Minä törmään meillä päin päivittäin koiranulkoiluttajiin joilla koirat juoksentelevat ympäriinsä vapaana.
Käyn joka päivä lenkillä ja lenkkipoluilla on jatkuvasti kaiken laista karvaturria vapaana,pikkukoirat eivät paljon hätkäytä mutta eilenkin kolme seefferiä syöksyi metsästä ja omistajasta ei ollut tietoakaan.
Ymmärrän sen jos koira on ulkoiluttajan välittömässä läheisyydessä ja on hallittavissa mutta kun ne juoksentelevat sadan metrin päässä niin se ei mielestäni ole oikein.
Muutaman kerran on mennyt painimiseksi koirien kanssa mutta toiseksi en ole jäänyt koska on kolmenkymmenen vuoden kokemus koirista ja tarvittaessa taskusta löytyy kättä pidempää.
Olen itsekkin koiraihminen joten koiria vastaan minulla ei todellakaan ole mitään.
Miksi koiraa on pakko pitää kytkemättä?
36
470
Vastaukset
- Esitit juuri
kysymyksen jota olen itsekin ihmetellyt. Enkä ole keksinyt muuta vastausta kuin kollektiivnen hölmöys jopa idiotismi. Yleensä vielä on niin, että mitä hankalampi rotu, sen varmemmin se on auki.
- Yksinkertaista
No siksi pidän omaani vapaana, kun sille ei kertakaikkiaan riitä pelkät hihnalenkit, eli tarvitsee juoksemista. Emme kuitenkaan juoksentele pururadoilla ihmisten joukossa.
- Hmphf!
Fleksi ja juoksuliina on myös keksitty. Jotkut ovat hankkineet koirilleen juoksumattoja.
On siis kehitetty monia keinoja joilla voi koiraansa juoksuttaa laillisesti. Vapaana ei ole laillista. - Älytöntä
Hmphf! kirjoitti:
Fleksi ja juoksuliina on myös keksitty. Jotkut ovat hankkineet koirilleen juoksumattoja.
On siis kehitetty monia keinoja joilla voi koiraansa juoksuttaa laillisesti. Vapaana ei ole laillista.No just, pistäpä setteri flexin päähän ja katso miten käy :) , tai hommaa sille juoksumatto, se taatusti korvaakin metsälenkit...
Niin että kyllä me siellä metsässä vaan juostaan, sanoi laki mitä tahansa. - Hmpf!
Älytöntä kirjoitti:
No just, pistäpä setteri flexin päähän ja katso miten käy :) , tai hommaa sille juoksumatto, se taatusti korvaakin metsälenkit...
Niin että kyllä me siellä metsässä vaan juostaan, sanoi laki mitä tahansa.Juujuu, minulla ei ole setteriä jonka voisin laittaa ja katsoa. Joten miten jos vaikka lainaisit omaasi minulle niin todellakin näet sen miten käy ja kuinka toimii.
Mutta laita vaan se koira fleksiin tai juoksuliinaan kiinni jos juoksette muiden metsissä. Ettei joku koirapelkoinen vielä kalauta sitä hengiltä.
Koiran paras henkivakuutus on älykäs omistaja. Sinun setterilläsi ei taida sellaista olla... - se setterin omistaja
Hmpf! kirjoitti:
Juujuu, minulla ei ole setteriä jonka voisin laittaa ja katsoa. Joten miten jos vaikka lainaisit omaasi minulle niin todellakin näet sen miten käy ja kuinka toimii.
Mutta laita vaan se koira fleksiin tai juoksuliinaan kiinni jos juoksette muiden metsissä. Ettei joku koirapelkoinen vielä kalauta sitä hengiltä.
