Siitä koirien vapaanapidosta!!

2 koiran omistaja

Tänään n.klo 15 tulin lenkiltä koirani 6kk (terrieri) kanssa. Kävelin naapurin pihan ohi, kävelin keskellä tietä. Pihasta tuli naapurin bokserit, kilttejä ja tottelevaisia. Narttu kävi suoraan koirani niskaan kiinni, pentuni huusi kuin syötävä. Koira riepotteli sitä vähän aikaa kunnes irroitti, kun vedin hyökkääjän peräpäästä irti. Tässä vaiheessa pihasta tuli talon omistaja / koirien omistajan isä. Ei pahoitellut, kysellyt, kävikö mitenkään.

Pentuni oli kerennyt juosta meidän pihaan kiljuen. Mitään näkyvää vammaa ei jäänyt, anaalirauhaset ilmeisesti tyhjenivät koska haju oli melkoinen, henkiset arvet varmasti todella isot. Koira on arka jo ennestään, kovasti on yritetty käydä koirapuistoissa että tottuisi muihin koiriin eikä pelkäisi niitä. Lenkillä meidän lähellä harvoin tulee koiria vastaan.

Aika hiljaista varmasti on jatkossa että koira uskaltaisi enää muita koiria mennä tervehtimään joten älkää SAATANA tulko kukaan mulle viisastelemaan että "sosiaalistamista, sosiaalistamista!" Haukkuu varmasti jatkossaKIN kaikki vastaantulijat tämän tapauksen takia.

29

280

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helkkari sentään!

No, olipas ömpelö koiranomistaja.
      Jos mulle kävisi noin, ettei pahoittelis, eiä mitään...niin kyllä avaisin suuni.
      Ei ole oikein, että pennun kimppuun hyöätään, eiä edes pahoitella tapahtunutta!
      Mä oon itse joutunut potkimaan irti toisen koiran joka hökkäsi spanielini kimppuun.
      Silloin kyllä pahoiteltiin ja olin ihan raivona.
      Joutu päästää ärräpäät ja sanoin, että takuulla maksat kaiki eläinlääkäriklut mitä tuosta tulee.
      Onneksi oli pari reikää ja henkiset kolhut.
      Tyyppi asui samassa rapussa kahden ison hurtan kanssa ja piti niitä viel vapaana!
      Hyökkäsi ihan suoraan kulmantakaa, siinä ei mitään ehtinyt tekemään.......

• 2 koiran omistaja

Sepä se, ei ollut koirien oikea omistaja vaan omistajan isä joilla koirat hoidossa. Tunnen koirien omistajan ja tiedän että osaa koiria käsitellä ja kouluttaa ne, mutta koira voi keksiä kaikenlaista siltikin. Olin itekin niin järkyttynyt etten osannut sanoa oikein mitään. No, otan kuitenkin omistajaan yhteyttä kun tunnen hänet, saa ainakin tietää mitä hänen "kiltit" koiransa tekivät.

• dog hater

Semmoisia ne on koirat, ihan kaikki. Jotkut vaan arempia kuin toiset. Väkivalta kuitenkin läsnä syntyjään kaikissa.

• 2 koiran omistaja

Sinä: pää kiinni.

• eteenpäin vaa!
        2 koiran omistaja kirjoitti:

Sinä: pää kiinni.

Miksi kuljet toisten pihalla , tottakai koirat saa tiluksiaan puolustaa. Ja voi että, mun koiran kimppuun on käyty erittäin pahasti ja monesti ku ollaan käyty koirapuistossas, mutta silti edelleen jaksaa ja haluaa koirapuistoilla, mitään kivempaa se ei tiedäkkään. Traumat jää koiralle jos sinä ylireagoit tilannetta ja pelkäät. Henkisesti vahva koira ei traumatisoidu.

Jos minäkin olisin vaan heti säälinyt koiraani ja surrut, olisi se koira voinut vielä pahemmin ja varmasti vihannut koko koirapuistoa. Koirien väliset kärhämät ja tappelut on normaalia . Niin ne luonnossakin käyttäytyy. Ihmiset vaan on liian herkkiksiä. Ei kukaan koira oikeasti tappaa halua. Ihmiset vaan menee aina paniikkiin ja huolissaan repii koiraansa irti tilanteesta, joka ruokkii sitä itse tilannetta.

Unohda tapahtuma ja mene eteenpäin, näin minäkin olen tehnyt. Koirastani on kasvanut vahva koira pääkopastaan, olen jopa mielissäni että on saanut kohdata niitä epäsosiaalisuuden huippuja. Nykyään koiraani ei kiusaa kukaan, hieman se ärähtää tai antaa "ilmeen" ja toinen koira tajuaa että tuo kannattaa jättää rauhaan. Ikinä en ole koirien välisiin kinasteluihin puuttunu, koska koira ei tapa, ellei ole joku amerikkalainen pittbulli jota koiratappeluissa käytetään. Terveisin: terrieri-mixin omistaja.

• Hmm!
        eteenpäin vaa! kirjoitti:

Miksi kuljet toisten pihalla , tottakai koirat saa tiluksiaan puolustaa. Ja voi että, mun koiran kimppuun on käyty erittäin pahasti ja monesti ku ollaan käyty koirapuistossas, mutta silti edelleen jaksaa ja haluaa koirapuistoilla, mitään kivempaa se ei tiedäkkään. Traumat jää koiralle jos sinä ylireagoit tilannetta ja pelkäät. Henkisesti vahva koira ei traumatisoidu.

Jos minäkin olisin vaan heti säälinyt koiraani ja surrut, olisi se koira voinut vielä pahemmin ja varmasti vihannut koko koirapuistoa. Koirien väliset kärhämät ja tappelut on normaalia . Niin ne luonnossakin käyttäytyy. Ihmiset vaan on liian herkkiksiä. Ei kukaan koira oikeasti tappaa halua. Ihmiset vaan menee aina paniikkiin ja huolissaan repii koiraansa irti tilanteesta, joka ruokkii sitä itse tilannetta.

