Suomalaista "laatua" oleva vetokoukku alkoi ruostumaan, joten hioin ruosteet pois ja vedin 4 - 6 kerrosta sinkkiä päälle ja annoin kuivua. Plastic Paddingin yli 95-prosenttinen DIN-normin mukainen sinkki ja pullo painaa paljon. Sitten mustaa halpismaalia päälle ja näytti siistiltä.
9 kk:n päästä koukku taas ihan ruosteessa. Mistä ihmeessä tällaista "rautaa" löytyy, joka hapettuu ihan väkisin? Vissiin jotain sotasaalista idästä päin...?
Auttaiskohan Noverox-käsittely?
Ruosteet pois ja sinkkiä päälle - näin kävi minulle
27
14145
Vastaukset
- Voi hurja
Et sitten hiekkapuhaltanut sitä? Tai laikalla ronskisti puhtaaksi! Mikään paperilla ja teräsharjalla putsaaminen ei riitä. Ei siinä raudassa mitään vikaa ole. Vaatis vielä maalin päälle alustamassan,
- Vetokoukku...
Pyörivällä teräsharjalla vedin puhtaaksi.
- 5+3
Vetokoukku... kirjoitti:
Pyörivällä teräsharjalla vedin puhtaaksi.
Mikään teräs ei ruostu kunhan on pohjatyöt tehty hyvin. Samaten kunnon aineet käyttöön.
- Voi hurja
Vetokoukku... kirjoitti:
Pyörivällä teräsharjalla vedin puhtaaksi.
Teräsharjalaikka tekee "näköis"puhtaan. Teräsharja poistaa vaan pinnasta irtoruosteen. Siihen jää huokosia missä on ruostetta vaikka näyttääkin puhtaalta. Lameli- tai katkasulaikka, jolla todella poistaa sitä pinnasta materiaalia.
Fosforihappo, suolahappo tai oksaalihappo käsittely puhtaalle metallille olisi hyvä pohjiksi. Siihen sinkkiväri, sitten alustamassa. Mitään pintaväriä siihen ei kannata uhrata. Ainakaan piiloon jääviin osiin, näkyvät on tietys eri juttu. - Ja matka jatkuu
5+3 kirjoitti:
Mikään teräs ei ruostu kunhan on pohjatyöt tehty hyvin. Samaten kunnon aineet käyttöön.
RUOSTEENMUUNNIN, automaaliliikkeestä. Muuttaa jäljelle jääneen ruostepilkut metalliksi ja PYSYY. 30 euroa spraypurkki ja on todella tehokas pysäyttämään ruosteen. Siihen hiukan ruosteenestopohjamaalia ja pintamaali päälle. Yllätyin kuinka syvästi ruostunut rauta on pysynyt 99%. Missään ei mainosteta metal-conversion sprayta. Ammattiliikkeet käyttävät.
- RuosteLaakso
Ruostuminenhan alkaa niistä silmille näkymättömän pienistä huokosista, joiden pohjalle jää hippukin ruostetta.
Jos katsoo metallin pintaa suurennuslasilla / mikroskoopilla, niin näkyy mahdottoman isoja huokosia, kuin railoja, joiden pohjalla ruoste hippuja.
- jhbjk
Ei nuo sinkkimaalit mitään auta. Vanha lyijy-ferrex toimisi muttei sitä enää saa. Epoksimaali pohjalle ja uretaanimaali pintaan kestää aika hyvin. Spraypurkkimaaleilla ei tee mitään, jää liian ohueksi ja huokoiseksi.
- Kyllä auttaa
Pohja puhtaaksi ja 2-komponenttinen sinkkisilikaattimaali pohjalle. Päälle voi maalata mitä vain. Eri juttu on, saako sinkkisilikaattimaalia enää mistään. Ennen Teknoksella oli loistava teollisuuskäyttöön tarkoitettu aine, nimeltään Silika-Galvex. Ferrexistä ei viitsi edes puhua samassa yhteydessä. No, nämä jutut täytyy vain tietää.
- flkfkfkfkkflf
Hapolla ruoste pois ja teknoksen inertaa päälle. Mikään muu ei toimi kuin happokäsittly ja sen päälle tehtävä passivoiva käsittely.