Koiran paras henkivakuutus on älykäs omistaja. Sinun setterilläsi ei taida sellaista olla...Sitä on vähän vaikea kalautella, kun ei mene vieraiden ihmisten lähelle ja juoksee myös varsin nopeasti :)
Itse olen sen verran älykäs, etten lähde täällä kommentoimaan muiden älykkyyttä... - Hmpf!
se setterin omistaja kirjoitti:
Sitä on vähän vaikea kalautella, kun ei mene vieraiden ihmisten lähelle ja juoksee myös varsin nopeasti :)
Itse olen sen verran älykäs, etten lähde täällä kommentoimaan muiden älykkyyttä..."Itse olen sen verran älykäs, etten lähde täällä kommentoimaan muiden älykkyyttä... "
No eipä sulla paljon aihetta älykkääksi ole itseäsi edes kehua jos et ymmärrä pitää koiraasi kiinni.
Vahingon sattuessa omistajan kommentti on: "Ei se ennen ole...". Tämän välttämiseksi pidä se rekku vaan kytkettynä. Ja sen jälkeen ala kehua itseäsi älykkääksi... - Setteri ja minä
Hmpf! kirjoitti:
"Itse olen sen verran älykäs, etten lähde täällä kommentoimaan muiden älykkyyttä... "
No eipä sulla paljon aihetta älykkääksi ole itseäsi edes kehua jos et ymmärrä pitää koiraasi kiinni.
Vahingon sattuessa omistajan kommentti on: "Ei se ennen ole...". Tämän välttämiseksi pidä se rekku vaan kytkettynä. Ja sen jälkeen ala kehua itseäsi älykkääksi...Jopas nyt ollaan ärhäköitä :)
Ei se tosiaan ennen ole, eikä ole vastakaan...
Tänäänkin oltiin metsässä ja tuolla se koira makaa tyytyväisenä sohvalla
ja luulen, että tykkää omistajastaan. Kaikkea hyvää sinullekin. - 6hj,hyt5vjhgftrse
Hmphf! kirjoitti:
On siis kehitetty monia keinoja joilla voi koiraansa juoksuttaa laillisesti. Vapaana ei ole laillista.Taajama-alueen ulkopuolella saa pitää ihan laillisesti vapaana.
- Niinpäniin
Siksi kanssa pidän omani irti,kun välimatka metsälenkilläkin on korkeintaan koiralla ja minulla 5m.Tiellä taas koiran lapa lähes koskettaa alareittäni,ja vasemmalla puolella.Keskusta-alueilla aina remmissä.
- Sannnnna
No fleksi ja juoksuliina eivät kyllä alkuunkaan korvaa vapaanajuoksua. Kyllä Suomessa metsiä riittää.
Mutta en hyväksy sellaista, että isoja koiria juoksutetaan paikoilla, missä ihmisiä liikkuu. Ovathan ne pelottavia joidenkin mielestä ja saattavat hyökätä pikkukoirien päällekin. Pitää mennä vaan kauemmas.
Mielestäni koiran mahdollisuus vapaanajuoksuun on ihan eläinsuojelukysymys, jota lainsäädäntö ei huomioi.- Jos haluat
juoksuttaa koiraasi vapaana, tee se omassa metsässäsi ja pidä huoli ettei mene naapurisi puolelle. Jos et omista vaihtoehdot ovat joko ostaa tai tyytyä koirapuistoon.
- metsänomistaja
Jos haluat kirjoitti:
juoksuttaa koiraasi vapaana, tee se omassa metsässäsi ja pidä huoli ettei mene naapurisi puolelle. Jos et omista vaihtoehdot ovat joko ostaa tai tyytyä koirapuistoon.
Niin huomioikohan nämä muut metsässäulkoilijat sitten, että vastaantuleva irtokoira onkin metsänomistajan oma? Ja itse he liikkuvat toisen metsässä. Sitten tänne vaan kirjoitellaan miten hirveät koirat laukkoo metsissä että marjastajat säikkyy.
- Koirat irtokoiriksi
No et ole kohdannut isoa koiraa puolustamasa itseään koskaan. Koiralle on mukava olla vapaana. Vastaukset viestiini tulevat tietenkin koira ei saa olla vapaan ilman omistajan hallintaa. Minusta kuin on mukava olla lain rikkoja.
