Kaverin koira on hullu!

herdogiscrazyyyy

Ystävälläni on vajaa 2-vuotias koira, jota ei ole vieläkään opetettu tavoille! Ja siis sanon tämän kaikella rakkaudella, koska kyseessä on hyvä ystäväni ja siksi haluaisinkin puuttua asiaan ennen kuin on liian myöhäistä. Koirahan on vieläkin ehkä vähän pentuvaiheessa tai ainakin nuori ja virtaa riittää. Ymmärtääkseni sitä ulkoilutetaan ja teetetäänn aktiviteetteja ihan tarpeeksi, mutta kyse on koulutuksesta ja tottelevaisuudesta - tai sen puutteesta. Ystäväni jopa itse myönsi, että koira on "vähän raskas" ja että koiraa ei ole ihan kunnolla koulutettu. Kun sanoin hienovaraisesti, että se kannattais vaan sitkeesti opettaa tavoille, se vaatii kärsivällisyyttä niin hän tokaisi rehellisesti "en oo kauheen kärsivällinen". Koira on ollut jossain lyhyessä koulussa, mutta kaverin mielestä homma ei toiminut, koska "namia annetaan liikaa ja koiraa pitäisi palkita joka välissä". Öööööö no eikös se mene niin????? Mun on vain paha mennä sanomaan mitään jyrkkää, vaikka suorasanainen olenkin ja ollaan hyviä kavereita, koska itselläni ei ole kokemusta koiran kanssa saati sen kasvattamisesta. Mutta kyllä ihan järkikin sanoo, ettei ole normaalia hyppiä vieraita vasten, hyökkiä koko ajan leikkisästi kohti, näykkiä tavaroita ja tumppuja käsistä, varastaa ja kantaa kenkiä ym tavaroita, ulista ja haukahdella lujaa "tyhjän takia", kiivetä syliin kun istutaan ruokapöydässä, ei tottele käskyjä (osaa niitä, mutta vaatii hirveen keskittymisen ja ruokaa), vetää hihnaa, suojelee omaa ruokaa vihaisesti...

Pitäisikö mun vain suositella jotain koirakouluja tai opetusvideoita silleen *vinkvink* vai kertoa suoraan mahd. lempeästi mikä mättää vai...? Sanokaas te koiraihmiset, miten itse haluaisitte kuulla raskauttavia totuuksia lemmikistänne? Ja mikä saisi teidät oikeasti tekemään asialle jotain eikä vain heittäytymään puolustuskannalle ("mun fifi on vaan itsepäinen, en mä voi kieltää sitä, se on mun paras kaveri, ei se pahaa tarkoita, muut vaan pelkää sitä")? PLiiiiis auttakaa, se on oikeasti kiltti, ihmisystävällinen ja leikkisä koira, jolla olis kaikki hyvät mahdollisuudet, mutta ystäväni vain sattuu olemaan laiska ja ilman auktoriteettia!

22

716

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hillitön

Laiskan lällyttäjän koira kasvaa huonotapaiseksi, voi voi. Kyllä kait se vierestä katsojaa keljuttaa. Tuskin piittaa sinun sanomisistasi. Suuttuu korkeintaan. Sellainen ihminen on, ei halua kritiikkiä kuunnella ennenkuin on liian myöhäistä.

• Löytyyhän niitä videoita ja kirjoja, vaikka Victoria Stillwelliltä, muttei nekään paljoa auta jos ei itse lähde sen koiran kanssa liikkeelle. Olet ihan oikeassa että koira on vielä nuori ja sillä on hyvät mahdollisuudet. Toivottavasti saat kaverin kipinän syttymään koiraharrastamiseen.

• Löytyyhän niitä videoita ja kirjoja, vaikka Victoria Stillwelliltä, muttei nekään paljoa auta jos ei itse lähde sen koiran kanssa liikkeelle. Olet ihan oikeassa että koira on vielä nuori ja sillä on hyvät mahdollisuudet. Toivottavasti saat kaverin kipinän syttymään koiraharrastamiseen.

• 77777777777777777777

Ei sinun tarvitse mitään tehdä. Aika hoitaa.Kun ensimmäiset maksamiset esim rikotuista tavaroista tai vaatteista tulee, tai peräti omistajan puremiset, alkaa omistaja saada tarpeekseen. Ja sitten koira annetaan eteenpäin omistajan ajanpuutteen takia.
      Odottele rauhassa.

• hani3

Ei kun tottelevaisuuskurssille!

• Virkanainen

Tuo koiran vieraita vasten hyppiminen on todella ärsyttävää. Olen ammatissa, jossa ihmiset pyytävät minua kotikäynneille. Harva koiranomistaja maksaa hymyssäsuin minulle korvauksia riekaleille kynsityistä vaatteistani.

