Olen lukenut mm. SSRI-wikipediasivuilta, että erään italialaistutkimuksen mukaan vieroitusoireet kesti 85% 1-4 viikkoa. 15% tätäkin kauemmin. Onko jollain omakohtasia kokemuksia? Mitä oireita on tullu?
Itellä tällä hetkellä pääosin sähkärit päässä katsetta liikuttaessa ja huimaus/tasapainonmenettämisen tunne ja näköhäiriöt.
Lopetin siis 15mg escitalopram actaviksen (essitalopraami) reilun vuoden käytön ½v aikana hitaasti liuttumalla annosta alaspäin ja nyt ollaan oltu vajaa viikko nollilla. Jokaisen annoksen laskun yhteydessä tuli erilaisia oireita: mielialan heittoja, ärtyneisyyttä, keskittymisvaikeuksia, ahdistusta, paniikkeja, ääniherkkyyttä...
SSRI:n vieroitusoireiden kesto
119
8942
Vastaukset
- ssrilopetaja
Itse lopetin Venlafaxinin viime vuonna, nuo fyysisiet vieroitusoireet kestää muutamia viikkoja siis huimaus, "sähköiskut" ym. Sitten heräsin painajaisiin joka yö n kahden kuukauden ajan. Pidempään kesti itkuisuus eli mikä tahansa saattoi laukaista itkun, siis mikä vaan , vaikka Suomen maali lätkässä :-D Tämä kesti lievenevänä puolisen vuotta.
- RaunioRauno
Ei mulla oikeastaan enää muuta kuin huimaus ja sähköiskut aina kun katsetta tarkentaa eri paikkoihin. 8,5 vrk viimeisestä escitalopraminappimurusesta.
- hiiisy
Kyllä mulla kesti 40 mg sepramista vierottautuminen liki 2 kk.. lopussa tietty oli jo tavallaan tottunu ni ei aina oireista piitannukkaan mut kyl se 1.5 kk oli aikamoista helskuttia.. Oli tosi paha olo, oksetti, olin väsyny, päätä särki, huimasi välillä ihan kamalasti, saatto esim. parkkipaikalla lähtee jalat viemään jonnekki ihan toiseen suuntaan mitä oli tarkotus.. Ja kyllä ahisti! Ahdistus oli sit n. kk poissa, nyt tuli takasin tosi voimakkaana kun heti kun nousee ylös ni alkaa rinnassa olla se puristava tunne.. mietin pitäskö alottaa uudestaan mut en haluaisi enää kun orgasminsaantikyky menee ja herään lääkettä käytettäessä aina yöllä n. 5 aikaan, enkä saa enää unta ja päivisin tuntui et oli tosi väsynyt eikä saanut mitään aikaseksi. Alussa lääke autto kuitenkin tosi hyvin (söin n. 4 vuotta)
- habi1
Moi, kuis sulla nyt menee, olen itse taistellut tätä helvettiä 5 viikkoa, samat oireet, etenkin ahdistus on aamuisin paha, ja etova olo! Tuntuu että ei nää lopu ollenkaan. Vuoden söin ja koko ajan paska olo, lopetin 2 kk hitaasti. Kyllä koettelee ja yleiskuntokin romahtanut, ei jaksa tehdä mitään, töissäkin on ihan hirvee olla näissä oloissa.olis kiva kuulla muiltakin kuinka pitkään meni oloissa ja mitenkä rupesi helpottamaan. En aio antaa periksi koska tää sama paska on taas edessä, mulla on aika vahva luonne, pääsin bentsoistakin eroon keväällä 5 kk taistelun jälkeen, mutta nää olot on ainakin mulla vahvemmat. Nytkin on tosi kiihtynyt ja ahdistava olo, kun aamupahoinvointi on pikkusen helpottanut, illat vähän parempia, ei näitä sais syödä ja määrätä kuin niille ihmisille jotka ovat tosi masentuneita. Tunne joka päivä pyörii päässä joka ahdistaa lisää, et selviääkö tästä ollenkaan, kertokaa nyt ihmeessä!
- lääkitys alas
habi1 kirjoitti:
Moi, kuis sulla nyt menee, olen itse taistellut tätä helvettiä 5 viikkoa, samat oireet, etenkin ahdistus on aamuisin paha, ja etova olo! Tuntuu että ei nää lopu ollenkaan. Vuoden söin ja koko ajan paska olo, lopetin 2 kk hitaasti. Kyllä koettelee ja yleiskuntokin romahtanut, ei jaksa tehdä mitään, töissäkin on ihan hirvee olla näissä oloissa.olis kiva kuulla muiltakin kuinka pitkään meni oloissa ja mitenkä rupesi helpottamaan. En aio antaa periksi koska tää sama paska on taas edessä, mulla on aika vahva luonne, pääsin bentsoistakin eroon keväällä 5 kk taistelun jälkeen, mutta nää olot on ainakin mulla vahvemmat. Nytkin on tosi kiihtynyt ja ahdistava olo, kun aamupahoinvointi on pikkusen helpottanut, illat vähän parempia, ei näitä sais syödä ja määrätä kuin niille ihmisille jotka ovat tosi masentuneita. Tunne joka päivä pyörii päässä joka ahdistaa lisää, et selviääkö tästä ollenkaan, kertokaa nyt ihmeessä!
Lopetitko kokonaan kahdessa kuukaudessa. Olisi varmaan pitänyt vähentää paljon hitaammin. Itse olen pudottanut puolen vuoden aikana 60 mg Seronilin 20 mg. Ja nyt ajattelin vähentää 1 kapseli joka toinen aamu. Mitään oireita ei ole ollut. Seuraavaksi pitäisi vieroittua bentsoista.
- habi1
lääkitys alas kirjoitti:
Lopetitko kokonaan kahdessa kuukaudessa. Olisi varmaan pitänyt vähentää paljon hitaammin. Itse olen pudottanut puolen vuoden aikana 60 mg Seronilin 20 mg. Ja nyt ajattelin vähentää 1 kapseli joka toinen aamu. Mitään oireita ei ole ollut. Seuraavaksi pitäisi vieroittua bentsoista.
Moro! Tietät varmaan kun tullaan siihen pisteeseen, että ei enään yhtään näitä epätodellisia oloja, tulee se halu tulla terveeksi irti näistä kaikista myrkyistä, niin motivaatio syntyy ja sitten taistellaan! On sullakin ajat edessä, mäkin uskoin lääkäriä kun mulla oli vaikea elämän tilanne vuosi sitten että nämä myrkyt auttaa ja tässä on nyt vuosi mennyt yhtään normaali päivää olematta. Vaikea uskoa että se päivä tulee vielä! Olis kiva kuulla joltakin joka on selvinnyt ja kuinka on mennyt, ja vieläkö tulee päiviä tai hetkiä olojen kanssa.
- irti huumeizt
habi1 kirjoitti:
Moro! Tietät varmaan kun tullaan siihen pisteeseen, että ei enään yhtään näitä epätodellisia oloja, tulee se halu tulla terveeksi irti näistä kaikista myrkyistä, niin motivaatio syntyy ja sitten taistellaan! On sullakin ajat edessä, mäkin uskoin lääkäriä kun mulla oli vaikea elämän tilanne vuosi sitten että nämä myrkyt auttaa ja tässä on nyt vuosi mennyt yhtään normaali päivää olematta. Vaikea uskoa että se päivä tulee vielä! Olis kiva kuulla joltakin joka on selvinnyt ja kuinka on mennyt, ja vieläkö tulee päiviä tai hetkiä olojen kanssa.
Vieroitusoireet voivat kestää tapauksesta riippuen viikoista, kuukausiin tai vuosiin. Vuosien vieroitus lienee suhtharvinainen, mutta ei missään nimessä ennenkuulumaton (esim. http://keskustelu.suomi24.fi/node/10174942).
Jaksakaan vain uskoa ja taistella. Oireet helpottavat osalla niin hitaasti kuukausien kuluessa, että voi olla vaikeaa erottaa parannuksia kuin vasta jälkeen päin tarkastelemalla. Lääkäreitä on huono uskoa, koska eivät osaa tia tiedä vieroitusoireilusta juuri mitään. On harvainaista törmätä osaavaan lääkäriin. Kannattaakin harkita päiväkirjan pitoa. Siitä voi olla apua, kun pystyy vertailla ajatuksiaan ja olotilaansa kuukausien taakse ja havaita kehitystä olossaan.
Mielialalääkkeet ovat pirullisia. Ensin niistä tuntee saavansa apua. Haitat kerääntyvät niin hitaasti ettei niitä huomaa. Kun havahtuminen lopulta tapahtuu ja aineista haluaa irti, huomaa olevansa koukussa. Vieroitusoireet ovat joskus niin pahoja, että osa potilaista ei jaksa taistelua ja ajautuu käyttämään aineita loppuelämänsä. Se johtaa usein jatkuvasti heikkenevään vointiin, elämänlaadun huononemiseen ja lopulta työkyvyttömyyteen. - lääkkeet alas
habi1 kirjoitti:
Siis, nyt en ymmärtänyt mitä yrität sanoa ja kenelle osoitit sanasi? Minullekko?
- lääkkeet alas
lääkkeet alas kirjoitti:
Siis, nyt en ymmärtänyt mitä yrität sanoa ja kenelle osoitit sanasi? Minullekko?
Kysymykseni osoitettu habille.
- habi1
lääkkeet alas kirjoitti:
Kysymykseni osoitettu habille.
Huomaa heti että sä oot käynnyt yhden "miehen" taistelun noista aineista eroon pääsemiseksi? Oli mullakin toi bentso vierotuskin yhden tarinan arvoinen, jotenkin nyt tuntuu, että tässä helvetissä on kaikki sopan ainekset mukana, ei taida olla sanoja tai tunnetta keksitty jota minä en olis kokenut, eilenkin aamulla wc:ssä odottelin oksennusta ja ahdistus oli mitalla 1_10 tasan kymmenen, siinä mietin, että jumakauta kun järki tässä pelaa niin Vit...u jos tää ei mua tapa niin selviän tästäkin hetkestä, no 2 tunnin päästä helpotti ja uskalsin lähteä liikenteeseen, tosta tuli mieleen että "oloissa" kannattaa vaikka ei jaksais tehdä, näprätä jne. Jotain pientä, et sais ajatuksia pois itse tilanteesta. Oon treenannut mitä erinlaisia juttuja, ja netistä on mulle ollut iso apu. Alkoholia ei kannata ottaa sekin on testattu, joku ehdotteli pilvee, mutta ojasta allikkoon.
Sekin on totta että nää jutut on yksilöllisiä, mut oireita (pahoja) mun ymmärtääkseni tulee kaikille ainakin jonkun verta ja mitä tulee noihin lääkäreiden juttuihin et kyllä se siitä ja ne loppuu n. 2 viikossa on semmosta skeidaa että olis kiva jos syötettäis jollekkin lekurille väkisin 2 vuoden kuuri ja sitten "miltäs" susta nyt tuntuu ja olisko sulla hyviä vinkkejä muuta kun bensot näihin oloihin! Sorry vaan mutta oon niin vihainen ja pettynyt tähän kaikkeen, siitä tää vuodatus, helpottaa ihmeesti!
Kirjoitelkaa, ja kyselkää. - lääkkeet alas
habi1 kirjoitti:
Huomaa heti että sä oot käynnyt yhden "miehen" taistelun noista aineista eroon pääsemiseksi? Oli mullakin toi bentso vierotuskin yhden tarinan arvoinen, jotenkin nyt tuntuu, että tässä helvetissä on kaikki sopan ainekset mukana, ei taida olla sanoja tai tunnetta keksitty jota minä en olis kokenut, eilenkin aamulla wc:ssä odottelin oksennusta ja ahdistus oli mitalla 1_10 tasan kymmenen, siinä mietin, että jumakauta kun järki tässä pelaa niin Vit...u jos tää ei mua tapa niin selviän tästäkin hetkestä, no 2 tunnin päästä helpotti ja uskalsin lähteä liikenteeseen, tosta tuli mieleen että "oloissa" kannattaa vaikka ei jaksais tehdä, näprätä jne. Jotain pientä, et sais ajatuksia pois itse tilanteesta. Oon treenannut mitä erinlaisia juttuja, ja netistä on mulle ollut iso apu. Alkoholia ei kannata ottaa sekin on testattu, joku ehdotteli pilvee, mutta ojasta allikkoon.
Sekin on totta että nää jutut on yksilöllisiä, mut oireita (pahoja) mun ymmärtääkseni tulee kaikille ainakin jonkun verta ja mitä tulee noihin lääkäreiden juttuihin et kyllä se siitä ja ne loppuu n. 2 viikossa on semmosta skeidaa että olis kiva jos syötettäis jollekkin lekurille väkisin 2 vuoden kuuri ja sitten "miltäs" susta nyt tuntuu ja olisko sulla hyviä vinkkejä muuta kun bensot näihin oloihin! Sorry vaan mutta oon niin vihainen ja pettynyt tähän kaikkeen, siitä tää vuodatus, helpottaa ihmeesti!
Kirjoitelkaa, ja kyselkää.Mä olen nainen ja mulla ei ole ollut minkäänlaisia vierotusoireita, joten edelleenkään en ymmärrä sun kommenttejasi. Käyttöä on takana lähes 20 vuotta.
- habi1
lääkkeet alas kirjoitti:
Mä olen nainen ja mulla ei ole ollut minkäänlaisia vierotusoireita, joten edelleenkään en ymmärrä sun kommenttejasi. Käyttöä on takana lähes 20 vuotta.
Juu, tämä jutustelu ei ollut sulle mitenkään tarkoitettu, kerron tässä omista kokemuksista ja olotiloista mitä juuri minulle on tapahtahtunut, viittasin tossa aiemmin jo et joku varmaan tarvitsee ko.lääkkeitä ja ei siinä mitään.
- Ex-mas läk.kättäjä
habi1 kirjoitti:
Juu, tämä jutustelu ei ollut sulle mitenkään tarkoitettu, kerron tässä omista kokemuksista ja olotiloista mitä juuri minulle on tapahtahtunut, viittasin tossa aiemmin jo et joku varmaan tarvitsee ko.lääkkeitä ja ei siinä mitään.
SSRI ja SNRI lääkkeiden viekkarit kestävät pahimillaan 3-4 vk ja vielä
kuukausienkin päästä niitä tulee ajoittain. Kaikki riippuu kuurin pituudesta.
Tuntuukin, että nämä ovat jättäneet jonkinlaisen jäljen itseeni, josta
toipuminen joidenkin tutkimusten mukaan voi kestää vuosia. Bentsojen
hallittu käyttö muutamia kertoja viikossa ei aiheuta minkäänlaisia viekkareita
mitä nämä muut ovat tehneet. - irti huumeizt
Ex-mas läk.kättäjä kirjoitti:
SSRI ja SNRI lääkkeiden viekkarit kestävät pahimillaan 3-4 vk ja vielä
kuukausienkin päästä niitä tulee ajoittain. Kaikki riippuu kuurin pituudesta.
Tuntuukin, että nämä ovat jättäneet jonkinlaisen jäljen itseeni, josta
toipuminen joidenkin tutkimusten mukaan voi kestää vuosia. Bentsojen
hallittu käyttö muutamia kertoja viikossa ei aiheuta minkäänlaisia viekkareita
mitä nämä muut ovat tehneet.Hyvä pointti. On vaikea sanoa missä kulkee todellisten vieroitusoireiden ja aiheutuneiden aivovaurioiden johdosta syntyvien oireiden raja. Käyttäjän on mahdoton erottaa tätä eikä valtaosalla lääkäreistäkään valitettavasti ole tarpeeksi tietämystä ottamaan kantaa asiaan. Johtui oireilu mistä syystä tahansa, voi se kestää pahimmillaan useita vuosia. Onneksi moni selviää muutamissa kuukausissa, ainakin pahimman yli.
- habi1
irti huumeizt kirjoitti:
Hyvä pointti. On vaikea sanoa missä kulkee todellisten vieroitusoireiden ja aiheutuneiden aivovaurioiden johdosta syntyvien oireiden raja. Käyttäjän on mahdoton erottaa tätä eikä valtaosalla lääkäreistäkään valitettavasti ole tarpeeksi tietämystä ottamaan kantaa asiaan. Johtui oireilu mistä syystä tahansa, voi se kestää pahimmillaan useita vuosia. Onneksi moni selviää muutamissa kuukausissa, ainakin pahimman yli.
Huimaa tekstiä, mutta uskon kyllä ja ovat muutkin kirjoitelleet, että vielä muutaman kk päästäkin "humahtelee" jne. Toi ahdistus mua ehkä eniten huolestuttaa, se meinaan vie miehestä mehut totaalisesti kaikkine pelkotiloineen, ihme ja kumma en ole saanut paniikkikohtauksia. Toivottavasti ahdistus häipyy samalla kun muutkin olot häviää on vaan niin toivottoman raskasta. Onneksi en syönnyt kun vuoden noita myrkkyjä joskin aika kovalla annostuksella, uskon että mä vielä jonain päivänä totean tulleeni "normaaliksi" ja elämä maistuu taas kun on perusasiat nyt muuten kunnossa. Semmoisen asian olen huomannut tässä vieroituksessa ja vieroitusoireissa, että veren sokeritasapainolla on suuri merkitys olotiloihin, eli jos on sokerit alhaalla kun ruoka ei maistu niin varmasti on olotkin hirveet, siihen olen syönnyt jonkun tuplapatukan niin se on kantanut pahimman ohi, mutta ei kestä vaikutus kuin 1-2 tuntia, mikähän tossakin on jujuna. Nyt keräilen tässä voimia että lähtisin vähän kävelemään jos sekin jeesais, liikunnalla on mulle ainakin merkitystä, mutta eihän sitä jaksa jos olot on päällä ahistuksineen!
