Miksi kutsutaan steinerkouluiksi kouluja, joissa ei saa mitään käsitystä siitä, millainen henkilö oli Rudolf Steiner?
Miksi kutsutaan steinerkouluiksi?
7
224
Vastaukset
- minäkään en ymmärrä
Niinpä. Lapsille ei kerrota Steinerista, opit verhotaan salamyhkäisyyteen. Eihän steinerilaisuus edes ole varsinaisesti mikään pedagogiikka...
- suljettuja kysymyksi
Mitä siellä pehmeiden nukkien taustalla onkaan? Miksi kakkosluokkalaiset lukevat jouluevankeliumin, vaikka taustalla ole kristinuskoa?
Miksi?
Miksi?
Miksi?- iksimiksi
Voisiko joku 3 17 vastata yllä oleviin kysymyksiin?
- steineräippä
iksimiksi kirjoitti:
Voisiko joku 3 17 vastata yllä oleviin kysymyksiin?
No jo on ihmeellisiä kysymyksiä... Jouluevankeliumi kuuluu tietenkin kristinuskoon, joka on pohjana myös Steinerin opeissa. Steinerin mukaan Jeesuksia toki oli kaksi.
Steiner kielsi suoran oppiensa opettamisen lapsille. Sen sijaan koko steinerin kasvatuspedagokiikka pohjautuu Steinerin ikuisesta Akasha kronikasta selvännäköisyytensä avulla tulkitsemaan antroposofiaan. Hänen viisaat oppinsa ovat kaiken taustalla, ja ne välittyvät kyllä lapselle koulun rakentaman maailmankuvan kautta.
Perustietoa antroposofiasta (Lähde Suomen antroposofinen liitto):
Tiivistelmä: Antroposofia on Rudolf Steinerin (1861-1925) muotoilema laaja uskonnollis-filosofinen synteesi. Irtauduttuaan teosofisesta seurasta Steinerin lähipiiri perusti Saksassa Antroposofisen seuran vuosien 1912-1913 taitteessa.
Antroposofia on saanut vaikutteita teosofiasta, esoteeris-okkulttisesta perinteestä ja saksalaisesta idealismista. Steiner oli suuntautunut enemmän kristinuskoon ja länsimaiseen kulttuuriin kuin itämäisiin uskontoihin ja hän katsoi, että juuri Kristus-tietoisuudella on keskeinen merkitys ihmiskunnan henkisessä evoluutiossa.
Teosofian vaikutus näkyy esimerkiksi Steinerin opissa eri maailmankausista ja ihmisen erilaisista "ruumiista" ja Akasha-kronikasta.
Steiner katsoi kristinuskon olevan kaikkien mysteeriokulttien täyttymys ja hän korosti Golgatan tapahtuman olevan taitekohta ihmiskunnan historiassa. Hän kuitenkin tulkitsi sovitusoppia eri tavoin kuin perinteiset kirkot. Niin ikään Steiner esitti kristologisia spekulaatioita, jotka poikkeavat perinteisistä näkemyksistä. Ihminen kuten koko kosmos kehityy asteittain kohti henkisempää todellisuutta. Steiner hahmotteli myös näkemyksiä antroposofisesta lääketieteestä ja pedagogiikasta (Steiner-pedagogiikka).
- 13+9=22
Steinerkoulujen alkuperäinen nimihän on Waldorf-koulu ja se on käytössä käsittääkseni kaikissa muissa maissa paitsi Suomessa. Tänne waldorfpedagogiikka saapui 2. maailmansodan jälkeen, jolloin saksalaiset nimet olivat huonossa huudossa ja nimitys steinerkoulu koettiin pehmeämmäksi kuin waldorfkoulu. Makunsa kullakin. Mielestäni waldorfkoulu olisi nimenä parempi, koska steinerkoulu -nimi herättää helposti kaikenlaisia henkilökulttiajatuksia ym.
- jf'Ä*
Mitä väliä on sillä millainen Rudolf Steiner oli? Minä en tiedä, mutta ymmärrän tavan, jolla Steiner-koulussa lapsia opetetaan. Sama luokanopettaja kahdeksan vuotta.Ensimmäisellä luokalla tavoite on tulla yhteisöksi. Runoja ja lauluja toistamalla eri kielillä lapset oppivat luonnostaan valmiudet kielten oppimiseen. Paksuilla vahaliiduilla peilikuvia piirtäen lapsen käsi valmistuu kaunokirjoitukseen ja koko keho on työssä mukana. Se pehmeä nukke on terveen ihmisen kuva ja se tekee ne kaikki pelottavat hypyt yms., joita lapsi ei kenties uskalla itse oikeasti tehdä. Puutöissä tehdään leluja ja tekstiilitöissä pannulappuja, pipoja, huilupusseja yms. Steiner- koulussa tehdään vain hyödyllisiä tavaroita. Kirnumalla kermasta voita, jauhamalla jyvistä jauhoja ja tekemällä niistä sämpylöitä, opitaan ettei maito tule vain kaupasta. Joka vuodelle on oma teema esim. kolmas vuosi on työläisvuosi ja silloin tutustutaan työläisammatteihin sekä tehdään yllä mainittuja asioita. Joka vuosi toteutetaan joku esitys. Oppikirjat tehdään itse tyhjälle vihkolle kuvituksia ja tekstiä myöten. Jokaisen kirja on siis omanlainen. Lapsen kehitystä verrataan ainoastaan hänen omaan edellisen vuoden saavutuksiin. Arvostelu tehdään menneessä muodossa sanallisena ja siinä pyritään totuuteen. Kirjoittamalla "olit laiska" ei leimata lasta laiskaksi vaan tapa työskennellä. Opetetaan, että omalla toiminnalla on seuraus. Lapselle annetaan mahdollisuus muuttaa tapa toimia ja joka lapsessa on aina jotain positiivista sanottavaa. Numerot tulevat rinnalle vasta kahdeksannen luokan jälkeen. Henkilökohtaisesti voin sanoa, että kaksi aikuista lastani ovat tasapainoisia selviytyjiä suurelta osin Elias-koulun johdosta. Yhteistyö kodin ja koulun välillä on hyvä, lapsia kasvatetaan yhdessä.
- perus on pare
"Pehmeä nukke on terveen ihmisen kuva". Mielestäni outo ilmaisu, joka varmasti kuvaa jotakin Steinerkoulun piilo-opetussuunnitelmaa.
Itselläni on kokemusta sekä Steinerkoulusta että peruskoulusta ja pidän ehdottomasti peruskoulua sallivampana ja erilaisuutta hyväksyvämpänä. En arvostele pedagogiikkaan, vaan tapaa kohdella ihmisiä. Se on ehdottomasti tasa-arvoisempaa peruskoulussa.
Edellinen kirjoittaja lienee ollut johdon sun muiden kannatusyhdistysten tärkeiden immeisten suosiossa. Tai sitten ollut itse yksi heistä.
Steinerkoussakin on hyviä immeisiä ja hyviä opettajia, mutta missään muussa koulussa en ole kokenut tulleeni niin huonosti kohdelluksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1066852- 954371
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista473678Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483482- 513418
- 1863379
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242899- 672604
- 432431
- 131814