Unohda tapahtuma ja mene eteenpäin, näin minäkin olen tehnyt. Koirastani on kasvanut vahva koira pääkopastaan, olen jopa mielissäni että on saanut kohdata niitä epäsosiaalisuuden huippuja. Nykyään koiraani ei kiusaa kukaan, hieman se ärähtää tai antaa "ilmeen" ja toinen koira tajuaa että tuo kannattaa jättää rauhaan. Ikinä en ole koirien välisiin kinasteluihin puuttunu, koska koira ei tapa, ellei ole joku amerikkalainen pittbulli jota koiratappeluissa käytetään. Terveisin: terrieri-mixin omistaja.

"Ei kukaan koira oikeasti tappaa halua."

Ai, kyllä niitä ainakin noissa hyökkäyksissä aika usein kuolee. Ei kyllä itselle ole tullut mieleen että antaisin koirani käyttäytyä jotenkin epäsosiaalisesti ja vielä vähemmän että antaisin jonkun sosiopaatin sosiopaattikoiran vapaasti raadella omaani. Puutun siis aina, oman hengenmenon uhallakin kaikkeen omaa koiraani vastaan tehtyyn kapinointiin.

Jotkut osat viestissäsi oli silti asiaakin. Ei kannata tapahtumaa jälkikäteen turhaan surra ja surkutella koiraa tapahtuneen vuoksi(tai voihan sitä tietty kotona hellyttelyhetkissä antaa koiran vähän filmata). Eikä hermoilla oman koiran käytöstä tapahtuneen jälkeen, jos muutoksia tapahtuu, niin niistä ohjataan vain eleettömästi pois.

Ps. Jos nyt sattuu tie kotiin kulkemaan toisen pihan ohi, niin tottakai siitä kuljetaan. Aloittajahan sanoi että "pihan ohi, keskellä tietä". Yleinen tie, varsinkaan sen keskusta ei ole yhdenkään koiran reviiriä, vaikka rekku kuinkakin luulisi omistavansa sen.

• Dear dog hater! Ihana tuo sinun asenteesi, niin tekisi mieli halata sinua, kun noin ahdistunut olet. Oletko elänyt elämäsi aina noin vihaisena ja katkerana, sekä ilman rakkautta? Hankippa itsellesi koira, niin saat vilpitöntä ja pyyteetöntä läheisyyttä, hellyyttä ja rakkautta joka päivä!

• hahahhhhhhahhhhahhha

Hanki kuule oma elämä,ja vaikka lemmikki kultakala ;)

• se nainen ja koira

Hei sinä raukka syrjäytynyt ihminen, joka kirjoittelet tänne keskellä yksinäistä yötäsi. Elämäsi täytyy olla TODELLA tyhjää, kun et sille muuta sisältöä keksi kuin koirattomana tällä palstalla roikkumisen.

Tyhjä elämä, tyhjä mies. Ei ihmme, että nainen jätti sinut ja oli mieluummin koiransa kuin sinun seurassa.

• 1+1+1

Jos tuosta pentu menee henkisesti rikki niin itten on ollut koirassa jo pahasti vikaa ennen tätäkin . Normaalin koiran hermorakenne kestää ja todellakaan ei ole tarkoitus toisella koiralla ole ollut satuttaa ,muuten pentusi olisi jo vainaa .

Turha täällä itke vaan kun se hirveä järkytys on mennyt ohi niin pääsehän sitä sittenkin vielä sinne naapurin juttelemaan ? Poliisitkin olisi voinit paikalle soittaa mutta nyt jälkikäteen jossain foorumilla riehuminen on täysin turhaa .

• 2 koiran omistaja

Minä en tehnyt tässä mitään väärää eikä koirani vaan se toinen koira. Ja tilannetta ette nähneet, joten turha tulla taas viisastelemaan ja mussuttamaan. JA KÄVELIN TIELLÄ JOKA ON KAIKKIEN KÄYTÖSSÄ, EN HEIDÄN PIHALLAAN, TIETENKÄÄN EN NIIN TYHMÄ OLE V****!!

Ja tunnen koirat ennestään, tiedän että ovat hyviä hurttia, ei ole siitä kyse. Yritin tässä vaan muistuttaa että vaikka koirasi olisi toooosi älykäs ja tottelevainen, älä pidä sitä vapaana jos et katso mitä se tekee! Koska me oltiin tässä todellakin syytön osapuoli joten viisastelijoiden ei tarvi tulla tähän keskusteluun mukaan.

Ja kyllä, koirani on todella arka, ja juuri on yritetty siihen panostaa ettei olisi, ja sit käy näin. Todellakin tulee haukkumaan kaikki v*tun vastaantulijat ja siitä on vaikea opettaa pois koska traumat jäi. Se on täysin varma.

Ja. Koiran omistajan kanssa asia on puitu, lupasi maksaa oma-aloitteisesti ell-maksut jos on aihetta jne, onneksi ei ole. Koira EI OLISI laskenut koiraani irti jos en olisi repinyt isoa irti.

• dog hater

Minä en tehnyt tässä mitään väärää eikä koirani vaan se toinen koira. Ja tilannetta ette nähneet, joten turha tulla taas viisastelemaan ja mussuttamaan. JA KÄVELIN TIELLÄ JOKA ON KAIKKIEN KÄYTÖSSÄ, EN HEIDÄN PIHALLAAN, TIETENKÄÄN EN NIIN TYHMÄ OLE V****!!

Ja tunnen koirat ennestään, tiedän että ovat hyviä hurttia, ei ole siitä kyse. Yritin tässä vaan muistuttaa että vaikka koirasi olisi toooosi älykäs ja tottelevainen, älä pidä sitä vapaana jos et katso mitä se tekee! Koska me oltiin tässä todellakin syytön osapuoli joten viisastelijoiden ei tarvi tulla tähän keskusteluun mukaan.

