Musiikissa ei moneen vuosisataan - sen pääasiallisina kehitysaikoina - barokin aikakaudesta romantiikkaan saakka ole koskaan ajateltu, että melodia olisi ainoa tai tärkein elementti. Näin ei ajateltu sen enempää missään säveltämisen lajityypissä, ei laulussa, sinfoniassa, kuorosävellyksissä, jousikvartetoissa eikä fuugamusiikissa.
Melodian kirjoittamisen taito on silti arvostettu, vaikka yksistään sen avulla ei voi nousta mestariksi. Vivaldi keksi kaikkien edelleen viheltämiä melodioita Vuodenaikoihinsa. Vuodenajat (Kevät jne.) ovat kuitenkin erittäin kevyttä barokkimusiikkia. Jopa niinkin korkean profiilin romantikolla kuin Tsaikovski on balettimusiikissaan aika lailla pelkästään kauniin melodian varassa roikkuvia kappaleita, joita ei jaksa hirveämmin kuunnella (mutta myös vakavampaa musiikkia löytyy Tsaikovskilta.)
Tämä osoittaa tyhjentävästi sen, miksi vielä Vivaldia ja Tsaikovskia huomattavasti kevyemmistä lähtökohdista säveltäneet Beatles, Simon & Garfunkel ja Abba eivät jaksa miellyttää kokenutta korvaa.
Sitten on heitä, jotka kirjoittivat harmoniat, teoksen monumentaaliset muotorakenteet, fuugajaksot, vastaliikkeet, kokeilevat sovituselementit ja koko musiikillisen kerronnan ällistyttävällä musiikillisella neroudella: mm. Mozart, Bach, Beethoven, Brahms, Schubert ja Chopin ovat tällaisia neroja.
Sattumoisin monet heistä hallitsivat myös melodian kirjoittamisen - aika hyvin.
Toistaiseksi en ole ainakaan kuullut kauniimpia, nerokkaampia ja valloittavampia melodiikan mestariteoksia kuin mitä löytyy esim. Mozartin kamarimusiikista (eräät jousikvartetot, puhallinserenadit ja jousiserenadit, jotka Mozart sävelsi usein jopa huvikseen), sinfonioista 38-41 (erityisesti finaali g-mollisinfoniassa on ainutlaatuinen), Bachin Matteus-passiosta, kantaateista ja eräistä soitinmusiikkiteoksista (kuten cempalokonsertot ja 4. ja 5. brandenburgilainen), Mozartin da Ponte -oopperoiden parhaissa kohdista, Schubertin pianosonaateista ja kamarimusiikista sekä Brahmsin kovasta sinfonialopetuksesta (e-mollisinfonian syksyinen ja lähes itkemään saava absoluuttinen saksalaisen musiikin kauneus).
Ei sitä Beatlesia tarvi musiikin kuunteluun ollenkaan. :)
Melodiatko pääasia?
Dhommi´´
2
72
Vastaukset
- Karhuava verokoira
Juu, pitää paikkaansa. Pelkkä Figaron alkusoitto on alusta loppuun tyhjentävä esitys Mozartin ylivertaisesta melodisuudesta. Ja tämäpä on vielä lastenleikkiä verrattuna esim. Mozartin Cosi fan tutte -oopperan toisen näytöksen finaaliin! Ei kukaan voi kirjoittaa mitään noin täydellistä... paitsi W.A.Mozart.
- Ukkomies
Mutta miten tämä asiallisista asiallisin tantereen tömistely saatettaisiin popppiväen ymmärrykseen?
Keinoja, keinoja kehiin, siskot ja veljet!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1117285Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista635368- 954924
- 524075
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee494006- 2223903
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san283618- 423305
- 522849
- 422427