Eräs kysymys hautautui toisesta aiheesta avatun keskustelun alle. Otan sen tässä erilleen.
Millä tavalla perustellaan se ajatus, että Raamattu on erehtymätöntä ja kirjaimellista Jumalan sanaa?
Jokaiselle, joka kokee tehtäväkseen tuollaisen uskon levittämisen, tämän kysymyksen pitäisi olla tärkeä.
Aiemmassa ketjussa pääsimme vasta sellaiseen perusteluun, että Raamattu on totta, koska se on oikein. Voihan tuossa olla syvällinenkin viisaus kätkettynä, mutta minunkaltaiselleni hidasjärkiselle tosikolle se ei aukea ilman hiukan huolellisempaa avaamista. Nyt se näyttää vain tautologialta, eli sama asia sanotaan uudestaan vähän eri sanoilla.
Raamattuun uskomisen perustelu
70
84
Vastaukset
Ok - minä jo ehdin sinulle tuolla vastatakin mutta mikäs .. hyvä kysymys .. jos otetaan asia kerrallaan .. niin ensin voisimme vaikka katsoa mitä elämällä ja kuolemalla Raamatussa tarkoitetaan .. ja onko se uskottavaa vai ei .. Sillä siitähän Raamatussa oikeastaan on kysymys elämästä ja kuolemasta ..
alex,kasi: «.. hyvä kysymys .. jos otetaan asia kerrallaan .. niin ensin voisimme vaikka katsoa mitä elämällä ja kuolemalla Raamatussa tarkoitetaan .. ja onko se uskottavaa vai ei .. Sillä siitähän Raamatussa oikeastaan on kysymys elämästä ja kuolemasta .. »
Otetaan vain asia kerrallaan. Miksi hylkäsit ehdottamani asian ja otit toisen asian sen tilalle? Onko siitä jokin johtolanka esittämääni kysymykseen?
"Elämä"-alkuisia sanoja esiintyy Raamatun uusimmassa suomennoksessa 427 kertaa ja "kuolema"-alkuisia 354 kertaa. Asiayhteydet ja sitä myöten merkitykset vaihtelevat niin paljon, että mitään yhtä vastausta ei ole.
Et vastannut itse edes kysymykseen, jonka vaihdoit alkuperäisen tilalle. Onko tarkoituksesi oikeasti vastata vai siirtää huomio ja keskustelu muualle?Jaa ? Mutta minulle on Raamatun uskottavuus juuri sitä että voinko luottaa sen sanomaan vai en .. ja koska Raamattu ainakin minulle on kirjakokoelma joka käsittelee pääasiassa elämää ja kuolemaa niin en ymmärrä kuinka Raamatun luotettavuudesta voisi keskustella ilman että keskustellaan siitä mitä Raamatussa elämästä ja kuolemasta sanotaan ..
mutta ok -- aloitushan oli sinun tekemä joten keskustele sinä paremmin niin katsotaan mihin päädytään ..
alex- pyh!
alex.kasi kirjoitti:
Jaa ? Mutta minulle on Raamatun uskottavuus juuri sitä että voinko luottaa sen sanomaan vai en .. ja koska Raamattu ainakin minulle on kirjakokoelma joka käsittelee pääasiassa elämää ja kuolemaa niin en ymmärrä kuinka Raamatun luotettavuudesta voisi keskustella ilman että keskustellaan siitä mitä Raamatussa elämästä ja kuolemasta sanotaan ..
mutta ok -- aloitushan oli sinun tekemä joten keskustele sinä paremmin niin katsotaan mihin päädytään ..
alexAlexkasi on niin yhdenasian mies ettei häntä moneen kertaan jaksa lukea.
Hei, unohdit vastata yhtään mihinkään.
Miten Raamatussa sanotaan elämästä ja kuolemasta? Mitä elämä ja kuolema niiden perusteella mielestäsi tarkoittavat Raamatussa? Millä tavoin tuosta johdetaan se, että uskot Raamatun olevan Jumalan sanaa?
Ehkä joku muu osaa valottaa asiaa.Ok - Raamattu sanoo, että synnin palkka on kuolema ..ja minä uskon että se on totta - siksi sanon että Raamatun opetus on että synti on tekemistä joka tuhoaa elämän ..
Siis sellainen teko joka johtaa kuolemaan - elämän loppumiseen - on syntiä .. Raamatun mukaan ... onko se totta? Minulle ainakin se on totta ja siksi voin luottaa Raamatun sanaan kun puhutaan elämästä ja kuolemasta ..
Ja niinkuin jo kirjoitin ...asia kerrallaan (ei koko Raamattua voi yhteen aloitukseen sisällyttää) .. ei ainakaan jos ollaan vakavasti asiasta keskustelemassa ..
alexalex.kasi kirjoitti:
Ok - Raamattu sanoo, että synnin palkka on kuolema ..ja minä uskon että se on totta - siksi sanon että Raamatun opetus on että synti on tekemistä joka tuhoaa elämän ..
Siis sellainen teko joka johtaa kuolemaan - elämän loppumiseen - on syntiä .. Raamatun mukaan ... onko se totta? Minulle ainakin se on totta ja siksi voin luottaa Raamatun sanaan kun puhutaan elämästä ja kuolemasta ..
Ja niinkuin jo kirjoitin ...asia kerrallaan (ei koko Raamattua voi yhteen aloitukseen sisällyttää) .. ei ainakaan jos ollaan vakavasti asiasta keskustelemassa ..
alexSiis Raamattu sanoo, että synnin palkka on kuolema. Ja tulkitset Raamatun tarkoittavan synnillä sellaista tekemistä, joka johtaa kuolemaan.
Eikö tämä ole vain tautologia? Sama asia sanottuna kahteen kertaan. Eihän se todista yhtään mitään. Kyllähän se on tietysti totta, että synnin palkka on kuolema, jos synti määritellää tekemiseksi, jonka palkka on kuolema.v.aari kirjoitti:
Siis Raamattu sanoo, että synnin palkka on kuolema. Ja tulkitset Raamatun tarkoittavan synnillä sellaista tekemistä, joka johtaa kuolemaan.
Eikö tämä ole vain tautologia? Sama asia sanottuna kahteen kertaan. Eihän se todista yhtään mitään. Kyllähän se on tietysti totta, että synnin palkka on kuolema, jos synti määritellää tekemiseksi, jonka palkka on kuolema.Nyt on niin että teit aloituksen jossa kysyit miksi me voimme luottaa Raamatun sanoman olevan totta .. niin minä ainakin aloituksesi käsitin ..
Raamattu käsittelee periaatteessa kaikissa kirjoituksissaan elämää ja kuolemaa (valitan jos et ole sitä huomannut) ja Raamattu sanoo kuolemasta että se on synnin palkka ..
Siis mitä synti on ? Raamatun mukaan synti on jotain sellaista jonka "palkka" on ihmisen kuolema .. onko se totta .. no varmasti on .. kun ihminen kuolee on se luonnollisesti seuraus siitä että elämisen mahdollisuudet ovat loppuneet .. voisimme kutsua syntiä monellakin nimellä - esimerkiksi vajavaisuus olisi yksi sopiva -- vajavaisuuden seuraus on elämän loppuminen -- eli synnin palkka on kuolema ..
Synti on siis jotain sellaista mikä aiheuttaa ihmisen elämän loppumisen .. tai etkö usko että ihmisen elämä loppuu tai että syntiä ei olisi ??
Totea myös että Raamattu puhuu kaiken aikaa elämästä ja kuolemasta .. jos et ole ajatellut asiaa aikaisemmin - niin ajattelehan .. sillä juuri siitä Raamatussa on kysymys --- Kuinka elämä voi säilyä ja miksi .. kaikki muu Raamatussa on tähän liittyvää .. hyvyys , pahuus , synti , vanhurskaus ..kaikki ...
Kun Raamattu sanoo että ainostaan Jumalalla on kuolemattomuus .. on se totta .. sillä Se mikä on Kuolematon on Jumala...
Minusta tuntuu että sinun tulisi lähestyä asioita hieman eri tavalla ... :)
alexalex.kasi kirjoitti:
Nyt on niin että teit aloituksen jossa kysyit miksi me voimme luottaa Raamatun sanoman olevan totta .. niin minä ainakin aloituksesi käsitin ..
Raamattu käsittelee periaatteessa kaikissa kirjoituksissaan elämää ja kuolemaa (valitan jos et ole sitä huomannut) ja Raamattu sanoo kuolemasta että se on synnin palkka ..
Siis mitä synti on ? Raamatun mukaan synti on jotain sellaista jonka "palkka" on ihmisen kuolema .. onko se totta .. no varmasti on .. kun ihminen kuolee on se luonnollisesti seuraus siitä että elämisen mahdollisuudet ovat loppuneet .. voisimme kutsua syntiä monellakin nimellä - esimerkiksi vajavaisuus olisi yksi sopiva -- vajavaisuuden seuraus on elämän loppuminen -- eli synnin palkka on kuolema ..
Synti on siis jotain sellaista mikä aiheuttaa ihmisen elämän loppumisen .. tai etkö usko että ihmisen elämä loppuu tai että syntiä ei olisi ??
Totea myös että Raamattu puhuu kaiken aikaa elämästä ja kuolemasta .. jos et ole ajatellut asiaa aikaisemmin - niin ajattelehan .. sillä juuri siitä Raamatussa on kysymys --- Kuinka elämä voi säilyä ja miksi .. kaikki muu Raamatussa on tähän liittyvää .. hyvyys , pahuus , synti , vanhurskaus ..kaikki ...
Kun Raamattu sanoo että ainostaan Jumalalla on kuolemattomuus .. on se totta .. sillä Se mikä on Kuolematon on Jumala...
Minusta tuntuu että sinun tulisi lähestyä asioita hieman eri tavalla ... :)
alexalex.kasi: «…ja Raamattu sanoo kuolemasta että se on synnin palkka ..
Siis mitä synti on ? Raamatun mukaan synti on jotain sellaista jonka "palkka" on ihmisen kuolema .. »
«Kun Raamattu sanoo että ainostaan Jumalalla on kuolemattomuus .. on se totta .. sillä Se mikä on Kuolematon on Jumala... »
Voi hyvä tavaton!
http://yadavhistory.com/yahoo_site_admin/assets/images/circular-reasoning11.316172939_std.jpg
http://www.rethinkingourstory.com/wp-content/uploads/2010/02/the-bible-is-true.gif
«Minusta tuntuu että sinun tulisi lähestyä asioita hieman eri tavalla ... :)»
No millä tavalla? Tarkoitatko, että minun pitäisi ensin uskoa, jotta voisin vakuuttua?v.aari kirjoitti:
alex.kasi: «…ja Raamattu sanoo kuolemasta että se on synnin palkka ..