- Mars eteen/taakse
Nää on näitä rasukka koiranomistajia, jotka eivät osaa kouluttaa koiraansa eivätkä hallitse koiraansa. Koira, joka on hyvin omistajans hallinnassa ei edes vapaana ollessaan ole poissa omistajansa näkökentästä ja välittömästi siirtyy omistajansa viereen pyynnöstä sillä sitä ei käskytetä vaan se siirtyy aivan normiäänellä ilmoitettuun kutsuun. Yleensä ne ovat myös omistajia, jotka eivät voi viedä koiraansa koirapuistoon, koska ne eikä omistaja tule toimeen muiden elollisten kanssa. Turha sanoa, että koiralle ei riitä lenkillä olo vaan pitää saada juosta siellä metsässä muita häiriköimässä. Itselläni on pieniin koiriin lueteltavia kaksi kappaletta (alta 15 kg) ja molemmat esim. tänään ulkoilutettu/touhuttu seuraavasti. Aamulenkki reipas 4 kilsaa, iltapäivällä kotiagia pihalla, vie energiaa tosipaljon. Hyppäävät renkaasta ja esteestä kumpikin reilut pari-kolmekymmentä kertaa ja ihan huutaen onnesta, että kumpi saa ensin hypätä. Muut välineet siirtyneet talvisäilöön. Pallon noutoa parikymmentä kertaa. Pihalla oloa kun omistajat touhuilee n. puolisen tuntia. Iltapäivälenkki viiden maissa 4-5 km, kotiin tulon jälkeen ruoka n. 18.30 -19. Illalla enää iltapissatus. AI niin, sisällä pallon ja kongin etsintää n. 15-20 min (nenäkäyttö vie energiaa kummasti). Jos ei ole omaa pihaa, niin siellä lenkilläkin voi hypellä ja aina löytyy paikkoja, jossa voi hypätä. Hyppääminenhän ei ole koiralle luontaista, mutta omani tykkäävät siitä kovin. Meillä hypätää vaan ja ainoastaa ennen ruokailua. Koiran pitää saada toki purkaa energiaa, mutta se ei ole sitä, että pinkoo pitkin maita ja mantuja ja omistaja ties missä. Monet nää asiat tulee ihan vaan siitä, että ei tajuta koiraa otettaessa, kuinka paljon se vaatii omistajaltaan.
Itse käytän koiriini aikaa viikkotasolla hoitoineen, lenkkeineen yms. n. 25 h. Eihän se ole kuin reilu vuorokausi viikosta. Jos ei edes tähän kykene on asiat aika hassusti. Ikävä kyllä on paljon ihmisiä, jotka laiskuuttaan tuovat metsään, kun ei viitsitä lenkittää niitä turrejaan ja usein laiminlyövät muutenkin koiran kokonaisvaltaisen hoidon. Näitä yksinkertaisuuksia meillä riittää pilvinpimein.
Annan siis laatuaikaa koirilleni niin paljon kuin pystyn. Ensiviikonloppuna metsäretki ihan kytkettynä n. 4-5 tuntia ja vastaantulijat kiittää eivätkä pelkää.- Huono ihminen
Se on hienoo kun on vielä noita täydellisiä ihmisiä. Kirjoitathan tuon omakehu-vuodatuksesi vielä luetuimpiin valtakunnanlehtiin, oli meinaan niin upeeta uhrautuvaisuutta sinulta, kyllä me muut luuserit koirinemme joudetaan häpeäpaaluun, ihan kertakaikkiaan.
- Mahtavaa
Voi yksinkertaisuus:)
- piskit kii
Siksi nämä vapaana juoksevat on niitä isoimpia ja arvaamattomia, koska ne ei osaa kävellä remmissä nätisti ku niitä ei ole osattu kouluttaa, omistajat on laiskoja ja saamattomia, siksi oikasee helpoimman kautta ja pitää vapaana koiraa, joka on erittäin typerää. Itse ole irtokoiran joutunut potkasee omien koirieni kimpusta ku ei huuto tehonnu, koira parkaa, mutta tehos onneksi. Että kyllä ne koirat kannattas pitää kii.
