Tunkatiilien muuraus

Tunka

Muurasin itse saunan piipun.Tunkatiiliksi pistin vanhoja 75x270x130 umpitiiliä pystyyn.Piipun ympäryksen murasin 57x126x257 uudella reikätiilellä.Katselin vanhasta hormista ottamiani valokuvia,niin näyttää että laastia olis vain tunka-ja ympärystiilien välissä.Onko tapana pistää tunka vain pystyyn j jättää niiden väli ilman laastia.Minä kyllä pistin tähänkin väliin kuraa.
Oli vähän neuvoton olo niiden tunkatiilien kanssa,ongelma lähti siitä kun tiilet olivat eri kokoa,en keksinyt mitään fiksua ristilimitystä(umpitiilellä 57x126x157 ?),enkä raudoitusjippoakaan.Vain rälläkällä loveamalla olisi jotakin saanut aikaiseksi

3

378

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joka väliin

Kuraa, eli muurauslaastia tulee kyllä ihan joka saumaan ja ainoa oikea tapa tehdä välitunka noilla tiilillä on n. puolikastiilillä lappeelleen, että saadaan riittävän "paksu" tunka.

• Ja sitten vielä

Sidelanka n.4-5 mm paksua hehkutettua lankaa n. joka 8-10 sauma (miten nyt sattuu ulkokehän kans saumajako)

• Tunka

Sen verran lisäselvitystä,että piipussa kaikkiaan 4 hormia,laitimmaiset ilmastointiin.Keskellä padan ja kiukaan hormit.Tuo tulisijojen välinen tunkatiili on alhaalta asti nostettu pystyyn,joten jatkoin pystyyn muurausta.Tuon hehkuten langan oli saanut sovitettua,kun olisi vähän justeerannut pystytiilen mittaa.Nuo tulisija-ilmastointihormien väliset tunkat tehty 1/2 kiveä lappeelleen.Hyvä kuulla että pystykivien väliin kuuluu laastia,se oli vain 40(muurattu v1972) vuoden aikana rapissut pois ja kivet heiluivat.
      Miksiköhän noita tunkakiviä sijoitellaan pystyyn?Niissä on selvästi suurempi kaatumisvaara kuin lappelleen muuratussa.Tässäkin tapauksessa tulisijojen hormit reilusti yli 1/2 kiven.Tiiliä tietysti kuluu vähemmän

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      37
      4955
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      505
      1587
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1090
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      998
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      933
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      901
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      850
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      804
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      49
      776
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      728
    Aihe