Siis mitä synti on ? Raamatun mukaan synti on jotain sellaista jonka "palkka" on ihmisen kuolema .. »
«Kun Raamattu sanoo että ainostaan Jumalalla on kuolemattomuus .. on se totta .. sillä Se mikä on Kuolematon on Jumala... »
Voi hyvä tavaton!
http://yadavhistory.com/yahoo_site_admin/assets/images/circular-reasoning11.316172939_std.jpg
http://www.rethinkingourstory.com/wp-content/uploads/2010/02/the-bible-is-true.gif
«Minusta tuntuu että sinun tulisi lähestyä asioita hieman eri tavalla ... :)»
No millä tavalla? Tarkoitatko, että minun pitäisi ensin uskoa, jotta voisin vakuuttua?#Tarkoitatko, että minun pitäisi ensin uskoa, jotta voisin vakuuttua?#
En tarkoita -- mutta voisit vaikka lukea Raamattua ajatuksen kanssa .. vähän realistisemmin .. unohtaa kaikki hokkus pokkus ..
Vastaapa itselles esimerkiksi kysymykseen kuoleeko ihminen vai ei?
Jos tulet samaan lopputulokseen kuin Raamatussa sanotaansiis että ihminen kuolee - niin kysypä itseltäs että miksi ihminen kuolee .. ja jos taas tulet samaan lopputulokseen kuin Raamattu että ihminen kuolee kun ihmisellä ei ole enää mahdollisuuksia jatkaa elämäänsä ..
Niin mieti sitten hetki vaikka että miksi KAIKKI ihmiset kuolevat ..
Raamatun vastaus on että kaikki kuolevat koska kenelläkään meistä ei ole sellaisia ominaisuuksia jotka voisivat pitää meidät elossa ... aika yksinkertainen vastaus mutta totta .. sillä ei kukaan meistä ole kuolematon .. jotkut väittävät olevansa mutta hah hah .. se on satua .. ja Raamattu ei kerro satuja vaan totuuden ..
Siinä sinulle näin aluksi lähestymis tapa joka ehkä voisi auttaa sinua ymmärtämämään paremmin Raamatun sanomaa ..
Ainakin toivoa vois :) ..
alexalex.kasi kirjoitti:
#Tarkoitatko, että minun pitäisi ensin uskoa, jotta voisin vakuuttua?#
En tarkoita -- mutta voisit vaikka lukea Raamattua ajatuksen kanssa .. vähän realistisemmin .. unohtaa kaikki hokkus pokkus ..
Jos tulet samaan lopputulokseen kuin Raamatussa sanotaansiis että ihminen kuolee - niin kysypä itseltäs että miksi ihminen kuolee .. ja jos taas tulet samaan lopputulokseen kuin Raamattu että ihminen kuolee kun ihmisellä ei ole enää mahdollisuuksia jatkaa elämäänsä ..
Raamatun vastaus on että kaikki kuolevat koska kenelläkään meistä ei ole sellaisia ominaisuuksia jotka voisivat pitää meidät elossa ... aika yksinkertainen vastaus mutta totta .. sillä ei kukaan meistä ole kuolematon .. jotkut väittävät olevansa mutta hah hah .. se on satua .. ja Raamattu ei kerro satuja vaan totuuden ..
Siinä sinulle näin aluksi lähestymis tapa joka ehkä voisi auttaa sinua ymmärtämämään paremmin Raamatun sanomaa ..
alex>>> siinä sinulle näin aluksi lähestymis tapa joka ehkä voisi auttaa sinua ymmärtämämään paremmin Raamatun sanomaa .. >>
Tämä oli niin käsittämätöntä soopaa, että enpä ole moista ennen lukenut edes sinulta, rakas Alex.
Perustuuko koko sinun uskosi ja kuvitelmasi jumalastasi, joka antaa sinulle elämän vasta kuolemasi jälkeen, tuohon logiikkaan, jonka tuossa toit esiin?
Ei edes pieni lapsi pysty perustelemaan mitään noin sekavasti ja ilman mitään logiikan häivää. Aika onneton esitys, jos tuo on se, miten sinä itsellesi kaiken perustelet.
>>> Niin mieti sitten hetki vaikka että miksi KAIKKI ihmiset kuolevat .. >>>
Ihan biologiasta löytyy selitys, mutta et tainnut olla koulussa niillä tunneilla hereillä.
> Raamatun vastaus on että kaikki kuolevat koska kenelläkään meistä ei ole sellaisia ominaisuuksia jotka voisivat pitää meidät elossa ... aika yksinkertainen vastaus mutta totta >>>
Voih. Rakas Alex, mitä ihmettä?
>>> sillä ei kukaan meistä ole kuolematon .. jotkut väittävät olevansa mutta hah hah .. se on satua .. ja Raamattu ei kerro satuja vaan totuuden .. >>>
Ne, jotka väittävät olevansa kuolemattomia ja jopa uskovat siihen itse, löytyvät yleensä hoitolaitosten psykiatrisilta osastoilta, ei niitä missään muualla tapaa.alex.kasi kirjoitti:
#Tarkoitatko, että minun pitäisi ensin uskoa, jotta voisin vakuuttua?#
alexalex.kasi: «…voisit vaikka lukea Raamattua ajatuksen kanssa .. vähän realistisemmin .. unohtaa kaikki hokkus pokkus .. »
Nimenomaan niin olen juuri tehnyt, toisin kuin opettajani, vanhempani ja adventtiseurakunnan papit. Siihen vaati yksinkertaisesti rehellisyys.
«Vastaapa itselles esimerkiksi kysymykseen kuoleeko ihminen vai ei?
Niin mieti sitten hetki vaikka että miksi KAIKKI ihmiset kuolevat .. »
Sitä, että kaikki, jotka syntyvät, myös kuolevat, ei tarvitse lukea Raamatusta. Kyllä se näkyy ihan luonnossa itsessään.
Kaikki jotakin bakteeria tai hiivasientä monimutkaisemmat eliökuntaan kuuluvat yksilöt syntyvät ja kuolevat. Kuolema johtuu syntymästä. Jos kuolemaa ei olisi ja samalla syntyisi lisää populaatiota, se johtaisi elämän edellytysten ehtymiseen ja — kas kummaa — kuolemaan.
Puhutko nyt biologisesta kuolemasta vai jostakin sen taakse ulottuvasta?
Ja en ymmärrä, miten tästä saadaan spesifi kytkentä Raamattuun. Pahoittelen.bushmanni kirjoitti:
>>> siinä sinulle näin aluksi lähestymis tapa joka ehkä voisi auttaa sinua ymmärtämämään paremmin Raamatun sanomaa .. >>
Tämä oli niin käsittämätöntä soopaa, että enpä ole moista ennen lukenut edes sinulta, rakas Alex.
Perustuuko koko sinun uskosi ja kuvitelmasi jumalastasi, joka antaa sinulle elämän vasta kuolemasi jälkeen, tuohon logiikkaan, jonka tuossa toit esiin?
Ei edes pieni lapsi pysty perustelemaan mitään noin sekavasti ja ilman mitään logiikan häivää. Aika onneton esitys, jos tuo on se, miten sinä itsellesi kaiken perustelet.
Ihan biologiasta löytyy selitys, mutta et tainnut olla koulussa niillä tunneilla hereillä.
> Raamatun vastaus on että kaikki kuolevat koska kenelläkään meistä ei ole sellaisia ominaisuuksia jotka voisivat pitää meidät elossa ... aika yksinkertainen vastaus mutta totta >>>
>>> sillä ei kukaan meistä ole kuolematon .. jotkut väittävät olevansa mutta hah hah .. se on satua .. ja Raamattu ei kerro satuja vaan totuuden .. >>>
Ne, jotka väittävät olevansa kuolemattomia ja jopa uskovat siihen itse, löytyvät yleensä hoitolaitosten psykiatrisilta osastoilta, ei niitä missään muualla tapaa.bushmanni: «Ne, jotka väittävät olevansa kuolemattomia ja jopa uskovat siihen itse, löytyvät yleensä hoitolaitosten psykiatrisilta osastoilta, ei niitä missään muualla tapaa.»
Kokemukseni ei tue tuota. Kyllä harhaisia ihmisiä on paljon laitosten ulkopuolellakin.
Olennaista on käytännön selviytyminen jokapäiväisessä elämässä.bushmanni kirjoitti:
>>> siinä sinulle näin aluksi lähestymis tapa joka ehkä voisi auttaa sinua ymmärtämämään paremmin Raamatun sanomaa .. >>
Ne, jotka väittävät olevansa kuolemattomia ja jopa uskovat siihen itse, löytyvät yleensä hoitolaitosten psykiatrisilta osastoilta, ei niitä missään muualla tapaa.#Ne, jotka väittävät olevansa kuolemattomia ja jopa uskovat siihen itse, löytyvät yleensä hoitolaitosten psykiatrisilta osastoilta, ei niitä missään muualla tapaa.#
?? Ai, :) Kehottaisin sinua menemään vaikkapa helluntailaisten kokoukseen .. kyllä siellä uskotaan omaan kuolemattomuuteen, vaikka sitten siellä keksityssä helvetin tulijärvessä.. ..
Ja monet uskonnot opettavat samaa sielun luontaist a kuolemattomuutta .. vaikkakin eri muodoissaan .. mutta adventistit eivät opeta .. ja siitä kunnia heille koska ovat omaksuneet raamatullisen kannan raamatuntulkinnassaan .. tässä Raamatun sanoman perus-asiassa joka koskee elämää ja kuolemaa ..
Hyvä adventistit .. hyvä!! hyvä!! hyvä!! :)v.aari kirjoitti:
alex.kasi: «…voisit vaikka lukea Raamattua ajatuksen kanssa .. vähän realistisemmin .. unohtaa kaikki hokkus pokkus .. »
Nimenomaan niin olen juuri tehnyt, toisin kuin opettajani, vanhempani ja adventtiseurakunnan papit. Siihen vaati yksinkertaisesti rehellisyys.
«Vastaapa itselles esimerkiksi kysymykseen kuoleeko ihminen vai ei?
Niin mieti sitten hetki vaikka että miksi KAIKKI ihmiset kuolevat .. »
Sitä, että kaikki, jotka syntyvät, myös kuolevat, ei tarvitse lukea Raamatusta. Kyllä se näkyy ihan luonnossa itsessään.
