Mitä mieltä rollaattorista?

reppuriika

Tietenkin terveys ja kunto sen ratkaisevat. Sopiiko mielestänne tämä menopeli 60-kymppiselle? Olen autoton ja kuljen paljon fillarilla. Olen mielestäni aika nöyrä ihminen, mutta rollaattori ei kyllä mielellään mahtuisi kulkuvälineekseni vielä tässä iässä. Ehkä sitten 15 vuoden päästä sen aika alkaisi tulla ajankohtaiseksi.
Tätini täyttää joulukuussa 87 vuotta ja ei ole vielä lähellekään rollaattorimummo. Toivottavasti en loukkaa ketään jolla tämä menopeli on jo kulumassa.

44

829

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ?? ??

Nyt on pakko hymyillä, ainakin sisäänpäin.
      Ihan kuin kysyisit, sopiiko pitää päässään lukulaseja, kun ei enää ilman niitä näe.

Moni käyttää pyörätuolia koko ikänsä, kuin kauan käytti monen moneksi kaudeksi valittu Amerikan presidentti.

Hieman vihelsi yli, mitä oikein ajat takaa.

• Tuo presidentti muuten piilotti kulkuvälineensä kaikista kuvista mitä hänestä otettiin, ei kai pitänyt sitä imagolleen sopivana.

• hyväkuntoinen

Eihän rollaattorissa mitään vikaa ole, jos on sen varassa. En ymmärrä ollenkaan kehujasi tätisi hyvästä kunnosta, turhanpäiväistä asennoitumista niinkin tärkeään välineeseen monella-
      Pääasia on päästä liikkeelle, siitä hyötyy koko kroppa, omat estosi vain tulevat esille kannaotostasi!

• pnel.

Ihan samaa mieltä, kuin vaikkapa tekojalasta. Sitä käytetään, jos tarvitaan.
      Iästä riippumatta.
      Tuskin kumpaakaan kukaan huvikseen hankkii?

• lcäs

tuskin rollaattoria tarvitset jos fillarilla kerran liikut

ole iloinen että pärjäät vielä ilman, sillä saattaa sekin aika koittaa ettei valinta ole oma

• konstit on monet

Ei se rollaattorin käyttö iästä ole kiinni, eikä aina kunnostakaan. Olen nähnyt, miten juosta viiletetään rollaattorin kanssa bussille tai paikallisjunalle ja heitetään rollaattori yhdellä kädellä kyytiin. Kuka se nyt matkasta maksaisi kun ilmaiseksikin pääsee.

• Mikki Niiri

Mistä sinä ihmisten vaivat voit tietää?
        Ei rollaattoria käytetä pelkkiin raajavaivoihin.
        Huimaus, moni muukin, saa rollaattorin tarpeen aiheelliseksi.
        Luuletko, että rollaattorista saa verovähennyksen?

• konstit on monet
        Mikki Niiri kirjoitti:

Mistä sinä ihmisten vaivat voit tietää?
        Ei rollaattoria käytetä pelkkiin raajavaivoihin.
        Huimaus, moni muukin, saa rollaattorin tarpeen aiheelliseksi.
        Luuletko, että rollaattorista saa verovähennyksen?

En tiedä verovähennyksistä, mutta ainakin Ruotsissa ajat ilmaiseksi bussissa ja paikallisjunassa rollaattorin tai lastenvaunujen kanssa.

Siitä tiedän ne vaivat, kun tunnen ne "rollaattorimummot", jotka lainaavat rollaattoria kun lähtevät bussiajelulle.

• ruottis asuva
        konstit on monet kirjoitti:

En tiedä verovähennyksistä, mutta ainakin Ruotsissa ajat ilmaiseksi bussissa ja paikallisjunassa rollaattorin tai lastenvaunujen kanssa.

Siitä tiedän ne vaivat, kun tunnen ne "rollaattorimummot", jotka lainaavat rollaattoria kun lähtevät bussiajelulle.

Tuo nyt on aivan uusinta uutta, ei täällä ainakaan rollattorilla kulkeva ilmaiseksi bussilla pääse.
        Mistä tieto on peräisin?

• konstit on monet
        ruottis asuva kirjoitti:

Tuo nyt on aivan uusinta uutta, ei täällä ainakaan rollattorilla kulkeva ilmaiseksi bussilla pääse.
        Mistä tieto on peräisin?

Missäpäin asunet? Minä asun Tukholmassa ja SL-busseilla ja junilla ajaa rullatuolin, rollaattorin ja lastenvaunujen kanssa ilmaiseksi.

Mites teillä toimitaan, kun mennään rollaattorin kanssa takaovesta bussiin. Käykö kuljettaja sitten rahastamassa siellä takana, vai onko teillä niin leveä keskikäytävä, että siinä mahtuu kulkemaan rollaattorin kanssa?

