Voinko korottaa vuokraa?

Hajamielinen vuokraaja

Mites on, olen vuokrannut asuntoni v. 2011 ja sopimuksessa on vuokran tarkistus laitettu heinäkuun alusta. En ole korottanut vuokraa koko aikana, mutta nyt yhtiövastike on noussut ja haluaisin vähän korottaa vuokraa... Täytyykö nyt odottaa heinäkuu-14 asti, ennenkuin voin korottaa sitä? Ainakin itse tulkitsen niin. Tosin ilmoitin vuokralaiselle toukokuussa korotuksesta, mutta se jäi tekemättä. No onpa nyt tyytyväinen vuokralainen :)

8

257

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin on

Täytyy

• saat tarkastaa

Jos olet sopinut vain tarkastavasi vuokraa, saat tarkastaa sen, mutta et voi korottaa sitä.

Vuokran korotuksen ehdot on aina sovittava vuokrasopimuksessa, jos niitä ei ole sovittu, et voi korottaa vuokraa kuin sopimalla siitä vuokralaisen kanssa ja luultavasti hän on sitä mieltä että jatketaan vaan vanhalla vuokralla.

• näin se menee

Mitä olet sopinut vuokrankototusehdoksi? Jos et mitään, et voi korottaa vuokraa. Jos ehtona on yleisesti käytetty elinkustannusindeksi, niin et voi periä korotettua vuokraa takautuvasti, mutta toki voit nyt ilmoittaa indeksin mukaisesta korotuksesta ja alkaa periä jatkossa korotettua vuokraa. Vokralainenhan on vain saanut pari kuukautta alennetulla hinnalla ja on siitä iloinen.

• vuokranantaja94949

• ilmoituksesta
        vuokranantaja94949 kirjoitti:

Väärin!

Vuokrankorotuksia voi periä takautuvasti enintään 3 vuodelta.

Threadin aloittaja: Lue alla olevasta linkistä ohjeita.

http://www.vuokraturva.fi/?page_id=334

Tuo oli vain vuokranantajan edustajan näkemys asiasta.

Periaate on se että korotus astuu voiman ilmoituksesta, kuten linkissäsi lukee.

"Sellaisissakin vuokrankorotusehdoissa, joissa sopimukseen kirjatusta korotusehdosta käy ilmi korotuksen tarkka voimaantulopäivä ja tarkat laskentaperusteet, on suositeltavaa, että vuokranantaja ilmoittaa vuokralaiselle korotuksesta."

• asunnonvälittäjä

Tähän sanoisin että kyllä ainakin minun tietääkseni vielä toistaiseksi Suomessa lait säätää eduskunta eikä Vuokraturva. yksittäisten välittäjien sivuille voi toisinaan olla syystä tai toisesta varsin eriskummallisiakin väittämiä. Niitä sitten täällä silloin tällöin siteerataan totuutena. Ja jos joku haluaa asian tarkastaa muualta kuin Vuokraturvan nettisivuilta suosittelisin huoneenvuokralakia pykälä 27, eipä jää asia kovin epäselväksi.

• asunnonvälittäjä

Kyllä minun tietääkseni Suomessa lait säätää ainakin toistaiseksi eduskunta eikä vuokraturva niminen välittäjä. Kaikenlaisia lapsuksia sitä ohjeiden joukkoon aina joutuukin. Valitettavaa tietysti on että joku voi pitää niitä totuutena. Asian voi tietysti tarkistaa huoneenvuokralaista pykälä 27, ei pitäisi jäädä paljon tulkinnanvaraa.

• asunnonvälittäjä

No tulipa sählättyä koneen kanssa, meni jotenkin jumiin ja luulin että viesti hävisi ja kirjoitin uuden, no nyt niitä on oikein kaksin kappalein.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      45
      7422
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4088
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3635
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3140
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2826
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      52
      2366
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      53
      2327
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      43