Kaikki jotakin bakteeria tai hiivasientä monimutkaisemmat eliökuntaan kuuluvat yksilöt syntyvät ja kuolevat. Kuolema johtuu syntymästä. Jos kuolemaa ei olisi ja samalla syntyisi lisää populaatiota, se johtaisi elämän edellytysten ehtymiseen ja — kas kummaa — kuolemaan.
Puhutko nyt biologisesta kuolemasta vai jostakin sen taakse ulottuvasta?
Ja en ymmärrä, miten tästä saadaan spesifi kytkentä Raamattuun. Pahoittelen.#Puhutko nyt biologisesta kuolemasta vai jostakin sen taakse ulottuvasta?#
Kuolema on elämän loppu.. aina .. ja siitä minä luonnollisesti puhun .. ja siitä Raamattukin puhuu ..
alexalex.kasi kirjoitti:
#Ne, jotka väittävät olevansa kuolemattomia ja jopa uskovat siihen itse, löytyvät yleensä hoitolaitosten psykiatrisilta osastoilta, ei niitä missään muualla tapaa.#
?? Ai, :) Kehottaisin sinua menemään vaikkapa helluntailaisten kokoukseen .. kyllä siellä uskotaan omaan kuolemattomuuteen, vaikka sitten siellä keksityssä helvetin tulijärvessä.. ..
Ja monet uskonnot opettavat samaa sielun luontaist a kuolemattomuutta .. vaikkakin eri muodoissaan .. mutta adventistit eivät opeta .. ja siitä kunnia heille koska ovat omaksuneet raamatullisen kannan raamatuntulkinnassaan .. tässä Raamatun sanoman perus-asiassa joka koskee elämää ja kuolemaa ..
Hyvä adventistit .. hyvä!! hyvä!! hyvä!! :)alex.kasi: «Ja monet uskonnot opettavat samaa sielun luontaist a kuolemattomuutta .. vaikkakin eri muodoissaan .. mutta adventistit eivät opeta .. ja siitä kunnia heille koska ovat omaksuneet raamatullisen kannan raamatuntulkinnassaan .. tässä Raamatun sanoman perus-asiassa joka koskee elämää ja kuolemaa .. »
Meille tavallisille kuolevaisille asia on ihan selvä ilman Raamattuakin.
Kenelle sitten kunnia siitä kuuluukaan.alex.kasi kirjoitti:
#Ne, jotka väittävät olevansa kuolemattomia ja jopa uskovat siihen itse, löytyvät yleensä hoitolaitosten psykiatrisilta osastoilta, ei niitä missään muualla tapaa.#
Hyvä adventistit .. hyvä!! hyvä!! hyvä!! :)>>> ?? Ai, :) Kehottaisin sinua menemään vaikkapa helluntailaisten kokoukseen .. kyllä siellä uskotaan omaan kuolemattomuuteen, vaikka sitten siellä keksityssä helvetin tulijärvessä.. .. >>>
Se, että uskoo johonkin typeryyteen, ei tee siitä totta.
Etkö ihan tällaista perusjuttua kykene ymmärtämään?
On aivan täysin yhdentekevää, että mihin joku hellari uskoo tai mihin joku adventisti uskoo, koska se usko johonkin ei tee asiasta totta.
Vaikka miljoonat lapset uskovat Joulupukkiin, niin eipä se siitä sen kummemmaksi muutu.v.aari kirjoitti:
alex.kasi: «Ja monet uskonnot opettavat samaa sielun luontaist a kuolemattomuutta .. vaikkakin eri muodoissaan .. mutta adventistit eivät opeta .. ja siitä kunnia heille koska ovat omaksuneet raamatullisen kannan raamatuntulkinnassaan .. tässä Raamatun sanoman perus-asiassa joka koskee elämää ja kuolemaa .. »
Meille tavallisille kuolevaisille asia on ihan selvä ilman Raamattuakin.
Kenelle sitten kunnia siitä kuuluukaan.#Meille tavallisille kuolevaisille asia on ihan selvä ilman Raamattuakin.#
Jaa :) - kuinka "tavallisia" te olette on aika epävarmaa .. luullakseni on valta osa maailman väestöstä tavalla tai toisella siinä uskossa että elämä jotenkin jatkuu kuoleman jälkeenkin ... toisin sanoen heille ei kuolema ole elämän loppu .. voit tänään katsoa esimerkiksi TV ohjelmia joissa otetaan yhteyttä vainajiin .. ja sen sellaista .. sanoisin että ne jotka uskovat sellaiseen hölynpölyyn ovat tavallisempia kuin ne jotka eivät usko ..
alexbushmanni kirjoitti:
>>> ?? Ai, :) Kehottaisin sinua menemään vaikkapa helluntailaisten kokoukseen .. kyllä siellä uskotaan omaan kuolemattomuuteen, vaikka sitten siellä keksityssä helvetin tulijärvessä.. .. >>>
Se, että uskoo johonkin typeryyteen, ei tee siitä totta.
Etkö ihan tällaista perusjuttua kykene ymmärtämään?
On aivan täysin yhdentekevää, että mihin joku hellari uskoo tai mihin joku adventisti uskoo, koska se usko johonkin ei tee asiasta totta.
Vaikka miljoonat lapset uskovat Joulupukkiin, niin eipä se siitä sen kummemmaksi muutu.#Se, että uskoo johonkin typeryyteen, ei tee siitä totta.#..
No kerrankin ollaan samaa mieltä .. nyt oli tosin kysymys siitä että ovatko sellaiseen uskojat lukkojen takana vai eivät.. :)
Mutta se että adventistit eivät usko sielun luontaiseen kuolemattomuuteen tai ikuiseen piinaan .. eikö olekin hyvä että on olemassa vasta voima näille "typeryyksille" (joksi sitä kutsuit) ..
alexalex.kasi kirjoitti:
#Se, että uskoo johonkin typeryyteen, ei tee siitä totta.#..
No kerrankin ollaan samaa mieltä .. nyt oli tosin kysymys siitä että ovatko sellaiseen uskojat lukkojen takana vai eivät.. :)
Mutta se että adventistit eivät usko sielun luontaiseen kuolemattomuuteen tai ikuiseen piinaan .. eikö olekin hyvä että on olemassa vasta voima näille "typeryyksille" (joksi sitä kutsuit) ..
alex>>> No kerrankin ollaan samaa mieltä .. nyt oli tosin kysymys siitä että ovatko sellaiseen uskojat lukkojen takana vai eivät.. :) >>>
No minä kyllä tarkoitin sellaisia henkilöitä, jotka todella uskovat olevansa kuolemattomia, eivätkä vain toivo sitä joidenkin uskonnollisten höpinöiden johdosta.
Tarkoitin sellaista henkilöä, joka on niin varma omasta kuolemattomuudestaan, että vetää ranteesta valtimon auki, kun uskoo vakaasti, että hän kykenee elämään sellaisen teon jälkeen.
Yhdysvalloista muuten löytyy tällaisia hulluja, eli on olemassa lahko, joka tulkitsee kirjaimellisesti kohdan raamatusta, jossa väitetään, että jos ihminen on uskossa, ei vaarallisimmankaan myrkkykäärmeen myrkky voi sellaiseen ihmiseen vaikuttaa.
Usko täytyy todistaa siten, että antaa myrkkykäärmeen purra itseään.
Markus, luku 16:
17 Ja niitä, jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit: Minun nimissäni he ajavat pois pahoja henkiä. He puhuvat vierailla kielillä. 18 He tarttuvat käsin käärmeisiin, ja vaikka he juovat tappavaa myrkkyä, se ei vahingoita heitä. He panevat kätensä sairaiden päälle, ja nämä paranevat."
http://holiness-snake-handlers.webs.com/
Sanomattakin on selvää, että tässä lahkossa Made In USA ei ole kovin montaa seurakuntalaista.bushmanni kirjoitti:
>>> No kerrankin ollaan samaa mieltä .. nyt oli tosin kysymys siitä että ovatko sellaiseen uskojat lukkojen takana vai eivät.. :) >>>
No minä kyllä tarkoitin sellaisia henkilöitä, jotka todella uskovat olevansa kuolemattomia, eivätkä vain toivo sitä joidenkin uskonnollisten höpinöiden johdosta.
Tarkoitin sellaista henkilöä, joka on niin varma omasta kuolemattomuudestaan, että vetää ranteesta valtimon auki, kun uskoo vakaasti, että hän kykenee elämään sellaisen teon jälkeen.
Yhdysvalloista muuten löytyy tällaisia hulluja, eli on olemassa lahko, joka tulkitsee kirjaimellisesti kohdan raamatusta, jossa väitetään, että jos ihminen on uskossa, ei vaarallisimmankaan myrkkykäärmeen myrkky voi sellaiseen ihmiseen vaikuttaa.
Usko täytyy todistaa siten, että antaa myrkkykäärmeen purra itseään.
Markus, luku 16:
17 Ja niitä, jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit: Minun nimissäni he ajavat pois pahoja henkiä. He puhuvat vierailla kielillä. 18 He tarttuvat käsin käärmeisiin, ja vaikka he juovat tappavaa myrkkyä, se ei vahingoita heitä. He panevat kätensä sairaiden päälle, ja nämä paranevat."
http://holiness-snake-handlers.webs.com/
Sanomattakin on selvää, että tässä lahkossa Made In USA ei ole kovin montaa seurakuntalaista.Aha - ei sitten oltu samaa mieltä :)) kun sinä tarkoititkin sellaista henkilöä, joka on niin varma omasta kuolemattomuudestaan, että vetää ranteesta valtimon auki, ???
Kuule Bushmanni ... taitaa olla niin että sinun kanssasi ei voi vakavasti keskustella mistään .. joten antaa olla .. tarkoita sinä mitä tarkoitat .. omhan on "tarkoituksesi" ..
alexalex.kasi kirjoitti:
Aha - ei sitten oltu samaa mieltä :)) kun sinä tarkoititkin sellaista henkilöä, joka on niin varma omasta kuolemattomuudestaan, että vetää ranteesta valtimon auki, ???
Kuule Bushmanni ... taitaa olla niin että sinun kanssasi ei voi vakavasti keskustella mistään .. joten antaa olla .. tarkoita sinä mitä tarkoitat .. omhan on "tarkoituksesi" ..
alex>>> Aha - ei sitten oltu samaa mieltä :)) kun sinä tarkoititkin sellaista henkilöä, joka on niin varma omasta kuolemattomuudestaan, että vetää ranteesta valtimon auki, ??? >>>
No ei sillä tietenkään paljoa eroa ole sinuun, kun sinä ajattelet saavasi elämän kuolemasi jälkeen mielistelemällä ja nöyristelemällä jotain henkiolentoa.