Jos et osaa koiraa kouluttaa remmissä menee ni älä hommaa koiraa, hommaa marsu. Tiesittekö että on keksitty esim.KOIRAPUISTO jossa voi ihan laillisesti pitää omaa sesseään vapaana ;) Eli ei muutaku sinne, siellä mekin käydään tai sit ollaan omassa pihassa vapaana. Koira on aina koira ja käyttäytyy aina sen mukaan. Vaikka oliskin koulutettu niinku minun koirat. Tää on hyvä muistaa.- Setteri ja minä
Minun koirani on iso, mutta ei arvaamaton. Se osaa kyllä kävellä remmissä, mutta totuus on, että setteri ei tyydy pelkkiin hihnalenkkeihin. Se vaatii vapaana juoksemista, siitä se todella nauttii. Laiskaksi en kyllä voi itseäni sanoa, kun rämmin metsässä tänäänkin pari tuntia, en seisonut yhtään paikallani!
Koirapuistoissa ollaan toki käyty, mutta koirani ei jaksa siellä kauaa olla, vaan pyytää pois! Ei se viihdy siellä suljetulla alueella, vaikka kavereita onkin, enkä minäkään näe mitään mieltä seisoskella siellä paikallaan, me kaipaamme molemmat liikuntaa. - werty6u
Setteri ja minä kirjoitti:
Minun koirani on iso, mutta ei arvaamaton. Se osaa kyllä kävellä remmissä, mutta totuus on, että setteri ei tyydy pelkkiin hihnalenkkeihin. Se vaatii vapaana juoksemista, siitä se todella nauttii. Laiskaksi en kyllä voi itseäni sanoa, kun rämmin metsässä tänäänkin pari tuntia, en seisonut yhtään paikallani!
Koirapuistoissa ollaan toki käyty, mutta koirani ei jaksa siellä kauaa olla, vaan pyytää pois! Ei se viihdy siellä suljetulla alueella, vaikka kavereita onkin, enkä minäkään näe mitään mieltä seisoskella siellä paikallaan, me kaipaamme molemmat liikuntaa.Kuka sanoo että koirapuistossa pitää paikallaan olla. Kannattaa touhuta siellä koiran kanssa ni se on sillekki mieluisampaa, mene vaikka rajasaaren tai järvenpään koirapuistoon, tosi isoja puistoja ja menee ihan metsästä :) Tai oletko kuullut sipoon koirametsästä? sielläkin saa laillisesti pitää koiraa irti, ja on tilaa ja kavereita _:)
- Voe äet
Nää on nää keskustelijat näköjään kaikki kehä kolmosen sisäpuolelta.
Ei tietoa eikä mielikuvitusta, että Suomessa tosiaan on metsiä, jossa saa ihan rauhassa ulkoilla koirineen, eikä vastaantulijaa ole.
Ja isot, liikunnalliset rodut tarvitsevat mahdollisuutta juosta kunnolla. Kävelylenkit eivät riitä niiden liikunnaksi. Koirapuistossa on heti aita vastassa ja muut huutamassa apua.
Koirapuistosta saa ripulitaudin joka kerta jos siellä käy.- Setteri ja minä
Sanopas muuta, on vähän hankalaa täältä Turusta lähteä Rajasaaren koirapuistoon :) Eikä se setteri mun kanssa siellä puistossa mitään jaksa touhuta, katsoo vaan, että koska lähdetään. Se rakastaa metsiä niinkuin minäkin ja juoksee siellä tuulispäänä, se on setterin elämää!
- Kokemusta löytyy
Jaa vai niin.. "eikä vastaantulijaa ole" näin ne vihasten koirien omistajat ajattelevat, mutta kun tarpeeksi usein käy juoksuttamassa koiria vapaana niin varmasti joskus joku vastaan tulee, yleensä koiran kanssa ja sillon kyllä käy huonosti.