- LÄÄKETEHDAS
lääkkeet alas kirjoitti:
Mä olen nainen ja mulla ei ole ollut minkäänlaisia vierotusoireita, joten edelleenkään en ymmärrä sun kommenttejasi. Käyttöä on takana lähes 20 vuotta.
Siis minkä käyttöä? Riippuu paljon siitä mitä olet käyttänyt. Jos mielialalääkkeitä
niin valehtelet. - ??????
LÄÄKETEHDAS kirjoitti:
Siis minkä käyttöä? Riippuu paljon siitä mitä olet käyttänyt. Jos mielialalääkkeitä
niin valehtelet.Kenelle kysymyksesi on osoitettu?
- lääkkeet alas
?????? kirjoitti:
Kenelle kysymyksesi on osoitettu?
Lue viestini tarkkaan. Olen kertonut mitä lääkettä käytän ja kuinka olen sitä vähentänyt. Mitään en ole valehdellut. Erittäin epäasiallista sellaista väittää.
- LÄÄKETEHDAS
LÄÄKETEHDAS kirjoitti:
niin valehtelet.Tämä vastaus oli 20 vuoden käyttäjälle joka heti paljastui valehtelijaksi
tässä topicissa. Jo 1/2:ssa vuodessa toleranssit nousevat ja lääkettä
joko lisätään ja vaihdetaan.Mitähän mas.lääkkeitä oli 20 v sitten ihmisillä
käytössä? Triptyliä ja jotain vaarallista SSRI-valmistetta. - lääkkeet alas
LÄÄKETEHDAS kirjoitti:
Tämä vastaus oli 20 vuoden käyttäjälle joka heti paljastui valehtelijaksi
tässä topicissa. Jo 1/2:ssa vuodessa toleranssit nousevat ja lääkettä
joko lisätään ja vaihdetaan.Mitähän mas.lääkkeitä oli 20 v sitten ihmisillä
käytössä? Triptyliä ja jotain vaarallista SSRI-valmistetta.Mitä minä valehtelin? Olen 20 vuotta käyttänyt SSRI- lääkettä ja annostus on ollut vaihtelevasti 20-60 mg. Lääkkeen nimi oli alussa Fontex ja nyt se on Seronil.
Lääke on auttanut minua ja mitään sivuvaikutuksia ei ole ollut. Nyt kuitenkin haluan ajaa kaiken lääkitykseni alas ja vähennyskin on onnistunut oireitta.
On todella alhaista syyttää valehtelijaksi. Huomaa, että et edes tiedä tästä asiasta mitään. - rwtyjt
lääkkeet alas kirjoitti:
Mitä minä valehtelin? Olen 20 vuotta käyttänyt SSRI- lääkettä ja annostus on ollut vaihtelevasti 20-60 mg. Lääkkeen nimi oli alussa Fontex ja nyt se on Seronil.
Lääke on auttanut minua ja mitään sivuvaikutuksia ei ole ollut. Nyt kuitenkin haluan ajaa kaiken lääkitykseni alas ja vähennyskin on onnistunut oireitta.
On todella alhaista syyttää valehtelijaksi. Huomaa, että et edes tiedä tästä asiasta mitään.Luulenpa, että olet kyllä saanut sivuvaikutuksia, mutta et ehkä ole niitä pystynyt itse huomaamaan. Hyvä, että mitään vakavaa ei ilmeisesti ole tullut. Toivottavasti vähennys menee loppuun asti ilman oireita, onnea matkaan.
- lääkkeet alas
rwtyjt kirjoitti:
Luulenpa, että olet kyllä saanut sivuvaikutuksia, mutta et ehkä ole niitä pystynyt itse huomaamaan. Hyvä, että mitään vakavaa ei ilmeisesti ole tullut. Toivottavasti vähennys menee loppuun asti ilman oireita, onnea matkaan.
Voi hyvinkin olla jotain pientä oiretta, kuten vatsavaivoja, päänsärkyä jne. Mutta agressiivisuutta se ei ole lisännyt.
Pitää muistaa, että KAIKILLA lääkkeillä on sivuvaikutuksia ja osalle käyttäjistä niitä tulee paljon, osalle ei juurikaan mitään.
Jokainen meistä on erilainen ja reagoi lääkkeisiin eri lailla mutta se, että solvataan valehtelijaksi on anteeksiantamatonta. - habi1
lääkkeet alas kirjoitti:
Mitä minä valehtelin? Olen 20 vuotta käyttänyt SSRI- lääkettä ja annostus on ollut vaihtelevasti 20-60 mg. Lääkkeen nimi oli alussa Fontex ja nyt se on Seronil.
On todella alhaista syyttää valehtelijaksi. Huomaa, että et edes tiedä tästä asiasta mitään.Koska olet ajatellut lopettaa ja uskotko että motivaatio riittää vieroitusoireisiin?
Kysyn vaan siksi, että se on raskAsta kaikin puolin ja noin pitkän käytön jälkeen aikaa parantumiseen menee enenmmän kuin kuukausi tai kaksi, mäkin käytin vaan vuoden ja kohta 6 viikon jälkeen tänäänkin oli pahat olotilat jotka näin illaksi helpoittivat onneksi. Olen lukenut ihmisten kirjoituksia kuinka eivät ole kestäneet ja aloittaneet uudestaan ja sit sama helvetti uudestaan useamminkin kerran. Se jos mikä kuluttaa ihmistä ja minä ainakin taistelen tän paskan loppuun ja toivon, että moni muukin jaksaa, olen varma, että ei tämmöiseksi voi jäädä. Aivot vaan hakee "paikkaansa" aikaa menee vaan näköjään pirusti.
Mulla oli bentso vieroituskin helpompaa vaikka oli siinäkin kestämistä 5 kuukautta!
Sain varmaan siitä motivaatiota tähän ssri lopetukseen kun uskon että loppuu ne nämäkin olot joskus.
Tuntuu välillä uskomattomalta että jonain päivänä meikä voi hymyillä joka päivä ja nauttia oikeasta elämästä ja sen iloista, mulla nyt tasan vuosi kun olen paininut näiden asioiden kanssa, on siinä yhdelle miehelle rangaistusta tarpeeksi! - tyytt
?????? kirjoitti:
Kenelle kysymyksesi on osoitettu?
SSRI-lääkkeet ovat nykyajan suuri erehdys. 30v kuluttua näitä pidetään varoittavana erehdyksenä.
- Anonyymi
lääkkeet alas kirjoitti:
Niin olet ollut siis koukussa sen 20 vuotta ja olet edelleenkin siinä sumussa mitä nuo mömmöt aiheuttaa ja hyvä jos olet tyytyväinen. Mutta jos haluat elämääsi selviäkin päiviä niin vieroitusoireista et voi välttyä, toisilla pahempia kuin toisilla. Alkoholistikin ottaa siksi että krapula pysyy poissa ja näin ollen alkoholi onkin ihana "lääke" pitämään sut toimintakuntoisena, haloo???
- RaunioRauno
Selvisin viekkareista noin 2-3kk aikana. 2kk jälkee alko selkeesti katoon ja 3kk kohdalla en voinu enää sanoa olevani vieroituksessa. Taistelua oli!
- habi1
Hienoa että selvisit! Oliko sulla kovaa ahdistusta muiden olojen kanssa ja vähenikö ne samalla kun rupesit selviämään oireista? ootko nyt ollut pitkään irti myrkyistä kaiken kaikkiaan?
Mulla nyt semmoinen vaihe, että joka toinen päivä on vähän parempi, mutta ei missään tapauksessa hyvä ja sit taas ihan romuna, onks tää sitä paranemista? Kyllä mä jaksan taistella vaikka tosi koville ottaa ja toivonkin, että muutkin jaksaa.
Kai tää pimeys, sateet jne. Vielä herkistää ahdistukselle. Kokeilin Buranaa tänään ekan kerran kovaan päänsärkyyn, vähän jeesas, mitään muuta en kokeile.
On oikeastaan tullut semmoinen fiilis, että katotaan oikein kunnolla kuka tässä on kuka, puren hampaita yhteen ja valmistaudun taas seuraavaan koitokseen! - 20+15
habi1 kirjoitti:
Hienoa että selvisit! Oliko sulla kovaa ahdistusta muiden olojen kanssa ja vähenikö ne samalla kun rupesit selviämään oireista? ootko nyt ollut pitkään irti myrkyistä kaiken kaikkiaan?
Mulla nyt semmoinen vaihe, että joka toinen päivä on vähän parempi, mutta ei missään tapauksessa hyvä ja sit taas ihan romuna, onks tää sitä paranemista? Kyllä mä jaksan taistella vaikka tosi koville ottaa ja toivonkin, että muutkin jaksaa.
Kai tää pimeys, sateet jne. Vielä herkistää ahdistukselle. Kokeilin Buranaa tänään ekan kerran kovaan päänsärkyyn, vähän jeesas, mitään muuta en kokeile.
On oikeastaan tullut semmoinen fiilis, että katotaan oikein kunnolla kuka tässä on kuka, puren hampaita yhteen ja valmistaudun taas seuraavaan koitokseen!En usko ssri:n on yhteyttä muussatavoin mielen kontrolloimisessa ja vakoilussa kun, ihmiset tehdään kuntoon että väkivaltaisuuden ja aggrresion teot tietyissä tilanteissa kun haluavat nämä ovat vain kokeilua alkua! Tulevaisuus ei ole nähtävästi lääkäreiden rahastamisen halua suunnitelma epäonnistunee tavoin nämä lukituksi vallan käytön lumossa kohdistuvat henkilöt loppujen lopulta ovat kaikki tappamassa armeijana joko tai pikemmin omissaan. Maailma on pimeä paikka. Olen nähnyt tämän tapahtuvan. Nyt osaan tulkita näkemääni. Luonnonvoimat ottavat maamme haltuunsa synkkyydessä. Sirutus.. Loputon pimeys loppua ei ...
- habi1
20+15 kirjoitti:
En usko ssri:n on yhteyttä muussatavoin mielen kontrolloimisessa ja vakoilussa kun, ihmiset tehdään kuntoon että väkivaltaisuuden ja aggrresion teot tietyissä tilanteissa kun haluavat nämä ovat vain kokeilua alkua! Tulevaisuus ei ole nähtävästi lääkäreiden rahastamisen halua suunnitelma epäonnistunee tavoin nämä lukituksi vallan käytön lumossa kohdistuvat henkilöt loppujen lopulta ovat kaikki tappamassa armeijana joko tai pikemmin omissaan. Maailma on pimeä paikka. Olen nähnyt tämän tapahtuvan. Nyt osaan tulkita näkemääni. Luonnonvoimat ottavat maamme haltuunsa synkkyydessä. Sirutus.. Loputon pimeys loppua ei ...
Huh,Huh mitä juttua sulta tulee, taidat syödä jotain muutakin paskaa!
- 15+11
habi1 kirjoitti:
Huh,Huh mitä juttua sulta tulee, taidat syödä jotain muutakin paskaa!
En syö mitään enää. Taidat tietää sen koittamalla hämätä. En ymmärtänyt juonen ulottumista näin pitkälle.. Kuulut osana heihin etkös? Jos et pahastikkin aivopesty jos voimatta avartaa totuudelle mieltä.
- habi1
15+11 kirjoitti:
En syö mitään enää. Taidat tietää sen koittamalla hämätä. En ymmärtänyt juonen ulottumista näin pitkälle.. Kuulut osana heihin etkös? Jos et pahastikkin aivopesty jos voimatta avartaa totuudelle mieltä.
Ok, sun juttus (sorry, kannattaa siirtyä) osastolle " elän tässä hetkessä" .
Täällä puhutaan tän todellisuuden juttuja ja sun omat mielen asiat ihan ok, mutta jos sulla ei ole omakohtaisia kokomuksia ko.jutuista niin anna olla, meitä paskoissa oloissa on ihan riittävästi ja moni lukee näitä juttuja hakeakseen tukea omaan tuskaansa, apua olotilaansa.
Nytkin täällä Suomessa on lukematon määrä ihmisiä jotka kamppailevat vieroitusoireista ja tarvitsevat jotain tukea, edes pientä oljen korretta mikä helpoittais oloja, kun on niin helvetillillen olotila, ja kestänkö tän vai sorrunko taas jne....asiaan
Mulla oli tänään parempi päivä, huomisesta taas en tie, mutta olen siitä kiitollinen, ja niinkuin olen kertonut... Päivä kerrallaan, ei siitä mitään muuten tuu, muistakaa purra hampaita yhteen ( varovasti) helpottaa aina välillä! Suunta ja olot ylös päin!
- RaunioRauno
Nyt on oltu 4kk ilman eikä tässä nyt enää mitään oireita ole. 2kk jälkeen en ollu enää varma onko tämä oire nyt päällä, jotta sanotaan että 2kk kesti selvästi. Kannattaa taistella koska ne on tosi sitkeässä välillä mutta häviävät ajan kanssa.
- habi1
Kiitti helpottavasta vastauksestasi, mulla on tasan 6 viikoa takana, jos sanon, että pahimmista oloista olis lähtenyt 1/3 osa, eli sähköiskut ja jatkuva kuvottava olo, ollaan tässä pisteessä, ahdistus on varmaan pahin tällä hetkellä joskin siinäkin on päivän mittaan eroja, aamut aina iltapäivään ja sit illaksi helpottaa. Suunta jos jatkuu näin on hyvä, luulen et kyllä mullakin vielä muutaman viikon kestää. Sen verta olisin kysellyt sun jutusta, että hävisikö ahdistuskin muiden oireiden myötä pois? Ymmärrsin, että sullakin oli kova ahdistusta matkan aikana? Taistellaan taas!
- RaunioRauno
Ahdistus siinä missä muutkin oireet hävisi. Tietysti se on yksilöllistä mutta mietin noita samoja asioita 5-7 vkon jälkeen. Ei se ainakaan siitä huonone enää. Välillä voi tulla huonoja hetkiä mutta niitä tulee aina vain harvemmin.
- habi1
Hieno kuulla, kai se on uskottava, tänään ollut huono päivä koko päivän! Laittelen taas muutaman päivän päästä palautetta missä mennään.
- habi1
habi1 kirjoitti:
Hieno kuulla, kai se on uskottava, tänään ollut huono päivä koko päivän! Laittelen taas muutaman päivän päästä palautetta missä mennään.
No niin, täällä taas ollaan. Viimeset 4 päivää on ollut vuoristomäkeä, mutta oli siinä yksi kokonainen hyväkin päivä. Pahat olot ovat lyhyempiä ja voimakkuudeltaan pienenpiä kuin esim. Viikko sitten, on se kai pakko ruveta uskomaan, että suunta on oikea vaikka tiedän että tässä aikaa vielä menee! Olen jaksanut touhutakin sitä sun tätä eikä ole ahdistus ollut kaverina kaiken aikaa. Seurataan taas tilannetta ja toivon muillekkin taisteluhenkeä!
- habi1
habi1 kirjoitti:
No niin, täällä taas ollaan. Viimeset 4 päivää on ollut vuoristomäkeä, mutta oli siinä yksi kokonainen hyväkin päivä. Pahat olot ovat lyhyempiä ja voimakkuudeltaan pienenpiä kuin esim. Viikko sitten, on se kai pakko ruveta uskomaan, että suunta on oikea vaikka tiedän että tässä aikaa vielä menee! Olen jaksanut touhutakin sitä sun tätä eikä ole ahdistus ollut kaverina kaiken aikaa. Seurataan taas tilannetta ja toivon muillekkin taisteluhenkeä!
Viikko on sitten taas "lusittu" olo on vähän kyllä parantunut, aamut on olleet ongelma ja tänään ollut huono olo koko päivän vaikka kävin 6 km kävelylenkin heittämässä. Kai tähän vieroitukseen kuuluu, että voi tulla noita huonoja päiviä väliin? Parin päivän päästä 2kk täys, tuntuu aika pitkältä ja jos itse sanoisin että puolella on olot helpottaneet niistä pahimmista. Eihän tässä ole muita vaihtoehtoja kun kärsiä ja mennä eteenpäin, ahdistaa vaan nää kelitkin ja pimeys, nyt pitää tsempata itseään ja toivoa, että tulis niitä parempia päiviä jo vihdoinkin!!!!
- irti huumeizt
habi1 kirjoitti:
Viikko on sitten taas "lusittu" olo on vähän kyllä parantunut, aamut on olleet ongelma ja tänään ollut huono olo koko päivän vaikka kävin 6 km kävelylenkin heittämässä. Kai tähän vieroitukseen kuuluu, että voi tulla noita huonoja päiviä väliin? Parin päivän päästä 2kk täys, tuntuu aika pitkältä ja jos itse sanoisin että puolella on olot helpottaneet niistä pahimmista. Eihän tässä ole muita vaihtoehtoja kun kärsiä ja mennä eteenpäin, ahdistaa vaan nää kelitkin ja pimeys, nyt pitää tsempata itseään ja toivoa, että tulis niitä parempia päiviä jo vihdoinkin!!!!
"Kai tähän vieroitukseen kuuluu, että voi tulla noita huonoja päiviä väliin?"
Vuoristoratamainen oireilu on nimen omaan tyypillistä vieroitukselle. Kaikilla ei ole niin, mutta monella juurikin. Aaltoilevaan vointiin kuuluu muun muassa masentuneisuuden ja ahdistuksen lisääntyminen (jopa itsetuhoisuuteen asti) ja sitten taas helpottominen. "Aallot" (Waves) voivat kestää päiviä, viikkoja ja ilmeisesti ihan kuukausiakin putkeen, kunnes tulee uusi parempi jakso (Window). Tästä syystä valtaosa psykiatreista erehtyy diagnosoimaan henkilölle kaksisuuntaisen mielialahäiriön, koska vieroitusoireilu muistuttaa niin paljon sitä oireiltaan ja he eivät usein tiedä mielialalääkevieroitusoireiden kulusta tai tyypistä. - Habi1
irti huumeizt kirjoitti:
"Kai tähän vieroitukseen kuuluu, että voi tulla noita huonoja päiviä väliin?"
