Talvi ja Saab

Idols Paavo

Ne yhteen passaa !

16

334

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ralli Martti

      Haittaaks se !

    • tyytyväinen S

      Ei haittaa lainkaan, vaan mieluimmin päinvastoin. Saahan tänne kirjoitella positiivisiakin juttuja...

      Jotkut autonvalmistajat eivät vieläkään osaa tai halua rakentaa autoihin talviominaisuuksia. Saab osasi sen taidon jo vuosikymmeniä sitten. Siksi auto olikin hieman kalliimpi kuin samankokoiset kesäautot.

    • 4x4 Saabbisti
    • Automies.

      Mistäs noita uusia saa, kun ei viitsis vanhoja paskoja pihaansa hilata ?

    • Viiskulman Mauno

      Mitä sie nyt höpäjät, osta vähä ajettu ! Uuvet on päässeet tält mantereelt loppumaa. Vähä ajettu on parempiiii, tehtaa viat on kaik korjattuuu. Montaks sie tahot ?

      • Muilla merkeillä

        Eli noita saabin rotiskoja ei uutena saa, kun olivat niin surkeita jo eläessään ettei niitä kukaan ostanut silloinkaan. Ja se että saab on hyvä talviauto, on niitä kuule aika paljon muitakin. Vanha kulunut myytti jolle ei ole mitään todellisuuspohjaa.....


      • se sama täält vaa
        Muilla merkeillä kirjoitti:

        Eli noita saabin rotiskoja ei uutena saa, kun olivat niin surkeita jo eläessään ettei niitä kukaan ostanut silloinkaan. Ja se että saab on hyvä talviauto, on niitä kuule aika paljon muitakin. Vanha kulunut myytti jolle ei ole mitään todellisuuspohjaa.....

        Mitä .... muitakin ? Äläppäs nyt liiottele. Naapurin Focuksessa kyllä tänä aamuna etulasinkin jäät sulatettiin .. sähköllä. Mahtaako kuitenkaan olla pitkän päälle hyvä ratkaisu kun sitä ei ole Saabeissakaan. Taitaa lasi haurastua ja menee sitten särki pienestäkin kivestä.


      • tyytyväinen S
        Muilla merkeillä kirjoitti:

        Eli noita saabin rotiskoja ei uutena saa, kun olivat niin surkeita jo eläessään ettei niitä kukaan ostanut silloinkaan. Ja se että saab on hyvä talviauto, on niitä kuule aika paljon muitakin. Vanha kulunut myytti jolle ei ole mitään todellisuuspohjaa.....

        Vastaatko rehellisesti seuraavaan? Ulkona on 10 astetta pakkasta. Montako kilometriä ajettuasi pihasta otetulla autolla ilman esilämmitystä autosi lämpömittari on normaalilämmössä?

        Saab 2,3T 9-5:ssa se on noin 2-3km kohdalla riippuen nopeudesta. TM:n nykypäivän Vuoden Talviautolla VAG:in 1,4 bensakoneella se on 15-30km versiosta riippuen. Siinä on mielestäni iso ero ajaa tumput ja sivulasit huurussa 3km tai 30km...

        Olisikin mielenkiintoista saada TM kokeilemaan seuraavassa talviautotestissä verrokkiautona 2000-luvun Saab 9-5:ta. Näkisi sen todellisuuspohjan ihan mitattuna. Esilämmitettynäkään nykyautoista ei tahdo löytyä kilpailijaa esimerkiksi lämpiämisnopeudessa.

        Onneksi meille kummallekin on löytynyt mieluisa talviauto. Mitä sitten kukin ymmärtää talviautolla.


      • Mun Saabi
        tyytyväinen S kirjoitti:

        Vastaatko rehellisesti seuraavaan? Ulkona on 10 astetta pakkasta. Montako kilometriä ajettuasi pihasta otetulla autolla ilman esilämmitystä autosi lämpömittari on normaalilämmössä?

        Saab 2,3T 9-5:ssa se on noin 2-3km kohdalla riippuen nopeudesta. TM:n nykypäivän Vuoden Talviautolla VAG:in 1,4 bensakoneella se on 15-30km versiosta riippuen. Siinä on mielestäni iso ero ajaa tumput ja sivulasit huurussa 3km tai 30km...