Laittakaa koira taluttimeen pöydänjalkaan kiinni tai lukitkaa toiseen huoneeseen, jollette osaa kouluttaa koiraanne kohtaamaan hyppimättä sisälle tulijaa!!!

• En varmasti laita

mikäli olet poliisi, tullinainen, sosiaalitarkastaja, ulosmittari, tai mikä tahansa taho joka pyrkii ottamaan haltuunsa jotain minulla olevaa hyvää. Kotikäyntejä tekevät kun harvemmin tuovat perheelle rahaa, yleensä vain vievät sitä.

• Virkanainen
        En varmasti laita kirjoitti:

mikäli olet poliisi, tullinainen, sosiaalitarkastaja, ulosmittari, tai mikä tahansa taho joka pyrkii ottamaan haltuunsa jotain minulla olevaa hyvää. Kotikäyntejä tekevät kun harvemmin tuovat perheelle rahaa, yleensä vain vievät sitä.

Teen kotikäyntejä asukkaan pyynnöstä (suorastaan vaatimuksesta), joten kertoo jotain älykkyydestäsi ja lukutaidostasi tuo arvauksesi.

Minut siis kutsutaan käymään, eli voinko paremmin sinulle rautalankaa vääntää? :D En ole ottamassa mitään "hyvää" vaan tuomassa sitä.

Etkö sitten osaa kouluttaa koiraasi olemaan hyppimättä? Jos osaat, ei sinun tarvitse laittaakaan koiraa pois ovelta.

• herdogiscrazyyyy
        Virkanainen kirjoitti:

Teen kotikäyntejä asukkaan pyynnöstä (suorastaan vaatimuksesta), joten kertoo jotain älykkyydestäsi ja lukutaidostasi tuo arvauksesi.

Minut siis kutsutaan käymään, eli voinko paremmin sinulle rautalankaa vääntää? :D En ole ottamassa mitään "hyvää" vaan tuomassa sitä.

Etkö sitten osaa kouluttaa koiraasi olemaan hyppimättä? Jos osaat, ei sinun tarvitse laittaakaan koiraa pois ovelta.

Päivitän aloittajana vähän tätä keskustelua, sillä nyt on kulunut kuukausia ensimmäisestä kirjoituksestani eikä omistajan (ystäväni) tai koiran toiminnassa ole muuttunut mikään. Päin vastoin, tuntuu että koira on entistä raskaampi ja mua on alkanut jo lievästi ahdistaa (tai vähintään v*tuttaa) vierailla ystäväni luona. Koira on jo purrut/näykkinyt omistajaansa useamman kerran, mutta jotenkin turhan kevyesti tämä henkilö ottaa asian!

Tiedän, ettei kukaan voi ratkoa tällä palstalla asiaa minun tai omistajan puolesta, mutta haluaisin kuulla lisää mielipiteitä siitä, pitäisikö mun sanoa kaverilleni ihan suoraan asiasta?? Vai onko Suomessa kenties jotain "koiran käytöskouluttaja"-TVformaattia, johon ystäväni koirineen voisi ilmoittaa? Selvää on, ettei ystäväni saa yksin mitään otetta koiraan. Tiedän, että hänen ja miehensä suhdekin on koetuksella tämän elukan takia (vaikka eivät sitä suoraan myönnä. Miehelläkin on jotain auktoriteettiongelmia). Ärsyttävää kun joka kerta siellä vieraillessani saan varoa, ettei housuni mene pilalle ja puolet ajasta menee siihen, että koira rauhoittuu ja kaikki tarpeeton huomio kiinnittyy koiraan!

• Ainakin sen verran
        herdogiscrazyyyy kirjoitti:

Päivitän aloittajana vähän tätä keskustelua, sillä nyt on kulunut kuukausia ensimmäisestä kirjoituksestani eikä omistajan (ystäväni) tai koiran toiminnassa ole muuttunut mikään. Päin vastoin, tuntuu että koira on entistä raskaampi ja mua on alkanut jo lievästi ahdistaa (tai vähintään v*tuttaa) vierailla ystäväni luona. Koira on jo purrut/näykkinyt omistajaansa useamman kerran, mutta jotenkin turhan kevyesti tämä henkilö ottaa asian!