- Koukku ruosteessa
Valmistaakohan kukaan missään rosterisia vetokoukkuja?
- terva toimii aina
venetervaa ja kreosoottiöljyä sekasin niin ei perkele ruostu!
- Ryssäviha
On taas oikea tietäjä asialla... "Vissiin jotain sotasaalista idästä päin...?"
Tappoivatko RYSSÄT ukkisi vain mistä olet noin katkera venäläisille?
Idän pelti on paljon parempaa kuin suomen, muttei aivan yllä jenkkien tasolle.- kyllä kestää
Näin on. Mokillä on veiläkin käytössä 70-luvulla ostettu venäläinen sinkkiämpäri kaivolla. Eikä siinä ole hitustakaan ruostetta, vaikka se on kuhmuinen ja yli 40 vuotta ulkona maannut. Olisipa Ladatkin olleet samasta materiaalista. Ne olisivat olleet ikuisisa.
- Anonyymi
Peltihomma ok,kun fysiikka oikein.
Venäjä..venäläiset.
Ihmisiä,kuten me kaikki..,vaan vuosisatoja kestänyt vedätys loppunee nyt,ainakin muuttuu..
Kansalla,kaikkien aikojen,'arkkuhivutus',ynm,käynnissä.Mitä kauemmin kestää,sen varmemmin ,'syylliset 'löytyvät,.ja natsit.
Herran Rauhaa ,ja kestävyyttä Meille,.Kaikille,.Soppa on yhteinen...
T sinkkiharrastaja
- asdasd2
et vaan osaa
- Yks hemmo
Ei sitä ruostetta tarvi sieltä kaikkia saada pois. Irtopalat pois ja teräsharjalla kerran pyyhkäsee. Hyvin ohut ML-Kotelon tunkeutuva ruosteen estoaine siihen. Antaa sen kuivua hyvin, vaikka kk. Ruosteen estoaineen suojaksi voi vetää paksumman kalvon/massan.
Ruostuminen vaatii happea. Jos hapen saanti estetään niin ei se ruostu. ML-ruosteenestoaine estää hapensaannin. - sklfjksjkdslgj
Olisit suihkinut useamman kerroksen maalia ja kuivuttuaan vahannut maalipinnan vaikkapa kahteen-kolmeen kertaan.
Jos koukun palkkien sisäpuolelle pääsee käsiksi, ruiskuta kotelonsuoja-ainetta sinne ihan reilusti. - Anonyymi
On mielestäni kuluttaja-asiamiehelle toimitettava asia tämä vetokoukkujen asentamisen työn jälki. Prkl myyntimaalattu koukku pultataan kiinni autoon ja siinä se on. No ruostuuhan se. Itse en kaiken maailman koukkupajojen tarjontaa osta. Se koukku pitää ennen asennusta maalata kunnolla ja piiloon jääviin osiin alustamassa. Ja kiinnityspultit suojataan myös.
Toinen asia: Stnan tunarit oli tytön Auriksen vetokoukkua asentaessa jättäneet huolehtimasta että takasumuvalo saisi virtaa edelleen. Korjauskehotus katsastuksessa..tämä oli Juhan auton tarkastama vaihdokki. - Anonyymi
Muurahaishappo. Sen päälle mitä lystää.
- Anonyymi
Neuvo.
Rasva estää maalin tarttumisen eli ensin rasvat ja öljyt pois! Kun mistä tahansa ruostuvasta pohjametallista on saanut irtoruosteen ja suuren osan muusta näkyvästä ruosteesta pois (ei tarvitse saada kaikkea pois), pitää käyttää aluksi ohutta litkua. Liuottimella tarvittaessa reilusti laimennettua. Sen jälkeen pitää antaa kuivua ja uusi litku päälle.