Ja kyllä, koirani on todella arka, ja juuri on yritetty siihen panostaa ettei olisi, ja sit käy näin. Todellakin tulee haukkumaan kaikki v*tun vastaantulijat ja siitä on vaikea opettaa pois koska traumat jäi. Se on täysin varma.

Ja. Koiran omistajan kanssa asia on puitu, lupasi maksaa oma-aloitteisesti ell-maksut jos on aihetta jne, onneksi ei ole. Koira EI OLISI laskenut koiraani irti jos en olisi repinyt isoa irti.

"Ja tunnen koirat ennestään, tiedän että ovat hyviä hurttia, ei ole siitä kyse. Yritin tässä vaan muistuttaa että vaikka koirasi olisi toooosi älykäs ja tottelevainen, älä pidä sitä vapaana jos et katso mitä se tekee!"

Ok, tällainen käytös kuuluu siis hyvien hurttien toimintamalleihin. No sehän ei ole yhtään uutta, koirat nyt vaan ovat syntyjään kaikkein väkivaltaisin domestinen eläinlaji.

Toiseksi, sitä koiraa ei saa koskaan pitää vapaana, onko selvä??(no ehkä jossain taajaman ulkopuolella maan omistajan luvalla. Mutta ei kaupungissa muualla kuin häkissä, kotonaan tai koirapuistossa. Muualla on sit pidettävä kiinni, vaikka turhaa tätä on täällä jankuttaa, kun koiraharrastajia ei lain noudattaminen kiinnosta..)

• Tätä mieltä olen

Tuollaiset purevat koirat olisi syytä lopettaa.

• 1+3

No ei ole ruusuinen tulevaisuus pennulla jos traumoja tuollaisesta jäit ,normaalille TERVEELLE koiralle ei jää .

• 2 koiran omistaja

Otapa huomioon tämä asetelma:

Pentuni 6kk - 4kg - arka kaikkia koiria kohtaan
        vastaan
        Aikuinen bokseri (ikä noin 2-3v) - n.40kg

Yleinen tie, ei-kenenkään-maata. Yllättäen puskan takaa pihasta, ilman varoitusta, 2 isoa koiraa ryntää luokse. Uros ei tule kiinni, narttu haistaa sekunnin pentua ja saman tien niskaan kiinni. Kun revin nartun irti pennustani, pentu säntää karkuun omaan pihaan ja kiljuu kuin syötävä. Pidän narttua kiinni ja tässä vaiheessa urosbokseri vuorostaan syöksyy pentuni perään, mutta onneksi pysähtyy kun sitä huudetaan nimeltä. Tällä uroksella ollut aikaisemminkin muiden urosten kanssa ongelmia joten luulin että nyt tulee ruumiita.

Tällä nartulla ei ole koskaan ennen ollut muiden koirien kanssa ongelmia, uroksesta kyllä tiedettiin. Pidän nartusta kiinni kunnes tilanne on ohi ja koirien sen hetkinen hoitaja tuli paikalle. Narttu ei ollut minulle yhtään vihainen, tuijotti vain minun koiraani.

Ei kannata vähätellä ollenkaan tuollaista, kokoerokin koirilla oli niin hurja että vaikka olisi leikkiäkin niin helposti lähtee pieneltä henki!!

• 2 koiran omistaja

vastaan

Yleinen tie, ei-kenenkään-maata. Yllättäen puskan takaa pihasta, ilman varoitusta, 2 isoa koiraa ryntää luokse. Uros ei tule kiinni, narttu haistaa sekunnin pentua ja saman tien niskaan kiinni. Kun revin nartun irti pennustani, pentu säntää karkuun omaan pihaan ja kiljuu kuin syötävä. Pidän narttua kiinni ja tässä vaiheessa urosbokseri vuorostaan syöksyy pentuni perään, mutta onneksi pysähtyy kun sitä huudetaan nimeltä. Tällä uroksella ollut aikaisemminkin muiden urosten kanssa ongelmia joten luulin että nyt tulee ruumiita.

Tällä nartulla ei ole koskaan ennen ollut muiden koirien kanssa ongelmia, uroksesta kyllä tiedettiin. Pidän nartusta kiinni kunnes tilanne on ohi ja koirien sen hetkinen hoitaja tuli paikalle. Narttu ei ollut minulle yhtään vihainen, tuijotti vain minun koiraani.

Ei kannata vähätellä ollenkaan tuollaista, kokoerokin koirilla oli niin hurja että vaikka olisi leikkiäkin niin helposti lähtee pieneltä henki!!

Korjaus edelliseen eli hyökännyt bokseri on noin 4-6v, menee jo koirien iät sekaisin, henkilö kun omistaa 3 koiraa.

