Koivupinta

pirjoriittas

Minulla on koivuinen, lakattu, vanha lipasto. Lakkaus on ajansaatossa saanut vesivaurioita. Miten sen uudistaisin? Hiomalla ensin, mutta voiko sen lakata vai miel. maalata ja kuinka perusteellinen hionnan tulisi olla. Riittääkö pelkkä pinnan tasoitus? Haluaisin siitä valkean.
"peukaloa ei edes keskellä kämmentä" eli ihan pikkuvinkitkin ovat tarpeen D

3

288

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riippuu vesivauriois

Jos puun pinta ei ole pahasti tummunut (ainakaan kovin syvältä, saati lahonnut), ei muuta kun vanha lakka pois tavalla tai toisella (hionta, kuumailmap. kaavinta, maalinpoistoaine) ja uusi lakka/maali tilalle. Tämä on se takuulla toimiva tapa.

Jos maalaat, varmaan riittää kevyempikin pohjatyö. Silloin kannattaa selvittää vanhan lakan tyyppi, lähinnä onko vesi- vai öljypohjaista. Sisätiloissa silläkään ei välttämättä ole kovin suurta merkitystä mutta yleensä suositellaan vesipohjaisen päälle vain vesipohjaista ja öljypohjaisen päälle käy sekä että.

• mie vaan

Ekaksi kiitos asiallisesta ja hyvästä neuvosta. Lipastosta on vaan se lakkapinta "rikki" ei mitään syvemmälle menevää tummutta tai lahonnutta. Siis ostan hiomapaperia ja väritöntä (koivunväristä?) lakkaa ja rupean töihin. Sen maalaamisen unohan, ehkä on parempi pysyä entisessä lookissa. Sitä en tiedä, onko vesi- vai öljypohjaista tuo entinen lakka, veikkaisin vesi. Lipasto on yli 50 v. vanha, tuskin silloin oli vielä öljypohjaisia.

• Riippuu...
        mie vaan kirjoitti:

Ekaksi kiitos asiallisesta ja hyvästä neuvosta. Lipastosta on vaan se lakkapinta "rikki" ei mitään syvemmälle menevää tummutta tai lahonnutta. Siis ostan hiomapaperia ja väritöntä (koivunväristä?) lakkaa ja rupean töihin. Sen maalaamisen unohan, ehkä on parempi pysyä entisessä lookissa. Sitä en tiedä, onko vesi- vai öljypohjaista tuo entinen lakka, veikkaisin vesi. Lipasto on yli 50 v. vanha, tuskin silloin oli vielä öljypohjaisia.

"Sitä en tiedä, onko vesi- vai öljypohjaista tuo entinen lakka, veikkaisin vesi. Lipasto on yli 50 v. vanha, tuskin silloin oli vielä öljypohjaisia."

Ei vaan se on juuri päinvastoin. Jos se lakkaus on alkuperäinen kyllä se silloin on öljypohjaisella lakalla lakattu. Nämä vesipohjaiset kalustemaalit ja lakat on tullut vasta noin 20 v sitten. Latekseja ja vesipohjaisia panelilakkoja on ollut kauemmin.

Se öljy siinä lakassa on luultavasti vernissaa ja sen huomaa siitä, että lakka on hiukan kellertävää ja kellastuu lisää vanhetessaan. Semmosen jonkun perinteisen lakan siihen itse laittaisin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      45
      7382
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4078
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3615
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3130
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2806
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      51
      2324
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      53
      2307
    8. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37