Tavisoppilailla enemmän oikeuksia kuin kehitysvammaisilla?

myrsky

Onko kukaan muu kiinnittänyt huomiota? Down- ja autistioppilaita (ja muita kehitysvammaisia) saa ilman muuta taluttaa tiukasti johonkin suuntaan ja jos he kiroilevat, se kielletään yleensä tiukasti, usein lähes huutamalla. Jäähylle pistetään istumaan erittäin päättäväisesti. Mutta kun yleispuolen oppilas tekee samaa niin tilanne voi olla ihan eri... kiroilua ei estetä läheskään samalla päättäväisyydellä, usein sen jopa jollain tasolla annetaan jatkua. Tuntuu, että vaatimustaso käytöksen suhteen on paljon matalampi yleispuolella kuin kehitysvammaisten erityisluokilla... miksi näin?

4

142

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opiskeliat

Meilä on oikeuksia.

• jebujee

Jos elämäsi suurin ongelma on se, etteivät kehitysvammaiset saa kiroilla koulussa tarpeeksi, olen kateellinen sinulle.

• myrsky

Siis toisin päin tietenkin... miks tavisoppilailta ei vaadita samaa?

• opex

Minusta tämä on aivan loogista. Tavisoppilaiden kiroilu on osa normaalia murkkuvaihetta. Se menee useimmiten ohi ihan itsestään, koska tavallisilla oppilailla palikat riittävät siihen, että he itse tajuavat, millaisen vaikutelman antavat/haluavat antaa. Heidän kykynsä itsehillintään on parempi, ja kypsyminen johtaa lähes automaattisesti käytöksen korjaamiseen.

Kehitysvammaiset ja autistit kypsyvät hekin mutta eivät samalla tavalla. Jos he ovat ensimmäiset 20 vuotta kiroilleet, on ihan turha sen jälkeen alkaa selittää, että se ei ole sopivaa. Sitä paitsi mitä haastavampi oppilas, sen tiukempi pitää kurin olla. Ei autistille voi antaa vapauksia samalla tavalla kuin yleispuolen oppilaille. Yleisopetuksen oppilas kykenee käsittämään, että kiroilun paheksuttavuuden aste on kiinni määrästä, sananvalinnoista, tilanteesta jne. Autisti ei voi ymmärtää, että joskus voi kiroilla, joskus ei. Siksi se pitää kieltää kategorisesti.

Lisäksi yleispuolella ryhmäkoot ovat niin suuria, että ei siellä ope aina ehdi/jaksa puuttua joka risaukseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      47
      7685
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4263
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3735
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3200
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2886
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      65
      2601
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      61
      2474
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      51