Noniin tuli varattua hyvin alennuksin Tarjoustalosta ruohonkatkoja (Hyundai-merkille lisenssoitu kiinapeli http://www.ngp.cn/profile.htm ), ja kuten arvata saattaa niin ainakaan hinnan perusteella ei voi laskea kovin hyvän pohjakäsittelyn varaan. Kävin kuitenkin tutkimassa ennen ostoa pohjarakennetta ja käsittelyä. Leikuutila on terän liikerataa noudattava eli pyöreä, joten pyörille on hyvin terästä suojana (ei ollut kyllä halvimmassa versiossa näin, vaan pyörän akselit kuuluivat oleellisesti leikkuutilaan ja siten myös ruohonkäsittelyyn ;d) . Terän ympärille on laitettu samaa päällysmaalia kuin koneen ulkopuolelle.
Joten mitään vasaralakkaa ei pääse enää sisälle laittamaan ellei ala puhaltamaan maaleja pois, on pärjättävä ilman. Aloin sitten maalinvalmistajien sivuilta tutkimaan aineita ja tulin siihen tulokseen, etten ala maalaileen kotimaisia (ruosteenesto)maaleja kiinalaisen maalin päälle, erot on varmaan aika suuria. Joten ajattelin, että autojen kaltainen ruosteenesto spray-härpäkkeillä vois olla sopiva metodi, joten miten olisi Mastonilta HOC-30 kotelosuoja- ja UBC-10 alustasuoja-aineet? Elikkäs ensin kotelosuojaa joka paikkaan (sekä sisä että ulkopuolelle leikkuria) ja sitten alustasuojalla tuo pyöreä leikkuutila, ja sitten toivotaan parasta? Ainakin Mastonin yhteensopivuustaulukon mukaan noi aineet voi olla päällekkäin ilman välimaalia. Jotkut ehdottelee silikonia tähänkin hommaan, mutta mielestäni liian heppoista ainetta, vaikka kaikkea hienoa lupaakin.
Tätä aihetta on mielestäni käsitelty turhan epämääräisesti suomalaisissa internet-keskusteluissa ja aina aihe on päässyt unohtumaan, kun on alettu kehumaan omia työsuorituksia tai haukkumaan käsittelyaineita. Joten toivoisin aiheeseen kuuluvia ja selittäviä esimerkkejä.
Työnnettävän ruohonleikkurin kotelon suojaaminen
5
2358
Vastaukset
- Kannattaako?
Taitaa olla kalliimpaa ostaa tuollaiset aineet kuin ostaa uusi tuollainen leikkuri kun tuo on ruostunut
- a(2)
Tuo kotelosuoja on sellasta paksua vahaa/öljyä, joten sitä ei kannata pelkästään laittaa mihinkään. Se ei kestä paikallaan kuin siellä suletun kotelon sisällä.
Kotelosuojan päälle (sen kuivuttua) kun laitat alustamassan, niin saat sellaisen pehmeän pinnan, joka estää ruosteen täysin, ellei siihen tule mekanista vauriota. Mutta alustamassa on todennäköisesti liian pehmeää tollaseen käyttöön. Kiveniskumassa taas saa melko kovan ja iskuakestävän suojauksen.
Kiveniskusuoja olisi luultavasti paras tuossa hommassa, se saa aikaan kohtuukovan pinnan. Periaatteessa tuonpäälle kun vielä laitat sen kotelosuojan,ja alustamassan, mutta epäilisin ettei sitä tarvita, ehkä korkeintaan sinne terän koteloon.
Toisaalta itse todennäköisesti en tekisi mitään, kyllä se aikahyvin kestää ilmankin.- chinese democracy
Eli jos ymmärsin oikein: leikkuutilaan eli siellä missä terä pyörii, niin
1. kiveniskusuoja
2. kotelosuoja
3. alustamassa
ja kaikissa vaiheissa kuivaus normaalisti.
Mitenköhän paksuista ainekerroksista mahtaa olla kyse, jos noita kaikkia laitetaan, ja terän ja sisäreunan väli on ~1 cm luokkaa? Olis noloa alkaa tinnerillä liuottaan ;D. Maston sanoo et "UBC-10 on bitumipohjainen, joustavaa ja kestää kulutusta". Niin onko terän lyömät kivet liian läpitunkevia kotelosuoja alustamassa-yhdistelmälle? Sinänsä loogista, kun kiveniskusuojaa laitetaan auton rengaskotelon ympärille, kun renkaat antaa kiville kovan kiihtyvyyden. - a(2)
chinese democracy kirjoitti:
Eli jos ymmärsin oikein: leikkuutilaan eli siellä missä terä pyörii, niin
1. kiveniskusuoja
2. kotelosuoja
3. alustamassa
ja kaikissa vaiheissa kuivaus normaalisti.
Mitenköhän paksuista ainekerroksista mahtaa olla kyse, jos noita kaikkia laitetaan, ja terän ja sisäreunan väli on ~1 cm luokkaa? Olis noloa alkaa tinnerillä liuottaan ;D. Maston sanoo et "UBC-10 on bitumipohjainen, joustavaa ja kestää kulutusta". Niin onko terän lyömät kivet liian läpitunkevia kotelosuoja alustamassa-yhdistelmälle? Sinänsä loogista, kun kiveniskusuojaa laitetaan auton rengaskotelon ympärille, kun renkaat antaa kiville kovan kiihtyvyyden.Ite korkeintaan laittasin pelkästään sen kiveniskusuojan. Se yksin suojaa varmasti riittävästi peltiä jossa ei ole saumoja.
Tuo kotelosuoja on sellaista, että estää ruosteen pinnassa, josta maali on lohkeillut, tai tulee lohkeamaan, kuten ne saumat, tai jossa on jo hieman alkavaa ruostumista, alustamassan ideana taas on lähinnä pitää se kotelosuoja siellä paikallaan.
Kerrospaksuus tuskin tulee ongelmaksi, kiveniskusuoja on korkeintaan 1mm, kotelosuoja ei sitäkään, ja alustamassakin jää muutamaan milliin.
- chinese democracy
Ok. Miten pyöränkotelot? Sinne sitten kotelosuoja alustamassa? Muuten taitaa olla sopivasti vaivaa nähty.
Nykyisessä Pirkka Caravanissa (20 v. käytössä) tuo ruoste kuoriutuu komeesti tuolta koneen alta meisselillä rapsuttaessa. Siinä kans ei o erillistä leikkuukaukaloo, vaan korroosio on syönyt pyöränkiinnikkeet olemattomiin ja samalla korkeudensäätöäkään ei voi tehä. Harmittaa niin veemäisesti leikellä sillä: ihan sama miten ajaa, se onnistuu sylkemään kaikki kivet aina ajajan jalkoihin ja ruoho menee sentään sivuaukosta pihalle.
Naapurin reiska sano et siinä on "ikuinen" moottori ( mielestäni antiikkinen B&S Magnetron) ja tarjoutui ostamaan. Hyvä ettei tarvi kärrätä kaatopaikalle maksujen kanssa...
Kiitos vastauksistasi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod224764- 203865
Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy4082514- 272271
- 342084
Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2391979- 371908
- 151778
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191527- 121441