Rengaskeskustelu hiipuu..

hupi on hauskaa

Huolestuttavaa. Suurin hupihan on seurata tuota iänikuista väittelyä

Olisiko taas aika tehdä uusi aloite?

Siis nastat vai kitkat?

25

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turvaväli = fiksu

      Se on kieltämättä mielenkiintoinen keskustelunaihe, pelkkä ylinopeudesta keskustelu on tylsää. Oma mittarini on sen verran epätarkaksi tehty että en edes ole varma ajanko yli vaiko ali suurimman sallitun.

      Mutta tänäkin aamuna sai auton takalasissa nähdä asfalttijauhetta.

      "I Trondheim är trenden liknande den i Oslo - när avgifter först infördes 2002 var
      andelen dubbfria däck c:a 35 % medan andelen sju år senare var drygt 80 %."

      Norjan Trondheimissä kitkarenkaiden osuus vuonna 2009 oli reilu 80%. Vuonna 2011 osuus oli 86,5 %

      "Den rimligaste förklaringen till att antalet olyckor sjunker med minskat
      dubbdäcksanvändande är enligt företrädare för vegvesendet att förare med
      friktionsdäck generellt framför sina fordon långsammare och med större avstånd tillframförvarande fordon än förare av fordon utrustade med dubbdäck"

      Käyttämällä kitkarenkaita kuljettajista tulee parempia ja fiksumpia = nastarenkailla kaahataan.

      http://files.kotisivukone.com/nasta.palvelee.fi/tiedostot/NASTA-LR/NASTA_valmiit_raportit/norja_nastamaksukokemuksia.cowi.pdf

      • 1+7

        Näkyy olevan kuvassa 5 tilastoa onnettomuuksista nasta- ja kitkarenkailla vuodelta 2011.
        Tässä siis vain ne onnettomuudet, joissa tuli henkilövahinkoja. Omaisuusvahinkoja ei ole mukana tutkimuksessa.

        Peräänajoja kitkoilla n 370 kpl, nastoilla n 200.
        Muita onnettomuuksia: n 75 kpl kitkoilla, nastoilla n 45 kpl

        Totta on, että peräänajojen osalta kitkaonnettomuudet ovat pudonneet reilusta 400 edellisvuodesta ja nastoilla kasvaneet hieman alta 200:sta noin 200.
        Muiden onnettomuuksien osalta on kasvua sekä kitka- että nastarenkailla ajavien osalta.

        Syynä kitkojen parantuneisiin lukuihin on hidastunut liikennenopeus ja muutenkin kuljettajien muuttunut käyttäytyminen turvallisempaan suuntaan. Nastarenkailla kaahaamisesta ei ollut mainintaa. Myöskään en löytänyt mainintaa teiden liukkaudentorjuntaan liittyvien toimien muuttumisesta.


      • turvaväli = fiksu
        1+7 kirjoitti:

        Näkyy olevan kuvassa 5 tilastoa onnettomuuksista nasta- ja kitkarenkailla vuodelta 2011.
        Tässä siis vain ne onnettomuudet, joissa tuli henkilövahinkoja. Omaisuusvahinkoja ei ole mukana tutkimuksessa.

        Peräänajoja kitkoilla n 370 kpl, nastoilla n 200.
        Muita onnettomuuksia: n 75 kpl kitkoilla, nastoilla n 45 kpl

        Totta on, että peräänajojen osalta kitkaonnettomuudet ovat pudonneet reilusta 400 edellisvuodesta ja nastoilla kasvaneet hieman alta 200:sta noin 200.
        Muiden onnettomuuksien osalta on kasvua sekä kitka- että nastarenkailla ajavien osalta.

        Syynä kitkojen parantuneisiin lukuihin on hidastunut liikennenopeus ja muutenkin kuljettajien muuttunut käyttäytyminen turvallisempaan suuntaan. Nastarenkailla kaahaamisesta ei ollut mainintaa. Myöskään en löytänyt mainintaa teiden liukkaudentorjuntaan liittyvien toimien muuttumisesta.

        >>> Nastarenkailla kaahaamisesta ei ollut mainintaa.

        "framför sina fordon långsammare och med större avstånd tillframförvarande fordon än förare av fordon utrustade med dubbdäck"

        Kitkoilla ajetaan hitaammin ja pidetään enemmän turvaväliä verrattuna nastakuljettajiin. Eli nastoilla ajetaan kaahaamalla verrattuna kitkakuljettajiin.