Miten muuten oikeasti hullu eroaa sellaisesta, joka toivoo kuolemansa jälkeen saavansa joltain henkiolennolta elämän, kun tätä tarpeeksi mielistelee?- hijlkytämeä
alex.kasi kirjoitti:
#Meille tavallisille kuolevaisille asia on ihan selvä ilman Raamattuakin.#
Jaa :) - kuinka "tavallisia" te olette on aika epävarmaa .. luullakseni on valta osa maailman väestöstä tavalla tai toisella siinä uskossa että elämä jotenkin jatkuu kuoleman jälkeenkin ... toisin sanoen heille ei kuolema ole elämän loppu .. voit tänään katsoa esimerkiksi TV ohjelmia joissa otetaan yhteyttä vainajiin .. ja sen sellaista .. sanoisin että ne jotka uskovat sellaiseen hölynpölyyn ovat tavallisempia kuin ne jotka eivät usko ..
alexJesaja:
5:18 Voi niitä, jotka vetävät perässänsä rangaistusta turhuuden köysillä, synnin palkkaa kuin vaunujen valjailla;
Roomalaiskirje:
6:23 Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.
Johanneksen evankeliumi:
11:26 Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"
Raamattu on luotettavaa Jumalan Sanaa. Siihen kätkeytyy elämää muuttava voima.
Raamatun sisältämä oppi on täydellisen yhtenäistä, vaikka eri henkilöt eri maissa ja eri aikoina ovat siihen kirjoittaneet.
Raamattu on myös luonteeltaan häviämätön. Se on kestänyt horjumatta kaikki siihen kohdistetut hyökkäykset. Myöskin lukuisat ennustukset ovat vastaansanomattomat todistukset Raamatun jumallisesta alkuperästä.Aivan .. näin se on meille jotka olemme nähneet ja tajunneet Raamatun todellisen sanoman -- mutta kuinka esimerkiksi "vaarille" voisi tehdä sen ymmärrettäväksi onkin aivan eri asia, mutta kiinnostava kysymys kuitenkin ..
alex
Kiitos, ann-elina.
Miten opastaisit asiaa tuntematonta havaitsemaan tuon mainitsemasi elämää muuttavan voiman? Toki kaikki lukeminen muuttaa ajattelua ja sitä kautta elämää, mutta nyt kai on kyse aivan erityisestä ja vakuuttavasta asiasta.
Miksi on ollut mahdollista lukea koko Raamattu ilman kokemusta tuollaisesta elämää muuttavasta voimasta? Kyse ei ole ollut ennalta päätetystä epäuskosta saati mistään pilkkaamisesta. Päinvastoin.
Raamatun sisältämän opin yhtenäisyydestä on myös muita mielipiteitä. Netistä löytyy helposti valmiiksi kerättyjä listoja, joissa tietenkin osa on pikkujuttuja ja epäolennaisuuksia, mutta ei missään nimessä kaikki.
http://www.google.com/search?q=contradictions in the bible
Entä Raamatun kestävyys ja häviämättömyys? Onko se erilaista kuin lukuisilla muilla vanhoilla säilyneillä kirjoituksilla?
Ja ennustukset: Löytyisikö edes yksi sellainen Raamatun ennustus, joka on toteutunut, tulkinnaltaan selvä ja joka on kirjoitettu ennen ennustettua tapahtumaa?Ah - ja nytkö pitäisikin hakea netistä vastauksia siihen mitä Raamatussa sanotaan ?
Jos haet netistä vastauksia niin ymmärrä että ne vastaukset ovat lähes aina ihmisten vastauksia ...eivät Raamatun .. Raamatun vastaukset löydät Raamatusta .. siis miksi et lue Raamattua? vaan nettiä :) ..
alexalex.kasi kirjoitti:
Ah - ja nytkö pitäisikin hakea netistä vastauksia siihen mitä Raamatussa sanotaan ?
Jos haet netistä vastauksia niin ymmärrä että ne vastaukset ovat lähes aina ihmisten vastauksia ...eivät Raamatun .. Raamatun vastaukset löydät Raamatusta .. siis miksi et lue Raamattua? vaan nettiä :) ..
alexalex.kasi: «Jos haet netistä vastauksia niin ymmärrä että ne vastaukset ovat lähes aina ihmisten vastauksia ...eivät Raamatun .. Raamatun vastaukset löydät Raamatusta .. siis miksi et lue Raamattua? vaan nettiä :) ..»
Netistä löytyi viittauksia Raamattuun. Oli helpompi käyttää hyväkseen valmiita artikkeleita kuin kirjoittaa koko juttu auki itse.
Ja kyllä minä olen lukenut koko Raamatun. Ja olen kerrannut. Lukuisia Raamatun käännöksiä löytyy myös netistä.
Pilaako netti sen tekstin jotenkin? Onko parempi lukea paperille painettua Raamattua?- pyh!
Mikä epäuskon airut sinä oikein olet????
Raamatussa on vaikka kuinka monta profetiaa, jotka ovat toteutuneet, mutta silti epäuskoiset huutavat kuorossa "EN USKO, EN USKO, EN USKO, EN USKO...."
Loputtomasti. Vaari kysyi elämää muuttavasta voimasta.Vaikka Raamattu on annettu ensi sijassa meille uskonnolliseksi oppaaksi, niin se koskettelee myöskin historiaa ja tieteitä, ja samalla puhuu jumalallisella erehtymättömyydellä.
Paras todistus Raamatun luottettavuudesta on kuitenkin löydettävissä sen kansien välistä, se todistaa itse luotettavuutensa ja innoituksensa.
Suorin tie ja yksinkertasin keino on tulla vakuutetuksi Jumalan sanan voimasta ja vaikutuksesta.
Jeesus sanoi; Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tunetemaan, onko tämä oppi Jumalasta vai puhunko minä omiani. Joh. 7:17.pyh! kirjoitti:
Mikä epäuskon airut sinä oikein olet????
Raamatussa on vaikka kuinka monta profetiaa, jotka ovat toteutuneet, mutta silti epäuskoiset huutavat kuorossa "EN USKO, EN USKO, EN USKO, EN USKO...."
Loputtomasti.>>> Raamatussa on vaikka kuinka monta profetiaa, jotka ovat toteutuneet, mutta silti epäuskoiset huutavat kuorossa "EN USKO, EN USKO, EN USKO, EN USKO...."
Loputtomasti. >>>
Kuten?
Ja sitten sellainen, että se on täysin ilman mitään tulkintaa yhdistettävissä johonkin tapahtumaan.
Kun keksit yhden, niin sitten katsomme, että miten tuhannet muut lahkot ovat tulkinneet oman lahkonsa dogmien pohjalta kyseisen kohdan.ann-elina kirjoitti:
Vaari kysyi elämää muuttavasta voimasta.Vaikka Raamattu on annettu ensi sijassa meille uskonnolliseksi oppaaksi, niin se koskettelee myöskin historiaa ja tieteitä, ja samalla puhuu jumalallisella erehtymättömyydellä.
Paras todistus Raamatun luottettavuudesta on kuitenkin löydettävissä sen kansien välistä, se todistaa itse luotettavuutensa ja innoituksensa.
Suorin tie ja yksinkertasin keino on tulla vakuutetuksi Jumalan sanan voimasta ja vaikutuksesta.
Jeesus sanoi; Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tunetemaan, onko tämä oppi Jumalasta vai puhunko minä omiani. Joh. 7:17.ann-elina: «Vaikka Raamattu on annettu ensi sijassa meille uskonnolliseksi oppaaksi, niin se koskettelee myöskin historiaa ja tieteitä, ja samalla puhuu jumalallisella erehtymättömyydellä.»
Minusta Raamatun maininnat luonnontieteellisistä asioista ovat aikansa käsityksiä, joista monet ovat kauan sitten osoittautuneet vääriksi. Historiankin osalta siinä on ongelmansa. Toki sieltä löytyy vahvistettuja historian käänteitä, kuten Babylonin pakkosiirtolaisuus. Mutta myös on paljon epäilyttävää aineistoa.
Yhtenä esimerkkinä voisi verrata Jeesuksen oletetun isän eli Joosefin sukuluetteloita Luuk 3:23 ja Matt 1:6 alkaen. Niissä on hämmästyttävän vähän samoja nimiä. Näyttää siltä, että ainakin jompikumpi on selvästi väärässä. Yhtenä poimintana — kulkeeko sukulinja Daavidin pojan Salomon vaiko Natanin kautta?
«Paras todistus Raamatun luottettavuudesta on kuitenkin löydettävissä sen kansien välistä, se todistaa itse luotettavuutensa ja innoituksensa.
Suorin tie ja yksinkertasin keino on tulla vakuutetuksi Jumalan sanan voimasta ja vaikutuksesta.»
Minkälainen vakuuttava kokemus tuo sitten on? Miksi se ei tule kaikille vilpittömin mielin Raamattua lukeville?
«Jeesus sanoi; Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tunetemaan, onko tämä oppi Jumalasta vai puhunko minä omiani. Joh. 7:17.»
Minkälaisia tekoja mielestäsi ovat ne teot, jotka ovat Jeesuksen "lähettäjän" tahdon mukaisia? Kuuluuko niiden joukkoon uskominen Raamatun erehtymättömyyteen ja innoitukseen?v.aari kirjoitti:
alex.kasi: «Jos haet netistä vastauksia niin ymmärrä että ne vastaukset ovat lähes aina ihmisten vastauksia ...eivät Raamatun .. Raamatun vastaukset löydät Raamatusta .. siis miksi et lue Raamattua? vaan nettiä :) ..»
Netistä löytyi viittauksia Raamattuun. Oli helpompi käyttää hyväkseen valmiita artikkeleita kuin kirjoittaa koko juttu auki itse.
Ja kyllä minä olen lukenut koko Raamatun. Ja olen kerrannut. Lukuisia Raamatun käännöksiä löytyy myös netistä.
Pilaako netti sen tekstin jotenkin? Onko parempi lukea paperille painettua Raamattua?vaari - jos haluat tietää mitä Raamattu opettaa niin miksi et tyydy siihen mitä Raamattu opettaa ? En minä tarkoita että ihmisen ei pitäisi olla kriittinen - mutta jos ei tutustu siihen mitä Raamattu todellisuudessa sanoo - vaan mielumminkin kaikenlaisiin kriittisiin kirjoituksiin joissa ei ole perää ...niin mitä itua siinä olisi?