Tiedän, ettei kukaan voi ratkoa tällä palstalla asiaa minun tai omistajan puolesta, mutta haluaisin kuulla lisää mielipiteitä siitä, pitäisikö mun sanoa kaverilleni ihan suoraan asiasta?? Vai onko Suomessa kenties jotain "koiran käytöskouluttaja"-TVformaattia, johon ystäväni koirineen voisi ilmoittaa? Selvää on, ettei ystäväni saa yksin mitään otetta koiraan. Tiedän, että hänen ja miehensä suhdekin on koetuksella tämän elukan takia (vaikka eivät sitä suoraan myönnä. Miehelläkin on jotain auktoriteettiongelmia). Ärsyttävää kun joka kerta siellä vieraillessani saan varoa, ettei housuni mene pilalle ja puolet ajasta menee siihen, että koira rauhoittuu ja kaikki tarpeeton huomio kiinnittyy koiraan!

voisit suoraan sanoa että pyydät laittamaan koiran toiseen huoneeseen vierailusi ajaksi. JOS saat hänet suostumaan siihen, niin voipa käydä niin että yllättyy tämä ystäväsikin koiransa käytöksestä seuraavalla kerralla.

Itse tein niin erään vanhemman ystäväni pyynnöstä, suljin koiran toiseen huoneeseen häseltämästä hänen vierailunsa ajaksi. Ja kas, seuraavan kerran kun tuli vieraita niin vastassa olikin aivan kuin toinen koira. Tosin, taisi se silti vaatia sen että vieraiden tullessa sisään, suljin koiran aluksi toiseen huoneeseen ja päästin hetken kuluttua pois. Nyt on ihan sama miten toimin, koira nappaa eteisestä suuhunsa kengän, yleensä minun, ja tulee valmiiksi olohuoneeseen odottamaan. Ilman mitään turhaa showta.

• Koirat66

No ei varmaan tv formaattia tarvita, kun Suomessa on ihan ongelmakoirakouluttajiakin, toki rahaa kuluu, mutta on niitä halvempiakin,. Loppupeleissä se on kuitenkin niin, että sen koiran voi kouluttaa vain omistaja, pitää olla aikaa ja oikeasti joka päivä kouluttaa eikä antaa periksi, että kyllä noin suuret ongelmat kertoo jo laiskuudesta.

• sakun kanssa herkkää

Riippuen rodusta ja yksilöstä, jotkut koirat vaan ovat hyvin riehakkaita etenkin nuorina - koulutuksella ja kasvatuksella sitten ohjaistetaan koiraa, mutta jos koiran perusluonteen piirteenä on adhd tai sen ilmeneminen tietyissä tilanteissa kuten vieraiden tullessa kotiin niin haaste on eriasteinen kuin sellaisella, jonka koira on luonteensa ja rotunsa puolesta pidättyväinen taikka mukavasti laiskanpullea taikka lällynläälleppeä. Mitä olen koiraihmisten kanssa jutellut monilla vilkkaiden koiraiden omistajilla koira saattaa muuten olla tottelevainen mutta tietyissä tilanteissa sitten hankala rauhoittaa ja innokkuus ylittää rajat.
      Et sanonut miten hän toimii ja ohjeistaa koiraa että vieraita, tärkeää innostuvan häsääjäluonteisen koiran kanssa on myös ympäristön energiat ja se ettei koiraan reagoida tahattomastikaan sitä innostaen kuten tuuppimalla ja hihkuen yms. Hänen voisi olla hyvä pitää koiraa esim. hihnassa kun vieraita tulee ja siten heti pystyä ohjaistamaan koiraa paremmin, jos koettaa esim. hyppiä vasten, myös vieraille pitää sanoa ettei koiraan saa kiinnittää mitään huomiota, koska yli-innokkaat koirat hakevat huomiota käytöksellään, haluavat päästä remuamaan vieraan kanssa. Victoria Stillwellillä on tosiaan monia jaksoja ja ehkä youtubessakin klippejä asiasta, hänhän harjoittaa ovikelloon ja vieraiden saapumiseen reagointia toistoin niin kauan, että koira reagoi hiljaisesti ja ookoosti, muuten vieras ei astu sisään. Toinen tapa lukita koiran toiseen tilaan jos käyttäytyy huonosti ja koettaa uusiksi, kunnes voi olla samassa tilassa normaalisti.
      Miten keskustella asioista hänen kanssaan? Paras tapa saattaa olla että "kautta rantain", eli kysyt mitäs koiralle kuuluu ja miten menee, kun hän ITSE alkaa kertoa miten on niin ja näin, SITTEN ehdota jotain, niinkin simppeliä kuin tietyn Stillwellin jakson katsomista jossa kyseisiä asioita harjoitettu jotta pääsee kärryille keinoista ja jonkin koirakurssinkin voit ohimennen mainita. Jos hän pääsee keinoista selville, ei kurssia välttämättä tarvita. Oma aktiivisuus tärkeää, jospa hän kokisi helpotuksena jonkin koiravideon ohjeistukset ja Stillwellillä näitä ovi/vierasjuttuja ainakin.

