Sigma?

Ostaja

Olen ostamassa -92 Sigmaa, ja haluaisin kuulla kokemuksianne autosta? Mitä hyvää ja mitä huonoa? Mitkä ovat tyyppiviat, jotka kannattaa ensimmäisenä autosta tarkistaa?

6

1010

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mystinen mies

      mutta kannattaa lukea tuulilasi 12/92 vai oliko 11 jossa sigma hakkaa kaikki kilpailijansa 10-0

      Manuaali on aika nopea joten kannattaa ostaa vaan jos saa käsiinsä.

    • H.L.

      Jonkinasteinen tyyppivika on, että tyhjäkäynnin säätömoottori voi reistailla. Puhdistus voi auttaa ongelmaan. Ruosteet kannattaa tarkistaa ainakin ovien alareunasta.

      Jakohihnan vaihto kannattaa myös varmistaa. Katkeaminen tulee kalliiksi. Vaihtovälistä on kahta eri suositusta 60 ja 90 tkm. Muuten Sigma on kestävää japanilaista tekniikkaa.

      Kokemuket perustuvat sedaniin. Farmarihan valmistettiin Australiassa.

    • phermanni

      (vm. 1991/1992) 1998-2002 n. 100000 km ja ainoastaan kerran, kesällä 2000 jätti tielle. Mittarissa oli tuolloin n. 155000 km ja kytkimen haarukka murtui. Osaa odotellessa meni parisen viikkoa. Tuolloin uusittiin myös kytkin, vaikka entisellä olisi vielä ajellut n. 30-40000 km. Elektroniikka pelasi muutoin hyvin, paitsi alle -15 asteen pakkasilla keskuslukitus pyrki hetken aikaa olemaan mieluummin kiinni kuin auki. Moottoriltaan ja ajo-ominaisuuksiltaan Sigma on upea: kulkee kuin juna, vääntöä ja kiihtyvyyttä löytyy ja rajoitusten mukaan ajellen kesällä pääsee n. 8,5 ltr/100 km. Etujarruissa esiintyi (nykyisiin ABS-jarruihin verrattuna) jopa häiritsevää "nypytystä". Minun Sigmassani takajarrut täytyi pari kertaa vuodessa putsata ja siitä huolimatta apumiehen puoleinen takajarru näytti katsastusaseman rullilla aina n. 25 % vähemmän. Tämä ominaisuus jäi selvittämättä, kun poikkema saa ilmeisesti olla enemmäkin. Ajossa, edes talvikelillä, ei asiaa huomannut. Kaasuttimen jokin läppä oli ilmeisen herkkä "likaantumaan" ja pintakaasulla 40-70 km/h esiintyi silloin tällöin nykimistä. Jakopäänhihnat paininrullineen kannattaa vaihtaa 90000 km välein, kolme vuotta sitten kustannus oli n. 6000 mk. 185000 km:n kohdalla pakoputki meni vaihtoon (pakosarjoista alkaen) ja muistaakseni Bosalilta löytyi tarvikeputki, mutta jotta se saatiin asianmukaisesti paikoilleen, niin asentaja teki muutaman tunnin ylimääräistä työtä. Mutkat eivät olleet aivan kohdallaan. Reklamoin asiasta ja asentajan ylimääräinen työkustannus korvattiin. Jos kiinnostuksesi kohteena oleva Sigma on huollettu säännöllisesti ja autotohtori antaa hyvän kuntoarvion, niin saat auton, jolla voi kokea ajamisen hurmaa: Kun mittarissa on päälle 180 km/h, niin auto kuin liimautuu tiehen.
      TM 1/92 vertaili ns. johtokuntatason autoja. Voittaja oli Volvo 850 GLT, toinen Saab 9000 CS 2.3-16 ja kolmas Sigma. Volvon puolia oli mm. tilava takaistuin, Sigman -puoli oli ahdas takaistuin. Koska Saab oli pohjoismaisin ja Volvo urheilullisin (vaikka kiihtyvyys 0-100 oli yli sekunnin Sigmaa huonompi), niin "pohjoismaiset" autot oli pakko laittaa etusijoille.

      • Maukka

        Elokuun alussa kävin noutamassa itselleni Saksasta sigman. Auto on 24v koneella ja manuaali tottakai. Autossa on kaikki herkut, ja kaikki myöskin toimii moitteettomasti. Ecs on enemmän kuin hyvä keksintö...auto todellakin istuu tiessä olipa mittarissa kuinka paljon tahansa. Tähän mennessä olen ajanut laitteella vähän alle 10 000km, ja olen täysin myyty! Suosittelen sigmaa kaikille jotka haluavat ostaa kunnon auton!!!


      • Sigmaa kiikaroin
        Maukka kirjoitti:

        Elokuun alussa kävin noutamassa itselleni Saksasta sigman. Auto on 24v koneella ja manuaali tottakai. Autossa on kaikki herkut, ja kaikki myöskin toimii moitteettomasti. Ecs on enemmän kuin hyvä keksintö...auto todellakin istuu tiessä olipa mittarissa kuinka paljon tahansa. Tähän mennessä olen ajanut laitteella vähän alle 10 000km, ja olen täysin myyty! Suosittelen sigmaa kaikille jotka haluavat ostaa kunnon auton!!!

        onko kaksiventtilisessä ja neliventtiilisessä Sigman koneessa muuta oleellista eroa kuin teho? Miten kävi esim. kulutuksen tehon ja venttiilien lisääntyessä.
        Kysymys numero kaksi: Paljonko maksat Sigman vakuutuksista?


    • sigma900

      ajosta katkesi sigmasta apulaite hihna ja nyt ei lähde käyntiin tuntuu kuin ei olis puristuksia koneessa mikä voisi olla vikana

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4954
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      20
      4005
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2341
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2144
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1948
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1838
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1557
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1481
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1195
    10. Kerranki asiat oikein

      Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1134
    Aihe