- 3ulkopuolelta
ripulitautia ei tule jos huolehtii koiran säännöllisestä madotuksesta ja rokotuksesta, ja kannattaa myös kouluttaa koira ettei syö mitään maasta ni ripulilta välttyy ;)
- Puistosetä
Kas siinähän asiantuntija!
Ripulin aiheuttaa bakteeri tai virustartunta. Madotuksilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, rokotusta ripulia vastaan ei ole olemassakaan. Ja koirapuistossahan juostaan vapaana. Kyllä koira kuin koira nuuskii/nuolee lajitoverin pissa- ja kakkaviestit, koulutuksista huolimatta. Ja saa tartunnan, jos tarjolla on. Myöskin kennelyskä leviää koirapuistoissa, kaikki omistajat eivät edes tunnista oireilua.
Joskus talvella voisin puistoilla, jolloin pakkanen tappaa taudinaiheuttajat.
- Minävaan
Minä ainakin juoksutan koiraani vapaana metsässä, vaikka kyseessä onkin melko suuri 30 kg koira. :) Se on ihan koulutuksesta kiinni, lähteekö ne koirat kauas omistajasta, ja en näe syytä miksi hyvin koulutetut koirat pitäisi pitää metsälenkeillä kiinni. Ja varsinkin kun täällä ei edes ole mitään koirapuistoa.
- jyuiyuiiiu
Minusta on parempaa hallintaa kun opetetaan koirat myös vapaanaoloon ja jos pääsee vahingossa irti niin ei aiheuta silti vaaraa.
Mutta siis vain ne jotka on koulutettu niin vapaanapitoa. :)
Koiraton olen ja pidän siitä kun koiria jotka on koulutettu tulee vapaana vastaan lenkkipolulla..niitä on kiva katsella toisin kuin räyhiä remmeissä joita ei saada edes remmissä kulkemaan nätisti. ja jos ne pääsee irti niin apua..:( - Muistakaa muut...
Mulle yksi nainen sanoi eilen ettei ole hänen ongelma jos minun koirat eivät tule juttuun toisten urosten kanssa. Hänen jättirotuosta koiraa pyysin pitämään jatkossa kiinni kun keskellä pientalolähiötä piti koiraa irti, siten että kunnon tappelu ei ollut kaukana siten kun tämä irtokoira olisi halunnut kovasti tehdä tuttavuutta omieni kanssa. Olisikohan se ollut yhtä kiltti jos urokseni olisi napannut kurkusta? Kuten pari kk sitten kävi yhden irtorottiksen kanssa. Parasta on että osa koiranomistajista ei näe metsää puilta. Olisi erittäin korrektia pyytää anteeksi jos oma koira ei ole hanskassa, mutta tähän kykenee vain harva. Kun eihän se mamman mussukka mitään tee, kellekkään missään tilanteessa! Vahinkoja sattuu koirien kanssa aina, mutta huomiokaa muutkin ihmiset kuin oma napanne ja ei niin hihnan päässä olevat koiranne. Kyllä koiran omistajan täytyy olla sen verran aktiivinen että jaksaa hoitaa koiransa ilman että muut ihmiset kärsivät...
Onpa taas avauduttu :) - snautsin naapuri.
Siis omistaja ei voi juosta koiransa kanssa??
Kenelle on haitaksi edes yksi viiden kilsan lenkki kerran päivässä?
Jalkavaivaiset ymmärrän kun itsellänikin on nivelrikko...
Jos omistajat tajuaisivat tämän niin heidänkin terveytensä kohenisi ja ikä pitenisi ja työnantaja kiittäisi kun ei sairastella niin paljon...
Mutta jos et jaksa juosta edes viittä kilometriä päivässä niin miksi ihmeessä hankit rodun jonka juoksutarve on paljon enemmän?
Esim Säfer. Tämän rodun pitäisi saada juosta noin 20 km vuorokaudessa.
