on 95e10 ja 98e:llä? Miksi 95e10 ei käy joihinkin moottoreihin?
mitä eroa
1
167
Vastaukset
- DGC
Niissä on eri oktaaniluku ja etanolipitoisuus kuten nimikin sanoo.
Jotkut moottorinvalmistajat ovat määritelleet polttoaineen max. etanolipitoisuudeksi 5%. Syitä tähän ovat mm. vanhempien koneiden materiaalit jotka eivät kestä etanolia tai niitä ei tiedetä varmasti etanolinkestäviksi. Joissakin suoraruiskumoottoreissa on pumppusuuttimet joille etanoli ei sovi. Kaksitahtimoottoreissa voiteluöljy sekoitetaan polttoaineeseen joko tankkiin tai kaasarin/ruiskun yhteydessä. Etanoli huuhtoo voiteluöljyä liikaa ja aiheuttaa kulumista ja kiinnileikkautumisen riskin.
Oktaaniluku kertoo polttoaineen nakutuksenkeston eli paljonko sitä voidaan puristaa sylinterissä ilman että se syttyy itsekseen, ennenaikaisesti ja hallitsemattomasti eli nakuttuaa. Nakutus vahingoittaa moottoria ja voi aiheuttaa isonkin vaurion. Jotkut moottorit vaativat puristussuhteensa ja ahtamisen takia nakutuskestävämpää eli korkeaoktaanisempaa polttoainetta. Ja monille moottoreille korkeaoktaaninen on suositeltavaa vaikka ei olisi pakollista. Nykyaikaisessa moottorissa on nakutuksentunnistin joka säätää sytytstä sen mukaan mitä polttoaine kestää. Tällainen moottori voi käyttää matalaoktaanisempaa polttoainetta mutta siitä saadaan vähemmän tehoa ja vääntöä. Joissakin moottoreissa ero on varsin merkittävä. Oktaanivaatimus on minimi, eli jos 95 on vähimmäisvaatimus myös 98 käy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 447306
- 324048
- 573575
- 503110
- 172796
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons492269- 512265
- 372258
- 432238
- 162226