Käytän ahkerasti kirjastoa, joten olen miettinyt seuraavaa asiaa. Usein kirjastoon tulee hyvin kuuluvan alttoäänen omaava nainen (usein hänellä on pavarottimainen ruumiinrakenne), joka pyytää kuuluvalla äänellä kirjastovirkailijaa etsimään itselleen jotakin lauluun liittyvää materiaalia.
Itseäni normaalin puheäänen yli kuuluvat äänet periaatteessa hiljaisessa kirjastotilassa ärsyttävät tavattomasti. Mielestäni ihmisen on oltava sen verran hienotunteinen, että jos hän kysyy henkilökunnalta apua, hän edes alentaa äänenvoimakkuutta ja kohdistaa puheensa henkilölle, jolta pyytää apua.
Eli viimeksi eilen juostessani pakoon puheäänellään kirjaston joka kolkkaan tunkeutuvaa alttonaispavarottia pohdin, voiko sellainen ihminen, joka ei puheessa hallitse äänenkäyttöä (kuten sosiaalisen tilanteen vaatimus) laulaa oikeasti hyvin? Eihän laulun ainoa tarkoitus ole tuottaa mahdollisimman kuuluvaa ääntä. Olettaisin, että tietty sensitiivisyyskin on hyvällä esiintyjällä olennainen ominaisuus. Mielestäni jos ei hallitse käyttäytymistä kirjastossa, niin ei sitä sen paremmin hallitse esiintymisareenallakaan. Olenko väärässä?
Itse olen saanut vain ripauksen esiintymis-/puhekoulutusta näyttelijän koulutuksen saaneelta ihmiseltä (toimin tällöin vapaaehtoisena lukijana). Hän osoitti, miten pitkän matkan päästäkin voi kohdistaa sanansa tietylle ihmiselle - huutamatta. Muistan tämän aina, kun joku kailottaa järkyttävällä volyymilla asioitaan koko maailmalle.
Voiko laulaa hyvin jollei hallitse äänenvolyymiä puheessa?
1
112
Vastaukset
- Korvatulpat jesh!
Kunka ollakaan, satuin samaan pieneen musiikkiin liittyvään toimintaan kyseisen ihmisen kanssa. Siinä ei harjoitettu laulun teknistä puolta, joten sain vain aavistuksen tämän ihmisen äänestä. Kehitysviivästymä hänellä on, joka selittää erikoisen käytöksen. Hän pärjäsi silti hienosti nk. normaalien ihmisten parissa. Minulla tuntuu olevan kokolailla samantyyppinen ääni hänen kanssaan. Eli korkeahko mutta hento. Itse puhun silti huomattavasti korkeammalla äänellä. Ilmeisesti hänellä on potentiaali laajempaan äänialaan, mutta tiedä sitten, laulaako hän pelkästä päärekisteristä. Itselläni ainakin korkea puheääni korreloi siihen, etten saa myöskään tuotettua matalia ääniä millään keinoin (lukuunottamatta vuosisadan flunssaa, jolla pääsen f:ään).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e2987357Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne725656Kylillä nainen puhutaan
Että olet heilutellut peittoa yhden, toisen ja kolmannen kanssa. Pitääkö paikkansa?1453422Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1463397Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1831756Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee321667- 421354
Heih! Vieläkö ehtii laittaa auringonkukat kasvamaan?
Kerkeekö auringonkukat kukkimaan, kun upottaa auringonkukan siemenet kävelyreittien varrella multiin? Vai onko jo ihan611329- 221311
En mä itke
sun perään mies. Tykkäsin kyllä. Tykkään vieläkin, mutta kyllä tä tästä. Mun sisällä kuplii kuitenkin jo ilo kesästä ja121154