Vuoristoratamainen oireilu on nimen omaan tyypillistä vieroitukselle. Kaikilla ei ole niin, mutta monella juurikin. Aaltoilevaan vointiin kuuluu muun muassa masentuneisuuden ja ahdistuksen lisääntyminen (jopa itsetuhoisuuteen asti) ja sitten taas helpottominen. "Aallot" (Waves) voivat kestää päiviä, viikkoja ja ilmeisesti ihan kuukausiakin putkeen, kunnes tulee uusi parempi jakso (Window). Tästä syystä valtaosa psykiatreista erehtyy diagnosoimaan henkilölle kaksisuuntaisen mielialahäiriön, koska vieroitusoireilu muistuttaa niin paljon sitä oireiltaan ja he eivät usein tiedä mielialalääkevieroitusoireiden kulusta tai tyypistä.Olot on nyt olleet 4 päivää ihan per....stä, Ahdistaa tosiaan ihan heti aamusta ja laattaa yrittää pukata siinä samassa, olo jatkuu koko päivän samanlaisena illaksi on vähän helpottanut, tänään tuli jo uskonpuute tähän hommaan, yritän nyt vaan sinnitellä ja sinnitellä. Olen käynnyt töissä ja voitte uskoa miten raskasta on ollut jaksaa ja tulee vielä olemaankin, kotia en voi jäädä koska siellä ahdistaa vielä enemmän katsella seiniä jne. Mitä V....a tässä oikein keksis, mä oon yrittänyt keksiä kaikkea pientä tekemistäkin jotta ajatukset oloista helpottais, mutta ei helpota juurikaan, mutta en kyllä enään rupea syömään niitä myrkkyjä. Toivottavasti edellä kirjoittanut "Irti huumeizt" on oikeassa aaltojen suhteen ja vielä niin ettei kestäis nää pitkään, koska rupee hyvät neuvot loppumaan, mä tarviin taas TSEMPPIÄ tähän taisteluun!
- tsemppiä!
Tutustu sivustoihin:
www.toxicantidepressants.fr
www.antidepressantwithdrawal.info
www.drugs.com/forum/featured-conditions/lexapro-withdrawal-24681.html
Voi olla tosi tosi rankkaa, mutta ajan myötä oireet alkavat helpottaa. Yritä olla armollinen itsellsi. Ota kaikki keinot käyttöön, jotka yhtään tuntuvat tuovan helpotusta.
Joskus voi olla hyvä aloittaa lääke uudestaan ja tehdä lopetus tooodella hitaasti. Näin voi välttyä pahoilta vieroitusoireilta.
Tsemppiä, selviät kyllä ajan kanssa! Voimia! - Habi1
Kiitos! Tuli apuun, tänä aamuna oli niin pahat olot, että en päässyt 3 tuntiin mihinkään sängystä! Kaikki keinot apuun, otin Ibusal 400mg ja se helpotti sen verta että pääsin liikenteeseen ja töihin "huilaamaan". Olen pakolla raahautunut töihin, että ajatukset olis muualla, joo olen huomannut, että stressi on pahaksi ahistukselle ja sit tulee heti ne fyysiset olot siihen perään, pitää olla armollinen itselle vaan ja ajatella rennommin vaikka on huono olo. Uudestaan en rupea syömään noita myrkkyjä vaikka henki menis, on tässä jo tarpeeksi kärsitty onhan niiden olojen pakko laantua kun ei oo mitään ottanut 2 kk, pakko vaan taistella eteenpäin! Kiitti vielä sivuista.
- ssri_danger
SSRI lääkkeitä ei pidä käyttää kuin yksi tai kaksi päivää ja annoskin voisi olla 5mg tai jotain.
- SS r lies
Voitko perustella. Itse en käyttäisi päivääkään.
- Habi1
SS r lies kirjoitti:
Voitko perustella. Itse en käyttäisi päivääkään.
Samaa mieltä! Jos vähän yli 2 kk on taisteltu hirveissä oloissa niin on itsensä pettämistä ottaa murustakaan niitä paskoja mitkä juuri nää oireet on aiheiuttaneet!
- Habi1
Habi1 kirjoitti:
Samaa mieltä! Jos vähän yli 2 kk on taisteltu hirveissä oloissa niin on itsensä pettämistä ottaa murustakaan niitä paskoja mitkä juuri nää oireet on aiheiuttaneet!
Voiks tää olla totta, että olo pahenee päivä päivältä, tänään oli pakko lähteä kotiin levyttämään kun ei meinnanut pysyä pystyssä, voimaton olo, kuvottaa, ahdistaa eli on ollut pahin päivä tän lopetuksen jälkeen! Nyt pelkään mihin tää johtaa, joudunko makaamaan kotona vielä viikkotolkulla vai meneekö yleiskunto niin huonoksi, että joutuu sairaalaan jossa väkisin rupeavat syöttämään uudestaan Myrkkyjä. Pelottaa ihan hirveesti, eihän tässä näin päin pitänyt käydä, vaan odotin hidasta parantumista eikä hirveetä takapakkia? Nyt olis helpottavaa kuulla joltain ihmiseltä, että onko ollut vastaavaa, eli 2 kk lopetuksen jälkeen tulee tämmöistä ja kauan on jatkunut.
Ihan uskomatonta. - irti huumeizt
Habi1 kirjoitti:
Voiks tää olla totta, että olo pahenee päivä päivältä, tänään oli pakko lähteä kotiin levyttämään kun ei meinnanut pysyä pystyssä, voimaton olo, kuvottaa, ahdistaa eli on ollut pahin päivä tän lopetuksen jälkeen! Nyt pelkään mihin tää johtaa, joudunko makaamaan kotona vielä viikkotolkulla vai meneekö yleiskunto niin huonoksi, että joutuu sairaalaan jossa väkisin rupeavat syöttämään uudestaan Myrkkyjä. Pelottaa ihan hirveesti, eihän tässä näin päin pitänyt käydä, vaan odotin hidasta parantumista eikä hirveetä takapakkia? Nyt olis helpottavaa kuulla joltain ihmiseltä, että onko ollut vastaavaa, eli 2 kk lopetuksen jälkeen tulee tämmöistä ja kauan on jatkunut.
Ihan uskomatonta.Terve taas! Valitettavasti on usein niin, että lyhyttä ja helppoa tietä irti SSRI:stä ei ole. Kestä vain, parempi aika koittaa vielä. Vieroitusoireilulle on normaalia, että se olotila pahenee ennen kuin edes alkaa helpottamaan, mutta en pysty antamaan mitään kovin tarkkaa arvioita sinulle, koko prosessi on niin yksilöllinen. Kaksi kuukautta ilman aineita vuodenkin käytön jälkeen on kuitenkin monelle vasta alkusuora koko toipumisprosessissa. Tiedetään, että muutaman kuukauden käytöllä vieroitusoireet ovat voineet kestää helposti 4-6 kuukautta. Se ei kuitenkaan tarkoita, että sinulla kestäisi niin kauan, mutta ehkä sinua rauhoittaa tämä tieto, sinäkään et ole poikkeus. Vieroituksen alkupäässä varsinkin yleistä on juuri tuo jatkuvahko pyörrytys, johon monesti liittyy myös ainakin päänsärkyä ja sekavuutta, ei varmasti kaikilla. Yritä vain rauhoittua, paraneminen on käynnissä. SSRI:t sekoittavat aivokemiat niin perinpohjin, että palautuminen ottaa runsaasti aikaa.
Psykiatrit yleensä harhaisesti luulevat, kiitos lääkeyhtiöiden tehokkaiden mainoskamppanjoiden ja harhaanjohtavan koulutuksen, että vieroitusoireet menevät ohi muutamassa viikossa tai kestävät korkeintaankin vain pari kuukautta, mutta tämä ei tietenkään pidä paikkaansa todellisuudessa. Lisäksi lääkäreiltä puuttuu monesti kokonaan tietous myös niin kutsutusta pitkittyneestä vieroitus oireyhtymästä (engl. Protracted Withdrawal Syndrome tai PAWS (Post-Acute Withdrawal Syndrome). PAWSin yleisyyttä ei ole ikinä tutkittu, koska lääkeyhtiöt yhdessä organisoidun psykiatrian kanssa haluavat vaieta koko asiasta sen negatiivisen mainosarvon vuoksi.
- tsemppiä!
Hei!
Yleensä vieroitusoireet pahenevat juuri 2-3 kk tienoilla, joten vointisi huononeminen ei ole mitenkään yllättävää. Voi olla, että olosi paranee tuosta vähitellen, mutta voi myös olla, että joudut tosiaan makaamaan seuraavat viikot ehkä jopa kuukaudet. Se todella kuuluu asiaan. Moni ei tätä tiedä, luulevat alkuperäisen sairautensa tulleen takaisin ja aloittavat lääkityksen uudelleen. Mutta tämä ei ole totta. Voi olla, että joudut hakeutumaan lääkäriin, mutta todennäköisesti tulet törmäämään siihen, että sinua suositellaan aloittamaan lääkitys uudelleen. Tämä on tosi raskasta kuultavaa, kun ei saa lääkäriltä minkäänlaista tukea. Jos lääkäri on valveutunut, tietää hän, että oireet voivat kestää usein vuodenkin, harvoin tästä pidempään. Ja tämä on siis totta, kaikki muu on täysin valhetta.
Mihin ongelmaan aloititkaan alunperin lääkkeen?
Oletko saanut terapeuttista kuntoutusta?
Mitä lääkettä söit ja kuinka nopeasti vähensit?
Onko sinulla läheisiä, joille voisit kertoa tilanteestasi ja jotka voisivat sinua ihan konkreettisesti auttaa?
Olosi TULEE kuitenkin paranemaan, ennemmin tai myöhemmin. Koita kestää!!- Habi1
Kiitti, että vastailette, helpottaa aina kun saa lukea jonkun jo kokeneen kertovan asioista mistä itse ei tiedä. Mulla oli vaikea elämän tilanne yli vuosi sitten joka aiheutti mulle kovaa ahdistusta ja unettomuutta, menin yksityiselle ja antoi nukahtamispillereitä ensin, kahden viikon jälkeen ei mitään tehoa ja sitten sain Sertralinin ja 100 kpl pameja mukaan tenoxia yöksi. Olin koukussa jo kahden viikon jälkeen bentsoihin ja järjetön ahdistus ym. olot päällä. Söin Sertralina parhalillaan 200mg vrk, eli maximim 3 kk ja omatoimisesti vähensin 150mg. Tammikuussa rupesin vähentämään bentsoja josta kovan taistelun jälkeen otin viimesen musrusen Toukokuussa, viekkarit olivat pahimmillaan Heinäkuun alussa ja sitten aloitin ssri alasajon 125 mg ja n. 2kk lopetin 03.09, niin samalla lopetin Risperidon ; jota otin ahistukseen 3 kk 2x 0,5mg vrk. On noi alasajot ja vähennykset olleet ehkä vähän nopeita, mutta palava halu tulla terveeksi on ollut ajatuksena ja kun ne olot olivat kokoajan tosi huonot, eli olen ollut oikeastaan yli vuoden vieroitusoireissa!
Mulla on ymmärtäväinen vaimo joka kyllä tukee mua, ja keskustelee sekä stemppaa.
Terapiaa en ole saanut eikä ole tarjottu ja mua ahdistaa repiä vanhoja asoita auki, eli kyllä yritän pärjätä näillä.
- tsemppiä!
Ymmärrän hyvin, että olet halunnut lopettaa lääkkeet nopeasti. En nyt osaa ottaa kantaa siihen, oliko lopetus kohdallasi liian nopea, mutta joillekin lopetus pitää tehdä todella hitaasti, vain 10 % useiden viikkojen aikana vähentäen. Jos olosi käy aivan mahdottomaksi, voi yksi vaihtoehto kuitenkin olla aloittaa lääke pienellä annoksella uudestaan ja vähentää tosiaan hyvin hitaasti. Tämä kuitenkin kannattaisi tehdä todella pätevän ja asian ymmärtävän lääkärin kanssa. Jos satut päätymään tähän vaihtoehtoon, kannattaa ensin tiedustella lääkärin ajatuksia vieroitusoireiden kestosta ja jos koet saavasi ymmärrystä, vasta sitten aloittaa yhteistyö.
Kehoitan kuitenkin vielä vain kestämään ja sinnittelemään ja nyt tekemään kaikkea, mikä vähentää stressiä ja ajatuksiasi vieroitusoireista. Jaksatko tehdä pitkiä kävelyjä? Voisitko harrastaa jotain mekaanista? Kuunnella mielimusiikkia ja käydä saunassa? Kannattaa kaikki ylimääräiset ärsykkeet vähentää minimiin ja yrittää elää niin, että hermosto ei saa liiallista kuormitusta.
Hienoa, että sinulla on läheinen tukemassa. Lähetän täältä myös hänelle paljon tsemppiä ja ymmärrystä tilanteellesi.
Joskus parantuminen vie aikaa, mutta keho kyllä toipuu ja tulet selviytymään. Niin moni muukin on sen kokenut ja voittanut tämän taistelun! - Habi1
Tässä taas vuorokauden olen levittänyt soffalla kun ei pysty mihinkään muuhun, tuli mieleeni, että näissä oloissa ei ole niitä oreita mitä oli silloin esim. 1 kk aikana, pystyin vielä olemaan jotenkin työkykyinen vaikka koville otti, mutta tää on ihan eri planeetalta.
Oireeni ovat järjettömän voimaton olo, pahoinvointi, ahdistus, ei ole niinkään pyörrytä tai mene sähköiskuja kuin alussa. Tämä invalisoi mut niin, että en ole toimintakykyinen ja se lisää ahdistusta, ajatellen, että joudun makaamaan viikkotolkulla ja semmoisia ajatuksia, että mitäs jos tämä on jotain muuta jne.
Ei ole mitään toivoa mennä töihinkään ja taas ahdistaa.
Tiedän että ei tähän ole mitään selvää vastausta tai aikaa mun kohdalla ja noista teidän edellä kertomista asioista päätellen voi mennä päivistä viikkoihin. Mietin sitten taas, että jos 4 viikkoakin joutuu makaamaan himassa menee kyllä niin heikkoon kuntoon, että paraneeko sitä ollenkaan? No toisaalta eihän sitä tiedä etukäteen, on kai mentävä päivä kerrallaan? Olis hyvä jos jaksais vähän kävellä tai touhuta jotain pientä, mutta ei pysty eikä jaksa, soffalla ja telkkaa vaan katsella.
Olen sitten semmoisenkin asian huomannut, että olo saattaa muuttua puoleen tai toiseen jopa 1/2 tunnissa, kuuluuko tämäkin oireisiin?
Musta tuntuu ja jopa hävettää että olen "valittaja" tyyppi kun koko ajan kirjoittelen, mutta kun ihmisellä on niin hirvee hätä itsestään ja voinnistaan.
Luin yhden kirjoituksen missä 3kk jälkeen oli "rysähtänyt" kunnolla ja Hänellä oli ollut ahdistus, epätodellinen olo ei tunetunut mitään jne, eli enemmän psyykkistä puolta, en sitten löytänyt enään kirjoitusta oliko selvinnyt kuinka. Ajattelin myös näillä "tunteiden" purkauksilla kertoa muillekkin kärsiville jotka lukevat näitä juttuja, mutta eivät kirjoittele mitä kaikkea pas...aa tähän liittyy ja kuinka kovaa tämä voi olla, ei tietenkään kaikille. Harmittaa vaan niin vietävästi kun just rupes näyttämään siltä, että rupean parantumaan, niin sitä ollaankin niin pohjalla kuin vain voi olla! - tsemppiä!
Kuulostaa tosi tyypilliseltä reaktiolta. Tuo on juuri se vaihe, kun psyykkiset oireet alkavat oikein kunnolla ja moni luulee, että alkuperäinen sairaus on palutunut. Kärsin itse ensin muutaman kuukauden erilaisista, vaihtelevista, vielä melko kevyistä oireista ja olin työkykyinen. Jouduin kuitenkin jäämään sairauslomalle noin 3kk jälkeen lääkelopetuksesta.
Tässä muutamia keskustelupalstoja, joissa puhutaan juuri tuosta vaiheesta:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10174942
http://www.drugs.com/forum/featured-conditions/lexapro-withdrawal-24681.html
Jälkimmäinen on todella kannattavaa luettavaa, jos vain jaksat. Siellä esim. nimimerkillä "Aeroman" kertoo juuri samanlaisista oireista:
http://www.drugs.com/forum/search.php?searchid=1602106&pp=&page=15
Älä kauhistu sitä, kuinka kauan oireet ovat joillakin kestäneet. Oireiden kesto on hyvin yksilöllistä ja olet kuitenkin syönyt lääkettä vain vuoden.
Todellakin voit parantua, vaikka olisit ollut kuukausia hyvin sairaana. Niin moni on parantunut. Olotilat vaihtelee hyvin paljon, mielialat heittelevät laidasta laitaan ihan lyhyen ajan sisällä, ilman erityistä syytä.
Kannattaa tosiaan mennä päivä kerrallaan ja jos vain mahdollista, yrittää kääntää olotila kaikkeen muuhun tekemiseen ja vaan yrittää selviytyä. Joskus vain hengittäminenkin riittää.
