Ruotsalainen vahinkovakuutusyhtiö Folksam on tehnyt tutkimuksen autojen turvallisuudesta todellisissa onnettomuustilanteissa. Chevroletin nykymalleista mukana oli Aveo, Cruze, Volt ja Trax. Muut, paitsi Volt, saivat Turvallisin valinta symbolin.
"Turvallisen auton tulisi saada hyvät tulokset kaikista testeistä, mutta eroja
on joissakin sen suhteen, mitä painoarvoa laitetaan raportissa näytetyille
tuloksille. Jotta auto voisi saada turvallisimman valinnan symbolin, sillä
tulee olla vihreä, vihreä -turvallisuustodistus, joka perustuu todellisiin
onnettomuuksiin tai vähintään viisi tähteä Euro NCAP:ssa, hyväksytty
whiplash-suojaus ja ajonvakautusjärjestelmä standardina. Tulokset onnettomuuksista ovat tärkeämpiä kuin Euro NCAP:n tulokset, jos tulokset ovat
ristiriidassa."
http://www.folksam.fi/sites/default/files/kuinka_turvallinen_on_autosi_2013.pdf
Turvallisimmat autot
10
379
Vastaukset
- Whiplash uupuu
Voltista näyttää puuttuvan Whiplash-suojaus ja siksi se ei ole saanut Turvallisinta valintaa. Uutta Captivaa ei ole vielä päässyt kolaritilastoihin asti.
- Ei puutu
Whiplashistä pitää saada vähintäin 3.0 pistettä, että saa hyväksytyn. Voltilla on siitä 2.9 pistettä. Vertailun vuoksi esimerkiksi Mazda CX-7 sai 0.0 pistettä.
http://www.euroncap.com/whiplash.aspx - 156234
Ei puutu kirjoitti:
Whiplashistä pitää saada vähintäin 3.0 pistettä, että saa hyväksytyn. Voltilla on siitä 2.9 pistettä. Vertailun vuoksi esimerkiksi Mazda CX-7 sai 0.0 pistettä.
http://www.euroncap.com/whiplash.aspxEipä ollut paljosta kiinni.
- Ei puutu
156234 kirjoitti:
Eipä ollut paljosta kiinni.
Eipä niin.
- 0.1 pistettä.
156234 kirjoitti:
Eipä ollut paljosta kiinni.
Tosi pienestä.
- mikä ihmeen
Whiplash
- viuhahdus vain
Niskan nyrjähtäminen kolaritilanteessa, eli onko autossa kunnolliset ja toimivat niskatuet...
- Autoista Kiinnostunu
viuhahdus vain kirjoitti:
Niskan nyrjähtäminen kolaritilanteessa, eli onko autossa kunnolliset ja toimivat niskatuet...
Silloin kun homma hoidetaan viimeisen päälle, autossa on ns. aktiiviset niskatuet. Ne työntyvät peräkolarissa eteenpäin estämään pään retkahduksen taaksepäin. Joissain autoissa ne toimivat mekaanisesti, eli g-voimien painaessa matkustajaa penkin selkänojaa vasten, nojan sisällä oleva vivusto työntää niskatukea eteenpäin. Sitten on myös pyroteknisesti toimivia, eli samaan tapaan laukeavia kuin airbag tai turvavyön esikiristin.
Nykyään suurimmassa osassa keskiluokan ja isomman luokan autoja on aktiiviset niskatuet. Yllättäen Kia cee´d mark 1 oli yksi ensimmäisistä autoista luokassaan, jossa kyseinen toiminto oli vakiona kaikissa malleissa sen tullessa markkinoille 2006 syksyllä. Volvo on alan pioneereja ja sen penkkien ja niskstukien muotoilussa asi otettiin huomioon jo 20 vuotta sitten. Myös Saabissa esiteltiin aktiivisella niskatuella varustettu istuin vuonna 1998.
Cruzesta aktiiviset tuet löytyvät. Voltin lisäksi tukia ei ole Sparkissa. Pienemmissä autoissa niskatuet ovat usein kustannussyistä yhdysrakenteisia selkänojan kanssa.
- 16+2
Eli merkki takaa huipputurvallisuuden. Eipä kannata muita katsella.
- oikein.
Juuri näin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 417054
- 323958
- 473391
- 402959
- 172736
- 372238
- 162206
- 412173
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472127- 402078