        Olisikin mielenkiintoista saada TM kokeilemaan seuraavassa talviautotestissä verrokkiautona 2000-luvun Saab 9-5:ta. Näkisi sen todellisuuspohjan ihan mitattuna. Esilämmitettynäkään nykyautoista ei tahdo löytyä kilpailijaa esimerkiksi lämpiämisnopeudessa.

        Onneksi meille kummallekin on löytynyt mieluisa talviauto. Mitä sitten kukin ymmärtää talviautolla.

        Mun Saabissa VM 2007 kestää kauan ennenkuin edes puhallin hörähtää isommalle ja matkassa se on n. 5 km normaali ajoa. Kunnolla lämpöä alkaa tulla n. 10 km ajon jälkeen. Mekkaan näin jos totta halutaan puhua.


      • sama 9-5
        Mun Saabi kirjoitti:

        Mun Saabissa VM 2007 kestää kauan ennenkuin edes puhallin hörähtää isommalle ja matkassa se on n. 5 km normaali ajoa. Kunnolla lämpöä alkaa tulla n. 10 km ajon jälkeen. Mekkaan näin jos totta halutaan puhua.

        Se on sitten 9-3 Opelin peltikoneella. Kyllä ehjä B 205/235 lämpiää kuten kerroin. Jos autosi on 9-5 niin kannattaisi korjata läpivuotava termostaatti.


      • sama vaan jatkaa
        sama 9-5 kirjoitti:

        Se on sitten 9-3 Opelin peltikoneella. Kyllä ehjä B 205/235 lämpiää kuten kerroin. Jos autosi on 9-5 niin kannattaisi korjata läpivuotava termostaatti.

        No joo näinhän se on, onneksi kulutus on vain puolet 9-5 kulutuksesta että vaikka olis pari kolme webastoo niin vielä tulis halvemmaks. Nääs kun ysiviitosella ei juur pääse alle 15 litran kaupunkiajossa.


      • sama 9-5
        sama vaan jatkaa kirjoitti:

        No joo näinhän se on, onneksi kulutus on vain puolet 9-5 kulutuksesta että vaikka olis pari kolme webastoo niin vielä tulis halvemmaks. Nääs kun ysiviitosella ei juur pääse alle 15 litran kaupunkiajossa.

        Ei se ihan niin iso ero ole, mutta oot kyllä oikeassa siinä ettei 9-5 mikään säästöpossu todellakaan ole. Itse en ole pelkkää kaupunkiajoa tuolla ajanut koskaan ja koko ajohistorian keskikulutus jää näköjään alle 10. On se silloin välillä purrut kunnolla koska pitkällä matkalla menee hyvin pienellä kuten saabistina tiedätkin.

        Ite pidän autossa eniten lämmöstä ja kunnon huurteenpoistosta. Onhan se 9-3 paljon modernimpi auto. Itse asiassa tekniikaltaan hyvin moderni tänä päivänäkin.


      • Saabbisti
        sama 9-5 kirjoitti:

        Ei se ihan niin iso ero ole, mutta oot kyllä oikeassa siinä ettei 9-5 mikään säästöpossu todellakaan ole. Itse en ole pelkkää kaupunkiajoa tuolla ajanut koskaan ja koko ajohistorian keskikulutus jää näköjään alle 10. On se silloin välillä purrut kunnolla koska pitkällä matkalla menee hyvin pienellä kuten saabistina tiedätkin.

        Ite pidän autossa eniten lämmöstä ja kunnon huurteenpoistosta. Onhan se 9-3 paljon modernimpi auto. Itse asiassa tekniikaltaan hyvin moderni tänä päivänäkin.

        Saab 9-3 on parhaimmillaan silloin kun talvi ja autossa kunnon varusteet kuten
        - biopower kone
        - neliveto ja automaatti vaihteet
        - vähintään Vector tason varustelu
        - Nokian kitkarenkaat
        - Saabin oma navigaattori
        - Bosen stereot

        Näillä pärjää jo kohtuullisesti.


