Imuroin cdrecord -lähdekoodit suoraan tekijän sivuilta:
sivulta:
http://cdrecord.berlios.de/private/cdr-faq.html
kohta: Download latest , joka on suora linkki tiedostoon:
ftp://ftp.berlios.de/pub/cdrecord/alpha/cdrtools-beta.tar.gz
Jo tätä ennen olin imuroinut saman tekijän smake -lähdekoodipaketin:
ftp://ftp.berlios.de/pub/smake/alpha/
ensin käännettin smake, ja asennettiin (root -oikeuksin):
./smake2 install
(tuota varten, kääntämisen jälkeen, mutta ennen asennusta, kopioin kääntämisen tuloksena syntyneen smake -tiedoston lähdekoodipaketin suhteelliseen juurihakemistoon nimelle smake2 ; ei voi kopioida nimelle smake, koska hakemistossa on jo samanniminen alihakemisto)
Nyt smake installoitui, mutta hakemistoon:
/opt/schily/bin/
joten vielä piti luoda symbolinen linkki:
(root -oikeuksin):
cd /bin
ln -s /opt/schily/bin/smake smake
NYT smake on vihdoin asennettu niin, että sen voi käynnistää pelkällä smake -komennolla.
Nyt sitten purettiin cdrtools-beta.tar.gz -lähdekoodipaketti, ja sen purkuhakemistossa:
smake
Tämän seurauksena aito cdrecord on nyt käännetty ajettavaksi binääriksi, mutta entä sen oikeaoppinen asennus ja wodim:in poistaminen ?
Entä, jos asennan esim. k3b, miten varmistan, että k3b EI saa asentaa mukanaan wodim -pakettia, mutta se ei myöskään saa jäädä itse asentumatta puuttuvan riippuvuuden takia ?!
Pitäisi siis osata kertoa fedora:n pakettihallinnalle, että vaikka wodim -pakettia ei ole asennettu (sen poistamisen jälkeen) niin pitäisi olla joku keino, jolla pakettihallinta saadaan tajuamaan, että kun joku ohjelma (esim. k3b) vaatii wodim -paketin, niin tosiasiassa se ei vaadikaan wodim:ia, vaan sen korvaa manuaalisesti ohi paketinhallinnan lähdekoodista asennettu cdrecord ?
Miten tämä fedorassa tehdään?
EN ole vielä asentanut cdrecord:ia (vaikka olenkin kääntänyt).
eli smake on suoritettu cdrecord:ille, mutta smake install -komentoa ei.
Voinko manuaalisesti komentaa smake install, vai onko parempi tehdä sama jollain fedora -paketinhallinnan tarkoittamalla tavalla ?
Eli, miten eteenpäin ?
wodim pois, cdrecord tilalle !
5
105
Vastaukset
- 7+10
Ja mitä tuo Wodim ei tee, mitä Cdrecord tekee? Itsellä ainakin K3b polttaa kaikki levyt mukisematta.
- cdrecord!
CD-R levyn voit kirjoittaa .iso -imagesta kummalla vain, wodim tai cdrecord, ja yleensä onnistuu.
Mutta DVD-R levyjen suhteen tilanne on tämä: wodim:illa levyn kirjoitus on joka kerta tuottanut viallisen lopputuloksen, eli DVD-R -levy ei vastaa .iso -imagea, josta se on kirjoitettu. .iso -imagen olen toki md5 -tarkistanut, ja se on ollut ok.
Sensijaan samalla tietokoneella windows XP:llä ja esim. roxion poltto-ohjelmistolla jokainen DVD-R -kirjoitus on sujunut ilman virheitä.
Pieni historiantunti:
wodim on fork cdrecordin vanhentuneesta versiosta, joka osasi kirjoittaa CD:t ok, mutta jossa oli pahoja bugeja DVD -kirjoittelun suhteen.
Miksi fork?
Koska GPL -lisenssiä fanaattisesti palvoville debian -jakelun pomoille ei kelvannut cdrecord sen jälkeen, kun sen kehittäjä vaihtoi uudemman version lisenssiksi jotain muuta kuin GPL, eli CDDL.
Lisää tästä aiheesta englanniksi, kirjoittajana aidon cdrecordin tekijä Jörg Schilling:
http://cdrecord.berlios.de/private/linux-dist.html
Eli linuxdistrojen tekijöiden GPL -fanatismin takia linuxjakelun käyttäjät joutuvat kärsimään teknisesti ala-arvoisesta CD/DVD poltto-ohjelmasta, joka CD:n osalta useimmissa (mutta ei välttämättä kaikissa) cd-asemissa toimii ok, mutta jonka DVD -kirjoittelukoodi on rikki, etten ainakaan itse ole saanut sillä aikaiseksi yhtään tomivaa DVD-R -levyä.
Siksipä olen tähän asti kirjoitellut DVD -levyni windows XP:ssä, asiaa toki vaikeutta se, että millä tiedostojärjestelmällä siirrän .iso -imagen linuxista windowsiin?
1) FAT32: toimii, kunhan .iso -tiedoston koko on alle 4 GiTavua.
FAT32:ssa maksimi mahdollinen tiedostokoko on 4294967295 tavua.
2) NTFS: muuten mainio ratkaisu, mutta vaikka linuxit ovat jo kauan osanneet lukea NTFS -tiedostojärjestelmää, niin osaako linux vieläkään luotettavasti kirjoittaa NTFS -osiolle? Jos, niin mistä kernel -versiosta alkaen? Onko asiassa jakelukohtaisia poikkeuksia / muuta, mitä pitää ottaa huomioon?