        Ei kaahamisen tarvitse olla mielipuolista hurjastelua, se on turhien riskien ottamista. Kesäkelilläkin tapahtuu peräänajoja vaikka silloin ei ole edes liukasta.

        Se onkin toinen mielenkiintoinen keskustelun aihe onko liikenteeseen osallistujan vaan hyväksyttävä se että joku voi ajaa liian lähellä ja silti ilman rangaistusta törmätä perään. Vakuutusmaksun pieni bonusmuutos ei ole rangaistus vaaran ja vahingon aiheuttamisesta täysin tuntemattomalle ihmiselle.


      • kuka ,kuromykkä
        1+7 kirjoitti:

        Näkyy olevan kuvassa 5 tilastoa onnettomuuksista nasta- ja kitkarenkailla vuodelta 2011.
        Tässä siis vain ne onnettomuudet, joissa tuli henkilövahinkoja. Omaisuusvahinkoja ei ole mukana tutkimuksessa.

        Peräänajoja kitkoilla n 370 kpl, nastoilla n 200.
        Muita onnettomuuksia: n 75 kpl kitkoilla, nastoilla n 45 kpl

        Totta on, että peräänajojen osalta kitkaonnettomuudet ovat pudonneet reilusta 400 edellisvuodesta ja nastoilla kasvaneet hieman alta 200:sta noin 200.
        Muiden onnettomuuksien osalta on kasvua sekä kitka- että nastarenkailla ajavien osalta.

        Syynä kitkojen parantuneisiin lukuihin on hidastunut liikennenopeus ja muutenkin kuljettajien muuttunut käyttäytyminen turvallisempaan suuntaan. Nastarenkailla kaahaamisesta ei ollut mainintaa. Myöskään en löytänyt mainintaa teiden liukkaudentorjuntaan liittyvien toimien muuttumisesta.

        Voi nastoilla kaahata? ropina tuhoo tärykalvot!


      • 1+7
        turvaväli = fiksu kirjoitti:

        >>> Nastarenkailla kaahaamisesta ei ollut mainintaa.

        "framför sina fordon långsammare och med större avstånd tillframförvarande fordon än förare av fordon utrustade med dubbdäck"

        Kitkoilla ajetaan hitaammin ja pidetään enemmän turvaväliä verrattuna nastakuljettajiin. Eli nastoilla ajetaan kaahaamalla verrattuna kitkakuljettajiin.

        Ei kaahamisen tarvitse olla mielipuolista hurjastelua, se on turhien riskien ottamista. Kesäkelilläkin tapahtuu peräänajoja vaikka silloin ei ole edes liukasta.

        Se onkin toinen mielenkiintoinen keskustelun aihe onko liikenteeseen osallistujan vaan hyväksyttävä se että joku voi ajaa liian lähellä ja silti ilman rangaistusta törmätä perään. Vakuutusmaksun pieni bonusmuutos ei ole rangaistus vaaran ja vahingon aiheuttamisesta täysin tuntemattomalle ihmiselle.

        Tuossa ei kaahaamisesta sanota mitään. Nopeuden osaltakin vain, että kitkoilla ajetaan hitaammin.


      • Ongelma?
        turvaväli = fiksu kirjoitti:

        >>> Nastarenkailla kaahaamisesta ei ollut mainintaa.

        "framför sina fordon långsammare och med större avstånd tillframförvarande fordon än förare av fordon utrustade med dubbdäck"

        Kitkoilla ajetaan hitaammin ja pidetään enemmän turvaväliä verrattuna nastakuljettajiin. Eli nastoilla ajetaan kaahaamalla verrattuna kitkakuljettajiin.

        Ei kaahamisen tarvitse olla mielipuolista hurjastelua, se on turhien riskien ottamista. Kesäkelilläkin tapahtuu peräänajoja vaikka silloin ei ole edes liukasta.

        Se onkin toinen mielenkiintoinen keskustelun aihe onko liikenteeseen osallistujan vaan hyväksyttävä se että joku voi ajaa liian lähellä ja silti ilman rangaistusta törmätä perään. Vakuutusmaksun pieni bonusmuutos ei ole rangaistus vaaran ja vahingon aiheuttamisesta täysin tuntemattomalle ihmiselle.

