Minulla on kuusi orkideaa, jotka kukkivat alinomaa alkuperäisissä ruukuissaan. Yksi on nyt kasvattanut niin pitkän rungon, että ei pysy enää pystyssä.
Voiko sen katkaista ja juurruttaa uudelleen? Jos istutan sopivaan ruukkuun, niin sen pitäisi olla todella syvä 40 cm.
Perhosorkidean runko venyy
3
257
Vastaukset
- husovarnatar
Rentoina ja roikkuvinahan ne luonnossakin kasvavat. Älä sentään katkaise sitä.
Hanki jostain suuri lasipurkki tai -astia, johon pujotat koko kasvin ruukkuineen. Minä käytän pyöreäksi hioutuneita kiviä ruukun pinnalla tasapainottamaan kaartuvaa lehdistöä ja suurta kukkavanaa. Kun kukkavana alkaa kasvaa, ohjaan sen vähän kerrassaan pystyasentoon, teen ruukun laidoille kolmesta tukikepistä kotamaisen kehikon kasvin päälle, johon saan kukkavanan kiinnitettyä pystyyn.Minulla on sama juttu.Vuosi sitten marketista ostamani keltakukkainen orkidea kasvattaa kukkavartta, on jo yli 30cm eikä nuput vielä kovin näkyvissä.Varmaan ehtii puolimetriseksi ennenkuin aukaisee kukkansa. Täytynee mennä lasipurkkeja tai maljakoita etsiskelemään. Kasvi oli kesällä pihakoivun alla vaihtolämmössä ja joku pieni eläin oli järsinyt lehdensyrjiäkin.Kannoin sen lasikuistille toipumaan.
- lad1
Tein sen kuitenkin. En halunnut pitää roikkoa, joten leikkasin ison osan rungon alapäästä pois. Laitoin sen veteen keramiikkamaljakkoon.
Uskokaa pois, nyt se työntää kukkavanaa vaikka on vain vedessä.
Aika kestävä laji:-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa512089En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311660Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141444Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3511426- 101364
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681305- 121098
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81004- 81972
- 20959