Onko täällä ketään joka on mennyt suoraan näyttöön eli muutama päivä tutustumista lapsiin ja sitten näyttö päiväkodissa.
Kysymys kuuluu mitä tulee näihin kahteen kohtaan: " toimii työssään tavoitteellisesti perustaen toimintansa asiakkaan kasvua ja kehitystä tukevaan kirjalliseen suunnitelmaan"? Ehdotus: voin peilata tähän vasuja/vasua mitä niihin kirjattu lapsesta?!?
Mitään kasvun kansiota jostain lapsesta ei tarvitse tehdä koska vain näyttö siis!
2.
arvioi omaa toimintaansa ja kirjallisen asiakaslähtöisen suunnitelman toteutumista"
laitanko tähän arviota miten vasun tavoitteet ovat toteutuneet tai miten olen niitä toteuttanut ja sitten arvio miten mennyt?!?
Vai mikä kirjallinen suunnitelma? Ei tässä ajassa ehdi ihmeitä tehdä kun menee paikkaan missä käydään vain muutama päivä tutustumassa etukäteen lapsiin. Osaako joku neuvoa?
Kasvun tukemisen ja ohjauksen perusnäyttö 1.
16
7998
Vastaukset
- MS123
Heippa!
Olen ollut harjottuissa eri päiväkodeissa, mutta antanut näytön eri päiväkotiin muutaman päivän tutustumisella. En ole koskaan mennyt ilman harjoittelua näyttöön. Tässäkin toki katsotaan, että mikäli saat harjoittelut "hyväksiluettua" :)
Minkä ikäisten lasten parissa teet näyttösi? :)
" toimii työssään tavoitteellisesti perustaen toimintansa asiakkaan kasvua ja kehitystä tukevaan kirjalliseen suunnitelmaan"
= Eli aivan kuten itsekin totesit, lapsen kasvua ja kehitystä tukeva suunnitelma on lapsen henkilökohtainen vasu. Mitä lapsille on asetettu tavoitteiksi? Sellaisia tavoitteita joiden mukaan pystyt toimia viiden päivän aikana esim. kuivaksi oppiminen (tuet tätä muistuttamalla wc-käynneistä/ auttamalla potalle) tai käytöstavat (tuet tätä olemalla itse esimerkkinä, muistuttamalla sanomaan kiitos/anteeksi/ole hyvä). PIENIÄ SUURIA TAVOITTEITA :) et pysty ihmeisiin viiden päivän aikana.
Lapsen kasvua ja kehitystä tukeva suunnitelma on myös päiväkodin vasu, johon kannattaa tutustumisen aikana perehtyä. Toimit myös sen mukaan :)
"arvioi omaa toimintaansa ja kirjallisen asiakaslähtöisen suunnitelman toteutumista"
= Eli yksinkertaisesti arvioit omaa toimintaasi :) Helppoa samalla kun pyydät palautetta päivästä/ohjatusta toiminnosta on kuunnella näytönvastaanottajasi palaute ja tämän jälkeen arvioida omaa päivääsi/tuokiotasi.
Voit kirjoittaa näyttösuunnitelmaasi yksinkertaisesti että tuot arvioinnin omasta toiminnastasi esille keskusteluissa/palautteen pyydöissä näytönvastaanottajasi kanssa.
Kirjallisen asiakaslähtöisen suunnitelman toteutumista (=vasua) arviot myös näissä keskusteluissa. Esim. Kerrot kuinka olet pyrkinyt huomioimaan lasten tavoitteeksi asetetun omatoimisuuden kannustamalla lapsia itse pukemaan kengät jalkaan ja koet onnistuneesi motivoinnissa.
Nämä siis esimerkkejä miten itse laittaisin, toivottavasti oli apua! :) Ja hei, ei ole yhtä oikeaa tapaa tehdä näyttösuunnitelma :)
Tsemppiä näyttöön! Ilmoittele jos tarvitset vielä apua. - Postoffice
Aivan ihana ihminen olet kun vastasit :)
Tarkoitus on mennä 0-3 vuotiaiden ryhmään mutt ei vielä varmaa pääsenkö siihen ryhmään.
Vastauksestasi oli tosi paljon hyötyä, stressi väheni huomattavasti! Siis voin mennä suoraan näyttöön eli ei mitään harjoittelua vaadita, mutt varmaan käydä ekana katsomassa millaiset lapset ryhmässä on.
Ei kait kuitenkaan ole tarkoitus laatia 5 päivälle koko päivän ohjelmia kokonaisuudessaan?!? Sen vain mitä aion näyttää ja sitt muuten ns. työntekijänä muut päivät.
Voi olla että joudun vielä jotain kyselemään kun ryhmä tarkentuu,mutt jos ajattelee että olis noi 0-3v. niin pitkälti koostuu ihan perushoidoista näyttöön asioita ja esim. muutaman lapsen kans jotain vesiväri- tai sormivärijuttuja.
Tarviiko muuten kaikki lapset ottaa mukaan kun esim. askartelee jonkin pienen jutun vai riittääkö muutama lapsi ryhmään?
Hyvää ja oikein ihanaa Juhannusta! - MS123
No heippa taas :)
Harjoittelu vaaditaan, ellei sinulla ole työkokemusta lasten parissa työskentelystä riittävästi. Tämä yleensä katsotaan ennen harjottelun alkua opettajan kanssa henkilökohtaistamis keskusteluissa. Ja tosiaan työkokemukseksi ei käy esim. perustelelut kuinka on kolmen lapsi äiti jne. :)
Onko sinulla työkokemusta lasten parissa työskentelystä (esim. päiväkoti, perhepäivähoito)?
Mikäli sinulla on työkokemusta ja menet pelkästään tutustumaan, niin suosittelen katsomaan kriteeristöä tarkasti, että mitä kannattaa päivien aikana selvittää.
Esimerkkejä on mm.
- työvuorojen tehtävät
- onko päiväkodissa viikko-ohjelma (esim. maanantaisin jumppa, tiistaisin kädentaidot...)
- tutustua ryhmän lapsiin ja kysellä mm. lapsille asetetut tavoitteet, onko erityisruokavalioita/sairauksia
-päiväkodin vasu, turvallisuuskansio
- ryhmän toimintamallit (selviää havainnoimmalla, kyselemällä)
Näyttöjä/näytönvastaanottajia on niin paljon erilaisia, että selviää paremmin kun kysyt näytönvastaanottajaltasi mitä hän sinulta vaatii.
Näyttöviikolla on tarkoitus toimia siis yhtenä työntekijänä. Toimit työvuoron tehtäviesi mukaan, suunnittelet lapsille toimintatuokion jne :) Käyt palautekeskusteluja vaikkapa päivän päätteeksi näytönvastaanottajasi kanssa. Stressiä ei kannata ottaa siitä, mikäli et kaikkea mitä olet näyttösuunnitelmaasi kirjoittanut pääse toteuttamaan, koska se lukee suunnitelmassa ja se riittää :)
Päiväkodeissa suositaan pienryhmätoimintaa, mikä on lapsille ja aikuisille parempi vaihtoehto. Pienten lasten kanssa esim. maalaamisen toteuttaminen voi olla haastavaa jos maalaamassa on useampi pieni. Itse ottaisin muutaman lapsen (johtuen lapsen iästä ja osallistuuko näytönvastaanottaja avuksi maalaamiseen).
Hyvää juhannusta! :)
Täällä ollaan, jos tulee kysyttävää! :)- Postoffice
Moikkis vaan! Nyt on enää kaksi päivää näyttöä jäljellä lapsiryhmässä 2-3 vuotiaita. No kaksi toimintatuokiota takana näytettynä jotka olen suunnitelmaan kirjannut. Tänään yksi tiimiläisistä kysyi että onko minulla niitä toimintatuokioita, sanoin että kaksi olen kirjannut sinne suunnitelmaan ja olen ne toteuttanut sekä suunnitelmaan laitoin että toteutan tiimin suunnittelemia toimintatuokioita suunnitellusti pienryhmissä jatkossakin... (en nyt noin kirjaimellisesti kirjannut vaan toi on pointti) .... MUTTA kun niitä toimintatuokioita ei ole ollut enempää pienryhmissä edes vakihenkilökunnalla niin ei kait ole opiskelijan velvollisuus joka päivälle jotain suunnitella!!! Kait heillä on päiväkodissa punainen lanka silloinkin jolloin opiskelijaa ei ole vaan onko niin että kun ei ole opiskelijaa niin toimintatuokiota ei ole kuin satunnaisesti kun vakihenkilökunta ehtii omilta "juttusiltaan" . Ei ole tavoitteena kiitettävää!!!!
- Postoffice
Postoffice kirjoitti:
Moikkis vaan! Nyt on enää kaksi päivää näyttöä jäljellä lapsiryhmässä 2-3 vuotiaita. No kaksi toimintatuokiota takana näytettynä jotka olen suunnitelmaan kirjannut. Tänään yksi tiimiläisistä kysyi että onko minulla niitä toimintatuokioita, sanoin että kaksi olen kirjannut sinne suunnitelmaan ja olen ne toteuttanut sekä suunnitelmaan laitoin että toteutan tiimin suunnittelemia toimintatuokioita suunnitellusti pienryhmissä jatkossakin... (en nyt noin kirjaimellisesti kirjannut vaan toi on pointti) .... MUTTA kun niitä toimintatuokioita ei ole ollut enempää pienryhmissä edes vakihenkilökunnalla niin ei kait ole opiskelijan velvollisuus joka päivälle jotain suunnitella!!! Kait heillä on päiväkodissa punainen lanka silloinkin jolloin opiskelijaa ei ole vaan onko niin että kun ei ole opiskelijaa niin toimintatuokiota ei ole kuin satunnaisesti kun vakihenkilökunta ehtii omilta "juttusiltaan" . Ei ole tavoitteena kiitettävää!!!!
Tänään olikin ihan eri meininki! Oli tullut väärinymmärrys tiimin jäsenelle siitä mitä minun näyttö sisältää eli en ole erikoistumassa lapsiin vaan tämä on se lyhyempi osio ja siihen ei kuulu enempää ja vähempää kuin mitä näyttösuunnitelmaan on kirjattu:) Olin neljää päivää tutustumassa ja siitä sain aikaiseksi noin 30 sivuisen näyttösuunnitelman joka meni kertaheitolla läpi niin päiväkodilla kuin opettajalle. Ja vielä tarkennukseksi että menin suoraan näyttöön ilman työssäoppimista. Täytyy onnitella itseä että neljässä päivässä "pääsi taloon sisään" niin että saattoi näyttösuunnitelman onnistuneesti tehdä.
- Postoffice
Nyt on jakso suoritettu ja meni enemmän kuin loistavasti!
Nyt enää yksi näyttö jäljellä osaamisalasta eikä se suinkaan ole lapset ja nuoret vaan aivan muuta!!!
Eli siihenkin menen suoraan näyttöön, ensin käyn tutustelemassa muutaman päivän.
Näyttösuunnitelmakin on jo puoliksi tehty kun olen ollut vastaavassa paikassa töissä aiemmin. Sitten olis lähihoitajan paprut kädessä, mutt saas nähdä kiinnostaako hoitotyö kuitenkaan jatkossa. Aiempaa koulutustakin löytyy ja korkeammalta tasolta kuin tää lähihoitajakoulutus.
Monta kertaa on tullut mietittyä että kaikkeen sitä näissä näytöissä pitää alistua tekemäänkin, mutt kokemuksena tää on ollut ihan mahtavaa toteuttaa. Hoitajan virka on koiran virka:)
Jos joku tarvii apuja näyttösuunnitemien teossa niin vinkkaa tähän.- oksetus
Niin ilkeesti ku tää onki sanottu, ni toivon ettet saa lh papruja! Sun asenteesi koko alaan on halveksiva ja sinunlaisia ei tarvita peukaloita pyörittelemään!
Miksi edes opiskelet lh:ksi?
Taidat kuulua siihen ryhmään, jonka pitää opiskella, koska luonteessa on niin paha vika, ettei kukaan pidä töissä tai et osaa sitten työelämässä toimia! Meneehän se elämä noinkin.. - Postoffice
oksetus kirjoitti:
Niin ilkeesti ku tää onki sanottu, ni toivon ettet saa lh papruja! Sun asenteesi koko alaan on halveksiva ja sinunlaisia ei tarvita peukaloita pyörittelemään!
Miksi edes opiskelet lh:ksi?
Taidat kuulua siihen ryhmään, jonka pitää opiskella, koska luonteessa on niin paha vika, ettei kukaan pidä töissä tai et osaa sitten työelämässä toimia! Meneehän se elämä noinkin..Anteeks nyt kauheesti jos olen loukannut tunteitasi. Kaikkien tunteet otettava hoitotyössä huomioon :D
Valitettavasti toiveesi ei toteutunut, tänään oli juuri viimeinen arviointikeskustelu lähihoitajaopinnoista ja mitä se tarkoittaakaan; enää tutkintolautakunnan päätös hyväksymisestä ja hehän luonnollisesti hyväksyvät sen arvosanan minkä kolmikanta on päättänyt arviointikeskustelussa :)
Vaikka olen hiukan skeptinen alaa kohtaan, ei se tarkoita etten olisi töitä tehnyt näytöissä, siitä on todisteena huikeat arvosanat :) vaikken mikään pinko olekaan; työmoraali vain kohdillaan.
MUTTA nämähän asiat eivät muuta sitä tosiasiaa että koen työn monessakin osin koiran virkana. Ja välttämättä en tule työskentelemään alalla ollenkaan. Tiedoksi sekin että aikuiset opiskelevat yleensä vakityönsä ohella kuten minäkin. Alan vaihto ei ikinä ole pahitteeksi kellekään mutta hoitotyöhön tuskin vaihdan nykyistä virkaani.
Ehkä perustan jossain vaiheessa hoitoalan yrityksen ja palkkaan sinut sinne? Yrittäjyys näet kiinnostaa eikä hoitoalan yritystä perusteta jos ei ole alan ammattilainen.
Hyvää jatkoa sinullekin hoitotyössä ja tervetuloa yksityisiin hoitoalan yrityksiin töihin :)
Enkä palkoista aina neuvotellaan :) - oksetus
Postoffice kirjoitti:
Anteeks nyt kauheesti jos olen loukannut tunteitasi. Kaikkien tunteet otettava hoitotyössä huomioon :D
Valitettavasti toiveesi ei toteutunut, tänään oli juuri viimeinen arviointikeskustelu lähihoitajaopinnoista ja mitä se tarkoittaakaan; enää tutkintolautakunnan päätös hyväksymisestä ja hehän luonnollisesti hyväksyvät sen arvosanan minkä kolmikanta on päättänyt arviointikeskustelussa :)
Vaikka olen hiukan skeptinen alaa kohtaan, ei se tarkoita etten olisi töitä tehnyt näytöissä, siitä on todisteena huikeat arvosanat :) vaikken mikään pinko olekaan; työmoraali vain kohdillaan.
MUTTA nämähän asiat eivät muuta sitä tosiasiaa että koen työn monessakin osin koiran virkana. Ja välttämättä en tule työskentelemään alalla ollenkaan. Tiedoksi sekin että aikuiset opiskelevat yleensä vakityönsä ohella kuten minäkin. Alan vaihto ei ikinä ole pahitteeksi kellekään mutta hoitotyöhön tuskin vaihdan nykyistä virkaani.
Ehkä perustan jossain vaiheessa hoitoalan yrityksen ja palkkaan sinut sinne? Yrittäjyys näet kiinnostaa eikä hoitoalan yritystä perusteta jos ei ole alan ammattilainen.
Hyvää jatkoa sinullekin hoitotyössä ja tervetuloa yksityisiin hoitoalan yrityksiin töihin :)
Enkä palkoista aina neuvotellaan :)Onneksi minulla hyvä työpaikka ja palkka parempi kuin yksityisellä :) Olen ollut yksityisellä ja no..sellaistahan se vyön kiristystä..tuskin tapaamme niissä merkeissä :)
Hieno homma ja onnea :D - charid
nyt on alkaa tenti tarvin neuvoa kasvun tukeminen ja ohjaus miten voi kjoittaa se tentin.kiitos
- Anonyymi
moi,ma en tiedä mitä ma kirjoita mun tavoitesta ja suunnitelmasta ,voi autta mu
- Päivä Koti
Mulla kohta alkamassa kto:n työssäoppiminen. Millaisia toimintatuokioita vedit lapsille? Menen 1-2-vuotiaiden ryhmään. Myös yhtenä tehtävänä on suunnitella ohjaustilanne ryhmälle, olisko vinkkejä tähän?
- Postoffice
Maalasimme hillopurkit sormiväreillä eli hillopurkki kartonkipaperista johon lapset täpyttelivät sormiväreillä, kahta väriä, marjat. Huomioi että kaksi on sopiva määrä kerralla tekemään! Itse otin kolme ja voin sanoa että kaksi olisi ollut se sopivin määrä. Vaikka olivat samassa pöydässä niin kahta ehti valvomaan kerrallaan ja sillä aikaa kolmas jo upotti koko käden väriin... no eihän siitä haittaa sillain, saihan lapsi aistia, tunnnustella väriä... Onneksi eivät vaatteet eikä hiukset olleet värissä sentään, niinkin kuulemma käynyt aiemmin.
Voit myös maalata sormiväreillä pilttilasipurkit eli kaksi lasta kerrallaan, laitat kahta väriä esille ja pyörität itse purkkia sitä mukaa kun lapsi täpyttelee lasin pintaan värit.
Voit myös leipoa pullaa eli tee taikina keittiöllä, henkilökunta homma ainekset kunhan sovit siitä heidän kanssaan ja sitten jokainen lapsi pyöräyttää yhden pullan. Puolen litran pullataikina riittää mainiosti. Muista allergiat huomioida sekä hyvä hygienia.
Vielä ehtii kerätä syksyn lehtiä ja voitte liimata jokainen lapsi noin kolme, neljä lehteä värilliselle aneloselle. Esim. punainen paperi sopii syksyn lehtiin mainiosti. ITSE laitat liiman paperile ja lapsi ottaa lehden ja tällää sen siihen. Voitte vaikka kehystääkin paperin sitten niin saa aikaiseksi taulun.
Tai jos ei omakuvia ole vielä lapset tehneet itsestään niin voit tehdä nekin eli kakkulautanen, villalankaa hiuksiin eli pieniä langanpätkiä erivärisiä sekä silmät, nenä ja suu. Taatusti tulee ainutlaatuisia ja hienoja. Sitten vain jokaisen tekele isompaan tauluun ja siihen raamit ja seinälle, lapsen identiteetin tukeminen.
Liikunnallista puolta sitten: jAA lapset vaikka kolmeen, neljään ryhmään jokaisella ohjaajalla omat siis mutta sinä suunnittelet ja sanot mitä toiset tekee lasten kanssa eli ota 3 palloa jos kolme ryhmää ja jokaisen ryhmän jäsen heittää palloa niin pitkälle kuin pystyy ja sitten tuo pallon seuraavalle. Voi olla että tuon ikäinen ei osaa alkaa heittämään jos et itse mene eteen ja sano, että heittää sinulle pallon. Ja sitten voitte pallon heiton jälkeen vaikka ottaa pieni juoksukilpailu eli pikku pätkä ja jokainen juoksee vuorotellen ja sinä toimit lähettäjänä; kädet sivulle ja valmiina paikoillaan hep :) Meillä oli syysolympialaiset noin. Fyysinen kehitys.
Ei tuon kummoisempia tarvitse olla.
Sitten mitä vedin oli loruhetki eli lorupussi ja siihen helppoja lasten mieleen loruja joita jokainen sai vuorollaan tulla ottamaan eli laulettiin lorulaulu ja sitt lapsen nimi. Elävästi luet lorun ja leikit sen jos osaat, minä en osannut vaan luin sen eläytyen loruun. Sitten keskustelimme lorusta jos joku halusi jotain sanoa mutta eihän tuon ikäiset paljoa vielä puhu. Lapsen kielellinen kehityksen tukeminen. Eikä kaikkien vuoro tarvi välttämättä olla joka kerralla, jotain 6-8 lorua minäkin kerralla otin. Ja lapset tykkäsivät.
Vielä hyvä vaihtoehto on muodostaa piiri ja siihen joku helppo laulu eli piirii pieni pyorii lapset siinä hyörii .... ja samalla leikitte sen eli näytät mallia miten tehdään. Voit laulun laittaa myös nauhalta tulemaan mutta jonkin verran itsekin pitää laulaa jotta lapset pysyvät mukana. Tai pää olkapää peppu polvet varpaat jne. paikallaan piirissä vuorotellen osoitetaan kehon osia. Osaavat kun näytät mallia ja kaksi kertaa vedät tuon läpi niin se on ok.
Tai hämähämä häkki kiipes langalle ja leikitte sen. Ei tuon kummempaa mutt tarkeintä on se sinun rooli että heittäydyt siihen täysillä mukaan vaikket osaisi laulaakaan ja ei haittaa sekään vaikka epäonnistuu omasta mielestään... lapsi ei erottele miten sulla menee mikäkin homma; pääasia että pidät lapset kiinni jutussa mielenkiintoisesti eli ilmeillä eleillä iloisella äänellä.... - Päivä Koti
kiitos sulle! oletko hollilla, jos tulee kysyttävää näyttösuunnitelman teosta :)?
- Postoffice
Hei! Pyrin ainakin olemaan paikalla että jos jotain kysyttävää tulee niin kysy ihmeessä.
- Kiitollinen123
Postoffice kirjoitti:
Hei! Pyrin ainakin olemaan paikalla että jos jotain kysyttävää tulee niin kysy ihmeessä.
Hei toi oli minull suuri apu kiitän kovasti että vaivauduit kirjoittaa ton pitkän pätkän
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 447256
- 324028
- 563549
- 463062
- 172786
- 372258
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482236- 432228
- 162226
- 462191