        Niin peräänajojahan kitkarenkailla ajavilla oli melkein kaksi kertaa niin paljon kuin nastarenkailla ajavilla tuossa norjalaisesta selvityksessä.

        Olipa miten hyvänsä, niin tutkimuksesta voi helposti vetää johtopäätöksen nastarenkaiden paremmuudesta talviolosuhteissa. Ihan niinkuin jokaisessa talvirengastestissäkin on todettu.
        Kitkoillakin selviää, kunhan huomioi renkaiden heikommat talvikeliolosuhteiden ominaisuudet.

        Mikä siis olikaan se varsinainen kiistanaihe?


      • Jokainen on varmasti jo hankkinut renkaat tälle talvelle (ellei osta uutta autoa) Ei paljoa enään kannata vedota ihmisiin minkälaiset renkaat he ostavat, koska he ovat jo ostaneet renkaansa. Mutta palataan taas asiaan ensi syksyllä.

        Itse kannatan kitkoja ja nastojen kieltämistä ja nastaveroa.


      • turvaväli = fiksu
        autoilija kirjoitti:

        Jokainen on varmasti jo hankkinut renkaat tälle talvelle (ellei osta uutta autoa) Ei paljoa enään kannata vedota ihmisiin minkälaiset renkaat he ostavat, koska he ovat jo ostaneet renkaansa. Mutta palataan taas asiaan ensi syksyllä.

        Itse kannatan kitkoja ja nastojen kieltämistä ja nastaveroa.

        => Ei paljoa enään kannata vedota ihmisiin minkälaiset renkaat he ostavat

        Onhan noita vanhentuneita Hakkapeliitta 2:sia liikenteessä, ja bongasin yhdet Hakkapeliitta 1:tkin!

        Ei liikennekeskustelua tarvitse lopettaa koska jotkut ajavat talvirenkailla (ilman nastoja) jopa kesälläkin. Ja nyt kun ruuhka-aika on rengasliikkeistä ohi on hyvä hetki kysyä tarjouksia (kitka-)renkaista. Keväällä kitkoja ei tarvitse kiirehtiä pois, tosin jotkut hidastelevat jostakin syystä nastojen poisvaihtoa vaikka niistä voisi saada 35euron rikesakonkin.

        Itse luovuin hyväkuntoisista nastarenkaista siksi että en halua käyttää nastoja. Tavallaan tuhlausta, mutta jos pidän autoa 4 vuotta niin koko sen ajan on siinä juuri sellaiset renkaat kuin haluan sen sijaan että pari ensimmäistä talvea kuulisin ulinaa ja kuluttaisin turhaan tienpintoja.


    • nastoja en vaihda..

      Hesassa hyvin purreet syykuusta asti paljaasen asfalttiin.. Kitkamiehille kateellisena vittuilen avauksillani!
      Radion risaanikaan en ole koko syksyyn tarvinnut kuunnella..

    • diipadaii

      Siis ihan oikeasti säälittää etelä-Suomen tiet.

    • hupi on hauskaa

      Hyvin käynnistyi. Mitään uutta tosin ei ole esillä, samojen iänikuisasioiden jauhantaa . Sehän se onkin se iso hupi.

      • Full monty

        Jos kitkat olisivat nastarenkaita paremmat, niin Icebug kitkalenkkareitakin olisi kaupassa ;)


      • hkvkkk
        Full monty kirjoitti:

        Jos kitkat olisivat nastarenkaita paremmat, niin Icebug kitkalenkkareitakin olisi kaupassa ;)

        Nastarenkaiden ansiosta voidaan ajaa kitkoillakin.Nastarenkaat karhentavat jääpinnan niin kitkatkin saavat pitoa.Jos kaikki ajaisivat kitkoilla niin tulisi linja-autopysäkki ilmiö.


      • pikkasen pettynyt
        hkvkkk kirjoitti:

        Nastarenkaiden ansiosta voidaan ajaa kitkoillakin.Nastarenkaat karhentavat jääpinnan niin kitkatkin saavat pitoa.Jos kaikki ajaisivat kitkoilla niin tulisi linja-autopysäkki ilmiö.