Jokainen tekee valintansa .. ei ihmisen ole pakko ottaa vastaan sitä elämää josta Raamatussa puhutaan .. se on tarjolla mutta valinta on ihmisen ja se valinta on tehty niin helpoksi kuin sen ylipäätään voi tehdä ... Syntinen vajavainen ihminen ei ole iankaikkinen ... ei vaikka kuinka selittäisi olevansa - mutta Raamattu osoittaa tälle vajavaiselle ihmiselle tien iankaikkisuuteen .. tien kuolemasta elämään ..ei helvetin ikuisesta piinasta taivaaseen .. vaan kuolemasta elämään .. Raamatusta voit oppia syyt kuolemaan - ja kuolemattomuuteen ..
Se voi tietysti olla vaikeaa sinulle yhtäkkiä tajuta Raamatun opetuksia syvällisemmin - mutta asiaa ei ainakaan helpota se että periaatteessa kieltäydyt luopumasta ennakko käsityksistäsi ..
alexbushmanni kirjoitti:
>>> Raamatussa on vaikka kuinka monta profetiaa, jotka ovat toteutuneet, mutta silti epäuskoiset huutavat kuorossa "EN USKO, EN USKO, EN USKO, EN USKO...."
Loputtomasti. >>>
Kuten?
Ja sitten sellainen, että se on täysin ilman mitään tulkintaa yhdistettävissä johonkin tapahtumaan.
Kun keksit yhden, niin sitten katsomme, että miten tuhannet muut lahkot ovat tulkinneet oman lahkonsa dogmien pohjalta kyseisen kohdan.Mitä sanoisit maailman tämän hetkisestä tilanteesta ? joka on jo kerrottu Raamatussa noin 2000 vuotta sitten -- silloin kun ei ihmisillä edes ollut tietoa että että kuinka suuri (tai pieni - kuinka sen nyt kukin näkee) maailma on ..
Siis kuinka maailmaa tuhotaan ja myrkytetään ..
alexalex.kasi kirjoitti:
vaari - jos haluat tietää mitä Raamattu opettaa niin miksi et tyydy siihen mitä Raamattu opettaa ? En minä tarkoita että ihmisen ei pitäisi olla kriittinen - mutta jos ei tutustu siihen mitä Raamattu todellisuudessa sanoo - vaan mielumminkin kaikenlaisiin kriittisiin kirjoituksiin joissa ei ole perää ...niin mitä itua siinä olisi?
Jokainen tekee valintansa .. ei ihmisen ole pakko ottaa vastaan sitä elämää josta Raamatussa puhutaan .. se on tarjolla mutta valinta on ihmisen ja se valinta on tehty niin helpoksi kuin sen ylipäätään voi tehdä ... Syntinen vajavainen ihminen ei ole iankaikkinen ... ei vaikka kuinka selittäisi olevansa - mutta Raamattu osoittaa tälle vajavaiselle ihmiselle tien iankaikkisuuteen .. tien kuolemasta elämään ..ei helvetin ikuisesta piinasta taivaaseen .. vaan kuolemasta elämään .. Raamatusta voit oppia syyt kuolemaan - ja kuolemattomuuteen ..
Se voi tietysti olla vaikeaa sinulle yhtäkkiä tajuta Raamatun opetuksia syvällisemmin - mutta asiaa ei ainakaan helpota se että periaatteessa kieltäydyt luopumasta ennakko käsityksistäsi ..
alexalex.kasi: « jos haluat tietää mitä Raamattu opettaa niin miksi et tyydy siihen mitä Raamattu opettaa ? En minä tarkoita että ihmisen ei pitäisi olla kriittinen - mutta jos ei tutustu siihen mitä Raamattu todellisuudessa sanoo - vaan mielumminkin kaikenlaisiin kriittisiin kirjoituksiin joissa ei ole perää ...niin mitä itua siinä olisi?»
Minä olen tutustunut siihen, mitä Raamattu sanoo. Linkkasin noihin epäloogisuuksien listoihin ihan vain mukavuussyistä. Lähtökohta on minullakin ollut lukea ensin itse ilman mitään ennakkoasenteita.
Ja kriittisten kirjoitusten todenperäisyydenhän voi tässä tapauksessa helposti tarkistaa.
Mitä tarkoitat "sen elämän vastaanottamisella, mistä Raamatussa puhutaan"? Mitä silloin tehdään tai jätetään tekemättä?alex.kasi kirjoitti:
Mitä sanoisit maailman tämän hetkisestä tilanteesta ? joka on jo kerrottu Raamatussa noin 2000 vuotta sitten -- silloin kun ei ihmisillä edes ollut tietoa että että kuinka suuri (tai pieni - kuinka sen nyt kukin näkee) maailma on ..
alex>>> Mitä sanoisit maailman tämän hetkisestä tilanteesta ? joka on jo kerrottu Raamatussa noin 2000 vuotta sitten -- silloin kun ei ihmisillä edes ollut tietoa että että kuinka suuri (tai pieni - kuinka sen nyt kukin näkee) maailma on ..
Siis kuinka maailmaa tuhotaan ja myrkytetään .. >>>
Mitäpä sanoisit, jos toisit eteeni näytille tämän kohdan, johon nyt vetoat ja koetamme jotenkin päätellä, että siinä tarkoitetaan juuri 2000-lukua, eikä esimerkiksi 500-lukua, 200-lukua, 1200-lukua, 1700-lukua tai mitä tahansa muuta hetkeä Maapallon värikkäässä historiassa.
Kerrotaanko siinä kohdassa muuten sellaista, miten Euroopassa on onnistuttu pelastamaan kokonaisia saastumisen kautta menetetyiksi luultuja jokiakin, vai onko profetia vain yksinkertaisen pessimistinen tilanteen suhteen?
Eli onko nyt niin, että meidän ei kannata tehdä ympäristömme eteen mitään, koska jossain kirjassa kerrotaan, että saastutamme ympäristöä 2000-luvulla?
Eli onko niinkin, että meillä ei ole mitään mahdollisuuksia edes välttyä tapahtumalta, koska se on Raamatussa ennustettu, joten kenen vika se saastuminen silloin on, jos me emme pysty siltä välttymään?
Minusta se on silloin sen vika, joka ei anna muuta tapahtua kuin sen, mitä on ennustettu.bushmanni kirjoitti:
>>> Mitä sanoisit maailman tämän hetkisestä tilanteesta ? joka on jo kerrottu Raamatussa noin 2000 vuotta sitten -- silloin kun ei ihmisillä edes ollut tietoa että että kuinka suuri (tai pieni - kuinka sen nyt kukin näkee) maailma on ..
Siis kuinka maailmaa tuhotaan ja myrkytetään .. >>>
Mitäpä sanoisit, jos toisit eteeni näytille tämän kohdan, johon nyt vetoat ja koetamme jotenkin päätellä, että siinä tarkoitetaan juuri 2000-lukua, eikä esimerkiksi 500-lukua, 200-lukua, 1200-lukua, 1700-lukua tai mitä tahansa muuta hetkeä Maapallon värikkäässä historiassa.
Kerrotaanko siinä kohdassa muuten sellaista, miten Euroopassa on onnistuttu pelastamaan kokonaisia saastumisen kautta menetetyiksi luultuja jokiakin, vai onko profetia vain yksinkertaisen pessimistinen tilanteen suhteen?
Eli onko nyt niin, että meidän ei kannata tehdä ympäristömme eteen mitään, koska jossain kirjassa kerrotaan, että saastutamme ympäristöä 2000-luvulla?
Eli onko niinkin, että meillä ei ole mitään mahdollisuuksia edes välttyä tapahtumalta, koska se on Raamatussa ennustettu, joten kenen vika se saastuminen silloin on, jos me emme pysty siltä välttymään?
Minusta se on silloin sen vika, joka ei anna muuta tapahtua kuin sen, mitä on ennustettu.:) ups ?? Jopas otti .. nyt on vain niin että Raamattu kertoo jo edeltä käsin ihmisten toilauksista .. Ei siinä paljon optimismia ole .. valitan ..
alexalex.kasi kirjoitti:
:) ups ?? Jopas otti .. nyt on vain niin että Raamattu kertoo jo edeltä käsin ihmisten toilauksista .. Ei siinä paljon optimismia ole .. valitan ..
alex>>> :) ups ?? Jopas otti .. nyt on vain niin että Raamattu kertoo jo edeltä käsin ihmisten toilauksista .. Ei siinä paljon optimismia ole .. valitan ..
alex >>>
Ups vaan itsellesi ja se kohta on mikä, jonka mukaan Maapallo saastuu 2000-luvulla?
Etkö löydä sitä enää?
Ja sitten se pääkysymys, että voimmeko me nyt tehdä asialle jotain, sillä jos me voimme, eli saastuminen pysähtyy, niin sittenhän sinun Raamattusi on satukirja ja profeettaisi on pelle, jos ennustus ei toteudukaan.
Eli pitääkö meidän nyt vain istua kädet ristissä ja odottaa saastumisen pahentumista, kun Raamatussa näin lukee, kohdassa jota et tosin tuo näytille.
Joten rakas Alex, käytäpä nyt hetki niitä harmaita aivosolujasi ja koeta pohtia, että kenen on tämä saastumisen syy, jos se on ennaltamäärätty tapahtuvaksi joskus menneisyydessä, emmekä me voi vaikuttaa siihen mitenkään, ettei Jumalasi vaikuttaisi valehtelijalta Raamattusi mukaan?
Sen saastumisen syy on silloin sinun Jumalasi, eikös olekin, rakas Alex.
Jos me voimme estää profetoidun saastumisen, niin silloin sinun Raamattusi valehtelee, eli tilanne on aika outo kaikissa tapauksissa, vai mitä olet mieltä?
Ja koetapa nyt saada kasaan edes yksi järkevä lause!v.aari kirjoitti:
alex.kasi: « jos haluat tietää mitä Raamattu opettaa niin miksi et tyydy siihen mitä Raamattu opettaa ? En minä tarkoita että ihmisen ei pitäisi olla kriittinen - mutta jos ei tutustu siihen mitä Raamattu todellisuudessa sanoo - vaan mielumminkin kaikenlaisiin kriittisiin kirjoituksiin joissa ei ole perää ...niin mitä itua siinä olisi?»
Minä olen tutustunut siihen, mitä Raamattu sanoo. Linkkasin noihin epäloogisuuksien listoihin ihan vain mukavuussyistä. Lähtökohta on minullakin ollut lukea ensin itse ilman mitään ennakkoasenteita.
Ja kriittisten kirjoitusten todenperäisyydenhän voi tässä tapauksessa helposti tarkistaa.
Mitä tarkoitat "sen elämän vastaanottamisella, mistä Raamatussa puhutaan"? Mitä silloin tehdään tai jätetään tekemättä?#Mitä tarkoitat "sen elämän vastaanottamisella, mistä Raamatussa puhutaan"? Mitä silloin tehdään tai jätetään tekemättä?#
Eikö ensin sinunkin kannattaisi lukea Raamattua sen osoittama syy ihmisten kuolemaan ?