Käytä siis ohutta litkua ja tarvittaessa useita kerroksia. Sinkin alla on hyvä olla erillinen tartuntakerros (primer, pohjamaali), jossa voi olla myös valmiiksi sinkkifosfaattia. Spray ei takaa tarttumista huokosiin, mutta ksyleeni, tinneri tai vastaava vahva liuotin takaa. Pinnan voi myös aluksi aktivoida
Paksu sinkkitaikina ei tunkeudu viskositeettinsa takia pikkuhuokosiin, ja sen takia ruoste tulee läpi. Kun ei tartu niin ei tartu, mutta ohut litku sekä sinkkifosfaatti tunkeutuu. Sinkkifosfaatti on yleensä maalissa fosforihapon puskuriaineen kanssa.
Ohuiden litkujen kuivuttua voi vetää ilma- ja vesitiiviin 2-kerros tai vastaavan pintamaalin päälle. Kun pohja ja tartuntapinta on ohuen primerin ansiosta kunnossa, 2 - 4 ohutta kerrosta pintamaalia takaa sen, että pinta ei ruostu. Yksi paksukin kerros käy, jos maali saa kuivaa hyvin lämmössä.
Maalien valintaan kannattaa uhrata hieman aikaa, sillä osa tuotteista on ihan silkkaa kuraa. Jos löydätte jostakin silaani-pohjaista pohjamaalia, ottakaa se.- Anonyymi
Happopohjamaali, fosforihappo, primer, sinkkifosfaatti, tartuntapohjamaali.
Vaikea ottaa selvää, mikä on paras, kun kaikki kehuu omiaan tai valmistaja jättää oleelliset tiedot kertomatta. - Anonyymi
Teollisuudessa käytetään tätä, jos yksityinen sitä jostakin löytää:
Sinkkisilikaattimaalit ESI (1- tai 2-komponenttinen etyylisilikaatti)
Sinkkisilikaattimaalin sideaineena käytetään orgaanista silikaattia ja pigmenttinä sinkkijauhetta. Sinkkisilikaattimaalit kestävät hyvin korkeita lämpötiloja, mekaanista rasitusta ja neutraaleja liuotteita.
TEKNOZINC SS on kaksikomponenttinen etyylisilikaattiin perustuva sinkkipölymaali.
Resist 86 on kaksikomponenttinen, kosteuskovettuva, epäorgaaninen sinkkietyylisilikaattimaali. Tuote kuivuu nopeasti ja sisältää runsaasti sinkkipölyä.
Tikkurila Temal 400, Temal 600 HB, Termal
- Anonyymi
Melkein hyödytöntä ajanhukkaa.
Koukku irti rakkineesta ja vie sinkittäväksi.
Maksaa jotain 1 - 1,5 euroa kilo.
Siihen musta epoksimaali päälle ni se on siiinä.
Ei ruoste vaivaa enää.- Anonyymi
ei lähde tolla hinnalla, taisit googlettaa tuon ja et huomannut että oli alviton hinta
sen lisäksi siihen tulee kappaleen puhdistus happokylvyssä, eikä se maalaaminenkaan ole ilmaista
jos omalle ajalle laskee mitään arvoa niin pari tuntia mennee että koukun saa paikaltaan ja kolme tuntia että sen saa paikalleen, jos saa, kun mitat on muuttuneet sinkin vuoksi
jos ei siitä ikuista tarvi tehdä niin ei ehkä kannata
- Anonyymi
Siihen kilohintaan sisältyy ne hapotukset eli ruosteen ja maalinpoistot. Kyllä ne yksityisenkin rautakimpaleen sinkitsee halvalla kun kohteliaasti pyytää. Vetokoukku on niin pieni ja kevyt kappale että kyllä se satasella verollisena pinnoittuu.
- Anonyymi
Satasella + irrottelut ja roudaamiset tai toimitukset päälle? Kun uhraa omaa aikaansa asiaan kaksi....kolme tuntia, saa saman lopputuloksen aikaan ja kunnon tuntipalkan. Edellä on kerrottu, miten ja millä aineilla juttu onnistuu.
- Anonyymi
Pelkästään sinkkipökäle kirkkaan pellin päällä ehkäisee vähän ruostumista sinkkipalan ympäriltä. Olen miettiny sinkkispray ruutaamista koteloihin suojaaineen kanssa ihan tuosta syystä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225384- 264627
- 282651
- 342314
- 372058
- 152008
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191637- 121571
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons211347- 151276