• ruottis asuva
        konstit on monet kirjoitti:

Missäpäin asunet? Minä asun Tukholmassa ja SL-busseilla ja junilla ajaa rullatuolin, rollaattorin ja lastenvaunujen kanssa ilmaiseksi.

Mites teillä toimitaan, kun mennään rollaattorin kanssa takaovesta bussiin. Käykö kuljettaja sitten rahastamassa siellä takana, vai onko teillä niin leveä keskikäytävä, että siinä mahtuu kulkemaan rollaattorin kanssa?

Täällä ei oo oikeestaan kun toi kaupungissa kiertelevä pikkubussi johon pääsee vaunuilla,rollaattorilla ja rullatuolilla. Rullatuolilla kulkeva saa kunnalta sellasen kortin ettei tartte maksaa, mutta vaunujen kans kulkeva käy maksaan eteen, tuon rollaattori homman kävin juuri kysymässä ja todella jotkat hakevat kortin kunnasta,etupäässä eläkeläiset,ei tartte maksaa, muuten 10kr reissu. Kuljettaja auttaa kyytiin ja ottaa maksun...

• Mikki Niiri

No, minä bussailin viimeksi joskus 70-luvulla, joten ei ole tiedossa Suomen bussitavat.

Saituuskin voi olla sairaus, pahakin sellainen.

• konstit on monet

Ajattelin, että autottomalle reppuriikalle voisi rollaattori olla ihan paikallaan, jos tarttee päästä liikkeelle sateellakin ja vähän kauemmaksi kuin fillarimatkan päähän.

Ei kaikki taloudellisuus välttämättä saituutta ole. Köyhyyskin voi laittaa kitsastelemaan.

• Äitini ei halunnut rollaattoria vielä 85-vuotiaana, häntä nolotti.
      Nyt työntelee ihan mielellään, kehuu kuinka hyvä apu siitä on. Moni alle kuusikymppinen käyttää ainakin tilapäisesti rollaattoria, leikkausten jälkeen.

• Toteat ensin:Tietenkin terveys ja kunto sen ratkaisevat. Sitten heti seuraavassa lauseessa: Sopiiko mielestänne tämä menopeli 60-kymppiselle? Jos tarvitset rollaattoria liikkumisesi apuvälineenä missä iässä tahansa (jopa lapsena) niin tottakai se sopii. Siis ei ole ollenkaan ikäkysymys. Varmaankin vaikea kuvitella rollaattoria omaan elämänpiiriinsä, jos sille ei ole tarvetta.Voi kuitenkin olla että jotain sattuu ja tarvitset sitä rollaattori jo vaikka parin viikon päästä, ei voi tietää.

"Rollaattorimummo" on kyllä aika halventava nimitys, mutta kuvastanee omaa asennettasi.

• Pirre*

Uskoisin, että liikkuisin vaikka rollaattorin turvin jos muuten en pääsisi, en jaksaisi turhan ylpeyden/turhamaisuuden takia vain istua paikoillani.

• hmpf

Kynnys käyttää pitäisi olla matalampi. Rollaattori voi olla pelastajakin! Jos jalat ei enää toimi niin kuin ennen, jää helposti vaan kotiin ja ilman liikuntaa. Rollaattorin kanssa voisi pitää edes vähän kuntoa yllä, jokainen päivä kun pääsee liikkeelle antaa kropalle vähän lisä-aikaa.

• Liike on lääke

Rollaattoria ja fillaria ei voi mitenkään verrata toisiaan. Rolli on kulkemisen tuki sitten, kun liikkuminen ei suju enää normaalitavalla syystä tai toisesta. Kun lihaskunto on niin heikko, ettei pysy tasapainossa ilman tukea, kun huippaa päästä tai tasapainoelimissä on häikkää, tuki- ja liikuntaelinten vaivoissa ja sairauksissa, jne ...

Kuntoa kannattaa siis pitää yllä liikkumalla ja voimailemalla, jotta pystyisi kulkemaan reissunsa mahdollisimman kauan ilman apuvälineitä. Ei niissä mitään vikaa ole eikä niitä tarvitse hävetä, onneksi niitä on, mutta ne kertoavat aina, että käyttäjällä ei joku kohta skulaa.

• Korppis*

Mitä mieltä aloittaja on kottikärryistä?

• reppuriika

Hyödyllisiä kommentteja. En minä häpeä pyörätuolia ja vammaisuutta, voihan nuorikin olla pyörätuolissa, mutta jotenkin rollaattori mieltyy vanhuuteen. Ehkä meillä päin puhutaan yleensä, että en minä vielä sentään rollaattorimummo ole. Itsekkin mietin, että miksi se apuväline on minulle vastenmielinen.