Voin kertoa (uskot sen tai et) että se on meidän vajavaisuutemme - ja siitä (vajavaisuudestamme) meidän siis täytyy päästä eroon jos haluamme välttää sen aiheuttaman kuoleman .. Se on eräänlainen processi ... ensin täytyy luonnollisesti tuntea oma vajavaisuutensa .. tunnustaa se ..eli tajuta oma tilansa .. sen jälkeen täytyy haluta muuttua (parantua) vajavaisuuden tuomista vaurioista .. ja ottaa opikseen ..
siinä näin aluksi .. :)
alexbushmanni kirjoitti:
>>> :) ups ?? Jopas otti .. nyt on vain niin että Raamattu kertoo jo edeltä käsin ihmisten toilauksista .. Ei siinä paljon optimismia ole .. valitan ..
alex >>>
Ups vaan itsellesi ja se kohta on mikä, jonka mukaan Maapallo saastuu 2000-luvulla?
Etkö löydä sitä enää?
Ja sitten se pääkysymys, että voimmeko me nyt tehdä asialle jotain, sillä jos me voimme, eli saastuminen pysähtyy, niin sittenhän sinun Raamattusi on satukirja ja profeettaisi on pelle, jos ennustus ei toteudukaan.
Eli pitääkö meidän nyt vain istua kädet ristissä ja odottaa saastumisen pahentumista, kun Raamatussa näin lukee, kohdassa jota et tosin tuo näytille.
Joten rakas Alex, käytäpä nyt hetki niitä harmaita aivosolujasi ja koeta pohtia, että kenen on tämä saastumisen syy, jos se on ennaltamäärätty tapahtuvaksi joskus menneisyydessä, emmekä me voi vaikuttaa siihen mitenkään, ettei Jumalasi vaikuttaisi valehtelijalta Raamattusi mukaan?
Sen saastumisen syy on silloin sinun Jumalasi, eikös olekin, rakas Alex.
Jos me voimme estää profetoidun saastumisen, niin silloin sinun Raamattusi valehtelee, eli tilanne on aika outo kaikissa tapauksissa, vai mitä olet mieltä?
Ja koetapa nyt saada kasaan edes yksi järkevä lause!:) Olet edistynyt kuitenkin sen verran, että tänään tajuat että me todellakin saastutamme tätä maailmaa - ja että maailmassa on tänään pahuutta paljon enemmän kuin koskaan aikaisemmin .. mikä tietysti johtuu esimerkiksi siitä että meitä on tänään jo yli 7 miljardia..
Ajattelehan .. jos sinä olisit niin viisas että ihmisten ahneutta ja pahuutta katsellessasi näkisit jo edeltäkäsin mihin ne ihmisten toilailut johtavat - niin olisiko se mikään ihme? Ei minusta .. Nyt me voimme lukea sen Raamatusta .. ja siten ymmärtää että se on meidän tekojemme seurausta että maailma on menossa väärään suuntaan .. Raamatun paikkojen ja lauseiden yksittäinen nyppiminen ei ole mistään kotoisin.. Se on Raamatun sanoma mikä on tärkeä ..
Raamattu sanoo esimerkiksi, että on tullut aika tuhota ne jotka tuhoavat maata ..
mutta ethän sinä siihen usko .. vaikka ihmiset tekevät juuri sitä - tuhoavat maailmaa .. hyvä kuitenkin että olet edes tajunnut sen että me todella tuhoamme maailmaa - eläinlajeja kuolee sukupuuttoon yhä kiihtyvällä vauhdilla .. mutta Raamattu sanoo että maailman tuhoajat .. tuhotaan .. sillä he eivät herkeä vaan vain pilkkaavat Jumalaa .. tuntuuko tutulta ??
alex- Sana ilmoittaa
alex.kasi kirjoitti:
:) Olet edistynyt kuitenkin sen verran, että tänään tajuat että me todellakin saastutamme tätä maailmaa - ja että maailmassa on tänään pahuutta paljon enemmän kuin koskaan aikaisemmin .. mikä tietysti johtuu esimerkiksi siitä että meitä on tänään jo yli 7 miljardia..
Ajattelehan .. jos sinä olisit niin viisas että ihmisten ahneutta ja pahuutta katsellessasi näkisit jo edeltäkäsin mihin ne ihmisten toilailut johtavat - niin olisiko se mikään ihme? Ei minusta .. Nyt me voimme lukea sen Raamatusta .. ja siten ymmärtää että se on meidän tekojemme seurausta että maailma on menossa väärään suuntaan .. Raamatun paikkojen ja lauseiden yksittäinen nyppiminen ei ole mistään kotoisin.. Se on Raamatun sanoma mikä on tärkeä ..
Raamattu sanoo esimerkiksi, että on tullut aika tuhota ne jotka tuhoavat maata ..
mutta ethän sinä siihen usko .. vaikka ihmiset tekevät juuri sitä - tuhoavat maailmaa .. hyvä kuitenkin että olet edes tajunnut sen että me todella tuhoamme maailmaa - eläinlajeja kuolee sukupuuttoon yhä kiihtyvällä vauhdilla .. mutta Raamattu sanoo että maailman tuhoajat .. tuhotaan .. sillä he eivät herkeä vaan vain pilkkaavat Jumalaa .. tuntuuko tutulta ??
alexJa tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu.
Kun te siis näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttu profeetta Danielin kautta, seisovan pyhässä paikassa-joka tämän lukee, se tarkatkoon-silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille; joka on katolla, älköön astuko alas noutamaan, mitä hänen huoneessansa on, ja joka on pellolla, älköön palatko takaisin noutamaan vaippaansa.
Voi raskaita ja imettäväisiä niinä päivinä!
Mutta rukoilkaa, ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä sapattina. Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule. Ja ellei niitä päiviä olisi lyhennetty, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden ne päivät lyhennetään.
Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut. - N'mjyh
alex.kasi kirjoitti:
Mitä sanoisit maailman tämän hetkisestä tilanteesta ? joka on jo kerrottu Raamatussa noin 2000 vuotta sitten -- silloin kun ei ihmisillä edes ollut tietoa että että kuinka suuri (tai pieni - kuinka sen nyt kukin näkee) maailma on ..
alex>>Mitä sanoisit maailman tämän hetkisestä tilanteesta ? joka on jo kerrottu Raamatussa noin 2000 vuotta sitten -- silloin kun ei ihmisillä edes ollut tietoa että että kuinka suuri (tai pieni - kuinka sen nyt kukin näkee) maailma on ..>>
"Maailman tämänhetkinen tilanne" on kylläkin ollut koko ajan päällä koko ajan siitä kähtien kun Raamattu on kirjoitettu. Jokainen sukupolvi on nähnyt ajan merkit juuri omana aikanaan ja elänty juuri viimeisten päivien kynnyksellä. alex.kasi kirjoitti:
:) Olet edistynyt kuitenkin sen verran, että tänään tajuat että me todellakin saastutamme tätä maailmaa - ja että maailmassa on tänään pahuutta paljon enemmän kuin koskaan aikaisemmin .. mikä tietysti johtuu esimerkiksi siitä että meitä on tänään jo yli 7 miljardia..
alex>>> Olet edistynyt kuitenkin sen verran, että tänään tajuat että me todellakin saastutamme tätä maailmaa - >>
Koska näin ono profetoitu Raamatussa, luulisin sinun väittävän, niin kysymys kuuluu:
A) Me emme voi asialle mitään, koska näin on ennustettu raamatussa ja asia ei siis liene meidän vikamme
B) Me voimme asialle jotain, mutta silloin raamattu puhuu pötyä
Kumpi on sinun vaihtoehtosi?- Nokosa
bushmanni kirjoitti:
>>> Olet edistynyt kuitenkin sen verran, että tänään tajuat että me todellakin saastutamme tätä maailmaa - >>
Koska näin ono profetoitu Raamatussa, luulisin sinun väittävän, niin kysymys kuuluu:
A) Me emme voi asialle mitään, koska näin on ennustettu raamatussa ja asia ei siis liene meidän vikamme
B) Me voimme asialle jotain, mutta silloin raamattu puhuu pötyä
Kumpi on sinun vaihtoehtosi?Kumpi ? no luonnollisesti ei kumpikaan .... nuo vaihtoehtosi ovat sellaista lapsen kiukuttelua mikä ei luonnollisesti sovi Raamattuun, joka on asiallinen ja viisas kokoelma kirjoituksista jotka on koottu yhteen yhdeksi kirjaksi.
- hämmästyttävää
N'mjyh kirjoitti:
>>Mitä sanoisit maailman tämän hetkisestä tilanteesta ? joka on jo kerrottu Raamatussa noin 2000 vuotta sitten -- silloin kun ei ihmisillä edes ollut tietoa että että kuinka suuri (tai pieni - kuinka sen nyt kukin näkee) maailma on ..>>
"Maailman tämänhetkinen tilanne" on kylläkin ollut koko ajan päällä koko ajan siitä kähtien kun Raamattu on kirjoitettu. Jokainen sukupolvi on nähnyt ajan merkit juuri omana aikanaan ja elänty juuri viimeisten päivien kynnyksellä.?? siis et voi nähdä eroa ajalla ennen ja nyt .. ??
- niin aina
"Raamattu....Siihen kätkeytyy elämää muuttava voima."
Toisiaan, Raamattuun vedoten ja siihen sokeasti uskoen on tapettu ihmisiä ja ne ihmiset, jotka pitävät Raamattua ohjeenaan, pitävät oikeutenaan olla toisten opettajia ja alistajia, sekä pitävät itseään parempana ja viisaampina kuin muut.
Muiden kuin Raamattuun uskovien mielipiteillä ei ole mitään merkitystä.
Todella muuttava voima?Näin on tehty .. on tapettu ja kidutettu kirkkojen kelareissakin .. on poltettu ihmisiä rovioila ja tehty kaikenlaista pahaa ja vedottu Raamattuun ... haettu oikeutusta kaikelle pahuudelle mitä ihmiset ovat tehneet .. MUTTA jos tutkii Raamattua -- sieltä ei löydy oikeutusta pahuudelle .. vaan päin vastoin .. Raamatun mukaan pahuus on väliaikainen tapahtuma iankaikkisuudessa. Raamattu sanoo että meidän on kärsittävä pahuutta mutta vain tämän elämämme ajan .. että pahuudella ei ole tulevaisuutta ... mutta oikeudenmukaisuudella ja rakkaudella on ..