• vastaanpa minäkin

vastaan

Hei! Erityisesti aran koiran kanssa se jatkokoulutus on erittäin tärkeää, ei saa jäädä ajatukseen, että nyt on traumoja, joista ei ikinä pääse ohitse. KOirasi vaistoa sen, ja oman jännityksesi ja pelkosi, joka pahentaa kierrettä. Tieädn tämän ihan omalta kohdalta, ja se prosessi ei ole välttämättä ihan nopea. Omallani meni vuosi päästä tapahtumapaikan pelosta ohitse (pieni koira, jonka päälle hyökkäsi pihasta suoraan iso koira, ja tosiaan omani oli toipilas tosi pitkään sen jälkeen, ei onneksi kuollut. Myös toinen koirani, keskikokoinen joutui samassa rytäyksessä uhriksi, mutta onneksi sain apukäsia paikalle, niin kenenkään henki ei mennyt. Sain myös itse puremia). Ja miten sain lopulta asian unohtumaan; Ensisijaisen tärkeää oli, että koiran omistaja teki kaikkensa, ettei ikinä enä pääse vastaavaa tapahtumaan, koiraa ei siis silloin lopetettu, mutta olivat järkyttyneitä, ja ottivat hoitoon omalta osaltaan asiat. Alussa siis vain reippaasti ohiteltiin tuota paikkaa, alkuun yksi koira kerrallaan, etteivät vahvista toinen toistensa pelkoa. Muutaman kerran pienempi meinasi, että tuonne ei tula, mutta rohkaisin kävelemään vaan, ja pikkuhiljaa, kun mitään ei tapahtunutkaan, ja ohituksen jälkeen tapahtui aina kivaa, alkoi sujumaan. Alkuun koira kyllä visusti piti silmällä, ettei se koira vaan sieltä tule taas, ei se häntäheiluen pitään aikaan ohi kulkenut. Mutta minulle riitti se, että tuli reippaasti, eikä laittanut liinoja kiinni. Kyllä se eka kerroilla meinasi itseäänkin laittaa pelottamaan, nuo kauhun hetket muistui mieleen, joten omien tunnetilojen hallintaankin piti keskittyä. Tähän tosiaan auttoi se, että pystyin luottamaan tuon ison koiran omistajiin. Ja he olivat oikeasti valmiita auttamaan. Samaan aikaan lisättiin yhteislenkkejä samanrotuisten, mutta ehdottoman luotettavien kanssa. Meinasi lähteä tuo pelko yleistymään myös muihin samannäköisiin koiriin. Ja toistojen kautta koko ongelma poistui.

Sittemmin yhdeksänviikkoinen pentuni säikähti todella pahasti jäätyään ison koiran runnomaksi. Tuossa tilanteessa se huusi kuin syötävä, ja pakeni paikalta. Tarkastin vammat, ja kun mitään ei tullut alettiin hoitamaan tilannetta samantien, eli ei kun metsään takaisin, ja tavallaan "pakotettiin" pentu voittamaan pelkonsa, eli rentoutumaan tuon koiran lähellä. Alussa oli välimatkaa, ja ei siinä mennyt kuin vartti, kun penikka oli jo unohtanut, ja meni itse sen ison koiran luo. Tämän jälkeen tehtiin muutaman päivän välein pari yhteislenkkiä ja thats it. Koiralle ei jäänyt minkäänlaisia pelkoja. Koira tosin on muutoinkin reipas ja rohkea luonteeltaan. Mutta takuulla, jos olisin alkanut panikoimaan ja pelkäämään itse, ei koira traumaansa olisi voittanut. SEn verran paljon olen koirien kanssa näiden kahdenkymmenen vuoden aikana touhunnut, ja monenlaisiin tilanteisiin joutunut, että olen oppinut se tärkeän asian, että pelkotilat ja muut traumat normaali koira pystyy voittamaan ja unohtamaan, jos omistaja käärii hihat, ja päättää auttaa koiraansa fiksusti ne unohtamaan. Ei sitä verta nenästä pidä kaivaa, mutta hihat on käärittävä, ja mahdollisimman nopeasti. Alkuvaiheessa vaan ei tilanne saa toistua pitkään aikaan, tai tulee takapakkia. Eli, jos ei voi luottaa niihin koiriin taikka omistajaan, niin en lähtisi suoriltaan riskeeraamaan samalla paikalla. Mutta ilmeisesti aloittaja tuntee, ja tilanne olisi hoidettavissa altistuksen ja sellaisen kautta. Ja yksi koira kerrallaan, valitettavasti ne "kiltitkin" osaavat olla aika petoja, ja lauma lisää riskiä. Homma on oltava ihmisillä hanskassa. Ja epäonnistumisten jälkeen on vain palattava takaisin, ja aloitettava alusta.

• vastaanpa minäkin
        vastaanpa minäkin kirjoitti:

Hei! Erityisesti aran koiran kanssa se jatkokoulutus on erittäin tärkeää, ei saa jäädä ajatukseen, että nyt on traumoja, joista ei ikinä pääse ohitse. KOirasi vaistoa sen, ja oman jännityksesi ja pelkosi, joka pahentaa kierrettä. Tieädn tämän ihan omalta kohdalta, ja se prosessi ei ole välttämättä ihan nopea. Omallani meni vuosi päästä tapahtumapaikan pelosta ohitse (pieni koira, jonka päälle hyökkäsi pihasta suoraan iso koira, ja tosiaan omani oli toipilas tosi pitkään sen jälkeen, ei onneksi kuollut. Myös toinen koirani, keskikokoinen joutui samassa rytäyksessä uhriksi, mutta onneksi sain apukäsia paikalle, niin kenenkään henki ei mennyt. Sain myös itse puremia). Ja miten sain lopulta asian unohtumaan; Ensisijaisen tärkeää oli, että koiran omistaja teki kaikkensa, ettei ikinä enä pääse vastaavaa tapahtumaan, koiraa ei siis silloin lopetettu, mutta olivat järkyttyneitä, ja ottivat hoitoon omalta osaltaan asiat. Alussa siis vain reippaasti ohiteltiin tuota paikkaa, alkuun yksi koira kerrallaan, etteivät vahvista toinen toistensa pelkoa. Muutaman kerran pienempi meinasi, että tuonne ei tula, mutta rohkaisin kävelemään vaan, ja pikkuhiljaa, kun mitään ei tapahtunutkaan, ja ohituksen jälkeen tapahtui aina kivaa, alkoi sujumaan. Alkuun koira kyllä visusti piti silmällä, ettei se koira vaan sieltä tule taas, ei se häntäheiluen pitään aikaan ohi kulkenut. Mutta minulle riitti se, että tuli reippaasti, eikä laittanut liinoja kiinni. Kyllä se eka kerroilla meinasi itseäänkin laittaa pelottamaan, nuo kauhun hetket muistui mieleen, joten omien tunnetilojen hallintaankin piti keskittyä. Tähän tosiaan auttoi se, että pystyin luottamaan tuon ison koiran omistajiin. Ja he olivat oikeasti valmiita auttamaan. Samaan aikaan lisättiin yhteislenkkejä samanrotuisten, mutta ehdottoman luotettavien kanssa. Meinasi lähteä tuo pelko yleistymään myös muihin samannäköisiin koiriin. Ja toistojen kautta koko ongelma poistui.

