Asumislisä, opintoraha ei riitä vuokraan

prodigy1

sain opiskelu paikan kauhajoen kansanopistosta, siellä asuminen maksaa 113 euroa viikko, tuo summa sisältää vuokran, ruuan, opetuksen, mutta kelasta saan vaan 320 euroa kuukaudessa, ja tuolla opiskelu maksaa 452 euroa kuukaudessa, luin jostain että suomessa opiskelevan asumislisä on 80 prosenttia hyväksyttävistä asumismenoista, tarkoittaako tämä että kela maksaa 80 % minun menoistani, 0.80 * 452 = 361? opintoraha noin 80 euroa = 441, jos näin on asia rahat ehkä riittäisi, kysyin kelasta kuinka paljon saan tukea, hän sanoi että noin 320 euroa, miksi?, kannattaako edes kauhajoella opiskelu, en haluasi ottaa opinto lainaa koska media alalle on paljon hakijoita, että se ei ole turvallinen tulon lähde, miten saan rahat riittämään edes vuokraan ja selviytymiseen?

7

327

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----

"Jos opiskelet kansanopiston tai liikunnan koulutuskeskuksen maksullisella linjalla ja asut oppilaitoksen asuntolassa, asumislisäsi on 88,87 euroa kuukaudessa."

kela.fi

• prodigy1

helpotti niin paljon, kiitos :(

• Järki käteen

Miksi asuisit kansanopiston tiloissa kun saat halvemmalla vuokra-asunnon paikan päältä (200-300 riippuu mistä löydät)? Onko sinne pakko mennä asumaan että saa opetusta?

• ghin

No itse asiassa 452€/kk ei kuulosta ollenkaan pahalta, jos sillä saa asunnon (oletettavasti myös sähkön ja veden, ehkä netinkin) ja ruoat.

• prodigi1

tuo on halvempi asumis vaihtoehto, koska itsessään vuokraan menee 120 euroa kuukaudessa mutta opetukseen ruokaan ja netti yhteyteen menee loput 300

• ...

Oletko miettinyt miten saat tulosi riittämään valmistumisesi jälkeen? Kannattaako opiskella sellaiselle alalle jos ei töitä ole?

• prodigy1

ei raha minua aja, ei se minua huoleta jos olenkin köyhä tämän opiskelun jälkeen, teen mitä haluan vaikka olisinkin köyhä, tarvitsen vain rahaa vuokraan ja selviytymiseen, sen jälkeen en mihinkään, raha ei tuo onnea, raha on vain työkalu stressin vähentämiseen, jos teet mitä haluat, et tee päivääkään töitä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      47
      7705
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4263
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3745
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3210
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2896
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      65
      2621
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      64
      2498
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      55