Ja näitä rotuja on paljon,joille ei todellakaan riitä muutama kilsa päivässä.
Miksi hankitaan tällaisia koiria??
Ei todellakaan ole oikein,että koiria tuntemattomat ihmiset joutuvat iltalenkillään arvuuttelemaan,että onko ilman isäntää vastaan tuleva koira ystävällinen,oli se minkä kokoinen tahansa.
Ja osa ihmisistä oikeasti pelkää koiria,oli se koira minkä kokoinen tahansa.
Ei se ole selitys millekkään,että koirani on hallinnassa.
Jos joku pelkää koiraa,niin hän ei selityksistä piittaa.
Peko pysyy ja pahenee joka kerta vastuuttoman koiranulkoiluttajan vuoksi.
Voi jopa muuttua fobiaksi.
Teidän koiraa irtipitävien pitää nyt vaan tajuta,ettei se käy,ainakaan taajama-alueella tai kaupungissa.
Haluatteko todella henkilöityä idiooteiksi vain oman mukavuutenne vuoksi?
Ja juoksumatosta vielä. Se todellakin antaa koiralle liikuntaa tehokkaasti.
Voihan sen lisäksi vielä mennä nuuskuttelulenkeille.Eihän se ulkoilua korvaa,mutta korvaa ne puuttuvat kilsat joita tietyt rodut tarvitsevat.
Naapurilla on joku snautseri ja se rakastaa tuota juoksumattoa!
Tiettyyn aikaan päivästä kuulema oikein rupeaa pyytämään sille,jotta saa liikunnantarpeensa tyydytettyä
.On mukava katsoa kun koira korvat heiluen tyytyväisenä lönköttää matolla melkein tunnin. Ei tullut edes pois matolta kun kävin heillä kylässä. Tuli vasta kun oli saanut juoksutinkinsä täyteen.
Isäntänsäkkin käyttää samaa mattoa ja molemmat ovat todella hyvässä kunnossa,oikein silmä lepää... - rffrrrr
EI KOIRAA SAA PITÄÄ TAAJAMANKAAN ULKOPUOLELLA VAPAANA, JOS OMISTAJA EI OMISTA METSÄÄ TAI JOS EI OLE LUPAA PITÄÄ TIETYSSÄ METSÄSSÄ.
Sattuiko kenellekkään tulemaan mieleen, että metsästyskoiria saattaa olla samaan aikaan siellä metsässä, jossa ilman lupia vihaisia koirianne pidätte vapaana.
Itelläni oli todella lähellä ettei vapaana ollut koira käynyt ajokoirani kimppuun mehtäreissulla. Koiran omistajakin oli jopa paikalla. seuraavalla kerralla ilmoitan asiasta poliisille.Lukutaidottomia on kai puolet ihmisistä?! Tai ainakin jos kysessä on laki:
Muuan tuntemani metsänomistaja laittoi metsätiensä varrelle Irtipito kielletty- kyltit, koska hänen oli irtokoirien takia vaarallista kulkea omassa metsässään ( jotkut kiltit pienet kultamussukkat olivat käynyt pureskelemassa tuota miestä ja hänen ajokoiraansa... -useamman kerran)
Niihin kyltteihin oli mm. pyydetty poliisilta myös logot...
- ldjölskfadlä'då
"Onneksi" omistan itse ison uroskoiran. En ulkoiluta vapaana kuin omalla, aidatulla tontilla. On hyvin koulutettu ja tottelevainen, mutta edelleen peräänkuulutan sitä, että koirilla on omat aivot, ne tekee itse päätöksiä, eikä niitä voi ikinä hallita 100%. Kerran tuli irtokoira takaapäin, en kerennyt reagoida ennen koiraani -> nappasi päästä kiinni niin mm. koiran toinen silmä sokeutui. Kovasti tämä irtipitäjä yritti minulta eläinlääkärilaskua periä, mutta eipä auttanut itku markkinoilla.
