Ajettiinko YIT:n kurssi tahallaan alas?

Onko oikein?

Finanssivalvonta FiVa:n edustaja kertoi taannoin Viisas raha-lehdessä, että FiVa tarkkailee sellaisia pörssitapahtumia, joilla osakkeiden omistajat yrittävät tahallaan joko painaa alas tai nostaa ylös jonkun tietyn osakkeen kurssia, ja pyrkii estämään sellaisen toiminnan. Hän kertoi myös, että läheskään aina siinä ei onnistuta...

Alkukesästä, kun jo oli kaikkien tiedossa, että YIT tulee heinäkuun alussa jakautumaan YIT:hen ja Caverioniin, alkoi aivan huikea YIT:n osakkeen arvon alaspainamisrumba. Osakkeen arvo halpeni muutamissa viikoissa todella rajusti, niin että jakautumisen tapahtuessa se vastasi täsmälleen sitä, mikä oli sen arvoksi ennustettukin jakautumishetkellä eli noin 11 euroa.

FiVa vaikeni koko asiasta.

3

370

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerro enemmän

Miten tämä osakkeen arvon lasku nyt sitten on hyödyttänyt omistajia? Ja etkö itse ostanut innokkaasti, kun huomasit että osaketta saa halvalla?

• Onko oikein?

Kyse ei ollut hyödyttämisestä, vaan siitä, että YIT:n osakkeen arvo haluttiin painaa sille tasolle, että yhdessä Caverionin ennakoidun arvon kanssa se vastaisi YIT:n aiempaa 15 €:n arvoa, koska yhtiö oli jakautumassa. Siis tasolle YIT 11 € Caverion 4 € = 15 €. Sanottakoon, että FiVa ei hyväksy tällaista osakkeiden arvolla kikkailemista. Itse en ostanut YIT:tä, koska en nähnyt siinä potentiaalia nousta ylemmäs pitkään aikaan uudelta 11 €:n tasoltaan.

• Kerro enemmän
        Onko oikein? kirjoitti:

Kyse ei ollut hyödyttämisestä, vaan siitä, että YIT:n osakkeen arvo haluttiin painaa sille tasolle, että yhdessä Caverionin ennakoidun arvon kanssa se vastaisi YIT:n aiempaa 15 €:n arvoa, koska yhtiö oli jakautumassa. Siis tasolle YIT 11 € Caverion 4 € = 15 €. Sanottakoon, että FiVa ei hyväksy tällaista osakkeiden arvolla kikkailemista. Itse en ostanut YIT:tä, koska en nähnyt siinä potentiaalia nousta ylemmäs pitkään aikaan uudelta 11 €:n tasoltaan.

Edelleenkään en ymmärrä. Miksi omistajat haluaisivat painaa omistuksensa arvoa alaspäin? Ja jos nykyinen hinta on jotenkin manipuloitu alas, senhän täytyy kohota melko piankin takaisin oikealle tasolleen. Sinä et kuitenkaan näe nousupotentiaalia. Entäpä jos sitä eivät näe muutkaan ja kurssi on laskenut tästä ihan oikeasta syystä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7014
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3367
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2153
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2107
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2068
    Aihe