205 valeakseli

Tulossa kytkimen vaihto 205:en, TU3A -moottori.
Ohjekirjan mukaan TU-moottorin valeakselin halkaisijat olisivat 15,85 mm ja 19,7 mm.
Ostin kytkinpaketin Motonetistä (made in Korea!). Kytkinlevylle sopii valeakselin isompi halkaisija 18,2 mm, ei 19,7 mm. Kytkinlevyn läpimitta on 180 mm.

Onko virhe ohjekirjassa vai sainko väärän levyn? Varaosanumero on oikein.

Mitkä ovat oikeat valeakselin halkaisijat? Ja onko kytkinlevynkään läpimitta oikea?
Olisi hyvä tietää ennen remontin aloitusta. Joku teistä on homman tehnyt ja tietää.

Kiitos asiallisesta vastauksesta.

8

142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitroen.

      Kun itse kysyy ja itse vastaa niin oikean vastauksen saa.

      Vaihdoin kytkimen. Paljon piti purkaa, mutta niin se vain oli pakko.
      Ohjekirjassa oli väärä valeakselin halkaisija. Oikeat mitat ovat siis 15,85 mm ja se 18,2 mm.

      Motonetin kytkinlevy oli Valeo made in Korea. Alkuperäisessä 6 vaimennusjousta, tässä 4. Levy oli 471 000 km:ssä kulunut noin 2,5 mm, paineasetelma ja -laakeri OK.

      • jokumuu.

        Ei ole koskaan tullut vastaan termiä valeakseli. Mitä se tarkoittaa, vaihteiston kytkinakseliako kun sillä on kytkinlevyn kannalta merkitystä? Vai onko TU:ssa joku persoonallisempi rakenne?


      • sitroen.
        jokumuu. kirjoitti:

        Ei ole koskaan tullut vastaan termiä valeakseli. Mitä se tarkoittaa, vaihteiston kytkinakseliako kun sillä on kytkinlevyn kannalta merkitystä? Vai onko TU:ssa joku persoonallisempi rakenne?

        Tässä tapauksessa kysymyksessä on kytkinlevyn keskitystyökalu. Valeakselin pään halkaisija on kytkinakselin silmälaakeriin tai vastaavaan sopivan kokoinen ja sen jälkeinen osa sopii kytkinlevyn poorien sisään siten, että kun kytkin kasataan, tulee kytkinlevy keskitettyä.

        Joissakin vanhemmissa vaihteistoissa tarvittiin kasatessa myös valeakselia. Vaihteiston sivuakseli oli laakeroitu irtorullilla tai irtoneuloilla. Laakerointi kasattiin valeakselin kanssa joka valeakseli oli normaalia lyhyempi, sivuakselin pituinen. Sivuakseli pantiin laakereineen ja valeakseleineen vaihdelaatikkoon ja oikea akseli työnnettiin vaihdelaatikon päätyseinän läpi, jolloin se työnsi valeakselin ulos toisesta päästä ja se oikea akseli jäi tukemaan sivuakselia laakereineen vaihdelaatikon molemmista päistä.

        Toivottavasti selvisi.


      • 205gti -86
        sitroen. kirjoitti:

        Tässä tapauksessa kysymyksessä on kytkinlevyn keskitystyökalu. Valeakselin pään halkaisija on kytkinakselin silmälaakeriin tai vastaavaan sopivan kokoinen ja sen jälkeinen osa sopii kytkinlevyn poorien sisään siten, että kun kytkin kasataan, tulee kytkinlevy keskitettyä.

        Joissakin vanhemmissa vaihteistoissa tarvittiin kasatessa myös valeakselia. Vaihteiston sivuakseli oli laakeroitu irtorullilla tai irtoneuloilla. Laakerointi kasattiin valeakselin kanssa joka valeakseli oli normaalia lyhyempi, sivuakselin pituinen. Sivuakseli pantiin laakereineen ja valeakseleineen vaihdelaatikkoon ja oikea akseli työnnettiin vaihdelaatikon päätyseinän läpi, jolloin se työnsi valeakselin ulos toisesta päästä ja se oikea akseli jäi tukemaan sivuakselia laakereineen vaihdelaatikon molemmista päistä.