Sittemmin yhdeksänviikkoinen pentuni säikähti todella pahasti jäätyään ison koiran runnomaksi. Tuossa tilanteessa se huusi kuin syötävä, ja pakeni paikalta. Tarkastin vammat, ja kun mitään ei tullut alettiin hoitamaan tilannetta samantien, eli ei kun metsään takaisin, ja tavallaan "pakotettiin" pentu voittamaan pelkonsa, eli rentoutumaan tuon koiran lähellä. Alussa oli välimatkaa, ja ei siinä mennyt kuin vartti, kun penikka oli jo unohtanut, ja meni itse sen ison koiran luo. Tämän jälkeen tehtiin muutaman päivän välein pari yhteislenkkiä ja thats it. Koiralle ei jäänyt minkäänlaisia pelkoja. Koira tosin on muutoinkin reipas ja rohkea luonteeltaan. Mutta takuulla, jos olisin alkanut panikoimaan ja pelkäämään itse, ei koira traumaansa olisi voittanut. SEn verran paljon olen koirien kanssa näiden kahdenkymmenen vuoden aikana touhunnut, ja monenlaisiin tilanteisiin joutunut, että olen oppinut se tärkeän asian, että pelkotilat ja muut traumat normaali koira pystyy voittamaan ja unohtamaan, jos omistaja käärii hihat, ja päättää auttaa koiraansa fiksusti ne unohtamaan. Ei sitä verta nenästä pidä kaivaa, mutta hihat on käärittävä, ja mahdollisimman nopeasti. Alkuvaiheessa vaan ei tilanne saa toistua pitkään aikaan, tai tulee takapakkia. Eli, jos ei voi luottaa niihin koiriin taikka omistajaan, niin en lähtisi suoriltaan riskeeraamaan samalla paikalla. Mutta ilmeisesti aloittaja tuntee, ja tilanne olisi hoidettavissa altistuksen ja sellaisen kautta. Ja yksi koira kerrallaan, valitettavasti ne "kiltitkin" osaavat olla aika petoja, ja lauma lisää riskiä. Homma on oltava ihmisillä hanskassa. Ja epäonnistumisten jälkeen on vain palattava takaisin, ja aloitettava alusta.

Jatkoa edelliseen...

Kirjoitin liian pitkän viestin, ja se loppuosa katosi sitten siinä jakaessa valitettavasti. Lisään siis tähän vielä jotain ajatuksia nopeasti.

Eli loppuosassa kirjoitin, että en halua väheksyä kokemaasi, aloittaja. Haluaisin kuitenkin rohkaista siihen, että uskaltaisit nyt alkaa hoitamaan sen ongelman pois. Erityisesti, jos koiralla on arkuuteen taipumusta, niin sen tärkeämpää on miettiä, miten noissa tilanteissa toimii jatkossa, ja miten saa koiran itseluottamusta ja luottamusta ihmiseen parannettua. On paljon laajempi juttu, kuin tämä yksi traumasta selviytyminen, mutta kannattaa. Nimittäin suurin osa aroista koirista on ihmisen arkuuttamia. Tarkoitan sitä, että jos koira on hiukan arkailevampi ja arempi, niin silloin ihmisen täytyy osata rohkaista sitä, eikä vahingossakaan vahvistaa sitä arkuutta. Vaatii aikaa ja paljon työtä, mutta kannattaa. Varsinkin nuoren koiran kanssa. Jo puolen vuodenkin työ on merkityksellinen, kun koiralla on vuosia vaikka kuinka ja paljon jäljellä. Ja kun kyseessä on pentu, on onnistuminenkin helpompaa. Liian moni omistaja vaan alkaa käärimään arkaa koiraa pumpuliin, vaikka pitäisi tehdä täysin päinvastoin. Arkuudella ei ole tapana hävitä mihinkään itsekseen, valitettavasti sillä on vahva taipumus lisääntyä, jos ongelmaan ei kiinnitä huomiota. Ja kuten ylempänäkin kerroin, meilläkin koko eroa oli noissa kahdessa tapauksessa tosi paljon. Eli riskit olivat suuret, ja tosiaan tuo pikkukoira oli oikeasti lähellä menehtyä, uskon, että sen pelasti vain se, että osasin itse reagoida nopeasti ja oikein, ja toinen merkittävä asia oli se, että sain aika nopeasti siihen toisen käsiparin auttamaan. Yksin en olisi kauan pystynyt siinä tilanteessa selviytymään. Onnekseni myöskin tuo pienempi koirani meni ilmeisesti tajuttomaksi ja kun se veltostui, tämä hyökkääjä vaihtoi kohteeksi tuon toisen, isomman koiramme. Uskon vakaasti, että tämä pelasti sen pienemmän hengen. Ja tosiaan, saimme koiran hoitoon melko nopeasti. Ja tässäkin oli tuuria, kun saimme apua, niin hyökkäävän omistajalta kuin sivullisiltakin, ja sain soitettua itse kotiin puolisolle, että nyt äkkiä päivystävälle lääkärille yhteystiedot, selvitä, mistä löytyy, ja ilmoita, että lähdemme tulemaan. Ja sain heti kuskinkin avukseni, itse en olisi pystynyt shokkitilassa ajamaan yhtään mihinkään, mutta pystyin kuitenkin toimimaan vielä järkevästi. Olen vieläkin kiitollinen näille auttajille. JOiden joukkoon kuului myöskin tuon hyökänneen koiran omistajat. Lähes yhtä shokissa olivat kuin minäkin. Mutta kuitenkin toimintakykyisiä ja yhteistyöhaluisia! Tämä episodi ei jättänyt meidän naapurustoon mielestäni minkäänlaisia kaunoja ja jälkiä. Tapahtui tällainen, mutta se hoidettiin, ja tapahtunut ei uusiutunut ikinä enää.

