarkoitus istuttaa ne maahan. Aikaisemmin en ole niitä esikasvattanut vaan suoraan laittanut maahan ja ne ovat jääneet aika pieniksi. Onkohan kenelläkään kokemuksia? Ilmeisesti niitä olisi hyvä välillä pitää ulkona tuulettumassa että varret vahvistuvat. Mitähän lannoitetta olisi hyvä käyttää ? Laita viestiä, olisi kiva kuulla kommentteja ko. viljelmistä...;)

6

287

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 27garlic

Miksi nähdä noin kauhea vaiva ?
      Laitoin joku viikko sitten (max3) kaupasta ostamani valkosipulinkynsiä ikkunalaudalle jogurttipurkkeihin, vähän multaa pohjalle, ne kasvavat niin että korvissa suhisee. Olen jo varsia leikannut keittoon ja salaatin sekaan ja kasvu senkun yltyy.
      Purjo on sitten taas eri juttu.

• purkkierkki

Mikä ihmeen valkosipulien esikasvatus?
      Sen kun tökkäät multaan vaikka eilen kaupasta ostamasi valkosipulien kynnet maahan tai purkkiin sisälle.

• garlic is fine

Valkosipulien kynsien esikasvatus styrolaatikossa ?!
      Joko olet tyhmä styroxlaatikkoinesi tai sinua on huijattu muuten vaan=olet lukenut ohjeita ihan väärin.
      Kohta tulet saamaan ohjeita ohjeita oikeilta valkosipulin kasvattajilta !!
      Odota pari päivää !

• Hymyä huuleen

Terve nimim. "esikasvattaja".
      Vain siemeniä kylmäkäsitellään, yleensä luonto hoitaa sen itse ja useimmat siemenet myydään valmiiksi kylmäkäsiteltyinä.
      Valkosipulia voi tietenkin alusta loppuun maassa.
      Onnea siihen !

• omaa satoa

No ei kai valkosipulia ole mitään järkeä esikasvattaa. Tökkäät suomalaista kantaa olevan sipulin kynnet kylmään maahan heti kun lapio uppoaa. Kylmäkäsittely (yli kk) jääkaapissa on toki tarpeen, jotta tulee monikyntisiä sipuleita.

Pienikokoisuus johtuu todennäköisemmin lannoitteen ja veden puuttesta kasvukaudella. Valkosipulia pitää lannoittaa huomattavasti muita kasvimaakasveja voimakkaammin.

• lueppa ohjeita

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5377
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      556
      1947
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1120
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1028
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      973
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      941
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      880
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      834
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      823
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe