R-vika

14v tyttö

Ite oon 14v tyttö ja menen ysille kun koulu alkaa. haluasin kovasti oppia ärrän koska vitosella mä kävin porssa puheterapialla kerran kuukaudessa mutta ei oolut sillon motivaatiota koska olin hyäksynyt asain että tulen aina olemaan R-vikainen, mutta nykyään kun ajattelee kaikku muut oppi ärrän tosi nopeasti kun olin pieni mut ite en yhä osaa sitä joten voisko joku neuvoa mua millain tän ärrä opittua kesässä.(tarkotus olis et olisin vähän enemmän itsevarmempi ennen lukiota)

4

190

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • I feel you

Olen laiska ja kopioin tähän aiemmin kirjoittamani neuvon:

Nyt kun opettelet niin kannattaa ottaa huomioon kielen rentous. Siinä minua auttoi tämä video niin typerältä kuin vaikuttaakin.
      http://www.youtube.com/watch?v=P9mMvuRGKY8
      . Siinä etenkin tuo huulilla päräyttely helpotti ainakin minua. En onnistunut silloin enkä nytkään tuottamaan 2. kohdan ääntä mutta ainakin ärrä onnistuu... Muista myös kielen paikka! Tuossa videossa on ainakin minulle virheellinen paikka, minulla se onnistuu hampaita vasten mutta siinä on se riski että se alkaa töksähtelemään eli kieli menee hampaiden ohi ja täry ei muodostu. Tämä ei siis estä oppimista todellakaan mutta saattaa jonkin aikaa tuottaa vaikeuksia.

Terapeutilla huomasimme että minulla on jonkin sorkin tiukka kielijänne, mutta ei ilmeisesti niin tiukka että sille pitäisi tehdä jotain. Nyt siis harjoittelen ärrää hieman edempänä ja enköhän tästä sen opi.

Kannattaa kokeilla useita paikkoja joissa koittaa täryn luomista. Liikuta kieltä eteen taakse vasemmalle ja oikealle. Kyllä se jossain kohdassa syntyy kunhan kieli on rentona.

Paikka on oikea jos pystyt sanomaan sen kuiskaamalla ja melko heikolla puhalluksella.

Tsemppiä sinulle ja toivotaan että sinä(kin) opit : )

• vanhanakin oppii :)

Kiitos tästä linkistä!
        Ensi kertaa nyt viisikymppisenä saan täryn aikaan. Parikymmentä vuotta sitten sain terapeutilta opastusta, mutta se auttoi vain hieman. Tuon YouTube harjoituksen ensimmäinen vaihe olikin jo tuttu, kakkosta en saanut sujumaan mutta nyt r tärisee jo sanoissakin. Pitkään pärinään en ole vielä edennyt, mutta kaipa sekin tästä :)

• kokemuksen ääni

Kannattaa myös tarkistaa hampaansa, etteivät ne jollain tavalla estä kieltä menemästä etuhampaiden taakse ja pärisemästä. Kielijännettä voi venyttää harjoittelemalla.

• 14v tyttö

Ittellä kyllä on ihan hirveä ylipurenta joka on n. 8mm

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5184
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4358
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2471
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2264
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1998
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1918
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1597
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1531
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1257
    10. Kerranki asiat oikein

Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1174
    Aihe