• ...

No niin aloituksen aihe on varmasti jo melko loppuun kulunut ja kaikki varmasti kanssasi täysin yhtä mieltä; koirat eivät saisi hyökkiä tositen kimppuun ja on omistajan tai koiran sen hetkisen hoitajan vastuulla huolehtia ettei niin käy. Nyt kuitenkin huono on jo housussa ja oleellsita on enää pohtia sitä miten autat nyt omaa koriaasi selviämään kokemuksesta.

Vaikka mitä väittävät, fakta on se,e ttä pehmeä koira oppii kerrasta huonsota kokemuskesta. Ei liity ollenkaan koiran terveyteen. Pehmeä koira ei kuitenkaan tarkoita samaa kuina rka tai pelokas. Teillä kutienkin koira oli o sellainen, eli arvatenkin sillä on jo aiempiakin traumoja joiden jälkeen työstäminen on jäänyt vähemmälle.

Yksi oleellinen syy siihen miksi koiran traumoja ei ole työstetty voi olla esimerkiksi että sinulla on ajatus siitä, että koiran pelkoon ei pidä reakoida, joten se jätetään työstämättä. Jos tällaista ajatusta löytyy, unohda se nyt hetimiten. Pelko on oire, jolla koira puolustautuu itse, mutta samalla se on myös vihje sinulle; tähän asiaan koirani tarvitsee erityistä tukea.

Itselläni on ollut pehmeä koira, muttei pelokas. Sen päälle on toinen koria käynyt ja se puuhalolla koirastani hakkaamalla irroitettu. Koira oli toki heti tapahtuman jälkeen pelokas sitä tiettyä paikkaa kohtaan, mutta sitä lähdettiin työstämään heti; kun koira osoitti pelko-oireita, kumarruin heti sen suojaksi, silittelin ja juttelin rauhoittavia, kun sen stressi taso siitä vähän laski, jatkettiin paikalla touhuilemsita ja koiran itsetunnon vahvistamsita; katso tälläkin paikalla on kiva touhuilla, tässä saa palkkaa, tässä leikitään ja kaikki on mukavasti.

Se ero meidän suhteen nyt on se,e ttä koriani ei alkanut pelkäämään toisia koiria, vaan se palkäsi vain tiettyä paikkaa hetken aikaa, paikkaa joka oli sen omaa aluetta (kesämökkimme piha). Yksi huono kokemus ja koira unohtaa kaiken aiemman kivan kyseisellä paikalla, siksis e tarvitsee sen sata miellyttävää kokemusta siihen paikkaan, että se kykenee unohtamaan sen yhden. Ongelma on se, että näin tunne (eli hormonitasolla) koiran kokemat mukavat kokemukset olivat sellaisia melko tasaisia ja tämä kauhea kokemus oli oikea hormoniryöppy, eli mieleenpainuvampi kuin se mukava tasainen köllöttely, siksi tarvittiin jotain rajuja mukavuuskokemuksia, jotta sen kauhean kokemuksen muistot häipyivät. Eli ei riittänyt että noin makupalaa, kun sinähän pystyt tässä ottamaan kontaktia ja menemään pyynnöstä maahan, vaan tarvittiin jotain todella voimakkaita mukavuustekijöitä ja oman koirani kohdalla se oli todella rajua leikkiä. Muutamien päivien ajan koiralle piti järjestää todella mukavaa kesämökin pihaan, jotta kykeni olla vilkuilematta olkanssa yli ja ja yleensäkin vielä suostui jäämään pihalle.

Nyt teillä siis pelätään toisia koiria. Varmsita vielä myös pelkääkö koira paikkaa, jsosa päällekäynti tapahtui. Lähdet kävelemään koira hihnassa ihan normaalisti paikkaa kohden ja jso koira alkaa vastustelemaan sinne menoa, tiedät, että ongelmia on kaksi. Paneudu molempiin erikseen.

Älä vie koiraa koirapuistoon sosiaalistumaan, koska siellä se saattaa altistua jälleen pelolle, vaan mene koirapuiston reunamille, sinne missä koirasi näkee toisia koiria mutta pystyy silti olemaan vielä täysin stressitön. Ja työstä siellä koirasi tahtisesti; miltä koira näyttää, jos se kykenee olemaan kanssasi kivasti niin tee sille oikein mukavaa sinne; näkyy toisia koira ja sinulla on mukavaa. Jos se osoittaa pelkoa, lohduta ja turvaa sitä ja mene kauemmaksi, älä altista sitä pelolle tahallisesti.

Minulla on nyt itselläni toinen pehmeä koira menossa (ei läheskään yhtä pehmeä kyllä kuin edeltävä) ja monet asiat ovat hankalia pehmeän koiran kanssa, varsinkin kun omat hermot ovat kuin kärpäsellä ja koira ei siedä pätkääkään negatiivisuutta, heti jos vähänkin hermostun menee sijaistoimille. Mutta silti täytyy sanoa, että hyvä koira, vaatii työstämistä enemmän opetustavoissa, mutta on huomattavasti mukavampi peruselämässä kun taas oli toinen edesmenneistä koiristani, joka ei pätkääkään lukenut minua tai ympäristöä yleensäkään, sen kanssa ihan perusasioiden opettelu oli sellaista seinään takomista.

Itse olen sitä mieltä vahvasti, että koiran kuin koiran kanssa taisteluleikit ovat se avain. Kun opetat koirasi taistelemaan kanssasi lelusta, niin sinulla on sellainen "salainen ase" joka palkitsee koiran kuin koiran tilanteessa kuin tilanteessa. Makupala on hyvin neutraalipalkkio, ei se saa päässä kovin suurta heilahdusta positiivisen puolelle tapahtumaan, siksi koira voi ihan hyvin jatkaa sitä mitä onkaan sillä hetkellä tekemässä pyynnöistä huolimatta. Mutta kun koira on opetettu taistelelemaan lelusta se syttyy satasella positiivisen puolelle heti kun lelu vetäistään esiin ja sen täydellinen huomio on sillä hetkellä sinussa ja siinä kivassa, siinä unohtuu jännitykset, epävarmuudet, toisten koirien katselut jne.