      • Saabbisti
        sama 9-5 kirjoitti:

        Ei se ihan niin iso ero ole, mutta oot kyllä oikeassa siinä ettei 9-5 mikään säästöpossu todellakaan ole. Itse en ole pelkkää kaupunkiajoa tuolla ajanut koskaan ja koko ajohistorian keskikulutus jää näköjään alle 10. On se silloin välillä purrut kunnolla koska pitkällä matkalla menee hyvin pienellä kuten saabistina tiedätkin.

        Ite pidän autossa eniten lämmöstä ja kunnon huurteenpoistosta. Onhan se 9-3 paljon modernimpi auto. Itse asiassa tekniikaltaan hyvin moderni tänä päivänäkin.

        Saab 9-3 on parhaimmillaan silloin kun talvi ja autossa kunnon varusteet kuten
        - biopower kone
        - neliveto ja automaatti vaihteet
        - vähintään Vector tason varustelu
        - Nokian kitkarenkaat
        - Saabin oma navigaattori
        - Bosen stereot

        Näillä pärjää jo kohtuullisesti.


      • Suappi-Setä
        sama 9-5 kirjoitti:

        Ei se ihan niin iso ero ole, mutta oot kyllä oikeassa siinä ettei 9-5 mikään säästöpossu todellakaan ole. Itse en ole pelkkää kaupunkiajoa tuolla ajanut koskaan ja koko ajohistorian keskikulutus jää näköjään alle 10. On se silloin välillä purrut kunnolla koska pitkällä matkalla menee hyvin pienellä kuten saabistina tiedätkin.

        Ite pidän autossa eniten lämmöstä ja kunnon huurteenpoistosta. Onhan se 9-3 paljon modernimpi auto. Itse asiassa tekniikaltaan hyvin moderni tänä päivänäkin.

        Omassakin Saab 9-5 autossa kulutusero kaupunki vs maantie/moottoritie on melko huima.

        Kaupungissa bensaa palaa sellaiset 13,5l/100km, mutta pidemmässä matka-ajossa moottori- ja etenkin maanteillä pääsee helposti 8-9l/100 km keskikulutukseen, edellä mainitut lukemat ovat nyt talviaikaan saatuja. Jälkimmäistä lukemaa en pidä erityisen suurena turvalliselle, yli 1700 kg painavalle automaattivaihteiselle autolle josta myös löytyy tehoa (185hp).

        Hyvänä apuna kulutuksen optimoinnissa toimii Saabin järkeästi toimiva vakionopeudensäädin, jota käytänkin tiuhaan heti kaupunkien ulkopuolella ajellessa.

        Mitä lämpiämiseen tulee, niin en parempaa autoa ole vielä kokenut. Jyvät erottuvat akanoista etenkin kun pakkasta alkaa olemaan se -20 astetta tai sen yli. Myös huurteenpoisto on toteutettu fiksusti.


      • E-85 Saabbisti
        Suappi-Setä kirjoitti:

        Omassakin Saab 9-5 autossa kulutusero kaupunki vs maantie/moottoritie on melko huima.

        Kaupungissa bensaa palaa sellaiset 13,5l/100km, mutta pidemmässä matka-ajossa moottori- ja etenkin maanteillä pääsee helposti 8-9l/100 km keskikulutukseen, edellä mainitut lukemat ovat nyt talviaikaan saatuja. Jälkimmäistä lukemaa en pidä erityisen suurena turvalliselle, yli 1700 kg painavalle automaattivaihteiselle autolle josta myös löytyy tehoa (185hp).

        Hyvänä apuna kulutuksen optimoinnissa toimii Saabin järkeästi toimiva vakionopeudensäädin, jota käytänkin tiuhaan heti kaupunkien ulkopuolella ajellessa.

        Mitä lämpiämiseen tulee, niin en parempaa autoa ole vielä kokenut. Jyvät erottuvat akanoista etenkin kun pakkasta alkaa olemaan se -20 astetta tai sen yli. Myös huurteenpoisto on toteutettu fiksusti.

        Ihan kohtuullisia lukemia Biopower koneiselle kulkineelle. Etanolia tuppaa kulumaan enempi mutta päästöt on sitäkin pienemmät.

        Vasta vuonna 2012 tuli mallistoon Saab 9-3 biopower koneella ja automaatilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6983
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3938
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3330
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2939
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2716
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2143
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2077
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2038
    Aihe