Raapiiko vetokoukkusi Tallinnan laivoilla ramppia?

Hämmmentynyt

Hei!

Tallinnan laivoilla olemme havainneet ongelmaksi, että oman automme vetokoukku kolahtaa ramppiin jo neljän hengen kuormalla alas ajaessa, jos ei ole mahtunut sisäänajokannelle, vaan on joutunut ajamaan ylemmäksi. Kolahdukseen ei siis tarvita paräkonttiin mitään lisäkyormaa, sillä tosin kolahdus on tietysti tukevampi, kun alusta on matalammalla.

Olen havainnut samoin käyvän muillekin siinä alas tullessa. Automme on suhteellisen tuore, mutta tapapyörien takana on takaylitystä jonkun verran ja kiintelä koukun tukirakenne melkoisen alhaalla.

Kerroin asiasta varustamolle, mutta laivat on kuulemma valmistettu n. 7 vuotta sitten standardien mukaan, joten ei toimenpiteitä ja KUKAAN muu ei ole asiasta kertonut. Ei siinä auttanut mitään se, että tuolla neljän hengen porukalla havainnoimme alas tullessamme useita vetokoukun paukahduksia edellä ajaneista autoista. Sama asia tapahtui kumpaankin suuntaan laivasta ulos ajettaessa.

Onko muilla samoja kokemuksia?

t. laivamatkailija

11

428

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2 vaihtoehtoa

      Joko takajouset on loppu, tai takana istuvat liian lihavia.

    • Kolisee norskissa

      Onko se autosi sellainen matala bluemotion versio?

      Norjan lautoilla on paikoin aika jyrkät rampit.

    • automatkailija123543

      Samoja kokemuksia.

      Itse laitan ennen laivalle menoa reilut rengaspaineet, polttoaineluukussa tai kuskin ovenpielessä usein merkittynä suosituspaineet tyhjälle autolle ja täyteen kuormatulle autolle.

      Takarenkaisiin tulee laittaa paljon suurempi ilmanpaine kuin eteen, kun auto on täynnä ihmisiä ja tavaraa.

      Ja rampin kohdalla hidastan reilusti vauhtia ja ajan varovasti, mahdollisuuksien mukaan vähän sivusuunnassa jos pääsee ajamaan rampin niin aina parempi..

    • Konsteja olisi...

      Suomalainen on semmonen, että oma vika se on, kun on ostanut liian matalan auton ja laittaa vielä pari boksia kaljaa takakonttiin. Häpeää vaan, kun kolisee rampilla. Jos olisi minun firmani, niin palveluun kuuluisi ottaa huomioon ajan kuluminen ja tekaista pieni otanta siinä purkausvaiheessa siitä, miten monella vetokoukut napsuu ja... suunnitella pikaisesti joku pieni korjaus siihen saumakohtaan. Tulee mieleen monia ratkaisuja, miten asian voisi hoitaa. Koukulliset alakertaan, pieni loivantava lämiskä alastulorampin ja kannen kohtaamispisteeseen jne... Autot on tarkoitettu ajettaviksi maksimihenkilömäärälläkin, joten voisi olettaa, että varustamot hieman ajattelisivat myös nykypäivää... Ehkäpä muutamassa vuodessa on tapahtunut jotain autojen takaylityksille ja maavaroille. Joku vanha 60-luvun limousine jäisi varmaan kokonaan kiinni perästään noihin virityksiin...

    • Ukki60

      Heh... Otinpa yhteyttä Tallink-Siljaan ja... Todellakin - heidän laivoissaan (Star ja Superstar), joista heille kerroin ei ole mitään vikaa. No ei varmaan olekaan, kun ei se täkkipelti pahemmin kärsi kolhuista!