Lue myös näitä:
http://www.paxilprogress.org/forums/showthread.php?t=50771
Tulosta ne ja lue aina kun epätoivo alkaa iskeä. Jaksamista!- Habi1
Viikko on sitten vierähtänyt, olot oli sittenietämättömät ja olin yhteydessä lääkäriin ja kerroin tilanteen, ehdotti, että ottaisin Risperidon lääkettä annoksella 0,5mg vrk (pienin mahdollinen) ahdistukseen, tätä käytinkin viime kevät talvesta kesäkuulle kun vierottauduin bentsoista ja kyllä auttoi vähän, vei ahdistuksen kovimman huipun pois. No nyt tilanne oli niin paha että olin lähes toimintakyvytön ja sovittiin, että otan annosta viikon ajan ja katsotaan mikä on tilanne, tämä auttoi heti toisesta päivästä alkaen hyvin ja ahdistus hävisi ja myös fyysiset olot. Ajattelin, että murustelen sen tapletin vielä 4 osaan eli 0,25mg ja katon toimiiko La ja tänään, mutta tänään tuli jo "vieras" tuntemuksia ja fyysistä pahaa oloa ja otan yöksi sen lääkärin ehdottaman määrän. Tämän tosiaan lopetin samaan aikaan kun ssri:n eli 2,5 kk sitten.
Nyt mieltä painaa, että joudun käyttämään tätä, tiedä kuinka pitkän aikaa että ne vierotusoireet ssri:stä taustalta häviäisivät ja sitten pois, en ole löytänyt oikein mitä mahdollisia vierotusoireita tämä sitten tekee tällä tosi pienellä annoksella?
Mun ilmeisesti syötävä näitä 2-3 viikoa ja sitten lopettaa ja katsoa pukkaako oireita taas vai ruvetaanko olemaan voiton puolella.
Mitä mieltä olette? - Habi1
Olisin kysynyt mitä ne oireet oli kun 3kk jälkeen jouduit sairaslomalla ja kuinka pitkään olit.
Mulla tilanne nyt että oireet palanneet ja kotona toimintakyvyttömänä, ei auttanut se kokeilu ja Sunnuntain jälkeen en ole ottanut mitään, eli ahdistus ja älytön pahoinvointi on päällä. Olen vaan utelias tosiaan oliko sulla samanlaisia oireita?
- Aloitatko
koko prosessin taas alusta jos parikin viikkoa niitä syöt, vaikka vain murusina? Minusta tuntuu, että tällä systeemillä saa lopun ikäisen kierteen. Vähän niinkin krapuaryyppyjä ottaisi.
Toivon ja rukoilen että löytäisit sellaisen konstin vieroitusoireisiin jotka eivät pidä niitä koko aikaa yllä. Aina silloin kun lääkkeen otto lievittää oloa se tarkoitaa sitä että et sillä konstilla pääse siitä eroon.
On tämä kauheaa lukea tällaisia viestejä. EIkö lääkäreitä KUKAAN saa kuriin näistä ihmisrääkkäyksistä! - RaunioRauno
Onko ottamasi lääke vesiliukoinen niin kuin nämä yleensä on? Jos on, niin voit liuottaa tietyn määrän veteen ja vieroitusvaiheessa kaataa vähän kerrallaan vettä pois. Helpompi tapa kuin nappien pilkkominen. Tietysti pitää hommata mitta jossa on tarkka asteikko. Esim liuottaa aina aluksi desiin ja siitä sitten pudottelee osan kitusiin, osan viemäriin.
Omasta vierotuksesta vielä, että minähän laskin escitalopramin ensin 6kk 15mg > 0mg ja sitten kärvistelin 2-3kk päälle ennen kuin helepotti. - Habi1
Joo, on tää kyllä melkoista nuoralla taiteilua! Mä nyt kumminkin päätin että murustelen sen yhteen 1/4 osaan eli 0,25mg vrk ja se saa riittää vaikka lekuri sano että puolikas, sekin on pieni määrä. Tosta mikkihiiri annoksesta on todennäköistä helppo luopua.
Tässä mulla on tarkoitus pysyä työkuntoisena ja nyt pitää muistaa, että tämä ei ole ssri myrkkyä eli ei plokkaa serotiinia takasin, en palannut syömään takaisin Sertraliinia. Tämä nyt ottamani aine vaikuttaa pienillä annoksilla (suositus 1 mg vrk, ja mulla 0,25mg), dopamiinin määrää lisäävästi, näin ainakin olen ymmärtänyt.
Tänään oli hyvä päivä ja jos jatkuu koko viikon jätän viikonloppuna kokonaan pois.
Kestän kyllä aika kovat oireilut, kestin niitä 2 kk, mutta tosiaan 2 viikoa sitten rysähti niin lujaa, että oksat pois, muuten huomenna tulee 10 viikkoa siitä kun lopetin!
Taidan ostaa kärsimys kakun töihin.
Vielä näin lopuks mulla on semmoinen tunne nyt että mä taidan tästä selvitä, on "selvä" olo, niin kuin oma itsensä ei sitä kaiken turruttavaa tasapaksua ja ahdistavaa oloa. Raunolle, perässä tullaan!
Kirjoittelen viimeistään viikonloppuna miten on mennyt.- irti huumeizt
"Tämä nyt ottamani aine vaikuttaa pienillä annoksilla (suositus 1 mg vrk, ja mulla 0,25mg), dopamiinin määrää lisäävästi, näin ainakin olen ymmärtänyt."
Ei vaan juuri päinvastoin. Risperidoni on vahva dopamiinireseptorien blokkaaja eli se estää dopamiinin toimintaa.
En tahdo maalata piruja seinille, mutta aineiden kanssa ei kannata juhlia ennen kuin on ollut kokonaan irti ja riittävän kauan. Toivotaan, että lopetus menee hyvin. - korjaus
irti huumeizt kirjoitti:
"Tämä nyt ottamani aine vaikuttaa pienillä annoksilla (suositus 1 mg vrk, ja mulla 0,25mg), dopamiinin määrää lisäävästi, näin ainakin olen ymmärtänyt."
Ei vaan juuri päinvastoin. Risperidoni on vahva dopamiinireseptorien blokkaaja eli se estää dopamiinin toimintaa.
En tahdo maalata piruja seinille, mutta aineiden kanssa ei kannata juhlia ennen kuin on ollut kokonaan irti ja riittävän kauan. Toivotaan, että lopetus menee hyvin.Tai siis; blokkaa dopamiini- ja serotiniinireseptoreita LISÄTEN (?) siten näiden välittäjäaineiden toimintaa.
- irti huumeizt
korjaus kirjoitti:
Tai siis; blokkaa dopamiini- ja serotiniinireseptoreita LISÄTEN (?) siten näiden välittäjäaineiden toimintaa.
Njoo... asia ei tosiaan ole ihan niin yksinkertainen kuin lyhyempi vastaukseni ehkä antaa ymmärtää.
Risperidoni blokkaa d2-dopamiinireseptoreita, jolloin välittäjäaine dopamiini ei pääse stimuloimaan näitä reseptoreita. Siten dopamiiniviestinkulku aivoissa estyy. Aivot kuitenkin pyrkivät kompensoimaan risperidonin aiheuttaman vaikutuksen lisäämällä dopamiinin tuotantoa tarkoituksenaan saada vielä risperidonin salpaamatta jättämien reseptoreiden kautta stimulaatiota eteenpäin samassa määrin, kuten ennenkin. Toinen kompensaatiomekanismi on, että vastaanottavaan hermoon (post-synaptic nerve) rakentuu lisää dopamiinireseptoreita korvaamaan salpaantuneita. En kuitenkaan ole koskaan kuullut, että tämä mitenkään parantaisi dopamiinijärjestelmän toimivuutta tai auttaisi mitenkään, varsinkaan pitkässä juoksussa, ja onhan siitä käytännön tutkimusnäyttökin jo usean vuosikymmenen ajalta, että aivovaurioitahan moinen blokkaus lopulta aiheuttaa. Esimerkiksi kuuluisa tardiivin dyskenisia -liikehäiriön sanotaan johtuvan ainakin osaltaan juuri lisääntyneistä dopamiinireseptoreista ja dopamiinin tuotannosta. Basal ganglia saa liikaa stimulaatiota ja tämä näkyy sitten tahdottomina lihasliikkeinä. Myös neuroleptien pitkäaikaiskäytöstä seuraava 'Supersensitivity Psychosis':ksen uskotaan aiheutuvan dopamiinijärjestelmän muokkaannuttua yliherkäksi stimulaatiolle. Kannattaa googletella, jos kiinnostuu tutkimaan lisää.
En osaa kylläkään ottaa kantaa neuroleptien mahdollisiin haittavaikutuksiin muissa välittäjäainejärjestelmissä. - korjaus
irti huumeizt kirjoitti:
Njoo... asia ei tosiaan ole ihan niin yksinkertainen kuin lyhyempi vastaukseni ehkä antaa ymmärtää.
Risperidoni blokkaa d2-dopamiinireseptoreita, jolloin välittäjäaine dopamiini ei pääse stimuloimaan näitä reseptoreita. Siten dopamiiniviestinkulku aivoissa estyy. Aivot kuitenkin pyrkivät kompensoimaan risperidonin aiheuttaman vaikutuksen lisäämällä dopamiinin tuotantoa tarkoituksenaan saada vielä risperidonin salpaamatta jättämien reseptoreiden kautta stimulaatiota eteenpäin samassa määrin, kuten ennenkin. Toinen kompensaatiomekanismi on, että vastaanottavaan hermoon (post-synaptic nerve) rakentuu lisää dopamiinireseptoreita korvaamaan salpaantuneita. En kuitenkaan ole koskaan kuullut, että tämä mitenkään parantaisi dopamiinijärjestelmän toimivuutta tai auttaisi mitenkään, varsinkaan pitkässä juoksussa, ja onhan siitä käytännön tutkimusnäyttökin jo usean vuosikymmenen ajalta, että aivovaurioitahan moinen blokkaus lopulta aiheuttaa. Esimerkiksi kuuluisa tardiivin dyskenisia -liikehäiriön sanotaan johtuvan ainakin osaltaan juuri lisääntyneistä dopamiinireseptoreista ja dopamiinin tuotannosta. Basal ganglia saa liikaa stimulaatiota ja tämä näkyy sitten tahdottomina lihasliikkeinä. Myös neuroleptien pitkäaikaiskäytöstä seuraava 'Supersensitivity Psychosis':ksen uskotaan aiheutuvan dopamiinijärjestelmän muokkaannuttua yliherkäksi stimulaatiolle. Kannattaa googletella, jos kiinnostuu tutkimaan lisää.
En osaa kylläkään ottaa kantaa neuroleptien mahdollisiin haittavaikutuksiin muissa välittäjäainejärjestelmissä.Ahaa. Olen ymmärtänyt, että esim. SSRI-lääkkeet blokkaavat välittäjäaineiden takaisinoton synapsiin, minkä vuoksi synapsirakoon jää enemmän välittäjäaineita käytettäväksi. Lääke ei siis itsessään lisää serotoniinin tuotantoa. Mutta eiväthän nuo lääkkeet niin yksinkertaisia ole, vaikuttavat koko kehossa ja monessa järjestelmässä. Eipä niiden vaikutusta ilmeisesti todella vielä tunnetakaan.
Juttelin omien lääkehaittavaikutusten vuoksi alan huippututkijan kanssa ja hän kertoi viimeisintä tietämystä masennuksen aivoperäisistä syistä. Jos muistan oikein, masennuksessa on ilmeisesti kyse synapsien määrän vähenemisestä. Johtuuko tämä sitten erilaisista elämän stressitekijöistä, mahdollisesti. Ja siis kaikki masennuksen syyksi laitetut "ehkä minulla on vain aivoissa jokin serotoniinivaje" eivät taida pitää paikkaansa. Lääkkeet tehostavat uusien yhteyksien muodostamista, mikä toisaalta edellyttää uusien ajatusmallien muodostamista eli käytännössä psykoterapiaa. Lääkkeet eivät itsessään kyllä paranna ollenkaan, päinvastoin. - irti huumeizt
korjaus kirjoitti:
Ahaa. Olen ymmärtänyt, että esim. SSRI-lääkkeet blokkaavat välittäjäaineiden takaisinoton synapsiin, minkä vuoksi synapsirakoon jää enemmän välittäjäaineita käytettäväksi. Lääke ei siis itsessään lisää serotoniinin tuotantoa. Mutta eiväthän nuo lääkkeet niin yksinkertaisia ole, vaikuttavat koko kehossa ja monessa järjestelmässä. Eipä niiden vaikutusta ilmeisesti todella vielä tunnetakaan.
Juttelin omien lääkehaittavaikutusten vuoksi alan huippututkijan kanssa ja hän kertoi viimeisintä tietämystä masennuksen aivoperäisistä syistä. Jos muistan oikein, masennuksessa on ilmeisesti kyse synapsien määrän vähenemisestä. Johtuuko tämä sitten erilaisista elämän stressitekijöistä, mahdollisesti. Ja siis kaikki masennuksen syyksi laitetut "ehkä minulla on vain aivoissa jokin serotoniinivaje" eivät taida pitää paikkaansa. Lääkkeet tehostavat uusien yhteyksien muodostamista, mikä toisaalta edellyttää uusien ajatusmallien muodostamista eli käytännössä psykoterapiaa. Lääkkeet eivät itsessään kyllä paranna ollenkaan, päinvastoin.Huomaathan, että risperidoni ei ole SSRI vaan neurolepti. Niiden vaikutusmekanismit ovat erilaiset.
Kannattaa suhtautua skeptisesti kaikkiin masennuksen aivoperäisiin juttuihin. Lääkkeiden uusia hermoyhteyksiä muodostava vaikutus masennusta lievittävänä tekijänä lienee pelkkää mutua siinä missä vanha serotoniiniepätasapaino humpuukikin. Entisen valheen korvaa aina uusi ja sama kaava toistuu. - korjaus
irti huumeizt kirjoitti:
Huomaathan, että risperidoni ei ole SSRI vaan neurolepti. Niiden vaikutusmekanismit ovat erilaiset.
Kannattaa suhtautua skeptisesti kaikkiin masennuksen aivoperäisiin juttuihin. Lääkkeiden uusia hermoyhteyksiä muodostava vaikutus masennusta lievittävänä tekijänä lienee pelkkää mutua siinä missä vanha serotoniiniepätasapaino humpuukikin. Entisen valheen korvaa aina uusi ja sama kaava toistuu.Totta. Mutta kyllähän masennus jollain tavalla aivoissa näkyy. Ei niin, että se olisi sinne jotenkin tyhjästä syntynyt, ehkä elämän erilaisista stressitekijöistä aiheutunut. Ja tähän voi vaikuttaa esim. ihmisen personaallisuus, psyykkiset taidot, elämäntapahtumat jne. Elimistö alkaa olla loppuunkulutettu liian stressaavasta elämästä. Ja ehkä tämä näkyy synapsien rappeutumisena, en tiedä. Mutta niin se on, uudet teoriat korvaavat vanhat.
- t457
korjaus kirjoitti:
Tai siis; blokkaa dopamiini- ja serotiniinireseptoreita LISÄTEN (?) siten näiden välittäjäaineiden toimintaa.
> Tai siis; blokkaa dopamiini- ja serotiniinireseptoreita LISÄTEN (?) siten näiden välittäjäaineiden toimintaa.
Blokkaaminen tarkoittaa toiminnan estämistä. Jos serotoniinireseptori blokataan, se ei siis ole toiminnassa. Se ei ainakaan mielialaa kohota. - korjaus
t457 kirjoitti:
> Tai siis; blokkaa dopamiini- ja serotiniinireseptoreita LISÄTEN (?) siten näiden välittäjäaineiden toimintaa.
Blokkaaminen tarkoittaa toiminnan estämistä. Jos serotoniinireseptori blokataan, se ei siis ole toiminnassa. Se ei ainakaan mielialaa kohota.Näinpä juuri. Reseptoreita blokataan, minkä vuoksi synapsirakoon jää enemmän kyseisiä välittäjäaineita. Se, uusiutuvatko reseptorit, ei ole ilmeisesti vielä tiedossa, eikä juuri moni muukaan asia.
- 8+9
Itse lopetin seinään, ilman sen kummempia oireita, mutta olin ehtinyt syödä niitä (cipralex) vasta muutaman kuukauden, annoksella 20 mg päivässä.
Ainoat vieroitusoireet jotka huomasin olivat huimaukset ja ehkä hitusen pöllähtänyt olo joka ei kestänyt pitkään. Huimauksia kesti noin kuukauden.- korjaus
Tosi hyvä, että niin vähältä säästyit. Haluan tässä varoittaa kuitenkin muita, jotka pohtivat samaa, että se voi olla TODELLA kohtalokasta. Essitalopramin puoliintumisaika on melko lyhyt, minkä vuoksi lääkkeen yhtäkkinen lopettaminen voiaiheuttaa joillekin aivojen voimakkaiden vasta-aineiden muodostumisen, joissain tapauksissa jopa psykoosin. Näistä parnatuminen onkin sitten pitkä prosessi. Kunpa tämä olisi kaikkien tiedossa, jotka yhtäkkistä lopettamista suunnittelevat.
- Habi1
Taas on 11 päivää vierähtänyt ja paluu todellisuuteen on tapahtunut! Viikon murustelin sitä Risperidon myrkkyä ei juuri tehonnut ainakaan sillä pienellä annoksella ja jätin sen pois Sunnuntaina, siitä lähti jyrkkä alamäki ja täällä himassa levytän nyt kolmatta päivää. Olo on mahtava, niin paha että ei sormikaan välillä nouse, eli järettömän pahoin voiva, jos vähän helpottaa niin ahdistus on siinä samassa päällä ja sitä rataa on menty.
Tästä ei huonommaksi voi mennä, "tsemppiä" olisin kysynyt, että mitä ne sun olot oli silloin 3 kk kohdalla kun mainitsit, että jäit sairaslomalle ja olitko pitkään?
