Eli kokemuksia ponilaakson hevosista ja poneista. Kuka on minkäkinlainen ratsastaessa ja hoitaessa ja mikä on oma suokksikkinne? Oon menossa sinne leirille ja en ole ennen käynyt ja siellä on leireillä (käsitykseni mukaan) omat hoitsut. Haluisin hoitsuksi semmosen rauhallisen ja kiltin (mielummin jonkun pienen) otuksen.
Ja näihin ois kiva tietää vastauksia:
Onko Lätty "hullu"?
Ja minkä kokonen Rillo on ja voisinko ratsastaa sillä enää (160cm&50kg) ja onko se millainen ratsastaa?
Vastauksia ois kiva saada mahd. Pian!
Ponilaakso!!
20
2781
Vastaukset
- Amppusevaan
Menin tänä kesänä Ison Kirjan kautta. Oma lempparini siellä leirillä oli Pilke, Lätyllä en ole mennyt. Siellä ei oo leirihoitsuja :)
- adikfj
Muutama vuosi sitten ainakin oli leirihoitsut mutta noista hevosista en tiedä. Olin niin pieni, mutta porukka oli tosi mukavaa ja jos joku pelotti tmv. aina ni joku oli zemppaamassa :D Mulla oli suosikkina yks pikkis :3
- lillamyy
Mun lemppari on Lätty♡!!! Oon ollu siel kolmesti leirillä et aivan paras paikka!!!
- lillamyy
lillamyy kirjoitti:
Mun lemppari on Lätty♡!!! Oon ollu siel kolmesti leirillä et aivan paras paikka!!!
Kertokaa lemppareitanne?:)
- PonilaaksoOnParas
Vanha, mutta vastaan silti. Eli siis Ponilaaksossa on musta kivat ponit, vaikka onhan sielläkin kaikilla oma persoonansa. Ja kun olin siellä leirillä viime kesänä, meillä oli hoitsut. Mulla oli hoitsuna mun kaverin kanssa Mussu. Jotkut siis hoiti samaa, koska kaikille ei riittäny omaa hoidettavaa. Ja hoitsua hoidettiin illalla. Mussu oli sillon mun lemppari, mutta nyt se on ehdottomastti Delhi, koska tipuin Mussulta KOLME kertaa SAMAN tunnin aikana... (Toi ei liittyny asiaan mut ihan sama)
- PonilaaksoOnParas
Ja siis ne tippumiset ei tapahtunu leirillä.
- Anonyymi
Vanha viesti mutta ihmettelen mitä Mussulle oli käynyt koska Mussu on kiltein poni/hevonen jolla olen mennyt
- vakkarikävijä
Vanha keskustelu mutta vastaanpa tylsyyksissäni itsekin mikäli jollekin on tarvetta :D
Ite oon nyt pari vuotta käynyt tunneilla ja tänä kesänä on kolmas leiri tiedossa. Kuten joku sanoikin, niin jokainen hevonen on omanlaisensa persoona. Oma lempparini on ehdottomasti Ruttu, sen kanssa vain natsaa parhaiten. Inhokkeihini lukeutuu sitten taas Balle ja Mussu - niiden kanssa ei natsaa oikeastaan yhtään :D Lättyä en todellakaan sanoisi hulluksi, kaukana hullusta se on. Vaatii vain tietynlaisia ratsastajia toimiakseen hyvin. Hieman hömelöksi voisin omien kokemuksieni kautta sanoa.
Ja kun joku sanoi tässä keskustelussa, että tippui Mussulta kolmesti saman tunnin aikana, niin ei - Mussukaan ei ole hullu. Se on melkeinpä nimensä veroinen poniruuna, joka vain vetää päätänsä alas esteen jälkeen ja hyppää paikasta kuin paikasta, eli vaatii ratsastajaltaan tietynlaista estesilmää :) Ja meilläkään ei ollut viime kesänä hoidokkeja, toissa kesänä oli mutta oli aika minimaalista hoitamista.
Yleisesti voisin sanoa, että Ponilaakso on parhaita ratsastuskouluja jossa olen käynyt. Opetus on parhaimmasta päästä täältä suunnalta ja tilatkin hyvät - huonompiakin on tullut nähtyä.- PonilaaksoOnParas
Juu en siis tarkoittanut, että Mussu olisi hullu ;) Se on edelleen mun mielestä tosi mukava poni, mutta esteitä en sillä mieluusti mene juurikin tuon pään alas vetämisen takia :D
- jokutyyppii
mille leirille oot menossa?