Mitä rotuja koirassa on? Jotkin rodut ovat adhd taipuvaisia, yksilöissä eroja mutta esim. staffeissa löytyy aika energiahäsiä nuorina koirina samoin käyttissakuissa ja käyttislabbiksissa. Boksuilla ei aina pysy edes silmät päässä, kun innostuvat.

• Väärällä ohjauksella saadaan koirat käyttäytymään aivan kuin niillä olisi pahempikin käytöshäiriö.

• sakun kanssa herkkää
        suomutaa kirjoitti:

Väärällä ohjauksella saadaan koirat käyttäytymään aivan kuin niillä olisi pahempikin käytöshäiriö.

Totta sekin. Tiedä sitten onko aloittajan postauksessa tarkoitttama tapaus ohjannut koiraa yhtään noissa tilanteissa vai vaan antanut koiran riekkua ja näykkiä ja hyppiä yms.

• kjfksjd

Kokeilepas viedä kaverisi jonnekin, missä samanrotuiset koirat näyttävät parhaat puolensa. Moni rotuyhdistys järjestää erilaisia tapahtumia, joissa koirien parhaita taitoja esitellään. Bordercolliet paimentavat lampaita, sakemannit ja belgit tottelevat kouluttajiensa jokaista hienonhienoakin vihjettä (toko, palveluskoiralajit yms.), huskyvaljakko juoksee villissä yhteisymmärryksessä niin että lumi vain pöllyää yms.

Kaverillesi tekisi hyvää nähdä, mihin hänenkin koiransa parhaimmillaan pystyisi. Lisäksi paikan päällä olisi paljon asiansa osaavia koirankouluttajia ja koiraharrastajia, jotka voisivt antaa neuvoja ja auttaa motivoitumaan. Ehkä se voisi olla alku?

Koirassa tuskin on mitään vikaa. Omistaja on se, jonka pitää muuttua.

• soston

Mulla on koiria koulutettu. Silti toinen innostuessaan saattaa varastaa tumppuja käsistä (tai pipoa päästä), hyppiä vasten, nipistää (lähinnä kun tervehtii), äännellä, haukahdella, vetää hihnassakin vaikka on jo vuosia yritetty kouluttaa siitä pois (tuo on oikeasti todella vaikea opettaa pois, koska käytös on itseään palkitsevaa, koira tykkää vetää ja saa sitä tehdäkkin kun on vetovaljaat ja kiinni vetovyössä) jne.jne.

Aina se kouluttaminen ei ihan mene niinkuin oppikirjoissa, koiria on erilaisia ja ihmisiä on erilaisia. Tosin meillä tilanne on se, etten ole päässyt pikkupennusta asti kouluttamaan ja se voi vaikuttaa asiaan (oppiminen on tietysti hitaampaa) ja että jotkin asiat on sellaisia jotka tapahtuvat hyvin harvoin ja niin nopeasti etten ehdi niihin puuttua (esim. tervehtiessä nipistäminen) tai sitten paljon on kiinni muista ihmisistäkin, jos eivät malta odottaa rauhassa, että koira rauhoittuu ennenkuin ottavat siihen kontaktia, niin ihan itseään saavat syyttää jos tulevat nipistetyksi ja vasten hypityiksi kerran toisensa jälkeen.

"puremistakin" on monen asteista, eikä kaikki koiran pureminen ole tarkoitettu vahingoittamiseen. Koiralle suu on sama kuin ihmiselle kädet, se käyttää sitä myös hellimiseen ja muuhun, eikä ilman opastusta ymmärrä, että se pienikin leikkimielinen näykkäisy tai kirputtaminen satuttaa ihmisen paljasta ihoa ja vaatteetkin on ohuet.. Koira ei sitä ilkeyttään tee ja jos ei ole pennusta asti kyennyt opettamaan oikeanlaista suunkäyttöä, niin voin omasta kokemuksesta sanoa (kun itselleni koirat ei ole pikkupentuina tulleet ja aluksi ollut pahempaakin ongelmaa kuin hampailla leikkiminen) että myöhemmin siitä on todella haastavaa opettaa koiraa pois ja vaatii todella pitkäjänteistä ja kärsivällistä kouluttamista, jatkuvaa tilanteiden ennakoimista jne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      323
      8459
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      105
      6667
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      178
      3840
    4. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      86
      3629
    5. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      166
      3034
    6. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      43
      2959
    7. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      47
      2937
    8. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      41
      2809
    9. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      2486
    10. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      196
      2084
    Aihe