        Pakko alkaa myöntämään ettei kitkat ole nastojen veroiset tosi liukkailla, ihan kuin alla olisi reen jalakset kun auto luistelee mihin lystää. Tulipa hankala talvi kitkarenkaille kun joudun liikkumaan paljon syrjäteillä jossa ei paljon hiekkaa levitellä. Kun vuoron perää pakastaa ja sataa vettä tai räntää niin hiekkatiet pirun liukkaita. Pakkastalvina pärjänny kitkoilla hyvin mutta nyt tuli tenkkapoo. Vielä on tiellä pysynyt kun hissukseen ajelee mutta jos joku sivulta tulee yllättäin eteen voi konstit loppua. Onneksi autossa on ajonvakain joka ottaa nopeutta pois mutta eihän siitä ole apua kuin luistoihin. Peilijäällä jarruttaessa kitkoilla ihan olematon pito.


      • turvaväli = fiksu
        pikkasen pettynyt kirjoitti:

        Pakko alkaa myöntämään ettei kitkat ole nastojen veroiset tosi liukkailla, ihan kuin alla olisi reen jalakset kun auto luistelee mihin lystää. Tulipa hankala talvi kitkarenkaille kun joudun liikkumaan paljon syrjäteillä jossa ei paljon hiekkaa levitellä. Kun vuoron perää pakastaa ja sataa vettä tai räntää niin hiekkatiet pirun liukkaita. Pakkastalvina pärjänny kitkoilla hyvin mutta nyt tuli tenkkapoo. Vielä on tiellä pysynyt kun hissukseen ajelee mutta jos joku sivulta tulee yllättäin eteen voi konstit loppua. Onneksi autossa on ajonvakain joka ottaa nopeutta pois mutta eihän siitä ole apua kuin luistoihin. Peilijäällä jarruttaessa kitkoilla ihan olematon pito.

        => Pakko alkaa myöntämään ettei kitkat ole nastojen veroiset tosi liukkailla

        Pohjoisempana on jääkeliä ja totesin että vaatii malttia että pääsee kitkoilla liikkeelle jäiseen ylämäkeen. Nastoilla olisi päässyt paremmin, tosin olen ollut auttamassa vastaavassa tilanteessa Hakkapeliitta 4:sia liikkeelle.

        Pienemmät tiet ovat liukkaita, mutta taas tullaan siihen kysymykseen miten suuri osuus on jääkeliä ja miten paljon ajetaan paljaalla asfaltilla. Itse voin ajaa hitaammin jäisellä tienpinnalla, mutta "jouduin" kylllä ohittamaan yhden ylivarovaisen autoilijan lumisella tiellä. Paljaalla asfaltilla taas minut ohitettiin monen monta kertaa kun en halunnut ajaa ylinopeutta.

        Kyllä hyvillä kitkarenkailla pärjää jääkelilläkin kun huomioi sen ettei nastarenkailla pärjää kovin paljon paremmin. Joissakin nastarenkaissa on painotettu jääkeliä märän kelin kustannuksella, toisissa painotuksia on yritetty pitää tasapainossa.

        Minulle kitkarengas on kuitenkin se ainoa rengastyyppi koska en halua käyttää nastoja niiden tienpintoja kuluttavan vaikutuksen vuoksi. Kuluminen tuottaa pölyä ja likaa sekä likennemelua. Turvallisuusasiat otan huomioon sillä että en aja edes yritä ajaa liian lujaa tai liian lähellä muita. Ajallinen hyöty hosumisesta on hyvin vähäinen.


    • nokian

      itse ajan pelkillä vanteilla, talvirenkaat on homoille

    • nasdtat asfalttiin..

      Lähden Hesaan nastoilla mitä vielä jäljellä. Syyskuusta asti paljaalla asfaltilla pörrännyt. En kade hiljasilla kitkoilla ajavalle naapurille!Q

    • kitkat = syöpä

      Tottakai koska inisevät kitkailijat ovat ajaneet ojaan ja makaavat teholla.

      • kitkakuski

        Päinvastoin, nastoilla ajavat siellä tehoilla makaavat ja joulua viettävät hoitsujen kanssa. Nastoilla ajavat luottavat liikaa renkaisiinsa ja ajavat siksi liian kovaa.

        Kitkoilla ajavat sensijaan osaavat ottaa kelin huomioon ja yleensäkin ajavat ilman kiireitä.


