Kylmää,kuumaa?

vaneri

Elikkäs joo, haluisin tietää maailman kylmimmän ja kuumimman aineen nimet&lämpötilan. Olin jostain lukenu jotain että ''jos upotat varpaas nestemäiseen typpeen niin se napsahtaa poikki'', ja aattelin että on varmaan kylmää. mutta sitten se kuumin aine, eikö se ole jokin plus 200 astetta? Jostain kirjasta olin lukenu mut en enää muista MITÄÄN

6

165

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • termodynamisti

Taitaa mennä fysiikan alaan.

• vaneri

oho :D no sori ny vaan jos en oo sukuu Einsteinille

• en ole Albert Yxkivi

Aika kylmää löytyy ilmakehästä jo muutamien kymmenien kilometrien korkeudesta. Noin tuhannen asteen kuumaa magmaa eli sulaa kiveä löytyy paikoitellen maankuoresta ihan pinnaltakin. Maapallon ytimessä pitäisi oleman muutaman tuhannen asteen lämpötila.

• vaneri

no kiitos vaan mutta ei auttanut yhtään

• 9+15

Eihän aineilla ole mitään max kylmiä tai max kuumia lämpötiloja. Ainahan aineiden lämpötila on sama kuin ympäröivän tilan lämpötila. Jos huoneessa on 25 astetta, niin kaikki aineet pyrkivät tasaamaan lämmön samaan. Siitäkin huolimatta, että 25-asteinen rauta tuntuu kylmemmältä kuin 25-asteinen puu.
      Aineiden olomuoto muuttuu lämpötilojen mukaan, kuten vesi 100 astetta höyrystyy, siis muuttuu kaasuksi, ja periaatteessa 0-asteessa vesi alkaa jäätyä.
      Sama on muillakin aineilla, niiden vastaavat lämpötilat ovat vain jotain muuta, esim. rauta alkaa sulaa 1000 asteessa, ja vaaditaan vissiin toooodeeellla kuumaa, että se alkaisi höyrystyä.
      Nestemäinen typpi on kylmää siksi, että se on jäähdytetty sellaiseen lämpötilaan, että se esiintyy nesteenä, siis -209... -195 asteen alueella, kunnes tullaan lämpötilaan -195 astetta, typpi alkaa kiehua ja muuttua kaasuksi. Sen jälkeen se alkaa lämmetä kaasuna. Esimerkiksi ilmakehässä on typpeä 78%, siis suurin osa hengittämästäsi aineesta, eikä se silti mitenkään kylmää ole.

Selvensikö?

• 1234+5678

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      39
      6895
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3888
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3270
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2844
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2662
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2228
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2176
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      37
      2082
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2037
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      37
      1952
    Aihe