3) ext3: Mahdollinen, mutta vaatii windowsissa erillisen apuohjelman, joka osaa lukea ext2 ja ext3 -osioilta tiedostoja ja kopioida ne vaikkapa NTFS -osiolle.
Erillisenä apuohjelmana (joka EI osaa mountata, pelkästään lukea tiedosto ja kopioda se) ilmaisena esim. winternals -sivustolta, mutta jos haluat myös mountata ext3 -osion windowsissa, ohjelman hienompi versio on maksullinen.
4) sitten voi tietty kirjoittaa oman apuohjelman suurten tiedostojen jakamiseen useampaan palaseen, ja palasten yhdistämiseen.
windowsissa voi toki komentorivillä yhdistää näin:
copy /b osa1.iso osa2.iso F:suuritiedosto.iso
Tässä oletuslevyasema on FAT32 -osio, mutta F: on esim. NTFS -osio.
Olisi kiva, kun linuxilla voisi suoraan kirjoittaa luotettavasti myös DVD-R -levyjä, mutta ilman aitoa cdrecordia se ei ole mahdollista, joten wodimilla leikkimisen sijaan, jos ei ole aitoa cdrecordia, niin kannattaa kopioida .iso -tiedosto windowsiin ja polttaa DVD-R -levylle windowsissa.
4)
- CdRecord
Hupaisinta toki itse viestissä on, että cdrecord minulla viittaa osaltaa wodimiin;)
ls -l /usr/bin/cdrecord
lrwxrwxrwx 1 root root 26 16.1. 17:28 /usr/bin/cdrecord -> /etc/alternatives/cdrecord
Toki myös wodin löytyy
/usr/bin/wodim- wodim_sucks
"Hupaisinta toki itse viestissä on, että cdrecord minulla viittaa osaltaa wodimiin;)"
Onko käytössäsi fedora?
Jos on, katsopa tarkemmin! Näin minulla (fedora 18):
[root@localhost]# which cdrecord
/bin/cdrecord
[root@localhost alternatives]# cd /bin/
[root@localhost bin]# ls -l cdre*
lrwxrwxrwx. 1 root root 26 9.1. 19:15 cdrecord -> /etc/alternatives/cdrecord
[root@localhost bin]# cd /etc/alternatives/
[root@localhost alternatives]# ls -l cdrec*
lrwxrwxrwx. 1 root root 14 9.1. 19:15 cdrecord -> /usr/bin/wodim
lrwxrwxrwx. 1 root root 30 9.1. 19:15 cdrecord-cdrecordman -> /usr/share/man/man1/wodim.1.gz
lrwxrwxrwx. 1 root root 14 9.1. 19:15 cdrecord-dvdrecord -> /usr/bin/wodim
lrwxrwxrwx. 1 root root 30 9.1. 19:15 cdrecord-dvdrecordman -> /usr/share/man/man1/wodim.1.gz
lrwxrwxrwx. 1 root root 15 9.1. 19:15 cdrecord-readcd -> /usr/bin/readom
lrwxrwxrwx. 1 root root 31 9.1. 19:15 cdrecord-readcdman -> /usr/share/man/man1/readom.1.gz
[root@localhost alternatives]#
Eli cdrecord viittaa 2 linkin kautta kuitenkin tänne:
/usr/bin/wodim - CdRecord
wodim_sucks kirjoitti:
"Hupaisinta toki itse viestissä on, että cdrecord minulla viittaa osaltaa wodimiin;)"
Onko käytössäsi fedora?
Jos on, katsopa tarkemmin! Näin minulla (fedora 18):
[root@localhost]# which cdrecord
/bin/cdrecord
[root@localhost alternatives]# cd /bin/
[root@localhost bin]# ls -l cdre*
lrwxrwxrwx. 1 root root 26 9.1. 19:15 cdrecord -> /etc/alternatives/cdrecord
[root@localhost bin]# cd /etc/alternatives/
[root@localhost alternatives]# ls -l cdrec*
lrwxrwxrwx. 1 root root 14 9.1. 19:15 cdrecord -> /usr/bin/wodim
lrwxrwxrwx. 1 root root 30 9.1. 19:15 cdrecord-cdrecordman -> /usr/share/man/man1/wodim.1.gz
lrwxrwxrwx. 1 root root 14 9.1. 19:15 cdrecord-dvdrecord -> /usr/bin/wodim
lrwxrwxrwx. 1 root root 30 9.1. 19:15 cdrecord-dvdrecordman -> /usr/share/man/man1/wodim.1.gz
lrwxrwxrwx. 1 root root 15 9.1. 19:15 cdrecord-readcd -> /usr/bin/readom
lrwxrwxrwx. 1 root root 31 9.1. 19:15 cdrecord-readcdman -> /usr/share/man/man1/readom.1.gz
[root@localhost alternatives]#
Eli cdrecord viittaa 2 linkin kautta kuitenkin tänne:
/usr/bin/wodimFedora 18 on ollut ja päivitettynä useasta aiemmasta versiosta.
DVD-poltot hoituu growisofs -sovellutuksella. Ja yleensä CD-polttoihin soveltuu mainiosti (myös Gnome-ympäristössä) K3B. Mutta ei minulla ole mitään pahaa sanottavaa wodimista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 396925
- 323908
- 453280
- 342844
- 162662
- 372228
- 162176
- 372092
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482047- 391980