      • tutkikaa rauhassa
        kitkakuski kirjoitti:

        Päinvastoin, nastoilla ajavat siellä tehoilla makaavat ja joulua viettävät hoitsujen kanssa. Nastoilla ajavat luottavat liikaa renkaisiinsa ja ajavat siksi liian kovaa.

        Kitkoilla ajavat sensijaan osaavat ottaa kelin huomioon ja yleensäkin ajavat ilman kiireitä.

        Te, juuri te lepuuttajapellet olette onneton vähemmistö liikenteessä, silti olette enemmistönä kolareitten aiheuttajista. Sekä loukkaantuneitten ja kuolleitten aiheuttajista, että tutkikaapas sisintänne jouluna ja tehkää parannus.


      • kitkakuski..
        tutkikaa rauhassa kirjoitti:

        Te, juuri te lepuuttajapellet olette onneton vähemmistö liikenteessä, silti olette enemmistönä kolareitten aiheuttajista. Sekä loukkaantuneitten ja kuolleitten aiheuttajista, että tutkikaapas sisintänne jouluna ja tehkää parannus.

        Itse, henkilökohtaisesti en ole ajanut saati aiheuttanut ainuttakaan kolaria koko ajohistoriani aikana, en edes nyt kun olen pari talvea ajanut kitkoilla, joten omatuntoni ei voisi olla puhtaampi. Varsinkin nämä kitkoilla ajetut talvet olen ollut erityisen tyytyväinen ajamisiini koska en pilaa teitä enkä saastuta kaupunki-ilmaa kuten nastoilla ajavat tekevät.

        Vaikka tämä talvi ei ole vielä täällä Etelä-Suomessa edes alkanut, on joinakin aamuina ollut erittäin liukasta mutta enpä silti ole ollut ylitsepääsemättömissä vaikeuksissa kitkarenkailla ajaessani. Peilijäällä pitää ajaa varovasti myös nastoilla, jonka olen huomioinnut muiden ajotavoista. Kiire kannattaa jättää liukkailla ajotavasta.

        Hyvää Joulua vaan kaikille kuljettajille tasapuolisesti!


    • shoe1

      Turha tosiaan Väitellä, Nastat on Paremmat jos on talvi,kesällä menee kitkatkin.Miks muuten kenkiin myitäis nastapohjia kitkoja ei taida niihin saada

      • shuumakkeri

        Tarvitsetko itse kenkiin nastapohjia? Itse olen 36v nuorimies ja ajanut autolla 16 talvea joista nastattomilla talvirenkailla 4 talvea. Autonrenkailla en ole kertaakaan nastoja kaivannut viimeisten 4 talven aikana. En myöskään polkupyörään,tai kengänpohjiin ole niitä kaivannut. Em, nastoista olisi jopa jotain hyötyäkin.


      • turvaväli = fiksu

        => miks muuten kenkiin myitäis nastapohjia kitkoja ei taida niihin saada

        Periaatteessa hyvä kysymys, mutta kyllä kengissäkin on eroja. Kannattaa kiinnittää huomiota siihen kun käy kenkäkaupassa koska liukastuminen "ei ole kivaa". Kengissäkin on eroa, samalla tavalla kuin kesärenkaissa, keskieurooppakitkoissa ja pohjoismaisiin olosuhteisiin valmistetuissa kitkarenkaissa. Nastakengät puolestaan on paha juttu sisätiloissa.

        "Tärkein asia pohjanpitävyyden kannalta on pohjan pehmeys. Pehmeä pohja pureutuu paremmin lumeen ja jäähän kuin kova"

        http://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/11/08/pitavia-kenganpohjia-vaikea-loytaa

        Pomar käyttää kengissään Grip pohjaa
        http://www.kookenka.fi/pomar-69214.html

        http://www.solepex.com/grip_en.html
        GRIP by Solepex soles bring the Northern technology and safety know-how from winter tyres to footwear.


    • odotan tuloksia

      Ei ne ole päässyt mitään hiipumaan, lepuuttajapellet lykkää kokoajan uusia päättömiä ripulivaippa avauksia.
      Että miksihän niillä on aina nuo vaipat mielessä tai sitten ripuli, siitä voisi joku joutilaampi tehdä oikein tutkimuksen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4983
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4219
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2321
    4. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      19
      2105
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

      No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1888
    6. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1716
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

      Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      171
      1483
    8. OP Kaskimaa

      Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1203
    10. Viimeiset helmiterveiset

      kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94
      1144
    Aihe