• Rimmir tänään

Itse kyllä nostan peukkua niille liikuntarajoitteisille jotka kulkevat tuolla ulkona rollaattorin avulla. Monestihan se on vain tukiväline ulkoillessa jos vaikka on huimaustauti tai jos näkökenttä on supistunut ettei enää uskalla pyöräillä.
        Joskus vain vaikuttaa että se rollaattorin ergonomia ei ole oikein kohdallaan , että ihminen jotenkin köykistyy ja väkisinkin menee kumaraan kävellessään. Niissä pitäisi olla paremman näköiset renkaat ja kädensijat korkeammalla.

hkäpä meidän ikäisten tulisi vaatia trendikkäämåiä rollaattoreita jotka voisi myös laittaa kasaan helposti kun lähtee ajelemaan autolla tms.

• Korppis*
        Rimmir tänään kirjoitti:

Itse kyllä nostan peukkua niille liikuntarajoitteisille jotka kulkevat tuolla ulkona rollaattorin avulla. Monestihan se on vain tukiväline ulkoillessa jos vaikka on huimaustauti tai jos näkökenttä on supistunut ettei enää uskalla pyöräillä.
        Joskus vain vaikuttaa että se rollaattorin ergonomia ei ole oikein kohdallaan , että ihminen jotenkin köykistyy ja väkisinkin menee kumaraan kävellessään. Niissä pitäisi olla paremman näköiset renkaat ja kädensijat korkeammalla.

hkäpä meidän ikäisten tulisi vaatia trendikkäämåiä rollaattoreita jotka voisi myös laittaa kasaan helposti kun lähtee ajelemaan autolla tms.

Ystävättäreni tuli vieraakseni hän on 48-vuotias. Hyvin kaunis nainen, jolla on upea tyyli pukeuttua. Hän käytti kävelykeppiä, joka sopi hänen punaiseen kukalliseen hameeseensa.

Voi räkä...Älkää halveksiko ihmisiä, älkää halveksiko vanhoja, älkää halveksiko nuoria, älkää arvostelko vanhoja rollaattorilla kulkijoita.

Aloittaja ota kainalosauvat tai rollaattori ja lähde iltakävelylle. Leiki vammaista.
        Jospa sen jälkeen ymmärrät, että maailama on täynnä ihania ihmisiä.

• rokkenrollia
        Rimmir tänään kirjoitti:

@Rimmir tänään

Rollaattoreissa korkeus on säädettävä, kertoo netti. Jospa rollaroijat itse ovat jo kumaroituneet, jos kerran säädöt ovat kohdallaan.

• tiedoksi...
        Korppis* kirjoitti:

Ystävättäreni tuli vieraakseni hän on 48-vuotias. Hyvin kaunis nainen, jolla on upea tyyli pukeuttua. Hän käytti kävelykeppiä, joka sopi hänen punaiseen kukalliseen hameeseensa.

Voi räkä...Älkää halveksiko ihmisiä, älkää halveksiko vanhoja, älkää halveksiko nuoria, älkää arvostelko vanhoja rollaattorilla kulkijoita.

Aloittaja ota kainalosauvat tai rollaattori ja lähde iltakävelylle. Leiki vammaista.

Reppuriikka on itse yksi ihanimpia ihmisiä, mitä maa päällään kantaa.

• Korppis*
        tiedoksi... kirjoitti:

Reppuriikka on itse yksi ihanimpia ihmisiä, mitä maa päällään kantaa.

Miltä tuntuu kehua itseä?

• rokkenrollia kirjoitti:

@Rimmir tänään

Rollaattoreissa korkeus on säädettävä, kertoo netti. Jospa rollaroijat itse ovat jo kumaroituneet, jos kerran säädöt ovat kohdallaan.

Näin on. Tässä yhdenlainen rolla, ei ole tarkoitus mainostaa mutta tässä rollaesitteessä tulee oivasti ilmi yleensäkin rollaattoreiden mahdollisuudet. Ja tuunatakin jokainen voi mieleisensä näköiseksi.

• hmpf
        Korppis* kirjoitti:

Korppis, olen ihan samaa mieltä tämän sun viestisi kanssa! Ihan turhaa on halveksia mitään/ketään. Ja pahimmassa tapauksessa käykin niin, että juuri siihen suuntaan joutuu nöyrtymään mitä on aikaisemmin torjunut. Elämällä on tapana opettaa.

Niin monta kertaa itekin sanonut "ei ikinä" ja juuri se tuodaan eteeni. Mr. Murhpy kele vai mikä lie Rva Kohtalo.

Mutta voi se Reppuriikka silti olla ihana ihminen, ja varmaan onkin :)

• cgjhnklk

• cgjhnklk kirjoitti:

kerropa miten tuo liite kopioidaan keskusteluun?