- takapuolihellänä
tätä ihmettelen minäkin. Jos koira on hyväkäytöksinen ja pysyy korkeintaan muutaman metrin päässä ja ollaan liikkeellä "koirattomalla" alueella, en näe mitään sitä vastaan, että koira on irti. Mutta tässä yksi omakohtainen kokemus, joka ei mikään kovin mukava.
Asumme kerrostalossa alueella, jossa on suhteellisen vähän koiria. Meillä itsellämme on koira, joka ei siedä toisia uroskoiria. Koira on jo melko vanha ja kodinvaihtaja, joka on ollut meillä vajaan vuoden, en ole siis saanut tuota remmirähjäystä kuriin ainakaan vielä. Koira on äärimmäisen reviiritietoinen ja puolustaa omaa reviiriään henkeen ja vereen. Talossamme on myös toinen koiranomistaja. Koira on todella isokokoinen n. 3-vuotias uroskoira. Se on todella kiltti ja omistaja pitääkin sitä lenkillä aina vapaana. Koira pysyy aina korkeintaan muutaman metrin päässä, eikä välitä toisista ihmisistä tai koirista ollenkaan. Käytävässä tavatessamme koira ei reagoi minuunkaan mitenkään, vaikka haisen toiselta uronkoiralta. Koira on kyllä todella iso ja melko pelottavan näköinenkin, joten jos en koiraa tuntisi, niin hätkäisisin aina, kun näen sen vapaana. Omistajalla on kuitenkin remmi aina mukana.
Ongelma on kuitenkin tämä. Minkä ihmeen takia omistaja ei voi pitää koiraansa hihnassa, kun ollaan omassa pihassa, kun se remmi sillä kuitenkin on? Ja kun omistaja varsin hyvin tietää, että meidän koiramme ei tuota toista koiraa siedä? Ja tuloksena eräänä pimeänä iltana siis tämä: Tulimme eräänä pimeänä syysiltana kotiin hieman pidemmältä reissulta. Olin hakenut koiran hoidosta ja olin juuri päästänyt koiran autosta ulos ja nostelin autosta nyt muita laukkuja. Koira hihnassa ja hihna tietysti kädessäni. Lisäksi selässä lapsen reppu, kädessä oma käsilaukku, olalla isompi kassi ja juuri olen ottamassa autosta muovipussia, jossa koiran ruokakupit yms. Olen siis selin koiraan, joka seisoo heti takanasi. Yhtäkkiä koira riuhtaisee hihnasta ja aloittaa mielettömän rähinän ja vetämisen. Pyörähdän vedon voimasta ympäri, putoan liukkaaseen maahan pyllylleni ja kassit putoavat maahan. Mitä siis näen? Tietysti naapurin koiran. Oma koira on vielä "hallinnassa", eli hihnasta en päästänyt kuitenkaan irti. Tilanne olisi ollut ohi ilman isompia ongelmia, ellei naapurin koira olisi ollut vapaana. Koira on kiltti, eikä rähjää, mutta ilmeisesti ei tässä tilanteessa tajunnut, että haukkuva koira voi myös purra. Päätti siis tulla lähemmäs tutustumaan meidän koiraamme, joka tietenkin iski hampaansa kiinni tuohon toiseen koiraan. Omistaja yritti käskeä koiraansa, mutta ei totellut. Itse yritän vetää omaani edelleen maassa rähmälläni ollessa ja saankiin koiraa hieman vedettyä lähemmäs toinen käsi verellä, sillä hihna oli jo ehtinyt viiltää kämmeni nahkat verille, kun olin paniikissa tarttunut hihnaan paljaalla kädellä. Saan koiraa vedettyä lähemmäs, mutta siitä ei ole apua sillä naapurin koira ei edelleenkään tajua perääntyä. Vihdoin omistaja herää ja nappaa koiraa pannasta kiinni ja tilanne on ohi muutamassa sekunnissa. Loppujen lopuksi oma koirani ei iskenytkään hampaitaan niin kovin tiukkaan kiinni, kun luulin, vaan ainoat vahingot ovat oma häpeäni, sekä hieman hellänä oleva käsi ja takamus.