• ent. koiran omistaja

Hei haloo ihmiset! Jos iso koira retuuttaa pientä, niin pienelle koiralle voi hyvinkin tulla sisäisiä vammoja, jotka näkyy vasta aikain päästä... Ja voihan leikkiessäkin tulla semmosia vammoja, ettäei ole muuta mahdollisuutta kuin lopettaa koira...

• Aivan, niin voi isommaltakin mennä sisuskalut kun tosissan purraan, saati pienemmältä.
        Ja miten niin hyvin koulutettuja, kun hyökitään päälle aiheetta, purraan ja riepotellaa; pikkasen tainut jäädä pinnalliseksi tuokin....

Kertoo paljon ihmisten käsityksestä mitä on asiantunteva ja tasokas koulutus. Sosiaalistamiseen vastataan yleensä "en katsonut tarpeelliseksi kun olen niin pätevä (omasta mielestäni)".

• 2 koiran omistaja
        Vitikonpaarustaja kirjoitti:

Aivan, niin voi isommaltakin mennä sisuskalut kun tosissan purraan, saati pienemmältä.
        Ja miten niin hyvin koulutettuja, kun hyökitään päälle aiheetta, purraan ja riepotellaa; pikkasen tainut jäädä pinnalliseksi tuokin....

Kertoo paljon ihmisten käsityksestä mitä on asiantunteva ja tasokas koulutus. Sosiaalistamiseen vastataan yleensä "en katsonut tarpeelliseksi kun olen niin pätevä (omasta mielestäni)".

Hyvin koulutetulla tarkoitan sitä että koirat ovat tottelevaisia, pysyvät omalla pihalla vapaana (yleensä siis), ei ole ollut minkäänlaisia rähinöitä tätä ennen paitsi siis sillä uroksella.
        Eli ei ollut odotettavissa että varsinkaan tämä narttu kimppuun hyökkäisi kun ei normaalisti ole mitään ongelmia kenenkään kanssa.
        Ja edelleen, koirien omistaja on kyllä laatuneiti koirankoulutusasioissa ja tiedän että on hurttansa opettanut hyvin tavoille. Ideana tässä alunperin mulla vaan oli se että vaikka oma koira (tai no tässä tapauksessa hoitokoira) tuntuisi siltä ettei ikinä voi tehdä mitään pahaa, ei välttämättä asia niin ole. Ja nämäkin 2 koiraa mitkä tuohon tilanteeseen tulivat, selkeästi innostivat toisiaan siinä pikkukähinässä, uros katseli ja pyöri ympärillä kun toinen retuutti pentua, ja kun narttu irrotti, syöksyi uros pakenevan uhrin perään.

• 2 koiran omistaja kirjoitti:

Hyvin koulutetulla tarkoitan sitä että koirat ovat tottelevaisia, pysyvät omalla pihalla vapaana (yleensä siis), ei ole ollut minkäänlaisia rähinöitä tätä ennen paitsi siis sillä uroksella.
        Eli ei ollut odotettavissa että varsinkaan tämä narttu kimppuun hyökkäisi kun ei normaalisti ole mitään ongelmia kenenkään kanssa.
        Ja edelleen, koirien omistaja on kyllä laatuneiti koirankoulutusasioissa ja tiedän että on hurttansa opettanut hyvin tavoille. Ideana tässä alunperin mulla vaan oli se että vaikka oma koira (tai no tässä tapauksessa hoitokoira) tuntuisi siltä ettei ikinä voi tehdä mitään pahaa, ei välttämättä asia niin ole. Ja nämäkin 2 koiraa mitkä tuohon tilanteeseen tulivat, selkeästi innostivat toisiaan siinä pikkukähinässä, uros katseli ja pyöri ympärillä kun toinen retuutti pentua, ja kun narttu irrotti, syöksyi uros pakenevan uhrin perään.

niin siis oli ollut ongelmia jo aikaisemmin ja miten niin yleensä pysyvät... Ja jätetään pihalle valvomatta vaikka on ollut rähinöitä aikaisemminkin?!

Kuuluisat viimeiset sanat: Ihan koulutettuja, ei ne yleensä , paitsi sitä, tota ja tätä.

Ihmiset elävät omassa pikkukuplassaan, eivätkä suostu vastaanottamaan varoittavia merkejä, vaikka niitä sataisi.

• 2 koiran omistaja
        suomutaa kirjoitti:

niin siis oli ollut ongelmia jo aikaisemmin ja miten niin yleensä pysyvät... Ja jätetään pihalle valvomatta vaikka on ollut rähinöitä aikaisemminkin?!

Kuuluisat viimeiset sanat: Ihan koulutettuja, ei ne yleensä , paitsi sitä, tota ja tätä.

Ihmiset elävät omassa pikkukuplassaan, eivätkä suostu vastaanottamaan varoittavia merkejä, vaikka niitä sataisi.

Niin, siis NARTTU hyökkäsi, ja sillä EI ole ollut aikaisemmin ongelmia minkään koiran/ihmisen kanssa. Ja ikäkin meni vielä väärin, eli on siis 7v.
        UROKSELLA on ollut ongelmia, ja se EI hyökännyt, tai siis lähti perään mutta kumminkin.
        Tämä selvennykseksi.

Ja koirat ei olleet keskenään pihalla vaan hoitajansa kanssa, joka tosin oli varmaan takapihalla tai jossain kun ei heti tullut paikalle, mistä minä tiedän missä oli.

Ja yleensä pysyvät pihalla, ELI ovat pysyneet valvomatta pihassa TÄHÄN päivään asti.

• Ajan kysymys, koska?

