Kävin tänään ensimmäistä kertaa työkkärissä ja kartoittivat taustani. Ohjaajani innosti minua ryhtymään yrittäjäksi koulutuksen ja starttirahan yhdistelmällä. Kehuivat oikein ettei täällä tarvitse sitten enään juosta kun on saanut virallisen yrittäjän leiman.
Nyt edessäni on Hakemus starttirahasta TEM325 lomake ja mieli täysin tyhjä. Asun 800 asukkaan pikkukylässä eikä täällä ole käytännössä maksukykyisia asiakkaita elättämään yrittäjää. Sovimme ja koneelle kirjattiin että kuukauden kuluttua palaan tuon lomakkeen kanssa asiaan. Nyt siitä on jo 3-viikkoa kulunut.
Olen 24-vuotias vailla työkokemusta ja haluaisin mieluummin ensin työskennellä toisella ja sitten ehkä miettiä omaa yritystä.
Yrittäjäksi
17
279
Vastaukset
Älä missään nimessä edes harkitse yrittäjäksi alkamista.
- Yrittäjän kommentti
Terve,
12 vuoden Suomi-kansainvälisellä yrittäjäkokemuksella voin todeta että en voi suositella kenellekkään vain Suomessa yrittämistä. Nuorena innokkaan tyyppinä kannattaisi hankia kunnon koulutus ja / tai lähde ulkomaille töihin tai jatko-opiskeleen. Suomeen ei kannata jäädä. Tilanne tulee siellä vaan pahenemaan ja työttömyysluvut nousemaan. Samoin voin kommentoida näitä työkkärin tyyppejä, että kenenköhän etua tälläisillä kommenteilla ajetaan ja tälläiset yrittäjä jutut on ihan edesvastuuttomia puheita, jos ei ole omaa pitkää yrittäjäkokemusta. Työkkärin tyypit näes kerää omaa listaa, jossa heidän tavoite on saada mahdollisimman paljon porukkaa yrittäjäksi ja pois työkkärin kulurasitteesta. TEM mm. seuraa kuinka hyvin porukkaa saadaan pois työkkäristä yrittäjäksi, koska se on halvin ja helpoin ratkaisu valtiolle ja näyttää paperilla hyvältä. Tiedoksi, että Suomessa yrittäjänä putoat kaikista mahdollisuuksista saada mitään normaali elinkeinotukia tai työttömyysajan palkkaa, jos yritystoiminta ei vedäkkään tai olet esimerkiksi sairaslomalla. Kannattaa ensin tehdä töitä useammassa yrityksessä ja hankkia kokemusta ja suunnitella oma yritystoiminta todella huolella, ennen toiminnan starttaamista. Yritystoiminta on todella haasteellista ja tulet huomaamaan, että näistä valtion apukonttoreista et tule saamaan mitään todellista osaamista tai apuja omaan hommaan, koska kukaan asian osaava henkilö ei todellakaan mene näihin valtion hommiin, jos pystyy tekeen jo muutenkin paljon paremmin rahaa. Yritystoiminnan vaikein osa-alue on aina loppuviimeksi itse myyntityö ja sitä osaamista ei näillä tyypeillä ole. Onneksi olet nuori tyyppi ja kaikki mahdollisuudet edessä. Nyt vaan ulkomaille esim. USA ja Saksa eivät ole hassumpia paikkoja tulojen kannalta. Itse asun Shanghaissa ja ei ole tämäkään hassumpi paikka, ainakaan ilmojen suhteen. Tsemppiä :)- Oikeassa olet
"Samoin voin kommentoida näitä työkkärin tyyppejä, että kenenköhän etua tälläisillä kommenteilla ajetaan ja tälläiset yrittäjä jutut on ihan edesvastuuttomia puheita, jos ei ole omaa pitkää yrittäjäkokemusta. "
Tuosta täysin samaa mieltä. Työkkärissä ei tiedetä yrittämisestä juuri mitään. Yrittäminen vaatii riskinottoa ja riskinottokykyä. Moniko menstyvä yrittäjä on aloittanut sillä tavalla, että työkkärissä on lykätty starttirahahakemus kouraan ja sanottu, että palauta se ensi kerralla.