      Yhtiön kannasta voi suoraan tehdä johtopäätöksen, että kun ei ole laivoissa korjattavaa, niin autoissa on! Siispä kaikki kolisteklevat automerkit vaan pajalle ja takajousien korotus, että voi matkustaa Helsngin ja Tallinnan väliä ja tiedoksi autotehtaille, että Tallinkin laivoja varten suunnttelu uusiksi ;-)

      Täytyy ihmetellä asiakaspalvelun surkeutta, ettei oteta aivan selvää asiaa käsittelyyn niin, että sille tehtäis jotakin, kun on täysin selvä ongelma olemassa. Yksi pomoäijä seisomaan puoleksi tunniksi purkauksen aikaan autokannelle rampin alapäähän, korvat auki ja tukkimiehen kirjanpidolla selviää, kuinka monella paukkuu. Kansimies laskee, montako tulee alas ja pomo kolahdukset.

      Tallink-Siljalla varmaan ajatellaan, että autoihin aletaan tehdä muutoksia. Meidänkin automme on ollut vuosia Suomen top-3 myyntilistalla ja edessä kolisteli viimeksi kaksi muuta automerkkiä, joten autopajoille tulee töitä? Voisi ottaa Tallink-Silja yhteyttä esim.VW-konserniin, koska kaksi autoista oli viimeksi sen konsernin valmistamia.

      • Että sillai

        Minulla uusi VW-konsernin auto vetokoukulla ja peräylityksellä. Eckeröllä sisään ajettaessa otti koukku kiinni mutta tästä viisastuneena ajoin ulos sivusuunnassa eikä mitään ongelmaa. Autossa oli 4 henkeä ja takakontti täynnä viinaa..
        Siispä.... = opi ajamaan.


      • Kronkwagen
        Että sillai kirjoitti:

        Minulla uusi VW-konsernin auto vetokoukulla ja peräylityksellä. Eckeröllä sisään ajettaessa otti koukku kiinni mutta tästä viisastuneena ajoin ulos sivusuunnassa eikä mitään ongelmaa. Autossa oli 4 henkeä ja takakontti täynnä viinaa..
        Siispä.... = opi ajamaan.

        Raapi jo mennessä, vaikka peräkontti oli tyhjä?
        Mutta teeäm varmaan keksii tähänkin jonkin jutun että tuollainen liika mataluus on asiakkaan parhaaksi.


      • Että sillai
        Kronkwagen kirjoitti:

        Raapi jo mennessä, vaikka peräkontti oli tyhjä?
        Mutta teeäm varmaan keksii tähänkin jonkin jutun että tuollainen liika mataluus on asiakkaan parhaaksi.

        Kyllä vaan mutta otin ehkä pikkasen liikaa vauhtia ylämäkeen...


      • Juuuuuuuuuuuuuuuu
        Että sillai kirjoitti:

        Minulla uusi VW-konsernin auto vetokoukulla ja peräylityksellä. Eckeröllä sisään ajettaessa otti koukku kiinni mutta tästä viisastuneena ajoin ulos sivusuunnassa eikä mitään ongelmaa. Autossa oli 4 henkeä ja takakontti täynnä viinaa..
        Siispä.... = opi ajamaan.

        Mahdotonta? Sisäänajaessa, ei kai sinne peruuteta?


      • Ramppikuume
        Juuuuuuuuuuuuuuuu kirjoitti:

        Mahdotonta? Sisäänajaessa, ei kai sinne peruuteta?

        Rampissa lienee sama kokonaiskulma, ajaa sitten ylös tai alas... ylösajaessa kolahtaa lattialevyyn ja alasajaessa ramppiin...


    • Jeppe,,,

      Ei raavi, autoni edistyksellinen jousitus pitää perän vakiokorkeudella myös lastattuna.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      106
      6842
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4311
    3. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      46
      3556
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3442
    5. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      180
      3333
    6. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      50
      3329
    7. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2869
    8. Nainen vinkkinä sulle!

      Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      64
      2441
    9. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      42
      2383
    10. Hei seksikäs

      Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13
      1734
    Aihe