Tässä taas meinaa usko loppua kun sitä vaan kelaa koko ajan että kuinka kauan jne.
Nyt en kokeile mitään myrkkyjä enään vaan kidun niin kauan kuin henki pihisee!
Juuri tällä hetkellä on vaikea uskoa että joku on selvinnyt näistä vieroitusoloista ja ihmisestä on tullut vielä terve, 3 kk on nyt mittarissa. Tuleeko tähän yhtään helpotusta missään vaiheessa. - tsemppiä!
Heippa Habi1,
Jouduin jäämään sairauslomalle 3 kk jälkeen lääkelopetuksesta yleisen sekavuuden vuoksi. Kärsin tuolloin mm. näköhäiriöistä (en nähty kunnolla tietokoneruudulla olevaa tekstiä, ympäristön hahmottaminen oli vaikeaa), paniikkituntemuksista ja ennen kaikkea vaikeista kognitiivisista vaikeuksista (mm. muisti, päättely jne.). Varsinainen ahdistus oli mulla tosi aaltoilevaa ja alkoi oikeastaan vasta muutaman kuukauden päästä tästä. Yritin työhönpaluuta aika ajoin, mutta aivot toimivat niin hitaalla ja kuormittuivat niin nopeasti, että en kyennyt kognitiivisesti vaativaa työtäni tekemään (olen yliopistotutkinnon suorittanut ja koulutusta vastaavassa työssä). En pysty edelleenkään tekemään oman alani töitä näiden kognitiivisten vaikeuksien vuoksi. Hermostoni on edelleen (1,5 vuotta lääkelopetuksesta) nopeasti kuormittuva, enkä jaksa paljon käyttää aivojani. Varsinainen ahdistus on melko vähäistä, joskin välillä tämä tilanne alkaa kauhistuttaa, mutta tunnin reipas kävely tehoaa tähän hyvin.
Aloitin lääkkeen alunperin jännitysoireisiin ja olen monen vuoden aikana yrittänyt lopettaa lääkkeen. Hermostoni on ollut kaaostilassa monta kertaa ja tämä yhdistettynä hyvin herkkään hermostooni, tilanne on se, että toipumiseni SSRI-lääkityksestä kestää kohdallani vuosia. Mutta olo on elinvoimainen ja siedettävä, joskin jatkuvat kognitiviset vaikeudet, näköhäiriölt ja kuromittuminen vaivaavat.
Koska historiani on vaikeampi kuin sinulla, en usko, että joudut käymään läpi sitä mitä itse edelleen oireilen. Olen ollut erittäin kokeneille lääkäreille ja psykoterapeuteille poikkeuksellinen tapaus. Yleensä juuri tuo 3-4 kk vaihe on pahin, minkä jälkeen oireet alkavat aaltoilevasti helpottaa. En varmaakaan kuulosta lohduttavalta, mutta vuoden kuluttua lääkelopetuksesta tilanne on jo paljon, paljon parempi. Luota siihen, että oli olisi mikä tahansa tällä hetkellä (vaikka vain makaisit lattialla etkä pystyisi muuta tekemään), tulet paranemaan ja takaisin itsekseni! Koita vain kestää ja antaa nyt aika tälle vaikealle, ehkä elämän yhdestä kovimmille tilanteille.
Voimia sinulle kovasti täältä! - tsemppiä!
http://www.youtube.com/watch?v=19MA2NlobRw
Katso näitä videoita, kun olosi on toivoton. Et ole ainoa, joka käy lopetusoireta läpi. Ja muutkin ovat selvinneet!- Habi1
Moron ja kiitos vastauksesta! Tilanne tänään se että olot sen verta parani, että olen päässyt käymään vähän tösissä, mutta ahdistus kovan pahanolon kanssa alkaa aamusta ja vähän helpottaa puolen päivän aikoihin ja taas iltapäivästä pahenee.
Mulla toi ahdistus on tosi syvältä, johtuuko se siitä sitten, että olen kärsinyt siitä siitä saakka kun ensimmäisen masari ja bentso napin naamani heitin naamaan eli vuosi ja 3 kuukautta sitten. En enään edes muista minkälaista on olla ilman sitä.
Hullut ajatukset ja melkein pakonomaiset johdattelee mut siihen tilaan vaikka kuinka yritän ajatella että nämä johtuvat aivokemian sekaisin oleavasta tilasta, ei auta tulee tilanne päälle kuin juna asemalle! Tätä kun sitten jatkuu päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen on varmaan jokaiselle selvää, että ei ole ihme kun kaveria ahdistaa ahdistamisen johdosta, tää on semmoinen oravan pyörä mikä ei tunnu loppuvan.
En osaa käsitellä tätä asiaa realisesti koska se "normaali" olo ei vielä ole tullut ja poljen ns. paikallaan. Varmaan ymmärrät tunteeni kun olet itse ollut samoissa oloissa.
Yksi ahdistuksen iso asia on myös se kun olen niin huonossa kunnossa ja ei tiedä pääseekö töihin seuraavana päivänä ja miten siellä pärjää, toinen on viikonloput kun ei ole mitään semmoista tekemistä ja ei pysty tekemään mikä auttaisi ajatuksien viemisestä pois ahdistuksesta, ja tämä taas lisää sitä ahdistusta itsessään kun joutuu olemaan sisällä ja kokoajan ajatukset pyörivät vaan oloissa ja kuinka niitä vois helpottaa. Mietin tänään terapiaa olisiko siitä apua ja olitko sinä käynnyt siinä?
Kun kerroit aivojen kuormittamisesta olen huomannut, että mulla ihan sama jaksan n. 2-3 tuntia jotain tehdä, sitten tulee fyysisesti niin paha ja heikko olo että ei kertakaikkiaan jaksa mitään ahdistus kaupan päälle.
Etkö sinä ahistu siellä kotona kun olet niin paljon jotunut siellä olemaan, mitä olet puuhastellut vai ihan seinä katsellut? Itse en pysty siihen, kävelemässä olen yrittänyt käydä kun olen siihen pystynyt (1-2) kertaa viikossa ja illat katselen telkkua. Kävin ennen terveenä salilla ja juoksemassa ja olen aina ollut liikunnallinen, tämäkin ahistaa.
Ajattelen nyt vaan, että aika kuluis mikä on sitten se ainoa konsti mikä auttaa.
Olis hienoo jos tässä tän vuoden puolella olot edes vähän rupeis helpottamaan, niin asiaan uskois ja suhtautuis ihan erinlailla ja se auttais paranemisprosessissa kun sais siitä varmuuden, mutta näin mennään nyt.
Osa ahistukseen on tämä pimeyskin, ostin viikko sitten kirkasvalokuulokkeetkin ja käytän niitä joka päivä, yritän keksiä mitä tahansa, että olo paranis edes vähän, oon syönnyt epa 3 set ja kaikki muutkin vitamiinit mitä vaan on myynnissä, mutta en ole kokenut niistä mitään hyötyä olevan.
Laittelen tekstiä missä mennään jokusen ajan kuluttua.
Vaikka usko on asiaan ollut kovalla koetuksella jotenkin sitä vaan mennään hirveellä sisulla päivästä toiseen jne.!! - irti huumeizt
Habi1 kirjoitti:
Moron ja kiitos vastauksesta! Tilanne tänään se että olot sen verta parani, että olen päässyt käymään vähän tösissä, mutta ahdistus kovan pahanolon kanssa alkaa aamusta ja vähän helpottaa puolen päivän aikoihin ja taas iltapäivästä pahenee.
Mulla toi ahdistus on tosi syvältä, johtuuko se siitä sitten, että olen kärsinyt siitä siitä saakka kun ensimmäisen masari ja bentso napin naamani heitin naamaan eli vuosi ja 3 kuukautta sitten. En enään edes muista minkälaista on olla ilman sitä.
Hullut ajatukset ja melkein pakonomaiset johdattelee mut siihen tilaan vaikka kuinka yritän ajatella että nämä johtuvat aivokemian sekaisin oleavasta tilasta, ei auta tulee tilanne päälle kuin juna asemalle! Tätä kun sitten jatkuu päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen on varmaan jokaiselle selvää, että ei ole ihme kun kaveria ahdistaa ahdistamisen johdosta, tää on semmoinen oravan pyörä mikä ei tunnu loppuvan.
En osaa käsitellä tätä asiaa realisesti koska se "normaali" olo ei vielä ole tullut ja poljen ns. paikallaan. Varmaan ymmärrät tunteeni kun olet itse ollut samoissa oloissa.
Yksi ahdistuksen iso asia on myös se kun olen niin huonossa kunnossa ja ei tiedä pääseekö töihin seuraavana päivänä ja miten siellä pärjää, toinen on viikonloput kun ei ole mitään semmoista tekemistä ja ei pysty tekemään mikä auttaisi ajatuksien viemisestä pois ahdistuksesta, ja tämä taas lisää sitä ahdistusta itsessään kun joutuu olemaan sisällä ja kokoajan ajatukset pyörivät vaan oloissa ja kuinka niitä vois helpottaa. Mietin tänään terapiaa olisiko siitä apua ja olitko sinä käynnyt siinä?
Kun kerroit aivojen kuormittamisesta olen huomannut, että mulla ihan sama jaksan n. 2-3 tuntia jotain tehdä, sitten tulee fyysisesti niin paha ja heikko olo että ei kertakaikkiaan jaksa mitään ahdistus kaupan päälle.
Etkö sinä ahistu siellä kotona kun olet niin paljon jotunut siellä olemaan, mitä olet puuhastellut vai ihan seinä katsellut? Itse en pysty siihen, kävelemässä olen yrittänyt käydä kun olen siihen pystynyt (1-2) kertaa viikossa ja illat katselen telkkua. Kävin ennen terveenä salilla ja juoksemassa ja olen aina ollut liikunnallinen, tämäkin ahistaa.
Ajattelen nyt vaan, että aika kuluis mikä on sitten se ainoa konsti mikä auttaa.
Olis hienoo jos tässä tän vuoden puolella olot edes vähän rupeis helpottamaan, niin asiaan uskois ja suhtautuis ihan erinlailla ja se auttais paranemisprosessissa kun sais siitä varmuuden, mutta näin mennään nyt.
Osa ahistukseen on tämä pimeyskin, ostin viikko sitten kirkasvalokuulokkeetkin ja käytän niitä joka päivä, yritän keksiä mitä tahansa, että olo paranis edes vähän, oon syönnyt epa 3 set ja kaikki muutkin vitamiinit mitä vaan on myynnissä, mutta en ole kokenut niistä mitään hyötyä olevan.
Laittelen tekstiä missä mennään jokusen ajan kuluttua.
Vaikka usko on asiaan ollut kovalla koetuksella jotenkin sitä vaan mennään hirveellä sisulla päivästä toiseen jne.!!"Hullut ajatukset ja melkein pakonomaiset johdattelee mut siihen tilaan vaikka kuinka yritän ajatella että nämä johtuvat aivokemian sekaisin oleavasta tilasta, ei auta tulee tilanne päälle kuin juna asemalle!"
Osaat hyvin kuvailla tuntemuksiasi. Psykoaktiivisten aineiden vieroitusoireet ovat aikamoinen kokemus. On hullu tunne, kun omia ajatuksiaan ei pysty kontrolloimaan. Varmastikin juuri tästä syystä moni luulee oikeasti sairastuneen, johonkin "mielisairauteen" ja uskoo lääkityksensä olevan tarpeellinen, varsinkin, kun psykiatri selittää vieressä samaisia harhaisia juttuja.
Pahimmillaan tunteet ovat juuri niin kuin sanot, ne tulevat kuin juna asemalle eikä henkilö itse voi estää asiaa mitenkään. On tositarinoita, joissa vieroitusoireilusta kärsivät ihmiset ovat pitäneet käsin kiinni patterista estääkseen tunteidensa saamasta itseään hyppäämään kerrostalon ikkunasta. Voitteko uskoa? Näistä oireista ei varoiteta vieroittautujaa oikeastaan koskaan. Yllätys on aikamoinen, kun se tulee omalle kohdalle.
"Tätä kun sitten jatkuu päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen on varmaan jokaiselle selvää, että ei ole ihme kun kaveria ahdistaa ahdistamisen johdosta, tää on semmoinen oravan pyörä mikä ei tunnu loppuvan."
You bet. Et varmasti ihmettele minkä takia niin moni ympäri maailman päätyy mielialalääkkeiden krooniseksi käyttäjäksi, irti pääseminen on helvettiä. Monien tahdon voima ja usko eivät riitä, eikä siitä voi heitä syyttääkään. Syyllinen tähän kehitykseen on yksinään psykiatria ja sen harhaiset, vahingolliset toimintatavat.
Kannattaa muuten olla varovainen kaikkien lisäravinteiden kanssa nyt, kun vieroittaudut. Niistä on paljon ristiriitaisia kokemuksia. Joitain ovat vain sekoittaneet entisestään.
Lujaa taistelutahtoa sulle toivotan. Anna itselles aikaa ja pyri olemaan rasittamatta itseäsi. Nyt ei ole aika suurille tavoitteille. Toipuminen lääkemyrkytyksestä on kaikkein tärkeintä. Toipuminen voi tuntua tuskallisen pitkältä prosessilta, mutta malta vain odottaa. Ajan kanssa.
Jos et ole vielä allaolevaan sivustoon törmännyt niin vieraile. Sieltä saat voimaa, tietoa, uskoa ja vertaiskokemuksia. BeyondMeds.com. Sivustolta lähtee lukuisia hyviä linkkejä muille aihealueen sivustoille. - tsemppiä!
irti huumeizt kirjoitti:
"Hullut ajatukset ja melkein pakonomaiset johdattelee mut siihen tilaan vaikka kuinka yritän ajatella että nämä johtuvat aivokemian sekaisin oleavasta tilasta, ei auta tulee tilanne päälle kuin juna asemalle!"
Osaat hyvin kuvailla tuntemuksiasi. Psykoaktiivisten aineiden vieroitusoireet ovat aikamoinen kokemus. On hullu tunne, kun omia ajatuksiaan ei pysty kontrolloimaan. Varmastikin juuri tästä syystä moni luulee oikeasti sairastuneen, johonkin "mielisairauteen" ja uskoo lääkityksensä olevan tarpeellinen, varsinkin, kun psykiatri selittää vieressä samaisia harhaisia juttuja.
Pahimmillaan tunteet ovat juuri niin kuin sanot, ne tulevat kuin juna asemalle eikä henkilö itse voi estää asiaa mitenkään. On tositarinoita, joissa vieroitusoireilusta kärsivät ihmiset ovat pitäneet käsin kiinni patterista estääkseen tunteidensa saamasta itseään hyppäämään kerrostalon ikkunasta. Voitteko uskoa? Näistä oireista ei varoiteta vieroittautujaa oikeastaan koskaan. Yllätys on aikamoinen, kun se tulee omalle kohdalle.
"Tätä kun sitten jatkuu päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen on varmaan jokaiselle selvää, että ei ole ihme kun kaveria ahdistaa ahdistamisen johdosta, tää on semmoinen oravan pyörä mikä ei tunnu loppuvan."
You bet. Et varmasti ihmettele minkä takia niin moni ympäri maailman päätyy mielialalääkkeiden krooniseksi käyttäjäksi, irti pääseminen on helvettiä. Monien tahdon voima ja usko eivät riitä, eikä siitä voi heitä syyttääkään. Syyllinen tähän kehitykseen on yksinään psykiatria ja sen harhaiset, vahingolliset toimintatavat.
Kannattaa muuten olla varovainen kaikkien lisäravinteiden kanssa nyt, kun vieroittaudut. Niistä on paljon ristiriitaisia kokemuksia. Joitain ovat vain sekoittaneet entisestään.
Lujaa taistelutahtoa sulle toivotan. Anna itselles aikaa ja pyri olemaan rasittamatta itseäsi. Nyt ei ole aika suurille tavoitteille. Toipuminen lääkemyrkytyksestä on kaikkein tärkeintä. Toipuminen voi tuntua tuskallisen pitkältä prosessilta, mutta malta vain odottaa. Ajan kanssa.
Jos et ole vielä allaolevaan sivustoon törmännyt niin vieraile. Sieltä saat voimaa, tietoa, uskoa ja vertaiskokemuksia. BeyondMeds.com. Sivustolta lähtee lukuisia hyviä linkkejä muille aihealueen sivustoille.Hyvä viesti!
- RaunioRauno
Mulla tuli kans näköhäiriöitä lopetuksen jälkeen ja ne teki olon tosi oudoksi. Optikko ja lasit autto tilanteen palautumista normaaliksi. Hassua miten näön kauttakin voi tulla epämääräisiä oloja. Hajataittoa korjattiin siis kun kaikki näkyy jotenki sumun takaa. Muistan ajatelleeni ennen laseja, että "näen kyllä asioita mutta en tajua niitä". Osittain ne kai saatto olal viekkareita mutta varmasti myös kohtalaista hajataittoa.
Tsemppiä! - tsemppiä!