Usko tai älä ..
alex
- Häiriintyny
Ei kannata laittaa tällaisia alotuksia - vastauksissa tulee vain ilmi Raamatun oikeudenmukaisuus....
- uskova 11111
Joku kysyy Raamattuun uskomisen perusteluja ..
Hyvä ystävä uskon perus on kaikessa yksinkertaisuudessaan oikeudenmukaisuus jossa rakkaus asuu, ilman sitä ei ole uskoa oikeudenmukaisuuteen jossa rakkaus asuu.uskova 11111: «Hyvä ystävä uskon perus on kaikessa yksinkertaisuudessaan oikeudenmukaisuus jossa rakkaus asuu, ilman sitä ei ole uskoa oikeudenmukaisuuteen jossa rakkaus asuu.»
Minä kannatan oikeudenmukaisuutta, jossa rakkaus asuu. Kiitos tuosta kauniista sanamuodosta.
En ymmärrä, miten siitä voisi seurata uskominen Raamatun asemaan erehtymättömänä ja kirjaimellisena Jumalan sanana. Monissa kirjoissa otetaan kantaa oikeudenmukaisuuteen ja rakkauteen. Mikä Raamatussa on erityistä tässä suhteessa?
- Katsoin eilen
Lue sinäkin venäläisen Ivan Paninin sivuja. Nimellä löytyy. Sieltä löytyy totuuksia, joiden perusteella Raamattu on Jumalan sanaa.
Tosin minä uskon sen muutenkin, mutta voi sitä näinkin itselleen tukea ja tietoa hakea.Ivan Paninin tapaus ei ole enää ihan tuore. Hän kuoli vuonna 1942.
Hän perustelee Raamatun erityisasemaa mystisen oloisilla laskelmilla.
Luin tuolta: http://www.telusplanet.net/public/tsgibson/panin.pdf
Olen tutustunut eri tyylisiin numerologioihin ja osallistunut niitä koskeviin keskusteluihin jonkin verran.
Panin on löytänyt Raamatun käsikirjoituksista ihan tunnetun ja tunnustetun ominaisuuden. Hebrealaisilla ja myös varhaisilla kreikankielisillä kirjoittajilla oli tapana varta vasten muistamisen helpottamiseksi rakennella sanojen ja kirjainten lukumääristä sekä kirjainten lukuarvoista näppäriä matemaattisia paketteja.
Mutta sen lisäksi hän on näkevinään numeroiden magiaa vähän siellä ja täällä muutenkin.
Ongelma numerologioissa on se, että laskelmat ja niiden tulkinnat tehdään aina jälkeenpäin. Aina tulee jotakin numeroita ja niitä sopivasti pyörittelemällä löytyy aina jotakin säännönmukaisuutta ja merkitysviittauksia.
Sellaista ihmettä, että etukäteen olisi asetettu, mitä numerologisia ominaisuuksia tekstistä pitäisi löytyä, jotta se olisi todistettu luotettavaksi, ja sitten juuri nuo ominaisuudet löytyisivät, sellaista ei kerta kaikkiaan vain tapahdu.
Numerologiassa ei myöskään koskaan ennalta laadita kriteeriä sille, mikä todistaisi tutkitun tekstin epäluotettavuudesta. Niinpä sellaiseen johtopäätökseen ei koskaan ymmärrettävästi päädytä.
Niinpä Paninin esittämät todennäköisyyslaskelmat ovat yksinkertaisesti pähkähulluja. On helppo esittää mille tahansa asialle typerryttävän pieniä todennäköisyyksiä, että asiat ovat juuri niin kuin ovat.- pyh!
v.aari kirjoitti:
Ivan Paninin tapaus ei ole enää ihan tuore. Hän kuoli vuonna 1942.
Hän perustelee Raamatun erityisasemaa mystisen oloisilla laskelmilla.
Luin tuolta: http://www.telusplanet.net/public/tsgibson/panin.pdf
Olen tutustunut eri tyylisiin numerologioihin ja osallistunut niitä koskeviin keskusteluihin jonkin verran.
Panin on löytänyt Raamatun käsikirjoituksista ihan tunnetun ja tunnustetun ominaisuuden. Hebrealaisilla ja myös varhaisilla kreikankielisillä kirjoittajilla oli tapana varta vasten muistamisen helpottamiseksi rakennella sanojen ja kirjainten lukumääristä sekä kirjainten lukuarvoista näppäriä matemaattisia paketteja.
Mutta sen lisäksi hän on näkevinään numeroiden magiaa vähän siellä ja täällä muutenkin.
Ongelma numerologioissa on se, että laskelmat ja niiden tulkinnat tehdään aina jälkeenpäin. Aina tulee jotakin numeroita ja niitä sopivasti pyörittelemällä löytyy aina jotakin säännönmukaisuutta ja merkitysviittauksia.
Sellaista ihmettä, että etukäteen olisi asetettu, mitä numerologisia ominaisuuksia tekstistä pitäisi löytyä, jotta se olisi todistettu luotettavaksi, ja sitten juuri nuo ominaisuudet löytyisivät, sellaista ei kerta kaikkiaan vain tapahdu.
Numerologiassa ei myöskään koskaan ennalta laadita kriteeriä sille, mikä todistaisi tutkitun tekstin epäluotettavuudesta. Niinpä sellaiseen johtopäätökseen ei koskaan ymmärrettävästi päädytä.
Niinpä Paninin esittämät todennäköisyyslaskelmat ovat yksinkertaisesti pähkähulluja. On helppo esittää mille tahansa asialle typerryttävän pieniä todennäköisyyksiä, että asiat ovat juuri niin kuin ovat.Adventistit eivät usko tuohon numerologiaan lainkaan. Se on silkkaa höpönlöpöä ja Raamatun vääristelyä.
Tähän mennessä saatujen vastausten valossa näyttäisi olevan niin, että Raamatun asemalle kirjaimellisesti erehtymättömänä ja innoitettuna Jumalan sanana ei ole mitään perusteita.
Rehellisintä olisi Raamattuun uskovan sanoa: "Minä vain uskon siihen. Ei sitä millään perustella."
Voisin tietysti hiukan auttaa vastaajia.
1. Mystiset kokemukset
On monia ihmisiä, jotka ovat vakuuttuneet Raamatun jumalallisesta alkuperästä siksi, että ovat kokeneet hiljaisuudessa ja rukouksen hengessä Raamattua lukiessa jotakin niin suurta ja puhuttelevaa, että he katsovat sen todistavan asian.
Mystiset kokemukset ovat aivan ilmeisesti todellinen ilmiö ja ne ansaitsevat arvostusta, koska niillä on usein ollut moraalisesti hyviä vaikutuksia. Niitä on kuvattu kirjallisesti (vaikka niitä usein sanotaan sanoin kuvaamattomiksi) niin paljon, että on ollut mahdollista tunnistaa kokemus olennaisesti samankaltaiseksi eri henkilöillä.
Raamatun tukemisen kannalta ongelmallista tässä on se, että näitä huippukokemuksia esiintyy kaikissa uskonnollisissa ja meditatiivisissa perinteissä. Kokijalla on tapana heijastaa tuntemansa vakuuttuneisuus siihen perinteeseen, jonka puitteissa hän on kokemuksensa kokenut. Köyhimmästä päästä tässä suhteessa ovat ne fundamentalistiset uskonlahkot, jotka pyrkivät niinsanottuun evidentialismiin eli uskon auki selittämiseen ja todisteluun logiikan ja arkisten havaintojen pohjalta. Adventistit edustavat suurelta osin tätä joukkoa.
2. Perinne
Tietyissä uskonnollisissa liikkeissä on ollut vuosisatojen ajan tapana ajatella, että Raamattu on kirjaimellista, erehtymätöntä ja innoitettua Jumalan sanaa. Vanhemmilta ja omalta sosiaaliselta viiteryhmältä saatujen perinteiden kyseenalaistaminen vaatii tietyn kynnyksen ylittämistä. Kaikki eivät sitä oma-aloitteisesti kykene tekemään.
Mielenkiintoista sinänsä, että katolinen kirkko ei koskaan ole suhtautunut Raamattuun ihan sillä totisuudella kuin Lutherin aatteellisen perilliset. Pitkäänhän Raamatun lukeminen ja selittäminen kuului lähinnä papeille. Lutherin käynnistämä liike vasta toi meille kansankieliset Raamatut ja jumalanpalvelukset.
3. Raamattu itse todistaa puolestaan
Usein vedotaan siihen, että Raamatussa vilisee sen tapaisia ilmaisuja kuin "Näin sanoo Herra". Ja sen kaveriksi luetaan 2. Piet. 1:19-21, jossa vakuutetaan, että profeetat ovat saaneet sanansa Pyhältä Hengeltä.
Tähän argumenttiin liittyy kaksi pikku ongelmaa. Ensinnäkin kirjoituksen todistaminen sillä, että kirjoituksessa sanotaan sen olevan tosi, on onneton kehäpäätelmä.
http://matthew2262.files.wordpress.com/2011/03/39972_10100152651756476_2511083_56218895_4827826_n.jpg
Toiseksi, Raamatun yksikään teksti ei voi viitata siihen Raamattuun, jonka me nykyään kokonaisuutena tunnemme, koska Raamatun kirjoittamisen aikaan sellaista kokonaisuutta ei ollut olemassakaan eivätkä kirjoittajat itse tienneet olevansa kirjoittamassa Raamattua.
Jos katsotaan tarkemmin niitä tekstejä, jotka on tapana nostaa tässä esiin, on helppo huomata, että ne eivät tarkoita spesifisti Raamattua. Niissä sanotaan, että Jumalan sana on totuus ja että profeetat ovat saaneet sanomansa Jumalalta. Raamatun nimeäminen Jumalan sanaksi ja sitten tuollaisen jakeen soveltaminen siihen on kovin mielivaltaista.
4. Profetiat
Näistä jo keskusteltiinkin ja toteutuneisiin profetioihin vetoajien haasteeksi jäi esittää jokin esimerkki sellaisesta. Sitä odotellessa pidän tätäkin perustetta perin hatarana.
5. Kun se nyt vain on niin
Tämä on pohjimmainen ja ilmeisen aukoton peruste. Tälle minäkään en mahda mitään. Perustelua voidaan vahvistaa sanomalla se kovemmalla äänellä tai kirjoittamalla isommilla kirjaimilla sekä kertoa perustelun pyytäjien olevan pilkkaajia ja menossa helvettiin. Myös nyrkin heristäminen vahvistaa tätä perustelua.- totuuteen voi uskoa
Oma vastaukseni on: Raamattuun voi uskoa koska se puhuu totuutta
totuuteen voi uskoa: «Oma vastaukseni on: Raamattuun voi uskoa koska se puhuu totuutta»
Kun sanot, että "Raamattu puhuu totuutta", tulet oikeastaan sanoneeksi vain toisin sanoin sen, että uskot Raamattuun.