        Toivottavasti selvisi.

        Ranskalaista "suunnittelua"..ts joissain vaihdelaatikoissa jos nykäset molemmat vetoakselit irti laatikosta..: sieltä sisäromut tippuu laatikkoon..mutta ranskalainen. konjakki päisään suunitellut.pitää laittaa se valeakseli..mutta ei gti: ssä tuota ongelmaa ollut ja 1,4 -88 oli myös ei siinäkään muistaakseni


      • sitroen.
        205gti -86 kirjoitti:

        Ranskalaista "suunnittelua"..ts joissain vaihdelaatikoissa jos nykäset molemmat vetoakselit irti laatikosta..: sieltä sisäromut tippuu laatikkoon..mutta ranskalainen. konjakki päisään suunitellut.pitää laittaa se valeakseli..mutta ei gti: ssä tuota ongelmaa ollut ja 1,4 -88 oli myös ei siinäkään muistaakseni

        Korjausohjeen mukaan tosiaan jossakin vaihteistossa tarvitaan tuollainen valeakseli, joissakin taas ei. Siksipä kannattaa lukea se korjausopas ennenkuin aloittaa remontin.
        Sama pätee muunkinmaalaisiin autoihin. Ainakin paljolta turhalta työltä siinä säästyy kun ohjeet lukee.


      • jokumuu.
        sitroen. kirjoitti:

        Tässä tapauksessa kysymyksessä on kytkinlevyn keskitystyökalu. Valeakselin pään halkaisija on kytkinakselin silmälaakeriin tai vastaavaan sopivan kokoinen ja sen jälkeinen osa sopii kytkinlevyn poorien sisään siten, että kun kytkin kasataan, tulee kytkinlevy keskitettyä.

        Joissakin vanhemmissa vaihteistoissa tarvittiin kasatessa myös valeakselia. Vaihteiston sivuakseli oli laakeroitu irtorullilla tai irtoneuloilla. Laakerointi kasattiin valeakselin kanssa joka valeakseli oli normaalia lyhyempi, sivuakselin pituinen. Sivuakseli pantiin laakereineen ja valeakseleineen vaihdelaatikkoon ja oikea akseli työnnettiin vaihdelaatikon päätyseinän läpi, jolloin se työnsi valeakselin ulos toisesta päästä ja se oikea akseli jäi tukemaan sivuakselia laakereineen vaihdelaatikon molemmista päistä.

        Toivottavasti selvisi.

        OK, tämä selvensi asian. Kiitoksia!

        Viimeksi kun itse tein kytkinremonttia niin vaihteistokin oli lihoina, joten "valeakselina" oli näppärää käyttää ihan oikeaa kytkinakselia. Merkki ei tosin ollut Peugeot mutta tuolta osin rakenne lienee samanlainen.


      • hmmm.....
        jokumuu. kirjoitti:

        OK, tämä selvensi asian. Kiitoksia!

        Viimeksi kun itse tein kytkinremonttia niin vaihteistokin oli lihoina, joten "valeakselina" oli näppärää käyttää ihan oikeaa kytkinakselia. Merkki ei tosin ollut Peugeot mutta tuolta osin rakenne lienee samanlainen.

        Helpommalla selviää kun tilaa uuden auton.


      • jokumuu.
        hmmm..... kirjoitti:

        Helpommalla selviää kun tilaa uuden auton.

        No helppous ei tällä kertaa ollutkaan se ykkösjuttu, kyseessä kun on museoikään ehtinyt harrasteauto. Ja niitähän hankitaan siksi että riittää harrastettavaa.

        Ei siinä vaihteistossa tosin mitään vikaa ollut, kytkinpoljinta painettaessa kuulunut helinä tulikin painelaakerista jonka kiinnityssokka oli kadonnut. Mutta tulipa samalla opiskeltua vaihteiston rakennetta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5304
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4498
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2621
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2284
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2028
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1968
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1627
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1551
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1297
    10. Kerranki asiat oikein

      Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1214
    Aihe