Kuulostaa tosi tutuilta sun tuntemukset. Mulla on ahdistus ollut kans aivan järkyttävän voimakasta, oon vaan hokenut että "mitä mä teen, mitä mä teen" ja yrittänyt samalla tehdä jotain arkiaskareita. On ollut pakko mennä esim. suihkuun ja vaan olla siellä niin kauan, että tilanne menee jotenkin ohi. Myös yöt ovat olleet todella kamalia, olen heräillyn tunnin välein järkyttävään paniikkiin ja kauhutuntemuksiin. Niissä tilanteissa olen vaan kävellyt asuntoa ympäri ja yrittänyt mennä jossain vaiheessa nukkumaan. Ja kun olen yrittänyt nukahtaa, niin silmissä on pyörinyt erilaisia valoilmiöitä ja illuusioita. Siis hermosto on ollut todella, todella stressitilassa. Olen myös hyvin sisukas ihminen ja jaksoin tätä oravanpyörää vuoden verran, kunnes olin totaalisen loppu ja aloin pelätä jopa psykoosia. Aloitin pienellä fluoksetiini-annoksella, jotta pystyisin nukkumaan paremmin ja nukkuminen onneksi helpottui. Lopetin fluoksetiinin todella, todella hitaasti ja nyt nukun edelleen hyvin ja pahimmat ongelmani ovat nuo kognitiiviset asiat. Ahdistusta en paljonkaan enää koe. Nuo näköhäiriöt ovat mulla osin myös juuri tuota "näen, mutta en tajua niitä". Kävin silmälääkärillä, hän ei nähnyt silmissäni ongelmia ja ajatteli, että ongelmani ovat aivojen tulkinta-alueilla. Ajattelen, että niin se varmasti osin onkin, sillä mulla on tietojen tulkinnassa muutenkin vaikeutta.
- tsemppiä!
Olen käynyt kognitiivis-analyyttisessä terapiassa, joka sujui oikein hyvin. Terapeuttini oli superhyvä ja osasi tunnistaa oireeni lääkkeen aiheuttamiksi. Vointi oli kuitenkin niin huono, että en jaksanut edes terapiaan mennä, eikä analyyttisestä työskentelystä ollut mitään hyötyä, enkä siihen oikein pystynytkään. Sain suosituksen psykofyysiseen terapiaan, jossa olen käynyt nyt syksyn ajan. Terapia on ollut nyt aika pitkälti tämän dramaattisen tilanteen käsittelyä, varsinaiseen psykofyysiseen työskentelyyn emme ole vielä edenneet. Mulla on ollut tosi paljon käsittelemistä ja oikaisuvaatimustekemistä eri hoitavien tahojen kanssa ja alustavasti lääkehaittavaikutusilmoituksen kanssa. Terapia on tukenut tätä mun tilannetta kyllä todella hyvin, koska terapeutti on hyvin fiksu, ymmärtää, että vaikeuteni johtuvat lääkkkeestä, eikä yritä psykologisoida tuntemuksiani. Luotan siihen, että vähitellen tästä' paranen ja tilanne kääntyy vielä vahvuudekseni. Aion tuoda tapaukseni julkisuuteen, kunhan vointini siihen on tarpeeksi hyvä. Kaikkien SSRI-lääkkeitä määräävien lääkäreiden täytyy tulla tietoiseksi siitä, mihin jatkuva lääkkeiden määrääminen ja haittavaikutusten tunnistamattomuus voi johtaa.
Olen normaalisti hyvin sosiaalinen, aktiivinen ja liikunnallinen myös. Nyt olen joutunut luopumaan niistä kaikista. Kunnon huononeminen harmitti paljon, mutta tiedän, että kunto tulee myös kohenemaan nopeasti. Olen yrittänyt keksiä itselleni kaikenlaista pikku puuhaa, kuten käsitöiden tekemistä, ruoanlaittoa, pitkiä kävelylenkkejä, kirpputoreilla käymistä, uimista jne. Hankin viime vuosi sitten kuntopyörän, jotta voisin ylläpitää kuntoani, koska en jaksanut oikein ulos lähteä. En kuitenkaan innostunut pyöräilemään. Olisko sulle tarvetta? Voin toimittaa! :)
Otan kaikki jonkinmuotoisina haasteina itsellseni, koska suunnitteleminen, ideoiden toteuttaminen ja niihin keskittyminen on mulle vaikeaa. Näen myös kavereita, vaikka kommunikointi on tällä hetkellä aika työlästä, mutta en soimaa itseäni siitä. Yritän itseasiassa KAIKESSA olla arvostelematta itseäni. Kakenlaisia ajatuksia tulee kyllä mieleen, mutta en keskity niihin, vaan anna tilalle myönteisempiä ajatuksia. Mua kyllä auttaa paljon myös hengelliset asiat ja uskon, että Jumala on tässä mukana, tietää mun tilanteen ja johdattaa mut tästä ulos. NIin moni on senkin tuonut omasta elämästään esille. En tiedä kauanko se vie, mutta se tulee tapahtumaan. Ja ai että kuinka suurta kokemusta olen rikkaampi, viisaampi ja kuinka osaan todella arvostaa elämän pieniä asioita ja nauttia niistä.
Mua lannistaa jonkun verran myös tuo pimeys, yritän siksi puuhastella asioita ulkona päiväsaikaan. Kuuden-seitsemän aikaan jo toivoisin, että kello olisi enemmän, että voisin mennä nukkumaan. Mutta jotenkin aika vain kuluu. Yksi tosi paljon iloa ja puuhaa tuottava asia on koiranpentu, joka ostettiin viime viikonloppuna! Pentu on aivan ihana ja sen kouluttaminen on mahtavaa kaiken tämän keskellä.
Syön lisäravinteita, kuten E-EPAA, maitohappobakteereita ja välillä sinkkiä ja karnosiinia. Yritän myös juoda vettä tosi paljon ja syödä muutenkin tosi terveellisesti. En kyllä osaa sanoa, onko noista lisäravinteista ollut apua, ehkä ei. Mutta kannattaa ehkä kokeilla uota maitohappobakteereita, niillä voi olla viimeisten tutkimusten mukaan vaikutusta masennuksen hoitamiseen (http://www.ts.fi/teemat/tiede/563433/Suolisto voi vaikuttaa mieleen).
Kirjoitellaan toki täällä palstalla ja vaihdetaan kaikenlaisia apukeinoja! Suosittelen todella menemään tässäkin tilanteessa terapiaan, tuo psykofyysinen terapia voisi olla tosi hyvä (http://www.psykofyysinenpsykoterapia.fi/). Kannattaa rohkeasti soitella terapeuteille ja kysyä, uskovatko he, että lääkkeistä voi tulla hyvin vaikeita ja pitkäkestoisia oireita. Sellaisiakin terapuetteja nimittäin on, jotka eivät osaa tulkita oireita lääkkeistä aiheutuviksi vaan yrittävät kaikin keinoin liittää niihin psykologisia tulkintoja. Missään nimessä en suosittele sellaiselle menenistä, sillä se tuo vaan lisää stressiä ja laittaa pään aivan sekaisin. Ota tohkeasti yhteyttä terapuettiin, saat siitä vahvan tukipilarin tähän tilanteeseen!
Voimia ja kärsivällisyyttä täältä ja muista katsella noita "toxic antidepressants" -videoita. Yritän löytää vielä sen videon, jossa kerrottiin erilaisista pelkotilosita, joita aivot syöttävät. Tsemppiä!!- irti huumeizt
"Sellaisiakin terapuetteja nimittäin on, jotka eivät osaa tulkita oireita lääkkeistä aiheutuviksi vaan yrittävät kaikin keinoin liittää niihin psykologisia tulkintoja. Missään nimessä en suosittele sellaiselle menenistä, sillä se tuo vaan lisää stressiä ja laittaa pään aivan sekaisin."
Joo. Tällainen tulkintavirhe voi olla potentiaalisesti erittäin vaarallinen, kun tiedämme ja osaamme päätellä mihin psykiatrian 'taudin pahentumis ja uusiutumis' -lausunnot potilaan hoidon ohjaavat, lisää myrkkyjä, korkeammilla annoksilla ja ansa vain syvenee. Ongelma on, että niin harva ammattilainen psykoterapiankaan puolella tietää mielalalääkkeiden todellisen vaikutuksen tai tulevat seuraamukset. Tahtomattaan ja tietämättään he pystyvät sotkemaan vieroitusoireilevan potilaan päänupin lopullisesti ihan siinä missä psykiatrinkin sotkevat.
- tsemppiä!
http://www.youtube.com/watch?v=0PbJD_WnXjs
Tää ei ehkä ollut se mitä hain, mutta tääkin on hyvä. - tsemppiä!
Huh miettikää kuinka moni lääkkeiden käyttäjä ei tiedä näistä vieroitusoireasioista mitään. Vitsit kun saisi tän lääkehelvetin kaikkien lääkkeiden käyttöä harkitsevien, niitä käyttävien ja lopetusta yrittävien tietoon! Ja ennen kaikkea JOKAISEN lääkärin, joka allekirjoituksensa reseptiin laittaa!
- Naiminen auttaa
Mieli parannetaan naimalla, ei lääkkeillä:
http://www.youtube.com/watch?v=vfQIiKJ5y1Q&list=TLG40F-RUZ-kIKZCJpHpiRUQdhFlcwkrAk
Elämää ja erotiikkaa unohtaa ei saisi milloinkaan ...
Unohtakaa psykiatrian valmisteet! - Habi1
Viikko "lusittu", olotilat pahimmista vähän helpottaneet, eilen oli jopa hyvä päivä, mutta tänäänkin lievää ahdistusta mikä häiritsee olemista niin, että koen esim. melkoista ärtyisyyttä kun normaalisiti olen rauhallinen ja iloisa tyyppi??
Viikonloppuna oli epätodellista oloa, niin paljon että rupesi ahdistamaan vai onko se toiste päin, että ahdistaa ja siitä tulee epätodellinen olo, eli paikat, maisemat talot jne. näyttää vierailta?
Olen kaiken kaikkiaan hermostunut kun ei aika kulu ollenkaan, odottelen parempaa olotilaa ja nyt kun on sitä vähän tullut tuntuu todella hyvältä, kai tämäkin kuuluu vieroitusoireisiin? Välillä en osaa tunnistaa ja löydä sanoja esim. vaimolle kun pitäis kertoa mikä "mättää" ja kuinka sä oot noin hiljainen ja vetäytyvä tänään.
Kyllä masentaa taas kun vähän saa narun päästä kiinni, niin eikös se vedetä taas pois ja sitä rataa.
Olenko teidän mielestä päässyt jo siihen tilaan, että ahdistus ja muut olot harvenevat tästä eteenpäin, tulee parempia päiviä ja sitten taas huonompia päiviä? Olen suunitellut Jouluksi ja Uudeksi vuodeksi reissua ja nyt jännittää tuleeko siitä mitään kun ei tiedä kunnosta, tässä olis 3 viikoa aikaa "parantua", eli 4 kk lopetuksesta **ttu!
Vielä eilisestä hyvästä päivästä, ahdistus meinasi tulla useampaa otteeseen, mutta oli sen verta vähäistä, että pystyin torjumaan sen ajattemalla ihan jotain muuta, Ahdistuksen torjuminen oli tunteena hieno ja vahvisti mua henkisesti koko päivän. Mutta tänään ei auttanut vaikka olisin laulanut maammelaulun torilla!!
Näillä mennään!- irti huumeizt
Antaisin sinulle ohjeeksi olla vain kiirehtimättä parantumisen kanssa. Älä aseta itsellesi paineita siitä, että pitää olla kunnossa vaan anna aikaa ja rauhaa mielessesi ja kropallesi. Lisäät vain henkistä kuormaasi, jonka kautta todelliset vieroitusoireetkin voivat tuntua entistä ikävimmiltä ja raskaammilta. Moni on 4kk kohdalla vielä täysin rampa, vaikka käyttöä olisi ollut aikanaan vain muutamia kuukausia. Toipuminen myrkytyksestä kestää pitkään, mutta jonkinlaisen toimintakyvyn varmasti saavutat nopeammin. Koko toipumisprosessi voi kestää vuoden tai vuosia, mutta pahin kyllä helpottaa usein aikaisemmin.
Sanojen katoaminen ja muistikatkothan ovat ihan klassisia SSRI-haittoja (ja vieroitusoireita...). Oireet voivat tulla ja mennä ja tulla ja mennä kuin laineet (siitä englannin kielen nimitys wave, aalto). Mieliala voi tosiaan mennä positiivisesta negatiiviseen ja ees taas ihan tunnin tai parin sisään ja vaikka useampaan kertaa päivässä, ihan normaalia vieroitusoireilua. Näitä "laineita" olisi avuliasta oppia "ratsastamaan" eli antaa niiden tulla ja mennä, tulla ja mennä. Vastaan ei kannata taistella, koska henkilö ei pysty siihen itse juuri vaikuttamaan. Mutta siihen miten reagoit näihin myrkytyksen aikaan saamiin ajatuksiin ja tunteisiin voit siis itse osaltaan vaikuttaa. Hyväksy heikompi olo silloin kun se tulee ja rauhoita itsesi. Oireilun aaltoilu on myös merkki parantumisesta! Yksi hieno (em. videoillakin esiin tullut) vertauskuva on rubikin kuutio. Jotta sen saa takaisin oikeaan asetelmaan on sitä ensin pyöriteltävä sinne sun tänne. Välillä värit kohtaavat paremmin, mutta jos ne haluaa täysin riviin, on sekin vielä sotkettava kertaalleen.
Pyri rauhoittumaan ja lepäämään. Tiedät, että parempia hetkiä on ja parempia tulee ja, että tuhannet ja tuhannet ihmiset ympäri maailman ovat samassa tilanteessa kanssasi. Olet samassa psykiatrian lyömien rintamassa taistelemassa terveydestäsi ja tulevaisuudestasi. Älä anna periksi, palkinto tulee aikanaan. Et todellakaan ole yksin vieroitushelvetin kanssa tai mitenkään poikkeus!
- kiitos mut ei kiitos
Kävin uusimassa bentso reseptini, sain pyytämättä lisäksi SSRI-myrkyt vaikken olisi halunnutkaan, ajattelin että no kokeillaan nyt vähän aikaa. 3 päivää kokeilin ja tuntuihan ne tehoavan, mutta päätin että ennemmin tunnen jotakin kuin olen koko ajan kuin zombi, tasapaksu olo, mikään ei kiinnosta vaikkei hirveästi mikään murehditutakaan. En ymmärrä miksi minun pitäisi napsia päivittäin noita myrkkyjä, kun olen tähänkin asti pärjännyt ottamalla bentsoa ja beetasalpaajaa silloin harvoin kun olen tarvinnut jännittäviin tilanteisiin. Seksistäkään ei tullut mitään kun kumppanin kanssa testasin, jatkan aivan kuten tähänkin asti ja olen mieluummin normaali itseni kuin SSRI-zombi. Nyt ei ole mitään vieroitusoireita, toisin olisi varmaan jos olisin vuosia napsinut. Parempi lopettaa alkuunsa, veikkaan.
- Habi1
Viikot ne vaan kuluu (hitaasti), jos vertaan edelliseen viikkoon on tapahtunut jonkun verta parantumista. Fyysinen paha olo on käytännössä hävinnyt ja ahdistus lieventynyt. Tilalle on tullut semmoinen V-mäinen olo tila, ei niinkuin ahdista, mutta hirvittävä levottomuus, rauhattomuus semmoinen miten sen osais parhaiten sanoa.... sanokaa te jos on ollut vastaavaa!
Sit mua on ruvennut masentamaan, ei oikein mikään kiinosta ja jaksa tehdä, voimaton olo nytkin. Olotilat kyllä vaihtelee, mutta paskamainen iskee iltapäivästä, joskin eilen oli hyvä päivä. Päivät ei meinaa sujua millään ja tämä vaatii kaiken voiman, että jaksan iltaan, vielä kun töissä on haudan hiljaista ei saa ajatuksia mihinkään, illat menee sohvalla tv kattoessa ja odottaa että pääsis nukkuun, sit aamulla pelkää minkälainen päivä tulee.
Onko edellä mainitut oireet oikean suuntaiset, että pikku hiljaa vähentyvät vaikka niitä päivittäin on? Oon niin totaallisen loppu tätä kaikkea, 3,5 kk tänään mittarissa.
Tiedän, että tämä on vielä vähän joillekkin, mutta sitä vaan toivoo tässä pimeydessä loskassa jne. Et mieliala paranisi ja sais elämästä kiinni ja pääsis elävien kirjoihin.
On tässä elämässä muitakin murheita kun tää V... vierotuskin, mutta niiden kestäminen ja käsitteleminen olis paljon helpompaa ilman tätä pas...kaa!- edrtfyghujkl
Oletko kokeillut aloittaa jonkun aktiviteetin kuten lenkkeilyn ja kuntosaliharjoittelun tms, jolloin illat ei menisi täysin istuessa ja itseään ja olotilaansa tarkkaillessa, kunnon kohetessa myös itsetunto paranee. En usko että voit kärsiä enää ainakaan pelkästään vieroitusoireista, mutta en tiedä. Ruokavalion muuttaminen parempaan suuntaan saattaisi myös auttaa.
- eteenpäin!
Heippa Habi1,
Uskon, että et todellakaan ole "sairastunut uudelleen", vaan käyt läpi hermoston uudelleen muodostumista lääkityksen vuoksi. Oireet vaihtelevat hyvin paljon, välillä ahdistaa ja masentaa, välillä on levoton olo, välillä särkee ja on voimaton olo jne. Itse kärsin toooodella voimakkaista oireista, jouduin vain kävelemään taloa ympäri, kun oli niin huono olo. Välillä olo oli parempi ja sitten tuli taas romahdus siihen entiseen. Mutta paranemista tapahtuu koko ajan ja suunta on oikea, aivan varmasti!
Jaksaisitko tosiaan aloittaa jonkin harrastuksen, johon voisit suunnata ajatuksia? Reipas kävely ulkona? Kuntosalilla käynti? Uintiharrastus (suosittelen!)? Keksi töihinkin jotain puuhaa, johon saat ajatuksisasi kohdistettua! Tai sitten kokeile erilaisia rentoutusharjoituksia, hengittele ja vain ole. Sekin riittää.
Prosessi takaisin normaalitilaan voi kestää vielä aikaa, koita vain olla kärsivällinen. Mielialasi tulee kyllä paranemaan ajan myötä, anna sen olla nyt mitä on. Joskus elämä on todella täyttä helv..tiä, mutta antaa sen tällä hetkellä olla, koska se tulee vielä korjaantumaan.