Siis viestisi on, että Raamattuun voi uskoa, koska sinä uskot siihen.
Jos tarkoitat "totuuden puhumisella" sellaisia asioita Raamatussa, jotka voidaan tarkistaa todeksi ilman uskoakin, kyse on yleistämisestä: Kun Raamattu on oikeassa muutamassa asiass, jotka voi tarkistaa, uskot, että se on kaikessa muussakin oikeassa.
Ja kyllähän niitä on sellaisiakin Raamatun lauseita, jotka voidaan helposti tarkistaa ihan tosiksi. Mutta niin on yleensä kaikissa kirjoissa. Aivan läpikotaisin pelkkää valhetta sisältävää kirjaa olisi kerta kaikkiaan vaikea kirjoittaa.
Se, että on oikeassa yhdessä asiassa, ei mitenkään todista, että olisi erehtymätön. Sen voi huomata esimerkiksi tämmöisillä keskustelupalstoilla.
Jotta Raamatun oikeassa olemisella jossakin asiassa olisi edes jotakin todistusvoimaa, tuon asian pitäisi olla hiukan erikoinen. Vaikkapa kunnollinen toteutunut ennustus voisi olla sellainen.
Tätä todistelua rapauttaa kuitenkin se, että Raamattu on hyvin heterogeeninen eli monista eri lähteistä koottu. Jos yksi profeetta tai muu kirjoittaja voidaan osoittaa luotettavaksi, se ei kriittiselle lukijalle todista mitään muista kirjoittajista.- näin yksinkertaista.
v.aari kirjoitti:
totuuteen voi uskoa: «Oma vastaukseni on: Raamattuun voi uskoa koska se puhuu totuutta»
Kun sanot, että "Raamattu puhuu totuutta", tulet oikeastaan sanoneeksi vain toisin sanoin sen, että uskot Raamattuun.
Siis viestisi on, että Raamattuun voi uskoa, koska sinä uskot siihen.
Jos tarkoitat "totuuden puhumisella" sellaisia asioita Raamatussa, jotka voidaan tarkistaa todeksi ilman uskoakin, kyse on yleistämisestä: Kun Raamattu on oikeassa muutamassa asiass, jotka voi tarkistaa, uskot, että se on kaikessa muussakin oikeassa.
Ja kyllähän niitä on sellaisiakin Raamatun lauseita, jotka voidaan helposti tarkistaa ihan tosiksi. Mutta niin on yleensä kaikissa kirjoissa. Aivan läpikotaisin pelkkää valhetta sisältävää kirjaa olisi kerta kaikkiaan vaikea kirjoittaa.
Se, että on oikeassa yhdessä asiassa, ei mitenkään todista, että olisi erehtymätön. Sen voi huomata esimerkiksi tämmöisillä keskustelupalstoilla.
Jotta Raamatun oikeassa olemisella jossakin asiassa olisi edes jotakin todistusvoimaa, tuon asian pitäisi olla hiukan erikoinen. Vaikkapa kunnollinen toteutunut ennustus voisi olla sellainen.
Tätä todistelua rapauttaa kuitenkin se, että Raamattu on hyvin heterogeeninen eli monista eri lähteistä koottu. Jos yksi profeetta tai muu kirjoittaja voidaan osoittaa luotettavaksi, se ei kriittiselle lukijalle todista mitään muista kirjoittajista.Uskotko sinä vaari Jumalaan? Jos uskot silloin sinä voit uskoa mitä Raamattu kertoo Jumalasta, mutta jos et usko Jumalaan, silloin sinun on mahdotonta myöskin uskoa Raamatun Sanaan.
näin yksinkertaista. kirjoitti:
Uskotko sinä vaari Jumalaan? Jos uskot silloin sinä voit uskoa mitä Raamattu kertoo Jumalasta, mutta jos et usko Jumalaan, silloin sinun on mahdotonta myöskin uskoa Raamatun Sanaan.
näin yksinkertaista.: «Uskotko sinä vaari Jumalaan? Jos uskot silloin sinä voit uskoa mitä Raamattu kertoo Jumalasta, mutta jos et usko Jumalaan, silloin sinun on mahdotonta myöskin uskoa Raamatun Sanaan.»
Mihin Jumalaan uskomista tarkoitat?
Jos tarkoitat nimenomaan Raamatun Jumalaa, kommenttisi lässähtää muotoon: "Jos uskot Raamattuun, niin voit uskoa, mitä Raamattu kertoo, mutta jos et usko Raamattuun, on mahdotonta uskoa Raamattuun."
Jos taas tarkoitat mitä tahansa Jumalaa, en löydä vastauksestasi edes kehäpäätelmän vertaa logiikkaa. Miten uskominen vaikkapa Krishnaan vaikuttaisi niin, että uskoisi myös Raamatun olevan erehtymätöntä ja kirjaimellista Jumalan sanaa?- pyh!
v.aari kirjoitti:
näin yksinkertaista.: «Uskotko sinä vaari Jumalaan? Jos uskot silloin sinä voit uskoa mitä Raamattu kertoo Jumalasta, mutta jos et usko Jumalaan, silloin sinun on mahdotonta myöskin uskoa Raamatun Sanaan.»
Mihin Jumalaan uskomista tarkoitat?
Jos tarkoitat nimenomaan Raamatun Jumalaa, kommenttisi lässähtää muotoon: "Jos uskot Raamattuun, niin voit uskoa, mitä Raamattu kertoo, mutta jos et usko Raamattuun, on mahdotonta uskoa Raamattuun."
Jos taas tarkoitat mitä tahansa Jumalaa, en löydä vastauksestasi edes kehäpäätelmän vertaa logiikkaa. Miten uskominen vaikkapa Krishnaan vaikuttaisi niin, että uskoisi myös Raamatun olevan erehtymätöntä ja kirjaimellista Jumalan sanaa?Sinä etsit vain tekosyitä olla uskomatta.
pyh! kirjoitti:
Sinä etsit vain tekosyitä olla uskomatta.
pyh!: «Sinä etsit vain tekosyitä olla uskomatta.»
Etsin syitä ja perusteita uskoa ja niitä olen kysellyt. Tulokset ovat niin heikkoja, että ihan nolottaa vastaajien puolesta.
Kirjoitat ikäänkuin Raamattuun uskominen olisi luonnollinen tila ja lähtökohta ja siitä poikkeaminen pitäisi perustella.
Minä en näe niin.
- näin yksinkertaista
Vaari ei näytä uskovan Taivaan Jumalaan, emmekä voikaan yksinomaan omalla ajattelullamme ja tutkistelullamme ymmärtää Jumalaa.
Sinäkö käsittäisit Jumalan tutkimattomuuden tahi pääsisit Kaikkivaltiaan täydellisyydesta perille. Job.11:7.
Ainoastaan siinä määrin kuin Jumala on nähnyt hyväksi ilmaista itseään sanassaan ja teoissaan, kykenemme häntä tuntemaan, mutta Jumala ei ole poistanut kaikkia epäilyksen mahdollisuuksia, jotka tahtovat epäillä, löytävät siihen näennäisiä syitä.
Joudumme siis valitsemaan joko uskon tai epäuskon tien. näin yksinkertaista: «Ainoastaan siinä määrin kuin Jumala on nähnyt hyväksi ilmaista itseään sanassaan ja teoissaan, kykenemme häntä tuntemaan, mutta Jumala ei ole poistanut kaikkia epäilyksen mahdollisuuksia, jotka tahtovat epäillä, löytävät siihen näennäisiä syitä.
Joudumme siis valitsemaan joko uskon tai epäuskon tien. »
Tämä alkaa hiukan jo muistuttaa vastausta.
Kysymys on siis vain siitä, että valitsee ja päättää uskoa Raamattuun, jopa vastoin järkeä ja havaintoja.Sitä ei perustella millään.- pyh!
Olihan tuossa peruste, sinä vain et sitä hyväksynyt.
pyh! kirjoitti:
Olihan tuossa peruste, sinä vain et sitä hyväksynyt.
pyh!: «Olihan tuossa peruste, sinä vain et sitä hyväksynyt.»
En vain löytänyt mitään perustetta siitä. Luin viestin pariin kertaan uudelleen enkä vieläkään löytänyt siitä perustetta.
Nähtävästi sitten ihminen näkee, mitä uskoo.
- Emme mitään voi
Ilman Jumalaa emme mitään voi. Vain Jumala antaa uskon kenelle antaa.
On antanut ihmiselle kaipuun Jumalan puoleen. Pysyvästi.Emme mitään voi: «Vain Jumala antaa uskon kenelle antaa.»
Niin että Jumala antaa toisille uskon ja toisille ei.
Ja tuo usko sitten ratkaisee iankaikkisen kohtalon.
Tästä seuraa, että Jumala on valinnut osan porukasta kadotukseen. Sitäkö tarkoitit?
- näin yksinkertaista.
Vaari, ei Raamattua tarvitse valita ja päättää uskoa ilman järkeä, vaan vilpitöntä Raamatun lukijaa Pyhä Henki opastaa ymmärrykseen, mutta vain palasen kerrallaan, koska meidän järki ei pysty ymmärtämään kaikkea kerralla.
näin yksinkertaista: «…ei Raamattua tarvitse valita ja päättää uskoa ilman järkeä, vaan vilpitöntä Raamatun lukijaa Pyhä Henki opastaa ymmärrykseen, …»
Ja jos joku ei Raamattua luettuaan ala uskoa siihen erehtymättömänä ja kirjaimellisena Jumalan sanana, voit aina sanoa, että hän ei ollut tarpeeksi vilpitön.
Aukotonta loogisuutta omalla sekopäisellä tavallaan.
- turhan päiväistä...
Vaarilla on omat näkemyksensä Raamatusta joten on ihan turhaa jatkaa hänen kanssa kirjoittelemista, eikä hän näytä haluavan tietää muuta.
turhan päiväistä...: «Vaarilla on omat näkemyksensä Raamatusta joten on ihan turhaa jatkaa hänen kanssa kirjoittelemista, eikä hän näytä haluavan tietää muuta.»
Tämän keskustelun tärkeimmät henkilöt ovat niitä, jotka eivät osallistu siihen puheenvuoroilla, vaan vain lukevat.
He punnitsevat itse, kenen kirjoituksia pitävät arvokkaina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577370Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393651Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3762046Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1681844- 861499
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631267Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164