Ei niitä yrytyksiä aloiteta työkkärivirastossa, täytyy olla selkeät ideat ja liiketoimintakuviot omassa päässä ensin. Sitten kun on henkisesti, fyysisesti ja taloudellisesti valmis niin voi alkaa kysellä starttirahoja sun muita vastaavia.
- Varohan
Aloittajalle tässä vertailupohjaa. työskentelen keikkahommissa sopparilla pienyrittäjälle. itsekin tunnustant ääneen, että vähät työntekijät vois olla itse yrittäjinä.
Alle 8000 as. kunta, useita toimijoita samalla alalla, kilpailu aika raskasta. ISS, LjaT, yms. vievät leijonanosan kohteista.
Itsellä on se puoli, että lähden konkreettisesti vaikeille keikoille, erittelemättä mitä ne ovat.
Älä rupea!!! ei työkkäri voi pakottaa ketään ilman kokemusta yrittämään. itsekin olen ajatellut pitkän aikaa, mutta toiminimi? Maksaa. Omat vehkeet? Maksaa. Auto ois pakollinen, tilitoimistoo pitäs ja käyttää, ja kasata asiakassuhteet, eli possakkaa ois...
Vieraalla saan soviteltua lisäksi, nälkä ei tule. - onnimanni----
Pakko työkkärissä koittaa porukkaa saada yrittäjyydestä innostumaan kun muuta ei ole tarjolla!
Mutta ei se noin tule onnistumaan!! - ei skulaa ei...
Itse en tunne aloittavalle yrittäjälle enää ytään toimialaa, jossa saisi edes omat kulunsa maksettua !
- kun ne kaikki kulut, menot, tasa-verot, verot, sivukulut on liian suuret...
( - voi olla lääkärikeskus tai hammaslääkäri.. yms,,,, jotka perustuu lääkäriliiton taksojen korkeaan keinottelu-hintaan.. )- byrokratia maksaa
sama huomio, ei juuri ole kannattavaa. alaa
Jos siis rehellisesti lasket kaikki kulut.
Esim suomessa rehottava kiinteistökeinottelu vie sulta voitot... jos ei ole omia tiloja.
Vain Noi suojatut toimialat ovat kannattavia, koska ne perustuu luotuun keinottelu-systeemiin.
Mutta vapaasti käytettävissä olevat alat ei kannata enää suomessa.
- juksaat
Juksaat?
Ei starttirahaa haeta ensimmäisen käynnin jälkeen vaan ensin on käytävä parin kuukauden (6vk?) pituinen yrittäjäkurssi ja se on _pakollinen_
Lisäksi (tai nimenomaan) on käyntejä uusyrityskeskuksessa, jossa kartoitetaan ideaa ja sen toteuttamiskelpoisuutta. - juksaat
Ps. Starttiraha-anomustasi ei tulla hyväksymään, joten tee ihmeessä se sovitusti.
Eipä kannata ruveta jos halua ei ole. Tiukkaa tekee tuolla toimia ainakaan palvelualalla kun asukkaita on 800. Tarkoittaa melkein reissaamista tai nettimyyntiä. Nykyään muuttunut tuo yrittäjäksiohjaus että kannattaa lähteä vaikka velkarahalla yrittämään, kun 90-luvulla vielä painotettiin pääoman tärkeyttä. TE-toimistoistakin saa nykyään mitä sylki suuhun tuo kommentteja. Joutaisi lakkauttaa kokonaan nuo nykyiset TE-toimistot turhina kun eivät osaa enää edes työtä välittää saati sitten ihmisille järkevää koulutukseen ohjausta. Minne lie se vähäinen ammattitaito/todellisuus kadonnut koko TEMistä. Tuollaisella menolla Ihalainenkin ajaa tämän maan olemattomat työmarkkinat vielä nykyistä pahempaan työmarkkinoiden kohtaamisongelmaan. Kyllä tällä nykyisellä menolla saadaan varmasti vielä aikaiseksi se kuuluisa työvoimapula.