- rgrw
Mulla kesti Sertralinin vieroitusoireet 3kk., joista pahimmat n.3-4 viikkoa
täysin sähköä pää ja kroppa täynnä. Kannattaa miettiä kun lääkärinne "määrää"
ts. ehdottaa SSRI tai SNRI lääkitystä kannattaako sen syöminen vai ei?
Pitkässä juoksussa AINA toleranssit nousevat, jolloin annosta "jouutaan" nostamaan ja kun sekään ei riitä niin valtavat sivuvaikutukset astuvat kuvaan.
Näistähän on pitkä lista joka lääkevalmisteessa-hulluksi tulee se on varma. - tsemppiä!
Habi1, miten jakselet?
- Silja33
Huh, huh tämäpä oli kamalaa luettavaa. Minkälaisessa lääkärinhoidossa te olette??? Eihän näitä lääkkeitä voi noin tosta vaan lopettaa.
Itse käytin Venlafaxia kaksi vuotta. Sen lopettamiseen kului puoli vuotta, aina annosta vähentäen. Vieroitusoireita ei ollut ollenkaan.
Lääkäriltä tosi edesvastuutonta, jos ei opasta potilasta lopettamissa. - tsemppiä!
Tsemppiä Habi1!!
- seronil
Luin tätä ketjua, koska yritin irti Seronilistä kuluvana talvena. Olin mielestäni valmis lopettamaan vuosia kestäneen lääkkeen käytön, mutta vähentäminen aiheuttikin sitten ahdistusta ja ahdistus sen kuin paheni. Seronil 30 mg alkoi aiheuttamaan selvästi pahempaa oloa (alunperin annostus oli 60 mg kaksi vuotta sitten). Nyt nostin Seronilin takaisin 40 milliin.
Kesä olisi tulossa ja sen puoleen ehkä hyvä aika lopettaa?
Tämä lääke kun ei ole parantanut masennustani eikä poistanut välillä päällekäyvää ahdistusta.
Kysyisinkin nyt, että millaisessa tilanteessa muut ovat lopettaneet? Onko olotila ollut "normaali" ja "parantunut"? Musta tuntuu, että jos jään odottamaan "normaalia" olotilaa, niin sitä ei koskaan tule enkä sen puolesta voisi koskaan lopettaa Seronilia.
Paniikinestoon otan tällä hetkellä aamuisin murusen Opamoxia (neljäsosa 15 mg:n tabletista). - Luulen että
normaalia olotilaa et tule koskaan saamaan niin kauan kun käytät lääkettä.
Kun yritit lopettaa, sait vieroitusoireita, ei masennuksesi suinkaan pahentunut. Tuo että aloitit uudelleen seronilin ja olo tuli paremaksi todistaa selvästi tuon vieroitusoireilun. - seronil_
Ilmeisesti täytyy aloittaa uudelleen Seronilin lopetus vielä varovaisemmin ja hitaammin....
- Unca Sam
Mitä Habi1:lle kuuluu nykyään? Usein käy niin että kun ongelmat helpottaa, ne unohtuu, eikä niihin halua palata millään tavoin. Siksi ilmeisesti netistä löytyy kovin niukasti "selviytymistarinoita" joiden loppu on ollut onnellinen.
Olisi hyvä kertoa aina positiivinen loppuratkaisukin, se kun toisi voimia muille tilanteensa kanssa painiville.
Todella toivon että olet toipunut ja "kuivilla"!
- Prot
Mä lopetin n. 6 kk sitten kuin seinään. Annos tosin oli aika pieni. Joka tapauksessa ns. lopettamisoireet oli kauheita, varsinkin, kun en aina tajunnut mistä on kyse. Unettomuus (ei kovin paha kuitenkaan) oli yksi niistä...sekä erilaisia fyysisiä oireita.
En koe vieläkään voivani hyvin, mutta lopettamisoireet taitavat nyt viimein olla ohi. En kuitenkaan haluaisi aloittaa enää uudestaan lääkkeiden käyttöä. Saa nyt nähdä miten äijän käy!- utelias24
Miltä sinusta tuntuu nyt, kun sanot, ettet voi vieläkään hyvin?
- juuh9435935843
Itselle tuli aivan kamalaa huimausta, ahdistusta, itsemurha ajatuksia, pistelyä ja järjetöntä kutinaa...monta vuotta olen noiden lääkkeiden kanssa tehtaillut :/ Zombi olen ollut sen ajan kun noita olen käyttänyt. Nyt alan pikku hiljaa palaamaan omaksi itsekseni ja alan tajuamaan kuinka ikävä minulla onkaan ollut tunteita joita elämän eri tilanteet herättävät. Tunteet on opittava käsittelemään ilman lääkkeitä ja se että noita SSRI lääkkeitä annetaan jo teini ikäisille, jotka vasta opettelevat tunne elämää, joka muuten on aivan normaalia ihmisen kehitystä jota ei pitäisi lääkkeillä EI MILLÄÄN lääkkeillä korjata niin on aivan järkyttävää...jos voisin kelata elämässäni 7 vuotta taaksepäin en olisi koskaan aloittanut näiden lääkkeiden syömistä!
- PanicTku
Itse pitäisi koittaa lopettaa seronil 15v (20mg) käytön jälkeen, voin kuvitella mitä edessä :( toki lääkkeen kanssakin nyt aivan järjetön ahdistus ja pakko liikkua ja itsemurha ajatuksia eikä oikein nukkumaan pysty edes opamoxeilla enää. Niitä sain terveyskeskuslääkäriltä kun mitää hoitosuhdetta ei ollut psykiatriseen. Ajan hakemista psy. polille kesti 4kk... pää ihan sekasin pelkotiloineen nyt aikaa polille enää 12päivää, mutta rupee olemaan opamoxit loppu eikä ne oikein edes tehoa enää. Selviäkööhän sitä edes sinne asti. Onkohan toivoa päästä eroon näin pitkän käytön jälkeen? Tosin käytön jatkaminenkin mahdotonta, kun ei pysty paikoillaan olemaan.... vittu, että näitä paskoja onkin annettu edes syödä näin pitkään. Pelottaa lopetuksen olot ja eiköhän pässi lääkäri koita ehdotella annoksen lisäämistä.
- tahtotila_
Söin 20 vuotta fluoksetiinia 40 mg annoksella ja lopetin seinään. Ei tullut vierotusoireita. Miksi muuten sinä söit lääkettä ja nyt tahdot siitä eroon. Itselläni se ei toiminut juurikaan krooniseen masennukseen, mutta helpotti ocd-oireistoa jonkin verran. Siksi aloitin sen vuoden tauon jälkeen uudelleen. Mutta lopettaminen kävi todella helposti.
- eerie
Jos olet selvinnyt 20 vuoden fluoksetiinikäytön lopettamisesta seinään, onneksi olkoon. Tuollainen ei kyllä minkään mittapuun mukaan ole järkevää 20 v jälkee(seinään lopetus). Voi käydä huonostikkin
- PanicTku
Lohduttavaa! Paniikkihäiriöön alunperin söin eikä tosiaan edes kauheen hyvin toiminut. En tiedä miksi näinkin kauan niitä popsin. Psy-polilla terapia oli perseestä eikä jaksnut enää käydä. Reseptin uusin soittamalla. Nyt haluan lopettaa kun aivan järkyttävä ahdistus ja liikkumisen pakko... voin siis kävellä tunteja päivässä, kun ei vaan pysty olemaan paikallaan ja itsemurha-ajatuksia lykkää todella paskan olon takia. "Jos sinulla esiintyy epämielyttävää tai ahdistavaa rauhattomuutta ja liikkumispakkoa" lainaus suoraan tuoteselosteesta. Akatisia nimellä kyseinen vaiva myös tunnetaan. Eli vaikka makaa sängyllä ja koitat leffaa katsoa ni tulee vaan pakottava tarve lähteä kävelylle. Alkuun sain opamoxilla kierrettä poikki ja nukuinkin niillä hyvin, nyt vaan ahdistus sellaista tai lääkkeen tolet nousdut niin, ettei tässä illan mittaan nauttimat 3,5 kpl 15mg lääkettä tunnu unta tuovan mikä parin jo paskan nukutun yön jälkeen (2h yö) rupeaa ikeasti huolestuttamaan.
- eerie
Toivottavasti voit nykyään paremmin! Ssrilääkkeistä/sen lopetuksesta tullut akatisia ja unihäiriöt sen kanssa on syitä,jotka voi ajaa ihmisen jopa itsemurhaan. Ja aiheuttaa niitä itsetuhoajatuksia.
Bentsot voi auttaa tilaan hetkeksi, mutta usein pahentaa ongelmia pitemmällä tähtäimellä. Kannattaa varoa uusia lääkityksiä ssrivieroituksessa.
Usein ajatellaan, että vain neuroleptit on yhteydessä liikehäiriöihin. Asia ei ole niin. Myös ssrit voi aiheuttaa niitä tai useammin motorista levottomuutta. http://www.psychiatrictimes.com/articles/movement-disturbances-associated-ssris
Tässä yksi pahasta akatisiasta kärsivä ihminen:
https://m.youtube.com/watch?v=vcy-oDM5XHs
- Depersonalisaatio
Kovasti täällä jotkut morkkaavat ssri-lääkkeitä. Minä suunnittelin reilu 10kk sitten jäähyväiskirjettä läheisilleni. Paniikkihäiriö ja 24/7 päällä ollut helvetillinen ahdistus ja vakavan sairauden pelko toi mukanaan depersonalisaatio häiriön. Tuo depersonalisaatio tuntuu sellaiselta, että mahdollinen olemassa oleva helvetti on siihen verrattuna ihana paikka. Helvetti voi todellakin olla maan päällä. Paniikkihäiriö ja sosiaalisten tilanteiden pelko ahdistuksineen, on ollut mukanani jo melkein 30v. Enkä ole suostunut lääkkeitä syömään. Lähinnä ylpeyttäni.
Tuo depersonalisaatio aiheutti sen, että marssin hakemaan lääkkeitä, ikäänkuin viimeisenä oljenkortena. Lääkäri kuunteli myötätuntoisena loppuunpalanutta miestä, ja sanoi että kyllä tähän apu löytyy. Essitalopramia 10mg päivässä. Pienellä annostuksella tosin aloitettiin, että kroppa ja psyyke tottuisi. Aluksi tuntui että helvetillinen ahdistus vielä paheni, vaan kun tiesin sen kuuluvan asiaan, niin jaksoin odottaa. Olisiko mennyt kuukauden verran, kun huomasin pahimman ahdistuksen taittuvan. Ja lopussa olevalle ihmiselle pienikin parannus olotilassa tuntuu järisyttävältä. Ikävä kyllä depersonalisaatio oireet kestivät n. 6kk ennen kuin alkoivat poistua. Ja se oli pitkä puoli vuotta. No tiedän että joillain on kestänyt paljon kauemmankin.
Lääkäri ehdotti minulle myös terapiaa, jossa kävinkin muutaman kerran. En koe terapiasta olevan itselleni niin suurta apua, kun olen aika hyvin selvillä itsestäni, ja kehitys kohteistani. Vuosia kärsiessäni olen kahlaillut läpi muutamia hyllymetrejä kansantajuista psygologiaa.
Nyt kun tuo depersonaalisaatio (jonka voi laukaista jotkut lääkkeet, tai ihan vain sietämättömäksi käyvä ahdistus. Ei tietenkään kaikille. Onneksi) on, tekisi mieli sanoa poissa, niin olen lähtenyt ajamaan lääkitystä alas. Reilun viikon olen ollut kokonaan ilman. Vähensin kuukauden ajan pikkuhiljaa tuosta 10mg.
Viimeisestä lääkehippusesta meni 2-3 päivää, kun alkoi tulla näitä kuuluisia "sähköiskuja". Ehkä sähköisku on turhan voimakas kuvaus, ehkä jonkinlainen humaus päässä on lähempänä oikeaa. Humauksia tulee päätä tai silmiä nopeasti kääntäessä. Epämiellyttävää mutta ihan kestettävissä. Ja leikintekoa jos vertaa pahaan ahdistukseen, joka ei ainakaan vielä ole nostanut uudelleen päätään. Kop Kop. Enkä jaksa uskoa muutenkaan ajautuvani enää niin pahaan jamaan. Turha ylpeys on kadonnut, ja tiedän saavani tarpeen tullen apua lääkkeiden tai terapian muodossa. Kuolemanpelkoni on poissa, ja sen myötä vakavan sairauden pelko, joka silloin viime syksynä oli "oljenkorsi joka katkaisi kamelin selän".
Muita vieroitusoireita minulla ei vielä ole ollut, kuin näitä humauksia. Ja nekin tuntuvat vähenneen siitä pahimmasta. Siis reilussa viikossa. Ja humauksia ei ole ollut yöllä, eli saan nukuttua hyvin. Ja kunnon uni on tärkeimpiä asioita mitä voi olla.
Ja näin lopuksi sanon, että jos ajaudun vielä yhtä pahaan tilaan, kuin olin pahimmillani, niin en epäröi hetkeäkään, vaan aloitan essitalopramit uudestaan. Ja voin syödä vaikka loppuelämäni ssri-lääkkeitä jos tarve on. Niin uskomattoman avun olen lääkkeistä saanut. Ilman lääkkeitä voisin olla jo haudassa.- ku8grf
mikset alunperin lähtenyt ratkaisemaan ahdistuksen syitä, vaan päätit painaa ne pois kemiallisesti. ei sillä, ettetkö niin saisi tehdä. ihmettelen vain.
- minna--4554445
Minä sain depersonalisaation SSRI-myrkkyjen vieroituksesta. Ikinä ennen en ollut sellaista kokenut.
- Depersonalisaatio
Tuo Depersonalisaatio on kyllä hirveä oire. Sillä sehän on oire jostakin, ei itsenäinen sairaus. Jotkut ovat saaneet sen kannabiksesta. Minun kohdallani syy oli melko varmasti useita vuosia jatkunut ahdistus ja stressi. Minulta essitalopram poisti ahdistuksen, ja kun ahdistus poistui niin depersonalisaatiokin alkoi antaa periksi. En olisi aloittanut ssri-lääkitystä ilman tuota depersonalisaatiota. Olisin vain vitkutellut päivästä toiseen paniikkihäiriöineni ja ahdistuksieni kanssa, ja voinut huonosti. Ehkä tuo depersonaalisaatio minulla johtikin hyvään. Niin haluan uskoa. Tsemppiä sinulle Minna elämääsi :)
- eerie
"Kovasti täällä jotkut morkkaavat ssri-lääkkeitä."
Tuskinpa he morkkaisivat, elleivät olisi saaneet haittoja tai pahoja vieroitusoireita.
Btw. Aina ssri ei toimi uudelleen aloitettuna ja ole yhtä vähän sivuoireita. Eikä lopetus ole aina yhtä helppo. Hyvä, että sinulla on ollut hyviä kokemuksia. Monella saattaa olla aluksi, mutta pitempään käytettynä tai vieroittautuessa mielipide muuttuu. Parhaimmillaan ssri:t onkin kun niitä käytetään vähän aikaa auttamaan "suosta" ylös eikä niille jäädä vuosiksi roikkumaan ilman syytä - Depersonalisaat
eerie kirjoitti:
"Kovasti täällä jotkut morkkaavat ssri-lääkkeitä."
Tuskinpa he morkkaisivat, elleivät olisi saaneet haittoja tai pahoja vieroitusoireita.
Btw. Aina ssri ei toimi uudelleen aloitettuna ja ole yhtä vähän sivuoireita. Eikä lopetus ole aina yhtä helppo. Hyvä, että sinulla on ollut hyviä kokemuksia. Monella saattaa olla aluksi, mutta pitempään käytettynä tai vieroittautuessa mielipide muuttuu. Parhaimmillaan ssri:t onkin kun niitä käytetään vähän aikaa auttamaan "suosta" ylös eikä niille jäädä vuosiksi roikkumaan ilman syytä" Parhaimmillaan ssri:t onkin kun niitä käytetään vähän aikaa auttamaan "suosta" ylös eikä niille jäädä vuosiksi roikkumaan ilman syytä "
Tuo voi pitää paikkansa. Lähinnä olen ärsyyntynyt joidenkin kirjoittajien, ja jopa psygologien salaliittoteorioista, liittyen lääkebisnekseen. Aivan kuin lääkärit turhaan kirjoittaisivat ssri reseptejä, ja lääkefirmat heidät sitten siitä ruhtinaallisesti palkitsisivat.
Onhan lääkärin jollain lailla autettava, jos sielullisesti hätääntynyt ihminen vastaanotolle tulee. Ihminen saattaa olla itsemurha vaarassa. Eihän sellaiselle ihmiselle vain lämmintä kättä voi tarjota, ja sanoa "kyllä se siitä, tilaa aika psygologille/psykiatrille. Joihin saattaa olla pitkät jonot, ja ahdistunut ihminen voi olla jo kuilun reunalla. - Hetkonen_hetkonen
Depersonalisaat kirjoitti:
" Parhaimmillaan ssri:t onkin kun niitä käytetään vähän aikaa auttamaan "suosta" ylös eikä niille jäädä vuosiksi roikkumaan ilman syytä "
Tuo voi pitää paikkansa. Lähinnä olen ärsyyntynyt joidenkin kirjoittajien, ja jopa psygologien salaliittoteorioista, liittyen lääkebisnekseen. Aivan kuin lääkärit turhaan kirjoittaisivat ssri reseptejä, ja lääkefirmat heidät sitten siitä ruhtinaallisesti palkitsisivat.