Miksi? Etkös voi vaan käydä lukemassa siitä tuota nettiosoitteesta jos et tässä halua linkkiä avata?

• Kävelykeppi-ikäinen?
        Korppis* kirjoitti:

Miksi 48-v:lla oli kävelykeppi?

• tiedoksi...
        Korppis* kirjoitti:

Miltä tuntuu kehua itseä?

Kyllä minullakin reppu on, mutta en ole "reppuriikka".

Niin, ja se vastaus kysymykseesi.
        Etkö tosiaan vielä tiedä miltä tuntuu kehua itseään? Luulisi jokaisen joskus kokeilleen. Minusta olisi mukava kehua retostaa itseään aina joskus oikein kunnolla pitkästi ja leveästi, kun vain keksisi sitä kehumisen aihetta.

• Korppis*
        Kävelykeppi-ikäinen? kirjoitti:

Miksi 48-v:lla oli kävelykeppi?

Selkärankaan levinnyt syöpä.

Aijotko hankkia kävelykepin? Apuvälineiden käytölle ei ole ikärajaa..

• ,,,,
        Korppis* kirjoitti:

Selkärankaan levinnyt syöpä.

Aijotko hankkia kävelykepin? Apuvälineiden käytölle ei ole ikärajaa..

Mitä ihannointia on kepistä?
        Sehän on ihmisen elämään kuuluva apuäline.

• Anonyymi

Rollaattori on fiksu keksintö ja sinäkin olet kohta vanha ja vanhainkodissa.Saisit kunnioittaa vanhoja ihmidiä.Jos elät itsekin olet vanha ja kuolo korjaa pois.

• EI HÄPEILE

Aloitukseen vastaan, että tiedän ainakin kaksi ihmistä jotka eivät tarvitse rollaattoria muutoin kuin kuljettamaan ostoksia helpommin, sekä levähtämään välillä istuen.
      Tupakka tauolla istuen ja mualiman menoa katsellen mieshenkilö, toinen heistä.

• tri mykerö

Eli siis tarvitsevat. Eihän kaikki viat päälle näy.

Olisiko alkava keuhkoahtauma??

• EI HÄPEILE
        tri mykerö kirjoitti:

Eli siis tarvitsevat. Eihän kaikki viat päälle näy.

Olisiko alkava keuhkoahtauma??

Kuten sanoin ei tarvitse, mutta ostokset kulkevat kaupungilla parin korttelin verran hyvin siinä. Ei tarvi kantaa kauppa kassia.

• ,,,,,,
        EI HÄPEILE kirjoitti:

Kuten sanoin ei tarvitse, mutta ostokset kulkevat kaupungilla parin korttelin verran hyvin siinä. Ei tarvi kantaa kauppa kassia.

Totta, siksihän moni taluttaa pyörää, kantotelineenä.
        Samapa se on, kun on omatoiminen.
        Tosi tyhmää on olla käyttämättä apuvälinettä jos sellainen löytyy.
        Jotkuhan eivät kehtaa käyttää kuulolaitetta??

• Anonyymi
        ,,,,,, kirjoitti:

Totta, siksihän moni taluttaa pyörää, kantotelineenä.
        Samapa se on, kun on omatoiminen.
        Tosi tyhmää on olla käyttämättä apuvälinettä jos sellainen löytyy.
        Jotkuhan eivät kehtaa käyttää kuulolaitetta??

Kaikkien pitää kuitenkin lopussa hyväksyä arkku kun henki lähtee.

• katinkontti3

Mulla oli viime keväänä rollaattori pari kuukautta, kun molemmat jalkani leikattiin, rollaattorin avulla oli paljon parempi kävellä kuin keppien kanssa.
      Vuosia sitten kävin hakemassa lähes 90-vuotiaalle isälleni rollaattorin kun huomasin että kepin kanssa hän käveli pahoin kierossa, oli tyytyväinen hankintaani. Seuraava kulkupeli olikin sitten pyörätuoli.

• Anonyymi

Nuorillakin voi olla rollaattori. Olen ylpeä, koska olen saanut elää l ähes72v ja ensimmm.rolla oli 65v. Palauttaa pitää vasta kuoleman jälkeen. Poika palauttaa.

• Anonyymi

Tuo oli tyhmästi kirjoitettu. Rollaattori on apuväline,esim.polven tekonivel leikkauksen jälkeen ja jos lonkka on kipeä. Iällä ei ole mitään tekemistä vaan tarpeella.Huom.Entä sitten jos olisi rollaattori mummo?Hän on viisas kun osaa käyttää apuvälinettä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7135
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3988
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      50
      3448
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      41
      2988
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2756
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2248
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2216
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2183
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2167
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      44
      2133
    Aihe