Tapahtunut jo, mutta silti haluan sanoa, että mikä perkele siinä on, ettei koiria voida pitää kytkettynä jos ei ole kunnon aitausta. Koirat kaikki, niin isot kuin pienet puolustavat omaa reiviiriään ja se on niiden tietty oikeus ja kuuluukin varoittaa, mutta että mennään kiinni. Ei, se ei käy kertakaikkiaan. Itse olen niin kyllästynyt jopa meidän mökillä jossa sentään liki ainakin 300 m reuraavaan tönöön, niin annetaan vartijakoiran olla vapaana, joka sitten suurentaa ja suurentaa sitä reviiriään. Itsellä on pari pienempää rekkua, jotka eivät hyökkää kenenkään päälle ja pysyvät omalla tontilla, itseasiassa pihapiirissä. Onkin jo kirves valmiina, kun se naapurin "ihana söpö pörrönen saapuu". Minun koiriini ei tule kiinni. Ne ovat isoja koiria, joita jo ihminenkin saa pelätä. Naapuri vain tuumaa, että hänen koiransa pitää saada olla vapaana ja hän kyllä sitten korvaa koiran hinnan jos jotain sattuu. Että näitä taulapäitä sitten riittää. Ei millään uskota, että koira muuttuu iän myötä eikä edes välttämättä kaipaa lajikumppaneitaan vaan viihtyy perheensä kanssa ja näinollen vahtii myös perhettä. Ja kyllä yleisellä pihatiellä pitää saada kulkea kenenkä vaan rauhassa ilman häiriöitä. Täällä missä itse asun on myös koteja, joissa isoja koiria ja luotetaan siihen, että ne pysyvät siellä pihalla, mutta ajankysymyshän se vaan on, koska sieltä tullaan. Ja vaikeaa on vältellä kun parissa ihan lähinaapurissa isot koirat vapaana pihalla. INHOTTAVAA!

• terve koira

Niin kuin tuossa aiemmin joku jo kirjoittikin pitkään ohjeistusta, minusta on nyt turha vatvoa tapahtunutta. Vahinko, mikä vahinko.

Aloittaja, nyt sinun pitää alkaa tehdä tosissasi töitä estääksesi pentusi henkisen vaurioitumisen tapahtuman seurauksena.

Ensimmäinen ja tärkein on se, että SINUN pitää muuttaa ASENNETTASI tapahtumaan. Hoet täällä, että nyt on peli menetetty. EI OLE. Se on nyt sinusta kiinni, ei muusta.

Mieti, kuinka paljon koiria pelastetaan järkyttävistä olosuhteista. Ne ovat kokeneet ehkä vuosikausien kidutusta. Mutta niistäkin saa vielä kunnon koiria oikealla hoidolla.

Ensin pitää sen hoitajan uskoa, että koira voi parantua.

• 2 koiran omistaja
        terve koira kirjoitti:

Niin kuin tuossa aiemmin joku jo kirjoittikin pitkään ohjeistusta, minusta on nyt turha vatvoa tapahtunutta. Vahinko, mikä vahinko.

Aloittaja, nyt sinun pitää alkaa tehdä tosissasi töitä estääksesi pentusi henkisen vaurioitumisen tapahtuman seurauksena.

Ensimmäinen ja tärkein on se, että SINUN pitää muuttaa ASENNETTASI tapahtumaan. Hoet täällä, että nyt on peli menetetty. EI OLE. Se on nyt sinusta kiinni, ei muusta.

Mieti, kuinka paljon koiria pelastetaan järkyttävistä olosuhteista. Ne ovat kokeneet ehkä vuosikausien kidutusta. Mutta niistäkin saa vielä kunnon koiria oikealla hoidolla.

Ensin pitää sen hoitajan uskoa, että koira voi parantua.

En muuten ole kertaakaan sanonut että peli on menetetty enkä asiaa hirveämmin vatvo, keskustelen vaan täällä kun tuli keskustelu aloitettua.
        Ja koira on tapahtuneen jälkeen nähnyt muitakin koiria, kaikkihan se haukkuu, mutta ryttykuonot on nyt niitä joista menee paniikkiin. Eikä mene lähelle mielellään ollenkaan.

Ja kyllä tästä parannutaan, tietenkin, se vaan on eri asia kuinka kauan siinä menee.

• käppänän emäntä

Sinusta se on kiinni, uskaltaako koirasi enää muihin tutustua. Omalle kävi n. viiden kuukauden ikäisenä sakemanni niskaan kiinni, sitten muutaman kuukauden päästä terrieri kävi päälle ja sitten rotikka, koirani on sosiaalinen ja tulee edelleen toimeen terrierien, sakemannien ja rotikoiden kanssa, muttei näiden yksilöiden. Eli se on täysin omistajasta kiinni sosiaalistuuko koira, vai onko sitten pelkääjä, huonojen kokemusten jälkeen.

• HulluKoira

Mene uudestaan siitä mistä menit viimeksikin ja jos se koira mikä kävi koirasi kimppuun on vielä siinä pihassa irti ja edes katsoo koirasi tai sinun päälle niin ammu se haulikolla... Sillä siitä vaivasta pääsee todella helposti.. Sinun pentusi nyt ei varmaan mikään hirmuinen uhka sille toiselle koiralle ollut että täytyy kimppuun käydä.. Vika on korvien välissä vaikka kouluttaja olisikin kuinka hyvä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      301
      7654
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      85
      5979
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      167
      3538
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      1997
    5. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      192
      1875
    6. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      19
      1698
    7. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      36
      1579
    8. Olet kiva

Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1484
    9. Miksi haluat alentaa muita?

Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1431
    10. Heih! Vieläkö ehtii laittaa auringonkukat kasvamaan?

Kerkeekö auringonkukat kukkimaan, kun upottaa auringonkukan siemenet kävelyreittien varrella multiin? Vai onko jo ihan
      Maailman menoa
      65
      1398
    Aihe