Kun vieras "kouluttaa"

Tarvin neuvoa

En ole ammattilainen, enkä mikään tosi hyvä koirankouluttaja ja tämä on vasta ensimmäinen koirani. Se on yli -energinen ja innokas, tykkää toisista koirista ja on todella leikkisä, vaikka ikää jo yli 3 -vuotta. Sen kouluttaminen on ollut hieman vaikeaa, kun se tahtoisi kaikkien luokse leikkimään. Nykyään se kuitenkin kävelee jo lähes kaikkien koirien ohi sievästi, eikä yritä mennä niiden luo, eikä kiinnitä oikein edes huomiota. Joillekin se kääntää päätä ja mukamas nuuskii maata, eli esittää näitä rauhoittavia eleitä, näin yleensä sellaisten kohdalla jotka tuijottaa sitä ja hakevat ehkä yhteenottoa tai vastaavaa.

Silti jotkut koirat vetää sitä puoleensa, yleensä nekin vaikuttaa leikkisiltä ja innokkailta. Silloin koirani alkaa haukkua ja yrittää mennä toisen luo ja haukku siis ei ole aggressiivista. Nyt on sattunut tulemaan vastaan yksi koirakko, jonka koirasta tämä aina innostuu. Tuo toisen koiran omistaja ei keskitykään tällöin omaan koiraansa, jonka käytös ei myöskään ole täydellistä, mutta parempaa kuin omani. Hän alkaakin kehua isoon ääneen minun koiraani että "hieno koira olet, ai että oletpa taitava!" ja mitä milloinkin...

Mitäs ihmettä teen tällaisessa tilanteessa, sillä hänhän kehuu koiraani huonosta käytöksestä? Onko kellekään muulle tapahtunut mitään vastaavaa, vai onko tämä ihan ainutlaatuista ja mikä motiivi tuolla toisella on tehdä noin?

7

150

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No noita sattuu, turhanpäiväistä lässytystä ajattelematta asiaa/tilannetta sen enempää, sellaista voi tulla niin koirantaluttajalta tai koirattomaltakin.
      Entäs jos lisäisit vauhtia hieman ja vaatisit omalta koiralta enemmän etenemistä/ seuraamista ja ohittaisit tilanteen nopeammin. Keskity puhtaasti oman koiran ohjaukseen. Sekin voi auttaa niin ettei oma koirasi ehdi innostua niin paljoa? Ja samalla annat eleen sille toiselle koirakolle, että nyt on koulutus menossa..

• Tarvin neuvoa

Kiitos neuvosta. Voisin kokeilla tuota... Oon aina yrittänytkin vaan saada oman koiran totteleen ja kuuntelemaan taas. Kouluttajalta sain aikoinaan neuvon, että jännittävissä tilanteissa ei saisi kiirehtiä, koska nopea liikkuminen kiihdyttää koiraa, ja tämä on siis hyvin vilkas jo muutenkin. Piti aina yrittää astella rauhallisesti ohi kaikesta. On se toiminutkin, mutta jotkut leikkisän oloiset koirat vetää tätä puoleensa edelleen, mutta niistä yleensä selvitään vähällä säätämisellä ja säheltämisellä. Tuo vaan yllätti, että toinen alkaa siis kehumaan mun koiraa tuossa tilanteessa, mutta ehkä hän ei vaan ajattele asiaa sen kummemmin.

• Synsvinkeln
        Tarvin neuvoa kirjoitti:

Kiitos neuvosta. Voisin kokeilla tuota... Oon aina yrittänytkin vaan saada oman koiran totteleen ja kuuntelemaan taas. Kouluttajalta sain aikoinaan neuvon, että jännittävissä tilanteissa ei saisi kiirehtiä, koska nopea liikkuminen kiihdyttää koiraa, ja tämä on siis hyvin vilkas jo muutenkin. Piti aina yrittää astella rauhallisesti ohi kaikesta. On se toiminutkin, mutta jotkut leikkisän oloiset koirat vetää tätä puoleensa edelleen, mutta niistä yleensä selvitään vähällä säätämisellä ja säheltämisellä. Tuo vaan yllätti, että toinen alkaa siis kehumaan mun koiraa tuossa tilanteessa, mutta ehkä hän ei vaan ajattele asiaa sen kummemmin.