- ab484848
No voi yrittäjäksi ryhtyä mutta sellaisilla ehdoilla, että työkkäri on viimeinen niskaanhengittäjä yrittäjäksi ryhtymisessä. Eli starttirahan turvin et ole varsinaisesti omillasi yrittävä, vaan työkkärin talutushihnassa kiinni.
- ....
Siitä vaan yrittämään. Sit kun firma ei kannata ja vedät sen nurin niin ----> 5 kk karenssi itseaiheutetusta työttömyydestä.
- jojoinen
€
- Mieti vielä kerran
- älä usko työkkäriä
Älä vaan ala yrittäjäksi! Mulle tyrkytettiin starttirahaa ja saatiin pois työkkärin listoilta! Ehdin pitää nettikauppaa 4 kk kun alihankkija osoittautui huijariksi! Mitäs sitten jälleenmyyjänä myyt kun tyhjästä on paha nyhjästä. Yrityksen lopettaminen (osake-yhtiö, koska oli ainoa vaihtoehto jos yksin perustaa) maksaa monta tonnia asiakirjakuluineen ja selvittelymenettelyineen. Jos menee konkurssiin niin omat luottotiedot menee! Ja konkurssi maksais yhtä paljon kuin pelkkä oma ehtoinen lopettaminen! Mitään tukea ei tule työkkäristä, uusyrittäjäkeskuksista tms. Säästöt meni alkupääomaan ja nyt on pitäis jostain repiä rahat lopettamiseenkin! Jos tän keiken olisin tiennyt, en ikinä ikinä ikinä olisi alkanut yrittäjäksi!
- 2+16
Ei kannata laittaa nimeään tollaseen paperiin jos yrittämiselle ei ole edellyksiä. Joudut konkurssiin ja karenssiin ja luottotiedot menee ja maksat loppuikäs noita kaikkia maksuja.
Ei työkkäri voi pakottaa tollaseen! - älä vielä ala
Mikä olisi se ala sitten jolle yrittäjäksi ryhtyisit? Olen yrittäjä ja takaan ,että sitten vasta se juokseminen alkaa kun aloitat yritystoiminnan.
Aika härskiä työkkärin virkailijalta kehoittaa yrittäjäksi henkilöä, jolla ei ole kertynyt edes työkokemusta. Näin menettelee virkailija, jolla ei ole muuta kokemusta kuin istua siellä työkkärin pöydän takana ja yrittää näyttää viisaalta. Luuleeko se virkailija että se "yrittäjän leimä" elättää. Yrittäjälle ei tule rahaa jos ei ole myyntiä, eli asiakkaita. Starttirahalla ei pitkälle pötkitä. Minä tekisin valituksen moisesta virkailijasta. Hän ei ole tehtäviensä tasalla.
Aloittaja on aivan oikeassa siinä, että paras olisi ensin olla työelämässä toisen palveluksessa, ellei ole edes työkokemusta. Neuvoni on että älä ala yrittäjäksi tässä vaiheessa. Muuta vaikka paikkakuntaa mieluummin että saat koulutustasi vastaavaa työtä. Tuli mieleen, että ehkä olet kampaaja tai vastaavaa...
Yrittämisessä ei ole mitään pahaa. Mutta töitä pitää olla valmis tekemään enemmän kuin 8 tuntia päivässä, ja sittenkään ei rikastu. Vaikka kuinka olisi virallinen yrittäjän leima. Etukäteen pitää tehdä asiakaskartoitus, selvät laskelmat yms. yrityksen kannattavuudesta.
Olen itse ollut yrittäjä parikymmentä vuotta. Aloitin yrityksen kun en muuten työllistynyt. Vieläkin olan sitä mieltä että ehlpomalla olisin päässyt olemalla jonkun töissä työntekijänä. Mutta elämä meni vain näin, ja olen aina tehnyt paljon töitä. Tässä on jäänyt vähän sellaista elämätöntä elämää kaiken työn keskellä.
Voisin todeta, etten valiinut yrittäjyyttä, mutta se valitsi minut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1127356Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista705861- 955034
- 524305
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee494136- 2233996
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san283758- 423615
- 552962
- 422467