Vikaa on tietenkin molemmissa, sekä minussa ja omassa koirassani, että naapurissa ja hänen koirassaan. Tämän tilanteen pistän silti naapurin miehen syyksi. Mikäli tuo naapurin koira nimittäin olisi ollut hihnassa, tilanne ei olisi edennyt rähinää pidemmälle. Molemmat tiedämme nimittäin miten koirani reagoi tuohon toiseen koiraan, joten miksei sitä koiraa voi pitää pihassa kytkettynä? Itse normaalisti olen todella tarkkana pihassa ja rappukäytävässä liikkuessamme ja pidän koiran melko lähellä juuri sen takia. Tämän jälkeen olen ollut entistä tarkempi, mutta mies ei edelleenkään pidä omaa koiraansa hinassa, ei edes omassa pihassa. WTF? Se hihna on kuitenkin miehellä aina mukana, joten miksei sitä käytetä?- Koirat kiinni
Mutta on olemassa sekin fakta, että moni hihnassa oleva koira kokee irti olevan koiran uhkana itselleen, varsinkin jos jotain pientäkin on joskus käynyt, eikä remmirähjäysohituksetkaan auta.. Kohtuullista kait olisi edes pyytää jatkossa pitämään koiraa kiinni kun näkee teidät/ pihassa. Ehkä se mies itsekkin yllättyi, tajuaisiko nyt? Tai sitten ottaa herneen nenään kuten useimmat koiranomistajat kun pyytää pitämään kiltit kullannuppuset hihnassa...
- Tätsy
Tosiaan muistakaa, ettei koiraa saa pitää taajamankaan ulkopuolella auki!! Toisen metsässä irtopitoon tarvitaan maanomistajan lupa jne.
Mä liikun oman sakuni kanssa metsäpoluilla ja pelkään tappelua, kun irtokoiria tulee vastaan. Omani ei ole vihainen, mutta puolustautuu kyllä!!
Omani kun on hihnassa, se ei pääse tappelua aloittamaan, joten irtokoiran omistaja korvaa kaikki vahingot!!!
Ihan toinen juttu on se totuus, että koiran on hyvä saada juosta vapaana niin lujaa, kun se itse haluaa. Mutta paikka kannattaa valita huolella!!! - 20´+1
Taajamissa en itsekään ymmärrä irtipitoa, paitsi pienillä pennuilla. Pennut tarvitsevat vaihtelevaa maastoa ja vaapana juoksemista omaan tahtiin. Flexi on tottakai hyvä tässä, mutta ei ole kiva kun sotkeutuu jalkoihin ja sattuu. Etenkin isoiksi kasvavilla pennuilla runsas maastoliikunta on tärkeää. Oikeanlainen monipuolinen liikunta vaikuttaa merkittävästi kasvuun ja mm. lonkkien kuntoon.
Jos jotain sakunpentuakin ulkoiluttaa asfaltilla hihnassa ja kerran viikossa puistossa, en ihmettele, jos tulee lonkkavikoja ja kyynäriä, selkävikoja, huonoa tasapainoa ym.
Mitä tulee sitten aikuisiin... niin ei. Toki jos omat maat ja pellot, alueet joissa liikkuu ehkä muutama muu koko päivän aikana, niin mikä ettei? Mutta taajamalähiöt pienine metsäläntteineen, ei!
Sillä ei ole mitään väliä onko juuri se oma sesse, jota pidetään vapaana, kiltti. Minua niin risoo, kun vastaan tulee koira ja omistaja kiekuu, "ei se mitään tee!" mutta MINUN TEKEE. Koirani ei hyväksy vieraita iholle tunkevia, etenkään samaa sukupuolta olevia. Joten jos koirasi henki ei ole sinulle kallis, anna tulla vaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3168075Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne976299Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1743644Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee352259- 392133
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san222126- 622112
Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1962004- 831857
- 481565