- Anonyymi
Mussu on ihana eli Müstik se on ihanan kiltti hoitaa se on pieni sillä kai menee 160 pituiset sillä on keinuhevosen laukka mut se on ihana
- Anonyymi
Samaa mieltä että sillä on keinuhevosen laukka mutta itse heilun siellä selässä(Mussu toka lemppari)
- Anonyymi
Tarkkana sitten millä askelella loikkaa selästä https://youtu.be/_uJ9lXwc5XY?si=rcRl2Qg4_A91YWww
- Anonyymi
Öö.. Mitä tarkoitat tuolla videolla en ihan tajunnut?
- Anonyymi
En suosittele ponilaaksoa. Tallilla kauhean ilkeän tuntuinen ilmapiiri yms. Omasta kokemuksestani talliväki katsoo ulkonäön ja koon mukaan kellä pääset ja kellä et. Pakotetaan laukkaamaan aloittelijana ilman avustajaa. Ihmiset tallilla katsovat vinoon,puhuvat pahaa muista, kiusaavat aloittelijoita yms.
- Anonyymi
En tiedä missä ponilaaksossa oot käyny, mutta siellä vaan pitää tutustua tallinomistajiin ja ihmisiin! Meillä ainakin aina kysytty pituutta tms ja tasoa. Aloittelijat päättävät itse haluavatko he laukata ja jos haluavat niin taluttajaa vai ei? Ponilaaksossa on todella hyvä ilmapiiri kunhan siellä käy hetken, ei millään tallilla jotkut ujot heti uskalla alkaa juttelemaan ja saattavat alkuun katsoa ”Hei! Kuka toi on?” Ilmeellä.
- Anonyymi
Ikävää että olet kokenut tallin ilmapiirin huonoksi. Omasta mielestäni se on aina ollut hyvä. Hevoset jaetaan tosiaan koon ja taitojen puolesta. Kaikki hevoset eivät sovi aloitteleville, eikä pienellä ponilla voi ratsastaa jos painaa liikaa. Kenenkään ei ole pakko laukata, tai edes ravata. Aina voi sanoa ettei halua osallistua johonkin tehtävään tai hypätä jne. Laukassa ei voi taluttaa, vaan ratsastajan tulee hallita itsensä ja hevosensa ravissa ennen laukkaamista. Mikäli koet että tallilla on kiusaamista tai mitä tahansa huomautettavaa, kerro siitä henkilökunnalle heti.
- Anonyymi
Erittäin huono paikka. Poneilla erittäin pienet karsinat, ei mahdu edes kääntymään. Voi raukat:(. Hevosten kaltoinkohtelua on myös tallilla nähtävissä, mm. Tallinomistajat lyövät hevosia kovaa, huutavat hepoille jossei tee miten pitää. Opettajakin pelkkää roskaa, otti tunnilla juoksutusraipan ja löi sitä maahan sillein että hevoset pelkäsivät. Tallilla huonoin ilmapiiri ikinä. Sinusta puhutaan pahaa josset ole hypännyt vähintään 80cm tai omista omaa hevosta.
- Anonyymi
Joo esim Nemolla on pieni karsina, ei muilla? Tallin pääomistaja ei kaltoinkohtele hevosia, vaan hänen miehensä saattaa välillä heille ärähtää. Täytyy kumminkin muistaa että he ovat aloittaneet hevostelun vuosikymmeniä sitten, joten siitä ajat muuttuneet ja tavat jääneet. Kerrothan lisää miten opettaja juoksutusraipan kanssa heilui? Meillä ei koskaan ole tapahtunut sellaista vaikka ratsastaja ei ole heti saanut liikkeelle hevosta. Opettaja osaa ymmärtää ja on todella hyvä työssään! Tallilla on todella hyvä ilmapiiri mutta siihen ei auta se jos heti oletetaan huonoa ilmapiiriä. Tallilla ollaan ystävällisiä muille eikä siellä puhuta pahaa jollet ole hypännyt 80cm. Ponilaaksossakin on vain 5-6 oman hevosen omistajaa, eli ei paljoa. Kukaan tuntiratsastaja ei omista omaa hevosta. En tiedä oletko jollekkin/jostakin kateellinen koska osa kertomistasi asioista ei todellakaan pidä paikkaansa!
- Anonyymi
Talli on SRL:n hyväksymä, eli hevosten olot ja puitteet on varmasti kunnossa opettajaa myöten. Mikäli kohtaat millään tallilla kiusaamista tai huomaat puutteita, kerro siitä heti henkilökunnalle. Kannattaa myös muistaa että perättömien väitteiden levittäminen on rikos ja voi johtaa oikeudellisiin toimiin. Kaikkien henkilöllisyys selviää tarvittaessa foorumien ylläpidon kautta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih374835Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j4901498Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771080Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä359998- 77923
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53901- 59840
- 228804
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.48758Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses57717