Tuossa voi olla kyse myös siitä että vastapuoli haluaa antaa omalle koiralleen kuvan tilannehallinnasta. Taktiikka jota olen oman epävarman kanssa käyttänyt onnistuneesti, on että osoitan puheen vastapuolelle, joka siis usein ollut samanlainen "nakkikioski"rähisijä, ei siis välttis mitään leikkimisiä ollut tiedossa. Puheen osoittaminen vastapuolelle antaa omalle koiralle kuvan että tunnen kaikki alueen koirat ja niiden omistajat. Oman koirani valmistin ja valmistan puheella etukäteen ja jos halu "kohdata" on molemmin puolinen, siirrän puheeni vastapuolelle kunnes ollaan ohi. Usein koirat ovat hiljaa, ja moni entinen örisijä on vaiennut. Nyt mennään siis molemmin puolin nätisti ohi, ehkä puhisten mutta kuitenkin.

Nuo sanat joita kerroit hänen käyttävän eivät ole minun lausumiani joten emme varmaan ole kohdanneet.

• Älähän huoli

Koirat ei ymmärrä vieraan puhetta. Ole huoletta, ei hän koiraasi kouluta, vaan omaansa. Arvelisin, että henkilön tarkoitus on ystävällisellä puheella viestiä omalle koiralleen, ettei ole syytä provosoitua tilanteessa.

Meillä ainakin auttaa, että puhelen ystävällisesti vastaantulevalle koirakolle, etteivät koirani koe sitä uhkana.

• Tarvin neuvoa

No joo... Mutta kun omani ei koe uhkana toisia koiria, ja tahtoo siis mennä leikkimään ja innostuu vain vielä enemmän, kun se vieras ihminen alkaa kehumaan sitä. Ei tämä rähjää, kun haukahtelee sillain ystävällisesti ja yrittää kutsua leikkiin ja alkaa kiskoa kohti. Yleensä se toinen koira joka saa tällaisen reaktion aikaan on saman oloinen innokas ja leikkisä kuin tämäkin.

• Synsvinkeln

Sun pitää vaan hyvissä ajoin itse valmistaa koira ohitukseen. Periaate on sama, oli kyseessä halu mennä leikkimään tai mittelemään tosissaan hammasvoimaa. Kerro sille että "mennään ohi vaan, ei mennä luokse vaikka halu olisi, he halunnevat lenkkeillä myös rauhassa, nyt lenkkellään mekin, siis rauhallisesti ystävä, rauhallisesti". Puhut rauhallisella äänensävyllä ja estät vedon. Kyllä se siitä ennen pitkää rauhoittuu. Kerroithan itse miten se on kolmevuotispäivän jälkeen alkanut jo rauhoittua. Tuossa iässä se alkoi meilläkin. Koirasi on siis nyt kasvanut nuoreksi aikuiseksi. Ja tästä eteenpäin rauhoittuminen jatkuu. Vuoden päästä ei ole juuri jäljellä tätä ongelmaa vaan koirasi on itsenäinen ja sinua kuunteleva haukku.

Elikkä älä suotta stressaa tästä yhdestä tapauksesta joka reagoi vähän erilailla kuin useimmat suomalaiset.

• Tarvin neuvoa
        Synsvinkeln kirjoitti:

Sun pitää vaan hyvissä ajoin itse valmistaa koira ohitukseen. Periaate on sama, oli kyseessä halu mennä leikkimään tai mittelemään tosissaan hammasvoimaa. Kerro sille että "mennään ohi vaan, ei mennä luokse vaikka halu olisi, he halunnevat lenkkeillä myös rauhassa, nyt lenkkellään mekin, siis rauhallisesti ystävä, rauhallisesti". Puhut rauhallisella äänensävyllä ja estät vedon. Kyllä se siitä ennen pitkää rauhoittuu. Kerroithan itse miten se on kolmevuotispäivän jälkeen alkanut jo rauhoittua. Tuossa iässä se alkoi meilläkin. Koirasi on siis nyt kasvanut nuoreksi aikuiseksi. Ja tästä eteenpäin rauhoittuminen jatkuu. Vuoden päästä ei ole juuri jäljellä tätä ongelmaa vaan koirasi on itsenäinen ja sinua kuunteleva haukku.

Elikkä älä suotta stressaa tästä yhdestä tapauksesta joka reagoi vähän erilailla kuin useimmat suomalaiset.

Okei... Kiitti neuvoista. Ehkä tää tästä korjaantuu. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      316
      8095
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      97
      6309
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      174
      3651
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      38
      2346
    5. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      66
      2260
    6. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      39
      2153
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      2136
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      196
      2004
    9. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      83