Onhan lääkärin jollain lailla autettava, jos sielullisesti hätääntynyt ihminen vastaanotolle tulee. Ihminen saattaa olla itsemurha vaarassa. Eihän sellaiselle ihmiselle vain lämmintä kättä voi tarjota, ja sanoa "kyllä se siitä, tilaa aika psygologille/psykiatrille. Joihin saattaa olla pitkät jonot, ja ahdistunut ihminen voi olla jo kuilun reunalla.Oletko oikeasti niin naiivi, että kuvittelet, ettei lääkäri suosita usein aivan turhaa lääkkeitä? Ja varsinkin mitä tulee SSRI-aineisiin?
Lääkärin tehtävä ei ole puuttua ihmisten "sielulliseen"/"mielelliseen" elämään. Jokainen inhimillinen ihminen, joka palveluammatissa, kuten lääkärinä, työskentelee, kuuntelee ja kohtelee kunnioittavasti. Itsemurha ei ole lääkärin asia. Se on jokaisen vapaan kansalaisen henkilökohtainen asia. Neuvoa ja keskustella saa, pakottaa ei.
- Täh-
"Tuo voi pitää paikkansa. Lähinnä olen ärsyyntynyt joidenkin kirjoittajien, ja jopa psygologien salaliittoteorioista, liittyen lääkebisnekseen."
Mistä salaliittoteorioista? Kenen "psygologien"?
"Aivan kuin lääkärit turhaan kirjoittaisivat ssri reseptejä, ja lääkefirmat heidät sitten siitä ruhtinaallisesti palkitsisivat."
Fakta on että SSRI-lääkkeitä kirjoitetaan myös turhaan, reseptien määrä on räjähtänyt ja mielialalääkkeitä käyttää yli 400000 suomalaista. Ihmisiä pidetään lääkkeillä jopa pitkiä aikoja ja moni jää riippuvaiseksi, kun lopetus vuosien jälkeen on vaikeaa. Lopetus voi aiheuttaa oireita, mitkä sekaannutetaan sairauden uusimiseen mikä johtaa lääkkeelle paluuseen. https://www.psychologytoday.com/blog/mad-in-america/201106/now-antidepressant-induced-chronic-depression-has-name-tardive-dysphoria
Lääkityksestä on tullut ensisijainen hoitokeino monesti ja terapiasta harvojen etu.
http://m.iltalehti.fi/uutiset/2014101118594959_uu.shtml
"Terveyttä hoidetaan lääkkeillä, joita lääkärit määräävät. Lääkärit saavat tietoa uusista lääkkeistä lääkeyhtiöiltä, jotka ovat lääkkeet kehittäneet ja yleensä ainoina niitä tutkineet. Jokaisen lääkeyhtiön tavoite on tuottaa maksimaalista voittoa.
Yhtälön seurauksena lääkkeitä määrätään lääkeyhtiöiden mainonnan ja markkinoinnin perusteella. Riippumatonta tietoa lääkkeistä ei ole, tai se on vaikeasti saatavilla."
Esim. vieroitusoireiden ja pitkäaikaiskäytön turvallisuuden tutkiminen ei niin paljon kiinnosta lääkeyhtiöitä, kuten uuden rahasampo patenttilääkkeen valmistus. Lääkeyhtiöille lääkeriippuvuus itseasiassa tuottaa vaan lisää rahaa. Jotkut saa paljon pitempikestoisia vieroitusoireita pitkän käytön jälkeen, kuin paketissa lukee tai mitä lääkäri sanoo. Jotkut vetävät lääkettä ajatuksella että käyttää lääkettä esim.toistuvaan masennukseen lopun elämää. Tällöin he ovat enemmän tai vähemmän koekaniineja. Pitkässä käytössä voi tulla esiin uusia haittavaikutuksia.
"Osa tutkijoista on tutkimusnäytön perusteella myös huolestunut mahdollisuudesta, jonka mukaan masennuslääkkeistä saattaisi pitkään käytettyinä olla monille enemmän haittaa kuin hyötyä."
http://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoilta/651209/Masennuksen hoitoa arvioitava uudelleen
Lääkeyhtiöt käyttää markkinointiin enemmän rahaa kuin tutkimukseen.
"Lääkeyhtiöt markkinoivat ja mainostavat lääkkeitä suoraan lääkäreille. Yhtiöiden esittelijät tulevat tapaamaan lääkäreitä henkilökohtaisesti ja kertomaan uusien lääkkeiden hyvistä puolista. Samaan tapaan kuin imurikauppiaat kiertävät ovelta ovelle markkinoimassa uusia pölynimureita.
Lääkeyhtiöt järjestävät tai kustantavat lääkäreille koulutusta myös iltaisin työajan ulkopuolella. Ne maksavat kouluttajina toimivien lääkärien tai muiden asiantuntijoiden palkkiot. Yhtiöiden viesti koulutuksissa on yksinkertainen: Uusi lääke on aiempia parempi ja sitä kannattaa määrätä. Porkkanana osallistujille tarjotaan vaikkapa ilmainen buffet-illallinen ravintolassa.
Usein koulutuksen nimellisenä järjestäjänä on riippumaton taho, kuten erikoislääkäriyhdistys tai työpaikka, mutta todellisuudessa kustannukset maksaa lääkeyhtiö.
Välillä lääkeyhtiöt maksavat lääkäreille myös matkoja ulkomaisiin alan konferensseihin. Lennot sekä hotelli- ja ravintolalaskut maksaa yhtiö, jonka uusista lääkkeistä järjestetään iltaisin lisäkoulutusta.
Yhteistyö alkaa jo opiskeluvuosista."
"Ihminen saattaa olla itsemurha vaarassa. Eihän sellaiselle ihmiselle vain lämmintä kättä voi tarjota, ja sanoa kyllä se siitä, tilaa aika psygologille/psykiatrille. Joihin saattaa olla pitkät jonot, ja ahdistunut ihminen voi olla jo kuilun reunalla." Niin, tarjotaan lääkettä, joka voi myös aiheuttaa joillekin itsetuhoisia ajatuksia. Ymmärrän pointtisi kyllä ja on hyvä, että sinulla on hyvä kokemus, mutta kaikilla ei ole samaa kokemusta ssri-lääkkeistä. - eerie
Eräs psykiatri kirjoitti lääkemarkkinoinnista näin:
"se on suoraa markkinointia, joka vaikuttaa opiskelijoiden ja valmistuneiden lääkäreiden ajatteluun ja hoitovalintoihin. "
"Opintojen jälkeen tuli yllätyksenä, kuinka suurta roolia lääkkeet käytännön työssä näyttelevät.
– Tämä on konsultin työtä, jossa otetaan kantaa sairauspäivärahaan, lääkitykseen ja hoitosuunnitelmaan. Usein määrätään erilaisia lääkkeitä ja turrutetaan myös asianmukaisia, elämäntilanteeseen liittyviä tunteita lääkkeillä. En tarkoita pelkästään masennuslääkkeitä, vaan myös rauhoittavien lääkkeiden ja psykoosilääkkeiden käyttö on yleistynyt todella paljon, Vihervaara kertoo.
Psykiatrit – kuten muutkin lääkärit – saavat lääkkeistä tietoa enimmäkseen lääkeyhtiöiltä.
Ongelma on Vihervaaran mukaan koko toimintakulttuurissa.
– Nuori lääkäri ottaa lääkemarkkinoinnin ikään kuin annettuna, eikä näe siinä mitään ongelmaa. En minäkään sitä kyseenalaistanut."...
"Mutta kaikella lääkemarkkinoinnilla – henkilökohtaisilla tapaamisilla, illanvietoilla, ulkomaanmatkoilla ja lehtimainoksilla on vaikutuksensa. Tietyn lääkkeen määrääminen lisääntyy selkeästi aktiivisen lääkemarkkinoinnin seurauksena. Näin on käynyt minulle ja näin käy varmasti myös monille muille lääkäreille. Sairaaloissa hoitajat havaitsevat saman ilmiön. Lääkemarkkinointi vaikuttaa määräämiskäytäntöihimme merkittävästi.
Vihervaaraa harmittaa, ettei puolueetonta lääketutkimusta juuri ole.
– Valtaosan tutkimuksista rahoittaa lääketeollisuus, joka julkaisee vain positiiviset tutkimustulokset"
"Nyt kun olen ymmärtänyt, että lääketehtaat rahoittavat valtaosan lääketutkimusta, tutkimusartikkelit ovat monesti haamukirjoittajien tuotosta ja lääketehtaat huolehtivat siitä, että positiiviset tulokset julkaistaan, negatiivisia ei, olen hyvin hämmentynyt." http://m.iltalehti.fi/uutiset/2014101118590592_uu.shtml
Tässä eräitä tarinoita kun lääkeyhtiöiden etiikka tai lääkevalvonta on pettänyt ja lääketutkimuksen luotettavuus on kyseenalaista:
"Tutkimus: Lääkeyhtiö pimitti aineistoa mielialalääkkeen turvallisuudesta" Lääke on edelleen markkinoilla
http://www.hs.fi/m/tiede/a1442464396539
"Tulokset perustuivat tutkimukseen, joka kulki koodinumerolla 329. Sitä yhtiö ei kuitenkaan ollut julkistanut, että tutkimuksen 329 mukaan paroksetiini ei ollut sen tehokkaampi kuin plasebo. Eikä sitä, että se oli tehnyt paroksetiinista kaksi muutakin tutkimusta, joista toisen tulokset olivat ristiriitaisia, ja kolmannen mukaan plasebo oli tehokkaampi kuin paroksetiini. Lisäksi oli ilmennyt, että yhtiö oli peitellyt paroksetiinin mahdollista, harvinaista sivuvaikutusta, itsemurha-alttiuden kasvua.
Yhtiöstä vuoti ulos sisäisiä muistioita, jotka osoittivat, että sen markkinointihenkilökuntaa oli ohjeistettu salaamaan lääkkeelle kielteisiä tuloksia ja tiedottamaan lääkäreille vain myönteisistä tuloksista"
http://www.image.fi/image-lehti/iso-ei
Joskus lääkkeen hyväksymisprosessi on arveluttava, kuten tässä tapauksessa, jossa jo markkinoilla oleva valmiste todettiin toimimattomaksi ja vedettiin pois markkinoilta (oli ollut siellä suht pitkän aikaa) :
http://www.forbes.com/sites/davidmaris/2012/10/10/fda-recall-points-to-serious-problems-at-the-fda/#38211eb7357d
Tässä eräs lääkeyhtiö markkinoi laittomasti lääkäreille lääkettään käytettäväksi oireisiin, joihin sen käyttöä ei oltu lääkevalvonnan mukaan hyväksytty. "Yhtiö oli sopinut maksavansa USA:ssa lähes 380 miljoonan euron sakot, jotta liittovaltio ei aloittaisi oikeudellisia tutkimuksia Seroquelin markkinoinnista. AstraZenecan on syytetty johtaneen lääkäreitä harhaan tuomalla esiin vain lääkkeelle myönteisiä tutkimuksia"
http://mobile.nytimes.com/2010/04/28/business/28drug.html
http://www.image.fi/image-lehti/iso-ei
Nämä ovat yksittäiskertomuksia, muttei ainoita. Usein lääkkeiden pakkausselosteisiin saadaan merkinnät vaarallisista sivuvaikutuksista(kuten itsetuhoajatukset tai joidenkin psyykenlääkkeiden aiheuttama diabetes) vasta paljon lääkkeen myyntiin tuloa myöhemmin. - Depersonalisaatio
Ennen vanhaan, kun psyykenlääkkeitä ei vielä ollut oli pahoin ahdistuneella ihmisellä vähän vaihtoehtoja. Miehillä yleensä alkoholisoituminen tai hirttoköysi. Naisilla lääkkeistä lopullinen uni. Tai sitten ahdistuneisuus vuosia jatkuneena päättyi psykoosiin ja mielisairaalaan.
Nämä lääkkeillä pelottelevat hörhöt voisivat kertoa, mikä avuksi pahoin ahdistuneelle ihmiselle ? Ja älkää nyt herran tähden suositelko mitään kukkapillereitä luontaistuotekaupasta, tai lenkkeilyä. Kumma muuten kun näiden kukkapillereiden yms kohdalla ei kukaan kehittele salaliittoteorioita.- Taimenterho
Mitä tarkoitat ennen vanhaan? Kyllähän kaikenlaisia barbituraatteja vedettiin ennen neuroleptiaikaa ("neuroleptiaika" alkoi 1950-luvun puolessa välissä klorpromatsiinista). Vaihtoehtoja huumeiden muodossa on ollut niin kauan kuin ihmisiä on ollut, joten en allekirjoita väitettäsi.
Psykiatriseen laitokseen ei joudu kukaan ellei häntä sinne pakoteta, joten tuonkin laitan kyllä yleisesti kuultavan peruspelottelun piiriin, jolla ei ole yhteyttä todellisuuteen.
Miksi kutsut näistä lääkkeistä, eli oikeammin niistä samoista huumeista, jota aina on käytetty, varoittavia ihmisiä hörhöiksi? Se saa sinut kuulostaa huonosti asiaan perehtyneeltä. Toisekseen, aineisiin kriittisesti suhtautuvien kesken on valtava skaala erilaisia näkemyksiä ja mielipiteitä.
Luontaistuotteiden tai lenkkeilyn suositteleminen on yhtä typerää kuin näiden niin kutsuttujen lääkkeidenkin. Ihmiselämänvastoinkäymisistä selviää vain ne käsittelemällä ja se vaatii aikaa ja vaivaa. Joskus ylitse ei tunnu pääsevän, mutta tuskan kanssa tietenkin joutuu elämään. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos tunteensa ja tuskansa haluaa hukuttaa SSRI-ainein, alkoholin tai minkä tahansa muun huumeen avulla. Se vaan ei ole ehkä se kaikkein pitkäkantoisin tapa, mutta kukin tavallaan.
Henkilökohtaisesti kiinnitän enemmän huomiota virallisen huumausaineiden riskeistä varoittamiseen, kun luontaistuotteiden, sillä virallisen puolen aineiden riskit ovat paljon heikommin ihmisten tiedossa ja toistaalta vaikka joku haksahtaisikin luontaistuotemyyjien markkinointiin, ei sen seuraukset ole niin vakavat kuin valtion viralliseen huijaukseen kapsahtamisesta on. Silloin, kun joku nostaa asian esiin, kuten teit, niin toki huomautan, että humpuukiahan se on niin ikään. Ihmisten epätoivoa ja sinisilmäisyyttä ovat hyväksikäyttämässä liuta erilaisia tahoja ja toimijoita niin julkisella kuin yksityiselläkin sektorilla. Se on selvää. - oi.aikoja-
Ai nykyajan medikalisaatioko on ratkaisu ahdistukseen ja masennukseen?
Voi käydä niin että lääkkeiden reilumman käytön jälkeen vasta tietääkin mitä on todellinen ahdistus ja masennus. - nlkjhhj
Ruokavaliolla voi vaikuttaa lukuisiinkin mielen pulmiin. Siitä on tehty lukuisia tutkimuksia. Jos peruspalikat ei ole kunnossa, on järjenköyhää alkaa hoitaa ongelmia lääkkein. Myöskin liikunta ja meditaatio on todettu tehokkaiksi mielen pulmien hoidossa ja ne suojaavat aivoja paremmin ja turvallisemmin kuin nk lääkkeet joiden sanotaan suojaavan aivoja. Erilaisia hoitomuotoja on olemassa jossa keskitytään siihen että ihminen on psykofyysinen kokonaisuus ja oireita hoidetaan esim rentoutisharjoituksin (esim psykofyysinen fysioterapia). Vertaistuki voi olla tehokas tuen muoto, kuten myös erilaiset terapiat ja itsensä siedättäminen.
Ruokavaliosta ja ahdistuksesta:
http://www.health.harvard.edu/blog/nutritional-strategies-to-ease-anxiety-201604139441
Jos joku haluaa käyttää lääkkeitä, se on jokaisen oma päätös. Mutta on typerää käyttää lääkkeitä tiedostamatta riskejä. - Taimenterho
nlkjhhj kirjoitti:
Ruokavaliolla voi vaikuttaa lukuisiinkin mielen pulmiin. Siitä on tehty lukuisia tutkimuksia. Jos peruspalikat ei ole kunnossa, on järjenköyhää alkaa hoitaa ongelmia lääkkein. Myöskin liikunta ja meditaatio on todettu tehokkaiksi mielen pulmien hoidossa ja ne suojaavat aivoja paremmin ja turvallisemmin kuin nk lääkkeet joiden sanotaan suojaavan aivoja. Erilaisia hoitomuotoja on olemassa jossa keskitytään siihen että ihminen on psykofyysinen kokonaisuus ja oireita hoidetaan esim rentoutisharjoituksin (esim psykofyysinen fysioterapia). Vertaistuki voi olla tehokas tuen muoto, kuten myös erilaiset terapiat ja itsensä siedättäminen.
Ruokavaliosta ja ahdistuksesta:
http://www.health.harvard.edu/blog/nutritional-strategies-to-ease-anxiety-201604139441
Jos joku haluaa käyttää lääkkeitä, se on jokaisen oma päätös. Mutta on typerää käyttää lääkkeitä tiedostamatta riskejä.Oletko tosissasi suosittelemassa esimerkiksi raiskatuille ihmisille liikuntaa, D-vitamiinia ja meditaatiota? Mikä on mielen pulma? Mitä se tarkoittaa?
Ei kukaan tieteellisesti rehellinen sano, että niin sanotut psyykenlääkkeet suojaisivat aivoja. Nehän ovat neurotoksisia ja _se_ on tieteellinen fakta.
- Anonyymi
Vanha ketju, mutta Habi1 mitä kuuluu? Pääsitkö eroon lääkkeistä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih374955Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5051587Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771090Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä359998- 77933
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53901- 59850
- 228804
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.49776Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58728